Čtvrtek 25. října 1928

Ovšem nutno řešiti tuto otázku za pomocí státu, poněvadž by mimo předem uvedená opatření nutno bylo opatřiti mechanické stavy, aby pohonné síly mohlo býti plně využito. Domácí tkadlec povětšině nemůže tyto stavy ze svých finančních prostředků sám opatřiti a důvěřuje ve veřejnou pomoc příslušných činitelů. Udílejí-li se právem ze státních prostředků prostředky na zařízení, sloužící k zlevnění a zvýšení produkce jiným stavům pro účely jako meliorace, regulace, komunikace atd., jest v zájmu lidskosti a sociální spravedlnosti, aby se touto otázkou hnulo a přistoupilo k jejímu vyřešení.

Byl by to i vděčný úkol pro elektrické podnikání, kde by se elektrisace stálým odběrem elektrické energie pro účely pohonné i světelné rentovala, primerky přestaly by býti pasivními, staly by se v té oblasti aktivními a tak bylo by možno elektrickou energii zlevňovati a učiniti všeobecně přístupnou. Pak dalo by se říci, že svazy elektrárenské jsou všeobecně užitečný, což dnes plně jim přiznati nemožno, neboť musí vésti a vedou tyto pod. niky obchodně, aby přišly aspoň na svůj účet. Dosavadní praktikou obchodní jest v značném počtu, zvlášť malým, vzdáleným obcím venkovským opatření elektrické energie nemožným, cenově nepřístupným. Příspěvek pro obce venkovské, bez rozdílu velikosti, stanoven u svazu elektrárenského v Hradci Králové paušálně 30.000 Kč, ať činí finanční základ 1000 nebo 10.0000 Kč, pro podniky průmyslové činí příspěvek pouze 10.000 Kč. Obcím městským přiznány cenové vývody velkokonsumentů, obcím venkovským se tyto výhody odpírají a přiznávají jen individuelně členům obce neb družstva v obci. Následkem tohoto opatření jeví se značný cenový rozdíl za 1 kw, že činí pro některé podniky jen 46 hal. za 1 kw pohonu. Venkovským zemědělským odběratelům čítána 1 kw pro pohon 2,30 Kč i více. Tento poměr odlišný jeví se i při energii světelné. Tímto postupem právě trpí obce venkovské, odlehlé, hospodářsky slabé a horské. Ježto stát z titulu platných zákonů dává elektrárenským svazům značné výhody, žádám příslušné interesované úřady, aby na potřeby obcí hospodářsky slabých a vzdálených vzat byl benevolentnější zřetel, neboť je známo, že soukromé výrobny elektrické dodávají svazům 1 kw za 10 až 11 hal. Prosím příslušná, na těchto otázkách interesovaná ministerstva, veřejných prací, obchodu, zemědělství, financí, případně i vnitra, aby uvažovalo o přednesených důležitých otázkách a přistoupila k jich urychlenému spravedlivému vyřešení v zájmu všeobecném i státním a tak přispěla k spořádanějším hospodářským i sociálním poměrům v zájmu tisíců občanstva. Zmínil bych se aspoň několika krátkými větami o ožehavé, častokráte již přetřásané otázce se stanoviska zemědělského, reorganisace zemědělských rad. Instituce tato podléhá ministerstvu zemědělství a je velmi důležitá se stanoviska specielně zemědělského i se stanoviska všeobecného, státního. Úkolem jejím je povznesení a zvýšení hospodářské produkce zemědělských plodin a tím spěti k metě samostačitelnosti v zásobování polními produkty, což podle odborníků je dosažitelné. Jsem dalek, abych chtěl tvrditi, že zemědělská rada i ministerstvo zemědělství nesnaží se tento úkol plniti. Je však jisto, že na základě prastarého, nedemokratického volebního řádu sestavená správa této instituce, zemědělské rady, je ve vedení a rozhodování stoupenců jedné politické strany, není naprosto výrazem přání a potřeb všech zemědělců v republice.

Volební nynější řád dává možnost účastniti se aktu volebního pouze hospodářským spolkům a korporacím se zemědělskou tendencí a členové mohou se v různých spolcích, k volbě oprávněných hlasově 5 i vícekrát uplatniti, kdežto mimo spolek stojící zemědělci, a těch je obrovská většina, nemohou se na správě zemědělské rady uplatniti, poněvadž volebního práva nemají, ačkoliv musí úměrně, povinně na udržování této instituce přispívati daněmi. Tento poměr budí zlou krev, vzbuzuje nedůvěru snad i k dobrému mínění zemědělské rady, činí dojem stranického, nekontrolovatelného počínání ve prospěch agitace jedné politické strany.

Žádáme se vším důrazem, aby, jak ministerstvo zemědělství slíbilo, předložen byl nový volební řád do zemědělské rady na zásadách demokratických, a věříme, že tato instituce potom účelněji svůj úkol splní.

Prohlašuji, že budeme se snažiti ve prospěch celého stavu zemědělského i celostátního o zdemokratisování správy zemědělské rady za účelem věcné, nestranné výkonnosti všemi legálními prostředky.

Pro omezenou dobu není mi dnes možno, abych promluvil ještě o jiných důležitých problémech hospodářských, učiním tak při jiné příležitosti. Prohlašuji, že předložený rozpočet nesplňuje ani zdaleka všechna naše přání, nemůže se tak státi za jediný rok, ale řeší mnohé důležité potřebné problémy, a bude-li se takovým způsobem situace hospodářská vyvíjeti, že i další rozpočty budou aktivními, věřím, že požadavky naše postupně se vyřeší.

Jménem čsl. strany lidové prohlašuji, že pro rozpočet a finanční zákon na r. 1929 tak, jak jej projednal výbor rozpočtový a doporučil pan zpravodaj, budeme hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalej má slovo pán posl. Knejzlík.

Posl. Knejzlík: Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno, abych při této debatě pohovořil o poměrech, jež vyvinuly se vstupem Němců do této koalice na Moravě a jež se vyvinuly po stránce finanční přijatými zákony v této zemi. Lituji, že ani jeden z pánů poslanců nehovořil o těchto bolestných poměrech, v nichž se ocitla Morava po stránce samosprávy a po stránce národní, a prosím, aby moje slova nebyla vykládána tak, jako bych byl jedním z těch, kteří horují pro moravský separatismus. Není moravského separatismu na Moravě, je tam stejně vřelá touha a láska k jednotnosti našeho národa a státu, ale je bolest u nás proto, že Morava je ve svém vývoji zanedbávána, opomíjena.

Vzpomínám jen, že ze státních rozpočtů dali jsme na úpravu vodních staveb, které mají tak eminentní hospodářský význam, přes 700 milionů v Čechách a pouze 60 milionů korun na Moravě. A již tu bylo hovořeno o tom, že hotová věc, stavba přehrady na Dyji, je z nepochopitelných důvodů odsunována stejně tak, jako nemohu pochopiti, jak je možno neřešiti otázku přehrady na Březně na severu Moravy, když skutečný stav, který je vyvoláván tím, že nejsou vody severo-moravských hor spoutány, způsobuje pravidelné škody na povodí Moravy na severu téměř 2 mil. Kč ročně.

Ještě na jednu věc chtěl bych poukázati. Na stanici dráhy Šilperk-Zábřeh je zastávka Bohutín, ze kteréžto zastávky nastupuje ze 14 obcí dělnictvo a domácí kartáčníci a kde za 20.000 Kč měsíčně prodá se jízdních lístků. Není tam čekárny a tyto obce nemohou se doprositi na ministerstvu železnic ani dřevěné čekárny, aby v případě nepohody obecenstvo mohlo býti aspoň v suchu a tak chráněno před nastuzením.

Město Přerov požívalo za starého Rakouska vždycky zvláštních předností, pokud se týkalo zařazení státních zaměstnanců. Naše republika, bohužel, tohoto přednostního práva městu Přerovu, které má s přilehlými obcemi přes 27.000 obyvatel, nedala a toto město se marně dovolává svého přeřazení ze skupiny C do skupiny B. Vážení pánové! Dovolte, abych promluvil o kapitole, která jest pro nás nejbolestnější, a to o kapitole, již způsobil zákon o úpravě finančních svazků samosprávných a jež na Moravě daleko tíže doléhá na naši samosprávu než v kterékoliv jiné zemi, poněvadž břemeno dluhů ať zemských, okresních nebo obecných je daleko vyšší - na Moravě je třeba vyšších úhrad - než v Čechách nebo ve Slezsku. Co vykonaly na př. okresní silniční výbory na Moravě, které jsou nyní nahrazeny správními komisemi, nejlépe vysvítá z malého srovnání. Na Moravě jsme měli roku 1850 4004 km 800 m okresních silnic a pouze 781 km 800 m silnic státních. R. 1926 jsme měli těchto okresních silnic 11.682 km a státních 1054 km 700 m. Okresy postavily za tuto dobu přes 8000 km silnic, stát postavil pouze 80 km silnic (Slyšte!), poněvadž přírůstek od 781 do 1054 je způsoben hlavně zestátněním moravské údolní silnice v délce 106 km. Státní správa nepostavila od r. 1850 na Moravě ani jediného mostu. Teprve r. 1922 přikročila státní správa k tomu, aby mosty, které klenou naše řeky a které již byly tak chatrné, že hrozilo nebezpečí jich zboření, byly opraveny. Uvědomíte-li si pánové, že všechny mosty přes velké naše řeky, Moravu, Bečvu a j. postavily okresy, vidíte velkou práci, kterou okresy vykonaly.

Roční spotřeba silničních okresů u nás činí 95,470.000 a mohla býti uhražována 225% přirážkou vedle přídělu státního 15 mil. Kč. Vážená sněmovno! Když byly sníženy okresní přirážky na 110%, činí schodek okresních silničních správních komisí 43.5 mil. Kč. Jak katastrofálně jsou tímto zákonem postiženy silniční okresy na Moravě - připomínám, že kromě mor. ostravského všechny - o tom nejlépe svědčí malý příklad.

Silniční správní výbory na Moravě pouze na placení cestářů bez cestmistrů a na nákup štěrku potřebovaly: ždánický 255% přirážek, kloboucký 196%, zlínský 180%, jaroslavický 177% a bohatý okres kroměřížský 120%, počítáno ovšem s dosavadními příděly a přirážkou daně činžovní. Nyní po nové úpravě budou jen na tyto úkoly potřebovati přirážek: ždánický okres 366%, kloboucký 372%, zlínský 265% atd. Je samozřejmé, když máme na Moravě velký počet silničních okresů, kterým nestačí 110% přirážek na normální umořování dluhu a na jeho úrokování, že potom finanční stav těchto okresů jest opravdu žalostný. Přerovský silniční výbor šel do letošního roku se schodkem 795.000 Kč. Z vyrovnávacího fondu dostal 200.000 Kč a půjde na příští rok s neuhrazeným dluhem 595.000 Kč. (Slyšte!) Jak to bude vypadati na příští rok?

A nyní, slavná sněmovno, se zmíním ještě o jedné věci. Tento okres spravuje 162 km státních silnic. Stát na tomto okrese má 16.5 km pověstných státních silnic, po kterých nikdo jezditi nemůže a také nejezdí. Na Přerovsku máme na 1000 vozidel motorových. Daň z těchto vozidel činí asi 300.000 Kč. Vozidla tato jezdí, ničí okresní silnice, ale okresy z této daně nedostanou téměř ničeho. Pak se nedivte, že na příklad v této době kroměřížský okres musel zastaviti jakékoliv výplaty. Nemůže ani vyplatiti služné cestářům a úřednictvu. (Slyšte!) Na Valašsku - divím se, že toho zde nebylo vzpomenuto - po celý rok byly půjčeny parní válce silničnímu výboru k jiným účelům, poněvadž silniční výbor na Valašsku zastavil jakoukoli činnost k udržování úpravy silnic nemaje na to žádných finančních prostředků. (Výkřiky.) Slavná sněmovno! Když letos okresy silniční nemohly stačiti s přirážkou 110%ní a spravovaly pouze silnice, jak je možno, aby na příští rok s přirážkou 110% vystačily a úkoly, které jim budou zákonem uloženy, který rozmnoží jich povinnost, že budou musiti přijímati nové úředníky a odborníky? Z čeho to budou platiti, jakým způsobem budou tyto okresy konati svou povinnost, když jste je zákonem přivedli do opravdové finanční katastrofy? Vůbec nebude možno, aby se jakákoli činnost na silnicích vyvinovala. Jestliže zákon na př. určuje, když se provádí předlažba nebo dlažba silnice okresní nebo státní v průběhu obce, že obec musí hraditi 25% nákladů na vozovku a že musí zaříditi přídlažbu, rigoly, kanalisaci, a druhý zákon jí béře možnost potřebný obnos uhraditi z přirážek obecních, tedy vůbec bude zastavena jakákoli úprava silnic v průběhu obcí, a to nejenom u nás na Moravě, nýbrž myslím, že všude. Nevěřím, že by stát mohl škodu, která tím vznikne našemu hospodářství, nahraditi.

Mohlo by se říci, že budou hrazeny tyto schodky silničních výborů z fondu náhradového. Moravský zemský výbor vypočetl deficit země Moravy - počítáno podle rozpočtů obecních a okresních a zemských z r. 1924 který bude činiti u obcí 66 mil. Kč, u okresů 43 a půl mil. Kč a deficit země Moravy 90 mil. Kč. Tedy naše krásná Morava na poli samosprávné činnosti vykáže letos celkový schodek 199 a půl mil. Kč, a na to, prosím, má naději, že jí bude přiděleno 44 mil. Kč z náhradového fondu.

Já jsem tu slyšel: "pánu bohu děkovat za to, že tato koalice postarala se o snížení daní." (Výkřiky.) Nějaké povídání, které není podloženo úředním dokladem, nemůže mi býti směrodatným. Já mám tu, slavná sněmovno, dva výkazy berního úřadu (ukazuje výkazy berního úřadu), které dostávají obce, aby měly základnu pro vypočítávání obecních přirážek. Jeden je z r. 1925 a jeden na rok příští. V té době, kdy se mluvilo o tom, že daně jsou nesnesitelné, a kdy je tato koalice snížila, činil v mé obci Předmostí předpis na pozemkové daně pro celý obecní katastr 4705 Kč, a po pronikavém snížení daní činí základ pozemkové daně - a tím se páni chlubí - 7374 Kč. (Slyšte!) Předpis domovní daně třídní činil před snížením daní 616 Kč, po snížení činí 1771 Kč. (Slyšte!) Opakuji, tohle by si měli vzíti, každý ve své obci, ti páni, kteří hovoří, kolik koalice vykonala dobra na poli snížení daní. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Ale našel se vinník, který je vinen těmito předpisy - to je šlendrián na berních úřadech. Pánové řeknou: daně jsou veliké proto, poněvadž berní úředníci to tak dělají. Copak není tu také trochu smyslu pro uznání odpovědnosti a těžkého postavení berních úředníků? Pánové, kteří říkají, že úředníci na základě šlendriánství předpisují takhle vysoké daně, nechť se laskavě dostaví na kterýkoli berní úřad a dají si předložiti fermany z ministerstva financí a pak teprve ať mluví. Jeden ferman hovoří o tom, že úředník berní při předpisování daní má postupovati co nejvíce konciliantně, že má dbáti, aby se docílilo tolik, kolik se dá, aby nebyl poškozen poplatník, a druhý den přijde ferman, kde se správci berního úřadu nařizuje pod jeho osobní odpovědností a také pod následky ztráty jeho majetku, ba srážení ze služného, aby vynutil exekucí všechny daně, které byly předepsány.

Jestliže chce někdo mluviti o šlendriánu, řekl bych vám jednu markantní ukázku šlendriánu na berním úřadě. Při projednávání pozůstalosti - a je to již 8 roků od úmrtí arcibiskupa olomouckého - bylo nyní potvrzeno okresním soudem v Olomouci, že olomoucké arcibiskupství 8 roků dluží jen na jediné dani 3 1/2 mil. Kč. státu. Odpusťte mi, když u nás nezaplatí malý občan daně, přijde exekutor a sebere mu poslední kozu. Ale arcibiskupství, poněvadž je chráněno mocnou rukou své strany, nemusí platiti 8 roků daně a o tom se nehovoří jako o šlendriánu.

Dovolte, abych ještě dotkl se jiné věci, jež nás velice bolí. Na Valašsku jest životní otázkou spravedlivé rozdělení lesů. Životní proto, poněvadž na Valašsku veliké procento lidí živí se pastevnictvím. Pakli bude lesní reforma provedena tak, aby mohli salašníci valašští získati pastviny, bude to jejich požehnáním. Ale co vidíme? Stejně tak, jako i si vymohlo olomoucké arcibiskupství, aby mu byly vypuštěny všechny lesy na Hané ze záboru, tak se domáhá na Valašsku vypuštění lesů ze záboru. Ovšem že jeho nábožného příkladu následuje Hutní a horní vítkovická společnost, Thonet, Reich a všichni ostatní židovští majitelé valašských lesů. Slavná sněmovno, opakuji, že otázkou výživy chudého lidu valašského jest, aby bylo splněno, po čem volá. Valašské lesy valašskému chudému lidu. (Po tlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Němci, kteří jsou ve vládě opravdu zadarmo, znemožnili provádění kolonisace na jihu Moravy. A důsledky toho jsou takové, že uchazeči-kolonisté, kteří před několika lety prodali své pozemky a dali peníze Státnímu pozemkovému úřadu jako zálohu, dodnes nemají ani peněz ani pozemků, poněvadž páni Němci nechtí pustit na Mikulovsko a na Znojemsko české lidi, jak to bylo dříve proponováno. (Výkřiky posl. Zeminové.)

Řekl jsem, slavná sněmovno, že Němci na Moravě tlačí nás od severu a tlačí nás od jihozápadu. Chtěl bych věděti onen věcný důvod, pro který má býti zrušena trestnice na Mírově. V Mírovské trestnici je investováno 60 mil. Kč státních peněz, je tam postaveno 19 jednopatrových domků o 4 bytech, celkem 76 dvoupokojových bytů, je tam 13 úředních domů, v trestnici je 25 dílen, nemocniční sály, škola, celkem 290 místností. Ale poněvadž česká menšina v Mírově rostla a při posledních volbách dostala 7 mandátů do obec. zastupitelstva, probudil se najednou v ministerstvu spravedlnosti duch, který tam zanesl pan ministr Mayr-Harting, a jednalo se a jedná o to, aby mírovská trestnice byla zrušena a tak obrovský státní kapitál znehodnocen. (Slyšte!) Když přišla deputace mírovských Čechů do ministerstva spravedlnosti, tu onen pán, který je přijímal, povídal: česká menšina na Mírově je uměle vypěstovaná květina a vředem na českém těle. Tak daleko a hluboko zapustil kořeny germanisační duch aktivního čsl. ministra. (Hanba! - Různě výkřiky.)

Mám tu fotografie z české menšinové školy měšťanské v Úsově. Tato menšinová měšťanská škola je umístěna v budově šindelem kryté, ve které se zbořily tyto stropy: strop nad schodištěm k ředitelně, nad záchody, a přístřešek nad vchodem, který je podepřen neohoblovanými dřevy, tak jak tato fotografie ukazuje (ukazuje fotografii). Tato škola má jediné neštěstí: Rok od roku jí přibývá žáků, zatím co stejným tempem ubývá žáků na německé škole v Úsově. Bylo nebezpečí, že tato česká škola bude z Úsova přeložena na okraj úsevského okresu. Podal jsem tehdy dotaz na pana ministra školství a on odpověděl, že tyto obavy jsou bezpředmětné, že žádné jednání v ministerstvu školství po této stránce se nevede. Ale úřední školské komise, které byly konány v Úsově, v Heřmanicích, v Brodku, nás přesvědčily o jiném: Němci domáhají se zrušení všech pohraničních českých měšťanských škol a proto ministerstvo školství svolalo ony komise, na nichž se jednalo o tom, zdali tyto školy nejsou neúčelně umístěny a zda by se neměly přeložiti do jiného města nebo místa, kde by ovšem zanikly. (Výkřik.)

Slavná sněmovno! Když byly zestátněny lesy na severu Moravy, domáhali jsme se marně toho, aby aspoň z vedoucích míst těch lesů byli odstraněni iredentisté němečtí. Marné volání. Řeklo se nám: "není uchazečů." A když jsme jim dali seznam odborníků, kteří jsou bez zaměstnání, zůstali jsme bez odpovědi.

Jenom tak je možno, slavná sněmovno, že máme v Hanušovicích na severu Moravy státní pilu, která je sabotována všemi, kteří v této pile pracují. Malá pila, rok od roku pasivní, zaměstnává 7 úředníků a zřízenců, vesměs Němců, spoustu německých dělníků. Na této pile se nedomluví nikdo česky. Tato státní pila koresponduje německy, a když jsme prosadili, aby do toho Augiášova chléva byl dosazen jediný český úředník, správce této pily znemožnil jeho přijetí, poněvadž se bál, aby to neznamenalo konec sabotování státního majetku. (Výkřiky poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

A ještě jeden takový příklad. V Mor. Berouně je tkalcovské rolnické družstvo německé. Jeho ředitelem je Dreiseitel. Tento pan Dreiseitel až do nastolení českoněmecké koalice měl na dveřích kanceláře tento nápis: Tschechen und Juden haben keinen Zutritt. Tento nápis byl odstraněn, až přišli páni Němci do vlády. Lnáři němečtí rok od roku této lnárně, již nazývají šlendriánem, odpírají dodávání lnu. To, co tato lnárna ztrácí, to jí nahrazuje blahovolně ministerstvo zemědělství. (Slyšte!) Loni tento podnik, který nezaměstnává ani 50 dělníků, který je veden čistě v duchu protičeském, poněvadž je sídlem německé propagandy kolem Mor. Berouna. dostal subvence státní 400.000 Kč. (Výkřiky poslanců čsl. strany nár.-socialistické.) A letos, prosím, se jedná o to, aby státní subvence tohoto podniku byla zvýšena a aby se mu dostalo nové subvence 900.000 Kč. (Výkřiky posl. Zeminové.) Slavná sněmovno! Nelze se diviti, že jen těch několik málo obrázků působí v srdcích lidí, kteří na Moravě to myslí s naším státem opravdu dobře, hořkost. Působí do jisté míry zklamání proto, poněvadž my nacházíme v desátém roce republiky zemi, která opravdu je bohata svou úrodou, která by mohla blahobyt šířiti nejen svým obyvatelům, nýbrž pomáhati také celému státu, v naprosté finanční rozvrácenosti. Kdyby nic jiného nebylo než toto vědomí, že jste nám zabili zemské hospodářství, uvedli je do dluhů, z nichž se nebude moci vyplésti, že jste znemožnili jakoukoliv činnost samosprávy, že jste nám zabili okresy, že naše silnice budou za několik roků horší než polní cesty za vesnicemi, za to, že jste nám zabili samosprávu, nemůžeme hlasovati pro tento rozpočet, třebaže bychom proň hlasovali s nadšením a s radostí, kdyby ho předkládala koalice, jež je tohoto státu a českého lidu důstojna. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším rečníkom je pán posl. Tománek. Dávam mu slovo.

Posl. Tománek: Slávna snemovňa! Niečo podivuhodného a poučného možno čítať v 3. knihe Esdrášovej, v III. hlave (Apokryf). Keď totiž kráľ Darius dával veľkú hostinu a po nej odobral sa na odpočinok, do spálne kráľovej naraz vbehli traja mládenci a podložili pod podušku zapečatený list, v ktorom boly otázky, že vraj čo je najsilnejším zpomedzi všetkého, či víno alebo kráľ, alebo žena, alebo pravda? Keď sa kráľ ráno prebudil, nechal svolať všetkých radcov svojej krajiny, aby sa o týchto otázkach radili. Prvý radca, ktorý mal veľmi červený nos, hovoril, že zpomedzi všetkého na svete najsilnejšie je víno, lebo ono premôže každého, kto ho veľa pije. Zpomedzi všetkého je najsilnejšie víno, lebo to víno mnohokrát pozbaví rozumu i kráľov, tak že zabudnú na bratskú i ľudskú lásku a pochytia meč a vraždia.

Druhý radca, ktorý bol dobrým politikom a dobrým pätolízačom, hovoril, že najsilnejší zpomedzi všetkého je kráľ, lebo on panuje nado všetkými ľudmi svojej krajiny, jemu platí ľud dane, jemu je poslušný celý ľud.

Tretí hovoril: Najsilnejšími sú ženy, lebo ženy porodily a vychovaly i kráľov a všetok ľud. Krása žien dráždi a vábi každého, tak že mnohokrát človek zabudne na otca i matku, zanechá ich a ide za ženou.

Konečne štvrtý radca hovorí, dokazuje, že najsilnejšou zpomedzi všetkého je pravda, hovoriac: Víno je nespravodlivé, kráľ je nespravodlivý, ženy sú nespravodlivé, jedine pravda zostáva, ktorá je večná, ktorá je najsilnejšie.

Slávna snemovňa! Tento posledný sa veľmi mýlil, lebo však v dnešných časoch každý by mi potvrdil, že nič nie je na svete tak slabé ako pravda. Nech si každý z tohoto tu mnou predneseného vezme, čo sa mu ľúbi, nech si vyberie úsudok aký chce, ja však za seba hovoriac, tvrdím, že najsilnejším zpomedzi všetkého na svete je peniaz a matka zem. Kto má peniaze, kto má zem, ten riadi na svete všetko. Zlato, peniaze a zem otvárajú všetky brány, otvárajú všetky dvere. A preto i porekadlo poctive hovorí: Rebus in humanis regina pecunia et terra nauta est, navigat infelix, qui caret huius ope.

Tak je to i s našou slovenskou krajinou: Navigat infelix Slovaquia nostra, quia caret huius ope, nešťastne plave naša slovenská krajina, lebo postráda peniaze a zem. Hoci, veľactená snemovňa, všetci vieme, že roľnícký stav je najprednejší a najprvší, poneváč roľnícka výroba je najpotrebnejšia, kdežto všetky ostatné výroby sú len užitočné a k holému životu nie nevyhnuteľne potrebné. Predsa roľníckemu stavu najviac sa krivdí a môžeme tvrdiť, že roľnícky stav u nás je ešte otrokom, ako bol r. 1848 a 1849, lebo dať menej práva roľníkovi alebo dať menej zeme roľníckemu stavu ako iným stavom, to je skutočne utrhanie na zaslúženej mzde, to je krivda do neba volajúca. A takúto do neba volajúcu krivdu, že roľníckemu stavu dali menej práva ako ostatným stavom, páchali na roľníckom stave i za bývalého Uhorska. Kým v bývalom Uhorsku maly totiž volebné právo všetky stavy, z tohoto práva vydedení boli továrenskí robotníci a roľníci. I z tamtých i z týchto mali iba niektorí volebné právo, podľa miery dane, keď r. 1913 snemový výbor v Budapešti pojednával volebný zákon; minister Lukács, ktorý tento zákon osnoval, zaujal stanovisko, aby volebné právo mal každý robotník, ktorý v jednom a tom istom odbore pracuje aspoň tri roky. Podľa svedomia a rozumu bolo by nasledovalo, aby i každý plnoletý roľník, ktorý 3ročnú roľnícku prácu koná, mal toto právo. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.) Ale čo sa stalo? Maďarská vláda vyslovila, že len vtedy môže mať roľník právo, ak má 8 honov pôdy. Tedy roľnícka 3ročná práca mala menej cti, menej práva, ako práca robotníctva. Roľnícka práca nebola rovnocenná s prácou robotníckou, lebo smerodajné bolo majetníctvo 8 honov pôdy. Chvála Bohu, že to v našej Československej republike bolo napravené, že táto krivda v našej Československej republike bola odčinená, lebo ak by sa to tak nebolo stalo, keby nebol býval roľník rovnocenný v ohľade volebného práva s robotníkom, boli by sme roľníctvu zavýskli: ktorého slovenského roľníka ani táto krivda nerozhorčí proti pražskej vláde, nie je hoden, aby ho matička zem nosila, lež aby ho čierna zem pohltila.

Slávna snemovňa! Boj za právo ľudu, boj za vládu ľudu znamená v prvom rade boj za zmajetnenie ľudu, za taký poriadok majetkový, aby každý človek mal svoju živnosť, za taký poriadok, aby každý maloroľník mal tiež svoju dostatočnú a zabezpečenú zemičku. A preto už chápem, a chápu to všetci priatelia roľníckeho stavu, čo vrhá dnes v boj maloroľníka a vôbec roľníka proti prevádzaniu pozemkovej reformy. Je to v prvom rade, veľactení priatelia, hlad za chlebom, ktorý pocíťuje každý človek. Je tu túžba, ktorá páli každého človeka, túžba za zemou. Táto túžba za zemou vrhá v boj každého roľníka, každého maloroľníka proti nesprávnemu prevádzaniu pozemkovej reformy. Táto túžba vrhá v boj i našich horských chlapcov v Detve, ktorým Detvanom už pred dvoma rokmi sľubovali lúky, sľubovali pasienky, sľubovali pole a od dvoch rokov, prosím, držia ich za bláznov. Ich patričný poslanec chodí od Pontia k Pilátovi a od Ananáša ku Kajfášovi, ale podnes tým horským Detvanom nedostalo sa ani pasienkov, ani pôdy, ani lúk. Prečo? Myslím, že preto, lebo tým Detvanom nechce dať lúk a rôľ agrárna strana. Už predtým v poľno-hospodárskom výbore raz bolo dokazované a pán kol. Bečko to dokazoval - že akými prostriedky narába táto strana: Nedáme ti pasienky, nedáme ti lesa, jesli nedáš sa zapísať do agrárnej strany, jestli nebudeš hlasovať za agrárnu stranu. A poneváč stojíme pred voľbami, nuž uhádneme všetci, že agrárna strana tu prekáža, nechce daď Detvanom pôdy, aby mohla kortešovať a sľubovať, že im dá pôdu, jestli pri voľbách budú na argalášov hlasovať.

Slávna snemovňa! Je na bielom dni, že agrárna strana si vyárendovala pozemkovú reformu, je na bielom dni, že agrárna strana najviac využíva pozemkovú reformu, ale pri tom konštatujem, že táto strana, hoci sa tvári, že je stranou všetkých roľníkov, je nespravodlivá, je nespravodlivá preto, lebo nepozdvihla na nohy maľorolníkov, ale dopomohla k pôde len bohatým a cukrovarníkom, lebo tým dopriala najviac pôdy. (Výborně!) Dnes vidíme to, že štátny pozemkový úrad vypúšťa pôdu zo záboru a vracia ju veľkostatkárom, dáva ju rôznym zbytkárom, častokrát i takým, ktorí nemajú občianského práva. (Posl. Remeš: Nejde to spravit v koalici?) Vyspravíme.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP