Čtvrtek 25. října 1928

Po převratě rudozelená koalice a tehdejší vláda - musím to kvitovati - daly nám zákony, které, třebaže nevyhovovaly, přece jen dávaly určitou naději, že můžeme očekávati, ze v budoucnosti postupem hospodářské konsolidace státu, stát demokratický a sociálně spravedlivý nám dá, čeho se nám doposud nedostávalo. Ale nešťastný rok 1920, který nám stvořil nejkrajnější levici, tento postup zastavil. Ale to nebyla pravá příčina. Každý slušný demokrat a poctivý člověk musí věděti, že nelze vládnouti jednostranně, mám-li totiž politickou sílu, já, že mohu hospodářsky potlačovati ty ostatní. Pánové, od zákona č. 394 až po vrcholný zákon č. 103 vidíme úplnou dekadenci hospodářskou pro státní a železniční zaměstnance. Jestliže státní zaměstnanci byli dotčeni tímto zákonem, co mají říci zaměstnanci železniční? Rakousko již dávno před 30 lety uznalo, že výkon železničního zaměstnance je výkon více cenný, poněvadž u něho turnusová služba, ve dne v noci, je velmi ne. bezpečná, služba venku za každého počasí. Totéž uznala poctivě i naše první vláda československá zák. č. 541, jehož interpretace způsobila, že železniční zaměstnanci byli mnohem lépe honorováni, než ostatní zaměstnanci státní. Zákon č. 103 neblahým působením dr Fischera, který v otázkách personálních před historií ponese těžkou odpovědnost, zasadil našim železničním zaměstnancům těžkou ránu. Jestliže u nás dnes dělník na trati, který musí těžce pracovati, tížeji než pracuje u vás rolníků na poli, je podhodnocen pod sluhu v kanceláři, jestliže při své odbornosti - poněvadž to nemůže dělati každý člověk - je méně placen, jaká může býti psychologická odezva u něho? Když ten zákon vytvořil takový podklad, aby mezi železničáři bylo ještě po provedení nešťastné malé systemisace 25.000 smluvních zaměstnanců, bezprávných zaměstnanců, lidí, kteří nemají ani kolektivní smlouvy, kteří nemají vůbec žádné výhody železniční, pak je největší hanba pro správu železniční i pro vládu a nynější koalici, že může tohleto trpěti. Tento zákon ponížil naše úředníky D a E skupiny na gážisty. Já to nepovažuji za nečestný titul. Ale proč zrovna nás vyloupli z ostatních úředníků železničních a. udělali z nás gážisty? Snad, aby prokázali, že jsou to ti staří feldweblové za Rakouska. Takový úředník - na rozdíl od pragmatikálního - ať se jmenuje kancelářský výpravčí, staniční mistr, musí skládati tři velmi důležité zkoušky. Pak teprve se stane výpravčím vlaků, nebo traťmistrem, který zodpovídá za trať - poněvadž správce provozu za ni nemůže ručiti - nebo nádražním mistrem, který je zodpovědny za posunování v celé stanici. Proto se zde stala největší chyba, která se mohla státi. A mám mluviti o ostatních kategoriích? Stačí, když uvedu, že jste všechny ty kategorie denivelisovali takovým způsobem, že to musí bouřiti v každém odborném: člověku krev, když vidí, jak jeho plat, kterého dosáhl po převratu v blahém očekávání a spoléhání na heslo: méně zaměstnanců, ale lépe placených - nebyl zlepšen, naopak, že jeho vyrovnávací přídavek je takový, že 20 let nepostoupí, ale odbouráním vyrovnávacích a doplňovacích přídavků dostane se mu za 3 léta postupu o 25 až 75 Kč ročně.

Kritisovati tyto věci je pro mne hrozná věc. Říkám: Kletba době, kdy v této sněmovně jsme odhlasovali ten zákon - a tu potvrzuji slova kol. Brodeckého, že, ačkoli min. předseda se mnou a s ním sjednal zlepšení vládního nařízení č. 15, dr Fischer samovolným způsobem zvrátil tuto úpravu a ošidil železniční zaměstnance. (Hlasy: Co pak máme demokracii?) Bohužel, u nás ztratila se od půl třetího roku demokracie. Nebyla-li plná demokracie, když jsme k ní pracovali, jest dnes u nás třídní zaujatost, která se rozmáhá povážlivým způsobem.

Otázka činovného - neudržitelná věc. Nepočítá se s rozvojem, nýbrž s katastrem. Tak se mi zdá, jako bychom byli všichni agrárníky a podle katastru měli býti zařaděni! Vyloučená věc. Naše města se industrialisují, jejich okolí vypadá jináče než dříve. U nás u železnic se to nevidí. Příklad: Užhorod, hlavní město Podkarpatské Rusi, které je ve skupině B, najednou následkem katastru se dostalo nádraží do nějaké cikánské vesničky a tím do skupiny D. Viděli jste někdy větší bezhlavost? Prosím, Jihlava-nádraží je ve skupině B, ale přesně 200 m od nádraží stojí dílny, které jsou ve skupině D. Toto řešení je jistě hodno pana dr Fischera a jeho vědecké metody, není však hodno prakse, poněvadž ta velmi zoufale volá po nápravě.

Zákon č. 103 dotkl se neblaze i slovenské a podkarpatoruské výhody, jak o tom mluvil již kol. Brodecký. Nařízení ministerstva železnic čís. 54718/20 není jen výnosem ministerstva železnic, nýbrž soukromoprávní smlouvou, mající v sobě ustanovení, že žádný zákon a vůbec nic nesmí to porušiti, poněvadž zaměstnanci podpisovali smluvní reversy. A co z toho bude, vážení? Žaloby na železniční správu. Uvažte a srovnejte, pánové, toto: V jarním zasedání jsme zde slyšeli pana dr Tuku, který s tohoto místa prohlásil, že prosí slavnou sněmovnu, aby se nezabývala jeho případem, nýbrž ponechala volný průchod soudnímu řízení. Najednou však, jak jsem se ráno dověděl, pan dr Halla vzdal se referentství v imunitním výboru o tomto případě, poněvadž prý to nemá prostudováno. Pan dr Halla je velmi pilný a velmi řádný právník; jisto je, že to prostudováno měl. Ale poněvadž dr Ravasz najednou prohlásil, že dr Tuka v té příčině změnil své přesvědčení, byla tato věc odložena. Srovnejte tedy, vážení pánové, tento případ s tím, co provádí stát proti státním zaměstnancům, když s nimi jedná jako s podloudníky a nepoctivci, upíraje těmto lidem, co je jim soukromoprávní smlouvou zaručeno. Stát zapomíná, co tito zaměstnanci vykonali pro něj v nejhorší době vzpomínám jen našeho Dvořáka, který odhodil fangličku a spolu s vojskem uchopil se pušky a jako poctivý člověk padl na bojišti cti.

My musíme a budeme žalovati na tuto největší ostudu státu, poněvadž si nemůžeme dáti líbiti, aby našim lidem, kteří nejen finančně, nýbrž i rodinně a kulturně trpěli, kteří byli mnohdy v nebezpečí života, jako odměna dostalo se to, co jim bylo provedeno se slovenskou a podkarpatskou výhodou.

Zrovna tak pensisté: dodnes nemáme proveden zákon o 20%ním zvýšení základny, ani pro vdovy ani pro sirotky. A co se děje na Těšínsku? Tam se odebírá státní občanství lidem, kteří nám prokázali neocenitelné služby v době plebiscitní. (Tak jest!) Dnes ti lidé se budou pomalu vypovídati. A mohu-li věřiti tomu, co mně řekl docela jeden železniční byrokrat, - nezlomíme-li to, nebudou-li míti včas státní občanství, že. budou vypovězeni, a vezme se jim plat, případně i pense. (Skandál!) To je perspektiva, která nás nemůže nijak potěšiti. I ona dvojaká hra se ženským personálem u drah a všude jinde je velmi nebezpečná a nedemokratická, poněvadž upírá ženám práva, která jim dala ústava. Ústava naše říká, že žena je rovnoprávná s mužem, mějme tedy odvahu a buďme kavalíry a přiznejme jim, co jim zákon přiznává, a nedělejme pštrosí politiku.

A nyní několik slov o osmihodinové době pracovní. Poukazuji, že jízdní strojní personál má podle 4nedělního turnusu odpracovati 192 hodin.

Dámy a pánové, konstatuji a mohu dokázati podle služebních knížek, že jezdí až 301 hodinu. Ani jeden zaměstnanec jízdní a strojní služby v té nejklidnější době nedělá jen 192 hodiny, to jest jen hodiny čistě odpracované, když štípe lístky nebo když vlak jede. Že musí o jednu hodinu dříve přicházeti, připravovati vlak, zdržení ve zvratné stanici, čekání na trati, když nemůže projeti, je vedlejší. Máme nešťastné jízdní řády, ale při tom neplatíme hodiny přes čas, to se dělá za darmo. A dnes, když začíná kampaň, jest mnohem hůře.

Pánové, ministerstvo železnic nám dává 25 mil. na rozdělení. Snad bych je kvitoval s tohoto místa, kdybych neměl obavu, že jich bude zneužito stranickým způsobem, že mnohá služka p. přednosty dostane, ale ten dozorce posunu nedostatne nic, poněvadž není dobře zapsán u p. přednosty. Ale i kdyby těch 25 mil. dostali všichni, kteří jezdí, nejsou tím ani zaplaceny ty hodiny přes čas. Nedáváte nám darů, poněvadž ani neplatíte za to, co skutečně děláme. (Hlas: Tak podávejte interpelace!) Pánové, my jsme podali interpelace v několika případech, ale u nás interpelační právo je tak zdiskreditováno, že ho vláda nerespektuje. I když přiznám, že předsednictvo sněmovny koná svou povinnost - říkám to veřejně - vláda a vládní pánové necítí potřebu, aby poslanci odpověděli, aby se mohl podle toho říditi. Po této stránce je nutno co nejdříve změniti tyto věci. A nyní, když vidíte tuto personální otázku odkrytou, když vidíte, že zde nemůže býti spokojenosti, je hloupou nepravdou, když někdo říká, že my chodíme štváti. Nikoli. Jděte mezi ty železničáře sami a poslouchejte. A pak se divíte katastrofám železničním? Pak musíte uznati, jak jste se mýlili, když jste mluvili o nedbalém výhybkáři. Tento výhybkář má 4 děti a není pravda, co říká kol. Marcha, že má 1300 Kč, nýbrž má 826 Kč základního platu a s příspěvkem na dítky ani celých 1200 Kč. Vžijte se do toho, co takový táta exponovaný musí prožíti, a nedivte se, že mu někdy pominou smysly. Vždyť i těm velkým pánům někdy pominou a stojí to víc.

To jsou důvody, proč klub, jehož jménem mám čest mluviti, nemůže souhlasiti s jednáním této vlády a většiny, a výraz tomu dáme tím, že budeme hlasovati proti rozpočtu ministerstva železnic. Prohlašuji slavně: My příslušníci okřídleného kola neopustíme svůj stát. Dovedeme rozlišovati mezi státem a zpátečnickou vládou a majoritou; a my také v pravý čas dáme i jim odpověď ve formě hlasovacího lístku, aby si uvědomily, že nebudeme trpěti, co se dnes s námi děje. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Bayer. Dávám mu slovo.

Posl. Bayer: Slavná sněmovno! Rozhodl jsem se jako lidový zástupce východní Moravy, Slezska a Hlučínska promluviti k právě projednávanému rozpočtu státnímu na rok 1929 a sděliti některé bolesti kraje, jejž v tomto zákonodárném sboru zastupuji. Budiž mně dovoleno napřed dotknouti se jedné věci pro nás zemědělce československé velmi významné. Několika řečníky vzpomenuto bylo s tohoto místa desetiletého jubilea naší Československé republiky. Chci vzpomenouti také jistého jubilea, totiž zrušení roboty před 80 roky. Tu musím vzpomenouti dnes všech zemřelých zemských poslanců moravského sněmu, kteří r. 1848 prosadili v zemském sněmu zrušení roboty a tím osvobodili zemědělský stav od tvrdé roboty. Neprávem se připisuje tato zásluha německému poslanci Kudlichovi. Pravdou však je, že zemský sněm moravský přišel již 1. června 1848 s návrhem na zrušení roboty a odvádění desátků. Budiž jim za to památka vděčná. (Výborně!)

Státní rozpočet na rok 1929 vykazuje sumárně 9.534,373.114 Kč potřeby a jest o 1,700.430 Kč v položkách výdajových proti r. 1928 menší. Toto omezení není důsledkem obmezené státní správy, nýbrž bylo dosaženo úsporným systémem, což lze jen vítati, neboť vykazuje se aktivní přebytek 35,534.482 Kč. Státní účetní uzávěrky za poslední tři roky končí vesměs jistým přebytkem, což je jistě dobrým dokladem stabilisace rozpočtové a účetní i skvělým výsledkem dobrého hospodaření státního. Podaří-li se nám v této snaze vytrvati, což je velmi nutné, máme-li dosáhnouti ozdravění hospodářského života státního a těch různých bezedných válečných a poválečných ústředen, které jako moli zžíraly svým zbankrotělým hospodářstvím těžce získané peníze poplatnictva, uvolní se tísnivá kazajka každého svědomitého občana-poplatníka, který plní svou daňovou povinnost s vědomím, že platí na nejvýš důležité potřeby státu, zabezpečující jeho budoucnost, a nikoli na nešetrné rozhazování státních financí, jak se dělo častokráte v prvních letech našeho mladého státu za režimu socialistického.

Daňová reforma měla v úmyslu ulehčiti menším poplatníkům a středním vrstvám občanským, které byly více postiženy než kapitalistický průmysl. Těm drobným vrstvám lidovým nebylo možno se tak rozvíjeti, aby v konkurenci závodily s velkokapitálem. Zřetel byl vzat na rodiny vícečlenné zvýše ním existenčního minima, poskytováním srážek daňových při dani důchodové. Toto snížení daňové povinnosti drobných zemědělců a živnostníků mělo činiti 40%, okrouhle asi 160 mil. Kč. Než, bohužel, provádění daňové reformy v praksi ukázalo pravý opak.

Nemám v úmyslu kritisovati tento zákon daňový a myslím, že ani zákon sám není vinen. Mám dojem, že spíše prakse je špatná. Dovolím si předeslati konkretní případ z okresu novojičínského. Byl jsem členem po několik let této komise daňové pro venkov až do r. 1926. Tento berní okres byl rozdělen na 6 kategorií. R. 1927 resp. 1928, zrušena byla jedna kategorie, takže zbylo jen pět kategorií. Zajímavo je to, že základna daňová u tak zvané daně z příjmu činila v první kategorii, totiž pro ty nejlepší obce, 1300 Kč z čistého jednoho hektaru, ve druhé kategorii 1200 Kč z jednoho hektaru. Nyní byla neodůvodněně tato základna zvýšena ze 1300 Kč na 1800 Kč v první kategorii, ve druhé kategorii z 1200 Kč na 1400 Kč. V tom vidím do jisté míry tvrdost a je nutno, aby úřady finanční co nejdříve vyšetřily tyto okolnosti a aby byli vyslechnuti také odborníci, zda opravdu odůvodněným způsobem tato základna byla zvýšena, či nikoli. Tím způsobem zachycena byla celá řada nových poplatníků, kteří za starého finančního zákona daně z příjmu neplatili. Toto paušální zvýšení zemědělského příjmu není nikterak odůvodněno, ježto index cen zemědělských produktů nevykazuje takového stoupání v žádném případě, naopak průmyslové a jiné produkty, zemědělsky potřebné, vykazují spíše nepoměrné stoupání. Dokladem toho, že zemědělcům a drobným živnostníkům nevede se tak skvěle, jak se často tvrdí, jsou tabulky stoupajícího zadlužení venkova. Jistě že mnohý zde přítomný je také pracovníkem v našich venkovských záložnách a potvrdí mi, že tyto venkovské záložny, resp. raiffeisenky, nemají volných peněz. To znamená, že venkov se poslední dobou zadlužuje.

Tyto okolnosti jistě nebyly vzaty v úvahu ani zemědělskou radou ani zemským finančním ředitelstvím, které stanovily tyto vysoké daňové základny. Podobně má se věc i se stanovením paušálu daně obratové, která byla téměř o 30% zvýšena. Takovým způsobem bude daň důchodová na zmíněných 160 milionů předepsaná, zvýšena a nikoli snížena. Poplatníci jsou přímo zdrceni těmito nenadálými daňovými předpisy. Takové poměry znamenají přímo katastrofu pro náš venkov, dovršenou ještě letošním abnormálním suchem, naprostým nedostatkem pícnin a okopanin. Následkem toho je rapidní pokles veškerého dobytka i užitkového, který nedostatkem krmiva šmahem musí býti pod cenou vyprodáván. Důsledky takové politiky objeví se ještě v zimě, hlavně však na jaře v nedostatku mléka, hlavní to výživy lidské, často podceňované a nahrazované masem různě zpracovaným, čímž stoupá k nám jeho dovoz, a docílí se naprostého nedostatku jatečného dobytka domácího původu. Uniká tím značný náš kapitál za hranice k velké národohospodářské naší škodě. Vznáším důrazný apel na ministerstvo financí, aby dalo odborníky-zemědělci na slovo vzatými prozkoumati tyto základny pro výpočet daně důchodové, a též ministerstvo zemědělství, aby včas, dříve než bude pozdě, postaralo se o zajištění dostatečného množství jadrných krmiv k uchováni neztenčeného stavu dobytka užitkového a poskytlo možnost dochovu jadrného dobytka jatečného. Je nesporno, že venkovský poplatník není tak obratný, aby účelným způsobem mohl se z vysokého předpisu daňového odvolati, resp. bezvadné přiznání sepsati a podati mohl, a proto zůstává často vůči berní správě bezbranný. Zdá se, že finanční úřady tohoto nedostatku malých a středních vrstev venkovských přímo zneužívají. Jinak dovede se brániti velkostatkář a průmyslník, což mohu z vlastní zkušenosti jako dlouholetý bývalý člen daňové komise potvrditi. Je nutno upraviti daňové předpisy tak, aby odpovídaly skutečnému příjmu poplatníků-prvovýrobců, a účelně zachytiti lichvářské zisky nesvědomitých překupníků a velkoobchodníků, kteří často až 100% získávají na zemědělských produktech, jež v surovém stavu kupují a v různém zpracování s velkými zisky prodávají. Vnesením více spravedlnosti do berního systému usnadní se jen úspěchy finančních úřadů. Poplatnictvo nabude více důvěry v úřady finanční a odpadne časté zatajování příjmů ze strachu a obav neodůvodněných.

Tyto a podobné stížnosti a přání docházejí téměř ze všech okresů, hlavně chudého Valašska a celého valašsko-slezského Pobezkydí. (Výkřiky posl. Prokeše, posl. Chlebounové a posl. Rýpara.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Bayer (pokračuje): Máme zjištěné případy na Valašsku, že celá řada nových poplatníků dostala příkazy daně důchodové, jimiž tito poplatníci, jinak hodní lidé, jsou zdrceni. Valašský kraj je chudičký, kde obyvatelstvo hlavně pro zimu o skývu chleba zápasiti musí, ježto méně úrodný tento kraj nestačí k obživě poměrně četného obyvatelstva. Tyto kraje vystaveny jsou četným živelním pohromám, chybí komunikace, regulace bystřin a hlavně účelné meliorování půdy. I otázce vyvlastnění lesů v tomto kraji nutno věnovati zvýšenou pozornost a přihlížeti k potřebám a přáním samého obyvatelstva.

Pro blížící se lesní reformu ustavil se na Valašsku svaz obcí, který má za účel provésti lesní reformu. Je to cesta pouhé sociální spravedlnosti, aby hospodářský vývin byl u slabého a chudého jak jednotlivce, tak i svazů obcí podepřen, aby se stali v dohledné době soběstačnými a rovnocennými činiteli. Z důvodu toho nutno specielně na Valašsku provésti reformu lesní totálně podle znění záborového zákona a ponechati velkostatku jen tolik půdy, kolik zákon jako minimum předpisuje, a neposkytovati jim žádných úlev v tom směru, aby více než toto minimum bylo zabraným velkostatkům ze záboru vypuštěno. Valašští velkostatkáři vlastní ještě v krajích na zemědělskou půdu bohatších velká hospodářství, takže ponecháním rozlohy půdy v takových krajích byli by zajisté dobře a spravedlivě odškodněni.

Okresní svazy obcí jsou si také plně vědomy národohospodářské ceny lesů a zájmu celostátního a proto bude jejich nejpřednější snahou získané lesy racionelně a podle moderního hospodářského způsobu odborně pěstovati a obhospodařovati. Kdyby náš chudý valašský kraj byl v lesní reformě pominut, vzala by se mu poslední možnost jeho hospodářského vývoje. Bude-li mu však podle jeho potřeb vyhověno, vidí v nabytí lesních objektů splnění svých hospodářských tužeb a jedinou možnost dalšího svého hospodářského rozmachu, neboť zisky, které po čase budou plynouti z lesního hospodářství, budou krýti potřeby obcí a kraje. Proto apelujeme na svědomí všech směrodatných činitelů, úřadů co strážců zákona a prosíme, aby nepřipustili pod jakoukoli záminkou a vlivy obcházení zákona o lesní reformě a tak na věčné časy dali Valachům jejich hory. Valaši dali svému národu otce vlasti Františka Palackého a taktéž tribuna, prvního presidenta Československé republiky T. G. Masaryka a kol něho armádu horalů - legionářů. Svěřte jim své hory na budoucí časy v jejich majetek, zbudujete z těchto hradbu a z Valachů nejpřednější strážce republiky. Je-li až do dnes meliorováno na Moravě 47.364 ha zemědělské půdy nákladem 158,702.093 Kč, nutno zabezpečiti dostatečnými udržovacími fondy tyto meliorační stavby a přihlížeti při dalším jich provádění lépe k potřebám toho kterého kraje a respektovati názory racionelních hospodářů a majitelů půdy, na níž již léta hospodaří a znají individuelní vlastnosti její, a přiděliti oblasti odvodněné melioračním mistrům, aby tito nastalé opravy měli v evidenci. Každé družstvo meliorační má sice t. zv. fondy. Tyto fondy, jak mám zkušenost, jsou velice nepatrné, obnášejí několik set korun. Víme z vlastní zkušenosti, že tyto meliorační stavby, jichž máme bohudíky dosti provedeno, zejména na Moravě, budou potřebovati v dohledné době jistých oprav, a mám dojem, že když u takového melioračního družstva po 10letém působení jeho předseda zemře, že se nebude vlastně nikdo starati o tyto opravy. A proto myslím, že je to otázka velice vážná, když jsme konečně investovali do melioračních staveb takové náklady, abychom se postarali o to, aby tyto stavby byly udržovány, a proto navrhuji ministerstvu zemědělství, aby vážně uvažovalo otázku přidělení těchto melioračních pozemků, že by mistři meliorační byli jednotlivým oblastem přiděleni a měli jednotlivé stavby v evidenci. Jinak by bylo škoda nákladů, kdyby se o udržování těchto melioračních prací nikdo nestaral. V zájmu povznesení našeho zemědělství žádáme provádění nezbytných údolních přehrad, regulace řek a bystřin. Opatřením tímto přispěje se značně ke zmírnění nezaměstnanosti dělnictva a obmezí se státní podpory stejně naprosto nedostatečné k úhradě živelních pohrom v různých krajích.

Další velmi důležitou otázkou zemědělského venkova je nedostatek nižšího zemědělského školství. Inteligence s vysokoškolským zemědělským vzděláním je nadbytek a nelze absolventy ani umístiti. Náklad na tyto vysoké školy je poměrně značný. Zato jeví se potřeba lidového hospodářského školství, hlavně zimních nižších hospodářských škol. Je sice potěšitelným zjevem, že dodnes máme v Československu zřízeno přes 871 lidových hospodářských škol a jen v letošním roce bylo jich 55 nově otevřeno, avšak rozšířením jich sítě umožněna by byla téměř každému i chalupnickému synku jich návštěva a poskytnutí odborného vzdělání zemědělského, byť i jen v míře skromnější.

Rovněž v okrese novojičínském na východní Moravě velmi postrádáme toto nižší hospodářské školství. Již od r. 1912 starají se činitelé zemědělští, aby taková škola byla zřízena. Je zajímavo, že němečtí zemědělci v témž okrese mají hospodářskou školu v Suchdole a v Žilině. Okres je menšinový a zřízením této školy hospodářské nejen že by nabylo významu zemědělství, nýbrž byla by také posílena česká menšina v tomto okrese. Proto žádám příslušné úřady, aby tuto akutní otázku hospodářské školy zimní v Novém Jičíně uskutečnily. Zemědělský venkov je základním, úhelným kamenem našeho mladého státu a lid venkovský je kádrem a hlavní tepnou státního života, pročež je nutno též k jeho potřebám se strany státu přihlížeti.

Pokud se týče menšinového školství, mohu vysloviti jen dík naší vládě, zejména ministerstvu školství a nár. osvěty, že jsme téměř v tomto poněmčeném kraji novojičínském hotovi. Chybí ještě obecná škola v Mošnově a Bludovicích. Zejména vyslovuji s tohoto místa dík panu sekčnímu šéfu Mlčochovi, který se s láskou a upřímně staral o toto menšinové školství v našem kraji a opravdu výjimečným a různým způsobem hleděl prosaditi stavbu těchto škol.

Přicházím k závěru své řeči. Jako příslušník strany lidové a člen ústředního výboru Svazu lidových zemědělců žádám pro lidové zemědělce rovné právo před úřady a přiměřené zastoupení lidových zemědělců ve všech institucích zemědělských, a ne, jak tomu bylo až dosud, jednostranným způsobem.

Považujeme za svůj úkol pracovati svorně vedle ostatních stavů a složek národa pro blaho a rozvoj celého našeho milého československého státu, pročež uznávám za svou i celého klubu lidových poslanců povinnost hlasovati pro tento státní rozpočet. (Potlesk poslanců čsl. strany lidově.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Szentiványi. Dávám mu slovo.

Posl. Szentiványi (maďarsky): Vážené dámy a pánovia! Prichádzame k desiatemu výročiu utvorenia sa republiky, a kadekoľvek po republike chodíme, všade objavujeme prípravy ku slávnostiam, ktoré chystajú poriadať úrady, rôzné orgány štátnej moci a spoločenské útvary české a slovenské Do poslednej doby šiel chýr, že v týchto oslavách pôjdu napred príkladom obidve snemovne Národného shromaždenia a že toto výročie oslávia v rámci slávnostného zasedania. Novšie prebehly novinami zprávy o tom, že keď nerušenosť slávnostnej nálady nemožno zaistiť, patričné kruhy od poriadania slávnostného zasedania Národného shromaždenia upustily.

Obavou pred sviatkokazectvom bolo treba tedy odôvodniť, že nedošlo ku oslavám v Národnom shromaždení. Odôvodnenie toto je živým a príznačným náčrtom politických a národnostných pomerov zeme, na ktoré my už toľkokrát sme poukázali. Keď už Československo muselo byť stvorené, bolo jedným z najväčších omylov posledných dôb naoktrojovať národom tohoto štátu ráz štátu národného. Známe dejiny a vieme, že idey a myšlienky, i keď povstaly z úmyslov a predstáv čo najčistších, spôsobily ľudskému pokoleniu, národom, jednotlivcom veľa utrpení a nespokojeností do tej miery, že za kratšiu či dlhšiu dobu bolo treba zriecť sa presadenia takýchto ideí do praktického života. Ak skúmame hybné páky národného rázu republiky, príjdeme na to, že tieto povstaly z najväčšieho národného egoizmu. Z egoizmu národného, lebo národ český povýšený bol nad iné národy a cieľom zaistenia hegemonie českého národa bolo treba dať tento národný ráz štátu. Mimo toho bola tam ešte iná mohutná hybná páka, a to je myšlienka odvety. Je ku podivu, že v dnešnej dobe modernej demokracie mohlo k niečomu takému dojsť. Je ku podivu, že zakladatelia štátu, medzi ktorými tiež učený profesor politiky, humanista Masaryk hral tak význačný zástoj, mohli sa uspokojiť s týmto riešením, ktoré bolo snáď pred storočiami uznávané za dobré, že mohli venovať celú svoju duševnú energiu vládnemu systému, odpovedajúcemu tomuto rázu, a že nemohli pozdvihnúť sa na tú výšku, ktorú od ních svetová demokracie očakáva a ktorou by snáď vo väčšej miere boli v stave vyvolať takú náladu medzi rôznymi národy štátu, ktorá umožnila by pokojnú a produktívnu prácu jednotlivcovi a ľudskej spoločnosti. Treba vedieť, že ku vládnutiu nad týmto konglomerátom národov treba zvláštneho taktu a citu a že všetky tie vládné opatrenia, ktoré smerujú ku naštrbeniu kultúry, hospodárstva a národného života národných menšín, sú všetko bakterie, ktoré v konečných výsledkoch povedú k ochoreniu celého štátneho organizmu a budú pravou kultúrou bacilov nespokojnosti, iredentizmu, dobrodružných počinov a ľahkovernosti.

Avšak obavy sviatkokazectva ukazujú ešte i na iné. Sú ony pravým vyvrátením inartikulačných viet ústavnej listiny, podľa ktorej "štát založily v nom bydliace národy dobrovoľne a svojou vlastnou vôľou". Keby tomu bolo tak, nebolo by sa treba báť kazenia sviatku.

Strany maďarské, opoziční poslanci maďarských a nemeckých menšín podrobne posvietili na dejiny desaťročia. Nie je naprosto treba, aby som sa púšťal do vykladania chýb vládnej správy a do ich pojednávania, chýb, ktoré zabraňovaly pokroku v riešení otázky národných menšín a zvlášte otázky maďarskej po dobu týchto desať rokov. Stačí keď konštatujem, že veľakrát stal sa opak toho, než čo by bolo v záujme politickej konsolidácie žiaducné, a v ďalšom chcem iba uvažovať o tej politickej práci v uplynulých desať rokoch, ktorú sme v záujme Maďarov na Slovensku vykonali.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP