Čtvrtek 25. října 1928

Min. předseda dr Švehla před svým ulehnutím zavolal min. radu dr Fischera a ve své kanceláři před svědky, předsedou soc.-demokratické strany dělnické kol. Hamplem a předsedou klubu poslanců soc.-demokratických kol. Tomáškem prohlásil min. radovi dr Fischerovi: "Ano, 82 milionů takhle vypočítaných, žádné služební přídavky; tak, jak to říká Brodecký, do platových stupnic a do platových stupňů. Já nechci žádné služební přídavky, poněvadž by nastalo to, co říká Brodecký, že přijdou druzí a začnou říkati: ťProč nemáme přídavek nebo proč nemáme úpravu podle platových stupnic, podle zákona č. 103?Ť".

A dr Fischer pak šel - je tu svědek kol. Procházka - a vnucoval mermomocí ministerstvu železnic to, co zakázal min. předseda, totiž přídavky, a za pomoci středoškoláků a strojvůdců, později za pomoci Národního sdružení se mu podařilo přídavky personálu vnutiti a zrušiti slovo, zrušiti rozkaz min. předsedy. Tak přišly na svět přídavky, které celou situaci u nás zaviňují a nedošlo k novelisaci vládního nařízení. Min. předseda dr Švehla za přítomnosti 6 svědků, také zástupců dnešních vládních stran, zavolal min. radu dr Fischera a nakázal mu: "Systemisace na železnicích se bude dělati jenom jako přehled; až budete míti první systemisaci hotovou, bude se dělati provisorní systemisace druhá, poněvadž, je-li pravda to, co říkají zástupci organisací, bylo by to strašné, kdybychom to takhle měli dělati. A já nechci, aby se to tak dělalo, nechci, aby byl poškozen podnik a personál, nýbrž chci, aby se to provedlo solidně, jak jsem prohlásil, nákladem 750 mil. Kč upravujeme poměry personálu".

Avšak dr Fischer trval na tom, že první systemisace, která měla býti přehledem, jest systemisací, která již má býti podkladem pro systemisaci definitivní. Tato systemisace je však strašným neštěstím pro železniční pod. nik, je výsměchem zákona, je výsměchem jakékoliv odborné znalosti železniční; tato systemisace je proti přímému rozkazu min. předsedy dr Švehly, tato systemisace je provedena, protože to chtěl Fischer a protože se nenašli v ministerstvu železnic lidé, kteří by se postavili proti tomuto přímo zločinnému a ďábelskému dílu, namířenému proti našemu železnictví. Copak je možno za takových okolností pracovati? Jest možno, aby někdo měl zájem tohoto státu na mysli, když tyto věci přes všechny výstrahy provádí? Když min. předseda ve svém zaměstnání ve dne v noci, které ho stálo téměř život, našel celé dlouhé hodiny, aby si dal věc vysvětliti, když uznal potom, že tak a tak se to musí udělati, přijde úředník, který přísahal státu, a udělá pravý opak toho, o čem jest přesvědčen min. předseda, že jest jediné dobré. A když se to schvaluje mezi odborníky ministerstva železnic, co si máte myslit o celé věci? Vždyť je to k zoufání, když člověk stále slyší výtky o demagogii od lidí, kteří celý svůj život dělali jen demagogii, ať byli v jakémkoliv zaměstnání a postavení. Cožpak myslíte, pánové, že naše nervy jsou tak nezničitelné pro všechny věci, copak nevíte, až my opustíme železniční zaměstnance a dělníky, co bude následovati? Neznáte naši funkci? Nevíte, jak velmi pevně můžete stavěti na naší poctivosti a na naší dobré vůli pro tento stát, stejně tak jako pro jeho národy? Copak si budeme stále hrát na schovávanou až ke katastrofě?

Vezměte v úvahu třetí otázku: Slovenské a podkarpatoruské výhody. Při sdělávání zákona č. 103 min. předseda dr Švehla dal si věc vyložiti tak, že tu jde o vysoce politickou věc. Výnos říká: Kdo 6 roků vydrží na Slovensku a Podkarpatské Rusi - my jsme to měli jiné než státní zaměstnanci má nárok na 4 nebo 5 postupů, je-li v poslední dosažitelné platové stupnici na 4krát nebo 5krát 900, 300 nebo 200 Kč. Výslovně je ve výnosu řečeno, že zejména žádným příštím zákonem ani nařízením nemůže býti tato výhoda rušena. Kdo 6 roků pobyl na Slovensku nebo Podkarpatské Rusi, tomu ta výhoda platí jako služební, do pense započitatelný přídavek. To vykládáme min. radovi Fischerovi celé hodiny a celé noci - konference trvaly často až do hodin ranních - on to uznává, a na konec, když ministerský předseda dr Švehla řekl, že to nelze takto dáti do zákona, protože by to chtěli druzí, kteří nemají toho nároku a že se to musí udělati pro železnice zvlášť, přijde dr Fischer a slovenskou a podkarpatoruskou výhodu, jako všem ostatním dříve, započítá do pevných platů a hlavně do vyrovnávacích přídavků. Úředník, který platil 500 Kč na pensi, který měl pensijní základnu vyšší o 7000 Kč než úředník ze zázemí a převodem podle slovenské výhody dostává se na jednu pensijní základnu s úředníkem ze zázemí, ztrácí 2500 Kč, které zaplatil do pensijního fondu a ztrácí celou výhodu; má ji přes 6 let a ztratí ji proti zákonu. Dílenský dělník s příjmem se slovenskou výhodou asi 14, 15, 16.000 Kč je převeden na podkladě slovenské výhody do platu podle nařízení, mělť poslední platovou stupnici 10.500 Kč a 4 postupy slovenské po 300, tedy 1200, má tedy pensijní základnu 11.700 nebo 11.800, a dnes je zařazen s tím ze zázemí, který měl 6200 pensijní základny. Při tom říkal min. rada Fischer: "Nikdo není poškozen, nic se nestalo". Což toto si může někdo dáti líbiti? Ať se podíváte do kteréhokoliv ustanovení, prosím, valorisovalo se šest a půl násobkem. Č. 37 nařízení rak. min. žel. z r. 1909 zařazuje dílovedoucí do kategorie B podúředníků s konečným platem 3000 K a příbytečným 1000 K. To jsou 4000 a šest a půlkráte valorisováno, t. j. 26.000 Kč. Jak to povídá pan min. rada dr Fischer? My jsme se ho ptali, kde se béře ten rozdíl mezi druhou a první platovou stupnicí 4000 Kč a ještě přídavek 600 Kč. Řekl: "Poněvadž někteří z těch zaměstnanců docilovali podúřednické skupiny B, musili jsme to tak udělati. Neboť všichni tito zaměstnanci v Rakousku po 16 letech jako dílovedoucí mohli dosáhnouti ke konci služby 4000 K". Udělal to pan min. rada Fischer tak, že velké části těchto lidí snížil plat proti zákonu ze 14.400 na 13.056, t. j. o 1350 Kč snížil plat pro naše řemeslníky, a těm, kdo byli jmenováni dílovedoucími to přidal, ovšem dal i těmto na konec ještě o 6000 Kč méně, než jaký měli nárok a dal je do platové stupnice první, takže mohou dosáhnouti platu 17.000 Kč. Do platové stupnice 14.900 Kč převedl všechny lidi od 9100 do 10.680 Kč platu, pokud byli dílovedoucími. Při tom provedl ještě to, že máme dnes dílovedoucí četaře, zařazené do první stupnice, kterým se o četě nikdy nezdálo, kteří žádnou četu nemají. Ti jsou zařazeni mezi dílovedoucí četaře a mají paušál 600 Kč. Máme však na druhé straně celou řadu četařů, kteří 6, 7, 8 let mají četu a jsou zařazeni do II. platové stupnice, mezi dílenské bez paušálu. K takovým anomaliím dochází. A když to chceme vyrovnati, zákon toho prý nepřipouští. Zákon připouští všechna pavědecká alotria pana min. rady dr Fischera, ale nepřipouští žádný rozumný praktický návrh, abychom se dostali z té šlamastiky, do které jsme se dostali vědeckým bádáním. Je chyba, že opravdu otázky velikého dosahu pro tento stát nemohou býti při rozpočtu projednávány. Co je platno připraviti si do rozpočtu číslice, abychom ukázali, co se děje, když je tu řada otázek, které by nemusily býti, ale o nichž se musí mluviti. Dokud se přes ně nedostaneme, nepřijdeme k řádnému vývoji našeho železnictví. Musím se proto spokojiti pouze věcmi, jež jsem přednesl.

Vládní nařízení č. 15 musí býti novelisováno, poněvadž každý člověk, který si všímá věcí a chápe je, uznává, že není možno na tomto nařízení vybudovati vůbec personální organisací ve službě železniční. Systemisace všeobecně musí býti předělána a nesmí býti předpokladem definitivní systemisace to dílo, které dnes se nám jako systemisace předkládá. Znám řadu vysokých odpovědných úředníků, kteří s Fischerem pustili se ve věci systemisace i do konfliktu. Prohráli to, protože dr Fischer, který falešně vykládal čestné slovo ministerského předsedy, stavěl se na stanovisko: Všechno je naň krátké, všechno je pod ním, on je vedoucím činitelem. Dr Fischer nám způsobil touto systemisací situaci, kterou tento stát bude velmi těžko platiti. Dílo Fischerovo i mimo zákon platíme dnes už stamiliony korun, platíme dnes tam, kde jsme je neměli platiti a kde nebylo potřeba je platiti. Vezměte do ruky rozdělení 750 mil. Kč a uvidíte, že dolů připadá průměrně asi 1100 až 1200 Kč, u vysokoškoláků průměrně asi 8000 Kč, a přes to že vysokoškoláci, ať právníci, ať technici jsou prováděním zákona č. 103 zproletarisováni do budoucna pod heslem, že se jim má pomoci proti nenasytnosti socialistické, že má býti provedena denivelisace zákona č. 103. A prováděcí nařízení k zákonu č. 103 jako hlavní úkol provádí absolutní proletarisaci středoškoláků a vysokoškoláků, poněvadž středoškolák se nedostane ze 7. do 6. stupnice, leda v jednotlivých případech, a také vysokoškoláci z 6. do 5. stupnice se dostanou jen ve zcela řídkých případech.

O vyšších stupnicích pro středoškoláky do budoucna se v daných poměrech mimo zcela ojedinělé případy nedá ani mluvit.

Všechno ostatní zůstane sraženo dole a zpátky. To bude naprostá proletarisace! A až vám ten dorost, který jste zařadili do 7. a 6. platové stupnice, přeroste prvních deset let a uvidí, co se s ním děje, pak uvidíte, jak se zklamete! Pánové, vy pod titulem, že získáváte úředníky vysokoškolské a středoškolské proti nižšímu personálu, proti socialistické agitaci, provedli jste tuto věc, ale, jako jste se dodnes ve svém tažení proti socialistům vždycky zklamali, zklamete se i tentokráte. Nikdy však jste se nezklamali tak těžce, jako v tomto případě, kdy myslíte, že nějakou frází o pomoci středo- a vysokoškolákům získáte v nich trvalé přívržence proti socialistickému náporu a proti socialistickým požadavkům.

Dr Fischer sám ve svém komentáři, v důvodové zprávě píše o tom, že kolem deseti a dvaceti let každý úředník dvakráte bude povýšen. Pan dr Fischer sám to byl, který jaksi nepřímo prohlásil: "Jak by musel ten vrták vypadati, aby aspoň dvakráte nebyl povýšen". A vmyslíte-li se do toho, jak byl dělán převod do nových platů, uznáte, že středo- i vysokoškoláci spějí vstříc relativně horší proletarisaci, než ten poslední dělník. To prostě nejde udržeti, to je vyloučeno. Proti všem písemným zárukám Fischerovým se tyto věci provádějí. Máme úředníky s 20, 25 až 30 služebními lety v sedmé, máme vysokoškoláky, kteří slouží déle než 10 let, a jsou v šesté, přijdou snad do páté, ale nevím za kolik roků. To bude také konec jejich kariéry. Systemisace tato nemůže a nesmí zůstati, musí býti předělána, tato systemisace nesmí býti předpokladem systemisace podle §u 10 zákona 286. To je vyloučeno, poněvadž je to desorganisace celé státní administrativy. Celá věda Fischerova úplně zklamala. Na papíře se to dá vypočítati, ale do praktického života sebevětším a brutálnějším násilím vtěsnati se tyto věci nedají a nemohou.

Mluvili jsme u zákona čís. 103 o tom, že v pohraničí, kde je těžší život, budou platiti určité výhody. Co se dnes děje? Nic. Činovné se zvyšuje pro některá místa. Je viděti, že ten klíč, který se našel pro činovné, jak byl uveden v zákoně čís. 103, je nonsens, který se nedá přizpůsobiti na skutečné poměry. To je vynález, který nemá s praktickým životem nic společného. Zeptejte se, kterého chcete praktického personalisty, ten vám řekne, že to musí vésti ke katastrofě. Klíč pro činovné je nerozumným, činovné tak, jak je myšleno a vykládáno, je nemožným. Musíme dělati určité rozdíly nákladu života a tyto se nedají dělati počtem obyvatel nebo takovými věcmi, jako se zde udávaly, nýbrž je třeba pracovati živě, nikoliv podle určité šablony.

My nevydržíme také bez slovenské a podkarpatoruské úpravy. Slovenská a podkarpatoruská výhoda musí býti změněna v tom smyslu, že místo započítávání do pevného platu, musí býti při nejmenším stav výhody z prosince 1926 vedle služného počítán všem, kteří 6 roků na Slovensku vydrželi, a kteří měli původně právo přiznáno jako služební do pense započitatelný přídavek, který budou bráti tak dlouho, dokud budou sloužiti aktivně, a který budou potom bráti ve formě zvýšené pense.

Všechny prosincové zákony se děly na základě předpokladu o snižování cen životních potřeb. Mluví o tom důvodová zpráva k zákonu č. 394 a znovu také důvodová zpráva k zákonu č. 103. "Ceny životních potřeb budou klesati a ty zdánlivé malé platy budou znamenati mnohem více než dnes." Tento vědecký předpoklad p. min. rady dr Fischera, opřený o národohospodářské výpočty zesnulého dr Rašína, zklamal r. 1923 a zklamal r. 1927. Místo dolů, jdou ceny životních potřeb nahoru. Pánové neuposlechli našich rad, neupravili pevné platy tak, aby nebylo příčiny ke steskům do nesplnění jiných předpokladů, naopak, šli na př. u železničářů ještě pod zákon č. 103. Dnes musí si přičísti ke své vlastní vině, že se státních zaměstnanců zmocnilo přesvědčení, které žádná moc neodvrátí, t. j. přesvědčení, že s ohledem na stálé zvyšování cen životních potřeb musí býti znovu zavedeny drahotní přídavky. A tak půjdeme zpět do hospodářství, ze kterého nás měla věda p. min. rady dr Fischera vyvésti. Pěknou věc dokázala jeho věda. Po experimentech několika roků od prosince r. 1922 ocitáme se v 10. roce tohoto státu v situaci, že musíme vedle požadavku řádné úpravy pevných platů stavěti požadavek drahotního přídavku -pro mimořádné drahotní poměry, které ve státě nastaly. To je ošklivá věc. Jakmile začneme s tímto hospodářstvím, budeme míti co dělati, abychom se dostali z toho ven. Proto se však pánové nesmí domnívati, že tento požadavek drahotního přídavku odmítnou. To jsme již sebou dělali a stála proti nám jiná moc než dnešní moc černozelené koalice. Také v Rakousku nám řekli: "Drahotní přídavek teď ve válce? To je začátek revolty, začátek konce možnosti vedení války. To je vyloučeno." A tyto vyloučené věci se staly skutkem a byly potom převzaty Československou republikou a zde příliš předčasně odejmuty. Prothésa je dobrá věc, dokud se potřebuje, je přítěží, jakmile se nepotřebuje. Ale bráti státním zaměstnancům prothésu drahotních přídavků dříve, než byli tak silni, aby mohli státi na vlastních končetinách, to nebylo nic vědeckého, byl to naopak čin velmi nerozumný, který musí býti napraven, který si nápravu vynutí!

Při jednání o rozpočtu tohoto státu nemůžeme prohlásiti nic jiného, než vřelý požadavek, aby do tohoto rozpočtu v poslední chvíli byly aspoň dány sumy, které nám umožní zachrániti státní administrativu před katastrofou. Nebudou-li tyto sumy dány do rozpočtu, budou vydávány bez rozpočtu. Nám neimponují neustálé výklady, že to není v rozpočtu, protože na druhé straně vidíme, že na spoustu věcí, které v rozpočtu nejsou, jsou vyhazovány stamiliony. Ta státní nezbytnost - těch 5 požadavků - o nichž jsem mluvil - které jsme v návrzích podali a podáme ještě poslední, o slovenské výhodě, také není v rozpočtu.

Když se jednalo o 750 milionů korun na zvýšení platů státních zaměstnanců, před sněmovnou jste říkali, co vás to stojí peněz, kde je seženete, ale zatím se nejednalo o nic jiného než o trik, jak by se pod titulem 750 milionů mohly zvýšiti platy několika jednotlivcům z té tisícky nahoře a jak by se zbývajících 350 milionů spojilo dohromady s drahotními přídavky a odbouralo státním zaměstnancům vůbec. Výsledek této politiky má býti, ne větší náklad o 750 milionů na státní zaměstnance, nýbrž menší náklad o 500-600 milionů Kč. To je výsledek zákona č. 103, když se bude takto prováděti.

Mohu prohlásiti za svoji stranu, za soc. demokratickou stranu dělnickou: My se přičiníme o to, když nevezmete do rozpočtu položky, jež navrhujeme, abyste je dali mimo rozpočet potom, dříve než bude pozdě a dříve než bude bolest tak veliká, aby bylo potřebí veliké operace. To prohlašuji s plným vědomím a svědomím. Ty položky, ty obnosy, o nichž se tu mluví, dáte! Jak je dáte, to je věc vašeho rozumu a vašeho uznání dané situace. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.).

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Ježek. Uděluji mu slovo.

Posl. Ježek: Slavná sněmovno! Čteme-li pozorně noviny různých zemí, vidíme jeden zajímavý zjev. Na všech stranách čteme o katastrofách, neštěstích a nehodách, které vyžadují si stále více a více lidských obětí. U nás největší vzrušení vyvolala známá katastrofa stavební na Poříčí a srážka vlaků v Zaječí. Nechci rozhodovati, pokud jsou

tyto zjevy důsledkem zvýšeného pracovního tempa či větší povrchnosti ve vykonávání prací vůbec, ale zdá se mi, že nynější moderní život se svou překotnou dopravou, se svým překotným podnikáním, se svým přímo vášnivým bojem o zisk a existenci nese již sám v sobě zárodek všech katastrof a pochybuji, že pro budoucnost i nejsvědomitější opatření úplně zamezí hrozící nebezpečí. Proto velmi lituji, že na př. katastrofy v Zaječí bylo zneužito takovým způsobem, že zahraniční čtenář našeho tisku musí míti dojem, že naše československé státní dráhy jsou v úplné anarchii. Není sporu o tom, že železnice prožívají období určitých velkých nesnází, o jejichž příčinách se ještě zmíním, ale tyto nesnáze neodstraníme vášnivou demagogií, nýbrž klidnou úvahou o tom, jak je odstraniti. Proto považuji za velmi nebezpečné, jestliže na př. bývalý ministr železnic pan dr Franke mluvil v rozpočtové debatě o československých státních drahách jako o evropské o studě, nebo považuji za stejně nebezpečné, co posl. Brodecký právě před chvílí přednesl o šíleném režimu na železnicích, poněvadž povinností každého státotvorného občana musí přece býti, aby přispěl spíše k řešení těchto krisí, než aby je ještě zveličoval. Vždyť jde o nejdůležitější část našeho celostátního hospodářství. Vezměte si rozpočet a vidíte, že nejen žádná složka administrativy, nýbrž ani žádný státní podnik nemůže se srovnávati s ohromným podnikem čsl. státních drah, jejichž příjem činí téměř 5 miliard a výdaje provozní a investiční téměř také tolik. Tedy, řekl bych, největší část našich příjmů a výdajů je právě v železničním podniku a proto musíme býti zvlášť opatrni při posuzování této nejkardinálnější položky našeho státního rozpočtu.

Krise železniční u nás i mnohde jinde tkví v několika příčinách. Jistě ne poslední příčinou je zápas dvou koncepcí, na jedné straně soukromého podniku, na druhé straně podniku státního. Koncepce podniku soukromého vyžadovala by, aby veškeré hospodářství státního podniku směřovalo jen a jen k zisku a aby veškeré věci a otázky, které znemožňují docílení zisku co možná největšího, byly odmítnuty. Na druhé straně koncepce státního podniku béře při veškerém hospodářství v prvé řadě zřetel na zájmy státní, přihlíží k otázkám strategickým, k otázkám politického spojení všech částí státu a řeší tyto otázky mnohdy třeba i bez ohledu na zisk nebo deficit. Přirozeně, že v našich poměrech není možno přímočaré řešení ani to ani ono. když stojíme v zásadě na principu soukromopodnikatelském, přece konstatuji, že u nás není ještě skončen velký proces převedení dopravy ze směru k Vídni a Budapešti na - směr od západu k východu a naopak. U nás z důvodů státních a strategických potřebujeme ještě řadu spojí, zejména se Slovenskem, které by nikdy soukromý podnik železniční neprováděl. Musíme tedy nalézti synthesu mezi oběma koncepcemi a železniční podnik vésti jako podnik státní, ale vzhledem k jeho národohospodářským funkcím ve veliké míře soukromohospodářskými zásadami řízeným a ovládaným. S tohoto dvojího hlediska jeví se nám zvláště obtížnou otázka úhrady podnikových investic.

Již při minulých rozpočtech ukázal jsem, že železniční podnik má před sebou velký investiční program nejen z důvodů státních. ale i hospodářských. Z toho důvodu žádal jsem několikráte, aby 20%ní kvota dopravních daní byla postupně zvýšena k úhradě jeho výdajů investičních. Letošního roku musím s radostí konstatovati, že byla tato 20%ní kvota zvýšena na 25%, a apeloval bych proto na správu státních financí, aby v tomto zvyšování postupovala, poněvadž p. ministr financí již svého času slíbil postupné odstraňování daní obchodových, mezi kterými daň přepravní svým nepříznivým vlivem na železnice zasahuje také všechny národohospodářské podniky. Na celém světě není takové daně kromě Rakouska a Německa, ale při tom výnos dopravní daně v Rakousku přenechává se spolkovým drahám, takže to jest jako by tato daň vůbec neexistovala.

Otázku investiční pokládám za otázku nejdůležitější, poněvadž jen v dokonalém vybudování železničního podniku leží záruka, že naše potřeby průmyslu a obchodu, pokud se přepravy týče, budou náležitě opatřeny a že našemu průmyslu exportnímu, který nyní jest v krisi, dostane se s této strany náležité podpory. Nynější úhradová konstrukce, která umožňuje železničnímu podniku, aby vlastními prostředky resp. pomocí ministerstva financí uhradil své investiční potřeby, aniž by musil sahati k speciální železniční půjčce, je jistě velmi sympatická, zvláště proto, poněvadž neodčerpává z peněžního trhu značné úvěrové prostředky, jež zůstávají k disposici soukromému podnikání. Mám nicméně určité pochybnosti, zda bude možno setrvati i nadále při tomto způsobu investičního hospodaření. Tato konstrukce totiž nutí na jedné straně podnik železniční k zintensivnění podnikové ekonomie, na druhé straně však limituje náklady investiční, aniž při tom snad může býti respektována vždy skutečná potřeba podniková, nehledě ani k potřebě státní.

A tu přicházím k druhému pozoruhodnému faktu, který má velký vliv na dnešní železniční krisi, t. j. zvýšenému provozu. Ze statistických dat připojených k podnikovému rozpočtu lze pozorovati stálý vzrůst a rozvoj železniční dopravy. Tak r. 1927 vylo postaveno přibližně o 9% více vozů než r. 1926, čemuž odpovídá i vzestup přepraveného brutta. Rovněž stoupá i doprava osob. Jak jsme viděli z účetní závěrky za r. 1927, preliminovaný provozní zisk byl nejen dosažen, nýbrž i překročen. Výsledky za r. 1928 budou ještě lepší. Percentuální stoupání železniční dopravy značí však takové rozpětí, že mám velmi silné obavy, že železniční podnik při dnešním svém vybavení, které přece jen převážným dílem datuje se z dob před 20 až 50 lety, nepostačí na úkoly, které mu tento rozvoj ukládá. Zde právě vidím jednu z hlavních příčin dnešní krise železniční. Aby bylo možno zdolati vzrůstající dopravu, aby mohla býti zvýšena rychlost vlaků, musí se pro těžší lokomotivy zesilovati svršek, musí se stavěti druhé koleje, aby mohla býti dosažena větší frekvence vlaková a rychlejší cirkulace vozová, musí se řešiti na celé řadě míst otázka rozšíření stanic a centrálních administrativních budov. A při tom nesmíme se naprosto vyhýbati také velmi důležité otázce obytných budov v pohraničí a ve smíšeném území, kde bytový nedostatek znesnadňuje železničním zaměstnancům klidné vykonávání jejich služby. Co však říci tomu, že na některých tratích - odpusťte to slovo - páráme se se stavbou druhé koleje téměř od převratu, a stěžujete-li si na to, řekne se vám, že pro letošek není dostatek peněz na rychlejší stavbu. Tímto způsobem nedojdeme ke zlepšení našeho konkurenčního postavení proti drahám jiným. Mimo to tím, že velmi nutné investice stále odkládáme nebo prodlužujeme, trpíme na druhé straně větší ztrátu, než kdyby nějakou jinou finanční operací bylo možno otázku úhrady investic vyřešiti. Správným a rychlým technickým zesílením tratí došli bychom k tomu, že vlaky mohly by zase dodržovati přesně jízdní řád. A já se jen divím, že po přechodnou dobu oprav neupraví se jízdní řád, aby spoje a celková doprava nebyla rušena.

Mám také obavu, že vzhledem k tomu, že dnešní hospodářská konjunktura je povahy hlubší a trvalejší, s dnešním vozovým parkem a dosavadním technickým vybavením podniku velmi těžce bychom mohli zdolati jen nepatrné zvýšení dnešní dopravy, která nám působí již dnes tolik obtíží a nepravidelností. Na rozmnožení lokomotiv není v rozpočtu investičním na r. 1929, bohužel, preliminována žádná částka, na obnovu lokomotiv pak pouze 23 mil. Kč. Na rozmnožení nákladních vozů rovněž není pamatováno, ačkoli již minulého roku ukazoval jsem na nutnost rozmnožení jejich. Bylo mi tenkráte odpověděno, že vozů bude dostatek i bez rozmnožení, ale myslím, že nynější stav dává úplně za pravdu mým obavám.

Podle prohlášení pana ministra železnic v ústřední železniční radě máme dnes pouze 108.000 nákladních vozů, takže vozový park poklesl od r. 1922 o 12.000 vozů, zatím co osobní park vozový se zvětšil. Máme zvláště tísnivý nedostatek vozů velkoprostorných s ložným obsahem 80 m3, ale bohužel v rozpočtu není preliminováno nic. Na obnovu nákladních vozů je pamatováno pouze částkou 1,600.000 Kč, na obnovu osobních a služebních vozů 3,700.000 Kč a na opatření nových osobních a služebních vozů pouze 2,500.000 Kč. Kapacitu vozového parku bylo by možno zvýšiti, jak bylo častokráte říkáno, výzbrojem vozidel průběžnou brzdou. Bohužel v rozpočtu je pamatováno na tuto potřebu pouze částkou 7,235.000 Kč, tedy částkou, která ovšem nepostačí na systematické vyzbrojení vozového parku. Varuji před tím, aby otázka automatické brzdy byla oddalována do nekonečna. Naši sousedé říšskoněmečtí jsou zde daleko před námi. Tato brzda by nám přinesla značné zlepšení přepravní a znásobení vozového parku. Nebude snad i při této investici možno setrvati při dosavadní úhradové formě a myslím, že zde by bylo zcela na místě sáhnouti k úhradě půjčkové, neboť tato investice by se v krátké době sama amortisovala.

Mluví se nyní hodně o stavbě nových drah cizími společnostmi, jako na př. dráhy Plzeň-Brno. Jsem rád, že ministerstvo železnic a financí nestaví se zásadně proti těmto projektům, a stálo by vskutku za pokus postaviti některou dráhu tímto způsobem. Konečně musím se zmíniti o velmi nutné investici při vybudování pražských nádraží. S radostí uvítali jsme, že konečně zahájeny byly práce na vybudování nákladního nádraží u Červeného dvora. Ale i při nejideálnější organisaci služby a při největší obětavosti personálu nebude možno rychle odstraniti nedostatky, které vedou k důsledkům pražské krise železniční, jako je uzavření pražských nádraží pro příjem zboží, nebo zákaz přijímati zboží určené do Prahy až snad na potraviny a uhlí.

Tato nouzová opatření, jež mají, mimochodem řečeno, cenu dosti problematickou, stojí v dějinách železnic jistě osamoceně, poněvadž opravdu nevím, jestli se vůbec vyskytl na světě případ, aby nádraží některého hlavního města státu byla uzavřena pro přijímání zboží a pod. Je přirozeno, že nepřijímá-li se v celém státě zboží, určené pro Prahu, po zrušení tohoto zákazu zásilky pro Prahu se zněkolikanásobní a kalamita dopravní opětně znovu vystoupí ještě v horších formách než před tím.

Nouze o vykládací a manipulační koleje v Praze opakuje se ve formách mírnějších v několika jiných železničních uzlech a spolupůsobí na to okolnost, že zatím co v Německu průměrný oběh vozů trvá 5 a 1/2 dne, u nás nebyl ještě snížen pod 7 a 1/2 dne a v poslední době vzrostl jistě přes 8 dní. Při tom průměrná délka trati jednotkou zboží proběhnutá je v Německu delší. Co to znamená pro využití vozů a železničního zatížení, jaké veliké škody se tím způsobí jak dráze, tak i celému národnímu hospodářství, není třeba podotýkati. Omezovati v tomto směru investiční činnost dráhy, jak již jsem řekl, je velmi škodlivé a zavedení průběžné brzdy, o kterém jsem se již zmínil mohlo by právě zde velmi mnoho znamenati. Také pravidelné snižování vykládací lhůty na 8 hodin denních je opatření, které by se nemělo opakovati každoročně.

Elektrisace, která byla provedena na pražských nádražích, myslím, že se neosvědčila, a nevím, zdali přes to, že se dalo na věc tolik milionů, nebude nutno pokračováním elektrisace aspoň poněkud zmírniti dnešní nepříznivý účinek měnění parní lokomotivy s lokomotivou elektrickou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP