Čtvrtek 25. října 1928

Tendence třetí skupiny, která hlavně zahrnuje státní podniky, ukazuje ještě dráždivěji než podniky soukromé na kapitalistickou, vykořisťující stránku a strašlivý útisk, který je státní správa s to vykonávati na zaměstnance jí podřízené. Ukazuje se nejen jako sociálně reakcionářská, nýbrž, což se hlavně týká nás Němců, jako šovinistická ve smyslu česky centralistickém. Pro krátkost řečnické lhůty jest mně jen možno načrtnouti nejhlavnější kapitoly v krátkých rysech. Co nám na srdci spočívá, projednali jsme ve výborech měrou vydatnou a já stavím na počátek svých úvah tak zvané komercialisované podniky, dráhy a poštu. Komercialisací chtěla se dáti lidem a oněm, kdož se zanášeli krásnými nadějemi, záminka, aby se na jedné straně provedly mocenské choutky státu, na druhé straně však také choutky soukromé. Jak dalece tato komercialisace pokročila, či jak působí, může dosvědčiti každý cestující, který přijde v kteroukoli hodinu na některou československou železniční stanici, nebo musí na nějaké stanici čekati celé hodiny na vlak. (Různé výkřiky na levici.) Bezpečnost, rychlost, přesnost a láce dopravy jsou měřítkem dopravy a v tomto směru bych si rád posvítil trochu na provoz našich státních drah. Bezpečnost státních drah polevila právě v letech komercialisace ve stejném tempu, jak tarify stoupaly a byla zavedena jiná opatření. Skoro denně se přiházející větší nebo menší železniční nehody jsou měřítkem pro bezpečnost. Ohromné katastrofy, jež mohly býti odvráceny, především ve střední Evropě ojedinělá železniční katastrofa v Zaječí, ukazují, co se dokáže ostrými opatřeními, jako odstraněním zasloužilých úředníků, zaměstnanců a dělníků, avšak také zdaněním automobilismu a vyřaděním konkurence, která právě se provozuje ministerstvem železnic z kapitalistických, egoistických mocenských choutek. Stojíme na stanovisku, že ministerstvo železnic si takovými prostředky zneužití moci a nucenou koncesí nezachová předskok, který dnes ještě má vůči automobilům. Stojíme spíše na stanovisku, že pouze skutečně dobře vedený podnik, který jest v zájmu cestujících a dopravy zboží, může tuto konkurenci uvésti na nejmenší míru. Žádáme dnes, jako jsme již vždy činili, aby v nuceném koncesování nastalo zmírnění. Příznačné jest, že jiné ministerstvo, pošt, vede nejtěžší boj s ministerstvem duševně spřízněným. Žádáme, aby koncese pro zboží a dopravu, pokud se týkají automobilů, byly v první řadě povolovány samosprávným tělesům, obcím a okresům, (Souhlas na levici.) poněvadž jen tam bude umožněno, aby se otevřela cesta k venkovu, vycházejícímu od měst a okresů. Nesmí se zapomínati, že doprava tvoří dopravu, a vybudování automobilové dopravy nutno podporovati. Tato tak vybudovaná automobilová doprava nechť pak přijde k dobru samosprávných těles. Žádáme, aby byla vyřaděna soukromá spekulace, která v tomto oboru slaví pravé orgie. Známe v západních Čechách automobilový podnik, který začal docela s málem a dnes již ovládá celé západní Čechy a jich městská zastupitelstva. Žádáme, aby tento stav čachru a lichvy byl ukončen a aby koncese byly zadávány jedině a pouze obcím a okresům. Zvláště přijde-li se do pohraničního území, neví se, jsme-li na počátku železniční éry, tedy asi v době 1830 až 1850, či stojíme-li po světové válce ve znamení rozmachu světové dopravy a při tom musíme shledati ještě takové poměry.

Chci zde pouze poukázati na chování pana ministra zahraničí, který v cizině nepostačí dosti vychvalovati konsolidaci tohoto státu a velkolepost jeho zařízení. Kterýkoli cizinec, který přejde československou hranici, může tato tvrzení kárati ze lži, poněvadž musí se diviti, v jakém zanedbaném stavu jsou na př. naše pohraniční nádraží. Mimo francouzských nápisů, které však obyvatelstvu ponejvíce německému ničeho nepraví, a ohromně velikou českou reklamu bije do očí jen špína a nedostatečnost nádraží, která při panujícím obrovském návalu znamená těžkou újmu na zdraví a životě cestujících. (Různé výkřiky na levici.) Prosím, podívejte se jednou při silném návalu na nádraží v Karlových Varech! Malé místečko v rozměru několika čtverečních metrů musí v několika okamžicích pojmouti často 1100 až 1200 osob, které se tlačí ven a dovnitř. Jak často při tom přichází zdraví publika ku škodě, ukazují četné žádosti o náhradu, které cestující v neznalosti věci nepodávají u správy státních drah, nýbrž u městské obce. (Souhlas na levici.) V německé oblasti ležící střediska světové dopravy abych tak řekl - k nimž musím také počítati Jablonec, Ústí a Podmokly, vykazují v tomto směru poměry, které stojí ku velebené státní konsolidaci ve strašném rozporu. K tomu nepočítám jen stav nádražní budovy, nýbrž především i úzké založení nádražní oblasti, koleje, výhybky atd. Skorem v žádném nebo jen v málo nádražích v německé pohraniční oblasti jsou správné přechody nebo přejezdy. Ze všeho však nejdivnější je u komercialisovaného závodu, že, poukazují-li obce, okresy a jiné sbory na tyto neudržitelné poměry, nejvyšší moudrost železniční správy zní v ten smysl: Změňte si to! Vystavte si to sami. Takový domýšlivý požadavek byl kladen i docela malým obcím se 300 obyvatel, které chtěly dáti znovuzříditi svůj přístřešek, poněvadž z něj zbýval pouze kůl s nápisem stanice. Na př. u obcí Karlovy Vary, Trnovany, Suchdol bylo jim po stu podání dáno vyřízení: Povolujeme Vám čekárnu, ponesete-li sami stavební náklad, náklad na udržování, čištění, osvětlování. Nejen tedy jednorázové, nýbrž i běžné výlohy mají samy obce převzíti. Kde zůstává zde nehledíc k výlohám, prestižní stanovisko komercialisovaného podniku? (Posl. Krebs [německy]: Obce mají také ještě pak ručiti za úraz!) Ano, risiko se jim pak také jako zbudovatelům ještě strčí na krk. Vymlouvají se na to, že obce mají na tom největší zájem. Tak se na př. namáhá malá obec Želina-Kašice od dvou let, aby jí byla opět znovuzřízena a vrácena čekárna, jí za staré rakouské vlády zbudována, kterou zatím zabral železniční zřízenec jako svoji místnost, prý pro telefonní budku. Odpověď ministerstva jest příznačná, ježto se v ní obci praví, že musí nésti útraty spojené s úpravou a vše ostatní sama.

Jak veliké jest nebezpečí neštěstí, jež může vzniknouti nedostatečným zařízením, ukazuje se na celé řadě tratí. Na otevřené trati se nekřižují jen silnice, nýbrž samotné dráhy. Na pražské trati buštěhradské dráhy možno s podivem pozorovati, jak se v jedné rovině jednotlivé koleje křižují. Naproti tomu možno konstatovati, že v českém území i v poměrně malých obcích se nádraží stále modernisují a vybudovávají nejen na účelné, nýbrž i skvělé budovy. Péče železniční správy vztahuje se tedy i zde opět pouze na české území. (Různé výkřiky na levici.)

V tak zvané bezpečnosti dopravy bylo by si tedy velmi mnoho přáti. Druhou otázkou však jest rychlost dopravy. Člověk nevěří svým očím, jestliže na př. náhodou vytáhne jízdní řád z doby předválečné a tehdejší dopravní časy porovná s nynějšími. Průměrná rychlost rychlíků činí dnes nanejvýš 55 až 60 km. Vícehodinová zpoždění u rychlíků jsou na denním pořádku, o lokálních drahách ani nemluvíc, u nichž vlaková rychlost dosahuje 8 km, v nejlepším případě 13 km. Zvláště špatně vyhlíží to s dopravou na trati Bečov-Rakovník a Kadaň. Musil jsem tu na př. vstávati ráno ve 3 hodiny, abych po pětihodinné jízdě se dostal na kadaňské nádraží, avšak když jsem tam přišel, byly všecky připojovací vlaky pryč. Doprava osobními automobily měla by býti s ohledem na železnice co možná omezena, avšak právě tímto loudáním na lokálních drahách se napomáhá všemožně soukromé automobilové dopravě. Smíšené vlaky na těchto tratích jsou jak známo pravým mučednictvím pro cestující, poněvadž při každém nakládání jedné konve musí vlak zůstat stát. Dělníci se raději zřeknou svých týdenních lístků a jdou raději pěšky do tamější plavírny kaolinu, než aby se loudali po dráze čtyři až pět hodin. Tak to dopadá u nás s proslavenou rychlostí dopravy. S tím však souvisí také něco jiného: Od zestátnění místních drah je celá řada dotekových případně spojovacích drah, kde panují docela nemožné poměry. Dříve se vymlouvali na to, že jedna větev patří jedné společnosti, druhá větev společnosti druhé. Jede-li se z Novosedel přes Loket do Slavkova a Schönwehru nebo z Bečova do Lužné-Lišan, musí se o stanici dříve vystoupiti v Rakovníku, aby se po dvou až tříhodinovém čekání poslední kousek trati, 4 km dále šinul po vláčku. Na trati Novosedly-Loket je to ještě horší. Po hodinovém čekání musí se přestupovati a opět čekati. Trať, kterou lázeňský host z Karlových Varů dokáže za půldruhé hodiny pěšky, vyžaduje po dráze čtyřapůlhodinového loudání. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Při této evropské expresní rekordní rychlosti není přirozeně divu, že také doprava zboží v tak zvaném vrcholném pásmu stále více polevuje z 45 km rychlosti, kterou má míti a že se doprava soukromými automobily tímto způsobem stále více zmocňuje dopravy zboží ve stále větším měřítku. Tu musí pak dráha přikročiti k novým tarifním opatřením a pokoušeti se, aby zvyšováním tarifů osobních a na zboží dostala zpět minus, které železniční správa sama zaviňuje tímto loudáním, což má přirozeně za následek, že automobilismu se ještě více napomáhá. Máme tratě, na nichž se částečně odehrává světová doprava, kde však dosud není dvojitých kolejí, na př. trať Cheb - Plzeň, která je ještě dnes většinou jednokolejná. Totéž platí však i o trati Chomutov - Praha. V 10 letech trvání mohla býti z centripetální a centrifugální polohy při ostatním strategickém rozhledu státní správy i tato zaostalost již dávno odstraněna. Následek toho jest, že naše rychlíky, také vlaky lázeňské a expresní musí jezditi nízkou rychlostí a státi na křižovatkách, ba na otevřené trati k vůli křižování. Stran jízdného se nepoužívá u skupinových jízd a jízd společností stejného měřítka. Sám jsem byl jako vůdce exkursí při tom, jak český učitel s 5 nebo 6 hochy dostal snížené jízdné, 20% jízdného a jak my jako Němci jsme dostali teprve na 10 dětí jeden volný lístek. (Výkřiky na levici.) Tehdy jsem na stanici reklamoval, a byla mně dána odpověď, že předpisy jsou takové, jak mně řekl. Proč používá u ostatních jiných předpisů, říci nemohl. Také roční lístky pro obchodní cestující vyžadují zvýšené pozornosti a požadavky cestujících na všeobecné spravedlivé propočítání a vyrovnání jsou úplně oprávněny. Restrikční opatření odstranila z největší části domácí, s poměry obeznámený personál v německém území, pokud byl stálý. Jest zvláštním znamením, že i dnes, když restrinkční zákon od 2 let přestal, pokračuje se v restrikci pod nejrůznějšími záminkami. Kvalifikace a postup setkávají se se vším možným šikanováním. Při tom je většina právě německého personálu na stanicích a na tratích, pokud jde o traťové dělníky, přetížena, poněvadž přidělení čeští úředníci velice rádi ponechají služební plus posledním německým čekatelům. O otázce staropensistů byla již učiněna zmínka a poukázáno na jich neudržitelné postavení, zvláště na útlak a omezení staropensistů při pobytu v cizině a vedlejším výdělku. Právě nejubožejší z nižších kategorií jsou tímto zákazem postiženi.

Při motorisaci dopravy byly na neštěstí vyvoleny zcela krátké tratě, kde nelze vytouženého cíle dosáhnouti. Zde přichází pouze velké a vzdálené tratě v úvahu, jako na př. Cheb-Praha. Totéž platí o elektrifikaci. Při tom nutno bráti ohled, že jízdy konají se rychlejším tempem a v kratších intervalech než dosud. Jest komické, je-li v jízdním řádu uveden motorový vlak a cestující jede pak ve zcela obyčejném parním vlaku, jako jest tomu pravidelně na trati Karlovy Vary-Jáchymov a Karlovy Vary-Marianské lázně.

Stran pošty platí v mnohém ohledu co již bylo řečeno. Má sloužiti bezpečnosti a rychlosti dopravy. V nejrůznějších městech vznikají však největší závady, jež tkví v tom, že i na poště se eminentně spoří a že na místo restringovaných úředníků jsou dosazováni zřízenci, kteří přicházejí z daleka a neznají poměry. Nátlak na obce při opatřování místností jest rovněž nemorální a neodpovědný a za dnešního stavu obecních financí nesplnitelný. Nejdůležitější kapitolou je automatisace telefonu. Tato musila by býti také provedena v nejdůležitějších velkých městech německého území, čímž by pominula většina překážek jako špatné spojení, přeřeknutí atd. V letošním roce byl jsem za jedinou hodinu 49krát špatně spojen, což je jistě příznačné. Doprava materiálu z úřadu ke dráze musí býti racionalisována, ne jako se to v mnohých místech děje, že celá poštovní a balíková doprava vede se z jedné stanice do druhé železniční stanice k železničnímu poštovnímu úřadu a z tohoto do podružného poštovního úřadu. Zvláště kruhy obchodnictva vytýkají nedostatky cizozemským tarifům, jak dopisním tak i telegramovým. Cizozemský tarif převyšuje valorisované tarify cizozemska vůči zásilkám domácím pravidelně o 50, 70 ba 100%. Úředníci v silněji frekventovaných místech, kde je sezona, nejen v lázeňských místech, nýbrž i v místech se silným obchodem jako Jablonec a Hajda, domáhají se po leta sezonního přídavku. Českým úředníkům se vyšlo vstříc, poněvadž se jim přiznal přídavek za exponován ve zvýšené výměře. Vznášíme tento požadavek znovu. Žádáme dále právě v oboru železnic a pošty, aby naši absolventi středních škol a obchodních akademií v německém území tvořili v první řadě dorost pro úřednický aparát.

Ve státních dolech nejsou lepší poměry. Jako aktivní uvádějí se pouze solné doly, čemuž není divu, poněvadž stát má monopol. Dříve aktivní důl v Jáchymově jest za nové správy i v jubilejním roce pasivní, což vrhá význačné světlo. Co má zmoci státní prodejna v Praze a jak se vykázaných 32 mil. zisků rozděluje na jednotlivé podniky, není zřejmo. Tabáková režie má jednu miliardu čistého zisku, na mzdách platí však minimální částku 13,5 milionu a postavení dělnictva v továrnách, jich pensijní nároky a jich zdravotní nároky nenacházejí ohledů. Od let se domáhají též dělníci v radiových závodech, hlavně v Jáchymově, zákona na ochranu jich zdraví. Příslušný náš návrh zůstal do dnes nevyřízen. Obchod má podporovati výměnu zboží a k tomu účelu máme zde ministerstvo obchodu. Na povznešení živností je zařaděno 100.000 Kč, směšná částka, za to pro Podkarpatskou Rus je zamýšlen velkolepě založený ústav pro povznesení živností, tedy na místě, kde je obchod zaostalý a vztahuje se pouze na nejprimitivnější potřeby. Naproti tomu není peněz v našich vysokostojících německo-českých okrajových územích, jako Jablonec, Varnsdorf, Liberec, Aš, Cheb atd. pro povznešení tamějších již existujících ústavů. Ministerstvo obchodu přijalo na mezinárodní konferenci v Ženevě směrnice, jež tam byly přijaty za účelem ulehčení obchodu. Pro Čechy je při jejich žádostivosti prestiže a slávy smutné, že za těch 10 let nemají se svými přáteli, Polskem a Jugoslavií, dodnes žádné obchodní smlouvy a že přátelství s Jugoslavií, které bylo teprve před málo týdny slavnostně zdůrazněno na konferenci v Praze, promění se následkem agrární politiky naší většiny v roztržku. Tiszův systém, který přivedl Maďarsko s Rakouskem v neshody, zkalí i zde bratrské přátelství. Že se nedostaneme s Polskem k obchodní smlouvě, jest ve vztahu ke stejným úvahám, a že nemáme smlouvy s Ruskem, když i malé státy mají aspoň smlouvu o dodávkových zárukách a mohou tak zaměstnati většinu obyvatelstva, tvoří rovněž minus této kapitoly. Minus jest i nedostatek obchodní smlouvy s Německem. Tento nedostatek se pociťuje tím silněji, že právě 70% našeho obchodu se obrací k našemu nejbližšímu sousedu, po případě odtamtud přichází. Zvláštní jest výmluva, jíž se odůvodňuje vleklé jednání, že příslušný odborový přednosta je vázán poradami na jiné místo. Není-li výběr personálu větší, pak by se mělo ministerstvo obchodu raději zavříti. Obchodníci se postarají rychleji o výměnu svého zboží a svépomoc bude asi lepší než pomoc státní. (Různě výkřiky na levici.)

Kapitolou, kdy ministerstvo obchodu úplně selhalo, je pokus o změnu organických základů země. Právě jako se snažily ve starém Rakousku alpské země, aby zabraňovaly a všemožně překážely přirozenému odtoku našeho exportu po Labi a nadržovaly Terstu a Pulji - víme, že se to nepodařilo - právě tak se zde dějí pokusy, podporovati vnitrozemské přístavy na úkor ležících na periferii. Víme, že Ústí ve starém Rakousku mělo o 3/4 překladu více než všecky jadranské přístavy Rakousko-Uherska, třikrát tak veliký obrat jako Terst, a nyní přikročuje Československo k tomu, aby napodobilo tutéž hloupost Rakouska, a částečně již ji napodobilo. Tomuto účelu slouží výstavba přístavu na Mělníce a v Praze-Holešovicích. 800 mil. se použilo na regulační práce, přes miliardu na práce přístavní. Přirozeným následkem jest, že dovozné musí býti vysoké; nyní se musí přirozeně snižovati železniční tarify do těchto vnitrozemských přístavů. To vedlo ovšem k boji mezi železnicemi a ministerstvem obchodu. který končí tím, že tato tarifní politika pomalu povoluje, avšak přece ještě trvá. Ukazuje se i zde, že veškeré zboží s výminkou řepy, která leží v labské úžlabině, má v Labi přirozenou cestu, že ostatní území od Chebu, Aše a Trutnova až k Podmoklům gravituje do Podmokel a vidí tam své přirozené východisko. Dalekozraká politika obchodní a vnitřní byla by od počátku musila tato místa zajistiti, podporovati a dále budovati a napraviti chyby starého Rakouska. I zde je vidno, že šovinismus je vždy špatným vychovatelem.

Nejsmutnější kapitolou je kapitola "veřejné práce". Mohu se vyjádřiti jen zcela krátce. Z použitých 712 milionů nepřijde na Němce skorem nic, nanejvýš počítáte-li ministerský plat jako nejdůležitější položku v osobním vydání. Toto ministerstvo nezná skorem Němců, ani v ústředí, ani na podřízených místech. U věcných vydání je poměr pro Němce myslitelně nejnepříznivější. Jediná položka okrouhle 7 mil. Kč na stavbu oddělení německých vysokých škol jest, bude-li vůbec provedena - v tom se neoddávejme klamu - nejdůležitější událostí při 712 milionovém rozpočtu. Že tu také se vydává 30.000 Kč na jednu střední školu, uzavírá německý podíl na rozpočtu. Celnice se přirozeně musí v pohraničí stavěti, a aby ani tady šovénovi nic neušlo, byly již při jejich rozpisu podmínky a předpisy tak vyumělkovány, že pro zadání přichází v úvahu pouze čeští podnikatelé, kteří při zadání přirozeně pamatují jen na české dodavatele. Stavba silnic, na kterou odvádějí právě Němci z Čech podle mapy ministra Spiny lví podíl automobilovou dávkou, stojí právě v německo-českém území a v území moravsko-slezském na nejnižším stupni. Světoznámý lázeňský trojúhelník Karlovy Vary - Marianské Lázně - Františkovy Lázně čeká na své vybudování již dlouhá léta. Až dosud se tam nic nestalo, všecky peníze se prostavují stále opět jen v okolí Prahy na 30 km. Pro stavbu strategických drah na Slovensku jsou přirozeně také vždy porozumění a peníze.

Rád bych se také při tom zmínil o stavbách mostů, zvláště na Labi, pokud je jich pro německé území zapotřebí a o nezbytných regulacích řek. Letos měli jsme velikou živelní katastrofu, dodnes však se nic nehne a také rozpočet nic neukazuje, že by se byl někdo katastrofami a neštěstími v minulosti poučil. Rád bych se zcela zvláštním důrazem poukázal na povznešené a nedbalé projednávání nejelementárnějšího projektu, který stát vůbec má, karlovarské údolní přehrady. Není mně žádným potěšením, že musím jako zástupce městské obce Karlových Var konstatovati, že za ministra Srby jsme byli dále než dnes. Tehdy bylo financování ve velkém celku dáno příspěvkem státu; dnes je stavba odložena na etapy 1934 a 1935 a v rozpočtu stojíme s částkou 60.000 - jest to ovšem náhrada za vykonané přípravné práce - a ještě jedna taková údolní přehrada Kreuzberg s 100.000 Kč. To je mocenským příp. hospodářským podílem Němců. Úpravy bystřin jsem pominul; ať se jedná o jihočeské nebo moravské nebo slezské území, nikde se nebéře na Němce patřičný ohled.

Vezmu-li ještě v úvahu ministerstvo zemědělství, pak vidíme, že na 246 mil. Kč výdajů, připadá 139.000 Kč na hospodářskou střední školu v Zákupech a 1 1/4 mil. Kč subvence pro německé zemědělské rady. Zde se vyznamenává mocenský podíl německých vládních stran ani ne 0,6%. V žádném ohledu se nevyjadřuje odstrkování a hanebné jednání našich vládních stran tak, jako právě zde u této kapitoly. Jestliže nyní krátce shrnu: Státní příjmy s 9 1/2 miliardami plynou skorem z 50%, v jednotlivých letech i 52% z německého území. Vydání státu pro různá území, pokud to jsou německá území, udržují se - pro osobní vydání - na vyšších místech na 3%, na nižších místech až 7, 8, nejvýše 13%. Věcná vydání nedosahují nikdy vyšší kvoty než 3,7%. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Přidají-li se k tomu též veškeré výdaje na obecné školství, činí podíl Němců na státních vydáních nanejvýš 7%. 50% přispívají a 7% dostanou nazpět. To znamená ztrátu 43% nebo vyjádřeno v jiných číslicích: 4,2 až 4.3 miliardy Kč platí ročně němečtí poplatníci. Takové využití národa, takový přenos jeho píle, potu a krve nemá sobě rovna. Porovnáte-li Davesův plán, který označuje celý svět jako neslýchaný, pak najdete, že říšští Němci přinášejí méně robotnických obětí než německé obyvatelstvo tohoto státu. Jest proto nepochopitelno, jak německé strany, třebaže ve dnech projednávání kladou všemožné požadavky a naši oposici usnadňují, mohou takový rozpočet schvalovati a zaujmouti toto sebevražedné a je samé pokořující chování. Němečtí národní socialisté nemohou nikdy hlasovati pro takový státněkapitalistický podnik, který zachází tak brutálně s platy a mzdami, pensijními nároky zaměstnanců a dělníků, namnoze ještě postupuje jako ukazatel cesty soukromému průmyslu. Pomyslete na snížení státně zaměstnaneckých platů, kde stát ukazoval cestu soukromému průmyslu. Nemůžeme však ani připustiti, aby část našeho národa se těmito neslýchanými dávkami a nepřímými daněmi zakrvácela. Sestátnění lesů a pozemková reforma přinesly Němcům sotva 3%, restrikce úřednictva a propouštění dělnictva stojí ročně 320 mil., prosím spočítejte si to: v 10 letech jsou to 3 miliardy, daně ročně 4 miliardy, činí za 10 let 40 miliard, takže možno říci: 70 miliard je krvavou obětí, robotnickou obětí Němců za 10 let republiky. Radují-li se z jubilea Češi, přejeme jim tu radost, avšak každý zástupce německého lidu má před sebou a svými dětmi mravní povinnost, aby tento systém odmítl. Proto němečtí národní socialisté dříve neodpočinou, dokud nebudeme míti totéž, co mají Češi, dokud nebudeme moci na svém území své hospodářství, své úředníky sami obstarávati, sami na ně dozírati a sami vésti svoji správu. Pouze se samosprávou našeho německého území může nastati revise, může ubývati nenávisti, avšak také dnešních nesociálních poměrů. Dokud tomu tak není, odepřeme svůj souhlas každému rozpočtu jako dnešnímu. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Böhm. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP