Jiný zjev velmi nepěkný je ten, že jsou
mnozí, kteří se dopouštějí
vědomě lži. A jestli s tohoto místa
se vědomě lže, považuji to za největší
nečestnost lidskou vůbec a poslaneckou zvláště.
Je ovšem také možno, že se kolikráte
uvádí nevědomky nepravda. Sem patří
tvrzení pana posl. Buriana, který zde uváděl,
že sociální zatížení zemědělce,
zaměstnávajícího 3 zaměstnance,
činí ročně 300 Kč, tudíž
ani ne 1 Kč denně. Slavná sněmovno,
velmi snadno lze si to vypočítati. Počítejme,
že by jeden zaměstnanec byl v I. třídě
pojištění nemocenského a v první
třídě A. pojištění invalidního
a starobního. V I. třídě mzdové
to vypadá takto: Průměrný denní
výdělek je 4 Kč. Násobíme-li
jej 5% posud platné sazby pro pojištění
nemocenské, vyjde 20 haléřů denně,
to je měsíčně 6 Kč, za rok
72 Kč pojistného nemocenského. V pojištění
invalidním a starobním v třídě
A. platilo se Kč 4.30 týdně. Násobeno
čtyřikráte za měsíc, činí
Kč 17.20, za rok Kč 206.40. Zde vidíte, že
za jednoho zaměstnance v nejnižších třídách
pojištění nemocenského, invalidního
a starobního platí se dohromady Kč 278.40,
za tři zaměstnance tedy Kč 835.20. Ale ve
skutečnosti tito tři zaměstnanci nejsou všichni
v prvních třídách. Pravidelně
jsou ve II. nemocenské třídě, resp.
ve III., pouze v invalidním a starobním pojištění
zůstávají ve třídě A.
Jsou-li ve II. třídě, platí se na
nemocenském denně z průměru 8 Kč
40 hal., měsíčně 12 Kč, ročně
- 144 Kč, v invalidním a starobním Kč
206.40, dohromady Kč 350.40, za tři osoby Kč
1051.20. Poněvadž jsou ve většině
ve III. třídě, vypadá to tak, že
střední denní mzda činí 12
Kč, násobeno 5%, t. j. 60 hal. denně, za
měsíc 18 Kč, ročně 216 Kč,
k tomu invalidní a starobní Kč 206.40, dohromady
Kč 432.40 a za tři osoby Kč 1297.20. To je
velký rozdíl! Tedy ne 300 Kč ročně,
nýbrž skoro 1300 Kč ročně. To
není 1 Kč denně, nýbrž Kč
3.60 denně. (Výkřiky na levici.)
Vážení pánové, je skutečný
fakt, že mnoho zemědělců se třemi
zaměstnanci nezaplatí na všech daních,
na všech přirážkách i s daní
z obratu tolik, co činí zatížení
tak zv. sociální.
V doslovu svého úvodního referátu
jsem slíbil, že chyby, jež se průběhem
jednání zjistí ve zprávě výborové,
uvedu na pravou míru. Plním tedy dané slovo.
Nejprve ve zprávě důvodové nejsou
uvedena správně jména členů
subkomitétu soc.-politického výboru. Do subkomitétu
byli vysláni mimo předsedu posl. Čuříka
a referenta posl. Malík a tito členové
soc.-politického výboru: Greif, Horpynka,
Krebs, dr Labaj, G. Navrátil,
Al. Petr, Schubert, Štětka, Taub,
Tichý, Tučný, Vávra,
Votruba, dr Winter a dr Zadina.
Ve zprávě důvodové dále mělo
býti uvedeno, že do působnosti společných
schůzí představenstva a dozorčího
výboru nemocenských pokladen patří
podle §u 67 a), lit. c) vzhledem k tomu, že jde o věci,
přesahující rámec obyčejného
hospodaření, jednak ukládání
peněz nemocenských pojišťoven, jednak
rozhodování o příslušnosti k
tomu či onomu svazu nemocenských pojišťoven,
i když se stanou svazy zařízením fakultativním.
A nyní k textu zákona samého.
Navrhuji opravu těchto tiskových chyb v osnově:
1. v §u 10 osnovy, odst. (1), řádek
2 a 3 shora místo " [§§ 24 až 29 a)
] " má správně státi " [§§
24 až 29, 30 a)] ",
2. v §u 16 osnovy má na konec posledního řádku
býti přidáno: "této novely.",
3. v §u 22 osnovy, odst. (1), řádek
3 shora, za slovem "pomocnice" má býti
dodáno "v domácnosti",
4. v §u 23 osnovy, řádek 9 shora za slovy "odst.
5." má býti dodáno "zákona.",
5. v §u 39 osnovy, odst. (5), řádek
5 a 6 zdola, místo "rovněž aspoň
jednoho" má správně státi "aspoň
dvou",
6. v §u 41 osnovy, odst. (1), písm. f),
má druhá věta zníti: "Vzorný
služební řád, jenž má obsahovati
i předpisy o nejvyšším přípustném
počtu zaměstnanců, určeném
podle počtu pojištěnců, jakož i
předpisy o služebních požitcích
a povinnostech a dále předpisy disciplinární
vydá Ústřední sociální
pojišťovna, vyslechnuvši organisace zaměstnanců
pojišťoven, po schválení ministerstvem
sociální péče a ministerstvem financí.
Předpisy vzorného služebního řádu
vztahují se nejen na úředníky a zřízence
(zaměstnance), kteří budou nově přijímáni
do služeb, nýbrž také na ony zaměstnance,
kteří jsou již ve službách nemocenské
pojišťovny; při úpravě požitků
zaměstnanců posléze zmíněných
jest míti slušný zřetel k jejich dosavadním
nárokům.",
7. v §u 44 osnovy, odst. (3), má poslední
věta býti škrtnuta,
8. v §u 46 osnovy, odst. (5), řádek
5 zdola, místo "(§§ 67 a 69)" má
správně státi " [§§ 67 a)
a 69] ",
9. v §u 53 osnovy, řádek 6 shora, místo
"§§ 67," má správně státi
"§§ 67 a),",
10. v §u 71 osnovy, čís. 1, na konci 2. řádku
má místo "§ 20, odst. 1." správně
státi "§ 7, odst. 2.",
11. v §u 125 osnovy, odst. (1) řádek
3 shora, místo "v § 2, odst. 3." má
správně státi "v § 108 a)"
12. v §u 136 osnovy, řádek 3 shora, má
za slovy "§ 12" býti vloženo "odst.
1. až 3.",
13. v §u 138 osnovy, odst. (1), řádek
3 shora místo "§ 121" má správně
státi "§ 125".
Ostatní menší tiskové chyby uvedu při
druhém čtení a tento výtisk jako originál
přiložím k protokolu.
K osnově této bylo podáno množství
pozměňovacích návrhů. Pp. posl.
Bradáč, dr Dolanský, dr Buday,
dr Kramář, Mlčoch, Hodina,
dr Luschka, Stenzl a druzi podali pozměňovací
návrhy k §§ 1, 6, 39, 61, 62, 70, 94, 121, 131
a 138 osnovy. (Posl. dr Winter: Pan posl. Mlčoch nepodal
pozměňovací návrh k §u 19? To
je skandál!) Nebyl uveden, tedy patrně ne.
Doporučuji, aby uvedené návrhy posl. Bradáče,
dr Dolanského, dr Budaye, dr Kramáře, Mlčocha,
Hodiny, dr Luschky, Stenzla a druhů byly přijaty.
Ostatní návrhy buďtež zamítnuty.
Navrhuji, aby osnova zákona, jíž se mění
a doplňuje zákon ze dne 9. října 1924,
č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
byla přijata ve znění zprávy výborové
se změnami, doplňky a opravami, které jsem
uvedl. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového,
panu posl. Adámkovi.
Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno!
Když jsem byl vyzván s předsednického
místa sněmovny, abych podal jménem rozpočtového
výboru zprávu o vládním návrhu,
kterým se mění zákon o soc. pojištění
dělnickém, byl jsem přivítán
různými výkřiky a bylo popíráno,
že mám právo jménem rozpočtového
výboru zprávu podávati.
Připomínám, že jsme byli telegraficky
sezváni na schůzi rozpočtového výboru
na pondělí, a také jsme se sešli. Není
mou vinou, ani vinou předsedy rozpočtového
výboru, že v pondělí neměli jsme
zprávu soc. politického výboru v rukou, abychom
ji mohli projednati. (Hlas: To neomlouvá!) Taktéž
není vinou mou, ani vinou předsedy výboru,
že neměli jsme tuto zprávu v poledne v úterý,
kdy byla svolána druhá schůze, a že
jsme tuto zprávu dostali až večer, kdy svolána
byla schůze třetí. Na všecky tyto tři
schůze páni členové rozpočtového
výboru pozvánky dostali a na programu vždy
stálo, že rozpočtový výbor má
projednávati novelu zákona o soc. pojištění
dělnickém, a vždy tam také stálo,
že mám o této zprávě podávati
referát. Jestliže se pánům členům
rozpočtového výboru nezdálo býti
v pořádku, abych byl referentem, měli toto
právo uplatniti už ve výboru a mohli si své
neslušné výroky před forem sněmovny
a celé veřejnosti ušetřiti. Odmítám
jako referent nadávky, které na mě zde byly
sypány do jejich vlastních řad.
Pokud pak týče se řečí, pronesených
s tohoto místa, jednajících o finanční
stránce zákona, který projednáváme,
mohu s klidem prohlásiti, že z toho, co jsem jako
referent při podávání zprávy
prohlásil, neslevím ani puntíku. Národní
hospodářství podle výpočtů
zatíženo bylo, bude a zatíženo je. (Hlasy:
Vašemi subvencemi!) Prosím, já jsem nedostal
ani haléře subvencí. A pokud úrokové
míry se týká, nelze nikdy od nikoho a na
nikom požadovati... (Posl. Pik: Když jde o dělníky,
to je vždycky zatěžování, sedláci
a kapitalisté, to není zatížení!)
Pane kol. Piku, není třeba se při
tom rozčilovati, fakta zůstanou vždy fakty.
Pokud úrokové míry se týká,
se kterou bylo kalkulováno, nelze od nikoho nikdy žádati,
aby určil prognosu, jaká bude úroková
míra, nýbrž úroková míra
dedukuje se vždycky z toho, jaká byla. Podle toho,
jaká byla úroková míra u rakousko-uherské
banky, jaká úroková míra byla u jiných
diskontních ústavů ve střední
Evropě a v Anglii a jaká úroková míra
je také u cenných ukládacích papírů
u nás, podle toho se také může vyvozovati,
jak asi zúročeny mohou býti kapitály,
které jsou a budou nahromaděny v Ústřední
soc. pojišťovně.
Poněvadž kol. referent za soc.-politický výbor
zaujal stanovisko k podaným pozměňovacím
návrhům, nemohu, než připojiti se k
jeho vývodům a doporučiti slavné sněmovně,
aby předlohu zákona tak, jak jsme ji doporučili,
s těmi výhradami, jak zde byl přednesl p.
kol. referent soc.-politického výboru, byla také
přijata. (Souhlas. - Výkřiky komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): K věcné
poznámce přihlásil se p. posl. Burian.
Dávám mu slovo.
Posl. Burian: Ctěná sněmovno! Jsem
nucen na svou obranu říci zcela v krátkosti
tuto poznámku: Domnívám se, že mezi
mnou a p. zpravodajem, kol. Malíkem, je nedorozumění.
Já jsem výslovně mluvil o zatížení,
které vzniklo na základě zákona z
r. 1924. Na základě tohoto zákona z r. 1924
podle přednášky, kterou měl p. prof.
Schönbaum, je číslice, jak já jsem ji
uvedl, úplně správná. P. profesor
prohlásil jako příklad (čte):
"Tak na př. jeví se vyšší
zatížení zaměstnavatelovo, vznikající
ze zavedení invalidního a starobního pojištění
podle instrukcí Ústřední soc. pojišťovny
pro hospodářství o 3 dělnících,
částkou 330 až 340 Kč ročně."
Podotýkám k tomu dále ještě,
že stejnou číslici pro stejný počet
dělníků uváděl r. 1924 tehdejší
zpravodaj rozpočtového výboru, dnešní
ministr p. dr Srdínko. Samozřejmě
o nic jiného se nemohlo jednati než o zatížení,
které vzniká ze zákona z r. 1924, poněvadž
pro to celá tato osnova vznikla.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
K osnově byly podány 432 návrhy pozměňovací,
doplňovací a resoluční.
Budeme nejprve hlasovati o ustanoveních článku
I výborové zprávy. Ježto podané
návrhy vztahují se nejen na paragrafy zprávy
výborové, nýbrž také na paragrafy
původního zákona, které osnova výborová
nemění, budeme o jednotlivých návrzích
hlasovati v pořadí paragrafů a částí
novelovaného zákona č. 221 z r. 1924 a takto
odhlasujeme postupně nejprve zásadní návrh
posl. inž. Junga a druhů a potom jak návrhy
úprav zprávy výborové a samu zprávu
výborovou, tak návrhy na úpravu původního
zákona.
Po vyřízení čl. I osnovy výborové
budeme hlasovati o ustanoveních článku II
výborové zprávy, a to postupně o návrzích
pozměňovacích a o znění zprávy.
Na konci budeme hlasovati o návrhu výboru soc.-politického,
aby přijatou osnovou byly za vyřízené
prohlášeny návrhy a petice uvedené v
tištěné zprávě výboru
soc.-politického.
Jsou snad proti přednesenému pořadu ně
jaké námitky? (Nebyly.)
Není jich.
Přikročíme tedy k podrobnému hlasování
podle uvedeného pořadu. Sněmovna je schopna
se usnášeti.
Páni posl. dr Winter a soudr. a posl. Taub a
soudr. podali návrhy podle §u 58 jedn. řádu
na sčítání hlasů při
hlasování o návrzích posl. Bradáče
a druhů k §§ 12 a 95 původního
zákona, posl. Tauba a soudr. k §§ 93 a
122 původního zákona a posl. dr Wintra
a soudr. k §§ 106 a 122 původního
zákona.
Při hlasování o návrzích budeme
tedy v těchto případech prováděti
sčítání hlasů.
Nejprve odhlasujeme zásadní návrh posl. inž.
Junga a druhů, aby v celém zákoně
č. 221 z r. 1924 stálo "Sociální
pojišťovny" místo "Ústřední
sociální pojišťovny".
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh jest zamítnut.
Nyní budeme hlasovati o ustanoveních článku
I osnovy výborové v pořadí paragrafů
a částí novelovaného zákona
č. 221 z r. 1924:
K §u 1 pův. zákona podán je návrh
posl. Štětky a soudr.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Při §u 2 pův. zákona (§ 1 osnovy
výborové) budeme hlasovati nejprve o hlavním
návrhu posl. Štětky a soudr.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Nyní budeme hlasovati o eventuálním návrhu
posl. Štětky a soudr.
Kdo souhlasí s eventuálním návrhem
posl. Štětky a soudr., nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Dále budeme hlasovati o návrhu posl. Tauba a
soudr.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Nyní budeme hlasovati o návrhu posl. Tučného
a druhů.
Kdo s ním souhlasí, nechť zdvihne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Nyní budeme hlasovati o návrhu posl. Bradáče
a druhů, jehož přijetí doporučují
páni zpravodajové.
Kdo s návrhem tím souhlasí, nechť zdvihne
ruku. (Děje se.)
To je většina. § 1 osnovy je přijat
podle návrhu posl. Bradáče a druhů,
čímž odpadá hlasování
o něm podle zprávy výborové.
Nyní budeme hlasovati o návrhu posl. Štětky
a soudr. k §u 3 pův. zákona.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Štětky
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Při §§ 2 a 3 osnovy výborové, týkajících
se §u 5 pův. zákona, budeme hlasovati nejprve
o návrhu posl. Štětky a soudr.
Kdo s návrhem posl. Štětky a soudr.
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Dále budeme hlasovati o návrhu posl. Tauba a
soudr.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Tauba a soudr.,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
O návrhu posl. inž. Junga a druhů.
Kdo souhlasí s návrhem posl. inž. Junga
a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s §§ 2 a 3 osnovy výborové
ve znění doporučeném pány zpravodaji,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. §§ 2 a 3 osnovy výborové
jsou přijaty ve znění doporučeném
pp. zpravodaji.
Při §u 4 osnovy výborové, týkajícím
se §u 6 pův. zákona, budeme hlasovati napřed
o hlavním návrhu posl. Štětky a
soudr.
Kdo souhlasí s hlavním návrhem posl. Štětky
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
O prvním eventuálním návrhu týchž
pánů poslanců.
Kdo souhlasí s prvním eventuálním
návrhem posl. Štětky a soudr., nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
O druhém eventuálním návrhu týchž
pánů poslanců a shodném s ním
návrhu posl. Tučného a druhů.
Kdo souhlasí s druhým eventuálním
návrhem posl. Štětky a soudr. a se shodným
návrhem posl. Tučného a druhů,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy jsou zamítnuty.
O hlavním návrhu posl. dr Wintra a soudr.
Kdo souhlasí s hlavním návrhem posl. dr Wintra
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
O eventuálním návrhu týchž pánů
poslanců.
Kdo souhlasí s eventuálním návrhem
posl. dr Wintra a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
O návrhu posl. inž. Junga a druhů.
Kdo souhlasí s návrhem posl. inž. Junga
a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
O návrhu posl. Tauba a soudr.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Tauba a soudr.,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Nyní budeme hlasovati o §u 4 osnovy výborové
ve znění doporučeném pp. zpravodaji.
Kdo souhlasí s §em 4 osnovy výborové
ve znění doporučeném pp. zpravodaji,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 4 osnovy výborové
je přijat ve znění doporučeném
pp. zpravodaji.
Při §u 5 osnovy výborové, týkajícím
se §u 7 pův. zákona, budeme hlasovati napřed
o hlavním návrhu posl. Štětky a
soudr.
Kdo souhlasí s hlavním návrhem posl. Štětky
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)