Posl. Elstner (německy): Dělnictvo
již desítiletí uplatňuje požadavek,
aby bylo vybudováno sociální pojištění
pro případ stáří a invalidity.
Jestliže síla dělnictva ve starém Rakousku
ještě nestačila, aby tohoto cíle vybojovala,
v novém státním útvaru, v Československu,
se očekávalo, že tento požadavek bude
splněn a že bude zřízeno trvalé
starobní a invalidní pojištění
a zároveň i pojištění vdov a
sirotků, vyhovující zájmům
dělnictva. Není nic prostšího a pochopitelnějšího,
než že dělnictvo právě v novém
státním útvaru očekávalo splnění
tohoto požadavku, poněvadž přece velká
část vůdců proletariátu státu
slíbila dělnictvu sociální pojištění,
odpovídající zájmům dělnictva;
bohužel, příliš velká část
dělnictva věřila těmto slibům
a právě ti dožívají se nyní
od r. 1926 v této věci nejkrutějšího
zklamání. Část starých vůdců
proletariátu si řekla: Vždyť přichází
nová doba, nejprve musíme opět uvésti
podniky do chodu, musíme vybudovati nový hospodářský
život, pak teprve pomalu, ale tím jistěji budou
vyřešeny velké sociální otázky
v demokratickém československém státě.
Konečně po šesti letech spatřil světlo
světa zákon, který sice se nazývá
zákonem o sociálním pojištění,
ale svým obsahem není ničím jiným
než prostým výsměchem tomu, co kdy dělnictvo
rozumělo pod sociálním pojištěním.
Nedosti na tom, že buržoasie vyžadovala miliony
a miliony na sanaci zkrachovaných bank, aby dala souhlas
k tomuto, tak žalostnému sociálnímu
pojištění, sám zákon projevuje
snahu nemocenské pojištění do poslední
písmeny zničiti, nemocenské pojištění,
které bylo od svého vzniku buržoasii trnem
v oku, omeziti co možná nejvíce, poněvadž
nemocenské pojištění, stojící
pod vlivem proletariátu, znamená pro buržoasii
nebezpečí. Proto se snažila buržoasie
všemi prostředky otřásti posicemi dělnictva.
Téměř všechny nemocenské pokladny
uskutečněním sociálního pojištění
očekává finanční zkáza
a hrozí jim úpadek. Dalším následkem
zákona bylo, že nemocenské pojišťovny
ruší nyní všechny zvláštní
dávky, na př. ochranu matek a dětí,
ošetřování chrupu, podporu šestinedělek
a premie za kojení. Existence ozdravoven a útulků
pro šestinedělky jest mimořádně
ohrožena. Důchod bude neobyčejně snížen
tím, že se prvé tři dny nezapočítávají,
k tomu připočtěte, že se nezapočítávají
také prvé dvě neděle, netrvá-li
nemoc déle 14 dnů. Při tom se ovšem
nemocenské pokladny podle všech pravidel umění
snaží, aby se ubránily nemocným co možno
nejvíce, tím, že zavádějí
šéflékařskou službu. Jestliže
nemoc dělníka nepokročila již tak daleko,
že nelze již pomysliti na to, aby byl poslán
opět do práce, z velké části
šéflékařských prohlídek
je prohlášen za zdravého a není-li již
prohlášen za zdravého, odbývá
se několika dny zotavené. To bylo prvé, co
pocítilo dělnictvo ze všech slibů o
zavedení zákona o sociálním pojištění
v demokratickém československém státě.
Vedle toho břemena, která byla uvalena na bedra
dělnictva starobním a invalidním pojištěním,
byla ještě zvýšena, a to na pojištění,
o němž dělník je přesvědčen,
že z něho pravděpodobně nebude míti
jednou nic, anebo jen velmi málo.
Nuže zákon, který měl znamenati splnění
velkého slibu, má býti dále přeměněn
touto novelou. Nechť se o tom mnoho mluví, zvláště
občanské strany, které se honosí,
že v novele bylo provedeno množství zlepšení,
že zvláště několikaměsíční
čachrování, které bylo prováděno
v soc.-politickém výboru, přece přineslo
velké množství podstatných zlepšení
zákona. To však lze říci jen tehdy,
přehlížejí-li se jiné velké
a rozhodné otázky novely. V čem záleží
rozhodující ustanovení této novely?
Především bych zdůraznil to, na co již
poukázal můj soudruh Schmerda, na vyloučení
mladistvých dělníků ze soc. pojištění
vůbec. Udělali jste si to lehké. Říkáte
jednak, že mladistvým dělníkům
při výkonu jejich živnosti nehrozí tak
velké nebezpečí a na druhé straně
že to právě pro drobného živnostníka
atd. znamená ohromné zatížení,
je-li do sociálního pojištění
pojat mladistvý dělník do 16 let. Ale o to
nejde, nejde o ochranu drobného člověka,
drobného živnostníka, nýbrž prostě
o to, aby velkoprůmysl byl zproštěn sociálního
závazku vůči mladistvým dělníkům,
aby velkoprůmysl a celý kapitalismus byl zproštěn
samozřejmé sociální povinnosti vůči
mladistvému dělníku. Právě
tato občanská vláda má zájem
na malém živnostníku, vláda, která
za celou dobu svého trvání ukazovala, že
nemůže nalézti nejmenšího pochopení
pro drobného člověka! Je to demagogie, prohlašuje-li,
že hájí také zájmy drobného
člověka. Ve skutečnosti snahou této
vlády není nic jiného, než zajistiti
zisk kapitalismu podle všech pravidel umění.
Kdo však více potřebuje, aby jeho život
byl sociálně chráněn, než mladistvý
dělník? V tisících a tisících
dělnických rodin čekají rodiče
na den, až chlapec nebo děvče opustí
školu, aby vstoupili do výdělečného
života, aby přinesli několik korun, aby se
doma mohlo lépe žíti. Ale právě
zde často vidíme, že tito mladí lidé,
sotva škole odrostlí, nejsou ještě tělesně
vůbec zralí a způsobilí, aby mohli
vstoupiti do výdělečného života.
Ale nouze a tlak hospodářských poměrů
v proletářské rodině ženou sotva
odrostlé dítě bez ohledu na jeho tělesnou
zdatnost do náručí kapitalismu, odevzdávají
kapitalistům mladé životy k neomezenému
vykořisťování. Právě dnes
stoupající snaha kapitalismu po racionalisaci jest
nejzřetelnější známkou, jakému
ohromnému nebezpečí jest vydán mladistvý
živel, vstupuje-li do výdělečného
života. Mají-li však býti tito mladiství
dělníci vyřazeni ze sociálního
pojištění, a to pod protektorátem duchovního,
ministra pátera Šrámka. doporučovali
bychom mu, aby si jednou stoupl na místo mladistvého
dělníka ke stroji a 48 hodin snášel
osud mladistvého proletáře. Domnívám
se, že pak by již pro něj nebylo otázkou,
má-li býti mladistvý dělník
pojištěn či nikoliv.
Ale to jest jen jedna, ovšem příznačná
známka novely k zákonu o sociálním
pojištění. Další věc je,
že se pojištěncům, kteří
vydávají miliony a miliony příspěvků,
odnímá prostě veškeren vliv na pojištění.
Děje se to zavedením parity a dozoru různých
úřadů, ministerstva atd. Pak nelze již
mluviti o paritě v těchto výborech. Můžeme
konstatovati. že rozhodný vliv má býti
již v nejbližších hodinách vložen
do rukou buržoasie ve spojení s různými
byrokratickými instancemi.
Další věcí jest všeobecné
roztříštění pojištění,
způsobené novelou. Novým zakládáním
společenstevních nemocenských pokladen -
to jest hotová věc - nepodporuje se další
vývoj sociální péče. Právě
naopak. Tato věc přináší všeobecné
roztříštění sociální
péče. K tomu přičtěte ještě
zrušení svazů nemocenských pokladen,
čímž se rovněž chce zničiti
vliv dělníků na vytváření
pojišťovnictví. Kdo však nesmí scházeti
v této řadě? Musili bychom se přímo
diviti, kdyby při takovémto upravování
zákona, jímž se mají nahromaditi miliony
a miliony, ba miliardy, nechalo se ministerstvo financí
přehlédnouti. Podle této novely poskytuje
se ministerstvu financí, pokud jde o disposici s penězi,
tak ohromný vliv, že se musíme my a zvláště
pojištěnci tázati, kdo bude rozhodovati o osudu
peněz, tak trpce jimi ušetřených, které
zaplatili jako příspěvky. Dnes jest úplně
jasné, že si ministerstvo financí zajistilo
rozhodující vliv na tento zlatý poklad, sociální
pojištění, takže v souvislosti se všemi
těmito věcmi jest vliv dělnictva úplně
vyřazen.
Připomínáme, že vláda zajistila
již zákonem jednu miliardu korun na stavbu silnic.
Z toho můžeme velmi dobře viděti, že
při jiné příležitosti, až
jednou půjde o to, opatřiti peníze na zbrojení,
bude uměti hluboce sáhnouti do sociálního
pojištění, aby tak velmi dobře zajištěný
mír zajistila novým zbrojením pro československý
stát. Osud sociálního pojištění
v Německu za války ukázal nám dostatečně,
pro jaké účely se vynakládají
peníze ze sociálního pojištění,
jde-li o to, aby místo slov promluvila děla. Po
pět let musilo se německé dělnictvo
vzdáti jakékoliv podpory z kapitálu sociálního
pojištění. A známe osud dnešních
peněz, víme-li, jaké úkoly má
splniti právě militarismus v Československu,
až jednou půjde o to, aby celý kapitalistický
svět vystoupil proti prvému dělnickému
a rolnickému státu, proti Rusku. Jde o to, aby se
militarismus československého státu zařadil
do světové fronty kapitalismu k potření
prvého dělnického a rolnického státu.
Jsme jisti, ať již se pak bude nazývati vláda,
která má kapitalistický ráz, jakkoliv.
že pravděpodobně použije nahromaděných
peněz na výrobu děl a strojních pušek,
to jest promění je v prach a olovo na vraždění
tisíců a tisíců lidí.
Jest k tomu potřebí skutečně odvahy,
aby člověk hájil tuto novelu jako význačné
zlepšení zákona o sociálním pojištění.
Než na tom není dosti; jestliže poukáži
na zvláštní podstatu novely, musíme
si připomenouti ještě také mnoho jiných
otázek. Již tak často bylo slibováno,
že konečně jednou bude rozřešena
otázka všech osob, které v den, kdy zákon
o sociálním pojištění nabyl účinnosti,
překročily 60. rok věku. Dnes ještě
není o tom ani řeči, při nejmenším
přes všechny sliby není zde známky,
že by byla uskutečněna podpora osob starších
60 let. Připomínám také, že od
doby, kdy nabyl účinnosti zákon o sociálním
pojištění, velmi často bylo slibováno,
že bude snížena hranice stáří,
která byla stanovena pro nápad starobního
důchodu 65 lety. A co se stalo? Nic. Hranice stáří
65 let zůstala. Již to jediné ukazuje ironii
celého tohoto zákona. Vždyť je to přímo
zvláštnost, najdeme-li někde nějakého
dělníka, který dovršil 65. rok věku
nebo dokonce staršího. Mají-li dělníci
dostati starobní pojištění teprve 65.
rokem života, jistě více než 90% veškerého
dělnictva bude sice po léta, desítiletí
platiti na starobní pojištění, ale nikdy
se ho nedočká. (Německé výkřiky:
Racionalisace se již postará, aby dělník
nebyl příliš stár!) Zajisté.
Připomínám ještě, že také
lidé, kteří jsou povoláni, aby chránili
vlast před nepřítelem, dostali zvláštní
dar touto novelou k zákonu o sociálním pojištění
a to tím, že stát nebude již za ně
platiti příspěvky po dobu cvičení
ve zbrani.
Jestliže takto slátaná novela nenabyla dosud
účinnosti, toho byla příčinou
jedině bouře protestu dělnictva jak v závodech,
tak na velkých schůzích a projevech; a dnes
můžeme s určitostí konstatovati: kdyby
byly právě soc.-demokratické strany obou
táborů, německé a české
národnosti, nezabránily touze dělnictva po
společném boji, to jest, kdyby byly všemi prostředky
neodmítly nabídku komunistické strany, vésti
boj k zabránění dalšímu zhoršení
sociálního pojištění, nebyla
by se buržoasie v tomto státě nikdy odvážila
- to je dnes jisto - provésti v těchto dnech takovouto
změnu zákona o sociálním pojištění.
Snad s tím nesouhlasíte nebo kroutíte nad
tím hlavou, jak jsem zpozoroval u pana kol. Schweichharta,
ale právě kol. posl. Schäfer to byl,
který dnes, před několika hodinami, prohlásil:
"Že tato slátanina nenabyla již účinnosti
dříve, dlužno děkovati jen tomu, že
dělnictvo rozpoutalo mocnou bouři protestu."
Ba, sociální demokrati zaměnili tento boj
dělnictva čachrem s občanskými stranami
ve vládní koalici, po měsíce vedli
tak zvaný věcný boj a jako konečný
výsledek vidíme, že buržoasie bezohledně
a neptajíc se, co bylo po měsíce ve dne a
v noci ujednáno, s čím se celé dny
a noci čachrovalo, prorazila v této novele svou
tendencí. V této chvíli vidíme velmi
zajímavou věc.
V úterý, tedy krátce před skončením
jednání v sociálně-politickém
výboru, byla zavedena nová pojišťovací
třída v nemocenském pojištění,
třída XI. Všechny strany koalice a ostatní
hlasovaly pro zavedení této XI. třídy;
také "osmička" a zástupce ministerstva
sociální péče daly svůj souhlas
k zavedení XI. třídy. (Německé
výkřiky: Což bylo uvítáno jako
vymoženost!) Ano, bylo to vytrubováno jako další
vymoženost novely k zákonu o sociálním
pojištění. A co jsme zvěděli
právě před několika minutami? Když
ve středu z tištěné zprávy vešlo
ve známost, že byla zavedena XI. třída
- pane kol. Schweichharte, který si tolik zakládáte
na parlamentním boji! - přicházejí
již ve čtvrtek do sněmovny ze všech stran
k ministrovi Šrámkovi průmyslníci
a říkají: "Co si to zde vlastně
dovolujete? Ta XI. třída, kterou jste zavedli, musí
zmizet!" Co to znamená? Jednak je to nejhorší
politická blamáž, jaké se tato občanská
vláda dožila, na druhé straně pak dokazuje
to správně hodnotu a význam parlamentu. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.) Neboť
co je to parlament, co je to parlamentarismus, jestliže jsme
v tomto případě všichni jednotni o zavedení
další třídy nemocenského pojištění?
Se vší zřetelností, jak tomu dosud ještě
nebylo, ukazuje to, že tento parlamentaris mus jest vyložené
kašpárkové divadlo, v němž sice
smějí býti pronášeny řeči,
ale nesmí býti absolutně prováděno,
co by snad jednou mohlo jíti proti srsti kapitalistům
ve státě. Ještě jednou musím
poukázati na sociální demokraty, kteří
si tolik zakládají na boji na půdě
parlamentarismu, na tak zvaném věcném boji
a prohlašují: My to jsme, kteří něco
vydobyli, něco opatřili! Nevidíte na tomto
příkladě se vší jasností,
že je to lež a podvod, že je to humbug namlouvati
dělnictvu, že by bylo možno vybojovati sebe menší
věc pro dělnictvo na půdě parlamentarismu?
V té chvíli, kdy vážně pomyslíte,
abyste nikoliv řečmi na půdě parlamentarismu,
nýbrž také bojem proletariátu skutečně
něco provedli, čeho si přeje dělnictvo,
vyřítí se kapitalistická smečka
a přenese se přes parlamentní řeči,
nasadí vám bodlo na prsa a dá vám
na vůli, buď kapitulovati nebo zahájiti boj,
boj nikoliv řečmi, nýbrž boj na ulici.
Právě v této chvíli je zvláště
příznačné a musíme to neustále
konstatovati, že buržoasie a průmyslníci,
kteří zde včera byli, nebyli by si nikdy
mohli dovoliti takové provokace, kdyby společný,
jednotný a spojený boj proletariátu nebyl
býval rušen a sabotován lidmi, kteří
by mnohem raději seděli na ministerských
křeslech než mezi proletariátem. Při
tom musíme konstatovati, že to byla jedině
komunistická strana, která se svými návrhy,
jež nekompromisně hájila, a vyzváním
všech dělníků bez rozdílu stranické
příslušnosti k boji, ukázala cestu,
po které dlužno se bráti, aby si na buržoasii
vyvzdorovali zákon o soc. pojištění,
odpovídající zájmům dělnictva.
Blíží se hodina, kdy hlasovací stroj
bude uveden do pohybu, kdy beze zřetele na veliké
množství návrhů nejrůznějších
stran bude přijato, co klamně líčíte
jako zlepšení sociálního pojištění.
Při tom musíme konstatovati, že buržoasii
nejde o to, aby vytvořila dobrý zákon o sociálním
po jištění, nýbrž hlavně,
aby dostala do svých rukou peníze, které
se nahromadí zákonem o soc. pojištění,
aby mohla proraziti se svými reakčními plány.
A to se u nás jmenuje sociálním zákonodárstvím!
Měli bychom zde příčinu, abychom poukázali
na mnoho jiných zákonů, které rovněž
působí dojmem sociálního zákonodárství.
Při této příležitosti poukazuji
na gentský systém. Když se hlasovalo o zákoně
o soc. pojištění a my jsme pro něj nehlasovali,
dělali soc. demokrati velký křik, že
jsme s nimi nehlasovali. Nyní poukazuji na jednu zprávu
podsvazu nemocenských pojišťoven v severních
Čechách, která byla vypracována sociálními
demokraty a kde stojí doslova: "Bylo by bývalo
mnohem lépe, kdyby, to jest kdyby sociálně
demokratické strany, byly nechaly na vládě
výtku, že nechtí raději žádný
zákon o starobním a invalidním pojištění,
než musiti s tím přijmouti toto ohromné
rdousení nemocenského pojištění."
Právě tak je tomu s gentskou soustavou. Jestliže
nynější soc. pojištění znamenalo
především zničení zákona
o nemocenském pojištění a jestliže
novela sociálního pojištění znamená
dále oloupení pojištěnců o pojištění,
gentský systém znamená zničení
a rozbití třídního rázu bojovných
organisací a odborových organisací. Jaké
požehnané výsledky přineslo zavedení
gentského systému u nás, můžeme
ukázati na mnoha příkladech a vidíme,
že lidé rázu reformistů musí
si dnes říci, že by bylo bývalo tisíckrát
lepší, kdyby byli neuplatňovali svého
hlasu k zavedení gentské soustavy u nás.
Téměř ve všech kapitalistických
zemích je zavedena podpora nezaměstnaných,
která se vyplácí aspoň 3/4
roku. Také u nás se kdysi vyplácela podpora
nezaměstnaných 3/4 roku. Dnes
však, když jsme udělali pokrok, když jsme
se podle všech pravidel umění v československém
státě odrakouštili, byla snížena
podpora z 3/4 roku na 1/4
roku. Nezaměstnaní dovedou o tom vypravovati, co
to znamená, musí-li s touto skrovnou podporou v
nezaměstnanosti vystačiti.
Při této příležitosti poukázal
bych rád několika slovy na krisi východočeské
průmyslové oblasti, zvláště na
lnářskou krisi, která nesmírně
řádí již několik měsíců
a kde nouze dělnictva nabyla již takových rozměrů,
že je téměř nemožno napraviti strašlivou
bídu. Po mnoha a nekonečných intervencích
a po velmi nesmělých zakročeních dalo
se konečně ministerstvo sociální péče
pohnouti, aby poskytlo strádajícím východočeským
lnářským dělníkům, a
to ženatým 5 korun, svobodným 3 koruny podpory,
nemají-li již nároku na podporu podle gentské
soustavy. Co to znamená právě ve chvíli,
kdy se vláda přímo zhroutila před
cukerními barony, kdy byla ochotna hoditi jim do chřtánu
přes 100 milionů, ve chvíli, kdy přicházejí
průmyslníci a žádají tytéž
dary jako cukerní baroni? Ve chvíli, kdy se hromadí
zisk na zisk, kdy jest vláda ochotna poskytovati kapitalistům
stále nové dary, nemá ovšem času
mysliti na bídu dělníků a jest více
než samozřejmé, že jí ještě
méně zbývá ke zmírnění
nouze dělnictva. Nechť tedy vláda a s ní
koaliční strany kráčí po této
cestě, nechť hromadí zločin na zločin,
jedna věc je jistá: Komunistická strana nepřestane
volati dělníky neustále k boji, dělníky
bez rozdílu stranické příslušnosti,
aby zničila zdroje všeho zla, vládnoucí
systém, jako předpoklad sociálního
osvobození proletariátu. (Souhlas a potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Čuřík. Dávám mu slovo.
Posl. Čuřík: Slavná sněmovno!
Mohu jen vysloviti potěšení nad tím,
že konečně projednávání
této předlohy se děje za poměrného
klidu. Nebýti toho, že blížíme
se volbám do zastupitelstev zemských a okresních,
mám za to, že by byl ještě větší
klid v této sněmovně. Podařilo se
nám, díky bohu, veřejnost uklidniti a zejména
onu část dělnickoaměstnanecké
veřejnosti, kterou zastupuje v této sněmovně
oposice levicových stran. Snad mnozí, kteří
původně reptali, že oddalujeme projednávání
této novelisace, dnes se přesvědčili,
že byl vykonán kus práce pro stát i
pro naše sociálně slabé vrstvy tím,
že jsme zamezili překotné řešení
této novelisace.
Jest jistě pravda, že volání po novelisaci,
a spěch, jakým se naléhalo na předložení
vládní osnovy, nebyl všude odůvodněn.
Přesto však nelze přehlédnouti, že
k novelisaci bylo mnoho důvodů a příčin.
Především šlo vládě a vládní
většině o to, aby bylo pojišťování
zlevněno. Je nesporné, vážená
sněmovno, že máme řadu krajů,
kde žije nemajetné obyvatelstvo zemědělské,
a v těchto krajích, a také v určitých
skupinách dělníků domáckých
bylo agitováno velmi silně proti sociálnímu
pojišťování jednak z důvodů
značných břemen, která pojišťování
mělo v zápětí, jednak také
z důvodu jistého odporu proti sociálnímu
pojištění vůbec. Tato agitace namnoze
zvrhla se později přímo v útoky na
soc. pojištění. Mohu říci, že
jsme zamezili na všech stranách tyto často
nezřízené útoky a přivedli
jsme celé jednání na docela klidnou a schůdnou
cestu.
Mohl bych také poukázati na to, že agitace
proti sociálnímu pojištění byla
vedena také ve stranách dělnických.
Není tomu dávno, kdy byl zákon dnešní
sděláván a kdy zejména komunisté
útočili velmi ostře proti němu, tento
zákon znehodnocovali a tím jej značně
poškodili a zdiskreditovali. Chci říci, že
také v řadách dělnictva našli
se takoví záškodníci, kteří
sociální pojištění dělnické
uváděli v posměch a nevážnost.
Vážená sněmovno! Když uvážíme,
že mezi pojištěnci samými je nespokojenost
nad léčebnou péčí, že
pojištěnci stěžují si namnoze na
špatné ošetřování lékařů,
na špatné léky a na to, že se s nimi špatně
nakládá při léčení,
nedivíme se tomu, že se dařila agitace proti
sociálnímu pojištění velmi dobře.
Všímal jsem si také demonstrací, které
byly vedeny na jaře proti vládní osnově,
a tu musím prohlásiti, že se různíme
v názorech s oposicí na projevy dělnictva
proti novelisaci. Všímal jsem si těch projevů
obsahově a přiznám se, že jsem byl i
v Praze schválně podívati se na projevy na
Havlíčkově náměstí a
na jiných místech a sledoval jsem je velmi dobře.
Přiznávám, že ze značné
části tyto projevy nesly se proti zhoršení
sociálního pojišťování,
ale také musím k tomu připojiti, že
byly chvíle, kdy tyto projevy byly odůvodňovány
nespokojeností v řadách dělnictva
ve věci drahoty, špatných mezd a sociální
bídy vůbec. Za této situace musím
prohlásiti - dařilo se těmto projevům
daleko lépe, nežli by se bylo bývalo dařilo
v době normálního klidu hospodářského
a jisté spokojenosti dělnictva. Pamatuji se, že
jsem s některými kolegy se strany oposice o těchto
věcech hovořil a sám jsem vyslovil pochybnost,
že by dělnictvo dalo se strhnouti masově do
boje proti novelisaci sociálního pojištění.
Dnes mám o tom tentýž názor a mohu tvrditi,
že ony projevy nebyly jen proti novelisaci, nýbrž
vyplývaly z otázek a poměrů hospodářských
a sociálních.
Tím jaksi opravuji názor oposice, že by byla
strhla na svou stranu masy dělníků proti
novelisaci sociálního pojištění.
Socialisté se ovšem také přesvědčili,
že ony demonstrace nebyly ve prospěch jejich a že
těchto projevů bylo zneužito komunisty k demonstraci.
Tento výsledek pochopitelně musel nás všechny
zaraziti, poněvadž žádná strana
nemůže pracovati pro to, aby komunistická strana
u nás těžila z kterýchkoli projevů
ve státě ve svůj prospěch proti státu.
To jsem považoval za nutné říci k této
otázce a prohlašuji, že nebyly to demonstrace,
před kterými ustoupila majorita od původního
svého plánu rychlého projednávání
sociálního pojišťování,
nýbrž že to byl stejně a snad ještě
více tlak ve vlastních stranách koaličních,
který umožnil projednávání předlohy
klidným tempem, oddálením jejím až
po prázdninách, vyslechnutím odborné
komise a sjednáním všech těch předpokladů,
které měly na zřeteli také strany
oposiční. Uvádím zejména projevy
křesťanských sociálů českých,
slovenských a německých, kteří
na zvláštních poradách svých
nesčetněkráte jednali o této otázce
a v několika etapách. Bylo naší snahou,
abychom zamezili v prvé řadě neprozřetelné
návrhy, které by uvedly projednávání
změny zákona do jisté nepříznivé
situace finančněorganisační. To se
nám podařilo ze značné části.
Šli jsme dále. Přesvědčili jsme
vládní koalici, že je potřeba otázky
řešiti v dohodě s odborníky a těmi,
kteří mají na věci přímý,
věcný zájem.
Tento postup koalice, který byl, pravda, působen
těmito různými okolnostmi a tlakem uvnitř,
nelze přehlížeti a podceňovati. Vidím
a přiznávám pro koalici v tom veliké
plus, že v pravou chvíli pochopila danou situaci a
znemožnila, aby věci se hnaly do krajnosti. (Tak
jest!)
Mohu-li oposici dnes něco říci, co považuji
u ní za chybné, chtěl bych říci
zejména, že je chybou, když ministr sociální
péče je napadán anebo také odsuzován
pro svoje jednání, které souvisí s
novelisací sociálního pojišťování.
(Výkřiky posl. Johanise.) Nemohu vypravovati
podrobnosti, to není mým úkolem, také
to není dáno našimi poměry koaličními
nebo vládní většiny. Musím však
říci, že ministr Šrámek jako
ministr soc. péče musil bojovati od prvopočátku
proti určitým přehnaným požadavkům,
které žádaly zejména vyloučení
kategorií z pojištění v daleko širším
rozsahu, nežli bylo navrhováno vládní
osnovou. A tu se děje křivda, když se dnes
svaluje všechno na ministra, který musel regulovati
tolik zájmů, požadavků, a když
se mu povedlo věci uvésti na dnešní
schůdnou cestu, je to třeba oceniti.
Vážené shromáždění,
považoval jsem za velikou chybu, že mezi ministerstvem
a Ústřední soc. pojišťovnou nebylo
žádoucího souladu, jak by si bylo přáti.
Mám o těch věcech svůj názor
jistě z poznatků praktických a mohu říci,
že Ústřední soc. pojišťovna,
která dnes ovládá obsáhlý aparát
výborných úředníků a
odborníků, je ústavem, který opravdu
zasluhuje ocenění a jehož velká práce
zasluhuje také plného uznání. Na druhé
straně musíme však také doznati, že
ministerstvo soc. péče nevládne tak velikým
aparátem a nemá k disposici takového kapitálu,
kterého může používati volně
ke svým účelům, kdykoli toho potřebuje.
Omezeno jsouc rozpočtovým obnosem, má zde
pochopitelně těžkou situaci. Přál
bych si, aby poměr Ústřední sociální
pojišťovny k ministerstvu byl upraven co nejdříve
ve formě přátelské. Musím také
říci, že není to vina ministrova; bohužel
byly zde sem a tam otázky rázu osobního,
podceňování kompetence. Tak byla vypěstována
nedůvěra na škodu obou orgánů.
Jest mým přáním, abychom tento nesoulad
odklidili co nejdříve v zájmu pojištění
a našich pojištěnců.
Vážená sněmovno, víme, že
po celá desetiletí byly zde ústavy, které
si vychovávaly odborný personál. Socialisté
měli tu přednost a možnost, že byli v
ústavech, které ovládali, po desetiletí,
tam si školili své nejlepší lidi, kteří
měli možnost zapracovati se do detailů nemocenského,
úrazového a jiného pojištění.
Dnes mají po ruce hotový aparát a tu je nesporné,
že tento aparát musí býti k práci
tak důležité používán. A
tu právě chci prohlásiti, že vláda
a vládní většina v tom směru
neudělala žádného chybného kroku
tím, že by podceňovala význam tohoto
aparátu v nemocenském pojištění,
nebo chtěla zlehčovati odbornost a schopnost úředníků
sociálně-pojišťovacích ústavů.
Tato skutečnost, že zejména zemské úřadovny,
které zavádí novela, mají převzíti
celý aparát svazových úředníků
s jejich nároky a právy, je důkazem, že
vládní většina váží
si úřednictva vychovaného v soc.-politických
ústavech, a že ho chce použíti pro příští
dobu. (Posl. Johanis: Vy jste dosud na ně kydali jen
hanu!) Pane kolego, neračte vyvolávati zbytečné
rekriminace. Já bych mohl říci, že také
sem tam to v tom úřednictvu pokulhává,
ale nechci o tom mluviti. Jsem přesvědčen,
že sami máte zkušenost, že mnozí
z těch panů se neosvědčili a že
vaší dobroty, zejména stranické zneužívají
a za ni se skrývají. (Posl. Johanis: Každý
neroste a nevyvíjí se stejně!) Dobře.
Pakli tvrdíme, že se staly sem tam chyby, je to pravda
a není to žádné zlehčování
úřednictva všeobecně. To nám
musí býti přiznáno.
Chtěl bych poukázati na to, že otázka
státního dozoru souvisí právě
s otázkou poměru Ústřední sociální
pojišťovny k pojišťovnám okresním.
Je řešena ve vládní osnově poněkud
přísněji, než dosud tomu bylo v zákoně,
ale přesto se nám podařilo dohodou všech
stran odkliditi některá ostřejší
opatření ve vládní osnově,
která znamenala dvojí kolej, takže zůstává
konečně ve vládní osnově jen
všeobecná formule o dozoru ministerstva, který
je nutný v zájmu kontroly nad podřízenými
úřady. Tento dozor vám nebude vaditi, naopak
domnívám se, že ten, kdo to myslí s
pojišťováním dobře, bude tento
dozor jen vítati. (Tak jest!)
Není to žádná chyba, že jmenování
správních orgánů děje se po
schválení ministerstva. Správní orgány,
které znamenají představenstvo, dozorčí
rady mají býti jmenovány zemskou politickou
správou po návrhu Ústřední
soc. pojišťovny, ovšem teď za souhlasu ministerstva
soc. péče. Zdá se to býti, vážené
shromáždění, snad zásah do autonomie
okresních pojišťovacích ústavů
neb Ústřední soc. pojišťovny, ale
není tomu tak. Kdyby okresní pojišťovny
byly pouze ústavem pro nemocenské pojišťování,
jako byly do r. 1926, pak ovšem by bylo odůvodněno,
aby byly bez vlivu ministerstva vedeny autonomně, ale dnes,
kdy spravují majetek všech pojištěnců
pro pojištění invalidní a starobní
a kdy vlastně také stát na toto pojištění
přispívá svým penízem, je potřebí
dozoru ministerstva na jmenování správních
orgánů, pokud nejsou vypsány všeobecné
volby. Otázka voleb jest otázkou sama pro sebe.
Pánové zde vytýkali, že chceme jmenovati
správní orgány bez voleb. Tato věc
se dnešní doby zdá býti oposici nepřijatelnou,
ale není tomu dávno, kdy byla oposice ve vládní
většině, a ač měla možnost
volby vykonati, neučinila tak. Dnes vytýká
vládní majoritě totéž, neprávem
a neodůvodněně. Mám za to, že
důvody, které tehdy oposice měla proti vypsání
voleb, platí i pro dnešní majoritu. Nebudu
ty důvody opakovati, není to třeba, to je
věc politických konstelací, názorů
a otázek, ale jistě to oposice sama dobře
zná a musí naše stanovisko pochopiti.