Středa 27. června 1928

V důsledku této skutečnosti podali jsme jménem komunistické strany československé vládě naléhavou interpelaci o této daňové zlodějně dne 10. února t. r., rozdané sněmovním tiskem č. 1479. Na konkrétních případech, které jdou do statisíců, jsme dokázali: 1. že důchodová daň je dělníkům a zaměstnancům srážena z mezd a platů, které daňové srážce nepodléhají, 2. že důchodová daň r. 1927 byla srážena ve dvojnásobné výši mezd a platů, které buď nepodléhaly dani vůbec anebo jen jednonásobně, 3. že jsou činěny zvýšené daňové srážky z mezd a platů, přechodně zvýšených a to několikanásobně, 4. že srážkový systém, zejména pro dělníky a zaměstnance s větším počtem příslušníků rodiny, je krajně nespravedlivý a proto jeho odstranění nutné, 5. a proto jsme žádali, aby neprávem srážené daně z mezd a platů dělníkům a zaměstnancům byly ihned vráceny a to zaměstnavateli, kteří daň sráželi.

Vláda resp. ministerstvo financí, jež odpovědělo na naši naléhavou interpelaci dne 17. března 1928 (tisk 1533), nepopřelo však ani jeden z případů zde uvedených, naopak všechny potvrdilo. Jen na omluvu srážkového systému a jeho nezahalené třídnosti, jež je ještě zostřována nezákonnou a bezohlednou praxí finančních orgánů a zaměstnavatelů, ministerstvo financí uvedlo: "... že finanční správa, jakmile zjistila případy zákonu neodpovídajícího srážení daně, učinila v zápětí přítrž přehmatům vzniklým tu a tam z neznalosti zákona." Zde mají tedy státní byrokrati právo odvolati se na neznalost zákona. Tím je potvrzeno, že to bylo všude. Jestliže dělník, zaměstnanec, tu a tam dopustí se nějakého sebe nepatrnějšího přestupku, třebas z neznalosti zákona nebo předpisů, hned se na něj vrhne celý státní aparát, a tu neplatí žádná omluva, které používá ministerstvo financí, jde-li o vysoké byrokraty státní. Pro neznalost zákona a předpisů odsuzují se do kriminálů a k velkým pokutám nepřehledné řady dělníků a zaměstnanců, kteří jsou nejen soustavně okrádáni svými zaměstnavateli, nýbrž i státem samým, jak je to potvrzeno na příkladech při daňové srážce. Pro státní byrokracii a buržoasii je vůbec ve všem výjimka. Ti si mohou dovoliti všechno, zejména je-li to namířeno proti pracující třídě, k jejímu zotročování a okrádání.

Z odpovědi na naši naléhavou interpelaci zdálo by se, jakoby ministerstvo financí chtělo alespoň něco vrátiti z těch milionů korun neprávem sražených z mezd a platů dělníkům a zaměstnancům. Ale chyba lávky. To bychom nesměli býti v Československu, kde sice i v této budově objevilo se heslo "Pravda vítězí", ale tak, jako za 24 hodin zmizelo toto heslo ze sněmovny, zmizela i pravda a záruka ministerstva financí, daná v odpovědi na naši naléhavou interpelaci. Na náš požadavek, aby neprávem sražené daně dělníkům a zaměstnancům byly ihned vráceny, odpovědělo ministerstvo financí takto: "Aby bylo vrácení daní provedeno co nejrychleji, vydalo ministerstvo financí dne 28. února - tedy za 18 dní po podání naší naléhavé interpelace - pod číslem atd., všem podřízeným úřadům přesné pokyny pro bezodkladné vrácení přeplatků. Aby mělo ministerstvo financí možnost kontrolovati provádění tohoto nařízení, vyžádalo si citovaným výnosem podání přehledné zprávy o výsledku provedeného vrácení daňových srážek nejdéle do 15. dubna 1928." Tohle sice odpověděl na naši naléhavou interpelaci zástupce vlády páter Šrámek a ministr financí dr Engliš, ale až dodnes, ač jest již konec června, dělníci a zaměstnanci marně čekají na splnění slibu pátera Šrámka a dr Engliše a marně běhají od úřadu k úřadu, marně prosí za vrácení neprávem sražené daně z hubených mezd a platů. Nejen že nebyly neprávem sražené daně dělníkům a zaměstnancům až dodnes vráceny, nýbrž nebyla učiněna ani přítrž přehmatům srážkového systému daně důchodové a tak jsou dělníkům a zaměstnancům sráženy daně z mezd a platů dále přesto, že státní finanční správa dluží dělníkům a zaměstnancům na přeplacených daních několik milionů korun.

Přesto přese všechno se ve srážení daně důchodové z mezd a platů pokračuje a zaměstnavatelé srážky daňové provádějí i nadále v takových případech, kde mzda nebo plat zdanění nepodléhá a nejen to, v mnoha případech srážejí daň několikanásobnou a nikdo jim v tomto řádění nezabránil. Na protesty proti takovému okrádání dělníků a zaměstnanců odpovídají jedni vyhazovem nespokojených z práce a druzí - to je státní správa násilným potlačováním nespokojených, okradených dělníků a zaměstnanců. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Vedle katastrofálních důsledků daňové reformy, která drancuje kapsy malých poplatníků, zvláště dělníků a zaměstnanců, vystupuje do popředí jako důsledek daňové reformy, reformy veřejné správy a reformy finančního hospodářství obcí bankrot okresů a obcí nejen ve směru finančním, nýbrž i hospodářském, kulturním a sociálním, zapříčiněným finanční reformou samosprávných svazků.

Hned r. 1921, tedy za spoluúčasti socialistů ve vládě, zasáhla reforma obecního zřízení velmi rušivě do samosprávy okresů a obcí prolomením zásady jmenovaných orgánů pro kontrolu hospodářství v obcích a vedle této bylo zabráněno většímu zatížení majetných tříd, aby nemusily přispívati větším dílem na úkoly obcí a okresů, na potřeby pracující třídy a chudého lidu zvláště. Již tehdy to bylo opatření na ochranu majetných tříd a proti třídě pracující. Veškerá snaha komunálních pracovníků pomoci v okresech a obcích, aby ony sloužily zájmům pracující třídy, narazila na odpor a za tohoto stavu nastoupili do samosprávy po válce, tedy po době, která nejlépe sloužila majetné třídě k obohacení a k vyplundrování majetku okresů a obcí. Okresy a obce převzali noví činovníci úplně rozvrácené a zanedbané nejen po stránce sociální, kulturní, nýbrž i hospodářské a v mnoha případech převzali obce a okresy nadobro vykradené. Za těchto těžkých podmínek ve většině případů začínalo se s komunální prací ve prospěch pracující třídy, ale bylo v tom zabráněno právě finanční novelou z r. 1921, a to na přání majetné třídy. Snaha nových činovníků narazila nejen na odpor majetné třídy, nýbrž i socialistů ve vládě, kteří bránili, aby obce a okresy nesloužily úkolům a potřebám širokých vrstev pracující třídy. Majetná třída právě za pomoci a podpory reformistů vzpamatovala se z první revoluční rány a proto všemi prostředky pracovala za odstranění samosprávy okresů a obcí, které přestaly býti pro ni orgány na ochranu výsad a jejího majetku a proto dochází dnes jen k závěru dobře vypočítaného ďábelského plánu na zardoušení administrativy vůbec. Za pomoci státního aparátu dodělává samospráva poslední epochu svého žití. Finanční novela připravila samosprávě neodvratný pád a státní správa samosprávu dobíjí i tam, kde jí zákon ukládá, aby vybrané finanční prostředky odvedla okresům a obcím. Je řada měst i obcí, kde finanční správa státní zadržuje několikaleté obecní přirážky. Uvedu jen dva případy ze sta jiných, jak státní finanční správa odpírá dáti obcím, co jim patří a co pro ně státní správou bylo vybráno, a nejen to, jak státní finanční správa po způsobu koňských handlířů lže a zatajuje obcím příjmy, které pro ně vybrala.

Obecní úřad v Neštěmicích dne 24. března t. r. pod č. j. 1210 podal žádost finančnímu ředitelství v Praze, aby zadržené přirážky za r. 1926 a 1927, které činí 3 mil. Kč, byly obci vyúčtovány. K odůvodnění své žádosti za vyúčtování přirážek uvádí, že na umoření směnečného dluhu, který vznikl právě nepřidělováním přirážek, potřebuje 750.000 Kč a ke dni 1. dubna 1928 vedle toho na úroky a úmor z dluhu 109.000 a 43.000 Kč. Svoje po dání končí těmito slovy: "V pádě, že by se tak nestalo a nebyly přirážky vyúčtovány, byli bychom nuceni všechny platy zastaviti a rovněž obě zdejší školy uzavříti. Berní správa v Ústí n. L. nám tvrdí, že zdejší poplatnictvo daní neplatí, ačkoliv po zjištění u zdejších tří velkých podniků shledáno, že toto tvrzení na pravdě se nezakládá, neboť nám tyto továrny potvrdily, že své daně řádně po termínech platí a není proto k pochopení, na kterém místě to vázne."

Tento případ sám o sobě je dostatečným dokladem, jaké darebáctví se tu páše na obcích. Druhý případ týká se města Peček, které zaslalo dne 9. března t. r. pod č. 1622/1928 všem poslaneckým klubům informaci o svém finančním stavu. V tomto podání je obžaloba finanční správy toho druhu, že je čas, aby obce, ne papírovými protesty, ale rázně jednou pro vždy ohradily se proti státní správě. V podání se praví: "Městská rada v Pečkách usnesla se jednomyslně informovati poslanecké kluby o finančním stavu, poněvadž dosavadní kroky zdejších zástupců u všech tří instancí finanční správy zůstávají bez výsledku." Dále se praví: "podle přiloženého výkazu má město zdejší za berním úřadem na přirážkách částku 1,309.886 Kč. Poměry tyto připravily město zdejší do velmi tísnivé situace finanční, která je tak hrozivá, že jsme byli nuceni zastaviti honorování předložených a schválených účtů. Nemáme ani na výplatu služného a mezd obecním zaměstnancům a budeme nuceni zastaviti platy vůbec. V obecním důchodě leží téměř za 300.000 Kč účtů různých živnostníků za dodávky obecní a školní."

V podání dále se praví: "Berní úřad zaplatil nám letošního roku v lednu 10.000 Kč a v únoru 34.697 Kč, z čehož je vidný zřejmý úmysl berního úřadu ponechati si nedoplatek přirážek, půl milionu korun, k hospodaření státnímu." Dále se tam praví: "Nevěříme, že by státní berní úřad neměl moci vydobýti tyto přirážky exekučně, když se zřejmě jedná o poplatníky velké, neboť přirážky poplatníků drobných nedosahují vůbec  1/5 tohoto obnosu." Ke konci tohoto podání se praví: "Na pokyn z ministerstva financí požádali jsme berní úřad v Poděbradech podáním ze dne 17. února 1928, čís. 966, aby nám sdělil jména všech větších dlužníků přirážek, abychom mohli na ně působiti, aby své platební povinnosti plnili. Dodnes jsme žádné odpovědi neobdrželi. Tuto akci jsme ostatně již jednou provedli, před 2, 3 lety, avšak obdrželi jsme až na malé výjimky jen seznam poplatníků těch nejubožejších, jichž dluhy byly téměř dubiosní." Nám je ovšem pochopitelno, proč berní úřad v Poděbradech nevydá seznam velkých poplatníků, kteří dluží za několik let daně a přirážky, poněvadž by musil obžalovati agrární správu cukrovaru v Neštěmicích, která je největším dlužníkem, vedle všech veličin republikánské strany.

Mohl bych uvésti řadu křiklavých případů z obcí, měst a okresů, jako Prachatice, Kouřim, Mnichovo Hradiště, Jílové, Kladno, Týn n. Vlt. atd., které všechny dokazují, jakého zločinu se tu dopouští státní úřady na samosprávě. Vedle toho je dokázáno, že stát dluží vedle 70 miliard zahraničnímu a domácímu kapitálu desítky milionů přebraných daní dělníkům a zaměstnancům a několik set milionů na přirážkách okresům a obcím.

Pan ministr financí dr Engliš ve velikonočním čísle "Lidových Novin" loňského roku napsal, že se musí šetřiti, a že proto obcím nastává několikaletý půst. Proto tedy nesmí obce ani to, co jim patří, již dostati od státní správy, aby si na Englišův půst, který měl začíti r. 1928, již zvykly.

Pan zpravodaj k finanční novele svazků územní samosprávy Adámek při debatě loňského roku dal samosprávě poslední pomazání slovy: "Obce jsou finančně nemocny a my je chceme léčiti". A proto tu dnes v důsledku Englišova půstu města, obce, okresy leží, ne však nemocny, nýbrž dodělávají, aniž by se dočkaly proroctví učených mužů od západu. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Dalším dokladem krachu samosprávy po stránce finanční a hospodářské je oběžník zemského výboru ze dne 30. března 1928. V tomto oběžníku se nařizuje okresům a obcím mezi jiným toto: "Náklady vyplývající z rozpočtové potřeby, určené k provedení nových staveb nebo zařízení atd. nesmí býti vůbec uskutečněny. Ukládáme proto okresům a obcím, aby upustily od zahájení nebo pokračování jakož i projektování jakýchkoli investic, jako stavby silnic, vodovodů, budov (nemocnic, chorobinců), válcování a rekonstrukce silnic, a to i tenkráte, je-li úhrada opatřena zápůjčkou, schválenou po 1. červenci 1927. Totéž platí i o stavebním programu elektrisačním." - K vydání tohoto oběžníku zemského výboru museli dáti souhlas zástupci socialistických stran, které jsou zastoupeny v zemském výboru. Jestliže se neohradili proti vydání tohoto oběžníku, jestliže neprotestovali a nevolali pracující třídu k boji proti němu, je to opětně důkazem toho, že socialisté jsou prostými vykonavateli vůle a přání buržoasie a že tedy hrají sprostou komedii se samosprávou, což znamená, že hrají komedii s pracující třídou ve všech směrech.

Zemský výbor, ač by měl v prvé řadě státi po boku samosprávy a brániti ji proti byrokratické zvůli, které vydána je na pospas v důsledcích zákona o reformě veřejné správy, jde v čele zbyrokratisování a zničení samosprávy. Důsledky oběžníku zemského výboru jsou již patrny. Mnohé okresní správní komise jsou nuceny zemským výborem přímo šíleně řáditi v rozpočtech obcemi předkládaných, a zemský správní výbor řádí opět v rozpočtech okresních správních komisí, jak tomu nasvědčuje případ okresní správní komise v Kladně, které byl seškrtán rozpočet na r. 1928 tak, že v druhém pololetí běžného roku bude okres vůbec bez prostředků. Preliminovanou část rozpočtu okresu na sociální péči seškrtal zemský výbor tak, že okres bude nucen uzavříti dětské opatrovny v Dubí a v Kročehlavech, i útulek rodiček v Kladně. (Výkřiky posl. Můni.) Příspěvek okresu na vydržování okresní veřejné nemocnice v Kladně byl seškrtán tak, že bude zastaveno jakékoli specielní léčení a vydávání léků pro chudé nemocné a příplatek na stravu třetí třídy. Vedle toho nemocnice v Kladně z důvodů šetrnosti, nařízené zemským výborem, strhne ze služného a platu svým zaměstnancům, úředníkům, zřízencům a lékařům až 1.800 Kč ročně, což může míti za následek, že vypukne stávka v této nemocnici, a vedle toho okresní správní komise dostane se do situace, že bude soustavně vyhazovati z práce dělníky, zřízence a úředníky a redukovati jejich mzdy a platy. Do tak katastrofální situace zahnána byla samospráva a odpovědnost za tuto katastrofu padá nejen na vládní většinu, ale i na pomahače z řad socialistických v zemském výboru.

Za souhlasu socialistů v zemském výboru budou tedy okresy a obce zastavovati stavby cest a silnic, ozdravoven a sirotčinců, ale nejen to (Výkřiky posl. Zeminové.), budou za stavovati i stavby vodovodů a veškeré vydání na činnost kulturní a ve všech případech na činnost sociální. Ale z nařízení zemského výboru a příslušných úřadů (Výkřiky posl. Zeminové.) budou vydržovány aparáty policejní a na venkově budou vydržovány ozbrojené čety polních a lesních hlídačů. Tam tedy končí samospráva a její krach je úplný, potvrzený ve všech směrech v obcích a městech, (Výkřiky posl. Landové-Štychové.), ze kterých nám docházejí stížnosti, že rozpočty pro rok 1928 po vyčerpání všech prostředků končí neuhrazeným schodkem až 50% rozpočtové potřeby.

Tak na př. v Čechách z 8.100 obcí jsem zjistil prozatím jen 25 měst a 32 obcí, kde činí nehrazený schodek 106 mil. Kč. Je to tedy necelé procento obcí v Čechách, které by vyčerpaly celý vyrovnávací fond, takže by zůstalo 8.040 obcí a všechny okresy v Čechách bez pomoci. Z 25 měst v Čechách uvedu některá a ne zrovna největší. Aš končí schodkem 2, 748.075 Kč, Loket 93.048 Kč, Úpice 470.770 Kč, Domažlice 432.240 Kč, Josefov 360.314 Kč, Chotěboř 452.530 Kč, Tábor 979.004, Mnichovo-Hradiště 202.560 Kč, Plzeň 14,298.623 Kč, Jihlava 407.937 Kč, Louny 1,483.380 Kč, Kostelec nad Orlicí 387.608 Kč, Trutnov 1,449.669 Kč, Pelhřimov 2,477.000 Kč, Jaroměř 362.347 Kč, Humpolec 541.420 Kč, Strakonice 621.124 Kč, Týniště nad Orl. 204.844 Kč, Hronov 274.990 Kč; celkem 21 českých měst má 28,371.767 Kč 64 h neuhrazených schodků. Vedle toho Ústí n. Lab. 9,607.777 Kč, Žatec 2,341.540 Kč, Kadaň 48,658.311 Kč, Chomutov 4,594.557 Kč, tedy 4 německá města mají 65,202.185 Kč neuhrazených schodků. Tam tedy vedla politika aktivistů německých, kteří byli pomocníky zaškrcení samosprávy. V Čechách 21 měst končí schodkem 28,091.237 Kč, tedy celkem v Čechách 25 měst končí schodky 93,293.422 Kč.

Není tomu ani jinak v malých obcích v Čechách. Tak na př. neuhrazené schodky mají: Smečno 95.956 Kč, Radnice 113.047 Kč, Motyčín 109.583 Kč, Libochovice 335.643 Kč, Bělá p. Bezd. 700.362 Kč, Žacléř 178.990 Kč, Buštěhrad 252.009 Kč, Hrádek 245.365 Kč, Semily 106.519 Kč, Světlá n. Sáz. 95.349 Kč, Podmoklice 145.915 Kč, Libušín 476.000 Kč, Rozdělov 176.800 Kč, Kraslice 57.456 Kč, Černuc 45.101 Kč, Úhonice 6.210 Kč, Braškov 14.096 Kč, Košťany 2,372.705 Kč, Choroušice 40.054 Kč, Suchdol n. Luž. 29.969 Kč, Vejprnice 3.294 Kč, Výprty 1,747.209 Kč, Střekov u Ústí n. Lab. 2,969.089 Kč. V Čechách 32 městeček a obcí končí neuhrazeným schodkem 12,941.076 Kč, tedy celkem v 57 městech a obcích jeví se schodek 106,234.499 Kč.

Není tomu však ani jinak na Moravě a ve Slezsku. Na Moravě a ve Slezsku mají schodky tyto obce a města. Uvedu jen některé případy: Břeclav 2,069.959 Kč, Hodonín 1,380.102 Kč, Nové Město na Moravě 236.537 Kč, Blansko 500.000 Kč, Lazy 381.991 Kč. Michálkovice 778.965 Kč, Rosice 185.340 Kč, Přerov 3,040.262 Kč, Frýdek 673.413 Kč, Staré Město 526.836 Kč, Holešov 387.337 Kč. Petřvald 447.944 Kč, Oslavany 173.372 Kč, Šlapanice 45.089 Kč, Krasice 36.105 Kč. 19 měst a obcí na Moravě a ve Slezsku končí schodkem 11,495.525 Kč.

Také Slovensko a jeho obce nalézají se ve finančním úpadku, jak dokazuje schodek rozpočtu v Nitře, který činí 624.390 Kč a Krompachy, které mají schodek 43.055 Kč, což znamená 50% nekrytého rozpočtu.

Z těchto několika příkladů jest dokázáno, že finanční krach v samosprávě obcí a okresů je úplný. Podle předběžného šetření jen v Čechách činí rozpočtové schodky přes 600 mil. Kč, které nejsou ničím kryty. V důsledku závratných schodků samosprávy v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, tedy v celém Československu, které se odhadují na 1 miliardu Kč, je Englišův vyrovnávací fond 160 mil. Kč ne postem pro samosprávu, ale katastrofou v obcích a okresech, která je v jubilejním roce v Československu úplná.

Má-li býti zabráněno tomuto zločinnému řádění a ničení samosprávy a drancování kapes pracujících mas, pak tu nepomáhá žádné škemrání, žádné zoufalé volání o pomoc, nýbrž jedině rázný boj, který není jen bojem komunistické strany, nýbrž který musí býti bojem celé proletářské a poloproletářské třídy proti vykořisťovatelům, utlačovatelům a jejich pomahačům. Je to tedy neodvratný boj třídy proti třídě. Tento boj vede komunistická strana, která jediná bojuje vážně a všemi prostředky proti světovému zbrojení, proti novým válkám, proti hospodářské, sociální a kulturní reakci v mezinárodním měřítku.

V etapě revolučního nástupu my komunisté jsme věrni v boji pracující třídy za větší kus chleba, za všechny sociální a hospodářské denní požadavky pracujících mas. Jsme věrni velkému ideálu světové revoluce, poněvadž věříme v její příchod, věříme a jsme přesvědčeni, že jedině náš boj vede k osvobození pracující třídy a ke splnění všech denních požadavků pracujících mas. Nás nezastraší a nesvede s pevné cesty třídního boje výminečné opatření, ani násilné prostředky, které chystá reakční vláda za souhlasů vůdců socialistických stran proti komunistické straně po způsobu Polska, Italie a Maďarska. (Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 27. června 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 88 této těsnopisecké zprávy.) odhodlané a pevné vůle dělníků a drobných robotníků v boji proti válkám, proti reakčnímu běsnění, persekuci revolučního hnutí a třídnímu útlaku. Proti vykořisťování člověka člověkem, proti nesnesitelným daňovým břemenům, za odstranění srážkového systému daně důchodové a vrácení přeplacených daní. Proti okleštění samosprávy, proti ničení obcí a okresů, za úplnou samosprávu obcí a okresů. Za sociální zabezpečení všech pracujících, za úplné zaopatření práce neschopných a starých dělníků.

Za tyto požadavky bude pracující třída v semknutých řadách manifestovat a nedá si nikým, tím méně dnešním krvavým režime m vzíti právo za své požadavky manifestovati.

Protestuji co nejrozhodněji proti neslýchanému činu ministerstva vnitra, na jehož příkaz je kraden dělnický majetek. Protestuji co nejrozhodněji proti persekuci dělnických organisací revolučního dělnictva, proti konfiskaci a censuře, která na příkaz tohoto režimu běsní i v této budově. Ať žije zahájený boj dělnické třídy, ať žije boj třídy proti třídě. (Potlesk poslanců komunistických.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má pan posl. Hrušovský.

Posl. Hrušovský: Veľactená snemovňa! Známy anglický politik Lloyd George hovoril pred istým časom konzervatívnej vládnej väčšine v Anglii: "Nemáte už rozum, ale máte len väčšinu". Ja nechcem ísť tak ďaleko, ale chcem povedať, že majorita nie je všetko, že majorita dopúšťa sa chýb, keď je príliš sebavedomá. A to sa mstí. Dokazuje to aj osnova zákona o novelizácii zákona o reforme politickej správy. Táto osnova prišla do Národného shromaždenia ako iniciatívny návrh strán vládnej koalície, nie ako predloha vlády. Už tento fakt mnoho rozpráva. Veľmi ťažko by bolo rezortnému ministrovi, ministrovi vnútra predložiť odôvodnenie predlohy, jestli by nechcel dezauvovať sám svoje vlastné vývody, ktoré predniesol pri uzákonení reformy politickej správy v minulom roku. Vidíme tiež, že ačkoľvek ide o jednu z najdôležitejších vecí jeho rezortu, pri celom prejednávaní tejto osnovy nie je tu prítomný. Vidíme dnes aj iného referenta. Chápeme, že vlaňajšiemu referentovi, p. dr Kramářovi, by ťažko padlo referovať o terajšej osnove, keďže mnoho a mnoho vecí predniesol vlani ako referent, ktoré by dnes obrátily sa proti tejto osnove.

Dnes my, ktorí sme vlani oponovali prijatiu zákona o reforme politickej správy, mohli by sme so zadosťučinením konštatovať, že zákon o reforme politickej správy bol len dielom istých politických rozpakov alebo výsledkom úvah, čoho potrebuje štát v smere administratívnom, a bol jednostranným a bezohľadným dielom majority. Župný zákon bol naproti tomu prejednávaný s neobyčajnou dôkladnosťou a vtedajšia vládna majorita, rudozelená koalícia, hoci mala k dišpozícii kvalifikovanú väčšinu, nezneužila svojho ústavného práva ani v ústavnom výbore, ani v plene revolučného národného shromaždenia, naopak o všetkých podnetoch, ktoré prinášala vtedajšia opozícia, či zo strany národných demokratov alebo ľudovcov, bolo jednané a venovaná im bola najväčšia pozornosť, v dôsledku čoho potom veci už premyslené a prijaté podrobované boly novým úvahám. Bol tedy župný zákon dielom veľkého kompromisu, ktorého každé ustanovenie stalo sa so súhlasom druhých i opozičných strán a s ktorého štruktúrou nebolo by možné jednostranne hýbať a jednotlivé jeho ustanovenia rušiť. Naproti tomu zákon o reforme politickej správy, ktorým sa zrušilo župné sriadenie, bol výplivom strannícko-politických rozpakov a bol prevedený jednoduchým diktátom terajšej vládnej väčšiny. Bol dielom prenáhleným. Dnes koalícia z nových rozpakov prichádza s oddialením prevedenia zákona o župnej reforme. Vlaňajší postup vládnej koalície počína sa takto mstiť. Odborník, minister vnútra, odmieta vziať na seba odium týchto rozpakov, lebo patrne on, ako odborník, nechce po druhýkrát, tak ako to urobil vlani, hájiť nesprávnu vec proti svojmu vlastnému, lepšiemu presvedčeniu. Konštatovať nutno, že už vlani na schôdzi ústavno-právneho výboru dňa 8. júna 1927 vyhlásil pán minister vnútra toto svoje presvedčenie: "Proti župnímu zákonu se stanoviska administrativního není zvláštních námitek." Tým on, ako odborník, ako rezortný minister doznal, že boly námietky len so stanoviska politického. Akého druhu a pôvodu boly tieto námietky, o tom sa ešte zmienim.

Pred rokom tak dôvodová zpráva ústavnoprávneho výboru ako i vlády opierala sa vo veci nutnosti zrušenia župného sriadenia na dva hlavné argumenty. Predne, že zrušenie žúp je nutné z dôvodov úspornosti, poneváč vraj župná správa je drahšia než správa zemská a za druhé z dôvodov nutnosti unifikovania správy.

Poukážem len na to, ako dokázaly sa byť lichými, umele za vlasy pritiahnutými tieto dôvody. Dôkazk tomu dáva nám už samé odôvodnenie prítomnej osnovy v senáte. V dôvodovej zpráve ústavno-právneho výboru senátu sa totiž tvrdí, že nutné je odložiť uvedenie do života zákona o reforme politickej správy pre tú príčinu, že treba ešte mnohé veci po stránke technickej zariadiť, tak na pr. postaviť potrebné budovy atď. Ovšem je nám veľmi záhadným, či krátky termín do 1. decembra postačí, aby tieto budovy boly postavené. Rozhodne však neprispieva to k tomu presvedčeniu, že zemské sriadenie bude z dôvodov úspornosti výhodnejšie než by bolo sriadenie župné. Veľmi zaujímavý materiál k posúdeniu toho, aká bude tá skutočná úspora zrušením župného sriadenia, uviedol svojho času sám zpravodaj terajšej osnovy p. dr Daněk. Pán dr Daněk podľa úradných dát, ktoré dostal k dišpozícii, porovnal dáta týkajúce sa Moravy a Slovenska a zistil, že pre r. 1925 činily potreby ústrednej správy všetkých žúp na Slovensku 2,800.000 Kč, zemskej správy na Morave ale 20 mil. Kč, t. j. 7krát toľko ako vyžadovaly potreby ústrednej správy žúp na Slovensku. Penzie všetkých žúp na Slovensku činily 1,400.000 Kč, penzie zemskej správy zeme moravskej 9,900.000 Kč, teda sedemkrát toľko. Sociálné a humánné výlohy na Slovensku vo všetkých župách činily 1 mil. 100.000 Kč, na Morave 14,500.000 Kč, teda 13krát toľko. Verejné zdravotníctvo na Slovensku vyžiadalo si vo všetkých župách 17 mil. Kč, na Morave 61 mil. Kč. Hospodárske, zvlášte zemedelské výlohy vo všetkých župách na Slovensku 2 mil. Kč, na Morave 26 mil. Kč, teda viac než 12krát toľko. Doprava - v tom sa rozumejú i silnice - vyžiadala si na Slovensku 58 mil. Kč, na Morave 87 mil. Kč. Kultúrné výdavky všetkých žúp na Slovensku neobsahovaly ani 2 mil. Kč, na Morave ale 36 mil. Kč. Živnostenské, obchodné a priemyselné ciele na Slovensku vo všetkých župách nemaly v rozpočte ani korunu, na Morave 4 mil. Kč. Verejná bezpečnosť a vojenská správa na Slovensku nič, na Morave 4,900.000 Kč. Vodné stavby na Slovensku nič, na Morave 10 mil. Kč. Celkové potreby všetkých žúp na Slovensku 86 mil. Kč, na Morave 227 mil. Kč. Na to podľa rozpočtu slovenských žúp bola úhrada 86 mil. Kč, na Morave 185 mil. Kč. Teda na Slovensku župné hospodárenie nevykázalo deficity, ale zemské hospodárenie na Morave vykázalo deficit cca 40 milionov Kč. Na úhradu stanovily župy na Slovensku prirážku 100%, na Morave podľa zemského sriadenia 300%.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP