Pátek 23. března 1928

Zpravodaj posl. dr Fritz: Slávna snemovňa! Spomenul som dôvody už vo svojom referáte, z ktorých bolo treba zostriť pasovú policiu a nejdem to opakovať; chcem však odpovedať v krátkosti na niektoré zásadné výtky rečníkov.

Ponosujú sa, že osnova je zhoršením proti doterajšiemu stavu. Podľa vládneho nariadenia zo dňa 22. decembra 1918, č. 87, poťažne zo dňa 18. januára 1919, č. 46, bolo treba uchádzačovi negatívne dokazovať všetky tie okolnosti, za ktorých môže nateraz pasový úrad odoprieť vydať pas. Týmto zákonom sa zbavuje stránka nielen dokazovacej povinnosti, ale sa jej poskytuje touto osnovou i podstatné uľahčenie. Keďže § 7 nevyžaduje skutočne zaplatiť dane a verejné dávky a uspokojuje sa jednoduchým zaistením tejto pohľadávky, ďalej keďže vypúšťa úplne to ustanovenie doterajších noriem, ktoré vyžadovaly od uchádzača i záruku na dane ďalších dvoch rokov, myslím, že nie je to zhoršenie doterajšieho stavu, ale rozhodne zlepšenie.

Ostatné výtky sú namierené na § 7, ktorý fakultatívne, teda nevylučujúcim spôsobom obmedzuje nároky čsl. občanov na pas, a to z dôvodov, ako som už spomenul, bezpečnostných, hospodárskych a sociálnych, na ktoré je však štát bezpochyby aj oprávnený.

Pripomína sa zvlášť, že uchádzač vystavený je ľubovôli pasového úradu, ktorý môže mu odoprieť pas prípadne i pre priestupok. Mohol by som sa odvolávať na svoj referát, v ktorom som povedal, že trestný čin súdne stíhateľný, z príčiny ktorého môže byť odopretý pas, musí byť zločin alebo prečin a nemôže to byť priestupok, lebo pri tomto nie je prípustné vyšetrovanie.

Veľavážení! Právnym pravidlom je, že zákon musí byť všeobecný a nie kazuistický, a ak by sme chceli splniť požiadavky pánov rečníkov, musel by byť tento osnovaný na každý prípad, čo by nielen neodpovedalo spomenutému právnemu pravidlu, ale vynechaním niektorého prípadu by sa nesprávne krivdilo i jednotlivcom.

Stanovenie §u 12, sadzba trestu pasových priestupkov, je prispôsobená, ako som spomenul, sadzbe čl. 3 zákona o organizácii verejnej správy a niet dôvodu, aby tieto priestupky, ktoré sú tiež povahy administratívnej, neboly v súlade s oným.

Z týchto už aj v referáte prednesených dôvodov navrhujem osnovu prijať tak, ako to ústavno-právny výbor navrhuje. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova zákona má 17 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž byly podány pozměňovací návrhy, míním dáti hlasovati takto:

Nejprve o §§ 1 až 4 podle zprávy výborové.

O §u 5 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §§ 5 a 6 podle zprávy výborové.

O §u 7 bychom hlasovali nejprve v úpravě návrhu posl. Hakena, dr Gátiho a soudr.; nebude-li přijata, hlasovali bychom o §u 7 v úpravě návrhu posl. dr Meissnera, dr Dérera a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li ani tato přijata, budeme hlasovati o §u 7 podle zprávy výborové.

O §u 8 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 9 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §§ 9 a 10 podle zprávy výborové. Tím bude rozhodnuto o návrhu posl. Heegera a soudr. na škrtnutí §u 10.

O §u 11 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §§ 11 až 15 podle zprávy výborové. Tím bude zároveň rozhodnuto a návrhu posl. Hakena, dr Gátiho a soudr. na škrtnutí §u 12.

O §u 16 budeme hlasovati nejprve v úpravě návrhu posl. Heegera a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o §§ 16 a 17, nadpisu zákona a úvodní formuli podle zprávy výborové.

Konečně budeme hlasovati o doplňovacím návrhu posl. Heegera a soudr. k §u 17.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému způsobu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1 až 4 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 1 až 4 jsou přijaty podle zprávy výborové.

§ 5. Kdo souhlasí s §em 5 v úpravě návrhu pp. posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s úpravou §§ 5 a 6 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 5 a 6 jsou přijaty podle zprávy výborové.

§ 7. Kdo souhlasí s §em 7 v úpravě pozměňovacího návrhu pp. posl. Hakena, dr Gátiho a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 7 v úpravě návrhu pp. posl. dr Meissnera, dr Dérera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 7 v úpravě návrhu pp. posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. I tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 7 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 7 je přijat podle zprávy výborové.

§ 8. Kdo s §em 8 souhlasí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 8 je přijat podle zprávy výborové.

§ 9. Kdo s paragrafem tímto souhlasí nejprve v úpravě návrhu pp. posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo s §§ 9 a 10 souhlasí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. §§ 9 a 10 jsou přijat y podle zprávy výborové. Tím zároveň je zamítnut návrh pp. posl. Heegera a soudr. na škrtnutí §u 10.

§ 11. Kdo souhlasí s paragrafem tímto v úpravě návrhu pp. posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §§ 11 až 15 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § § 11 až 15 jsou přijaty podle zprávy výborové. Tím je současně zamítnut návrh pp. posl. Hakena, dr Gátiho a soudr. na škrtnutí § 12.

§ 16. Kdo souhlasí s paragrafem tímto v úpravě návrhu pp. posl. Heegera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §§ 16 a 17, s nadpisem a úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím §§ 16 a 17, nadpis a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.

Kdo konečně souhlasí s doplňovacím návrhem pp. posl. Heegera a soudr. k § 17, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Také tato úprava je zamítnuta.

Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 4 pořadu, bude-li osnově této přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen je 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Zpráva výboru rozpočtového o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 1230, 1349 a 1500) k usnesení posl. sněmovny (tisk sen. 570 a 592) o vládním návrhu zákona o směnečném poplatku (tisk 1527).

Zpravodajem jest p. posl. dr Hnídek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Senát učinil na usnesení posl. sněmovny o směnečném poplatku v poslední větě odst. 2 §u 4 změnu, která netýká se nikterak věci samé, nýbrž je čistě změnou formální; je to přesunutí několika slov. Podle mého názoru nebylo ani třeba, aby senát tuto osnovu zákona vracel poslanecké sněmovně, poněvadž je to jen stylistická změna, kterou mohl učiniti sám, ale když senát tak učinil, navrhuji posl. sněmovně, aby přijala usnesení senátu o směnečném poplatku tak, jak bylo právě předloženo. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami.

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je schválena.

Ke slovu je přihlášen na straně "proti" pan posl. Pik. Uděluji mu slovo.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Podle usnesení předsednictva posl. sněmovny končí dnes jednání a odročuje se až na konec měsíce dubna. Ježto právě průběhem příštího měsíce nastanou v samosprávě kritické dni jako důsledek zákona o finančním hospodářství svazků samosprávných, pokládám za povinnost před odročením sněmovny na tento smutný fakt upozorniti a vůči veřejnosti konstatovati, že vláda zůstává až hříšně lhostejnou k tomuto problému, jehož ostří těžce zapůsobí nejen na život obcí, nýbrž i na celý hospodářský život v nich.

Podle zákona mají býti v měsíci dubnu poukazovány obcím příspěvky z vyrovnávacích fondů zemských na úhradu schodků, které vznikly nesmyslným limitem obecních a zrušením školních přirážek. Situace jest však dnes toho druhu, že zemské výbory dosud své práce s přehledem obecních rozpočtů neskončily, že řízení protáhne se ještě řadu měsíců a že správy vyrovnávacích fondů zemských nemají vůbec žádné jistoty, jaká bude skutečná výše těchto fondů. V Čechách předložily obce a okresy žádosti vyrovnávacímu fondu na krytí svých schodků ve výši více než 600 milionů Kč. Avšak fond ten disponuje dosud obnosem pouze 100 milionů Kč a není známo, jakým obnosem bude vůbec disponovati, aby mohl splniti svůj těžký úkol. Pro agendu vyrovnávacího fondu bylo určeno asi 60 úředníků u Zemského výboru, což representuje náklad nejméně přes 2 miliony Kč, tedy peníz, který ukazuje, že zásada úspornosti v samosprávě, tak houževnatě hájená při jednání o protisamosprávných zákonech, spláče, a že je praxí úplně zvrácena. Těžce postižené obce za tohoto stavu dostávají se do poměrů vpravdě katastrofálních. Jest jim nyní berními úřady placena měsíčně pouze dvanáctina ze skutečně splacených obecních přirážek, ale jen v míře zákonem limitovaných obecních přirážek. Ježto z fondu nedostávají dosud ničeho, vzniká veliká diference v příjmech obecních, takže omezený příjem ani zdaleka nestačí krýti závazky obcí, nestačí na krytí osobních nákladů a povinných anuit, o jiných potřebách a závazcích ani nemluvě. Uvádím za př. město Plzeň, kteréžto měřítko platí pro všechny poškozené obce. Podle svého rozpočtu a podle svých závazků musí obec plzeňská měsíčně platit přes 2 miliony Kč. Od berního úřadu však dostává pouze 800.000 Kč, takže diferenci nezbytně musí krýti zálohou z půjček, pro jiné účely uzavřenou. Hůře jest však v obcích, kde vůbec není možno použíti takových záloh. Tam krise jest již dnes evidentní. Jest vyloučeno, aby obce žily z půjček, neboť to odporuje zásadám správného hospodaření. Musí-li tak však činit některá obec při dnešních hrozných zákonných opatřeních, jest to ze zavinění vlády a majority sněmovní, která na obce tak těžkou krisi uvalila.

Nejbližší týdny budou svědectvím těžkých otřesů, zejména ve velikých městech. Se strany strůjců protisamosprávných zákonů nic se neděje, aby obcím bylo pomoženo. Zákon byl násilně prosazen, a to dnešním držitelům moci stačí. Jim jest úplně lhostejno, budou-li míti obce na platy svých zaměstnanců, jest jim lhostejno, nebudou-li obce moci plnit své závazky a povinnosti a bude-li v obcích ke škodě místního živnostnictva a dělnictva zastaveno veškeré podnikání. Oni sledují jen ten cíl, aby podlomili síly a pravomoc demokratické samosprávy a postavili ji do nebezpečné a odiosní situace. Dnes jest již jasno, že zákon o finančním hospodářství samosprávy pomohl bohatým vrstvám na úkor malého poplatnictva a obcí. Ukazují to zjištěné výpočty, podle kterých prosperující kapitalistické podniky získávají ve velkých městech na snížených přirážkách miliony, kdežto malí poplatníci nezískávají ničeho a jako dodavatelé obcí trpí finančním ochuzením jejich, ježto obce nemohou podnikati a objednávati nemajíce dosti prostředků. Naproti tomu dávková kampaň, jíž má býti získáno, co připadlo k dobru kapitalistů, těžce zatěžuje pracující lid a malé poplatnictvo. Téměř ve všech obcích jsou již nyní nadřízenými úřady nařizovány dávky ze psů, zvýšené dávky nájemní a nápojové, dávky z různých her, poplatky z úřadování a řada jiných spotřebních a nepřímých břemen poplatkových. Ve venkovských obcích jest veliký rozruch, neboť tímto dávkovým zatížením bude i při limitu obecních přirážek poplatnost daleko větší než před limitem. Ve všech obcích se ukazuje stejný poměr, že poplatnost z velkých podniků a bohatých lidí jest automaticky přenášena na široké vrstvy malých a nepřímých poplatníků, což vyvolává v obyvatelstvu pochopitelný odpor.

Teprve nyní poznává obyvatelstvo, jak zákon o finančním hospodářství samosprávy těžce poškodil nejen obce, nýbrž i nejširší vrstvy maloživnostníků, malovýrobců a malozemědělců. Také reforma správy vyvolává v celé republice vzrušení a odpor. Tento odpor vzniká nejen pro její protidemokratický, byrokratický a centralistický ráz, nýbrž i proto, že četná dřívější okresní města budou těžce materielně poškozena. V úterý konala se v Praze veliká protestní schůze zástupců venkovských samosprávných okresů, které mají býti zrušeny, a zástupců měst, v nichž jsou sídla samosprávných úřadů okresních. Tato okresní města budou v pravém slova smyslu ožebračena. Obyvatelstvo bude nyní dojížděti do měst, sídel okresních správ politických, což znamená nejen přítěž cestovní, zvýšené náklady a ztrátu času, ale i úplné odumření frekvence v okresních městech, které nebudou již sídlem okresní samosprávy.

Poukazuji tu zejména na kritický stav okresu zbirožského, březnického, blovického, nepomuckého, plánického, kdyňského a okresů národnostně smíšených obvodů v západních Čechách. V těchto okresích a okresních městech utrpí zejména živnostnictvo a obchodnictvo, ale i obce, neboť vymřením frekvence zmenší se i jejich příjem při poklesu tržby a daňového základu místního živnostnictva. Sjezd osiřelých okresů a měst důrazně protestoval proti jejich vraždění a právem se dovolává nápravy. Tlumočím zde bolest těchto okresů, za niž plnou odpovědnost mají strany, které odhlasovaly protisamosprávné zákony. Protestuji zároveň proti zřejmému poškozování samosprávy průtahy s příspěvky z vyrovnávacího fondu a žádám odpovědné úřady, aby zavčas učinily vše na odvrácení katastrofy v obcích, jež stává se akutní a hrozí způsobiti nejtrapnější důsledky. Mluvím jistě jménem veškeré samosprávy, žádám-li, aby zákony o reformě správy a o finančním hospodářství územních svazků samosprávných byly co nejrychleji novelisovány, neboť jejich účinnost již dnes ukazuje, že v jubilejním roce republiky jest ohrožena naše samospráva až do úplného zničení. Obce a postižené okresy mají plné právo dovolávati se ochrany, neboť z nich vyrostl stát a jenom svobodnou samosprávou může býti zabezpečena svobodná republika. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Netolický. Uděluji mu slovo.

Posl. Netolický: Vážená sněmovno! Přestávkou v zákonodárných pracích, která má nastati dnešním dnem, dotčeny budou nejen samosprávy obecní a okresy, nýbrž jde ještě také o jiná ustanovení, která v době poslední byla vyvolána, když vláda se rozhodla, aby 1. dubnem letošního roku byly pohledávky promlčeny. Rozhodnutí toto je tak dalekosáhlé, že se ze zájmových kruhů ozývají proti tomu věcné námitky, a bude třeba, aby i v této otázce zaujato bylo určité stanovisko, které by i nadále chránilo kruhy průmyslové, obchodní a živnostenské.

Desetiletá doba je snad dosti dlouhá k řešení této otázky, aby i po stránce úvěrů došlo k určitému pořádku, ale přece jen nesmí se přehlížeti doba, ve které žijeme, nesmějí se přehlížeti neurovnané poměry. A tu zdá se mi, že vládním rozhodnutím, podle něhož má 1. dubnem letošního roku započíti promlčení pohledávek, poškozeny budou, jak jsem již řekl, malé kruhy výrobní a živnostenské. Proto musíme proti tomuto rozhodnutí protestovati.

Pokud se týče samosprávy okresní, tedy zákona o reformě správní, vidíme zajímavé zjevy, zvláště v době poslední. Právě tento týden v úterý svolán byl sjezd malých, ohrožených okresů. Na sjezdu bylo neočekávané účastenství a z jednání jeho vyplývalo rozhořčení ohrožených okresů a měst, neboť je úplně správné a doložené, že přerušením vývoje, který po 64 roků soustřeďoval život v takových okresích do jednoho ústředního města, bude poškozeno nejen město samé, nýbrž i obyvatelstvo celého okresu. Proto byly a jsou marné snahy vládnoucích stran, aby své příslušníky udržely od určitého protestu. Tyto nespokojené vrstvy příslušníků i samých vládních stran dnes poznávají a hlasitě dávají najevo, že bagatelisování a přehlížení jejich protestů těmi, kteří zákon o reformě správy odhlasovali, bude míti pro ty okresy také určité špatné důsledky.

Jsou to většinové strany, živnostenská, národně-demokratická, lidová, které neuznávají za vhodné ani posílati své zástupce na projevy a schůze, kde běží o stovky ohrožených okresů a měst. Je tudíž jistě odůvodněné stanovisko ohrožených jednotlivců i autonomních celků, že snaží se, snad dosti pozdě, ale přece, o zákroky, kterými by zastavili pohromu, na ně namířenou tímto zákonem a úmyslem vlády, aktivovati reformu správy od 1. července roku letošního. Budou to venkovští obyvatelé, kteří budou poškozeni tím, že budou museti za svými úředními záležitostmi jíti do vzdáleného místa, a nemůže proto býti řeči o nějaké úspornosti v tomto zákoně.

Pikantní jest ovšem příchuť tohoto zákona v tom, že to bylo vlastně vítězství určitého směru v koalici, a to směru lidoveckého. Vždyť je známo, že při projednávání župního zákona z r. 1920 byli to páni, nynější místopředseda vlády Msgr Šrámek a nynější velmi čilý a vedoucí duch koaliční p. dr Kramář, kteří se snažili udržeti územní celky samosprávní, jenže roku 1920 byl v tehdejší vládní většině smysl pro decentralisaci a župní zákony toho byly výrazem.

Čteme-li dnes, že zákon župní rovná se zákonu o reformě správy, pak vidíme, že již s tohoto hlediska vzato je to naprosto nesprávné. Zákon župní je decentralisační, kdežto zákon o reformě správy je centralisační. Nemůžeme se však zbaviti těch obav, že právě zákonem o reformě správy dává se do rukou byrokracie úžasná moc a že se tím snižuje samospráva, která za 60 let svého působení i v nejhorších dobách byla naší chloubou a kolikráte záchranou našeho národního a kulturního života v různých městech a okresech.

Je tedy volání ohrožených okresů plně na místě a musíme při této příležitosti varovati, aby vládní většina šla tak daleko, aby ničila vývoj těch měst, aby ožebračovala téměř celou řadu obcí a měst, které právě zákonem o reformě správy jsou určitými zájmy těchto činitelů ohroženy.

Zákon o obhospodařování územních svazků samosprávních je, jak již při projednávání daňové reformy a zákona samotného bylo s naší strany doloženo, zákonem, který musí snad býti novelisován, uvážíme-li, že k podpůrnému fondu, který má činiti cca 170 mil., je vzneseno již dnes tolik žádostí, že shrneme-li je, dosahují cifry 650 mil. Vidíme tedy, že sotva 25% nedostatků obecních a okresních rozpočtů by mohlo býti z tohoto fondu uhrazeno a že úmysl iniciátorů tohoto zákona, omeziti limitem obecní a okresní přirážky, znamená naprosté poškození, ne-li ochromení a znemožnění obecní samosprávy vůbec.

Páni od zeleného stolu lehko přijímali zákony, ale ti, kteří mají v samosprávě co činiti, vidí jaké důsledky tento zákon s sebou přináší. Dnes není možno větší plánovité řešení potřeb obcí nebo jejich obyvatelů. Po stránce finanční jsou obce naprosto ochromeny. Totéž vidíme i u okresů.

Slýcháme různé verse, kdy mají býti vypsány volby do nových okresních a zemských zastupitelstev. Ačkoliv zákon o reformě správy má býti uveden v život již 1. července letošního roku a dnes máme konec března, neznáme dosud lhůty, kdy mají býti vykonány volby do těchto zastupitelstev. Svědčí to jen o určité rozpačitosti stran vládní většiny, že obávají se předstoupiti před voličstvo s tím úmyslem, aby volby do okresních a zemských zastupitelstev byly provedeny. Voličstvo československé, všechna města, která jsou těmito zákony dotčena a poškozena, musejí býti na stráži a musejí při těchto volbách dáti vládnoucí většině náležitou odpověď. Vedle protestů a deputací, které okresy a města budou vysílati na směrodatná místa, je potřebí zdůrazniti ještě tu hlubokou nespokojenost s těmito zákony, která má býti projevena volebním hlasovacím lístkem. Ne planými frázemi, nýbrž doklady a projevy nespokojenosti je možno tuto věc řešiti a něco dokázati. Proto ještě v posledním okamžiku varujeme, aby zákon o reformě správy byl zrale uvážen, aby nebyla ničena existence několika desítek měst a okresů. Vedle toho se ještě dožadujeme, aby, pokud se týče hospodaření územních svazků samosprávních, bylo náležitým způsobem na ně pamatováno, aby nebyly ochromeny ve své činnosti ve svém vlastním státě, nýbrž aby jim byla dána možnost v zájmu občanstva i obcí působiti tak, aby to bylo ku prospěchu obcí a celého našeho veřejného života. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji p. posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Nemám, co bych k směnečným poplatkům dodal, a proto navrhuji, aby usnesení senátu bylo přijato tak, jak jsem byl ve svém referátu přednesl. (Souhlas.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP