Úterý 20. března 1928

Přecházíme-li k hospodaření podle rozpočtu, musíme míti především na paměti: Nejvyšším zákonem finanční správy musí býti, aby celý svůj správní aparát spravovala co možná šetrně, neboť velmi dobře víme a vždy jsem na to poukazoval, že stát žije nad své poměry, což patrno již z přechodu měny od inflace k deflaci. Výdaje jsou tedy příliš vysoké. R. 1926 byly rozpočteny částkou 9.6 miliard, předepsáno 11.1, vyplaceno 11.7 miliard. Vidíme tedy mezi skutečnými výdaji rozdíl 2019 milionů, mezi předepsanými výdaji rozdíl 1407 milionů. Lze namítnouti, že tento rozdíl nezůstane, poněvadž na druhé straně stouply příjmy. Ano, ale to není zásada! Jestliže příjmy stouply, má se příjmů použíti na každý způsob pro jiné účely. Obraz příjmů vypadá takto: rozpočteno bylo 10.086 milionů, předepsáno 13.470 a skutečně přijato 11.468 milionů. Jinými slovy máme tento obraz: překročení na straně mezi rozpočtem a skutečným účinem 1382 milionů a mezi předepsanou částkou rozdíl 3384 milionů. Zkoumáme-li důvody, čím byly zaviněny tyto větší výdaje, musíme především přihlížeti k platové reformě státních zaměstnanců, která si vyžádala asi 400 milionů, pak asi 522 milionů, které byly přikázány zemím. Celkem máme 932 miliony. Věcné výdaje byly ovšem překročeny především u drah, pošt a státních podniků. Při tom nesmíme přehlédnouti, že ministr Engliš právě toto hospodaření zreformoval do té míry, že potřebné investice neopatřil již půjčkou, nýbrž prohlásil, že provozní přebytky budou opět přikázány podnikům a vedle toho ještě, že jim finanční správa, bude-li třeba, může poskytnouti příplatky. Chtěl tím učiniti podniky výnosnými, neuvrhnouti je do dluhů, poněvadž i otázka amortisace jest velmi těžká. Ale právě v rozpočtu pro r. 1928 tuto zásadu opět prolomil, zůstal totiž při ní u drah, ale nikoliv u pošt, neboť u pošt sáhl opět k půjčkám, poněvadž tvrdil, že se pošta vyplácí a tuto půjčku snese. Tyto příspěvky z peněz na správu činily u drah r. 1926 372 miliony, u pošt 32.7 milionů, také státní doly dostaly asi 21 milionů a lázně 3.7 milionů. Nechci se déle obírati jednotlivostmi. Dále musíme míti na paměti také košicko-bohumínskou dráhu, pak podporu místních drah atd. Ministerstvo financí jinak svoji potřebu poněkud snížilo. Překročilo ji ministerstvo veřejných prací, prý stavbou státních obytných domů, pak také ministerstvo soc. péče. Ale stále se opakující překročení, nad čímž musíme žasnouti, že tomu ještě nebyla učiněna přítrž, dělá ministerstvo zahraničí. U toho bez dotazu, bez úhrady opakuje se každoroční částka 70 milionů, jichž potřebuje na ruskou a ukrajinskou pomoc. Dnes to již dělá přes 1 miliardu. Všichni lidé dnes pochybují o tom, že to bylo vynaloženo na tyto účely. A tu bylo by velmi zajímavé, kdybychom si jednou dovolili otázku: "Ty, ministerstvo zahraničí, jak jsi vlastně po celá ta léta používalo těchto 70 milionů, cos s tím dělalo, prosím, prokaž se číselně!" Po této stránce dovoluji si skutečně vznésti na p. ministra zahraničí příslušný dotaz. Mluvíme-li o úsporách, na státním dluhu byla ušetřena maličkost 186 milionů a ku podivu, musíme to agrárníkům přičísti k dobru, ministerstvo zemědělství ušetřilo 19 milionů. Pane zpravodaji, jak to mohli udělat, to nechápu, ale myslím, že to udělali naschvál, aby se obraz jednou poněkud změnil, aby se stále neříkalo, že agrárníci pouze berou, nýbrž: agrárníci šetří. Domnívám se však, že u těch 19 milionů nerozhodovala spořivost, nýbrž že promeškali nějaké okolnosti, aby těch 19 milionů mohli utratit. Ale při své nestrannosti konstatuji, že agrárníci podle závěrečného účtu ušetřili 19 milionů, i když ještě po smrti toho budou litovati. Jinak pokud jde o účiny na rozpočet, bije do očí velký rozdíl mezi příjmy předepsanými a skutečnými. Přímé daně, spotřební daně a veřejné dávky činí dohromady 3.118 milionů. Tento rozdíl mezi předepsanými a skutečnými příjmy udává pak ovšem částku daňových nedoplatků. Pro pořádek prohlásil bych nikoliv prázdné sněmovně, nýbrž obyvatelstvu venku, že nedoplatky přímých daní vzrostly z 577.5 milionů r. 1919 na 4.978.7 milionů r. 1926, daně obratové z 69.7 milionů r. 1920 na 1114.6 milionů. (Výkřiky posl. Kyncla.) Pane kolego ze živnostenské strany, tu máte daň obratovou z 69 na 1.114 milionů. Víte, kolik činí daň obratová? R. 1926 bylo předepsáno 2.173 milionů. To jsou čísla! Spotřební daně r. 1920: daňový nedoplatek 12.8 vzrostl na 170 milionů r. 1926, poplatky z 48.4 na 531.4 milionů r. 1926. Celkem 638.7 milionů z r. 1919 na 6.794 milionů. Nyní připočtěte k těmto 6.7 miliardám nedoplatek 4.4 miliardy na dávku z majetku a přírůstku na majetku. Z toho si můžete představiti, jaký daňový tlak vykonává se v tomto směru na hospodářství. Zde ovšem musí dojíti na každý způsob k nápravě, a to zákonem, individuelně se to upravit nedá, poněvadž jinak nebudete s celou věcí vůbec hotovi. A tu právě opět ministr financí Engliš učinil přítrž stavu, dojde-li k větším příjmům, jak jsme zde před tím spatřili, neboť ve finančním zákoně již r. 1927 ustanovil, že činí-li příjem více než 5%, přikáže se nově utvořenému fondu pro umořování dluhů. Tedy fond pro umořování dluhů má svou dobrou stránku. Nesmíte přehlédnouti, že Československo má dluhů dost. A tu bych mu právě v jubilejním roce něco kladl na srdce.

Jubileum budete oslavovati zcela jistě slavnostně. Chápu to. Ale neházejte jen tak miliony. Nemáme je, nejsou tady. Vydáváte nad své poměry. Znáte přísloví: Kdo více vydává, než má.....? Že ano. Nyní vám řeknu toto: Nepočítejte s dluhy podle státního závěrečného účtu. S jeho vyúčtováním nemohu se dopočítati. Koncem prosince 1926 vykazuje 27.7 miliard, rozpočet pro r. 1927, tedy počínaje 1. lednem 1927 vykazuje však 34.9 miliard. Pan zpravodaj mi na to řekne, že v tom jest částka, kdy papíry nebyly ještě vydány, nebo jak všechny ty výmluvy znějí. Ale účet je účet, dluh je dluh a ke dni 31. prosince 1926 a 1. lednu 1927 činí dluh 34.9 a nikoliv 27.7 miliard. Nemyslete si, že jste s tím hotovi. Neboť k oněm 34.9 miliardám musíte mezi bratry počítati také státovkový dluh. Ten totiž v celém rozpočtu není, ani v celém závěrečném účtu a podle posledního výkazu Národní banky ze dne 15. března 1928 činí 4860 milionů. Ve státovkovém dluhu jest, jak známo, také oněch 750 milionů, které vydal bankovní úřad bez povolení, i když prý klesly na 489 milionů. Ale to ještě nejsme ani zdaleka hotovi. Při těchto částkách, které jsem uvedl, není ani zmínky o reparacích, které mají býti zaplaceny, a o celé úpravě této otázky. Proto nemáme příčiny, abychom vyhazovali plnýma rukama, naopak všechny příčiny pěkně šetřiti. To jest jedině správná zásada. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Ještě několik slov ke státním podnikům. Již dříve jsem se tázal, zda pro tabákovou režii platí obchodní hospodaření. Materiál, který kupuje tabáková režie, stojí 230 milionů, provozní přebytek 1297 milionů. Tu si mluvte, co chcete, výrobků se rozhodně monopolem využívá, jinými slovy, ať tak nebo tak, kouříme příliš draho. Nebo udělejme to tak: Jakost kuřiva mohla by býti naprosto jiná, neboť asi devítinu přebytku činí náklady na materiál. Státní podniky dělají nám jen starosti. Jen monopoly, tabák, snad loterie, státní mincovna atd. činí výjimku. Ale i železnicím a poštám musí stát poskytovati ještě pěkné příspěvky. Tak pošty dostaly roku 1926 32.7 milionů a státní dráhy 372.2 miliomy. Stran státních podniků řekl bych zásadně toto. Finanční správa musí si zjednati jasno, až bude inventář úplný, až zjistí uložený kapitál, zda se mají podniky držeti či nikoliv. (Posl. dr Koberg [německy]: Pronajmout!) To se lehce řekne, ale to má také svůj háček. Nepronajmou-li se za příznivých podmínek, nemá to smyslu. Pronajmou-li se dobře, musili bychom si to vytýkati a říci si, že jsme vlastně špatně hospodařili, neboť jak může jiný platiti nájemné, vždyť to nečiní z lásky k lidem, nýbrž z obchodní vypočítavosti.

Chci skončiti své vývody o státním závěrečném účtu. V krátké době mohl jsem ovšem mluviti k tomu jen všeobecně a vyjmouti různé věci. O státním závěrečném účtu dalo by se ovšem mluviti několik dnů. Našli byste leckterou pěknou věc, kdy by se mnohý ministr musil podrbati za uchem a býti rád, že se vlastně téměř nikdo o státní závěrečný účet nestará. Ke státnímu závěrečnému účtu se ve sněmovně mluví dost, ale jen všeobecně, neboť se závěrečným účtem samým zabývají se páni příliš málo. Při této příležitosti - měl jsem ještě mnoho na srdci - při projednávání státního závěrečného účtu promluvil bych rád také o hospodářství, i o prioritních obligacích znějících na marky, o našem poměru k Německu. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) Jak můžete být tak krátkozrací pro pár milionů briskovati stát, do něhož vyvážíte za 3 miliardy. Jak můžete státi na stanovisku, že to s obchodní smlouvou nemá co dělat! S obchodní smlouvou souvisí vše, co druhého poškozuje. To jest táž historie, jako tvrdí-li Čičerin, že zatčení německých inženýrů v Rusku nemá co dělat s vyjednáváním o obchodní smlouvy, a přes to je Německo přerušilo. S tím se musí počítati. Také Československo musí jednou počítati s tím, že jeho hospodářství musí míti s Německem obchodní smlouvu. Táž věc jest s Polskem. Polsko buďme poctiví - není žádný smluvní partner. Dnes řekne "ano" a zítra "ne". Nic nezachovává, dělá si, co chce, a pak tam musí naši vyjednavači jeti a začíti od začátku a znovu sjednávati obchodní smlouvu.

Dalo by se mluviti ještě o mnohém. Jménem celého hospodářství řekl bych při této příležitosti ještě toto: Máme zákon o ochraně pracovního trhu, ale vidování pasů se přece neruší. Věc se protahuje od jedné lhůty ke druhé, nyní opět do 1. dubna, pak opět do 1. května. Přestaňte již jednou s touto komedií! Co vlastně v tom je, že to trvá tak dlouho? Proto dovoluji si tázati se zde veřejně ve sněmovně pana ministra pro věci zahraničí, ministra obchodu a ministra financí, kdy konečně budou zrušena pasová visa. Neboť hospodářství jich žádá. (Posl. dr Hnídek: To nezávisí jenom od nás!) Ano, pane kolego, musíte si pospíšiti, abyste přišli včas, jest to přece i ve vašem zájmu. Nesetrvávejte přec na tom, že za vidování pasů dostanete pár haléřů. Dr. Beneš je opět rozhází. Potřebujeme cizinecký ruch, vzájemný styk. Z tohoto hlediska musíte činit všechno. (Posl. dr Hnidek: My to děláme, ale to závisí také od těch ostatních!) V celém projednávání té věci nelze poznati uplatňování nejsilnější vůle a síly pomoci hospodářskému životu náležitě na nohy. Neboť jinak ve všech věcech, o kterých jsem se zde zmínil, musili byste zaujímati zcela jiné stanovisko. Právě vy, pane kolego, víte, že dnes mluvím ke státnímu závěrečnému účtu po třetí. Změnili jste někde něco? Nic jste nezměnili. Kdyby zde člověk mluvil andělskými jazyky, nemá to žádného účelu, není-liž pravda. Ve výboru byla věc vyřízena za dvě hodiny. Pánové, můžete na to vzít jed, zde musí každý člověk, který chce vážně pracovati, ztratit chuť. U vás může člověk přednésti věc věcně a kriticky, vy jako vládní většina toho nedbáte, je vám to úplně jedno, místo abyste si řekli, že je to ve vašem vlastním zájmu, abyste vybudovali spojení mezi státním závěrečným účtem a rozpočtem, neboť jen tím dostanete správný obraz, budou-li oba doklady projednávány současně. Neboť projednává-li se závěrečný účet po půldruhém roce, zatím zajisté zastaral, má pouze diplomatickou cenu. (Výkřiky posl. dr Hnídka.) Pane kolego, nenechám si v té věci do toho mluviti, jak jsem to líčil, tak to je. Pokud toho nezměníte, nezmění se ani poměry. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu dnešní schůze.

Učiním ještě některá presidiální sdělení.

Dovolené na dnešní schůzi udělil jsem pí. posl. Karpíškové pro nutný odjezd, p. posl. Špačkovi pro neodkladné záležitosti.

Došlo oznámení o změně v klubu. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Pan posl. Kocsis oznámil současně s klubem poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu, že stal se členem tohoto klubu.

Místopředseda Horák: Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru ústavně-právního posl. dr Gátiho za posl. Chloubu; do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Kopasze za posl. Můňu; do výboru imunitního posl. Jos. Petera zaposl. Můňu; do výboru rozpočtového posl. Neuratha za posl. Štětku.

Klub poslanců "Deutsche Nationalpartei" vyslal do výboru rozpočtového posl. dr Rosche za posl. Horpynku.

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru ústavně-právního posl. Křemena za posl. Honzla.

Místopředseda Horák: Mezi schůzí byl tiskem rozdán vládní návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1520. Vládní návrh zákona o soustavě drobných mincí.

Místopředseda Horák: Mezi schůzí byly tiskem rozdány naléhavé interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1451. Naléhavá interpelace posl. Hakena a soudr. ministru školství a nár. osvěty o chystané předloze zákona o reformě školské správy.

1453. Naliehavá interpelácia posl. Hrušovského a druhov na predsedu vlády o protistátnej činnosti posl. dr Tuky.

1454. Naléhavá interpelace posl. Zeminové, Špatného, Langra, Bergmanna a druhů ministru soc. péče o nezbytném a urychleném prodloužení zákona na ochranu nájemníků.

1457. Naléhavá interpelace posl. dr Rosche, Siegla a druhů vládě o vládním nařízení stran správní reformy.

1468. Naléhavá interpelace posl. Schäfera, Tomáška a soudr. předsedovi vlády a ministru veř. prací o odvrácení hrozící stávky hornické v hnědouhelném revíru severozápadních Čech.

Místopředseda Horák: Mezi schůzí byl tiskem rozdán a současně přikázán výboru iniciativnímu návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1526. Návrh posl. Staňka, dr inž. Botto, Bradáče, Mašaty, dr Viškovského a druhů na vydání zákona o úpravě některých právních poměrů výdělkových a hospodářských společenstev (družstev).

Místopředseda Horák (zvoní): Bylo mně sděleno, že pan posl. de Witte v poslední schůzi užil vůči pánům poslancům dr Feierfeilovi a dr Petersilkovi urážlivého výrazu.

Volám dodatečně pana posl. de Wittek pořádku.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala ve čtvrtek dne 22. března 1928 v 11 hod. dopol. s

pořadem:

1. Zpráva výboru rozpočtového o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1926 (tisk 1216) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku (tisk 1429).

2. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Budaye, dr Lukavského, Mlčocha, dr Luschky, Windirsche, Stenzla, Rýpara, Špačka, E. Vencla a druhů (tisk 1398), aby byl vydán zákon, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů 6% půjčky města Opavy z roku 1922 v úhrnné jmenovité hodnotě 25 mil. Kč k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 1463).

3. Zpráva výboru ústavně-právního k usnesení senátu (tisk 1487) o vládním návrhu zákona o cestovních pasech.

4. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu projednány byly osnovy zákonů:

a) o cestovních pasech (tisk 1487),

b) o směnečném poplatku (tisk 1500),

c) zákona, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů 6%ní půjčky města Opavy z roku 1922 v úhrnné jmenovité hodnotě 25,000.000 Kč k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 1463).

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti okr. soudu na Kladně v trestní věci posl. Můni (tisk 1320).

6. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zástupitelstva v Košiciach v trestnej veci posl. Sedorjaka (tisk 1321).

7. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zástupitelstva v Košiciach v trestnej veci posl. Sedorjaka (tisk 1322).

8. Zpráva výboru imunitního o. žádosti okr. soudu ve Zlíně v trestní věci posl. Mikulíčka (tisk 1323).

9. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě v trestní věci posl. Steinera (tisk 1324).

10. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích v trestní věci posl. Kubicsko (tisk 1325).

11. Zpráva výboru imunitního o žádosti okr. soudu pro přestupky v Praze v trestní věci posl. Hakena (tisk 1327).

12. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Uh. Hradišti v trestní věci posl. Mikulíčka (tisk 1328).

13. Volba inkompatibilitního výboru.

14. Volba komise pro kontrolu dávky z majetku.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 7 hod. 41 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP