Pátek 16. března 1928

Zaměstnancům se snižuje za poslední léta stále více jejich životní úroveň. Ne nedostatek, ale přímo bída doléhá na velkou většinu zaměstnanců. Když teoretik nesocialistický dr Stocký ve své publikaci "Veřejná podpora stavebního ruchu v Československé republice" připouštěl možnost zvýšení činží pro různé kategorie nájemníků a odůvodňoval tuto možnost, zastavil se přece jen před zproletarisovanými nyní zaměstnanci a připustil tuto možnost u zaměstnanců tenkráte, když stát zvýší služné o tolik, oč budou zvýšeny činže.

A není bez zajímavosti, že ani ty organisace, které nejvíce volají po zvýšení činží a po zrušení ochrany nájemníků, totiž "Ústředna společenstev stavitelů v R. Č. S." a "Pražské společenstvo stavitelů", vyslovovaly své požadavky po zvýšení činží a odbourání ochrany nájemníků současně s požadavkem o zvýšení příbytečného zaměstnancům. Učinily tak tyto instituce na své schůzi 4. prosince 1927.

Nynější koalice šla však mnohem dále, než požadovaly samy tyto organisace, v otázce zrušení ochrany nájemníků a nejradikálnějšího zvýšení činží. Projevila k zaměstnancům méně ohledů a vzala jim z jejich nevelkého kusu chleba novou skývu.

Provádění platového zákona ve formě nynější vládou praktikované systemisace, jež tak pobouřila a degradovala vlastně zdrcující většinu zaměstnanců o jednu platovou stupnici a snížila jejich životní úroveň při stále rostoucí drahotě životních potřeb, je nyní doplněna, a to zrovna v jubilejním r. 1928, radikálním zvýšením činží bez jakékoli náhrady. Více než 3/4 zaměstnanců je odsouzeno podle systemisace vysloužiti v nejnižších platových stupnicích.

Dnešní koalice a dnešní vláda prohlásila, že není možno valorisovati platy státních zaměstnanců, ale když běží o činži, tedy podstatné zvýšení nájemného připouští. Jako ve všech jiných projednávaných otázkách posledních let, zlepšuje i v tomto případě reakční koalice postavení kapitálově silných a zhoršuje postavení sociálně slabých a utištěných, zvláště dělníků a zaměstnanců státních, veřejných a nepřímo i soukromých, zapomínajíc, že jest hříchem proti republice, když se tyto produktivně pracující vrstvy obyvatelstva vrhají do nedostatku a bídy. Tragické je, že budou dnes osnovami zasaženi právě nejvíce zaměstnanci v t. zv. německém území a na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Za svoji stranu prohlašuji proto, že osnovy tyto odsuzujeme, protože ochranu nájemníků uvolňují a odbourávají a protože i jinak podstatně zhoršují poměry, a že považujeme za svoji povinnost proti nim hlasovati. (Souhlas poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Krumpe. Dávám mu slovo.

Posl. Krumpe (německy): Slavná sněmovno! Chápu-li se slova k této předloze, chci především projeviti politování a zklamání, že jsme zase nuceni projednávati zákon bytový prozatímní. Domnívám se, že tato otázka je tak naléhavá a palčivá, že nelze ji rozřešiti provisoriem a že nezbytně vyžaduje řešení definitivního. Jednak i proto, aby byl učiněn konec neustálému znepokojování obyvatelstva, toho obyvatelstva, které je lehce nakloněno věřiti tatarským zprávám, když věčně hrozí budoucí zákony, a vyčerpávati se proti nim v protestech namnoze bezúspěšných. (Výkřiky posl. Wünsche.) Doufáme pevně a očekáváme, že je to poslední provisorium, jež nám vláda v této bytové otázce předkládá. Již dnes chci učiniti k ministerstvu soc. péče naléhavou výzvu, aby ještě v tomto roce začalo včas s přípravami k definitivnímu zákonu bytovému, neboť konec termínu tohoto provisoria nemůže přijíti překotně, když přece je jasně určen k 31. březnu 1929. Tato osnova je jednoročním provisoriem s tím účelem a úmyslem, aby překlenula mezeru mezi konečným zákonem bytovým a nynějším zákonem o ochraně nájemníků, a proto jsou pochybeny všechny kritiky, které posuzují toto provisorium s hlediska velkého zákona bytového. Provisorium s jednoročním trváním nemůže arci vyhověti různým požadavkům, které se s mnohých stran na bytový zákon kladou, poněvadž tento krátkodobý zákon není určen, aby řešil bytovou otázku v jejích hlavních zásadách. Avšak toto provisorium neznamená pouhé mechanické prodloužení dosavadního zákona bytového a stavebního (Výkřiky posl. Wünsche.), nýbrž přináší změny a přihlíží k základním otázkám, které jsou dnes jádrem sporu. Tu mohu říci: Základní směrnicí této předlohy je, aby bylo nucené hospodaření v bytovém odboru ponenáhlu odstraněno, a věci bytové ponenáhlu převedeny do hospodářství soukromého. Nucené hospodářství je dědictvím doby válečné a poválečné. Válečná a poválečná doba vytvořila nadbytek nucených opatření ve všech oborech hospodářského života. Dnes je úsudek o ceně anebo bezcennosti takových nucených opatření již jednotný. Tak jsme viděli, že hospodářský život, jakmile se zase mohl hnouti, sám přirozeně odstranil nucená opatření, a že byla theoreticky zrušena teprve mnohem později, než se s nimi vypořádal život praktický. Jen v oboru bytovém zůstalo nucené hospodářství, ne tak z důvodů sociální nouze jako spíše proto, že bytový obor možno nejsnáze nuceným hospodářstvím zachytiti, poněvadž předmět jeho je nemovitý a důsledkem toho možno jej snáze podříditi všem zákonným předpisům. Souhlasíme s tím, když nynější zákon projevuje tendenci ponenáhlu nucené hospodářství odstraniti. Naše strana zastává hledisko, že nutno ochranu nájemníků ponenáhlu omezovati, pokud to připouštějí poměry sociální a hospodářské. (Výkřiky posl. Wünsche.) Omeziti v zájmu všech účastníků, a to jsou nájemníci, majitelé domů a především sami nebydlící. (Výkřiky posl. Wünsche.) Právo svobodného hospodářství s domy vyplývá z pojmu vlastnictví; poněvadž uznáváme soukromé vlastnictví, uznáváme také jednotlivá práva, jež z něho vyplývají. Ovšem neuznáváme vlastnictví snad plné a neobmezené. Každé soukromé vlastnictví je zatíženo velkou sociální hypotekou, kterou nutno také v dobách nouze realisovati. Tak neodmítáme zásadně jakékoliv nucené opatření, zastáváme však stanovisko, že výjimečné zákony nesmějí se státi pravidlem a nesmějí býti stabilisovány a že především nutno odstraniti nouzový stav, na jehož potření byly výjimečné zákony vytvořeny. Na tomto zákoně jsou interesovány tři skupiny a tyto tři skupiny znamenají veškeré obyvatelstvo. Proto také projednávání zákona dochází tak silného ohlasu, jako žádný zákon jiný, poněvadž veškeré obyvatelstvo je tím nějak postiženo. Tři skupiny: skupina majitelů domů, skupina nájemníků a především skupina nebydlících. Domnívám se, že zájmy těchto posledních jsou nejdůležitější a nejvýznačnější. Cena anebo bezcennost zákona bude měřena hlavně podle toho, jak vyhoví poslední skupině, nebydlícím. Především je tu právo jednotlivcovo na lidské přístřeší, na lidské přístřeší pro něho a jeho rodinu. Takové lidské přístřeší má vlastně opatřiti hospodářství; sociální politika má zasáhnouti opravně jen tam, kde selže hospodářství. (Posl. Schmerda [německy]: Vy tu provádíte demagogii!) To není pravda. Dějí se pokusy sprovoditi bytovou nouzi se světa statisticky. To je marné namáhání, chtíti číslicemi dokázati, že není bytové nouze. Možno uvésti číslice, že v jednotlivých městech počet bytů vzrostl proti počtu mírovému, že však počet obyvatelstva se zmenšil. To je zdánlivý důkaz pro to, že bytová nouze neexistuje. Kdo však má co činiti venku se životem, setkává se s bytovou nouzí v tisíci formách. Vyplývá-li snad z této statistiky, že se životní úroveň v oboru bytovém všeobecně pozvedla, nutno to jenom vítati s hlediska lidskosti a také s hlediska hospodářského, neboť toto zlepšení odráží se v tisíci vlnách také ve všeobecném hospodářství.

Tážeme-li se nyní, zda dosavadní zákon mohl účinně potírati bytovou nouzi, nutno na to odpověděti rozhodným a jasným "nikoliv". Dosavadní zákon o ochraně nájemníků chránil sice nájemníky, beati possidentes, ty, kteří skutečně byty mají, existující rodiny. Avšak rodiny, jež se nově tvoří, nechával v hrozné nejistotě, zda budou moci domov si nalézti, kde bude možno rodinu založiti. Stavěli jsme sice domy a místnosti a dnes vidíme, že mnoho novostaveb je prázdných. Pouhé budování místností ještě neodstranilo bytové nouze, musí tu býti také možnost najmouti takové místnosti, t. j. především je zaplatiti. To je jistě nejzávažnější moment v dosavadních bytových zákonech, který vybízí ke kritice, že nynější bytové zákony vytvořily v oboru nájemním nesmírnou nerovnost. (Výkřiky na levici.) Není to křiklavou nespravedlností, když na př. úředník platí 5000 Kč nájmu a dostává 24.000 Kč platu, stejně jako jeho šťastnější kolega, který má byt starý a platí ročně nájemného jenom 1200 Kč? Není to strašnou nespravedlností, že dělník s měsíčním příjmem 600 Kč musí na př. odváděti 150 Kč nájemného, tedy čtvrtinu svého celkového příjmu, kdežto jeho soudruh, který s ním pracuje ve druhé směně u téhož stavu tkalcovského, s týmž příjmem měsíčně, platí jen 30 Kč, tedy dvacetinu celkového příjmu? (Výkřiky na levici.) Tato strašná nespravedlnost leží tíživě na celém našem hospodářství, na našich zaměstnancích a také na našich dělnících.

Proti tomu byla postavena věta, že prý nutno činže přizpůsobiti mzdám. Já potírám tuto větu a pravím obráceně: Mzdy musí býti přizpůsobeny nájemnému, a tomu brání nynější nerovnost a způsobuje jednotlivcům nesmírné ztráty, poněvadž dosud při mzdovém hnutí atd. byly platy a mzdy upravovány podle indexu starých bytů, ježto počet nechráněných nájemníků neměl možnosti svého stanoviska uhájiti, totiž, aby bylo použito indexu bytů nových. Teprve jistá rovnost může vynutiti a dosíci úplného přizpůsobení mezd a platů k činžím. Již dnes vám říkám: Sám zastávám stanovisko, že přes tento rámec nynějšího zvýšení nájemného je za dnešních mzdových a cenových poměrů jakékoliv další zvýšení naprosto nesnesitelné a že v době nového bytového zákona, který má býti vydán příštího jara, musí současně přijíti předloha ministerstva financí o zvýšení místních přídavků pro státní úředníky, a to takovým způsobem, aby bylo vyhověno také místním poměrům a aby taková předloha nezávisela jenom mechanicky na počtu obyvatel od 2000 do 25.000. Pakli dělnictvo - a bude to museti učiniti při předloze nových bytových zákonů - zahájí hnutí o zvýšení mzdy, dostane se mu naší úplné podpory a pomoci, neboť toto mzdové hnutí je naprosto oprávněné a úplně přirozené. (Výkřiky na levici.) Domnívám se, že naše hospodářství může snésti i takové zvýšení mzdy z titulu zvýšeného nájemného. Dokazují to bilance posledního roku a je nespravedlivé, že úbytek ve mzdách má býti hrazen příspěvkem majitelů domů, jak se to skutečně děje. Německo zvýšilo nájemné na 110% nájemného mírového a dostalo se do šťastné situace, že může dáti na stavební ruch k disposici ročně miliardu a tak potírati bytovou nouzi.

Chtěl bych ještě poukázati krátce na jiné zlo, totiž že ochrana nájemníků ve spojení s bytovou nouzí činí ve skutečnosti ilusorním občanské právo státního občana, totiž právo na volné stěhování. Nehybností celého trhu bytového jest jednotlivec často proti své vůli vázán na jedno místo a na jeden byt, poněvadž není ani možnosti výměny. (Posl. Hackenberg [německy]: A to se zlepší, když u nových nájemních smluv bude ochrana zrušena?) Hned k tomu přijdu. Je to dnes mrháním hospodářských sil, že na př. asi 50 dělníků denně z Podmoklí jezdí do Ústí n. Labem a obráceně, ježto nemohou ve svém pracovišti dostati bytu, když jakákoliv fluktuace v oboru bytovém přestala, takže pro jednotlivce není výběru. Pohyb na trhu bytovém je absolutní nezbytností, a jestliže řecký filosof vyřkl zásadu, že podstata veškerého bytí je obsažena ve slovech " - všecko plyne, všecko se pohybuje", platí tato zásada i pro život hospodářský a zvláště pro obor bytový. Ustrnutí bytového systému je kletbou pro všecko obyvatelstvo a jednotlivce nutí do poměrů, které jsou často spojeny se žalostným roztrpčením, takže se nemůže ze svého života těšiti.

Nyní obě strany postavily v bytovém oboru požadavky ve formě nejkrajnější. Tak nájemníci - mluvím o nájemnických spolcích, vedených soc.-demokraticky - prohlásily požadavek, aby dosavadní ochrana nájemníků byla stabilisována, zlepšena a potom převedena v trvalý zákon. To značí, že majitel domu podle takového zákona nikdy již nemůže nabýti volného práva disposičního nad svým vlastnictvím, že nynější ochrana nájemníků má se státi zařízením trvalým. Poněvadž by bylo nemožno vytvořiti něco s takovou polovičatostí a taková ochrana musela by se logicky rozšířiti i na novostavby, znamenalo by to, že by nutně přestal jakýkoliv stavební ruch, tedy socialisace domovního majetku, jinými slovy podle příkladu vídeňského, vyřazení veškerých bytových otázek ze svobodného soukromého hospodářství. (Výkřiky na levici.) Za důvod se uvádí, že soukromé hospodářství nedovedlo uspokojiti potřebu bytů pro lid. (Posl. Wünsch [německy]: Bydlíte snad také v bytě sklepním?) Mohl byste teprve mluviti, kdybyste tolika nebydlícím pomohl jako já. (Německé výkřiky: Podmokelští mluví o vás jinak!) Důkaz o tom byste nemohli podati. (Výkřiky na levici.)

Poukazuje se, že i v míru byla již bytová nouze; vyplývá to také z číslic a přiznávám, že již tehdy příliš mnoho lidí strádalo v přeplněných sklepních bytech. (Posl. Heeger [německy]: Dnes již nikoliv?) Ani dnes nijak nepopírám bytové nouze, neboť ji znám z vlastní zkušenosti. Na této bytové nouzi neměl tolik viny stavební ruch, neboť v téže době byl velký počet bytů prázdný, nýbrž poměry sociální. Neboť sociální poměry projevují se obyčejně nejprve v bytovém oboru. Tam se počíná šetřiti a omezovati. Bytová nouze lidu v době předválečné byla spíše nouzí sociální, nežli přímo bytovou. To máme ještě také dnes. Stavební politikou samou neodstraníme bytové nouze. Ruku v ruce musí s tím jíti ozdravění sociální. Opatřiti byty samo nestačí. Musí býti také opatřen příjem, aby mohly býti tyto byty zaplaceny. Vinu na tom měly jisté protisociální zákony, které jsme přejali ze starého Rakouska. (Výkřiky na levici.) Je to především zákon o dani činžovní. Sám stát zdražuje byty nesmírně, jsme zatíženi touto starou daní, která je dnes již započítána do veškerého našeho hospodářského života a které se naše finanční hospodářství ještě dnes stejně drží. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Činžovní daň, která zabírá třetinu veškerého nájemného, má ovšem nutně za následek, že se bydlení nesmírně zdražuje a vzniká bytová nouze. Socialisaci domovního majetku udělali před námi ve Vídni. Ve Vídni je domovní majetek fakticky zesocialisován, je tam ve skutečnosti vyvlastněn, když domy byly učiněny naprosto nevýnosnými, neboť za třípokojový byt v nejkrásnější poloze Vídně odvádí se měsíčně majiteli domu sotva na chléb s máslem, právě následkem konfiskace veškerého nájemného obcí vídeňskou. Vídeňská obec za to opatřila nové byty, to přiznávám. K těmto zjevům my však nemáme ještě potřebného odstupu, abychom je mohli úplně správně posouditi, avšak již dnes hlásí se kapacity v oboru sociální politiky a v oboru bytovém, které zamítají a potírají příklad vídeňský. (Odpor poslanců něm. soc. demokratické strany.) Pánové, s hlediska vaší strany mohu jistě pochopiti, že schvalujete postavení velkých stranických kasáren ve Vídni, těch kasáren (Trvalý hluk. - Výkřiky na levici.), které umožňují, aby lidé v nich bydlící mohli býti denně na těle i na duchu kontrolováni a tak drženi u strany. Vedle těch velkých stranických paláců města Vídně, vedle těchto kasáren strany, měly by býti ukazovány také obrazy spustlých domů a pak by se ukázal křiklavý nepoměr mezi byty nově budovanými a uměle zničenými. My odmítáme vídeňský příklad zásadně, zvláště když se hospodářsky dodnes ještě neosvědčil. (Německé výkřiky na levici: Ve Vídni však hned přestanou, když si to přejete!) Můžete dělati, co chcete.

Jinak odmítáme také krajní stanovisko druhé strany, totiž požadavek majitelů domů po úplné valorisaci nájemného podle indexu mírového. Bylo by to nespravedlivým obohacením z inflace a z doby válečné, kdyby se provedla taková úplná valorisace nájemného. Taková valorisace by znamenala, že by kapitál uložený v domovním majetku nesl asi sedminásobné úroky proti kapitálu uloženému v rentách. Odmítáme však také požadavek, aby nájemné bylo pouze na roveň postaveno rentovnímu výnosu hotových peněz, který podle absolutní číslice zůstal proti době mírové stejným. Odmítáme to, poněvadž je rozdíl mezi kapitálem rentovým a kapitálem uloženým v domovním majetku. Rentový kapitál nevyžaduje žádných nákladů, kapitál uložený v domech vyžaduje nákladů značných. A tyto náklady jsou dokonce nadvalorisovány, poněvadž právě cenový index stavebnin je značně vyšší než všeobecný index životní. Bude-li nutno vyrovnati nájemné ve starých domech s nájemným v domech nových, nemůže se to státi beze všeho ve prospěch majitele domu, nýbrž z větší části ve prospěch celku, který by z toho mohl nabýti prostředků, aby odstranil bytovou nouzi a posílil bytový fond. Nebudeme se rozpakovati při projednávání nového zákona pojmouti do toho také domovní daň, jako takovou, poněvadž k boji proti bytové nouzi jsou nezbytné veřejné oběti, a my budeme míti také odvahu takové veřejné oběti povoliti. (Posl. Schmerda [německy]: Odvahu má i mameluk!) Ale ne každý.

Nyní k zákonu samému. Namítalo se proti zákonu, že přímo ruší atd. ochranu nájemníků, zaváděje mnoho nových důvodů výpovědních. Pánové, s tím nemohu souhlasiti. V zákoně se zavádějí tři nové důvody výpovědní, z nichž jeden je bezvýznamnější než druhý. Největší část nájemníků nebude těmito třemi důvody postižena. Je to čís. 16 §u 1, možnost výpovědi u bytů čtyřpokojových. Tato možnost je zaklausulována a tak omezena, že zřídka jí bude lze použíti. Předem se žádá vlastní potřeba majitele domu anebo jeho ženatých dětí, za druhé nedostatečné využití bytu, t. j. musí v něm bydleti o dvě osoby méně než je pokojů, nehledě k místnostem vedlejším a za třetí musí býti ještě opatřen byt náhradní. Tento výpovědní důvod by mohl téměř odpadnouti, poněvadž se ho sotva někdy v praxi použije. Proti čís. 17 nemůže přece nikdo nic namítati. Je tu ve skutečnosti proto, aby bylo zabráněno lichvářskému využívání zákona nájemnického. Jsou majitelé domu, lidé, kteří si postavili nový dům anebo mají dům starý. V těchto domech klidně střídají nájemníky a ukládají jim nová břemena, sami však lacino bydlí pod ochranou zákona v domech cizích. V případech takového lichvářského využívání má nyní býti umožněna výpověď podle čís. 17. To je přece věc samozřejmá a spravedlivá. Třetí změnou je čís. 19, který poskytuje cizím vyslanectvím možnost ubytovati vlastní své lidi ve vlastních domech, požadavek to politiky zahraniční. Praktický účinek tohoto bodu je tak malý, že jenom málo lidí jej pocítí.

Změnu přináší § 6, totiž v tom směru, že nyní po smrti nájemníkově může dědictvím přejíti byt jen na příslušníky jeho rodiny, pokud jsou dědici, nikoliv jako dosud na dědice vůbec. Tím je vysloveno, že se konkubinátu nepřiznávají táž práva jako rodině a že z konkubinátu nemohou vzniknouti rodině právní nároky. (Odpor poslanců něm. strany soc. demokratické. - Německé výkřiky: A jak je to na farách, pane Krumpe, jak je to s případem opavským?) V případě opavském opatřili jste si pouze výpověď propuštěného úředníka a sami jste připsali, že on ji nebude moci udržeti. Výpověď byla tištěna tučně, avšak k tomu byl přidán malým tiskem dodatek, že svědky patrně nebude moci pro to opatřiti. Tím jest váš postup popraven, je to do posledního slova utrhání na cti. (Německé výkřiky na levici: A co bude s farskými kuchařkami?) Já dobře vím, že farské kuchařky náležejí k železné výzbroji vaší agitace. (Různě výkřiky.) Chtěl bych jen říci, že politika, která je vybudována na farské kuchařce, je ubohá. (Veselost.)

Nyní ke zvýšení nájemného. Zákon zvyšuje nájemné o 20% od 1. července a o 20% od 1. ledna příštího roku. Těchto 20% týká se však základního nájemného z r. 1914. Je nutno to říci, poněvadž mnoho agitátorů z venku a velmi inteligentní redaktoři to nevěděli a malovali obyvatelstvu na zeď strašáka, mluvíce o nesmírném zvýšení činže. Při tom nemohu se přikloniti k výpočtům pana posl. Katze. Posl. Katz včera vypočítal, že toto zvýšení nájemného samo by podmiňovalo 12%ní zvýšení celkového příjmu, že tedy horníci vedle svého 7%ního zvýšení mzdy by museli připláceti ještě ze staré mzdy na zvýšení nájemného. Zvýšení mzdy činí 2 Kč za směnu a při 4 směnách týdně - beru nejhorší případ máme zvýšení mzdy o 32 Kč měsíčně. Naproti tomu stojí po zvýšení nájemného od 1. července větší zatížení asi o 6 Kč měsíčně, to tedy nedělá ani pětinu zvýšení mzdy. Pan posl. Katz pak vypočítal, že to činí 12 % z celkového příjmu. Takové násobilce jsem se neučil. Zdá se také, že není zcela správná. Je to týž případ, jako když také některé pražské listy přinesly nesprávné zprávy o domnělém omezení ochrany nájemníků a o velkém zvýšení nájemného, a potom s uspokojením otiskovaly protesty proti tomu jako dokumenty proti vládním stranám. Nejprve otiskly samy falešné pověsti a nyní nemají odvahu je odvolati a nechávají obyvatelstvo naběhnouti. Takový postup je nesvědomitý, poněvadž se obyvatelstvo rozčiluje a zastírá se mu pravda. (Posl. Wünsch [německy]: Jak je to se svědomitosti vašich straníků v Opavě?) To jsem již řekl.

Nejvýznačnější bod je obsažen v §u 31 a §u 14, znovuzavedení smluvní volnosti. Přiznávám, že zde leží hlavní váha celé předlohy, totiž vyřazení všech nových pronájmů z ochrany nájemnické. Theoreticky možno to považovati za velký skok, prakticky to však nepřináší žádné novoty, neboť dosud nemohl ani jeden nájemník hledati byt se zákonem o ochraně nájemníků v ruce, nikdy by ho byl nenašel. Víte přece všichni, s jakými postranními úmluvami se uzavíraly nové pronájmy, že se starou činží žádný nájemník nemohl bytu najíti a že se s uprázdněnými byty provozovaly obchody a lichva. Nový zákon tomu dělá konec a zbavuje nové pronájmy ochrany, což bude míti značný účinek pro nebydlící. Za účinnosti zákona o ochraně nájemníků bylo nepochybně mnoho bytů nepronajato. Máme sice zákon, který zakazuje spojovati byty, máme sice možnost nutiti k novému pronájmu, avšak oba zákony úplně selhaly, poněvadž potřeba bytu jednotlivých majitelů domů, jmenovitě u bytů malých, v žádném případě není kryta. I když byly vzaty na pomoc úřady, aby byl vynucen nový pronájem, tuto pomoc sprovodil se světa zase rekurs, který má odkladný účinek, a já znám takové rekursy, které dnes již dva až tři roky leží nevyřízeny. Tak oba tyto zákony úplně selhaly. K dokonalosti bytového zákona náleželo by také nejostřejší právo zabírati byty. Bez něho je bytový zákon jako takový neúplný a nemůže nikterak úplně zabrániti lichvě. Budete snad věděti, jaké zkušenosti jsme udělali se zákonem o zabírání bytů. Při svých agitacích jste jej chválili. V praxi dožili jsme se opaku. Proto byly záborové zákony odstraněny. Smluvní svobodou bude zejména na venkově pronajato mnoho bytů, které jsou nyní prázdné, ježto se nepronajímají z obavy, že by nebylo možno dostati pryč nemilého nájemníka, neboť ani nájemné není v žádném poměru k nepříjemnostem, které s sebou pronájem přináší. Nájemník, který ve svém bytě sedí, není těmito paragrafy nijak postižen. K ochraně nájemníka slouží vlastně odst. 3. §u 14, který mu také dává možnost uzavříti nájemní smlouvu. Dosud znemožňoval zákon o ochraně nájemníků úmluvu podle občanského zákoníka. Nyní má nájemník možnost chrániti se proti eventuelním účinkům nového zákona o ochraně nájemníků, ať již chce udělati investice v bytě anebo ať již je chce udělati pro obchod; má možnost ujednati nájemní smlouvu, jejíž nejmenší trvání je vyměřeno na 4 roky, čímž si zajišťuje byt svůj proti všemu eventuálnímu omezení podle budoucího bytového zákona. (Posl. Heeger [německy]: Co za to musí zaplatiti?) On nemusí přece smlouvy uzavříti, jenom když má osobní zájem, jinak je to ponecháno jeho svobodné vůli. (Výkřiky na levici.)

Nyní, pánové, bod, o nějž se mnoho bojuje, o zrušení ochrany nájemníků v obcích pod 2.000 obyvatel. Řeknu upřímně, že nezastávám názor, aby byla ochrana v malých obcích pod 2.000 obyvatel zrušena. Také tento paragraf je dílem kompromisu, jako ani druhé strany neprorazily zcela se svými názory a velmi mnoho musely sleviti. Ve skutečnosti je tato možnost zrušiti nájemní ochranu v obcích pod 2.000 obyvatel krajně omezena, takže může jíti jenom o velmi málo případů. Říká se, že obce, jichž se to týká, musí býti podrobeny jenom domovní dani třídní, to znamená, že postiženy budou tím jen obce, kde je pronajato méně nežli jedna třetina místností. Tím jsou předem vyloučeny obce průmyslové, jakož i venkovské obce ležící na hranicích průmyslových středisek, poněvadž takové obce vesměs podléhají dani činžovní. Tento moment má neobyčejný význam, takže se tento paragraf ve skutečnosti týká jenom takových obcí, kde téměř žádné místnosti pronajaty nejsou. K tomu přistupuje moment druhý, totiž, že to musí býti usneseno obecním zastupitelstvem. Mohou býti takové obce, kde jsou nájemníci v obecním zastupitelstvu, a ti se budou proti tomu brániti. Neboť nejsou všude agrárníci ve většině, jsou tam zastoupeny i jiné strany, a většina obecních zastupitelstev si rozmyslí zrušiti ve svých obcích ochranu nájemníků, poněvadž by při eventuelním nuceném vystěhování byla činěna snad odpovědnými za ubytování toho, kdo byl vystěhován. Jako poslední regulativ zůstává ještě potvrzení politického úřadu, takže jsou učiněna všemožná opatření proti jakémukoliv zneužití, čímž kruh postižených jest skutečně nepatrný. (Posl. Wünsch [německy]: Křesťansko sociální socialismus!) Není křesťansko sociálního socialismu, to jste málo informován.

Zákon o stavebním ruchu liší se od zákona dřívějšího jenom velmi málo. Zákon o stavebním ruchu založen je pouze na zásadě osvobození od daní, k čemuž je dáno k disposici 120 milionů. Osvobození od daní se dobře osvědčilo. Stavební ruch byl v posledním roce velmi čilý, ba v mnohých místech vyrostl dokonce v jisté nebezpečí. Musíme ovšem konstatovati, že výhody z osvobození daně byly z veliké části paralysovány vzrůstající lichvou pozemkovou a nesmyslným zdražováním stavebního materiálu. Zdražení stavebních hmot je lehce pochopitelno, slyšíme-li na př., že bilance královédvorské cementárny mohla vykazovati 50% dividendy. Definitivní zákon stavební bude museti zabývati se nejen zárukami, nýbrž především také důkladně upraviti poměry na trhu stavebních hmot a poměry při prodeji pozemků.

Nechci říci, že jsme předloženým zákonem uspokojeni, naprosto ne, neodpovídá úplně našim názorům, je to provisorium. (Výkřiky na levici.) Udělejte lepší! (Posl. Heeger [německy]: Podejte návrhy v koalici!) Návrhy! Vy se domníváte, pánové, že vládní strany mohou věc udělati s návrhy a že by tím byla odstraněna bytová nouze? Podle vašeho názoru jest jediným možným prostředkem podávání návrhů. Domníváte-li se tedy, že se to má dělati tak, pak vstupte do vlády, my vám uděláme místo a slibujeme vám dokonce, že ani nebudeme dělati oposici, když ten umělecký kousek provedete. Avšak jste špatnými zástupci lidu, vy víte, jak se to má dělati, avšak přece to neděláte, nýbrž požadujete to od nás. Přijdete-li sem a budete chtíti udělati bytový zákon, který uspokojí všechny, ještě dnes odejdeme z vlády a uděláme vám místo. Je však mnohem lehčí z bezpečného pozadí o tom rezonírovati a nadávati, voliče doslova ohlupovati, falešné zprávy jim přinášeti a na nás pak svalovati vinu. (Posl. Dietl [německy]: Podívejte se na ochranu nájemníků vaši strany ve Vídni!) Vy jste tam vytvořili nový proletariát, totiž žebrající majitele domů. To jste dokázali. Opakuji tedy ještě jednou: tento zákon nás neuspokojuje, avšak ocitneme-li se před volbou, buď vyplniti mezeru anebo odstraniti ochranu nájemníků a o to při tom jde - budeme hlasovati pro zákon. Hlasujete-li proti němu, je-li vám milejší, aby ochrana nájemníků dnem 31. března přestala, nevím, jak to uhájíte. Budeme-li postaveni před volbu, aby ochrana vůbec přestala nebo připustiti mechanické prodloužení starého zákona, rozhodli jsme se hlasovati pro tuto předlohu v zájmu všech zúčastněných stavů, zejména nebydlících. (Potlesk poslanců něm. strany křesť. sociální.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP