Pátek 16. března 1928

(Začátek schůze v 9 hod. 55 min. dopol.)

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Horák, dr Buday, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Špatný, Vávra.

218 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři dr Hodža, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, dr Peroutka, dr Spina, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 136. schůzi posl. sněmovny.

Přistoupíme k projednávání pořadu.

Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě o prvých 3 odstavcích pořadu, započaté ve 133. schůzi posl. sněmovny, to jest:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 1473) zákona o stavebním ruchu (tisk 1484).

2. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 1475) zákona o ochraně nájemníků (tisk 1485).

3. Zpráva výboru soc.-politického o vládním návrhu (tisk 1474) zákona o odkladu exekučního vyklizení místností (tisk 1486).

Přihlášeni jsou ještě řečníci na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas, Škola, Koudelka, Štětka, Zeminová, Chlouba, Kopasz; na straně "pro" p. posl. Krumpe.

Uděluji slovo prvnímu řečníku, zapsanému "proti", p. posl. inž. Nečasovi.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno, abych k předloženým osnovám promluvil se dvou hledisk, s hlediska nedostatku stavebních hmot a lichvy s nimi v souvislosti s nízkými mzdami dělnictva stavebního a cementářského a dřevodělníků, jakož i s hlediska státních a veřejných zaměstnanců k osnově.

Oživení stavebního ruchu a postavení stavebního podnikání na solidní základ jest jedním z hlavních problémů hospodářství naší republiky. S národohospodářského hlediska je zvláště potřebno, aby byly sníženy ceny stavebních hmot, aby stavebních hmot byl dostatek, aby byl větší obrat a větší výměna práce. Při tom je zájmem veřejným, aby i dělnictvo bylo slušně placeno. V těchto směrech jsou poměry v naší republice v poslední době velmi znepokojivé, v některých oborech kritické. Letmo dotkli se otázky cen stavebních hmot předřečníci mého klubu posl. Chalupa a Biňovec. Jest jistě charakteristické, že sami inženýři a architekti uvažují o nepoměrně vysokých cenách stavebních hmot i mizerných mzdách dělníků. Dr. Koněrza pravil o tom ve schůzi Spolku čsl. inženýrů 11. února 1927, podle Věstníku inženýrů a architektů z r. 1927, toto:

"Také u průmyslového a obchodního podnikání není bohužel maximální mez zisku pro všechny případy nikterak stanovena. Podle mého soudu je to etický nedostatek našeho zákonodárství, které jinak mnohý zisk nad určité procento označuje za lichvu a jako takovou stíhá. Považuji v zásadě jak věcně, tak i eticky za nesprávné a pro celek za škodlivé, chce-li podnikatel na př. průmyslový získati tolik, aby z tohoto zisku mohl svůj podnik rozšířiti, ponechávaje cenu výrobku na téže výši. Správné je snížení ceny výrobku při téže kvalitě v prvé řadě. Zvýšená objednávka dodatečně uhradí provedené investice, čili výrobek, dílo, má sám na sebe vydělati a nikoli těžiti z práce jiné. To jest eticky založený podnik. Jinak by zlevnění nikdy nenastalo. V tomto směru je třeba velmi hluboké přeorientace v myšlení podnikovém u nás. Je to kus toho amerikanismu, jemuž se i Němci velmi rychle přizpůsobují. Jako příklad budiž uveden průmysl cementářský. Je známo, že některé cementárny vyplácejí 40% dividendu vedle obrovských 80 % investic na rozšíření výroby, aniž by cena cementu podstatně klesla. Vím, že se pravděpodobně vztahují udávaná procenta na nominelní hodnotu základního kapitálu bez ohledu na valorisaci. Ale valorisace předválečných anebo i válečných majetků a pohledávek není u nás vůbec dotčena a i v tomto směru nastalá nerovnováha znemožňuje zavedení normálního života.

Ale přesto je na př. jisto, že by i 10% dividenda znamenala velmi slušný zisk. Uváží-li se dále, že, kdyby se o zbývající část dividendy cement zlevnil, nastal by obrovský rozmach ve stavebním podnikání a podstatně zvýšené objednávky dovedly by jistě umořovati potřebné nové investice a zmnohonásobily by nakonec výnos. Uvažme, jaký důsledek mělo by toto snížení ceny cementu na stavební ruch vůbec. Nastala by konkurence betonu s ostatním zdivem, nutnost racionelnější výroby a zlevnění cihel, rozhojnění a podstatné zvýšení stavebního ruchu. Kdyby při tom neracionelně a draze pracující cementárny zašly, nebylo by žádnou škodou pro celek. Přírůstek zaměstnání vlivem snížených cen opatřil by práci i zaměstnancům těchto neracionelně pracujících podniků. Ovšem americký Ford by jistě takto postupoval. My máme k tomu ještě daleko, zvláště když celostátní hospodářský plán není u nás promyšlen a sestaven, naopak, jak už jsem dříve řekl, poválečný duch panuje stále.

S etického hlediska všeobecného prospěchu plyne, že nadměrný zisk, poněvadž není oprávněným honorářem za práci, má býti lidstvu vrácen ve zlevněném výrobku. Zvyšovati výnosnou produkci za těchže cen značí jen zařizování se na další hromadění peněz, ochuzování lidstva, jemuž se za peníze poskytuje méněhodnotná práce nebo výrobek. A myslím, že je dnes levného staviva zrovna tak k životu lidí třeba jako chleba, poněvadž je bytová nouze.

Je povinností podnikatelů stavebních i státu, aby se snažili ceny všech hmot přivésti a udržeti v mezích, které připouštějí větší oběh, více práce, více zaměstnanosti a schopnost konkurence i za hranicemi státu."

Tato slova pronesena byla ve schůzi Spolku inženýrů a jsou varovným mementem, neboť poměry se u nás v poslední době stále zhoršují. Když konán byl mezinárodní sjezd bytový ve Vídni, sestavil sekční šéf dr Kubišta data o stavebních nákladech a uvedl jako indexní číslo stavebních nákladů v republice Československé 891 až 945. Tenkráte činilo indexní číslo mezd dělnictva stavebního necelých 600 - valorisování mezd bylo tedy jen dvoutřetinové proti valorisaci cen stavebních hmot.

Od vídeňského sjezdu se poměry velmi zhoršily. Budiž mi dovoleno uvésti poměry v hlavních oborech: v cihlářství, cementárnách, vápenkách a konečně v dřevoprůmyslu. Především v cihlářství: Mzda dělníka cihlářského za vyražení 1000 cihel pohybuje se mezi 48 Kč až 55 Kč. Cihlářská rodina, t. j. muž, žena, syn nebo dcera zhotoví za týden 4000 nejvýše 5000 cihel. Nikoliv ovšem za 8hodinovou dobu pracovní, nýbrž od slunka východu do slunka západu při těžké namáhavé práci. Hodinové mzdy cihlářů jsou 2 Kč až 2.50 Kč, nejvýše 3 Kč. Naproti tomu ceny cihel, zejména v Praze v poslední době stouply, takže se dnes prodávají za 400 až 440 Kč, v posledních dnech až za 470 Kč na staveništi. Podle zpráv jest již celá výroba letošní v Praze zaprodána dokonce na 6 měsíců napřed. Poslední praxe majitelů cihelen jest taková, že prodají celou výrobu povozníkovi, který pak vydělává dvakrát, jednou že cihly vozí, a podruhé, že cenu, za kterou cihly koupil, ještě zvýší, když se jeví po nich poptávka. Do jaké výše ceny cihel ve Velké Praze letošním rokem dostoupí, lze velmi těžko pověděti.

Dělnictvo cihlářské naproti tomu nemá z vysoké konjunktury nic, neboť mzdy dříve již mnou uvedené od r. 1925 se nezvýšily. Letos opět odmítají podnikatelé zvýšiti mzdy. Jeví se naléhavým ustavení cenového soudu, rovněž tak snížení tarifů železničních pro dovoz stavebního materiálu do Prahy, zejména cihel, neboť jen tak může býti učiněna přítrž řádění spekulantů s cihlami, jichž nedostatek v Praze se jeví velmi citelně.

Jak vyhlížejí byty naturálních dělníků cihlářských, jest všeobecně známo. Podobají se spíše všemu jinému než bytům. Jsou to hotová semeniště nemocí a obrazy nejhorší bídy.

Stejně zlé poměry jsou v průmyslu cementářském a ve vápenkách. Odbyt cementu ihned na začátku letošního roku jest přímo skvělý a, jak situace v tomto oboru ukazuje, bude výroba v tomto průmyslu roku letošního vyšší než roku loňského. V žádné cementárně nejsou zásoby cementu, cement vyrobený nakládá se ihned do vagonů. Před válkou prodával se cement v továrně za Kč 3,70 a také laciněji 100 kg, dnes prodává se cement za 100 kg od 29 až do 33,50 Kč. Mzdy dělnictva před válkou byly průměrně 4,40 K za den, nyní pohybují se v průměru 22 Kč za den. Jedině v cementárně Králův Dvůr jsou mzdy dělníků stálých 37 Kč, ale za to tento podnik zaměstnává sezonní dělníky, kterým platí 24 Kč denně. V řadě cementářských závodů, zejména na Moravě a na Slovensku platí se mzdy u mužů průměrně 18 Kč za den a u žen 13 Kč za den. Zaměstnavatelé cementáren v prosinci 1927 propustili ze všech závodů téměř 40 % zaměstnanců, které nechávají doma 6 neděl, aby ztratili nárok na dovolenou, ač před uzákoněním dovolené se toto v cementářských závodech nedělo. Ba máme zjištěné případy, že zaměstnanec byl propuštěn ze závodu, a když přihlásil se u nemocenské pokladny prostřednictvím jiného zaměstnavatele a byl tam několik dnů přihlášen, nastoupil opět místo v cementárně, ovšem že bez nároku na dovolenou. Dnes podalo dělnictvo ve středních Čechách požadavek na úpravu mezd, t. j. pro závody Králův Dvůr. Beroun, Čížkovice, Radotín a Podolí, a žádá úpravu denních mezd. Dělnictvo v cementárnách svádí tedy těžký mzdový boj nyní, kdy cementárny výborně prosperují. Je opravdu již neuvěřitelno, co se trpí v době, kdy celý život je rozvrácen bytovou nouzí a kdy státu i obcím se nedostává ani nejnutnějších peněz. Státní orgány vybíjejí svoji energii v pronásledování malicherných přestupků lichevních, zatím co na druhé straně se dějí věci bezpříkladné. Budiž mi dovoleno všimnouti si několika dat z minulých let. Králodvorská cementárna investovala r. 1925 ze svých zisků obnos téměř 20 mil. Kč do staveb třetí rotační pece v Čížkovicích, páté rotační pece v Král. Dvoře a do zmodernisování výroby, dále přidělila reservnímu fondu Kč 457.104, podpůrnému fondu zaměstnanců půl milionu Kč a na nový účet převedla Kč 510.513. Mimo položky investic vyplatila čistého zisku Kč 10,142.089 čili 40 %. Jelikož investovaný obnos činí skoro přesně dvojnásobek čistého zisku, je každému patrno, že vlastní zisk byl přibližně 120 %. Není to příliš křiklavé? Vrcholem všeho však je zpráva "Prager Tagblattu" ze dne 20. října 1926, že správní rada králodvorských cementáren se nyní usnesla postaviti další továrnu z výtěžku prvního pololetí r. 1926, který je přes nepřízeň počasí letos ještě větší než r. 1925. Je možno nadále trpěti tyto nejvýše nezdravé zjevy? Zde je přímo povinností vlády, aby sama vykonávala vliv na uvedení podobných křiklavých případů do normálních kolejí. Není to snad lichva vydělávati přes 100% a vypláceti dividendu 40 %? Zde je viděti jasně, oč by bylo možno snížiti ceny cementu, dnes tak důležitého staviva, a není pochyby, jak veliký rozvoj stavebního ruchu právě v době bytové nouze všemi vrstvami nezaměstnaných i nebydlících tak vroucně žádaného by mělo toto velmi oprávněné zlevnění za následek. Kolik tisíc stavebních živností, kolik set tisíc dělníků a řemeslníků by v důsledku zlevnění našlo zaměstnání, o kolik tisíc domů by bylo každý rok možno postaviti více! Také příjmy státu i obcí by byly z rozkvětu mnoha tisíc živností mnohonásobně větší než z tohoto jednoho podniku - a což všechny ty normální i praktické výhody odstranění bytové nouze i nezaměstnanosti atd. Zde je třeba energických skutků k nápravě.

Stejně zle je tomu ve vápenkách. R. 1927 bylo v provozu asi 250 vápenek, z nichž řada má býti vyřazena z provozu jednak pro nedostatek dobrého kamene, jednak pro nedokonalé zařízení. Výroba vápna činí ročně asi 850 tun. Cena vápna před válkou byla nejvýše 1,60 K za 100 kg a letos prodává se 100 kg průměrně za Kč 15. Mzdy dělnictva činily před válkou průměrně 3.60 K a nyní 20 Kč denně. Nejvyšší mzdy v tomto oboru jsou v bránické vápence, kde dnes činí hodinová mzda Kč 4,90. Je však řada závodů, kde muži mají mzdy Kč 14 denně, ba jsou i závody, zejména na Slovensku, v Čechách na Šumavě i v některých krajích Moravy, kde je mzda 12 Kč denně. Smlouva je uzavřena v málokterém závodě.

Stejně i v dřevoprůmyslu je třeba upozorniti na vysoké ceny stavebního dřeva, jeho nedostatek, zaviněný u nás okolnostmi, jež si dovolím dále uvésti, a na žebrácké mzdy dělnictva v dřevoprůmyslu zaměstnaného.

Od státního převratu bylo postupně převzato do státní správy asi 16,3 % celkové lesní plochy a tím zároveň mnoho pilařských podniků. V poslední době jsme svědky nezdravého zjevu, že státní správa, resp. ministerstvo zemědělství svým hospodařením zvyšuje ceny stavebního dříví a omezuje zaměstnání dělnictva na pilách i ve stavebním truhlářství. Vyplývá to z toho důvodu, že státní správa má na zřeteli jen státní pokladnu, do které mají státní lesy přinésti co největší příjmy, bez zřetele na celkový stav dřevoprůmyslu a na dělnictvo, zaměstnané v dřevo dělném odboru.

Loňského roku byl stupňován vývoz kulatiny do ciziny tou měrou, že dřevoprůmysl a s ním dělnictvo, zejména v oboru pilařském a truhlářském, byly přivedeny do velmi svízelné situace. Vývoz kulatiny jest umožněn nízkými vývozními poplatky, čehož vývozci plnou měrou využili. Nejen že vyprodány zásoby, ale hlavně zvýšeny ceny stavebního dříví o více než 30% v druhé polovině loňského roku a začátkem roku letošního.

Je zajímavo, jak stoupaly ceny dříví od r. 1924 do letošního roku. U dřeva tvrdého a kulatiny stoupl index z 652 r. 1924 na 1235 r. 1927 průměrně, tedy o plných 100%. Stejně tomu bylo u měkké kulatiny, kde stoupl index ze 416 r. 1924 na 813 r. 1927, tedy také o plných 100%. Podobně je tomu u dříví tvrdého i u dříví měkkého, při řezivu omítaném.

Není bez zajímavosti, že to byla státní správa, která má největší podíl na tomto zdražení stavebního dříví. Jako doklad státního obhospodařování, jež ve svých důsledcích jeví se nám jako brzdění stavebního ruchu, slouží příklad na velkostatku Schwarzenberka v Třeboni a Ferdinanda ďEste v Chlumu. Správa těchto velkostatků prodala ve veřejné soutěži veškeré borové řezivo z loňské kulatiny do ciziny, aniž by přihlížela k domácí spotřebě. Uvážíme-li, že jihočeská borovice jest jako stavební materiál pro výrobu oken a dveří velmi hledaná pro svoji prvotřídní kvalitu, a to nejen soukromými podnikateli, ale i samotnou státní správou pro stavbu domů, seznáme, že odprodej do ciziny nebyl na místě. Následek toho byl, že ceny stavebního dříví počaly ihned rapidně stoupati. Jelikož zásoby kulatiny byly taktéž vyprodány, octly se pilařské podniky v situaci, kde při značných objednávkách musely propouštěti nebo vysazovati dělnictvo a omezovati provoz.

Pilařské dělnictvo, které má opravdu mizernou mzdu, jež činí v průměru 2 Kč pro pomocné a 3 Kč pro řemeslné dělníky na hodinu, má v důsledcích tohoto postupu státní správy reálnou mzdu následkem vysazení z práce značně zredukovánu na místo zvýšení, následkem cen životních potřeb plně oprávněného.

Nízké poplatky na vývoz kulatiny umožňují zejména Německu, že je schopno zakoupiti veškeré zásoby, které zpracovány tamními moderními závody, docházejí k nám zpět jako prvotřídní stavební materiál. U nás naproti tomu máme na vývoz řeziva značné poplatky, aby opravdu nemohlo býti vyváženo v takovém množství jako kulatina, ač Československo disponuje výbornými pilařskými podniky, které jsou i cizinou vyhledávány. (Posl. Srba: To je čistě typická naše národohospodářská politika!) Ano.

Jest nezdravým zjevem, že náš stát se značnou plochou lesů a dlouholetou lesní kulturou nechal dojíti k tomu, že máme u nás bídu o stavební dříví, které bude pomalu u nás dražší než ve státech odkázaných pouze na dovoz. Tímto nedostatkem, hlavně však vysokou cenou dřeva trpí značně stavební ruch a dělnictvo, závislé na tomto svým výdělkem.

Pozemková a lesní reforma nebyla jistě uzákoněna proto, aby stát z důvodů vyšších zisků, bez zřetele na celkové národní hospodářství vydělával i za cenu nedostatku stavebního dříví na domácím trhu na škodách tímto nedostatkem vzniklých, zejména na snižování beztak nízké úrovně dělnictva, zaměstnaného v dřevoprůmyslu a pomáhal tak brzditi stavební ruch, na kterém jest mnoho jiných odborů závislých. Postihují se tak opětně nejslabší ze sociálně slabých, neboť jednak se jim béře částečně zaměstnání, a jiným opět znemožňuje se opatření obytné místnosti, potřebné pro založení vlastního krbu, nikoli ve prospěch státu, nýbrž ve prospěch několika majitelů lesních ploch v republice, kteří náležejí převážně k bývalé šlechtě, našemu státu až do převratu nepřátelské.

Budiž mně dovoleno, abych se nyní obíral předloženými osnovami s hlediska státních, veřejných a jiných zaměstnanců.

Předložené osnovy zákona dotýkají se i v jiných směrech těžce širokých vrstev lidových, všech těch, kdo patří do tábora sociálně slabých. Předešlí řečníci z řad socialistických vylíčili již důkladně a podepřeli daty, jak vyhlížejí bytové poměry mezi dělnictvem, malozemědělci, živnostníky a jak těžce dolehnou na tyto vrstvy, jichž životní úroveň se v posledních letech značně snížila, projednávané osnovy, povolující zvyšování činží a omezující v mnohém směru dosavadní práva nájemníků.

Při projednávání zákona o prodloužení účinnosti a doplnění zákona o mimořádných opatřeních bytové péče v prosinci minulého roku došlo v parlamentě k zajímavé debatě, v níž řečníci různých stran ukazovali na veliké svízele bytové, s nimiž se setkávají zaměstnanci státní, zvláště v německých částech Čech a Moravy. Drastickými barvami líčil tu zejména kol. inž. Ježek se strany nynější vládní koalice, jak hrozné jsou na severu bytové poměry zaměstnanců tam exponovaných, a zdůraznil doslovně: "Ve zněmčeném území, tak jak dnes poměry jsou, není absolutně možno nějakou dohodou docíliti soukromého bytu pro státní zaměstnance."

Nuže - a nyní přichází naše vládní koalice s osnovou zákona, která ve všech místech republiky povoluje zvýšení činží o 40% a vedle toho neurčitým, příliš volný a široký výklad dovolujícím způsobem dává možnost dalšího zvyšování činží částkami, jež má majitel domu právo na opravu domu vybírati.

Vedle toho však ve zdrcující ještě většině obcí - 12.000 počtem - všech obcí do 2000 obyvatel - dává osnova obcím právo zrušiti vůbec ochranu nájemníků. Co to znamená pro malé drobné lidi v obcích, pro zemědělské dělníky a malozemědělce bez vlastního domu, je na bíledni a bylo tu již dobře a široce vylíčeno. Co to znamená pro zaměstnance státní v celé republice, zejména však v německém území, dále pak na Slovensku a Podkarpatské Rusi pro zaměstnance tam exponované, dovede si představiti ten, kdo zná tamní poměry bytové i politické.

Správně bylo vytčeno nahoře citovaným výrokem koaličního předáka, že ve zněmčeném území, tak jak dnes poměry jsou, není možno absolutně nějakou dohodou docíliti soukromého bytu pro státní zaměstnance. Totéž platí v některých krajinách, dokonce v míře ještě větší než na severu, pro zaměstnance slovenské a podkarpatské, kteří rovněž bytu namnoze dostati nemohou nebo jen za drahé peníze, jež daleko převyšují meze možností platových těchto zaměstnanců.

Gymnasiální profesor ve starém vagoně za městem v Užhorodě nedaleko cikánské čtvrti, železničář, dojíždějící do bytu a odervaný od rodiny, zaměstnanec finanční pohraniční stráže a četník bydlící v ubikacích, jež nezasluhují často názvu domu, zaměstnanec státní, bydlící v Terešově v domě bez střechy, již odnesla vichřice, přeplněné malé byty ve městech Podkarpatské Rusi, nevyhovující základním předpisům hygienickým - jsou velkou obžalobou a měly by pohnouti svědomím těch, v jichž rukou leží možnost urychlení staveb obytných pro zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Přes provedené již obytné stavby pro zaměstnance slovenské a podkarpatské, nestačí ještě daleko vystavěné již budovy pro zaměstnance, a o každý dům, o každý byt je sváděn zoufalý přímo boj mezi uchazeči. Jak to bude vyhlížeti nyní v těchto krajinách, když se dává obcím do 2000 obyvatel právo zrušiti ochranu nájemníků vůbec, a jak bude toho zneužíváno při požadování přemrštěně vysokého nájemného, nedá se dnes vylíčiti ani barvami velmi černými.

Některými řečníky bylo již zdůrazněno, jak řádí nemoci a jak se šíří rozvrat a ničí rodinný život mezi zaměstnanci na severu i jinde, kde není řádných bytů. Ze Slovenska a Podkarpatské Rusi mohl bych uvésti řadu drastických dokladů o nápadně vysokém počtu zaměstnanců onemocnělých tuberkulosou a zničených jiným způsobem pro člověka nedůstojnými bytovými poměry.

Podle dnešních zpráv koaličních listů o včerejší schůzi politické "osmy" setkaly se s částečným úspěchem důrazné protesty socialistických stran o úplném odbourání ochrany nájemníků v obcích pod 2000 obyvatel v tom smyslu, že má býti přihlíženo k tomu, aby zaměstnanci státní byli bytem zaopatřeni. Tato neurčitá zpráva - konkrétních návrhů ještě neznáme - znamená ovšem v praksi velmi málo. Přál bych si, aby ti kolegové z řad strany agrární, jež zvláště s takovou vehemencí prosazuje zhoršení osnovy, hledali byt jako státní zaměstnanci v těch obcích, v nichž ochrana nájemníků bude odbourána. Přál bych si dále, aby oni z čistého platu zaměstnaneckého platili ty velké částky nájemného, jež budou požadovány.

Strašnou statistiku ukazují i v historických zemích na př. železniční zaměstnanci. U ředitelství Praha-Sever bylo podle údajů v tomto parlamentě učiněných r. 1927 kolem 700 zaměstnanců bez bytu a 2000 jich dojíždí ze vzdálených míst do úřadu. U ředitelství Praha-Jih bylo r. 1927 kolem 1000 zaměstnanců bez bytu - v Praze samé 500 - a počet několikráte větší je nucen dojížděti i ze vzdálených míst, nechce-li se odloučiti od rodiny. V ředitelství hradeckém potřebuje 1000 železničářů byty, Česká Lípa samotná 300, brněnské ředitelství má více než 500 železničářů bez řádného bytu a olomoucké ředitelství přes 700. Do Mor. Ostravy dojíždí denně do služby asi 1800 zaměstnanců, do Olomouce 800, do Bohumína 600. Jak vyhlíží život těchto dojíždějících zaměstnanců, není snad třeba blíže objasňovati.

Nepoměrně horší jsou poměry u bratislavského a košického ředitelství - nechci uváděti další data - kde bude možno hovořiti o situaci skutečně kritické a zoufalé pro velké řady železničních zaměstnanců.

Tato data z jednoho oboru státní správy, citovaná zúmyslně z údajů poslance koaličního, aby tu nebylo výtky nějakého přehánění, ilustrují, jak se dnes daří bytově státním zaměstnancům.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP