Středa 1. února 1928

Začátek schůze v 1 hod. 48 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.

210 poslanců podle presenční listiny. Zástupci vlády: ministři dr Mayr-Harting, dr Nosek, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 127. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi posl. Zápotockému, Koudelkovi, dr Meissnerovi; dodatečně na včerejší jakož i na dnešní schůzi posl. dr Dérerovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se posl. Štětka, Bolen, Weberová.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Zahraniční výbor zvolil ve schůzi dne 1. února 1928 I. místopředsedou posl. dr Hallu, zapisovatelem posl. Světlíka.

Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Malíka za posl. Bistřického; klub poslanců "Deutsche christl. soz. Volkspartei" posl. Zajička za posl. dr Petersilku; klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei" posl. Schäfera za posl. Grünznera.

Do výboru zahraničního vyslal klub slovenských ľudových poslancov posl. Siváka za posl. Onderčo.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbe. partei" posl. Fischera za posl. Böllmanna.

Předseda: Došly naléhavé interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Naléhavé interpelace:

posl. Hakena a soudr. ministru školství. a nár. osvěty o chystané předloze zákona o reformě školské správy,

posl. inž. Nečase, Koudelky, Brodeckého a soudr. ministru veř. prací o jmenování státní silniční rady,

posl. dr Frankeho, Zeminové, Hrušovského a druhů vládě o projevu arcibiskupa ostřihomského kardinála Serédiho, namířeném proti Československé republice a pro restauraci Habsburků,

posl. Hrušovského a druhů na predsedu vlády o protistátnej činnosti posl. dr Tuky.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy posl. J. Mayera a druhů:

ministru financí, že chebský berní referát odpírá německá potvrzení (č. D 1001-II),

ministru pošt a telegrafů, že se poštovní úředník zdráhá přijmouti doporučené dopisy do německých míst (č. D 1002-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpovědi:

ministra zemědělství na dotaz posl. Koudelky o povolení úředním k mimořádné těžbě lesní na panství vsetínském (č. D 847-II),

ministra spravedlnosti na dotaz posl. Šamalíka, Janovského a druhů o konfiskaci "Selských Hlasů" a "Malozemědělce" (č. D 944-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání 1. odstavce dnešního pořadu, jímž je:

1. Zpráva výboru pro veř. zdravotnictví o vládním návrhu zákona (tisk 1399) o náhradě ošetřovacích útrat za příslušníky hlav. města Prahy ve všeobec. nemocnici v Praze (tisk 1417).

Zpravodajem výboru pro veřejné zdravotnictví je p. posl. dr Rehák. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Rehák: Slávna snemovna! Uzákonením vládnej predlohy zákona, tisk 1133 z r. 1927, chce vláda umožniť ministerstvu ver. zdravotníctva a telesnej výchovy, aby ono ako dozorný orgán všetkého zdravotného ústavníctva Československej republiky mohlo zasiahnuť i v takom prípade - a tu sa jedná v konkrétnom prípade pražskom o všeobecnú verejnú nemocnicu - kde do dnes v tom hatené bolo ešte i doteraz právoplatnými predpisy dekrétu dvorskej kancelárie zo dňa 18. septembra 1788, č. 292 (gub. č. 32958) o liečení pražských chudobných vo všeobecnej verejnej nemocnici v Prahe a dekrétu dvorskej kancelárie zo dňa 25. júla 1829, č. 3311 (č. 146 čes. provinciálneho sborníka zákonov) o liečení pražských obyvateľov na III. triede nemocničnej za nižšie sadzby.

Keďže predpisy o náhrade ošetrovacích trôv vo všeobecných verejných nemocniciach v Čechách, hlavne § 5 zák. zo dňa 5. marca 1888, č. 19 č. z. z., nemohol previesť unifikáciu správneho vedenia zdravotníckeho ústavníctva a takže zákon č. 242 Sb. z. a n. z r. 1920, ktorý oprávňuje síce min. zdravotníctva dozorom všetkého ústavníctva, neodstraňuje však výslovne tieto unifikáciu hatiace predpisy, muselo byť prikročené cestou zákonodarnou k odstráneniu v označených predpisoch normovaných privilegií.

Zdravotná správa prinútená bola ku tomuto kroku len z toho dôvodu, že nemohla i naďalej prizerať sa k tomu, aby bremenami vyplývajúcimi z týchto dvoch privilegií vyčerpávaný bol hospodársky zmienený významný ústav v tej miere, že by jedného krásného dňa pražskú nemocnicu udržujúci verejno-právny fond octnul sa v stave konkurzu.

Výbor pre verejné zdravotníctvo a telesnú výchovu navrhuje, aby Národné shomaždenie cestou zákonnou upravilo otázky náhrady ošetrovacích útrat pre príslušníkov hlavného mesta Prahy vo všeobecnej nemocnici v Prahe a schválilo tak návrh tohoto výšuvedeného zákona, ako vládou bol predložený. Súčasne doporučuje ku schváleniu pripojenú rezolúciu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci pořadu jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není, navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti" pp. posl. Johanis a Červinka.

Dává, slovo p. posl. Johanisovi.

Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Předloženým vládním návrhem tisk 1399 dožaduje se státní správa zrušení zákonem zaručené výhody nemajetných pražských příslušníků používati nižší sazby léčebného na III. třídě ošetřovací ve všeobecné nemocnici v Praze.

Obec pražská stojí na stanovisku, že výhoda nižší sazby ošetřovací náleží plným právem všem jejím obyvatelům. Prakse omezovati tuto výhodu na příslušníky části I až VIII je nesprávná, jak dokládají všichni právníci nejen u obce pražské, nýbrž i u zemského správního výboru, a nezákonná, neboť výhoda vztahuje se právem na nemajetné příslušníky Velké Prahy, poněvadž nelze v jedné a téže obci rozeznávati dvojí domovskou příslušnost.

Z obsáhlé zprávy důvodové ministerstvem veř. zdravotnictví a tělesné výchovy vypracované a k osnově zákona přiložené je zřejmo, že vláda odhodlala se k tomuto kroku hlavně z důvodů fiskálních, neboť nemocniční fond je podle údajů vyčerpán a nemůže nadále snášeti břemena, která na něm lpějí následkem nižší sazby ošetřovací, zaručené pražským příslušníkům zvláštními předpisy, které mají moc zákonnou.

Je zajímavé, že někteří pánové se dovolávají toho, že prý dvorní dekrety vydané za Rakouska, resp. dávno před parlamentními poměry rakouskými, které jsou uvedeny v důvodové zprávě, nemají charakteru zákona. Je nutno říci, že dosud všechny výnosy, které Nejvyšší správní soud - ať už vídeňský anebo pražský - v této věci vydal, mluví o stanovisku, že dekrety vydané o léčení chudých města Prahy ve všeobecné nemocnici zdarma nebo o léčení nemajetných příslušníků města Prahy za levnější sazbu, mají charakter zákona a že je nutno jako zákony je vykládati.

Hodlá tudíž vláda předloženou osnovou z důvodů fisku zrušiti práva občanů pražských, a to bez jakékoli náhrady, čili jinak řečeno, vyvlastniti je.

Proti tomuto v dějinách nemocnic ojedinělému postupu ohradila se obec pražská zvláštním podáním vládě československé, kde proti zákonu a jeho důvodové zprávě podává řadu z vážných námitek a vyvrací ji po stránce právní. Ministerstvo ovšem, když nepochodilo u správního soudu a když všechny orgány tvrdí, že známé dekrety, které jsou citovány, mají charakter zákona, prostě nyní navrhuje zrušení těchto dekretů a chce práva zejména příslušníků obce pražské, ať chudých nebo nemajetných, vyvlastniti.

Zrušení privilegia nižší sazby ošetřovací nestihne - jak praví důvodová zpráva na str. 10 - "velmi zámožné Pražany", neboť ti, jak je známo, nevyhledávají léčení na III. třídě všeobecné nemocnice pražské, nýbrž uchylují se do sanatorií a soukromých ústavů léčebných, nýbrž pouze vrstvy sociálně slabé, které jinam jíti nemohou a jsou výhradně na nejnižší třídu pražské všeobecné nemocnice odkázány.

Obec pražská správně poukazuje, že z předloženého vládního návrhu zákona vane ostrý protisociální duch, což kontrastuje velmi ostře s jubilejním rokem republiky, kdy ochrana slabých má býti jednou z největších povinností státu v jeho vlastním zájmu.

Zrušením výhody pražských příslušníků, která se vztahuje vedle všeobecné nemocnice též na nemocnici u Milosrdných sester pod Petřínem, na nemocnici dětskou a odbočku v Tuchoměřicích, bude vedle obce postižena zejména řada nemocenských pojišťoven, jejichž finanční stav tohoto nového břemena nesnese.

Že osnova zákona postihne zejména nemocenské pojišťovny velmi citelně, je viděti z čísel: V obvodu Velké Prahy je 7 okresních nemocenských pojišťoven a 15 pojišťoven ostatních druhů, které padají v úvahu při obesílání pacientů do pražské všeobecné nemocnice. U těchto 22 nemocenských pojišťoven je pojištěno asi 300.000 pojištěnců. Sedm okresních nemocenských pojišťoven, a to: pražská, vinohradská, nem. pokladna různých živností, spol. truhlářů, spol. pekařů, spol. uhlířů a strojnická v Praze, které čítají na 100.000 pojištěnců, mělo r. 1927 u všeobecné nemocnice pražské úhrnem 53.000 ošetřovacích dnů. Vezmeme-li tento poměr za základ i pro ostatní pojišťovny pražské, přijdeme k číslici asi 160.000 ošetřovacích dnů do roka.

Už povolené zvýšení léčebné taxy ve všeobecné nemocnici o 2 Kč denně - vyhláškou zemské politické správy z 29. listopadu 1927 znamená zvýšení zatížení pro pražské pojišťovny 320.000 Kč ročně. Stane-li se zákonem předložená osnova, o níž referoval p. dr Rehák, znamená to další roční zatížení 240.000 Kč, protože asi 30% z uvedených 160.000 ošetřovacích dnů připadá na pražské příslušníky. Ke všemu, čím bylo nemocenské pojištění postiženo, přidává vláda ještě tento další čin.

Mám ovšem zejména, když se odňala zemskému správnímu výboru možnost stanoviti přiměřené sazby a jeho právo se omezilo na pouhé poskytnutí příležitosti k vyjádření, velmi věrohodné zprávy, že nezůstane na tomto zvýšení, nýbrž že se chystá v dohodě se zemskou politickou správou zvýšení další, a to až na 35 Kč denní sazby.

Je zajímavo všimnouti si, proč v pražské všeobecné nemocnici je sazba nejdražší. Podle zprávy odb. přednostou dr Bébrem podané přijde jeden den ošetřovací v zemské nemocnici v Brně na 36 Kč, v Bratislavě na 37 1/2 Kč, ale v pražské nemocnici na 42 až 52 Kč. Při tom však vidíme, že v pražské nemocnici není postaráno o stravování pacientů lépe, než v nemocnici jiné. Ve státní nemocnici vinohradské, která je spravována státní správou, jest ošetřovací sazba 21 Kč a na této nemocnici státní správa vydělává. Z Karlova náměstí na Vinohrady, jak jsem již ve výboru dokazoval, není daleko a nákupní prameny jistě jsou stejné pro nákup pro nemocnici vinohradskou jako pro všeobecnou nemocnici. Tu jest vysvětlitelno, kdo zná poměry, že právě umístění klinik, zatížení fondu nemocničního vyučovací správou atd., nese důsledky, které se objevují tím, že v Praze náklady ošetřovací proti jiným nemocnicím, ale zejména náklady v pražské - všeobecné jsou nejdražší.

Tato okolnost je pozoruhodna s toho hlediska, že vlastně stát šidí nemocniční fond. Poněvadž všeobecná nemocnice jest nemocnicí fondovní, stát, vlastně resort vyučovací správy tím, že zadržuje řadu let nemocničnímu fondu náhradu nákladů z provozu klinik vzniklých, velmi šidí nemocnici samu a teď se domáhá zrušení privilegií. To zejména ovšem postihne příslušníky pražské, ať již nemajetné nebo úplně chudé. Kdyby měla býti ošetřovací sazba stanovena 35 Kč, stouplo by zatížení pražských nemocenských pojišťoven z uvedených ročních 560.000 Kč na 1,840.000 Kč. Nemohu než nejdůrazněji před podobným postupem varovati.

Upozorňuji pány z ministerstva zdravotnictví, že sice dnes patrně dostanou zde a později i v senátě ke schválení osnovu zákona, ale pánové by se mýlili, kdyby myslili, že budeme trpěti, aby dělali sazbu ošetřovací bez příslušných zájemníků, totiž pojišťoven, které jsou největšími poplatníky zemského správního výboru a obce pražské.

Majorita zamítla naše návrhy, aby do ošetřovací sazby měla právo mluviti ne jen zemská politická správa, které se dává dosavadním zákonem právo stanoviti sazby po slyšení zemského správního výboru, a vylučují se také nemocenské pojišťovny a obec pražská. Jestliže pánové zamýšlejí prováděti tak krutě stanovené ošetřovací sazby, vyvolá to odpor u všech zájemníků. Doufejme, že ministerstvo zdravotnictví příště při provádění zákonů vynasnaží se, aby slyšeni byli také zájemníci.

Státní správa hlavní vinu za špatný finanční stav všeobecné nemocnice přesunuje téměř výhradně na uvedené privilegie. Toto tvrzení není však oprávněné, neboť ministerstvo školství, tedy státní správa sama zadržuje celou řadu let nemocničnímu fondu náhradu nákladů z provozu klinik vzniklých, a tím sama nezúročitelně zatěžuje nemocniční fond stále vzrůstajícím břemenem do značné výše.

Připomínám, že, když vláda připravovala nynější osnovu, všechny noviny konstatovaly zejména okolnost, že všeobecná nemocnice má za vyučovací správou 30 mil. Kč, a vláda nedementovala tyto zprávy. Mám tedy za to, že tvrzení, které bylo obsaženo v novinářských zprávách, bylo správné.

Kdo však zná poměry ve všeobecné nemocnici, je přesvědčen, že špatný finanční stav této nemocnice nezaviňuje privilegium pražských chudých, nýbrž špatné minulé hospodaření tohoto ústavu. Měli jsme příležitost zejména v rozpočtových debatách poukázati na stinné stránky hospodaření této nemocnice, která donedávna ještě vykazovala nezúročitelných 30 mil. Kč na nedoplatcích léčebných nákladů. Tyto nedoplatky nezaviňovalo privilegium chudých, nýbrž špatná administrativa nemocnice. Nechť nám ředitelství nemocnice sdělí dnešní výši neuhrazeného léčebného, jakož i výši odpisů na ošetřovném, a zejména příčinu, proč ošetřovné je nedobytné u některých stran. Bylo by zajímavé, kdyby nám ředitelství nemocnice podalo zprávu, jaké jsou dluhy tohoto ústavu, když ani nedávno uzavřená výpůjčka u Hypoteční banky ve výši 20 mil. Kč nepomohla nemocnici z finanční tísně. Naproti tomu nechť nám je sdělena výše dlužné částky ministerstvem školství, a co bylo podniknuto za účelem náhrady těchto pohledávek, ať už je to 30 mil. Kč, či méně, aby veřejnost věděla, co všeobecná nemocnice dluží.

Mimo to nechť ředitelství ústavu podá zprávu, nač přijde nemocnici ošetřovací den - ač jsem konstatoval cifry uvedené p. sekčním šéfem ve výboru - jaké jsou náklady osobní a věcné a k jaké výši ošetřovací sazby míní přikročiti.

Zdůrazňujeme, že vláda republiky Československé není oprávněna řádně nabytá práva na nižší sazbu ve všeobecné nemocnici pražským chudým poskytovanou a 130 let již trvající rušiti, neboť akt tento byl by novou křivdou na nemajetných vrstvách tohoto státu. Je naopak povinna řádnou systematickou organisací práce a kontrolou umožniti snížení ošetřovacích nákladů, v prvé řadě tím, že zakročí, aby vlastní závazky vůči nemocnici byly včas hrazeny.

Je velmi pravděpodobno, že úřadující ředitelství všeobecné nemocnice nestačí k těmto úkolům. Doporučujeme proto, aby správou nemocnice bylo pověřeno kuratorium - jak to kdysi bylo slibováno zástupci státu pražské obci - které by dbalo řádného a úsporného hospodaření v rámci rozpočtu a které by bylo větší zárukou ekonomického provozu než dosavadní ředitelství.

Doporučujeme, aby v kuratoriu zastoupeny byly a měly právo spolurozhodovati i korporace, z jejichž prostředků léčebné se hradí, jako jsou nemocenské pojišťovny.

Upozorňuji, že podobné kuratorium je u všech jiných veřejných nemocnic, že podobná kuratoria trvají zejména v jednotlivých okresích, že nemocnice nevede jedna osoba, nýbrž kuratorium složené z více osob, a je to nutno nejen z důvodů demokratických, nýbrž i hospodářských a správních při spravování takových velikých ústavů léčebných. Je to nutno učiniti, a jestliže se osvědčuje takové kuratorium v okresích, tedy tím spíše by se osvědčilo ve všeobecné nemocnici pražské.

Poukazovali jsme již několikráte - od r. 1924 - že řízení všeobecné nemocnice vzhledem k finančnímu stavu jest úkolem, kterému by se měl nynější ředitel, min. rada dr Jos. Doškář, plně věnovati a nepřijímati vedlejší honorované zaměstnání ve státní nemocnici na Král. Vinohradech. Jestliže odpovědný ředitel tohoto ústavu je vázán jinými povinnostmi, nemůže se věnovati svému úkolu, a pak se nedivme, že řízení nemocnice vykazuje mezery k finanční škodě a vede ke zhroucení.

Nepokládáme dále za nezbytno, když finanční stav nemocnice je tak ubohý, zařizovati z prostředků fondu nákladem 40.000 Kč byt nemocničních funkcionářů. Skutečnost potvrzuje, že upozornění naše, která po několik let jsou ve sněmovně činěna, byla oprávněna. Na intervence tyto nebylo odpověděno, ani jich dbáno a dnes na záchranu situace, způsobené vadným hospodařením, přichází vláda s návrhem vyvlastniti chudým pražským příslušníkům poslední výhody, které jim ani byrokratické Rakousko neodvážilo se odebrati.

Připomínám, že v Praze máme stav, že dva veliké ústavy vede jeden ředitel. Zdůrazňoval jsem tuto okolnost již ve výborech i ve sněmovně několikráte. Jak známo, pražská všeobecná nemocnice má 1300 lůžek a kromě toho dává své nemocné do nemocnice Milosrdných sester pod Petřínem, do obou dětských nemocnic české i německé a kromě toho do filiální nemocnice v Tuchoměřicích. Můžeme tedy říci, že pod správu všeobecné nemocnice v Praze spadá takto asi 2000 lůžek. Je pochopitelno, že, když má tuto agendu na starosti jediný ředitel, má co dělat, i když uznáme, že nynější ředitel dr Doškář je osoba jistě velmi agilní. Je-li jinak na svém místě, ať posoudí odborníci a povolané odpovědné úřady. Ale ministerstvo zdravotnictví trpí, že tomuto řediteli se ukládá také správa a vedení státní nemocnice na Vinohradech, ústavu, který sám má na 800 lůžek a kde jest zřízeno velmi odpovědné oddělení Pasteurovo. Musíme si býti vědomi - a kdo z lékařů nebo jiných činitelů, kteří vedou administrativu, zná poměry, to potvrdí - že ředitel, který má na starosti 2800 lůžek, z lidských a fysických důvodů není schopen, aby tyto ústavy ovládal.

Jest pozoruhodno, že bylo sice slíbeno ve výboru, že se stane náprava, avšak dosud se nestala, a mně je nevysvětlitelné, proč se tento stav trpí, když se ví, že tím také režie státu v obou nemocnicích trpí. A jestliže ve všeobecné nemocnici se ukazuje na určité vady, jest nesporno, že tím není vinna osoba dr Doškáře, kterého musím v tomto ohledu vzíti v ochranu, nýbrž nynější režim, že totiž zde není odvaha obsaditi místo druhého ředitele ve vinohradské nemocnici. Proč a z jakých důvodů se toto místo neobsazuje, je nevysvětlitelné, zvláště když se ví, že jest tolik osob kvalifikovaných, zejména z kruhů lékařských, které by mohly býti ustanoveny vedoucími činiteli ve vinohradské nemocnici.

Proto zamítáme tuto osnovu jako protisociální, poškozující chudinu i veřejný zájem, osnovu, která tak neslýchaným způsobem hodlá vyvlastniti nemocným chudákům staletá, řádně nabytá práva.

Ke konci vyslovuji přání, aby ministerstvo zdravotnictví hledělo, aby starý personál ve všeobecné nemocnici byl trochu brán v ochranu proti personálu, který jako cvičný do nemocnice dochází. Ve všeobecné nemocnici jest asi 350 členů personálu, z toho přes 200 ošetřovatelek na různých odděleních, z nichž některé jsou již staré a zapracované. Chápu, že někdy jest třeba vyřaditi staré osoby, když se stanou neschopny ku práci, ale ve všeobecné nemocnici jsou takové poměry, že ošetřovatelky staré službou - nikoli věkem - jsou nahrazovány diplomovanými sestrami, které musí býti teprve učeny starými ošetřovatelkami, zejména na jednotlivých odděleních. Když však stará laická ošetřovatelka zapracuje diplomovanou mladou dívku, jest tato stará ošetřovatelka propuštěna. Myslím, že tento kurs by měl pominouti a že by staré zapracované ošetřovatelky, které nejen obsluhu v nemocnici, nýbrž i správu klinik dobře vedou, neměly býti takovým způsobem propouštěny. Zde by tedy měl býti jiný kurs a taková ošetřovatelka, pokud je zapracována, i když je laička, měla by býti ponechána ve službě.

Jinak prohlašuji, že budeme hlasovati proti osnově, a to z důvodů, které jsem uvedl, poněvadž osnova sama je charakteristikou dnešního režimu, i režimu, který se v poslední době u ministerstva zdravotnictví ujímá, kde zejména k otázkám sociálně-zdravotním se zaujímá často stanovisko nepříznivé. My ostatně ještě při jiných příležitostech budeme moci ukázati, jak se v poslední době tento kurs změnil. (Souhlas čsl. soc. demokratických poslanců.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP