Úterý 17. ledna 1928

Máme otázku zprostředkování práce; od r. 1921 žádáme, aby byla upravena. Zákon o závodních radách zmiňuje se o úřadech pro zprostředkování práce, ale nemůžeme se k nim dostati jen z toho jediného důvodu, že majitelé dolů jsou proti nim a že si nechtějí dáti vzíti svobodné rozhodování o pracovním trhu. Prosím: Jak působí tento nedostatek, že nemáme řádného zprostředkování práce nebo aspoň takového, do něhož by mohli mluviti také horníci, pokud jde o pracovní poměry v hornictví? V letech 1924, 1925 a 1926 ubylo v československém hornictví 17.000 horníků smrtí nebo invaliditou; z jiných příčin 67.000, úhrnem asi 85.000. V téže době přibylo jich 75.000 a z toho 34.000 bylo nově přijato do dolů. Dámy a pánové! Snad široká veřejnost nepochopí, co se skrývá v těchto číslicích. V těchto číslicích se kromě mnohých jiných věcí skrývá ještě to, o čem ještě promluvím, a především to, že majetníci dolů libovolně rozhodují o pracovních místech, skorem, nebo snad již lze říci přímo, že této věci zneužívají. Dnes již není možno, aby horník s několika dětmi dostal někde práci. Podle mzdové smlouvy musí podnikatel vypláceti také přídavek na děti 1,50 Kč za směnu a proto se táže horníka hledajícího práci: "Máš děti a kolik?" A má-li horník děti, není pro něho místa. Účinek úplného vlivu podnikatelů na pracovní trh a na pracovní místo projevuje se však ještě po jiné stránce, a to v ohromném vzrůstu důchodců bratrských pokladen. Mezi propuštěnými 85.000 lidí jsou lidé, kteří v hornictví ztrávili 25, 30 a 35 let, kteří se ještě úplně hodí k mnohým pracím, kteří jsou však také v takovém stavu, že když se j i m práce odpírá, nemůže jim býti odepřen důchod. Nechci vás obtěžovati číslicemi, ale uvedu vám dvě číslice: Počet provisionistů činil v československých bratrských pokladnách r, 1920, a to řádných členů, kteří byli ve stadiu provise. 25.000. Tato číslice stoupla r. 1926 na 43.000 a úhrnný počet důchodců na 88.000. Můžeme klidně tvrditi, že těmito libovolnými a úmyslnými manipulacemi majetníků dolů byly bratrské pokladny zničeny a uvedeny na kraj propasti a nyní, když se to stalo, přicházejí majetníci dolů a přichází vláda a praví: Sanace se musí provésti na útraty důchodců, na útraty horníků. A stále ještě stojí vláda na svém stanovisku, že horníci-provisionisté, kteří po 30leté činnosti v dolech dostávají pensi 9 04 Kč, mají příliš mnoho, že jim má býti vzata třetina, že jejich pense má býti snížena nebo stlačena na 6 Kč 2 h (Výkřiky na levici.), že dlužno práva činných členů snížiti o 40%, že pojem "neschopnosti k práci", jenž jest tak starý, jako hornické a bratrské pojištění, musí býti zrušen, hranice stáří zvýšena a že vdovská pense musí býti rozhodně snížena. K tomu přichází československá vláda v době, kde skorem všude okolo nás byly v posledních letech důchody pojištěnců v hornictví zvýšeny. Tak v minulých letech usneslo se rakouské Národní shromáždění na zákoně, že provise rakouských členů bratrských pokladen se zvyšují skorem o 40%. Tak činí důchody říšských bratrských pokladen třikráte nebo čtyřikráte tolik, co činí dnes naše důchody z bratrských pokladen. Československá republika a nynější vláda přichází se svým úsilím o konsolidaci a setrvává do dneška na návrhu, že důchody mají býti sníženy o jednu třetinu. Mohl bych uvésti ještě mnoho věcí, kde sociálně-politické zákonodárství v hornictví vykazuje ještě mnoho nedostatků. Všem lidem jest jasno, že zákon o závodních radách dlužno novelovati. Znovu obsahuje odepření práva. Máme na příklad od roku 1922 spor o otázku, kterou zákon řeší zcela jasně, zdali totiž majetník dolu má poskytnouti závodním radám závodní kancelář či nikoliv. Jest to v zákoně. O tomto právním sporu radil se nejvyšší správní, soud již třikráte, nejvyšší soud jedenkrát a příslušnostní soud k vyřízení negativního sporu o příslušnost také jednou, a to s tím výsledkem, že se všechna tato nejvyšší justiční místa prohlásila za nepříslušná. Táži se: Kde na celém světě jest ještě možná taková ostuda, aniž vláda nebo příslušné úřady, v tomto případě ministerstvo veř. prací a ministerstvo spravedlnosti, nezasáhly a neučinily nutná zákonitá opatření, aby odstranily tento ostudný stav, aby jej napravily? Snadno lze také porozuměti, že se při těchto sociálně-politických zaostalostech a nedostatcích vykonává podstatný vliv na postavení horníků. Ministr veř. prací prof. Spina při poradách o rozpočtu sice prohlásil v rozpočtovém výboru, že poměry dělníků v hornictví jsou dostatečně konsolidovány. Proč pak? Poněvadž prý v roce 1926 nebylo v hornictví skoro vůbec stávky. Také důvod státníka! Pan ministr při tom docela zapomněl, že horníci již v letech 1925 a 1926 k vyrovnání svých ohrožených životních zájmů byli nuceni vznésti mzdové požadavky, a že jen se zřetelem na obranu proti navrhovanému zhoršení pojištění nezahájili v lednu skutečný boj. To věděla sice celá veřejnost, jen ne pan ministr veřejných prací, neboť by byl nemohl v rozpočtovém výboru takto mluviti. Jak jest tomu nyní? Musíme vyjíti od r. 1923, neboť v tomto roce byly sníženy mzdy s odůvodněním, že musejí býti sníženy ceny uhlí, aby klesla také cena i jiných předmětů potřeby. Od té doby úřední životní index stoupl z 889 na 940. To jsou průměrné číslice. Pokládám za povinnost podle cen několika důležitých potravin vylíčiti stoupání cen, z něhož seznáte, že praktický účinek zdražení, které mezitím nastalo, jest ještě mnohem větší. Chléb stoupl od r. 1923 skorem o 50%, mouka o 33%, brambory o 13%, cukr o 21%. Při tom jsem ještě nepřihlížel k poslednímu zvýšení cen, jež nám uštědřily poslední dny. Uzená slanina stoupla o 16%, hrách o 18%. Seznáváte z toho, že zdražování, způsobené zvýšením cel, dá se nejsilněji cítiti právě v nejchudších hospodářstvích, poněvadž byly podstatně zdraženy nejprostší a nejnutnější potraviny. Naproti tomu mzdy, když jsme při výdajích na živobytí mluvili o úředním indexu 940, stouply proti předválečné době v severozápadních Čechách průměrně na 734; proto jejich kupní síla rovná se proti předválečné době sotva 80%. Podnikatelé tvrdí opak. Mzdy jsou prý vysoké a ostatně prý jsou sociální břemena tak veliká, že se tím výrobek velice zdražuje. Poukázal jsem na to již v rozpočtovém výboru a musím zde ve sněmovně veřejně opakovati, že to jest naprostá nepravda. Mzdy a sociální břemena činily r. 1913: v moravsko-ostravském revíru 47%, v mosteckém revíru 43 hodnoty vyrobeného zboží, r. 1927 v ostravském revíru o 16% méně, v mosteckém o 11% méně, tedy jen 33%. Vývoj mzdy klesl z 54 Kč průměrného výdělku za směnu na 39 60 Kč za směnu, při čemž dlužno ještě přihlížeti k tomu, že se horníku sráží týdně průměrně 18 až 19 Kč na pojištění. Jak jest tomu s podnikateli? Můžeme zjistiti, že zisky podnikatelů nebyly v žádné době tak veliké jako v posledních letech. Vykázané zisky nejdůležitějších hornických podniků, které r. 1923 činily 41 milionů, stouply zatím do r. 1926 na 64 miliony. To jest tedy zisk majetníků dolů z akce r. 1923. To jsou jen vykázané zisky. Nevykázané, k nimž jsem při tomto vylíčení nepřihlížel, jsou ohromné reservy a odpisy, které každoročně lze konstatovati.

R. 1927 byla usnesena berní reforma, jejímž otcem jest ministr financí prof. dr Engliš. Tato berní reforma umožnila průmyslníkům a podnikům povinným veřejně účtovati, aby podnikali jisté manipulace. A tu jsme znovu zpozorovali, že mezi všemi průmyslovými podniky jsou majetníci dolů na prvém místě, pokud jde o poukazování reservním fondům, vydávání bezplatných akcií, valorisaci akciového kapitálu, čeho nelze v tomto státě zjistiti u žádného jiného stavovského odvětví, ani u jiného kapitalistického odvětví. Majetníkům dolů byly jejich hodnoty zvalorisovány, skorem bychom mohli říci, zlatem vyváženy. A jediné v tom není stále ještě pravý zisk. Časopis "Wirtschaft" poskytl nám před několika dny způsobem uznání hodným výkaz, jak se vyvíjely kursovní ceny jistých akciových podniků r. 1927. A tu nalézáme, že největší hornické společnosti v republice, Severní dráha, Česká obchodní společnost, Západočeská uhelná společnost, Báňská a hutní společnost atd. vykazovaly r. 1926 hodnotu akcií 1,2 miliardy korun a že cena těchto akcií koncem r. 1927 stoupla na 1,9 miliardy. Toto ohromné stoupnutí ceny akcií neprojevuje se ani ve stabilisačních bilancích ani jinde a vlastně přesahuje, počítá-li se úhrnná částka a přihlíží-li se k ní, zhodnocení na paritu zlata. Viděli jsme pány při jejich dovozování. Živě se pamatuji při tom na debatu, která se konala dne 7. ledna 1927 a kterou tehdy ministr veř. prací Spina zprostředkoval mezi námi a majetníky dolů, když majetníci dolů dali prohlásiti prostřednictvím presidenta svazu: "Pánové, uznáváme, že horníci něčeho potřebují, ale stav hornických podniků jest takový, že nejsme naprosto s to, abychom něco dali. Znamená to, že všichni musíme těsněji utáhnouti řemen." Jak vypadá toto utažení řemene, právě jsem vám vylíčil. Mohl bych vám pro každý jednotlivý případ uvésti něco zvláštního, než to by vedlo příliš daleko.

Pánové stále slyší o snižování mezd, které jest nutné v zájmu výroby. Pokud jde o hornictví, mají odpovědní ředitelé těchto podniků obrovské platy a vedlejší požitky, které činí 10kráte až 100kráte tolik než roční důchod horníkův. Ale aby sami těsněji utáhli řemen, nenapadlo jim ani r. 1927 opravdu ani v nejmenším. Vzhledem k těmto poměrům vznesli horníci koncem r. 1927 k majetníkům dolů zcela skromný, se zřetelem na velkou nouzi více než skromný požadavek, aby jim byla vyplacena jednorázová drahotní výpomoc 400 Kč ženatým a 300 Kč svobodným. Majetníci dolů ve všech revírech zamítli tento požadavek, poněvadž prý mzdy horníků jsou i tak dosti vysoké. Se zřetelem k ziskům posledních let, jak jsem vylíčil, a k tomu, že lze očekávati, že zisk r. 1927, kdy se teprve řádně bude moci projeviti hodnota stabilisačních bilancí, bude ještě mnohem větší, musíme toto chování majetníků dolů považovati za zcela nesrozumitelné, ba za výsměch horníkům.

Nato horníci, prozatím v jednom revíru, vypověděli mzdovou smlouvu a oznámili podnikatelům, že jsou ochotni vyjednávati o novou mzdovou smlouvu na základě žádaného zvýšení mzdy. 13. t. m. zaujali majetníci dolů stanovisko k této otázce a usnesli se, že dají tuto otázku prostudovati, aby v nejbližších týdnech byla o ní podána zpráva. Prohlásil-li jsem, že horníci jsou ochotni vyjednávati, při pojil bych k tomu s tohoto místa beze vší hrozby i to: Ačkoliv horníci jsou rádi ochotni vyjednávati, nechť si dají pánové říci, že horníci jsou právě tak hotovi k činu a nejsou ochotni pracovati beze smlouvy.

Z toho ovšem povstává kritický stav. My, a zvláště já, nejsme zde proto, abychom někoho vyzývali, aby se uchopil iniciativy. Nikoliv, k tomu nemám plnomocenství jménem horníků, ale zkušenosti, jež jsme loni učinili s ministerstvem veřejných prací, nejsou podle toho. (Posl. Hackenberg [německy]: Ministerstvo i dnes projevuje skutečně nepatrný zájem. Ani jeden ministr není přítomen!) Snad přijdou do 4 neděl, nevím. Ale chci připomenouti, jak postupovalo ministerstvo veř. prací, totiž způsobem, jenž ovšem podporuje vyzývavé chování majetníků dolů a přímo je provokuje. Dne 6. prosince 1926 dostavili se k panu min. dr Spinovi zástupci horníků a žádali ho, aby prostředkoval při požadavcích horníků. Pan ministr to výslovně a slavnostně slíbil. Co se stalo? Žádali od nás písemné podání. Bylo jim předloženo. A tuto žádost zaslal nyní pan ministr prostřednictvím svého odborového přednosty svazu majetníků dolů. Po několika dnech bylo naléháno, aby se svaz o ní vyjádřil. Svaz majetníků dolů vyjádřil se pak právě tak odmítavě, jako před 14 dny k nám. Nebylo lze nic jiného očekávati. Nato nám pan ministr poslal tuto odpověď, abychom ji vzali na vědomí. To bylo slíbené prostředkování. Ale, pánové, přijde ještě něco hezčího. Dne 30. prosince 1926 zástupci horníků ještě jednou osobně upozornili pana ministra na kritický stav a žádali, aby pan ministr zahájil nějaká vyjednávání o prostředkování. Pan ministr prohlásil, že jest k tomu ochoten. Strany byly obeslány na 7. leden. Pan ministr dal se omluviti a poslal svého odborového přednostu, který zahájil vyjednávání a udělil stranám postupně slovo. Když páni majetníci dolů prohlásili, že horníci musejí tedy silněji utáhnouti řemen, pan odborový přednosta rychle jednání ukončil a skončil prohlášením, že podá zprávu panu ministrovi. Zdali a jak podal zprávu a co dále učinil pan ministr po této zprávě, na to nám pan ministr až do dneška zůstal dlužen odpověď. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)

Když tedy pravím, že se blížíme ke kritickému stavu, jistě neříkám příliš mnoho. Nouze horníků jest tak veliká, že nepřeháním, pravím-li, že v jednotlivých případech činní ženatí horníci, provozní dělníci při částečné nezaměstnanosti musejí doslova své děti mimo práci posílati na žebrotu. Vy se zde divíte, když se právem mluví o kritickém stavu, ježto v tomto státě schází to, co jest v Německu, v Rakousku a ve všech jiných státech: nadřízené místo, které by po případě dalo podnět k vyjednávání? Pochopíte, že se již nikdo z horníků nemůže odvážiti po zkušenostech z let 1926 a 1927 žádati ministerstvo o vyjednávání? Neúčast vlády jest nejen neúčastí, nýbrž podporováním úsilí majetníků dolů. Jistě právem prohlašuji: Vykonává-li se takto prostředkovací činnost, pak by snad dělníci byli bez ní při vyjednávání o velký kus dále. Tyto poměry dohánějí ovšem ke srážce, a to jest velice pozoruhodné se zřetelem na všeobecné hospodářské poměry.

Ukončili jsme jeden rok a teprve několik dní jsme v novém roce. Ke konci loňského roku pěli zaměstnavatelé, státníci tohoto státu a měšťácké noviny chvalozpěvy, jak dobrým rokem byl rok 1927. Skutečně byl dobrým rokem pro ně, ale na útraty všech pracujících lidí a tedy také na útraty horníků. Rokem 1928 zahájili jsme prý jubilejní rok desítiletého založení státu a slavnosti přece již začly.

Pánové, nejsme ani na chvíli v nejistotě o tom, co přinese pracujícím třídám i rok 1928: Pokračování toho, co pánové v roce 1927 tak úspěšně pro své kapsy vydřeli z kapes pracujícího lidu. Mezi účastníky slavnostního roku budou i horníci a budou musiti připomenouti pánům z vlády a českým vládním stranám, co všichni vespolek slibovali horníkům v roce 1918 a co jim bez výjimky zůstali dlužni. Zůstali dlužni proto, poněvadž naše sociálně-politické zákonodárství, poněvadž sociální stav horníků jest horší než ve kterémkoliv okolním státě. Horníci použij í každého podnětu, aby připomenuli pánům, jakých slibů se jim od nich tehdy dostalo. Mohu si ještě živě představiti, jak první ministr veř. prací republiky, pan Staněk, jezdil po hornických revírech a sliboval horníkům modré s nebe, tedy příslušník strany, jejíž předseda jest v čele této vlády, která chce zahájiti a provésti v plném rozsahu sociální reakci a působiti, aby se zvláště u horníků projevila a vybila. Pravím-li: "Zůstali jim všechno dlužni," není to, co jsem vypočítal, ani zdaleka to, co skutečně zůstali dlužni. Pro tento návrh zákona budeme hlasovati, poněvadž napravuje starou křivdu na slovenských a podkarpatoruských hornících, ale rozhodně nemůže býti splátkou na všechny dlužné sliby horníkům. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Přerušuji rozpravu, jakož i další projednávání pořadu této schůze.

Učiním ještě některá presidiální sdělení.

Dovolené udělil jsem na dnešní schůzi posl. Haiplickovi, Elstnerovi, Wünschovi; na tento týden posl. Vološinovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se posl. Schuster na dnešní schůzi, posl. dr Czech na tento týden,

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Klub poslanců čsl. nár. demokracie vyslal do výboru sociálně-politického posl. Ježka za posl. Kvasničku; do výboru zdravotnického posl. dr Reháka za posl. dr Hajna.

Klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu vyslal do výboru rozpočtového posl. dr Hallu za posl. dr Zocha, posl. E. Vencla za posl. Doležala; do výboru ústavně-právního posl. dr Slávika za posl. dr Hallu; do výboru zahraničního posl. dr Hallu za posl. dr Zadinu; do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Zemana za posl. Žalobina; do výboru pro veř. zdravotnictví posl. Honzla za posl. Chlebounovou; do výboru branného posl. Mašatu za posl. dr inž. Botto.

Místopředseda Stivín: Došel dotaz. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte): Dotaz posl. Gregorovitsa ministru zemedelstva o parcelácii pusty Kováč, patriacej ku Schoellerskému panstvu v Leviciach (č. D 973-II).

Místopředseda Stivín: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpovědi:

min. vnitra na dotazy: posl. dr Koberga, že bruntálská okresní politická správa zakázala rozšiřovati letáky (č. D 912-II),

posl. Brodeckého, že četnickým gážistům nepřiznává se právo na započtení roku 1919 jako roku válečného (č. D 930-II);

min. školství a nár. osvěty na dotaz posl. dr Daňka a druhů o agitaci pro odhlašování dětí z náboženské výchovy ve škole (č. D 908-II).

Místopředseda Stivín: Mezi schůzí byl tiskem rozdán vládní návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1413. Vládní návrh zákona, kterým se mění § 2 a § 5 zákona ze dne 19. března 1920, č. 194 Sb. z. a n., o zaopatřovacích nárocích bývalých vojenských gážistů a § 3 a § 16 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 288 Sb. z. a n., o změně některých předpisů o zaopatřovacích požitcích vojenských osob a pozůstalých po nich.

Místopředseda Stivín: Mezi schůzí byly tiskem rozdány naléhavé interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1290. Naléhavá interpelace posl. Kršiaka, Šafranko, Čulena a soudr. ministrům vnitra a spravedlnosti o zmučení Ignace Petényho košickou policií a o způsobu jednání státního zástupce Martínka.

1295. Naléhavá interpelace posl. Majora, Šafranko a soudr. ministru spravedlnosti o opětovném zabití člověka policií na Slovensku.

1303. Naléhavá interpelace posl. Zeminové, Bergmanna, dr Patejdla a druhů vládě republiky Československé pro bezodkladné zavedení placených dvojsvátků s právy klidu nedělního, o vánocích, velikonocích a letnicích.

Místopředseda Stivín (zvoní): Přikročím k ukončení schůze.

Sděluji, že z důvodů formálních, aby mohly býti přikázány výborům vládní návrhy dnes tiskem rozdané, bude nutno konati dnes ještě jednu schůzi, i žádám, aby paní a páni poslanci ze zasedací síně neodcházeli.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala dnes za 15 minut, t. j. v 6 hod. 35 min. s

pořadem:

Nevyřízené imunitní záležitosti pořadu 120. schůze.

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 6 hod. 20 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP