Otázka invalidní ve všech starých státech
s určitým stupněm civilisace je považována
za vysoce důležitou a státní. Zaopatření
invalidů a pozůstalých po padlých,
to není pouze podle našeho soudu záležitost
pana ministra soc. péče, nýbrž je to
také záležitost ministra nár. obrany.
Také ve všech státech staré tradice
otázka invalidů podle toho se chápe a ovšem
také řeší.
Ovšem dnešní společnost v celku, jež
se klaní pouze politické a fysické moci,
která své úkoly sociální plní
jenom jako nutné a nepříjemné zlo,
která nezná sentimentu a jíž se bída
protiví, zabezpečuje sice svůj blahobyt životy
občanů, ale za tyto životy ani žebráckým
haléřem platiti nechce. A nebylo by, myslím,
správné, ba ani mravné, léčiti
jenom kruté následky ničivých sil
války a nevšímati si příčin
k ní a nebrániti se těmto příčinám.
Z toho důvodu jako soc. demokraté považujeme
válku, přihlížejíce nejen k jejímu
ničivému průběhu, ale také
k strašným mravním a sociálním
důsledkům, za největší zlo, jímž
samo sebe trestá lidstvo. Byli to v Anglii sami vojáci,
organisátoři a technikové světové
války, kteří co nejostřeji a drastickými
doklady odsoudili válku pro úžasnou nesmyslnost
vzájemného vraždění a ničení
hmotných a kulturních sil národů.
Proto sociální politika, zejména invalidní,
na základě tragických a živých
zkušeností musí býti podložena
koncepcí míru a lidství. Ovšem jenom
opravdová mírová politika, podložená
politickou mocí širokých vrstev lidových,
jež jsou nositeli mírových ideí, může
tu dosíci úspěchu v mezinárodním
měřítku. Mír ovšem nebude zabezpečen
jenom smlouvami, ale především rostoucím
politickým vlivem pracujících vrstev, které
v zájmu kultury a lidství vůbec čelí
a čeliti budou imperialismu a z něho vyplývajícím
válkám. Československé soc.
demokratické dělnictvo tuto svoji úlohu pochopilo
a bude ji plniti nejen politickou výchovou, nýbrž
i prosazovati svou organisovanou silou. (Potlesk poslanců
čsl. soc. demokratické strany dělnické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Horpynka. Dávám mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Úmyslem vládního návrhu tisk 1345,
jenž byl přímo před uzavřením
předložen sněmovně, jest ustanoviti
i na polovici kalendářního roku 1928 nejvyšší
hranici příjmu, která vylučuje válečné
poškozence od důchodu, na 5000 Kč pro hospodářsky
samostatně činné a na 10.000 Kč pro
hospodářsky nesamostatně činné.
V důvodové zprávě se uvádí,
že se podmínky, které rozhodovaly pro dosavadní
ustanovení nejvyšší hranice příjmu,
podstatně nezměnily, a proto nejvyšší
hranice příjmu pro vyloučení válečných
invalidů od důchodů má býti
beze změny ustanovena i na další půl
roku.
Jak věcnému obsahu tohoto návrhu zákona,
tak také tomuto tvrzení důvodové zprávy
dlužno odporovati.
Když před rokem v prosinci 1926 byla zákonem
ustanovena nejvyšší hranice důchodu pro
nárok válečných poškozenců
na důchod částkou 5000 Kč a 10.000
Kč s platností pro rok 1927, v obšírné
rozpravě v sociálně-politickém výboru
a v plenu poslanecké sněmovny bylo dostatečně
prokázáno, že takové jednání
vlády jest naprosto nesmyslné a nedá se nijak
odůvodniti.
Požadavek organisací válečných
poškozenců, přes nějž by demokratická
vláda a demokratická sněmovní většina
neměla jen tak beze všeho přejíti, směřuje
odedávna k tomu, aby hranice příjmu válečných
poškozenců byla ustanovena na 16.000 Kč a při
tom konečně bylo upuštěno od nesmyslu
dělati rozdíl mezi hospodářsky samostatnou
a hospodářsky nesamostatnou činností.
Váleční poškozenci byli by s velikou
radostí uvítali toto jednotné zvýšení
hranice příjmu na 16.000 Kč, poněvadž
by z toho viděli, že vláda učinila skromný
počátek, aby splnila jejich četné
a velice naléhavé požadavky. Přese všechny
pronesené řeči vláda však neukázala
dobrou vůli a smíšená národní
koalice v nepochopitelné poslušnosti pomohla vládě
splniti její úmysl na škodu válečných
poškozenců. Tomu dlužno se diviti tím
spíše, že nyní k vládní
koalici patří také tři německé
stavovské strany, které ještě na počátku
roku 1926 důrazně žádaly stejného
zvýšení hranice příjmu pro válečné
poškozence, jakmile však vstoupily do vlády,
tento požadavek opustily a nyní se nijak nesnaží
využíti své účasti v moci ve
prospěch četných německých
obětí války.
Není správné, když důvodová
zpráva tvrdí, že se podmínky rozhodující
pro úpravu této otázky podstatně nezměnily.
Především dlužno přece zjistiti,
že hranice příjmu již od samého
počátku zákonem č. 142/1920 Sb. z.
a n. byla ustanovena příliš nízko, což
dokázalo již přechodné, ale naprosto
nedostatečné zvýšení zákonem
z roku 1922. Malé přesuny v indexu životních
potřeb nemají tedy zde významu, aby se tím
odůvodňovalo, proč se zamítá
zvýšení hranice příjmu. Neboť
index životních potřeb nemůže přece
klesnouti tak hluboko, aby hranice příjmu 5000 Kč
mohla býti vůbec ospravedlněna.
Ale změnila se zcela jiná podmínka, která
jest rozhodující pro úpravu hranice příjmu,
a při řešení této otázky
dlužno k ní zcela zvláště přihlížeti.
Podle nových berních zákonů činí
příjem zproštěný od daně
7000 Kč. Může však býti ještě
značně vyšší, přihlíží-li
se k počtu dětí a k dalším okolnostem.
Naproti tomu nesmí hospodářsky samostatně
činný válečný poškozenec
míti větší příjem než
5000 Kč, chce-li dostávati důchod válečných
poškozenců. Překročí-li jeho
příjem těchto 5000 Kč, jest od důchodu
vyloučen. To tedy jinými slovy řečeno
neznamená nic jiného, než že hospodářsky
samostatně činný válečný
invalida nesmí nikdy dosáhnouti příjmu
od daně zproštěného. Neboť nedosahuje-li
jeho příjem 5000 Kč, nedosáhne při
zdejších nízkých důchodových
sazbách přes to, že dostává důchod,
příjmu zproštěného od daně,
jakmile však jeho příjem překročí
byť jen o 1 Kč částku 5000 Kč,
ztrácí důchod a pak teprve vůbec nedosáhne
příjmu od daně zproštěného.
A nyní se táži, zdali toto ustanovení
nových berních zákonů samo nebylo
by již bývalo dostatečným důvodem,
aby hranice příjmu pro důchod válečných
poškozenců byla změněna.
Ale důvodová zpráva neumí o tom nic
říci a tak má býti hranice příjmu
beze změny zachována v příštím
pololetí.
Ale váleční poškozenci nejsou sami truchlivými
účastníky vládního návrhu
dnes projednávaného. Tento vládní
návrh jest vlastně opovržlivým gestem
vlády vůči parlamentu.
Když loňského roku byl sněmovně
předložen stejný návrh zákona
o prodloužení ustanovení o hranicích
příjmu, tu došlo k velice čilé
parlamentní výměně názorů;
tehdy byly sociálně-politickému výboru
předloženy tři iniciativní návrhy,
tisky 549, 557 a 698, které jistě obsahují
nejdůležitější požadavky válečných
poškozenců, a které měly býti
projednány zároveň s vládním
návrhem o nejvyšší hranici příjmů.
Ovšem strany vládní většiny, které
tyto iniciativní návrhy samy podaly a podepsaly,
musily je na rozkaz vlády zamítnouti. Tak nezbylo
z těchto iniciativních návrhů tehdy
nic jiného, než resoluční návrh
jednomyslně přijatý v poslanecké sněmovně
a v senátě, jenž zněl:
"Vláda se vybízí, aby co nejdříve
novelovala zákon o válečných poškozencích
a při tom v nejširší míře
přihlížela především k požadavkům
vysloveným v iniciativních návrzích
tisky 549, 557 a 698."
Ovšem že nikdo neočekával, že by
vláda do 8 dnů vyhověla vyzvání
obsaženému v tomto resolučním návrhu.
Ale od té doby uplynul již rok a vláda dosud
nevyhověla jednomyslnému přání
a vůli obou zákonodárných komor. Naopak,
ona znovu předkládá návrh o hranici
příjmu, vyňatý z úhrnného
souboru ustanovení o zákonném zaopatření
válečných poškozenců a nedbá
při tom přání a odůvodněných
požadavků válečných poškozenců.
Při tom naprosto ignoruje resoluční návrh
Národního shromáždění.
Celý rok jest dosti dlouhá doba, v níž
vláda měla možnost zabývati se otázkou
válečných poškozenců a podle
uvedených iniciativních návrhů vypracovati
vlastní vládní návrhy a předložiti
je poslanecké sněmovně. Příslušné
sliby a ujištění byly dány jak parlamentu,
tak také válečným poškozencům,
ale - jak se to již často stalo - nebyly dodrženy.
Nemohu míti za to, že vláda má tak neschopné
úředníky, že by přes tyto předložené
a výtečně vypracované iniciativní
návrhy nebyli mohli vypracovati vhodný vládní
návrh. Nestalo-li se to do dneška, neznamená
to nic jiného, než že vláda úplně
úmyslně chtěla ignorovati přání
zákonodárných sborů a odbýti
celý parlament. Pan předseda vlády Švehla
mnoho mluvil v rozpočtovém výboru o zvýšení
parlamentní úrovně, o hodnotě parlamentní
práce. Ale jeho vláda, jeho ministři s ním
v čele s opovržením nedbají přání,
projeveného celým Národním shromážděním,
jako kdyby chtěli říci celému světu:
"Co je nám do celého parlamentarismu, my přece
děláme jen to, co chceme."
Divím se velice, že si poslanecká sněmovna
dá líbiti takové opovržlivé nakládání.
Nejsmutnější úlohu při tom mají
jistě politické strany, z nichž se právě
skládá tak zvaná vládní většina.
Nejen že naprosto nemohou vykonávati i sebe menší
vliv na vládu, v níž jako ministři sedí
také jejich zástupci, nýbrž musejí
si dáti bez námitky líbiti nejhanebnější
kopance vlády jako dík za jejich v každé
době prokázanou slepou poslušnost.
Vláda ať se varuje pokračovati tak dále
v této soustavě. Kletba zlého činu
bude míti i na ni účinek.
Odůvodňovala-li vláda neustále své
zamítavé stanovisko k oprávněným
požadavkům válečných invalidů
slovy pana ministra financí "non possumus". dnes
již této liché výmluvě nevěří
nikdo. Neboť panu ministru financí se zajisté
podařilo dostati státní rozpočet do
jistého druhu rovnováhy.... (Posl. dr Koberg
[německy]: "Druh" jest dobré slovo!) To
bylo jen opatrně řečeno, pane kolego, není-liž
pravda? Jde o to, aby péče o válečné
poškozence nebyla při tom zhoršena.
Tedy musí odpor, jejž vláda projevuje vůči
válečným poškozencům, míti
ještě jiné příčiny. Snad
je lze hledati v tom, že se mezinárodní pracovní
pospolitost válečných poškozenců
a účastníků války nepostavila
nejen do služby obrany svých hmotných, duševních
a kulturních zájmů, nýbrž také
do služby práce proti válce. Vláda nechce,
aby se všichni poplatníci ve státě dověděli,
kolik stojí zaopatření válečných
poškozenců po léta, poněvadž v
by jí jinak zástupci lidu nepovolovali každoročně
ohromné částky pro její militarismus
a pro přípravu nové války. Proto vláda
má pochopitelný zájem, aby stát a
společnost zapomněly, jakým díkem
jsou povinny těm, kteří ve válce byli
zabiti nebo se stali mrzáky.
Ale toto jednání vlády jest jistě
marné Dnes není člověka v tomto státě,
jenž by z vlastního názoru neznal ostudných
poměrů v nynější péči
o válečné poškozence. A od dospělých
se to dovídají děti. Stále více
se rozšiřuje poznání, že si stát
sice osobuje právo v případě války
surovým násilím směti vynutiti krvavé
oběti od svých občanů, že však
potom ponechává oběti války bez ochrany
jejich smutnému osudu. Snad je to nejlepší
organisování míru. Neboť v případě
války může si pak pan ministr národní
obrany hledati hlupáky, kteří za takových
poměrů budou ještě ochotni jíti
do nepřátelského ohně s nadšením
v pro nevděčnou vlast.
Každoročně dává si vláda
povolovati miliony na účely zahraniční
propagandy, které jsou však zcela marně vyhazovány.
Neboť jakou propagandu si učinila v cizině
sama vláda svým chováním k válečným
poškozencům v Československu, dokazuje rozhodnut,
jehož znění otiskl veškerý zahraniční
tisk. Zní:
"Mezinárodní sjezd svazů válečných
poškozenců a účastníků
války ve Vídni dne 1. října 1927 zjišťuje,
že československá vláda neuznala dosud
za nutno pronikavě novelovati zákony o zaopatření
válečných poškozenců a přizpůsobiti
je mezinárodním zásadám péče
o válečné poškozence. Dále zjišťuje,
že zaopatření československých
válečných poškozenců jest naprosto
nedostatečné a nemůže býti označeno
jako lidí důstojné. Varuje vládu Československé
republiky před úmyslem snížiti zaopatření
nyní naprosto nedostatečné, poněvadž
by to musilo způsobiti strašnou pohromu mezi válečnými
poškozenci.
Očekává od vlády a parlamentu Československé
republiky, že tito oba činitelé co nejdříve
upraví zaopatření svých válečných
poškozenců tak, jak to jest povinností kulturního
státu, jímž přece jest i Československá
republika."
Toto rozhodnutí bylo zasláno i zdejší
vládě. Jedinou odpovědí, kterou vláda
pro to nalezla, jest dnes předložený návrh
zákona, jenž jest výsměchem péče
o válečné poškozence.
Domnívám se, že jsem dostatečně
odůvodnil, proč německá národní
strana bude hlasovati proti tomuto návrhu zákona.
(Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Simm. Uděluji mu slovo.
Posl. Simm (německy): Dámy a pánové!
Dnes mohli bychom si jistě odpustiti zaujetí stanoviska
k tomuto návrhu. Po celá ta léta, kdy se
sněmovna pravidelně zabývala hranicí
příjmu vylučující z nároku
na důchod válečných poškozenců,
dosti ostře jsme vyložili své stanovisko. A
při tom jsme se vždy snažili po celá ta
léta vyjádřiti také náš
názor na problém zákonodárství
o válečných poškozencích, náš
názor na péči o válečné
poškozence vůbec. Jestliže mluvíme opět
k tomuto předmětu, přes to, že již
vládní návrh, který jest dnes na denním
pořadu, byl již z mnoha stran kritisován způsobem,
s nímž bychom mohli souhlasiti, pak důvodem
toho jest, že bychom také my po každé
byli venku rádi slyšeni jako nositelé odpovědnosti,
kteří prohlašují, že nejsou v žádné
spojitosti s bagatelisováním velmi těžké
státní otázky. Problém válečných
poškozenců patří k nejtěžším
otázkám státu. Způsob, jak se stát
k této otázce staví, dokazuje velikost jeho
vůle, jak si váží oběti pro něho
přinesené. Oběť, jakou jest oběť
krve a života, kterou přinesli váleční
poškozenci, vlastně jejich pozůstalí,
nelze zajisté vyrovnati. Avšak z velikosti oběti
lze poznati vůli státu v tomto směru, jak
jsem to zdůraznil.
Podle našeho mínění jest otázka
válečných poškozenců problém
dočasný. Jak to míním, nejlépe
pochopíte, poukáži-li na dlouhé seznamy
zemřelých, které můžete čísti
téměř v každé rodině organisací
válečných poškozenců jako poslední
vzpomínky na zemřelé válečné
poškozence. Tento problém luští se ponenáhlu
sám sebou smrtí válečných obětí.
Bylo by však kruté, kdybyste pomýšleli
výhradně na toto řešení. Podle
našeho míněni právě proto, že
tento problém jest časově omezený,
jest povinností státu, aby v této době
věnoval této otázce největší
péči. Tím by se ukázalo, že stát
jest skutečně státem sociálním,
za jaký se vždy vydává a jakým
vždy chce býti.
Zkoumáme-li úmysl státu v tomto smyslu, dopadne
ona zkouška špatně. České zákonodárství
týkající se válečných
poškozenců, jest špatné i ke škodě
vážnosti státu a během rozpravy byla
zde již několikráte učiněna zmínka,
že dávno bylo také mezinárodně
kritisováno pro svůj charakter. Nad tím byste
se měli nejvíce zamysliti. Dnešní vládní
návrh ustanovuje tak jako dříve hranici příjmu
pro válečné poškozence, podle níž,
má-li válečný poškozenec samostatně
hospodářsky činný 5000 Kč
a nesamostatně hospodářsky činný
10.000 Kč, důchodu již nedostane. To, že
se vláda staví na stanovisko, jež my pokládáme
za neudržitelné, a důchodu nezvyšuje,
jak bychom si toho přáli a jak jsme to vždy
žádali po celá ta léta, když se
projednávaly stejné návrhy, odůvodňuje
se odkazem na hospodářské poměry,
které se prý nezměnily, takže není
zvláštního důvodu měniti něco
na praksi zákonodárství o hranici příjmu
činnosti válečných poškozenců.
Pánové, my však tvrdíme a já
pevně věřím, že tomuto tvrzení
nelze odporovati - že se hospodářské
poměry pro sociálně slabé v době,
kdy tento zákon platil a který se dnes obnovuje,
zhoršily. Ale i kdyby tomu tak nebylo a kdyby bylo nedošlo
k žádnému zhoršení životních
poměrů sociálně slabých - mezi
ně smíme zajisté počítati zvláště
také oběti války - toto odůvodnění
vlády také neplatí. My stojíme zásadně
na stanovisku, že vůbec nemá býti ustanovena
žádná hranice pří mu, při
jejíž dovršení nemá již válečný
poškozenec dostávati důchod. Oběť,
kterou válečný poškozenec přinesl,
oběť života za společnost, oběť
jeho zdraví nebo části jeho zdraví,
tato oběť byla přinesena a dík za tuto
oběť musí se zásadně dostaviti
absolutně. Tohoto mínění jest většina
států, které mají moderní zákonodárství
o válečných poškozencích. Jsem-li
správně informován, jen Německo má
ještě ve svém zákonodárství
podobné ustanovení o hranici příjmu
pro válečné poškozence. Avšak i
v Německu jsou ona ustanovení podstatně mírnější
než ustanovení návrhu zákona, který
dnes projednáváme. Jestliže však přes
to nelze vládu přiměti, aby upustila od svého
výjimečného postavení v Evropě,
musí se toto stanovisko učiniti poněkud snesitelnějším,
to znamená, hranice příjmu musí býti
tak zvýšena, aby nakonec nepůsobila na existenci
katastrofálně. Nejmenší, co můžeme
žádati, jest, aby vláda v upustila od rozlišování
mezi hospodářsky samostatnými a hospodářsky
nesamostatnými v válečnými poškozenci
a aby si připomněla ustanovení, která
jsou obsažena v nových daňových zákonech
o daně prostém existenčním minimu.
Tato ustanovení podle našeho mínění
nesmí býti dodatečně sabotována.
Podle nových daňových zákonů,
jak to již uvedl pan kol. Horpynka, činí
daně prosté existenční minimum 7000
Kč. Ale může býti ještě
značně vyšší, jak to již vylíčilo
několik jiných řečníků,
přihlíží-li se k počtu dětí
a k dalším okolnostem poplatníkovým.
Hospodářsky samostatný válečný
poškozenec smí však míti jen 5000 Kč
příjmu, nemá-li ztratiti důchod. Loňského
roku bojovali jsme všemi důvody, proti neudržitelnosti
ustanovení zákona o hranici příjmu.
Nakonec se zdálo, jako by se vládní strany
konečně odhodlaly naše důvody uznati.
Iniciativní návrhy Zajičkův,
Schubertův, Čuříků
v byly sice zamítnuty, ale se zamítnutím
byla zároveň přijata resoluce, jíž
se vláda vyzývá, aby co nejdříve
novelovala zákon o válečných poškozencích
a při tom přihlížela především
k požadavkům vysloveným v iniciativních
návrzích tisky 549, 557. 698. Týmž způsobem
vyjádřil své mínění
tenkráte rozpočtový výbor při
projednávání otázky válečných
poškozenců. Nesmíte se tedy diviti, že
jsme se mohli domnívati, že za tímto teoretickým
uznáním obou sněmoven, že otázku
válečných poškozenců dlužno
znovu posuzovati od základu, bude následovati prakse.
Pokládali jsme tehdejší výroky, zvláště
výroky pana posl. Zajička, za upřímné.
Vládní strany, jejichž mluvčím
byl tenkráte pan kol. Zajiček, zvláště
ve výboru sociálně-politickém, obratně
odpověděly na boje oposice námitkou, že
musí získati čas, aby mohly z novely ke komplexu
zákonů o válečných poškozencích
učiniti řádný zákon. Tedy potřebovaly
získati času, tak to tenkráte odůvodňovaly
vládní strany nesoucí odpovědnost
za stát. Než uplynul celý rok, aniž dané
slovo bylo splněno. Musíme to nazvati přímo
neodpovědným bagatelisováním těžce
zkoušeného stavu. Nemůžeme klasifikovati
toto chování vládních stran naprosto
jinak než jako naprosto nekvalifikovatelné. Neuznáváme
vytáčky, jako vymlouvání na pana ministra
financí a jeho pasivní a aktivní resistenci
k úpravě právních a hmotných
poměrů válečných poškozenců.
Jsem-li členem vlády, jsem odpověden jako
pan ministr financí za konání nebo opominutí
vlády. Ostatně odůvodňování
nemožnosti splniti požadavky válečných
poškozenců snad státně finančním
kategorickým imperativem, vždy vyciťovaným
panem ministrem financí, jest výsměchem,
jemuž není l rovno. Zbytečně bych také
ke kritice, která zde byla pronášena, poukázal
na to, že se každoročně vydávají
miliardy na zbrojení Část z toho by stačila
na finanční úhrady zákona, který
by noveloval asi v duchu iniciativních návrhů
tisk 549, 557 a 689 platné zákony o válečných
poškozencích. Ale vy nemáte vůči
válečným poškozencům dobré
vůle. Dokazuje to prozkoumání státních
rozpočtů z posledních let. Celkový
náklad na válečné poškozence
klesl s 911 milionů v roce 1923 na 566 milionů v
roce 1926 a na 500 milionů v roce 1927. Ve státním
rozpočtu pro rok 1928 máme ještě zařazeno
celých 491 milionů pro válečné
oběti. Domnívám se, že tento stálý
pokles peněžních obětí na péči
o válečné poškozence během posledních
let od roku 1923 do roku letošního nejlépe
osvětluje stanovisko vlády k této otázce,
o které jsem na počátku svých vývodů
prohlásil, že jest nejtěžší
státní otázkou. Ukažte jako vládní
strany aspoň poněkud dobrou vůli při
částečné úpravě, kterou
dnes provádíte! Dáváme vám
k tomu příležitost. Jako jiné strany
podali jsme k projednávané předloze návrh,
který zvyšuje hranici příjmu vylučující
nárok na důchod válečných poškozenců.
Po této stránce musíme vyhověti požadavkům
organisací válečných poškozenců
a ustanovujeme jako poněkud přijatelnou hranici
příjmu pro válečné poškozence
16.000 Kč. Jest to návrh, -který nesmíte
posuzovati naprosto za demonstrativní, nýbrž
s nímž musíte zajisté věcně
souhlasiti. Nedomníváme se ovšem, že vládní
strany uznají za vhodné dnes snad náš
návrh přijmouti. Prejudic pro sněmovnu učinily
již svým chováním ve výborech,
jak ve výboru sociálně-politickém,
tak také rozpočtovém. Jestliže přes
to podáváme nyní opět návrh,
který jsme již podali ve výboru soc.-politickém
a rozpočtovém na zvýšení této
hranice, činíme tak, že nechceme vládní
strany ani nyní ušetřiti poslední zkoušky,
aby se vyslovily k otázce válečných
poškozenců tím, že návrh přijmou
nebo zamítnou. Ustanovení o hranici příjmu
způsobila válečným obětem nesmírné
potíže, které nezáleží jedině
v tom, že se jim zastaví důchod, dosáhnou-li
této hranice. Častokráte dostaví se
následek onoho vyššího příjmu
podle zákona teprve později, než úřad
předpokládá dosažení vyššího
příjmu. Pak přijde velký příkaz,
ke všemu zlu zastavení důchodu ještě
vrátiti požitky, které přijal na víc.
Prakse je taková, že finanční úřady
odhadují příjem obětí války
často velmi vysoko. Odvolání vždy neprospívá,
finanční úřad prostě odhadne
určitý příjem a v tomto poměru
nadiktuje daně. Úřady pro válečné
poškozence se k tomu připojí, častokráte
za dlouhou dobu po podání odvolání
nebo jeho rozhodnutí. Pak se dostaví diktát
vrátiti přeplatky, a po této stránce
jest to přímo katastrofální zasáhnutí
do životních poměrů jednotlivých
válečných poškozenců. Rozkazy
vrátiti přeplatky jsou pro válečné
poškozence dvojnásobným neštěstím.
Musíme žádati, aby vláda tuto praksi
poněkud kontrolovala. Žádáme to také
proto, poněvadž důchod byl neoprávněně
vyplácen také z jiných důvodů.
Samy úřady se často při výpočtech
zmátly. Za tuto chybu musí nyní váleční
poškozenci pykati. Neboť dostával-li na základě
takovéhoto špatného výpočtu po
jakousi dobu vyšší důchod, musí
jej pak také vrátiti. Většinou však
váleční poškozenci přijímali
vyšší požitky v dobré víře.
V poslední době dověděl jsem se o
celé spoustě případů a již
při projednávání vládního
návrhu ve výboru zmínil jsem se o množství
případů, v nichž právě
touto praksí došlo k přímo smutné
komplikaci životních poměrů válečných
obětí. Jménem své strany podávám
návrh, jímž se vláda žádá,
i aby tuto věc uvedla poněkud do pořádku.
Tento návrh, jakož i veškeré podané
návrhy na úpravu zákonodárství
o válečných poškozencích roku
1926 podepsali také poslanci dnešních vládních
stran. Oni také, zamítnou-li tento návrh,
budou rovněž tak vinni, jako zamítnou-li návrh,
který jsme podali na zlepšení péče
o válečné poškozence. Zlá věc
je také, že mnoho oprávněných
důchodců dodnes ještě žije bez
důchodů. Přísně dodržovaná
lhůta k přihlášce stala se neštěstím
pro nejchudší, kteří se z pochopitelných
důvodů dopustili chyby, že se včas nepřihlásili
za důchodce. Navrhujeme, aby byla ustanovena nová
přihlašovací lhůta, která budiž
stanovena na tak dlouho, aby během ní bylo možno
uděliti poslední vysvětlení o právu
státi se příjemcem důchodu. Co strastí
musí prožíti i válečné
oběti, které dosud ještě důchod
dostávají! Pravidelně jsou prohlíženy
a při tom se po stupuje tak přísně,
že to musí co nejhlouběji zraniti právě
oběti války. Jest neuvěřitelné,
jaké případy se stávají při
prohlídkách. Včera bylo ve výbor u
řečeno, že člověk, jemuž
byla uříznuta noha, musil býti ještě
rád, že byl uznán z 20% neschopným práce.
Názor komise byl takový, že pochybovala o jeho
vyšší neschopnosti k práci, poněvadž
vykonával práci, která nemusí býti
konána právě nohama. Zde musíte postupovati
co nejlidštěji. Činitelé, kteří
prohlížejí válečné poškozence,
musí se zdržeti jakéhokoliv urážlivého
způsobu. Musí vždy býti pamětlivi
toho, že mají před sebou oběti války,
které pro své zranění a poškození
svého zdraví a celým svým rozpoložením
jsou citlivější než snad člověk
zdravý a robustní. Odepření důchodu
v takových případech, kdy se příčina
smrti nebo neschopnost k práci neuznává jako
přímý následek války, tvrdosti,
vyplývající z odepření důchodů,
jsou tak strašlivé, že prosíme vládu,
aby také v této praksi zjednala poněkud jasno
a učinila pořádek, aby tato prakse byla poněkud
snesitelnější.
K této kapitole měl bych ještě mnoho
říci. Ale již v rozpočtovém výboru
jsem zdůraznil, že jsme i při projednávání
tohoto zákona uctíváni oněmi parlamentními
metodami rdoušení, zde v tomto případě
pravděpodobně zvláště proto,
abychom vládě ušetřili hanbu, že
její svědomí spí. Bylo by to lze,
kdybychom promluvili o posledním případu
nešťastných válečných poškozenců.
Celkem žádáme novou úpravu zákonodárství
o válečných poškozencích, kterou
má vláda splniti od roku 1922 a která jest
dána zásadními směrnicemi, které
jsme již před lety ohlásili, s nimiž by
Československá republika ve své péči
o válečné poškozence neměla nic
jiného pro sebe než úspěch, kdyby vstoupila
na stranu oněch států, které zákony
o válečných poškozencích od počátku
míru upravily moderně a pro oběti války
snesitelně. Vláda a strany musí v zájmu
státu slyšeti znamení doby. Nemají-li
samy již na tom jiného zájmu, pak v zájmu
státu samotného. Snad se mohu zvláště
dovolávati německých vládních
stran. V zemi propukne zoufalství u statisíců
lidí, nepřijde-li pomoc. Cizina však bude míti
ještě zvláštnější dojem
o státu a jeho vedení, dolehne-li k ní také
tento výkřik zoufalství. Stalo se to již
velmi na škodu státu. Připomínám
rozpravu na mezinárodních sjezdech válečných
poškozenců, zvláště onu rozpravu,
jejíž obraz vylíčil kol. Horpynka,
když přečtl resoluci tohoto sjezdu, při
čemž Československá republika velmi
špatně pochodila. Vláda musí učiniti
vše, aby tomu příště zabránila.
Jak sama udává, dává si poslední
lhůtu, aby zásadně projednala zákony
o válečných poškozencích. Tato
poslední lhůta uplyne 30. června. Doufáme,
že tento důvod poslední lhůty v zásadní
úpravě není planou výmluvou jako důvod
kol. Zajička v prosinci loňského roku
ve formě známé resoluce, kterou měl
býti získán čas.
K tomuto návrhu zákona musím prohlásiti,
že pro nás jest nepřijatelný, hlasovati
pro něj nemůžeme. Účelem našich
pozměňovacích návrhů jest učiniti
návrh přijatelným. I když prohlašujeme,
že pro tento zákon nehlasujeme, doporučujeme,
abyste naše pozměňovací návrhy
přijali. (Souhlas a potlesk poslanců něm.
strany nár. socialistické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je přihlášen k slovu pan posl.
Zajiček.