Čtvrtek 15. prosince 1927

Mezi jiným pravil však kol. Schubert toto: "Jděte ven a vyslechněte mínění invalidů." Poradili bychom s tohoto místa invalidům totéž. "Jest to mínění velice trpké a zahořklé. Naši invalidé volají, aby se správně a rychle provedla všechna opatření, zákonem již nařízená, a také obce si přejí, aby invalidé byli vydatně podporováni, aby oklikou nebyly znovu zatíženy a aby vláda snad nespekulovala, že se obce postarají o jejich zaopatření." Nyní pánové uzavřeli invalidům dokonce tuto poslední cestu. Tím, že přijali zákon o obecních financích, znemožnili obcím poskytovati příště podpory válečným poškozencům.

Ale ještě krásněji znějí další vývody posl. Schuberta: "V rozličných prohlášeních vládních činitelů nechybí konejšivá ujištění a sliby. Pokoušejí se vše vylíčiti v růžovém světle a nouzová opatření jako toto mají znovu na nějakou dobu uklidniti dotěrně a nepříjemně naléhající invalidy. Pro trvalé uklidnění nebyla tato novela utvořena... V péči o invalidy mělo by býti vůbec vyloučeno úzkoprsé fiskální stanovisko a měla by zde nastati blahovolná praxe. Šetřiti jest správné, ale na pravém místě. K tomu jest dosti příležitosti na jiných místech rozpočtu. Při dobré a poctivé vůli se snadno podaří vyhověti oprávněným přáním invalidů a nepřitahovati při tom znovu berní šroub." I vám schází tato dobrá vůle, nechcete splniti oprávněných požadavků válečných poškozenců, sami jste se stali nevěrnými svým dřívějším řečem a slibům.

A nyní ještě několik slov, která jasně a zřetelně ukazují celkový obraz tohoto panstva. "Také tato sazba" - praví ve svých dalších vývodech posl. Schubert - "jest příliš nízká. Ale co to pomůže, když navrhneme vyšší sazbu. Naše návrhy se zde a ve výboru hladce a paušálně zamítají. Zde platí jen vůle koalice." A jak to vypadá dnes? Jest to pokračování téže hry, všechny návrhy, všechny zlepšovací návrhy jsou paušálně a hladce zamítány. Zde platí - a to prohlašuji nyní já vůle nové koalice. A tak bych vám mohla celou tehdejší řečí kol. Schuberta ještě dokázati, jaké bylo smýšlení tehdy, dokud tito pánové byli v oposici a jak se od té doby změnilo. Než dovolte mi učiniti ještě další vývod, jenž válečným poškozencům jasně a zřetelně ukáže, co si mají mysliti vůbec o agrární straně a co od ní mohou očekávati. V agrárním časopise "Der Dorfbote" odhalil své ledví jistý Karel Maschek, rolník z Měrunic. Tento přítel obětí války píše: "Zdůrazňuji však, že by bylo nutno vyloučiti mnoho invalidů ze svazu a odejmouti jim státní podporu. Jak přicházím jako poplatník k tomu, abych pečoval o invalidy?" Tuto nenávist vůči válečným poškozencům musejí si váleční poškozenci dobře zapamatovati.

Ještě jeden zcela krátký výtah z řeči někdejšího posl. Schälzkyho, člena křesťansko-sociální strany. I on se zabýval otázkou válečných poškozenců a ve své rozpočtové řeči pravil: "V rozpočtové rozpravě použil jsem příležitosti, abych ukázal širší veřejnosti na nedůstojné a nemilosrdné nakládání s ubohými obětmi války a abych prokázal, jak tento stát ve svém velikášství vyhazuje ohromné částky z daní zaplacených lidem s pyšným gestem na militarismus a zahraniční propagandu, ale na ubohých obětech války špinavě skrblí a šetří." A tyto strany přes své dřívější řeči hlasovaly chladnokrevně pro ozbrojovací fond, pro všechny vojenské předlohy, pro rozpočet, jenž dává tak ohromné částky k disposici militarismu. A Schälzky - vynechávám ovšem velké části jeho řeči a uvádím jen nejvýznačnější místa - praví dále: "Ale tak, jak se v této sněmovně dělají zákony, že se rozhodnutí ťpětkyŤ vnucuje sněmovně a všechny sebe lépe míněné a sebe lépe odůvodněné pozměňovací návrhy se musejí předem považovati za odmítnuté." (Posl. Hackenberg [německy]: Ale nyní to jest přece ještě horší!) Hned se k tomu vrátím a prokáži, že to je nyní ještě mnohem horší. "Pro dějiny tohoto státu a pro zcela zvláštní chápání parlamentarismu nutno zjistiti, jak četné zákony jsou usnášeny. Tento návrh n. p. byl v sobotu podán sněmovně, pak vytištěn a ve čtvrtek večer asi za půl druhé hodiny promrskán v soc.-politickém výboru."

A abych se vrátila ke zvolání kol. Hackenberga, že tomu jest nyní ještě mnohem hůře, chci jen poukázati na příklad, který se včera stal zde ve sněmovně. Tehdy se aspoň předkládaly návrhy výboru. Včera jsme poznali novou věc. Když jest obava, že jistý návrh ve výboru neprojde, nepřikáže se vůbec výboru, aby se o něm poradil, a zpravodaj podává, jak tomu včera bylo s posl. Vávrou, zprávu a začíná: "Na rozkaz mám podati zprávu." Na čí rozkaz? Na rozkaz "šestnáctky", či na svůj vlastní rozkaz, či na rozkaz všech koaličních stran? To ovšem přesahuje ještě onu míru dřívějších skutků, dřívějšího obcházení a nezákonitostí. Ale to vše ještě nestačí, abychom snad charakterisovali rozpor mezi dřívějším a nynějším smýšlením aktivistů. Dovolte mi přečísti ještě několik malých výňatků z řeči bývalého posl. Schälzkyho. On pravil dále: "Jest hluboce politování hodné a nemilosrdné, že se právě nyní na vánoce" - tedy táž doba se znovu opakuje - "připravuje ubohým obětem války toto zklamání. Když jste státním úředníkům a učitelům jako vánoční dárek poskytli snížení jejich požitků, odhodlali jste se ještě k tomu, že ubohým válečným poškozencům připravíte takové zklamání." Praví dále: "V poslední hodině zaklínáme pány ze sněmovní většiny, z níž taková část ve svých srdcích jest pro to, aby tyto požadavky byly splněny, aby poslechli hlasu svého srdce a splnili oprávněné požadavky válečných poškozenců. Právě vánoční doba, která nabádá k činům lásky, měla by je pohnouti, aby vyhověli úpěnlivým prosbám ubohých obětí války. Váleční poškozenci neprosí o milost, nýbrž o své dobré a svaté právo."

Ano pánové, váleční poškozenci nežádají milosti, váleční poškozenci žádají, aby byly uplatněny jejich oprávněné požadavky. Máte povinnost, pánové, proměniti v čin to, co jste s tohoto místa jednou slíbili - což vám dnes ještě jednou připomínáme. A tak bych vám mohla v dalších dlouhých vývodech dokázati, jak ona krásná slova zůstala jen slovy. Bylo by také docela zajímavé zabývati se trochu vývody kol. Zajička, jenž hlasoval proti návrhu kol. Tauba, aby novelisace byla do 8 dnů předložena sněmovně s odůvodněním, že doba 8 dnů je příliš krátká, než aby bylo lze takový zákon v této lhůtě vypracovati. Nyní uplynul již rok, očekávaná novelisace zákonů o péči o válečné poškozence však nebyla dosud předložena. Přesto dále lovíte se svými návrhy. Dnes budete hlasovati pro tento nemorální zákon a snad s tohoto místa budete znovu slibovati válečným poškozencům. Vždyť přece jinak nemůžete, ani kol. Zajiček a ani jeho straníci. Křesťanští sociálové stali se poslušnou, povolnou, bezvolnou vládní stranou, která musí tancovati podle toho, jak pan předseda vlády Švehla píská. Jsou to ti, kteří také dělají neostýchavou vyhladovovací politiku a hlasují pro cla a zvýšení nepřímých daní. Oni mají vinu, že u obětí války roste a zvětšuje se bída a nouze. Oni za světové války žehnali zbraním, oni nazývali válku ocelovou lázní, spravedlivým soudem božím, oni také velice zavinili, že statisíce lidí v Československu přišlo o své zdraví, o své rovné údy. Abychom však pro budoucnost znemožnili, aby se toto strašné vraždění lidí neopakovalo, jest také nutno, abychom řekli několik slov všeobecně o otázce míru. Jest příznačné, že celý svět zachvátila zase horečka zbrojení. Odzbrojovací konference v Ženevě neměla kladného výsledku. Jest dále příznačné, že předsedou odzbrojovací konference jest pan ministr pro věci zahraniční. V Ženevě se mluví o odzbrojení, v Československu se vesele pokračuje ve zbrojení o závod. Tam se pronášejí mírové řeči, zde se buduje výzbroj a militarismus. Nahlédneme-li do vojenského programu pro r. 1928, uvidíme jasně a zřetelně, že vládní strany, které se před několika dny usnesly na rozpočtu, vědomě pomáhají připravovati nové války. Či znamená to snad něco jiného, čteme-li ve finančním zákoně: V r. 1928 bude se pečlivě pracovati o zdokonalení opevňovacích a obranných soustav, o maskování, o organisaci pasivní ochrany proti letcům, o zemních minách a o ochranné úkryty proti válečným plynům. Také se pokračuje ve stavbě vojenských vleček. My nechceme nových válek. Stát nemůže zaopatřiti oběti poslední války, dává jim příliš málo, než aby z toho mohly žíti, příliš mnoho, než aby mohly umříti. Tato bída jest příliš veliká, než aby se k ní měla přidružiti nová bída, nové oběti. Potřebujeme a chceme míru. Ještě jedno bych k tomu připojila: Také hospodářská světová konference v Ženevě byla by mohla, kdyby její zásady nebyly jen teoreticky uznány, nýbrž provedeny v praxi, přispěti k zajištění míru a tak působiti proti hospodářským sporům, které vedou většinou k válečným zápletkám. Považovala jsem za nutné říci také několik slov i o těchto předpokladech k zachování míru a zamezení nového neštěstí.

Konečně připomínám vládě slib, jenž byl válečným poškozencům dán v tomto směru: Důchody válečných poškozenců budou zvýšeny, až bude stát konsolidován. Nyní prohlásil pan ministr financí již po druhé, že stát jest konsolidován, že rozpočet jest aktivní. Kdy bude tento slib splněn? Kdy dosáhnou oběti války svého práva, kdy budou splněny jejich oprávněné požadavky? Žádáme, aby nám vláda odpověděla na naši otázku nikoliv novými sliby, nýbrž splněním starých slibů. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Jaša. Dávám mu slovo.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Od známého prohlášení p. ministra financí z rozpočtové debaty v minulém roce, kdy on projevil úmysl ulehčiti státní pokladně snížením důchodu válečných poškozenců, žijí tito lidé v ustavičné nejistotě a obavách. Ztráta pracovní schopnosti, hospodářské poměry, nedostatečné důchody, trvale rostoucí drahota samozřejmě tiskne tyto oběti války k zemi. V kruzích těchto občanů republiky a v jejich rodinách roste bída a se strany vládních činitelů vnáší se různými projevy mezi invalidy stálý neklid. Ani tato osnova předloženého nám zákona nepřinese žádoucího uspokojení, spíše naopak. Vládní většina přiřazuje touto osnovou k četným provisoriím jenom ještě provisorium další, jako by měla zvláštní zálibu v udržování všeobecné nejistoty. Nikdo neví, s jakými ustanoveními a změnami dlužno počítati pro zítřek, a tak žije v nejistotě právní i materielní dělník, družstevní stavebník, nájemník, státní a veřejný zaměstnanec a také invalida. Takové poměry ovšem nejsou zdravé a nemohou býti ani trvalé. Také poměry invalidů musí býti konečně upraveny už vzhledem k stoupající drahotě a musí se těmto nejubožším z ubohých dáti spokojenost a žádoucí klid.

S tohoto hlediska posuzujeme předloženou osnovu tisk 1384. Ani tato osnova a zejména její důvodová zpráva nepřinese právní jistoty, ani žádoucího klidu. Naopak, staré bolesti budou rozjitřeny. Podle předložené osnovy základní hranice příjmová, vylučující z nároků na invalidní důchod, se prozatím nemění. Ponechává se v platnosti do 30. června 1928. Poněvadž vláda uznává, že podmínky za leta 1926 a 1927 se podstatně změnily, slibuje předložiti do poloviny r. 1928 návrh na novelisaci zákona o válečných poškozencích.

Loni měli jsme s vládní majoritou spor o tom, změnily se poměry drahotní r. 1926 čili nic. Vláda v důvodové zprávě loňského roku potřebu novelisace popírala a tvrdila, že se poměry nezmění. Tento svůj názor tedy vláda zkorigovala. Ale vláda ani jediným slůvkem ani v této osnově ani v důvodové zprávě nenaznačuje, v jakém směru se ty podmínky změnily, a ani dechem neprojevuje, jaké dedukce z těchto změn chce vyvoditi pro invalidy. V tom je hlavní slabina této osnovy i její důvodové zprávy. Naděje i strach invalidů visí ve vzduchu a osnova mlčí, aniž by obavy rozplašila a dala těmto lidem jistotu. Zajisté nejen podmínky, ale vůbec všeobecné poměry drahotní se podstatně změnily od té doby, kdy byla zákonem stanovena hranice důchodová, a změnily se pronikavě. Drahota stoupla, mzdy klesly a hospodářská tíseň tiskne k zemi konsumenta. Všechny vrstvy, žijící ze mzdy nebo důchodu, neblaze to pociťují. Podražily zejména všechny potřeby rostlinné a živočišné produkce, mouka, cukr byl zdražen v jednom roce dvakráte, zdražily se i tuky. Vláda v důsledku nových finančních zákonů působí na autonomní celky, aby zvyšovaly staré a zaváděly nové dávky - přihlížím jen k nově podanému memorandu živnosti hostinské - a těmito novými dávkami opětně některé poživatiny budou velmi citelně zdraženy. V obráceném poměru k stoupání drahoty klesají důchody, a tak kupní i životní míra lidu se hrozivě snižuje. Zajisté i ten nejmenší důchodce, invalida, sirotek a vdova po padlém tento stav těžce pociťují. Jeho dvoukorunový denní důchod nepostačuje a nemůže postačiti ani na koupi denní dávky bramborů pro jeho četnou rodinu. Stav těchto lidí jest jistě zoufalý. Zdali pak přiznává vláda změnu podmínek v tomto směru? Zdali pak hodlá také důchod invalidů zvýšiti přiměřeně k vyšším cenám všech životních potřeb? Kdyby takovéto rozpoznání podmínek proniklo do síní vládních, pak by nad tím zaradovati se mohl nejen invalida, ale také dělník, veřejný zaměstnanec a konsumentstvo vůbec. Ale zkušenosti dvou posledních let, kdy prohlédli jsme tuto českoněmeckou měšťáckou koalici až do jejích útrob, nevzbuzují v nás žádných radostných nadějí. Naopak zmíněný projev ministra financí i nápovědi ministra soc. péče naznačují úmysly a snahy opačné. Ale nejen my, nýbrž i všichni váleční poškozenci z projevů těch vycítili neblahé úmysly a záměry, jež teprve jasně a patrně vyniknou, až předložena bude slibovaná novela k zákonu o válečných poškozencích. Vánoce invalidů nikdy nebyly radostné, nebude radostných vánoc ani letos. Naopak, invalidům dává se jen příčina k neklidu a nespokojenosti. Ani jedno slůvko naděje nepřináší ministr, vláda a většina.

S velikou oblibou pan ministr soc. péče přednáší nám příklady z péče invalidní v republice Rakouské. Proč tak činí a neobrátí své zory na př. k Německu, Anglii, Francii, Jugoslavii a pod.? Našel tu prostě příležitost, aby aspoň jediným příkladem mohl podepříti svůj úmysl snížiti invalidům důchod. Rakousko jest jediným státem, kde u invalidů svobodných do 50% jsou důchody o něco nižší. Pravím, je to jediný stát, který tuto kategorii invalidů honoruje hůře. Ale pan ministr nereferuje, že v Rakousku zato všichni invalidé těžší a zejména 100%ní jsou honorováni dvakráte lépe než naši. Důchod našeho invalidy 100%ního nečiní ani polovinu důchodu takového invalidy v Rakousku. Důchod roční u nás činí 3600 Kč, v Rakousku 12.000 Kč. Srovnání naší invalidní péče se státy jinými je takřka vůbec nemožné. Důchod 100%ního invalidy na př. v Anglii, převedeme-li to na naši valutu, činí 42.000 Kč.

Na mezinárodním sjezdu vál. poškozenců ve Vídni, konaném 29. až 30. října t. r., mohl se zástupce rakouské vlády, sekční šéf ministerstva soc. péče pochlubiti, jak se prakticky poměry válečných poškozenců v Rakousku řeší: V Rakousku dostali invalidé 11 zámků a bývalých císařských statků, z jejichž výnosu jsou živeni. Byly pro invalidy vybrány nejlepší, mezi nimi Laxenburg, sídlo bývalého císaře Karla atd. U nás ovšem v análech naší pozemkové reformy opatřování půdy pro invalidy a vál. poškozence bude vypadati zcela jinak, zejména v praksi. Nárok na půdu invalidům zajisté byl přiznán, a to § 81 záborového zákona, jenž zajišťuje invalidům a legionářům přednostní právo. Ale ustanovení to zůstalo jen na papíře. Velkorysého, plánovitého postupu, jaký byl v Rakousku nebo v Jugoslavii ohledně přidělení půdy invalidům, nebylo u nás vůbec a v drobném přídělu, kde stáli proti sobě na př. legionář nebo invalida proti zájmu domovináře, vyhrával pravidelně zájem domovináře. Ba ani vládní nařízení, dle něhož nemusil invalida splnit veškeré podmínky - nemusil na př. býti vybaven inventářem - tu nepomohly. Sobectví triumfovalo nad zájmem charitativním, sociálním a státním. Jen úporným tlakem a nesčetnými intervencemi v jednotlivých případech podařilo se tu a tam zjednávati zákonu platnost a průchod.

Otázku invalidní nutno studovati až na kořeny a nelze, aby zejména činitelé vládní odbývali ji povrchně. Nelze jen říkati: v Rakousku berou invalidní důchody teprve od 36% pracovní neschopnosti, ale nutno také říci: v Jugoslavii, Francii, Italii i jinde dostávají důchody už od 15%.

Jest rovněž pozoruhodné, že ve státech jiných, jak již bylo připomenuto, kromě Německa, žádná hranice příjmová neexistuje, pouze u nás vylučuje se z důchodu invalida výdělečně činný. A při tom se započítává do této hranice příjem všech členů rodiny, manželky i dětí, jsou-li výdělečně činni. Jinde naopak výdělečná činnost invalidů se podporuje a zvlášť honoruje. Francie podporuje výdělečnou činnost invalidy a pracuje-li, poskytuje mu ještě prémie. A právě tu dlužno zdůrazniti, že naši invalidé nežádají důchody, žádají a žádali vždy práci. Po pět let volají po zákoně o povinném zaměstnání válečných invalidů. Také jinde jsou v tom směru zákonné normy, tak ve Francii, Anglii, Německu i jinde. Ve Francii všichni podnikatelé na 10 zaměstnanců musí zaměstnávati jednoho invalidu, na 30 zaměstnanců 3 invalidy, z toho jednoho těžkého. Vylučování z důchodu u invalidů nedošlo nikde toho rozsahu jako u nás. U trafik se vylučuje z nároku na důchod invalida-trafikant, jakmile jeho příjem překročí jednou tolik, kolik činí jeho důchod, a požitky jsou mu ihned zastaveny. V praxi věc vypadá tak, že válečná vdova, dosáhne-li u trafiky měsíčně příjmu 150 Kč, ztrácí ihned důchod, neboť tento přiznaný důchod vdovy činí 75 Kč měsíčně. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Nelze pouze poukazovati na to, že snad v Rakousku na př. nárok na důchod počíná teprve u vyššího stupně invalidity. Vždyť je také velmi důležité, jak se každý stupeň pracovní nezpůsobilosti stanoví. A tu objevují se zjevy opravdu zarážející. Srovnáváme-li už, tedy v Rakousku invalida se ztrátou jednoho oka se klasifikuje 55%, u nás 33%, a to jednou pro vždy, a teprve oslepne-li úplně, dostane 100%. V žádné jiné kategorii důchodců neřádila tak restrikce, jako právě mezi válečnými poškozenci. Vždyť jen za dva roky 1923-1924 vyloučeno bylo z nároku na důchod přes 45.000 válečných poškozenců. Při tomto vylučování z důchodu sociálně lékařskými prohlídkami byl mnohdy zjištěn postup velmi bezohledný, ba možno říci krutý. Byly takovéto prohlídky v mnohých případech přímo rozsudky smrti nad těmito ubožáky. Sociální a lidský cit bouří se proti tomu, když na př. vdovy 50až 60leté jsou volány k soustavným prohlídkám a tam jsou nuceny obnažovati své vetché tělo. Mnohdy procenta pracovní neschopnosti jsou snižována tak, že to všeobecně vzbuzuje úžas nejen u invalidů, nýbrž i ve veřejnosti.

Právem řada poslanců stěžovala si v rozpočtovém výboru i za rozpočtové debaty v plenu sněmovny nad skutečností, že položky na válečné poškozence rok od roku klesají. Položka na invalidy pro r. 1928 je proti r. 1926 nižší o 52 mil. Kč. Vždyť p. ministr soc. péče v rozpočtovém výboru pravil, že úmrtnost válečných poškozenců není větší než jiných vrstev občanských, že z válečných poškozenců umírají pouze 4% právě tak jako z ostatních občanů. A při tom rozpočtové položky na válečné poškozence neúměrně klesají. Kde je toho příčina? Právě v tom, že váleční poškozenci jsou z nároků na důchod vylučováni nejrůznějším způsobem a hlavně těmito lékařskými prohlídkami. Nemohla-li vláda provésti úmysl p. ministra financí, snížiti důchody cestou zákonnou do této doby, děje se tak cestou administrativní, při čemž se snižuje často procento výdělečné neschopnosti lékařem jednou a úřadem nato po druhé.

Právem očekáváme, že slíbenou novelou uveden bude v soulad duch zákona i jeho litera se sociálními potřebami válečných poškozenců. V republice počítá se na 250.000 invalidů, 200.000 vdov a předků, 300.000 sirotků a z těch 30.000 bez otce i matky. Neslouží vládě ke zvláštní cti, jsou-li oběti války nuceny jíti na ulice, aby tam manifestovaly za uchování svého nepatrného důchodu a tím svého holého života. Každý, kdo prožil, zejména osobně, děs války v plném rozsahu, nejen v průběhu, ale také v důsledcích hospodářských, a pozoroval v to všeobecné ničení hodnot a zdraví, musí se pozastaviti nad projeveným úmyslem vlády, v snižovati důchody, vlastně almužny invalidům. Bráti těmto lidem důchody znamenalo by v mnohých případech bráti jim život. Byla by v to bezohlednost kolektiva ke slabému, bezbrannému člověku podle zásad známé filosofie založené jen na právu silnějšího.

Domnívali jsme se, že úmysl, odnímati invalidům s nižší pracovní schopností důchody a drahotní přídavky, byl již opuštěn a že zejména v 10., jubilejním roce republiky nebude zmenšováno jejich nepatrné sousto. Naopak jistě právem požadujeme, aby poměry všech invalidů byly aspoň snesitelně upraveny. Ale předpovědi a nápovědi odpovědných ministrů v a zejména nápadná mlčelivost důvodové zprávy k této osnově vnucují nám opětné obavy. Budeme sledovati tyto záležitosti velmi pozorně. Proti úmyslům, snižovati za dnešní drahoty nepatrné důchody invalidům, postavíme se s veškerou silou právě tak, jako proti všem jiným projektům sanovati státní finance na úkor a účet nejchudších vrstev.

Loni prohlásil pan ministr soc. péče, že obrana invalidů, kteří poukazují, že naše invalidní péče je na posledním místě ze všech států, je nebezpečnou agitací. Nikoliv. Je to pouhé konstatování skutečného bědného stavu. Lépe by bylo, kdyby se nám z úředních míst na základě statistického jiného materiálu zjistilo, na kterém tedy místě ve směru péče o invalidy jsme.

Za dnešního stavu, zejména ku projeveným záměrům mají invalidé všechny důvody mravní i lidské na své straně, aby se bránili všemi zákonnými prostředky, vidí-li zejména, že se mají snížiti důchody největším chudákům a na druhé straně že se vychází všemožně vstříc zájmům vrstev velkoproducentských a velkopodnikatelských. Poměry našich válečných poškozenců byly už několikráte předmětem jednání mezinárodních sjezdů válečných poškozenců a 3 tyto mezinárodní kongresy obrátily se na naši vládu s resolucemi, žádajícími nápravu.

Tak mezinárodní sjezdy organisací válečných poškozenců, konané dne 18. a 19. září 1925 a 1. a 2. října 1926, obracejí se svým usnesením jak na vládu, tak i veřejnost v republice Československé, aby upozornily na těžké postavení těch jejich státních příslušníků, kteří byli válkou připraveni buď o výdělečnou schopnost nebo o živitele. Předpokládají, že vláda republiky Československé bude ochotna uvésti odškodnění obětí války v souzvuk se všemi zásadami přijatými mezinárodním sjezdem.

Mezinárodní sjezd konaný letos v září a v říjnu ve Vídni konstatuje, že československá vláda této žádosti bohužel dosud nevyhověla a necítila se povinna k pronikavé novelisaci zaopatřovacích zákonů svých válečných poškozenců a přizpůsobení jich mezinárodním zásadám péče o válečné poškozence. Dále zjišťuje se, že zaopatření čsl. válečných poškozenců je zcela nedostatečné, takže je nelze označiti za důstojné člověka. Samozřejmě, že resoluce a připomínky těchto kongresů zůstaly do těchto časů nevyřízeny a bez odpovědi.

Očekáváme, že slíbenou novelisací budou důchody válečných poškozenců přiměřeně zvýšeny vzhledem k drahotním poměrům, dále že při novelisaci zákona bude dbáno zásady, aby hranice příjmů osob samostatných byla zvýšena na hranici příjmů osob hospodářsky nesamostatných, dále že pojato bude do zákona ustanovení, aby navrácení vyplacených podpor nebylo vymáháno tam, kde jmění poškozence do konce r. 1925 pravoplatně zdaněné nepřesahuje 13.000 Kč, dále že bude v novele pamatováno na změnu zákona č. 146/1923, jímž by se lhůta k přihláškám o důchod, která uplynula 31. prosincem 1923, ještě jednou a naposledy prodloužila.

Prodloužení lhůty k přihláškám považuje pan ministr soc. péče za neproveditelné, poněvadž už dnes, kdy uplynulo několik let od války, bylo by těžko stanoviti, vznikla-li pracovní neschopnost z útrap válečných či chorobami nebo úrazy poválečnými. Ale stanovisko takové, jímž by pro potíže administrativního šetření měl býti odmítnut nárok těch, u nichž je nepopíratelný, bylo by velmi kruté. Je velmi mnoho takových, kde je zjištěn nade vší pochybnost původ invalidity z útrap vojny. Celá řada invalidů a válečných poškozenců nároků neuplatnila jen pro určitou nemohoucnost osobní, mnozí též pro nedostatečná publikační opatření úřadů. Stalo se také, že starostové nekonali v této věci vždy svou povinnost. Také u některých dřívějších invalidů hmotné poměry toho nevyžadovaly a v četných takových případech původ invalidity a tedy i nárok je nepopíratelný. Je dosti případů, kdy invalida, jsa ve vyhovujícím zaměstnání, jen s ohledem na stát, tedy z důvodu opravdu charakterního, nároku neuplatnil. Zemřel a zůstavil po sobě vdovu se sirotky ku práci neschopnými, kteří potom byli odmrštěni, poněvadž neuplatnili svůj nárok v zákonem stanovené lhůtě.

Na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi je takových invalidů několik tisíc, neboť se strany některých úředníků přímo tendenčně nebyly přihlášky včas vyřizovány. Je to velmi ožehavá otázka našich východních území.

Chtěl bych připomenouti povinnost státu také k těm, u nichž snad nikdo nebude v pochybnostech, že jejich nárok jest oprávněný. Jsou to naši legionáři-invalidé. Nároky jejich upravuje zvláštní zákon, ale máme také legionáře, kteří již v invaliditě vstoupili do legií. Pamatujeme se, že bylo velmi často při jednáních sjezdů našich o této otázce jednáno. Předpokládali jsme, že vláda Československé republiky vyřeší tuto otázku invalidů, kteří dobrovolně vstupovali do legií z různých důvodů, na př. nacionálních, poněvadž chtěli přispěti také svými slabými silami, ale na tyto se zákon nevztahuje. Jsme v četných případech nuceni zachraňovati tyto lidi milodary při životě a známe případy, které vyvolávají přímo v oči slzy a které jsou plny zoufalství.

Pod patrnost ministerstva soc. péče spadají ještě legionáři-invalidé další. Velmi často vojenské úřady a lékaři podle zákona o zaopatřovacích požitcích vojenských gážistů, při prohlídkách zase z důvodů úsporných odklasifikují legionáře-invalidu pod 15%, aby mu nemusil býti přiznán důchod, ale poněvadž skutečně jejich pracovní schopnost je nižší, jsou často u sociálně-lékařských komisí klasifikováni výše než 20%. A tak nabývají tito chudáci alespoň nároku na důchod v invaliditě. Případy takových nesrovnalostí, které vyplývají z toho, že úřady jsou v pochybnosti o výkladu zákona, který vždycky vykládají pak v neprospěch poplatníků nebo stát. zaměstnanců, nejsou ojedinělé, nýbrž naopak dosti četné. Otázka invalidů dotýká se také velmi ostře ožehavého problému populačního, o němž zejména pan ministr soc. péče už dvakráte před sněmovnou a ve výboru sněmovny jednou se rozhovořil. Jsme toho mínění, že nelze jedněmi ústy horovati pro zvýšení populace a pro snížení důchodu válečných poškozenců. Populační otázka stává se u nás ožehavou nejen pro stálý pokles porodů, ale zejména pro úžasně rostoucí úmrtnost dětí, zejména dětí invalidů, vdov a sirotků nedostatečně živených a šacených. Neplačte pro nenarozené, nechcete-li pečovati o živoucí!

Odpovědnost padá v tomto směru nejen na veřejné orgány sociální, ale hlavně na orgány státní správy, jež systematicky na př. sociální péči o mládež školní pomíjejí vůbec a o mládež mimoškolní konají péči zcela nedostatečně, jako by si ani neuvědomily velikou odpovědnost, již mají před budoucností za zdraví a hospodářský rozvoj lidu a státu.

U nás vznikl dokonce spor mezi veřejností a p. ministrem financí, má-li a pokud má stát povinnost k invalidům. Stát prý není úrazovou pojišťovnou, aby někomu nahrazoval snížení pracovní výkonnosti. Taková teorie podle našeho soudu není státnická. Italie na př. za války provedla opatření invalidů tak, že své vojáky pojistila. Ale všechny státy, které vojáky nepojistily, nahrazují jim ztráty na pracovní schopnosti přímo buďto invalidní rentou, nebo zaměstnáním ve veřejných nebo státních podnicích podle jejich pracovní způsobilosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP