Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K této čtvrté části rozpravy
podrobné, k části finanční,
není již nikdo přihlášen, rozprava
o ní jest tedy skončena.
Tím skončena jest vůbec rozprava o státním
rozpočtu s finančním zákonem a o prohlášení
pana ministra financí ze 102. schůze sněmovny.
K státnímu rozpočtu a finančnímu
zákonu pro rok 1928 podáno bylo 246 pozměňovacích
a 366 resolučních návrhů. Odpovídají
formálním podmínkám jednacího
řádu a budou tedy předmětem jednání.
Jednotlivě sděliti dám je za hlasování.
Žádám nyní pana zpravodaje posl. dr
Hnídka, aby se ujal slova k doslovu.
Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno!
Debata o rozpočtu na příští rok
pohybovala se v obvyklých kolejích jako léta
předešlá. Nebylo naprosto žádného
rozdílu. Spolu s rozpočtem samým bylo kritisováno,
souzeno a mnohdy odsouzeno státní hospodaření
se všech stran. Kritika rozpočtu a tím kritika
státního hospodářství a těch,
kteří státní hospodářství
vedou, jest jistě při projednávání
rozpočtu na místě. Vždyť zde není
snad oboru státní správy, která by
na rozpočtu neměla podílu. A je proto, nejen
právem, nýbrž i povinností těch,
kteří jsou nejvyšší kontrolou státního
hospodářství, aby toto hospodářství
podrobili kritice. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Kritika tedy byla. Někde kritika velmi ostrá a drastická,
ale já pevně věřím, že
z největší části byla to kritika
dobře míněná, kritika, která
není sama v sobě účelem, ale jejíž
cílem je blaho státu a jeho prostředků.
Byl bych si jen přál, aby rozbor rozpočtu
šel do větších podrobností, více
do hloubky, ač nemohu si stěžovati, že
by nebyla podána spousta pokynů, námětů,
výtek atd. Je tedy zcela přirozeno, že není
možno, abych se prokousal v pravém slova smyslu celou
tou kupou jednotlivostí a zaujal ke všemu stanovisko,
eventuelně, abych vysvětlil a obhájil to,
co bylo předneseno resp. vytýkáno.
Při debatě byla značná pozornost věnována
politice v užším slova smyslu. Je to přirozeno,
protože kritika rozpočtu se neobejde bez kritiky vlády,
která rozpočtem hospodaří. Ozývaly
se tedy v debatě a zvláště v debatě
generální silné akordy čistě
politické. Při té příležitosti
byla proti většině pronesena velmi vážná
a velmi těžká obvinění. Měl
jsem v úmyslu původně držeti se výhradně
jen rozpočtu a nemluviti ve svém doslovu politicky,
ale nebylo by na místě mlčeti a nechati bez
povšimnutí a odpovědi tato těžká
obvinění, neboť zde by mlčeti znamenalo
schvalovati.
Oposice nemá důvěry ke vládě
a dnešní většině, protože
prý je to vláda a většina reakční,
většina, která prý ohrožuje životní
zájmy lidu, tedy většina protilidová.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Že oposice nemá důvěry ke vládě
a k většině, je přirozená věc.
Vždyť je to oposice. Nebudu také vládě
- není toho třeba - dělati advokáta.
Horší je však obvinění z ohrožování
životních zájmů lidu. A tu mohu s plným
vědomím odpovědnosti prohlásiti, že
ničeho nejsme tak daleci, jako podniknouti něco,
co by ohrožovalo existenční zájmy kterékoliv
vrstvy, kteréhokoliv národa, kterékoliv společnosti
a kterékoliv společenské složky naší
republiky. Jsme si plně vědomi své povinnosti,
která je nám uložena právě jako
většině. Je povinností každé
většiny, ať je to jakákoliv, a bohudíky,
u nás politický vývoj je už tak daleko,
že můžeme a budeme míti několik
většin, aby měly na zřeteli všechny
vrstvy státu bez rozdílu, a to po všech stránkách
vývoje hospodářského, kulturního
a společenského. Je to její povinností
proto, poněvadž na jejich bedrách je vložena
celá tíha péče o stát, a jsme
si zcela dobře vědomi, že zde není ta
nebo ona vrstva sama, že jenom v harmonickém soužití
všech vrstev je možný rozkvět tohoto státu.
Této povinnosti také vždycky dostojíme.
A nyní jsem u velmi důležité otázky,
která byla nadhozena. Je to otázka, jak se má
projevovat demokracie. Demokracie je vláda lidu. Lid si
vládne sám sobě. Nyní je otázkou,
jak! Musí míti přece nějaký
instrument, nějaký prostředek, kterým
by tu vládu prováděl. Dosud však není
nalezen jiný prostředek, není nalezena jiná
cesta než parlamentarismu. A nyní: na čem musí
spočívat parlamentarismus? Od nejstarších
dob, dnes i v budoucnosti bude spočívat parlamentarismus
vždy na zásadě většiny. Výjimku
učinil pouze polský sněm před rozdělením
Polsky a ty konce Polsky právě pro to osudné
"nie pozvalam" byly hrozné. Následek toho
byl konec Polsky a takových konců jistě nepřejeme
svému vlastnímu státu.
Každá oposice na celém světě
se snaží, aby byla jednou většinou a sama
pak převzala vládní veslo do rukou. To vidíme
všude, ani Rusko nevyjímajíce. Bylo by tedy
osudným neuznávat princip majority, to by znamenalo
zneuznávat princip parlamentu, a co by bylo potom? Diktatura?
To přece jistě nepřeje si nikdo z nás.
Stojíme-li na půdě majority a tím
na principu parlamentarismu, a to parlamentarismu pravého,
neznamená to, že bychom snad nerespektovali zájmů
minority, že bychom snad chtěli ohroziti její
životní zájmy. U nás rozvoj hospodářského
života, a toho jsou účastny přece všechny
vrstvy lidu, je důkazem, že nejsou ohroženy žádné
složky obyvatelstva našeho státu ani společensky
ani národnostně.
Byla zde vyslovena zásada "žíti a nechat
žíti". Já tuto zásadu podepisuji
a podle této zásady se také chceme říditi.
Bylo by osudným, kdybychom opustili půdu parlamentarismu
a přenechali rozhodování někomu jinému
a někde jinde. Kolo se snadno roztočí, ale
těžko je ho pak zastaviti Zde je třeba oboustranné
dobré vůle, chladné krve, vědomí
povinnosti a odpovědnosti. Jinak by nastal boj všech
proti všem a těch hrozných konců nechci
ani domysliti.
Budiž mi prominuto toto politické extempore, které
bylo nutné vzhledem k projevům zde učiněným.
A nyní dovolte, abych se zase vrátil k chladným
číslicím rozpočtu. Opakuji, že
není možno odpověděti a zaujmouti stanovisko
ke všemu, co zde bylo nadhozeno. Omezím se jen na
nejdůležitější a základní
věci.
Byla zde opět nadhozena otázka výše
našeho rozpočtu. Znovu zde bylo řečeno,
že náš rozpočet nečiní půl
desáté miliardy, ale že k tomu musíme
připočítati ještě těch
8 miliard, které vyžadují státní
podniky, takže dohromady by byl rozpočet asi 171/2
miliardy. Nemohu jinak než opakovati, co jsem řekl
již ve svém úvodním slově. Bylo
by tomu tak, kdyby všechny tyto výdaje, tedy i výdaje
státních podniků, byly hrazeny veřejnými
břemeny, ale tomu tak není. Všechny výdaje
státních podniků nejsou hrazeny z veřejných
břemen, nýbrž státní podniky
si hradí samy své investice, zkrátka své
potřeby, částečně také
hradí i potřeby svých centrál. Nejlépe
nám vynikne tato otázka, jestliže si ji postavíme
tak, kolik vlastně bude potřebí výloh
na jednu hlavu obyvatelstva. Vynikne nám, že není
možno počítati s rozpočtem 171/2
miliardy, nýbrž, že musíme počítati
s rozpočtem, který je právě dán,
totiž s rozpočtem 91/2 miliardy,
a že nemůžeme shrnovati dohromady s ním
státní podniky. Na jednu hlavu připadá
u nás okrouhle 700 Kč administrativního rozpočtu,
ve Švýcarsku 542, v Maďarsku 879, v Italii 725,
v Anglii 2953 a v Belgii 870. Jest ovšem nesporno, že
obnos 700 Kč na jednu hlavu jest velmi veliký a
hodně tíživý. Já přiznávám,
že bude nutno tento obnos ještě snížiti,
jak jen to půjde. Ostatně se již také
snižuje. R. 1925 připadlo, na jednu hlavu 740 Kč,
r. 1928 jenom 700 Kč, takže jest zde jisté
snížení viděti. Na druhé straně
musím, přiznati, že tento rozpočet je
přece jen méně tíživý,
než byly rozpočty předcházející.
Bude to ovšem tvrdým oříškem pro
ministra financí, jakým způsobem by se dal
snížiti ještě tento rozpočet. Navrhován
byl zde jeden způsob, totiž ten, že by se měla
zdvihnouti rentabilita, že by se měly zdvihnouti zisky
státních podniků a v důsledku toho,
že by toto břemeno, které je na veřejnosti,
poněkud kleslo. A bylo zde poukazováno mezi státními
podniky na státní statky a na státní
lesy. Je pravda, že mimo tabákovou režii státní
podniky vynášejí málo. Já to
připouštím, ale na druhé straně
musíme přiznati, že výnosnost státních
podniků je brzděna veřejnými potřebami.
Tak na př. p. ministr železnic si stěžuje,
že musí voziti poštu skoro zadarmo, že musí
poskytovati snížené jízdné atd.
Pan ministr pošt si zase stěžuje, že musí
dovážeti za snížené porto poštu
atd. Tedy obtíže, se kterými je zápasiti
státním podnikům, jsou veliké a je
to nejlépe viděti na státních statcích
a lesích, na které bylo právě v debatě
poukazováno. Výnos státních lesů
a statků je preliminován částkou 53,371.590
Kč. Posuzuje-li se však prosperita lesů a statků
soukromých, prokáže se, že výnos
státních lesů a statků je značně
vyšší. Je značně vyšší
proto, poněvadž ve výdajích rozpočtu
zahrnuty jsou platy, jež nejsou v pravém slova smyslu
platy provozovacími a jež by soukromý podnik
naprosto nebo zcela nebo z největší části
nezatěžovaly. Na př. jsou to tyto platy:
Platy státnímu pozemkovému úřadu
za statky převzaté podle zákonů o
pozemkové reformě, a to: úroky z nabývací
ceny 14.138.200 Kč, splátky na nabývací
cenu a na fondy Státnímu pozemkovému úřadu
8,936.600 Kč, splátky na 15% příspěvek
na dávku z majetku a přírůstku podle
§u 5 zákona č. 323 z r. 1921 13,487.600 Kč.
Celkem činí tedy platy Státnímu pozemkovému
úřadu 36,562.400 Kč.
Dále jsou to úroky z investičních
nákladů do r. 1925 6,538.500 Kč.
Za třetí: náklady pensijní 12,596.900
Kč. K tomuto poslednímu výdaji nutno podotknouti,
že podnik převzal bez náhrady výplatu
zaopatřovacích požitků všech pensionovaných
zaměstnanců státních lesů a
statků, ač pensijní příspěvky
jich plynuly po celou služební dobu do státní
pokladny.
Za čtvrté náklady patronátní,
jež uvedeny jsou přímo ve výdajích
hospodářství lesního a polního
3,634.850 Kč.
Za páté voluptuary, t. j. náklady na udržování
zámků a parků v Ploškovicích,
Konopišti, Židlochovicích a Topolčiankách
856.720 Kč. Úhrnem činí tyto mimořádné
platy a náklady 60,189.370.
Z uvedeného jest zřejmo, že v rozpočtu
na rok 1928 preliminován jest výnos státních
lesů a statků, snížený nejen
o břemena, jež soukromý podnikatel buď
vůbec nenese anebo jen měrou daleko menší,
ale že výnos státních lesů a
statků dále srážejí úroky
z nabývací ceny za objekty pozemkovou reformou získané,
jakož i značné splátky na tuto cenu,
obě ve výši 36,562.400 Kč. Bez těchto
mimořádných platů a břemen
činil by výnos státních lesů
a statků 113,560.960 Kč. Při výpočtu
průměrného výnosu na 1 ha lesní
půdy není ovšem správné posuzovati
tento výnos podle celkové výměry státních
lesů v celé republice, ježto státní
lesy na Podkarpatské Rusi a z části i na
Slovensku nejsou pro nedostatek peněžních prostředků
na nutné investice ještě tak vybaveny, aby
mohlo býti náležitě využito dřevních
zásob, jako je tomu v zemích českých.
Také nelze bráti v úvahu pozemky neplodné,
pastviny a poloniny, jichž výnos (nepatrné
nájemné) stačí sotva k úhradě
daní a dávek.
Rozdělí-li se tudíž v rozpočtu
uvedené čisté výnosy hospodářských
odvětví podle jednotlivých oblastí,
připadá z preliminovaného výnosu lesního
hospodářství per 88,337.610 Kč: 1.
na Čechy, Moravu a Slezsko 43,333.260 Kč, což
při výměře lesní hospodářské
půdy 212.939 ha činí 203 Kč na 1 ha;
připočte-li se k tomu výnos lesních
průmyslových podniků v této oblasti
částkou 5,943.190 Kč, připadá
pak na 1 ha 231 Kč. 2. na Slovensko 27,596.950 Kč,
t. j. při rozloze lesní hospodářské
půdy 237.271 ha 116 Kč na 1 ha a s připočtením
výnosu lesního průmyslu, v částce
8,675.970 Kč, 153 Kč na 1 ha, 3. na Podkarpatskou
Rus 12,638.800 Kč, t. j. při rozloze lesní
hospodářské půdy 309.907 ha a při
dosud extensivním lesním hospodářství
z veliké části v méně cenných
bukových porostech 41 Kč na 1 ha; průmyslových
podniků jest v této oblasti málo, jich výnos
rozpočten částkou 224.500 Kč. 4. Ze
zbytku 4,768.600 Kč připadá na preliminovaný
přebytek z lesů, které mají býti
v roce 1928 převzaty do majetku státního
podle zákonů o pozemkové reformě 3,753.500
Kč, a na příjem z podílů lesního
panství oravského 1,015.100 Kč.
Z celkového preliminovaného výnosu hospodářství
polního per 16,538.530 Kč připadá:
1. na Čechy, Moravu a Slezsko 14,039.810 Kč, t.
j. při výměře polní hospodářské
půdy 32.345 ha 434 Kč na 1 ha a po připočtení
výnosu průmyslových závodů
zemědělských (bez cukrovarů) 2,722.500
Kč, 518 Kč na 1 ha, 2. na Slovensko 2,331.320 Kč
a s připočtením výnosu hospodářského
průmyslu v částce 1,993.200 Kč celkem
4,324.520 Kč, t. j. při výměře
16.064 ha 269 Kč na 1 ha, 3. na Podkarpatskou Rus 256.400
Kč při výměře 4580 ha hospodářské
půdy propachtované, 4. na pozemkovou reformu (směnnou
akci) připadá schodek 89.000 Kč, odůvodněný
tím, že státní lesy a statky platí
za pozemky převzaté státnímu pozemkovému
úřadu režijní výlohy.
Hospodářství rybniční vykázáno
jest jako samostatné odvětví hospodářské
pouze v Čechách částkou 2,610.490
Kč, t. j. při výměře 10.675
ha 244 Kč na 1 ha.
Výnosnost státních lesů a statků
nejlépe lze posouditi na základě účetní
závěrky za rok 1926, předložené
již Národnímu shromáždění.
Bilanční zisk státních lesů
a statků za rok 1926 činil 74,043.866 Kč;
jest tedy o 20,672.276 Kč vyšší než
preliminovaný výnos na rok 1928.
Vedle tohoto vykázaného bilančního
výnosu byla ještě pro zřízení
obnovovacího fondu reservována částka
24,500.000 Kč, čímž byl plně
vyvážen vyšší zisk některých
lesních správ, docílený na újmu
majetkové podstaty v důsledku živelních
pohrom.
Tedy zkrátka a dobře, státní lesy
a statky vykazují jistě slušné bilanční
zisky, takže není možno, aby se tyto nějakým
enormním způsobem ještě zvýšily.
Tedy z těchto uvedených bilančních
výnosů je zřejmo, že prosperita státních
lesů a statků je daleko vyšší,
než by se zdálo podle rozpočtu, ale zároveň
je také viděti, jak těžko se těchto
zisků dosahuje. Bude tedy nutno, když nebude možno
zvýšiti zisk na tomto poli, hledati jiné cesty,
kterými by se mohlo dojíti ke snížení
státního rozpočtu. Připomínám
na př. jen reformu veřejné správy.
Byla zde také dotčena věc, která má
eminentní důležitost pro náš hospodářský
život, a proto nutno se touto věcí také
obírati. Škoda, že nebyla tato věc v debatě
šíře rozvedena. Jsou to totiž vklady v
peněžních ústavech, v našich bankách
a záložnách prý je dnes uloženo
na 40 miliard Kč, z nichž část je vykázána
dvakráte. Opravdový roční přírůstek
našeho národního jmění se prý
odhaduje na 3 miliardy. To prý jsou peníze, jež
tento režim odebírá z kapes pracovníků
a dává na větší hromadu zámožných
vrstev. Taková konsolidace nemůže býti
snad ideálem vrstev privilegovaných, totiž
oposice ji však za skutečnou konsolidaci ve státě
pokládati nemůže. Připomínám
především, že není možno zjistiti
vůbec, jak velký je obnos vkladů v peněžních
ústavech, ať jsou to banky, záložny, spořitelny
atd., poněvadž některé vklady se prolínají,
jsou počítány dvakráte, takže
není možno určiti přesnou cifrou přibližný
počet, který se určuje asi na 35 miliard
Kč. A podobně také není možno,
zjistiti přesně přírůstek vkladů
za jediný rok, který se právě zde
uváděl na 3 miliardy Kč. Snad by se mohl
přibližně tento přírůstek
odhadnouti tím způsobem, že by se srovnávala
konečná salda k určitým časovým
bodům, k určitým měsícům
atd.
Dále musím konstatovati, že není a nebude
u nás žádných vrstev privilegovaných.
Není a nebude privilegovaných vrstev ani ve většině
ani v oposici.
Otázka přírůstku národního
jmění nesmí nám býti lhostejnou
a proto se jí třeba důkladně obírati.
Já aspoň přikládám této
otázce velkou váhu, poněvadž, od ní
závisí hospodářská rovnováha
jednotlivých vrstev našeho státu a také
jejich blahobyt. Nebylo by jistě hospodářsky
zdravým, kdyby se hromadil kapitál v některých
rukou a aby na druhé straně snad některé
vrstvy strádaly. Záleží tedy velmi mnoho,
na tom zjistiti, na které hromadě jsou ty tři
miliardy Kč.
To nám nejlépe poví statistika vkladů
u peněžních ústavů a tu přijdeme
k zajímavým výsledkům.
Roku 1925 bylo u spořitelen spořitelních
vkladů do 500 Kč 1,427.110, od 500 do 1000 Kč
342.812, od 1000 do 2000 Kč 351.637, od 2000 do 4000 Kč
344.423, od 4000 do 6000 Kč 200.953, od 6000 do 8000 Kč
123.325, od 8000 do 10.000 Kč 86.230. od 10.000 do 20.000
Kč 166.535, od 20.000 do 50.000 Kč 76,573, od 50.000
do 100.000 Kč 16.072 a nad 100.000 Kč 5967. Tedy
vidíme zde nejlépe, u kterých vkladatelů
bylo, nejvíce těchto vkladů totiž u
těch nejmenších. Přibližná
výše vkladů byla v milionech korun: do 500
Kč 428 mil., od 500 do 1000 Kč 257 mil., od 1000
do 2000 Kč 527 mil., od 2000 do 4000 Kč 1033 mil.,
od 4000 do 6000 Kč 1004 mil., od 6000 do 8000 Kč
863 mil. Dohromady tedy obnosy dělaly, 41 57% veškerých
vkladů.
Ještě zajímavější je pak
statistika vkladů peněžních ústavů
za r. 1926, a tu u bank, jichž bylo počítáno
34, stav vkladů na knížky obnášel
r. 1926 ke 31. prosinci 8730 mil., u spořitelen 13.615
mil., u záložen 7972 mil., u kampeliček 3709
mil., u okresních hospodářských záložen
v Čechách 2625 mil., u peněžních
ústavu na Slovensku a Podkarpatské Rusi 2487 mil.
Vidíme z toho nad slunce jasněji, že tyto peníze
dnešní režim nedává na větší
hromadu zámožnějších vrstev, nýbrž
je to hromada právě malých lidí. Je
přece známou zkušeností národohospodářskou,
že kapitalisace ve formě úsporných vkladů
je většinou tvořena úsporami malých,
drobných vkladatelů. Tuto skutečnost nelze
sice přesně statisticky doložiti, avšak
možno souditi z některých okolností,
že je tomu tak, a také ze statistiky, o které
jsem právě mluvil. Dále možno usuzovati
na to z povahy ústavů, jež se zabývají
klientelou mezi drobným lidem. Je známo, že
v bankách ukládá obchodnický stav,
ve spořitelnách střední vrstvy, drobní
vkladatelé městští, v záložnách
střední vrstvy venkovské, v kampeličkách
drobné vrstvy venkovské, v hospodářských
záložnách střední venkovské
vrstvy, při čemž ovšem dlužno si
uvědomiti že stav vkladů nelze ani percentuelně
vymeziti, ježto drobné ústavy ukládají
své kasovní přebytky u bank a spořitelen.
Je logické, že tak zv. plutokracie, podnikatelé,
obchodníci, spekulanti atd. nespokojují se malým
ziskem úroků, nýbrž že svůj
kapitál mají - mají-li jej v bance vůbec
- na běžném účtě, ale
většinou jej právě obracejí ve
výrobě a obchodě.
Je známo, že tento kapitál je tak mobilní,
že v případě hospodářského
úpadku, kdy ztrácí prosperitu, plyne i ze
země. Právě největší kapitalista
hledá nejvyšší dosažitelnou výnosnost
kapitálu třeba i za hranicemi.
Vzrůst vkladů úsporných je v teorii
i v praxi považován za neklamný doklad zvýšeného
blahobytu širokých vrstev, neboť ty to jsou,
jež nemohou vyhledávati jiné rentability než
jakou poskytují vklady, nemajíce tolik hospodářské
síly ani rozhledu a tudíž podnikavosti jako
velký kapitál.
Ostatně těch 40 miliard nedošlo do peněžních
ústavů ve dvou letech dnešního režimu,
když ročně přibývají 3
miliardy. Přišly tam tedy většinou za
režimů dřívějších,
Ale to není jejich hanou, ani dnešního režimu,
právě naopak je to zdravým zjevem našeho
hospodářského života, že se šetří.
Hůře by bylo, kdyby peněžní ústavy
místo vkladů vykazovaly dluhy, ač i zde zadlužení
hypotekární povážlivě stoupá.
Můžeme proto ze vzrůstu národního
jmění o 3 miliardy spíše míti
radost, protože to nejsou peníze vydřené
na pracujícím lidu, nýbrž jsou to peníze
pracujícího lidu, v čemž právem
můžeme viděti opravdovou konsolidaci našeho
státu.
Bylo by jistě lákavé pustit se do jednotlivostí
a do jednotlivých otázek, kterých je řada,
bohužel, není to ani fysicky možno. Jsem však
přesvědčen že vláda vezme v úvahu
všechno to, co bylo zdůrazněno v debatě
o rozpočtu a že splní všechny oprávněné
požadavky, pokud naše prostředky na to, stačí.
Jistě budou splněny požadavky staropensistů,
přestárlých, požadavky o jmenování
zaměstnanců, o regulacích a melioracích
atd. Na dobré vůli naší jistě
neschází; nikdo nebude pochybovat o dobré
vůli pomoci ku příkladu, jak bylo v debatě
důrazně žádáno, přespolním
listonošům, zvláště tak zv. neplně
zaměstnaným, jichž plat za 1 hodinu práce,
obnáší 1,20 až 1,40 Kč a kteří
mají velmi namáhavou a odpovědnou, službu,
která není náležitě oceněna
a někdy pracují i zdarma; zde jistě ministerstvo
pošt, plně vyhoví. Dále vláda
jistě urychlí úpravu poměrů
soc. pojištění pro ty obyvatele Hlučínska,
kteří na základě říšsko-německých
zákonů nabyli nároků na pojistné
dávky, jak žádal p. posl. Kunz.
Mohu dále rozptýlit obavy Slováků
o kremnickou mincovnu. Mincovna v Kremnici zůstane, a v
Praze se mincovna ani museum stavět nebude. Tím
opravuji také svoji zprávu důvodovou. (Potlesk
poslanců slovenské strany ľudové.)
Budiž mi laskavě prominuto, že nedotýkám
se věcí ostatních, o kterých ostatně
jest řeč v důvodové zprávě
výborové a která vypracována jest
již s ohledem na podrobnosti diskutované v rozpočtovém
výboru, z nichž mnohé se opakovaly zde v plenu.
Ke konci budiž mi dovoleno, několik slov o podaných
návrzích, a to jak návrzích pozměňovacích
a doplňovacích, tak i návrzích resolučních.
Bylo již sděleno, že návrhů pozměňovacích
a doplňovacích je 246, návrhů resolučních
pak 366. Uznávám rád, že mnohé
pozměňovací návrhy a resoluce jsou
odůvodněny, a nikdo by nebyl radši nežli
já, kdybych je mohl doporučiti ku přijetí.
Že tomu tak jest, svědčí také,
že jsem doporučil ku přijetí 24 resoluce
již v rozpočtovém výboru.
Těchto 24 resolucí vytištěno je ve zprávě
výborové. Nutno však v první z nich
opraviti tiskovou chybu: v poslední řádce
má totiž místo "podle § 5" správně
státi "podle § 3".
Bohužel - a nebudiž mi to zazlíváno -
nemohu, ač rád bych tak učinil, se vyslovit
pro pozměňovací návrhy k rozpočtu
podané, ani pro přijetí nových ještě
resolucí. Příčina je na snadě.
Bylo si stěžováno, že rozpočet
je veliký, není tedy jej možno ještě
zvětšovati bez porušení rovnováhy.
Na druhé straně není možno škrtnouti
některé položky, k nimž je stát
vázán zákonem.
Ke konci prosím, aby slavná sněmovna schválila
rozpočet podle návrhu rozpočtového
výboru. Konáme zde dnes to největší
právo, které je nám dáno, dáváme
státu to, co potřebuje k životu. A jsem přesvědčen,
že není nikoho, kdo by nebyl prodchnut láskou
ke svému státu. Na tento vznešený cit
apeluji v této chvíli, kdy máme dáti
státu to, čeho potřebuje.
Prosím jménem rozpočtového výboru,
aby rozpočet byl schválen. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je schopna se usnášeti.
Míním dáti hlasovati tímto pořadem:
Ježto státní podniky, to jest skupina II státního
rozpočtu, souvisí s tou kterou kapitolou, která
nad určitým státním podnikem má
právo dozorčí, budeme hlasovati o dílčích
rozpočtech skupiny I a II pohromadě v pořadí
kapitol, tedy o státních podnicích skupiny
II při příslušné kapitole státního
rozpočtu. (Hluk.)
Prosím o klid.
Skupina IV. Správa státního dluhu, souvisí
s kap. 22. Všeobecná pokladní zpráva,
a míním tudíž dáti hlasovati
o ní při kap. 22.
Po odhlasování kapitol skupiny I se skupinou II
a IV hlasovali bychom o skupině III.
Kde jsou podány návrhy pozměňovací,
budeme hlasovati nejprve o jednotlivých návrzích
pozměňovacích, doplňovacích,
nebo na škrtnutí - návrhy pozměňovací
a doplňovací budou při tom přečteny
- a teprve po vyřízení všech pozměňovacích
návrhů k té které kapitole a skupině,
hlasovati budeme podle zprávy výborové o
celé kapitole - tedy příjmech i vydáních
- najednou, ovšem s modifikacemi, které by snad způsobilo
přijetí toho nebo onoho pozměňovacího
návrhu.
Zamítnutí návrhu na škrtnutí
nebude - jak z uvedeného vidno - znamenati přijetí
položky, ke které se vztahoval návrh na škrtnutí.
Pokud pozměňovací návrhy budou se
vztahovati na státní výdaje, nebude o tom
zvlášť činěna zmínka. Budou-li
se týkati státních příjmů,
bude to vytčeno.
Po odhlasování rozpočtu budeme hlasovati
o finančním zákoně, kterým
se stanoví státní rozpočet pro rok
1928.