Úterý 29. listopadu 1927

Začátek schůze v 9 hod. 20 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Špatný, Vávra.

225 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Engliš, dr Gažík, dr Hodža, dr Nosek, dr Šrámek, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 109. schůzi poslanecké sněmovny.

Lékařské vysvědčení předložil posl. dr Štefan.

Výboru imunitnímu přikázal jsem žádosti.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádosti:

zem. trest. soudu v Praze ze dne 23. listopadu 1927, č. Tl XIV 1315/27/4, za souhlas s trest. stíháním posl. Hakena pro přečin proti bezpečnosti cti spáchaný tiskem (č. J 467-II),

okr. soudu v Bratislavě ze dne 12. listopadu 1927, č. T XIII 1836/27/4, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 23. listopadu 1927, č. 10819/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Majora pro přečin podle §u 20 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 468-II),

kraj. soudu v N. Jičíně ze dne 10. listopadu 1927, č. Nt IX 152/27/2, za souhlas s trest. stíháním posl. Jos. Petera pro zločiny podle §§ 1, 15 čís. 3 zákona na ochranu republiky a přestupek podle §u 491 tr. z. a čl. V zákona ze dne 17. prosince 1862, č. 8 ř. z. z r. 1863 (č. J 469-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jest:

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 1224) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1928 (tisk 1260) a rozprava o prohlášeni ministra financí, učiněném ve 102. schůzi posl. sněmovny dne 25. října t. r.

Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o státním rozpočtu, a to o části druhé, podrobné rozpravy, to jest o části kulturní a sociální, započaté ve včerejší 108. schůzi sněmovny.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. dr Schollich, Gregorovits, Moudrý, Kirpalová, Jaša, Zeminová, Roscher, Siegel, Klein, Tučný, Blatná, Weberová, Johanis, Prášek; na straně "pro" pp. posl. Doležal, Hancko, dr Lukavský, Al. Beneš, Greif, Vičánek, Nejezchleb-Marcha, Pázmán, Stašek, dr Rehák, Košek.

Dávám slovo přihlášenému řečníku na straně "pro", p. posl. Doležalovi.

Posl. Doležal: Slavná sněmovno! Bylo již několikráte v této sněmovně mluveno o našem národním školství, které bylo význačným činitelem našeho kulturního života v době předválečné a stalo se nejvýznačnějším činitelem v našem samostatném státě. Úsilí celého národa, všech jeho vrstev musí se nésti k tomu, aby byla kulturní úroveň povznesena a aby ve vzdělanosti národ náš hleděl se nejenom vyrovnati všem okolním národům, nýbrž je ještě předčil. Je proto třeba při snaze po snížení státního rozpočtu všestranně uvážiti možnost úspor ve školství a všech institucích kulturních.

Naše strana je proti paušální a šablonovité redukci rozpočtu školského a proti šablonovité restrikci počtu tříd a učitelstva, zvláště na venkově. Jinaký poměr může býti ve městech. Jestli který obor státní správy zasluhuje výjimky a zvláštního postupu při aplikaci zákona o úsporných opatřeních, pak je to určitě obor školský a kulturní.

Naše školství národní vykazuje potěšitelný postup konsolidační. V prvé řadě lze poukázati k tomu, jak letošním rokem nastávají příznivější podmínky pro vnitřní práci školní, která těsně souvisí s počtem dětí na třídu. Zákon č. 226/22 dovoluje totiž v §§ 5 a 6, aby letos byly zřizovány pobočky na jednotřídkách již při 66 dětech, na ostatních obecných a občanských školách již při 71 dětech v kmenové třídě proti dosavadnímu počtu 81 dětí. Ještě větší úleva nastane od školního roku 1932/33, pro kteroužto dobu je stanoven nejvyšší počet pro jednotřídní školy pouze na 50 dětí, na ostatních školách obecných a na školách občanských na 60 dětí ve třídě.

Blahodárný vliv sníženého počtu dětí na třídu jeví se již letos na př. v Čechách tak, že v tomto školním roce nebylo třeba již redukce škol a tříd, a naopak že bylo od počátku školního roku 1927/28 podle stavu 1. září 1927 v Čechách otevřeno 398 tříd, z nichž 225 tříd na školách s vyučovacím jazykem českým (204 na obecných, 21 na občanských), 173 tříd na školách s vyučovacím jazykem německým (164 na obecných, 9 na občanských), ať už šlo o zřízení nových zatímních poboček, o rozpojení tříd anebo o zřízení nových škol. K tomu se poznamenává, že proti stavu 1. září 1926 ubylo na občanských školách českých 17.576 dětí, na občanských školách německých 6616 dětí. Na obecných školách žactva přibylo, a to na českých je o 13.700 dětí více, na německých o 7829 dětí více nežli 1. září 1926.

Ke zmínkám o přeplněnosti tříd, zejména se strany německé, lze tvrditi, že jde o nesprávné informace. Zřizování poboček zákonem odůvodněných bylo již všude s urychlením provedeno. S druhé strany je pak blahovolně přihlíženo k případům, kde počet dětí na školách poklesl v důsledku úbytku porodů v letech válečných po případě ještě i poválečných. Jsou neodůvodněny zejména nářky na útisk německého školství národního, když na př. na německé občanské škole chlapecké a dívčí v Rosbachu u Aše má 1. třída chlapecká jen 17 žáků, I. třída dívčí jen 11 dětí; ve 3. třídě I. německé chlapecké školy obecné v Kraslicích je 14 dětí. ve 4. třídě 24 dětí, ve 3. třídě II. německé obecné školy chlapecké v témže místě je pouze 17 dětí, německá dvojtřídka v Družcově v okrese českolipském má v první třídě 15, ve druhé třídě 24 dětí, v Dörnsdorfu u Přísečnice má tamní německá trojtřídka ve druhé třídě 14, ve třetí třídě 16 dětí, na Trutnovsku je ve druhé třídě německé obecní školy v Maršově I. pouze 12, ve třetí třídě 19, ve třetí třídě něm. obecné školy ve Starém Městě Horním je 14 dětí, v Poříčí ve třetí třídě jen 10 dětí atd. Tedy vidíme, že o útisku německého školství v našem státě nemůže a také nesmí býti mluveno.

Zmíněné úlevy v počtu dětí na třídu jsou významný i pro přijímání nových sil učitelských a tedy pro odstraňování nezaměstnanosti učitelského dorostu.

Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi se usilovně pokračuje v zaškolování dětí dosud do školy nechodících a ve výstavbě potřebných budov. Podle usnesení meziministerských komisí, ustanovených pro urychlení povolovacího řízení, byly od listopadu 1926 zřízeny na Slovensku a v Podkarpatské Rusi 102 nové státní školy lidové, a to na Slovensku 52 školy o 64 třídách pro 2808 nezaškolených dětí, v Podk. Rusi 50 škol o 55 třídách pro 2275 nezaškolených dětí. Jest si jen přáti, aby tento postup urychleným tempem pokračoval zvláště na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Žádosti za povolování subvencí a mimořádných dotací na budování a vnitřní zařízení škol byly velmi četné, takže nemohlo býti všem ani vyhověno, ježto ministerstvo školství a nár. osvěty bylo vázáno rozpočtovými částkami, určenými pro r. 1927, a to pro Čechy, Moravu a Slezsko 1 1/2 mil. Kč, pro Slovensko 4 1/2 mil. Kč, pro Podk. Rus 2,050.000 Kč. Částka, určená pro Čechy, Moravu a Slezsko, byla již vyčerpána. Na Slovensku bylo v 73 případech povoleno 6 1/2 mil. Kč za kalendářní rok 1927 na stavby národních škol, nehledíc ani k vnitřnímu zařízení jejich. Příslušný úvěr byl tedy vyčerpán a nedostávající se částka bude uhrazena v příštím, t. j. v nynějším roce rozpočtovém. V Podk. Rusi byly subvence povoleny ve 28 případech. V této zemi se povolují subvence jednak na opravy školních budov poškozených válkou, jednak na stavby nových budov a na vnitřní zařízení školní.

Z legislativních opatření ministerstva školství za dobu uplynulého roku lze poukázati k těmto případům: Vládním nařízením č. 224/26 Sb. z. a n. byla upravena školská správa v hlav. městě Praze.

Vynesením min. školství a nár. osvěty č. 45.305/27-I (Věstníku str. 169) o prodloužení školní docházky do škol lidových a občanských na Slovensku na 8 roků bylo provedeno ustanovení §u 12, odst. 2 zák. č. 226/22.

Z dalších důležitých věcí je zmíniti se o škole občanské. Škola občanská má i do budoucna velikou důležitost ku povznesení úrovně všech vrstev národa a je třeba ji nejen zachovati, nýbrž i zdokonaliti její osnovy a rozšířiti síť škol občanských stejnoměrně v celém státě. Kol. dr Štefánek zmínil se již zvláště o důležitosti škol občanských na Slovensku, které v příštích desetiletích musí býti vybudovány, aby vykonaly svoje poslání ku zvýšení kulturní úrovně slovenského lidu. Žádáme o urychlené zřizování újezdných škol občanských a dále aby náklad na vydržování byl přenesen na větší celky, a to v celém státě jednotně a urychleně.

Reforma školství, o kterou se u nás jedná, musí míti na zřeteli zájmy jak nejširších vrstev občanstva, tak nejvyšší cíle národní kultury a nesmí býti provedena ukvapeně, ani se nesmí státi předmětem boje tříd nebo politických stran; zvláště politické vlivy stranické bychom rádi měli z našeho školství odstraněny.

Návrh vládního nařízení, kterým se vydá učitelská pragmatika podle §u 17 učitelského zákona, je též v meziministerském jednání a lze očekávati brzké ukončení příslušných prací. Při úpravě školské správy žádáme zachování dosavadního poměru zástupců učitelstva k zástupcům občanstva vzhledem ke zdárnému vývoji národní školy. Tento poměr se osvědčil a máme přání, aby zůstal uplatněn v příští reformě zemských školních rad.

Zástupci učitelstva do místních školních rad, do okresních školních výborů i do zemské školní rady buďtež vysílány volbou a proto třeba uvésti v život opět okresní a zemské porady učitelské. Nežli se tak stane, nechť jsou zřízeny poradní sbory školské a později buďtež zřízeny komory učitelské jako iniciativní. Pokud se týče služební pragmatiky učitelské, uplatňuje § 14 laický živel v kvalifikačních komisích pro posuzování práce učitelské, dávaje předsedovi okresního školního výboru předsednictví a zastoupení občanským členům okresních školních výborů. Takové složení kvalifikačních komisí není v žádném stavu. Je přirozeným, že odbornou práci může správně posouditi zase jen odborník. Proto žádáme, aby § 14 pragmatiky byl změněn tak, aby zachován a ponechán byl dosavadní stav, totiž aby předsedal kvalifikační komisi inspektor a členy kvalifikační komise byli zástupci učitelstva v okresním školním výboru.

V souvislosti s tím jest otázka školních inspektorů. Postavení školních inspektorů jest třeba upevniti se stanoviska zájmů státních a osvoboditi školní inspektory odevšech rušivých vlivů místních i stavovských, a jak již p. ministr školství a nár. osvěty zdůraznil, jest nezbytno, aby se stali školní inspektoři definitivními státními úředníky, a dále, aby byl jim zajištěn služební příjem odpovídající jich postavení. Zdárný rozvoj menšinového školství, pokrok ve školství na Slovensku a Podkarpatské Rusi dlužno přičísti jen samostatnosti okresních školních inspektorů, kteří jsou od politických správ neodvislí.

Nutno zmíniti se také několika slovy o hmotných poměrech našeho učitelstva. V prvé řadě je nutno, aby úprava výslužného pensistů, vdov a sirotků se stala podle zásad zákona čís. 104 z r. 1926, a to neodkladně. Co trpce neseme, jest, aby zrušeno bylo činovné IV. třídy, jakožto znehodnocení venkovských škol, poněvadž zde se ukazuje skutečně, že není na ně brán dostatečný zřetel.

Dále ještě nutno zmíniti se o některých věcech týkajících se vzdělání našeho učitelstva. Žádáme, aby v nejkratší době upraveno bylo vzdělání učitelstva tím způsobem, aby zde byla jednotná střední škola, po níž by bylo pokračováno ve studiu na vysokém pedagogickém ústavě s dvěma ročníky. Žádáme však také, aby i tam nebylo opomenuto všech těch potřeb, které až dodnes osvědčily se v každém směru na našich ústavech učitelských. Je to v prvé řadě hudba.

Z dalších věcí, které jsou důležity, jest nutno upozorniti také na to, aby byl umožněn přestup ze škol odborných, jako jsou školy hospodářské a pod., na tyto učitelské akademie. Z nedokončených prací legislativních podotýkám ještě některé, které jsou v meziministerském jednání, jako jsou návrhy zákonů o úpravě odpočivných a zaopatřovacích platů některých nestátních zaměstnanců ve veřejné službě školní na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Dále je jednání o mateřských školách, o školách pomocných atd.

A co dále bylo by ještě zde zdůrazniti, je studie k návrhu unifikačního zákona o zřizování a vydržování národních škol a o školní docházce do nich, která se projednávala v interních poradách ministerstva školství a nár. osvěty vůbec. Práce byly přerušeny až do nové úpravy školské správy, aby mohly býti náležitě upraveny předpisy kompetenční.

Pokud jde o pedagogická opatření ministerstva školství a nár. osvěty, zasluhují zmínky práce na osnovách pro školy obecné a pro školy dětí úchylných, zdravotnická a sociální opatření pro školy, zvláště mládeže úchylné, povolení 46 kursů pro další vzdělání učitelstva národních škol, jež byly ministerstvem školství a nár. osvěty též subvencovány. Podpory byly též udělovány některým učitelům ke studijním účelům, což by bylo i rozšířiti, školám na Hlučínsku, ústavu "Anstalt für Bücherkunde" ve Svitavách, Pedagogické knihovně Komenského v Praze, Škole vysokých studií pedagogických v Praze a v Brně, umožňováno vydávání dalších obrazů pro vyučování vlastivědě a obrazů dějepisných atd.

Je sice zde řada otázek školských, které by bylo nutno také projednati, ale obmezuji se na to nejnutnější s poukazem, že letošní rozpočet je sice v tomto směru, týkajícím se národních škol, lepší, než byl v předešlých letech, ale stále ještě nevyhovuje, a proto nutno v tom směru bráti zřetel, aby naše školství odpovídalo vyspělosti našeho státu. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Pázmán. Dávám mu slovo.

Posl. Pázmán: Slávna snemovňa! Ako zástupca strany, reprezentujúcej Slovensko, dovoľujem si svoje poznámky urobiť ku kultúrnej časti štátneho rozpočtu na r. 1928. Moje poznámky budú sa obmedzovať jedine na Slovensko a na kultúrne jeho potreby.

Prvou otázkou je, či tento rozpočet dostatočne hodlá zaokryť kultúrne potreby Slovenska. Keď uvažujeme, že Slovensko dosiaľ bolo kultúrne zaostalé a že hoci sa od prevratu veľa stalo, čo my si dostatočne oceniť vieme, nestalo sa ale všetko. Za istý čas na slovenské kultúrne veci musia sa venovať položky značne zvýšené.

Na našom Slovensku máme i dnes celé vidieky, kde deti vôbec nevedia, čo je škola. Kým historické zeme vykazujú analfabetov značne menšie procento, Slovensko má ich v miere veľmi vysokej. Tu máme na pr. Detvu, Hriňovú, Detviansku Huť, Podkriváň atď., kde sa na tisíce detí poneviera. Hoci sa v Hriňovej teraz už asi bude stavať, ale po spomenutých lazoch bolo by treba postaviť blízo 20 ľudových škôl. Ľud sám si tu zariaďuje vlastné školy núdzové, kde sa deti naučia voľačo čítať, písať a niečo rátať. Ako zimná hmla prilieha na okolie, tak zaostalosť a nekultúrnosť, ba môžme povedať, že stokrát hustejšia je tá hmla, ktorá zatieni zrak tých duší, ktoré na tomto okolí bývajú. Rezort školstva nemá sa považovať za pastorča, najmä ľudové školstvo nie. Boriť sa treba, aby negramotnosť a nevzdelanosť už raz zmizla, keď nie celkom, ale aby aspoň na najmenšie procento klesla.

Pán minister dr Engliš tvrdí, že náklady kultúrne a školné zvlášte sú značné, zabúda však pri tom, že čo dá národ svojmu školstvu, to sa mu mnohonásobne vracia. Však predsa najväčší záujem štátu je, aby mal čim väčší počet vzdelaných občanov a talentov, lebo vzdelanosť občanov je barometer životaschopnosti štátov. Pozrime sa na Francúzsko, Nemecko, či tam nekladú hlavnú váhu na školstvo? Či sme nemali živý príklad vo svetovej vojne? A bratské Rusko? Či položenie dnešného Ruska nie je výsledkom toho, že šetrili na školstve a nepostarali sa ani o to najmenšie vzdelávanie ľudu? Od ocele ostrejšia a najosožnejšia obrana je proti nepriateľovi vzdelaný národ. Vo francúzskej revolúcii tvrdilo sa najviac, že povinnosť každého občana je stať sa vzdelaným a učeným. Tento názor bol a je základom i terajších demokratických republík, tých republík, v ktorých pán a sedliak nejestvuje, ale jestvujú len občania, ktorí tie isté práva a povinnosti majú a z ktorých každý rovnako je cenný vlasti. Demokratickej republiky od toho závisí životaschopnosť, či je vstave vzdelanosť a vedu spraviť spoločným majetkom každého občana, či vie všeobecne obľúbenou spraviť vzdelanosť a vedu. Každá novo vystavená škola je novo zažatá žiarovka kultúry, ktorá svojím žiarom odháňa strašidlá nevzdelanosti, každá novo utvorená škola z čierneho uhlia brúsi diamanty. Kultúra ľudu zväčša úzko spojená je so zemepisnou polohou zeme, na ktorej žije ľud. Kým na rovinách zväčša viac kráčajú s kultúrou, zatiaľ na vrchovatých, skalnatých stráňach zbadáme vždy viac zaostalosti, ľudia tu žijúci nemajú duševné schopnosti ani menšie, ani slabšie od tamtých, ale zaostalosť ich môžeme vysvetliť jedine tým, že sú od kolísky stále medzi lesami, žijúc oddialení od kultúrneho sveta, jedine s pastierstvom, stádochovom a kácaním stromov sa zaoberajú, v chudobe a najmä v nevzdelanosti a z nevedomosti s alkoholom ničia svoje schopnosti v tom presvedčení, že to ich živí a hreje. Nestavať týmto ľuďom školy, znamená utláčanie a znemožnenie vzdelávania sa tým státisícom. Nevzdelaný ľud nepozná národ, nepozná vlasť. Vatra rodolásky len vo vzdelanom národe plápolá. Založme tedy školy všade, kde ich niet. Na zariadenie a rozšírenie škôl by sa každý rok po súpise žiactva od každého inšpektorátu v mesiaci októbri vyžiadať mala zpráva, či na území inšpektorátu nie je žiaducné a potrebné stavanie novej školy. V týchto zprávach tie školy podľa súrnosti stavania by maly byť vedené. Myslím, že by vtedy neudalo sa to, ako na detvianskych lazoch a na Podkriváni, kde na pr. už od prevratu sa jedná o vyvlastnenie škôl na ľazoch, ale nie sme ani o krok ďalej teraz, ako sme boli po prevrate. Ba pri terajších obecných voľbách prívrženci agrárnej strany s tým kortešovali, že jestli budú na ľudovú hlasovať, že budú si musieť školy stavať, deti im budú musieť do školy chodiť a vtedy kto im bude kravy pásť? Nuž áno, ľudová strana je za šírenie kultúry, za vystavanie škôl tam, kde ich niet. Za lepšie a užitočnejšie uznáva, keby pán finančný minister dr Engliš tých zbytočných 5 milionov určené na pražskú mincovnu venoval radšej na stavbu týchto ľazovských škôl, poneváč mincovňu v Kremnici máme dostatočnú, v ktorej sa i medaile môžu raziť. Dajme tomu ľudu aspoň minimum tej kultúry, aby okusiac jej ovocie, sám za ňou túžil. Toto som držal za nutné predniesť o stavaní nových škôl.

Ale nemôžeme bez slova nechať ani to, čo sa nás učiteľov veľmi boľne dotýka, že v terajšom rozpočte ešte vždy sa nemohol zaradiť úplný plat a penzia neštátnych učiteľov do rozpočtu ministerstva školstva a nár. osvety, a čo najvrelejšie si želáme, aby osnova zákona o neštátnom učiteľstve, taktiež osnova zákona o definitíve školských inšpektorov čím skôr zákonom zabezpečená bola. Nech sa na spomenuté naše potreby v budúcom rozpočte lepšie pamätá.

Pri tejto príležitosti nemôžem zamlčať otázku, či naše školy na Slovensku zodpovedajú požiadavkám, ktoré si slovenský národ právom môže, ba musí nárokovať. Chcem odpovedať na otázku, či naše, zvlášť stredné školy zodpovedajú požiadavkám slovensko-národným, jazykovým a nábožensko-mravným.

Naše školy z predošlého socialistického režimu priniesly akýsi medzinárodný ráz, žiactvo vychovávajú v ľahostajnosti k národným záujmom. Kým v Čechách tento smer vidí sa byť menej uplatňovaný, na Slovensku ako keby bol umele propagovaný a posilňovaný. Naše stredoškolské žiactvo nemá národného idealizmu. Nevie sa zapaľovať za národ a za jeho ideály. Čo tomu môže byť asi príčinou? Tu verejne vyhlasujem, že československou ideou a husitizmom nikdy nebudete vedieť oduševniť slovenského žiaka. Poneváč ho nezapálite Štúrom, Hurbanom-Vajanským, a vašimi, od jeho srdca ďaleko stojacími heslami ho zapáliť neviete, jeho duša ostáva prázdna, nevyplnená. Darmo sa robia proti rothermereovské demonštrácie, jestli nevychováte na Slovensku slovensky cítiacich a uvedomelých žiakov. Darmo mu budete kázať milovať štát československý, keď mu nemôžete a nechcete prízvukovať, že je to štát aj slovenský. Naši páni profesori na Slovensku sa boja tohoto epiteton ornansu: slovenský. Veľmi nás bolí to, že kým školy v susedných štátoch vychovávajú mládež v duchu krajne národnom - pozrime si len Maďarsko - u nás ju vychovávajú v národnej ľahostajnosti. Profesor, ktorý obchádza všetko, čo je slovenské, ktorý zazlieva žiakom, keď prízvukujú slovenskosť, ktorý ničí zo srdca svojich poslucháčov slovenský národný idealizmus, na Slovensku miesta nemá. Nech sa ministerstvo nár. osvety postará, aby naše stredné školstvo, na ktoré len príkre povieme, že je naše - bolo pretvorené na slovenské školstvo. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Po prevrate sme cez dlhé roky museli byť bezmocnými svedkami toho, ako sa naša milá slovenčina plánovite zo škôl ako aj z verejného života vôbec vytíska. Náprava sa stala, ale nie v takej miere, že by sme ako-tak uspokojení byť mohli. Mnohí stredoškolskí profesori si i dnes za misiu považujú češtiť na slovenských stredných školách. Posielaní sú na naše stredné školy profesori, ktorí slovensky ani slova nevedia. V Rožňave vo všetkých vyšších triedach tamojšieho gymnázia slovenčinu vyučuje profesorka, ktorá len teraz opustila českú univerzitu, nevie nič po slovensky. Takíto profesori sú sami v najkritickejšom položení, dávajú si slovenské úlohy opravovať iným profesorom, slovenské výrazy žiakov opravujú na české. Sami žiaci nie sú na čistom, ako majú slovensky písať, lebo páni českí profesori požadujú od nich pravopisné zásady, aké sú v slovenčine neprípustné. Takíto profesori nie sú auktoritou pred žiakmi, lebo im v slovenskom slohu nevedia dať pokyny. Stalo sa, že istý profesor Čech povedal žiakovi Slovákovi: Vy neumíte slovensky, vy ste Maďar čo? - Ale, pane profesor, vôbec maďarsky neviem, pochádzam z rýdzeho slovenského kraja, povedal žiak. Pýtam sa pána ministra, či má vedomosť o tom, že na Slovensko sú posielaní profesori, ktorí ani slova slovensky statočne prehovoriť nevedia, ktorí azda ani len nepočuli nikdy slovensky hovoriť, a títo majú vraj slovenskú mládež slovenčine vyučovať! (Posl. Moudrý: Vždyť vám napsali vaše učebnice, vy byste si je ani nenapsali!) Ale, pane kolego, prosím vás, ráčte len počúvať.

Pamätáme sa dobre že slovenské stredné školy po prevrate boly javiskom bezuzdných protináboženských štvaníc. Mnohí z pánov, ktorí si vytýčili cieľ nivočiť city najkrajších ideálov v útlej duši mladíka, sa tejto diabolskej práci ani dnes nevzdali, predtým sa pracovalo verejne, teraz však pracuje sa potajmo. Učiteľ, učiteľského ústavu v Lučenci, Polivka dvanástich žiakov naviedol, aby vystúpili z cirkvi, sám išiel s nimi na okresný úrad ich odhlásiť; nech sa pán minister informuje, vec je už i referátom zistená. Jeden z nich sa uchádzal na Drávsko na rímsko-katolícku školu t. r. Tu ale ho cirkevná vrchnosť v Rožňave potvrdiť nemohla, lebo nemal známku z náboženstva. Teraz chce z náboženstva si dať vyplniť dodatočne maturitné vysvedčenie, ale dosiaľ nieto paragrafu na to. Nech sa teda pán minister nediví, že nemáme príčiny oduševňovať sa za českých profesorov. Ináč prízvukujem, že sú i takí českí profesori, za ktorých sa skutočne oduševňujeme, ale títo sú umele odstrkovaní. Na pr. do Rožňavy sme chceli za riaditeľa prof. Andela, skutočne výborného pedagoga, muža vážneho a odborníka. Jaj, ale má jednu chybu, je veriacim katolíkom. Keby bol vystúpil z cirkvi, už by bol riaditeľom býval zaiste. (Výkřiky posl. Moudrého.) Potom hrozné, Čech, ktorého ľudová strana podporuje, to a priori musí byť nebezpečným človekom. Nech preberie pán minister náboženskú štatistiku českých profesorov na Slovensku, koľko ich je bez vyznania, alebo lepšie rečeno, koľko ich nájde pozitívneho náboženstva. Je to smutná kapitola našich slovenských stredných škôl, pre čo sú rozchýrené ako hniezda nevery a povrchnej mravnej výchovy. (Posl. Moudrý: Vždyť nemáme ještě konkordát, nemáme ještě církevní školu, vždyť profesor má svobodu jako každý jiný člověk!) Ale na Slovensku musí ináč svoje veci prednášať ako inde. (Posl. Moudrý: Proč by profesor nemohl býti bez vyznáni, vždyť to má zákonem zaručeno, to je pěkná svoboda, kterou vy si přejete!) To nemá! My na Slovensku si musíme pekne vindikovať naše veci.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP