Pan generální zpravodaj prohlašuje též,
že poměry v Československu se podstatně
změnily a odvolává se na to, že jsme
r. 1923 měli rozpočet na 19.3 miliard a že
se nyní snížil na 9,5 miliard. Kdo to čte,
musí si učiniti ohromnou představu o spořivosti
Československa. Poměr je však jiný.
Roku 1923 byly pojaty do všeobecného rozpočtu
podniky a státní závody, a s těmito
dohromady činily náklady holé státní
správy 19,3 miliard. Roku 1925 začalo se s tím,
že se podniky a státní závody z rozpočtu
holé správy státní vyňaly,
takže se došlo k sumě 9,7 miliard roku 1927 a
9,5 miliard roku 1928. Chceme-li však srovnati r. 1923 a
1928, je nutno, aby se přišlo k správné
číslici, k 9,5 miliardám připočísti
8 miliard státních podniků a pak dojdeme
k rozpočtu 17.5 miliard roku 1928 naproti 19,3 miliard
roku 1923. To je k vysvětlení nevyhnutelně
třeba, aby v tomto směru nenastal žádný
zmatek. Vrátím se k tomu ještě na chvilku
při státních dluzích, kde se musím
o tomto předmětu rozhodně ještě
jednou zmíniti.
Slyšeli jsme výklad pana finančního
ministra a kdo jej slyšel a kdo jej čte, musí
se za všech okolností domnívati, že Československo
je zemí, kde mléko a strdí teče, kde
máme konsolidaci ve směru svislém i vodorovném,
zkrátka konsolidaci vnější, konsolidaci
vnitřní. A to mne přimělo k tomu,
abych se postavil proti tomu a řekl: Výklad je dělán
pro cizinu. A odvažuji se tvrditi, že situace není
daleko taková, jak se ve výkladu vyličuje,
protože ani na venek nejsme tak dalece konsolidováni,
abychom mohli tak mluviti, a ani uvnitř nejsme konsolidováni
- ale o vnitřní konsolidaci nemusím vám
přece nic vysvětlovati. Vrátíme se
k tomu ještě.
Rozpočet holé státní správy
je aktivní. To je správné. Ubylo proti roku
1927 o 167 milionů. 167 milionů není však
proti celkové sumě 9,7 miliard vůbec ničím.
Aktivním jest rozpočet 26 miliony, to není
také ničím. Proč vůbec vybral
si finanční ministr jen tak nízkou částku
26 milionů? To jsem mu vyčetl, když jsem řekl:
Rozpočet je správný, ale ne pravdivý.
Pravdivý není proto, protože se zpronevěřil
zásadě, z příjmů dosadit pravděpodobný
obnos, ministerstvo financí přijalo však, pokud
se daní týče, nejnižší sumu,
aby se totiž naplnil fond. Účelem této
praxe je, aby z rozpočtu nezbylo nic jiného než
přebytek, protože se musí, překročí-li
výnos daní o 5% preliminovaný obnos, vše
dáti do fondu a o fondu nemá nikdo práva
rozhodovati než ministerstvo financí.
Chceme-li seznati stupeň veřejného zatížení
rozpočtem, musíme rozlišovati mezi rozpočtem
prosté správy státní, rozpočtem
podniků a potřebami samosprávných
svazků. Tu je zajímavé, že na př.
rozpočet státní správy s výjimkou
všeobecné správy pokladní je naproti
loňskému roku o 482 milionů větší.
Seznali jsme, že jednotlivé výdaje rozpočtu
u jednotlivých odborů jsou průměrně
vyšší, vyjímaje ministerské předsednictví,
kde je asi o 500.000 korun méně. Namítne
se, že je tím vinna systemisace. Tomu není
zcela tak, neboť tvrdím, že tyto zvětšené
výdaje mohly se za všech okolností přiměřeným
šetřením ve věcném oboru nahraditi.
To se nestalo a bude přirozeně otázkou, zdali
tento rozpočet, zdali toto veřejné zatížení
vůbec odpovídá nosnosti státu. Neboť
jednotlivý závod, podnik, jednotlivé hospodářství,
ba celé národní hospodářství
musí počítati nejen s vydáními
pro holý rozpočet státní pro rok 1928
ve výši 9.5 miliardy, nýbrž každý
musí připočísti k tomu i potřeby
samosprávných svazků, a tyto se odhadují
na 7.1 miliardy, takže přicházíme k
sumě 16.6 miliardy, jinými slovy, že máme
zvýšení všeobecných povinností
a všeobecných dávek o 1.1 miliardy proti loňsku.
Taková je situace. A vezmeme-li v úvahu ještě
státní podniky, tedy výdaje holé státní
správy, k tomu podniky a samosprávné svazky,
přicházíme na zatížení
24,7 miliardy. To je správný klíč.
Namítne se, že podniky musí krýti výdaje
svými příjmy. To je správné,
ale musíme si všimnouti těchto číslic,
protože přece v předchozích rozpočtech
byla vydání podniků také obsažena,
a bez těchto čísel podniků nebylo
by vůbec možné porovnání s předchozím
rozpočtem.
Tvrdil jsem, že stát žije nad své poměry.
Čím to odůvodňuji? Takto: Roztržením
rakousko-uherské monarchie na menší území
nastala nutnost, budovati ústřední úřady,
tak tomu bylo v Maďarsku i v Rakousku i Jugoslavii. Československo
bylo zemí, která musela ústřední
úřady nově budovat. Touto okolností
nastalo ovšem proti předchozí době větší
zatížení. Hlavní moment je však
v tom, že jsme přechod z inflace k deflaci na rozpočtu
veřejných dávek vůbec nepostřehli,
t. j. že suma 19 miliard roku 1921 začátkem
1922 měla býti snížena, a to proto,
poněvadž inflační koruna stoupla trojnásobně,
nejméně o dvě třetiny. Ve skutečnosti
zůstaly však státní výdaje úplně
stejné, pouze nepatrně se zmenšily. Jinými
slovy: Celý proces inflace a deflace musilo nésti
národní hospodářství, kdežto
státní hospodářství se ho nezúčastnilo.
To je to povážlivé na rozpočtu tohoto
státu. Nezapomeňte na jedno. Bylo již od počátku
špatně preliminováno, jak v příjmech,
tak ve vydáních. Počítalo se s daňovými
nedoplatky let 1914 až 1919, počítalo se s
těmito příjmy a na základě
těchto příjmů se zařizovala
výstavba vydání. Tím se došlo
k nepoměrně vysokému rozpočtu a na
tomto vysokém rozpočtu na základě
těchto úvah budeme musit ještě po mnohá
leta žvýkati, z prostého důvodu, poněvadž
nejen že nám nezůstane následkem vysokého
rozpočtu pro jiné potřeby dostatek kapitálů,
nýbrž protože právě toto rozpočítávání
v době krise bude míti za následek, že
stát pak octne se před skutečnostmi, s něž
nebude.
Přijalo se stanovisko, že nutno rozpočet stabilisovat.
To je správné. Hájím však stanovisko,
že musí se nejen stabilisovati a konsolidovati, ale
i snížiti. Nechci však nikterak tvrditi, že
se má začíti se snížením
výdajů osobních. Nikoli, u věcných
výdajů nutno začíti, u věcných
výdajů, které jsou neproduktivní,
jako je dnes zahraniční propaganda nebo příliš
veliké výdaje pro vojsko. Neklamme se, stát
žije při této výši rozpočtu
nad své poměry, neboť přes tuto výši
rozpočtu jsme toho dosáhli, že máme
oficielní stav dluhů 34,3 miliardy. Říká
se, že dluhů ubylo, Ano, byly zaplaceny úroky,
byla zaplacena umořovací částka. Jedno
však schází. Sumu dluhů nemůže
nikdo v Československu číselně zjistiti.
A tu vytýkal jsem panu finančnímu ministru,
že mluvil příliš málo o problému
dluhů Československa v rozpočtu. V porovnám
se závěrečným účtem
je samotný rozdíl mezi 34.3 miliardami a asi 27.2
nebo 27,9 miliardami. A tu se tvrdí, že tento rozdíl
vznikl tím, že nebyly dosud vydány titry. Ať
je tomu jak chce, nesouhlasí to, neboť v rozpočtu
se vykazuje plně 34,3 miliardy, a v závěrečném
účtu schází. Máme před
sebou uzávěrku státního rozpočtu
z 31. prosince 1926, a vidíme naproti tomu v loňském
rozpočtu 1. ledna 1927 částku v 34.9 miliardy.
Kdyby užil obchodník těchto metod, řekněme
vůči bernímu úřadu, tak mám
dojem, že mu pošlou do domu revisní komisi a
že případně bude žalován
pro berní defraudace. Rozdíl mezi uzávěrkou
státního rozpočtu a rozpočtem musil
by se zmenšit tak, že by byl v možný nejvýše
rozdíl úrokový.
Tohoto přehledu je potřebí, protože
musíme míti o dluzích jasno. Ve státě
nám vůbec schází, že nemáme
žádné kontrolní komise státního
dluhu. Poukázal jsem již loni při v rozpočtové
debatě na to, nepřistupuje se však k tomu,
důvody nejsou jasné. To je tedy 34,3 miliardy oficielních
dluhů. Dovolil jsem si tedy otázku: Co je s dluhem
státovek? Je to dluh nebo není? Neboť tento
dluh státovek nenajdeme nikde zaznamenán a činí
podle zprávy pana generálního zpravodaje
maličkost, 5718 milionů. Ostatně nemá
docela pravdu, zmenšil se poněkud podle posledního
výkazu Národní banky. Ale o tomto dluhu státovek
je ustanoveno ve shodě s Národní bankou:
Dlužní úpisy částkou 5718 milionů
vykázaného dluhu státovek vláda uznává
a zavazuje se je zúročiti a umořiti. Jde
tedy o zúročitelný dluh státní
a zúročení musí během 14 dnů
po 15. prosinci letošního roku býti upraveno
podle dlužního úpisu, stát se vůbec
zavázal v bodu b) na tento dluh jak dávkou z majetku,
tak dobrovolným, pravidelným uplácením
na tento dluh po dobu 15letého trvání výsady
platiti ročně 77 milionů, vázaným,
pravidelným uplácením přímo
ze státní pokladny rovněž po dobu výsady
ročně 33 milionů, to je dohromady 110 milionů,
kdežto v pokladniční správě pro
uplácení v tomto směru vidíme vykázáno
jen 25 milionů, Říká se sice, že
lze zaplatiti z fondu vyrovnávacího, ale to by musilo
býti vyznačeno. A při tom to dělá,
mimochodem řečeno, zvláštní dojem,
že k tomuto dluhu státovek 5718 milionů přistupuje
ještě 807 milionů, resp. při převzetí
bankovního úřadu Národní bankou
752 milionů, jichž bylo zapotřebí ke
krytí, resp. k podpoře osob soukromých, peněžních
ústavů a bank, z kterých, mimochodem řečeno,
nedostalo německé hospodářství
ani haléře. To bylo shrnuto a považuje se to
za dluh státovkový.
Mluvíme-li dále o dluhu, víme zcela přesně,
že úplně nevyjasněné jsou dluhy
předválečné, které se zde oficielně
vykazují 4.4 miliardami. Víte, že pan ministerský
rada Brabec nyní je v Paříži, aby o
tom jednal, a zajímá nás nesmírně,
jak veliký je blok vnitrozemský a jak veliký
je blok zahraniční a jak je to s aférou Blumensteinovou
ve věci předválečných rent.
Okolkováním staly se zahraničními
rentami. Kdo za to ručí? Maďarsko samo, Československo,
nebo všechny dohromady? To jsou okolnosti, které nutno
uvésti při posuzování této
otázky. Rozhodně obnos 4,4 miliardy nebude správný,
když se stanovil 1:1 a víme, že aspoň
zahraničí zcela jinak se honoruje. Víte,
že i po roku 1930 bude se jednati o dalším hodnocení
zahraničních rent a naproti tomu je ta trpká
nespravedlnost, že Československo si dovolilo domácím
majitelům rent dáti na místo zlaté
koruny českou korunu, při čemž se zaujalo
stanovisko: S tebou, zdejší občane, mohu dělat
co chci, nehonoruji tě zplna, nezhodnotím rentu,
nýbrž dám ti místo 6 korun jednu korunu.
O této kapitole se bude na každý způsob
příležitostně jednou mluvit, až
bude tento předválečný dluh vyřízen.
A k této celé věci přichází
otázka reparačních dluhů. Reparační
dluh je bolavá kapitola, sáhneme-li na ni. Nenahlížím
však, proč by se nemělo při věcném
posuzování této otázky o tom mluviti.
Tu se staví pan ministr financí na ne zcela správné
stanovisko, když říká: Nemůžeme
s kapitolou dluhů počítat, protože neznáme
výši a protože nevíme, kolik a kdy máme
zaplatit. To znamená jinými slovy, o tom budeme
mluvit teprve, až bude otázka akutní. Víte
všichni, že máme zaplatit taxu osvobozovací
750 milionů zlatých korun a víte, že
jsme v akutním stadiu. Ocenění převzatých
statků, železnic atd., bude podle odhadu činiti
25 miliard a ještě více. Děje se
ovšem pokus, postaviti protiúčet a dovolil
jsem si otázku, možno-li poslanci, výboru rozpočtovému,
sněmovně, nahlédnouti do memoranda, aby se
vidělo, jak je v tomto memorandu sestaven protiúčet,
který Československo reparační komisi
předkládá. To je proto velikým zájmem,
poněvadž se snad uvidí, že se v tomto
sestavení najde nezaplacená válečná
půjčka a různé jiné věci.
Je-li jisto, jak se chce uchlácholit, že reparační
dluhy nebudou dělati žádných obtíží,
pak zastávám stanovisko, aby se to státním,
občanům řeklo. Je-li však věc
nejistá, bude nutno rozhodně na to upozorniti, abychom
nebyli postaveni před skutečnost, z které
není k východiska. (Místopředseda
Horák převzal předsednictví.) Argument,
který pan finanční ministr proti tomu uvádí,
není podle mého úsudku správný.
Řeklo se: "Nelze s námi hůře
nakládati než s Maďarskem a Německem.
Dawesův plán musí být k tom, upraven
a suma určena. A mocnosti Dohod - a vůbec lidé,
kteří o tom mají co rozhodovat, nemohou s
námi hůře jednati než s ostatními."
Kdo má na reparacích zájem? Předně,
Italie a pak Maďarsko, a mluvím-li o politickém
poměru, v jakém je československý
stát právě s těmi oběma mocnostmi,
nutno říci, že není právě
nejrůžovější. Poměr k Maďarsku
byl zkalen Rothermerovou akcí, poměr k Italii tím,
že tato nemůže nijak skoncovati svůj spor
s Jugoslavií, třebaže zahraniční
ministr jugoslávský to odůvodňuje
pouze nedorozuměním. Nevíme jak se věc
vyvine. Bojácné povahy nevidí dokonce žádného
jiného rozřešení v této věci
než válečnými událostmi. Na každý
způsob nebyl vyřešení tohoto problému
Italií podporován tak, aby se mohlo říci,
že v budoucnosti jsme naprosto ochráněni před
nepředvídanými událostmi. Byla by
pak otázka, není-li vytvořen společnosti
národů pouhou teorií, nýbrž je-li
praktickým vynálezem, praktickou schůzkou
státníků, kteří mohou též
člověka donutit, aby přišel k rozumu,
je-li jinak příliš bujný A tu mám
obavy, aby se snad v tomto směru nejkrásnější
smlouvy nerozplynuly v niveč. Tak tedy vypadá ve
skutečnosti poměr dluhů a tu myslím,
že by se nemusila stále, nalézáme-li
se v takovém stavu vytrubovat zpráva o konsolidaci,
neboť stará píseň praví, že
lze od dlužníka nejspíše něco dostati,
když něco má, jsou-li jeho poměry konsolidovány.
A čím konsolidovaněji poměry se vyličují
a odpovídají-li skutečnostem, tím
více vzroste dluh. A tu se mi zdá, že se i
z jiného důvodu budou musiti dluhy urovnat budeme
si musiti říci, budoucnost je nejistá a určité
politické poměry mohou býti dnes takovými
a zítra onakými a zítra nemusí eventuálně
platit zásada, že se na nás vezme zřetel.
To jsou úvahy, které se při objektivním
posouzení věci člověku vtírají.
Zdá se mi, přes výklad pana ministra financí,
že pro skutečnou konsolidaci je příliš
mnoho nerozřešených problémů.
Dotknu-li se krátce jedné kapitoly jako takové,
chtěl bych si dovolit pouze několik slov o systemisaci
a sice specielně o systemisaci akademiků. Vy všichni,
kdož jste úředníky a sedíte zde
v lavicích, přiznáte mi, že si od zákona
platového a na to následující systemisace
všichni mnoho slibovali. Všichni jste věřili,
že se to zlepší, ale celkem vzato, slyším
všude stesky, že se to zhoršilo, místo zlepšilo.
Jak vypadají poměry ve skutečnosti? Systemisace
oné třídy, která má poměrně
uspokojující příjmy, je pouze pro
1% úředníků dosažitelná,
kdežto 99% vůbec nemohou se na tom zúčastniti.
Bývalé VIII. mírové hodnostní
třídě odpovídající nynější
třídy může pouze desetina úředníků
dosíci a do nynější třídy,
odpovídající IX. a X. hodnostní třídě
mírové, tam patří většina
akademiků různých odborů. (Ministr
vnitra Černý vrtí hlavou.) Ano, pane
ministře, je to správné. A další
část ocitá se ve třídě,
které v míru vůbec nebylo. Ano, zcela určitě,
pane ministře, já vám to dokáži!
Že není mezi úředníky naprosto
spokojenosti, dovedete si představit. A nespokojenost bude
přirozeně u toho mála německých
úředníků, kteří sedí
ve státních resortech, ještě větší,
protože pro ně je cesta k povýšení
skoro odříznuta. V tomto ohledu jsou přirozeně
stížnosti úplně oprávněny.
Abych uvedl pouze maličkost, která se týká
přijetí německých konceptních
úředníků u jednotlivých odborů,
musíme konstatovati, že na př. v politické
konceptní službě nebyl vůbec nikdo přijat,
že u dráby a pošty jak ve stavební, tak
právnické službě, od 1920 žádný
Němec přijat nebyl, právě tak se nepřijímalo
v technické službě finanční od
převratu, finanční konceptní síly,
ačkoliv místa jsou, se pouze pořídku
přijímají a ve službě soudcovské
jen pokud je toho v resortu nevyhnutelně třeba.
(Posl. Hackenberg: To nedělá německý
ministr, to dělá nedostatek soudců!) Ano,
na to nemá vlivu. U profesorů je známa situace
ve školství. Tak tedy ve skutečnosti vypadá
problém akademiků a v stejné míře
nalézáme stížnosti i u neakademiků.
Nyní mi dovolte jednu poznámku: V okamžiku,
kdy se vlastní úřednictvo učiní
tou měrou nespokojeným, utrpí tím
přirozeně, služba a nechápu to zcela,
že se mohla systemisace provésti takovým způsobem,
že byla přenechána komisi. Říká
se sice, že byli dotázáni odborníci,
ale nebyli podřízeni kontrole parlamentu. Pan generální
zpravodaj sice slíbil, že v té příčině
má býti učiněna náprava. Říká
se dokonce, že systemisace je pouze provisorní, abychom
se přesvědčili, jak se celá věc
vyvine. Snad jde opět jen o pouhé sliby, budoucnost
nás o tom poučí.
Další problém je berní problém.
Jak vám známo, činí v celém
rozpočtu na stránce příjmů
položka daňová 6/7, kdežto
státní podniky přispívají 1/7,
6/7 musí daněmi, cly a poplatky
býti nahrazeno. To je jinými slovy, že k státním
příjmům státní podniky téměř
ničím nepřispívají, protože
se totiž zpravidla jediný, tak zvaný aktivní
státní podnik, tabáková režie,
počítá k daním spotřebním.
Připočte-li se k tomu, připadá na
státní podniky 1/7, odečte-li
se, nezbude vůbec nic. V tomto směru působí
přirozeně tlak nutných příjmů
na národní hospodářství nesmírně.
Tu je nyní zajímavé, seznat poměr,
jakou měrou se daně projevují. Nesmíme
přehlédnouti, že se ovšem lehce můžeme
dostati do omylu, posuzujeme-li daně, ač jsou poměrně
nižší, nesmí se však zapomenout,
že k první skupině dlužno připočísti
třetí skupinu. Nesmí se přehlédnouti,
že v těchto číslicích ovšem
přirážky autonomních svazků,
obcí, okresů a zemí nejsou obsaženy.
Uvážíte-li, kolik asi činí přirážky
vybírané od občanstva, tak vychází
na jevo: obce vybírají 7.1 miliardy, stát
participuje 1,2 miliardami, zbytek jsou aproksimativně
přirážky. Šest sedmin se rozdělí,
pokud se daní týče, v obchodní daně
spotřební a jsou v poměru: 39.4% daní
přímých, 25,19% daní spotřebních
a 34,7% daní obchodních. Vloni byl poměr
33,5% přímých, 29,4% spotřebních
daní a 37% daní obchodních. Nyní je
pře o to: Pan ministr financí tvrdí, že
berní reformou bylo hospodářství ohromně
ulehčeno. Věc pokulhává. Nekulhá
snad podle číslice pro jednotlivého, ale
pokulhává, pokud ministr financí tvrdí:
Přes zmírněné berní sazby doufám,
že budu míti tytéž příjmy.
To je přirozeně nemožná věc.
Tu se řekne: přitáhne se právě
šroub, až kam jen lze a tímto způsobem
to vynese, neboť občanstvo je v berním ohledu
ohromně nemorální. Proto se až do berní
reformy nezákonné opatření revisních
komisí učinilo nyní zákonným.
Výsledek revisních komisí pro 1926 je dost
zajímavý. Činí při všech
přímých daních šedesátinu,
při dani z obratu pětadvacetinu. Myslím,
že takové výsledky sotva mohou státi
za to, aby se tento aparát uvedl do pohybu. Myslím,
že tento peníz by vlastně mohl býti
vybrán normální cestou administrativní.
Pan finanční ministr tvrdí, že nejbližší
nutností je zmenšení obchodních daní.
Neboť konstrukce rozpočtu neodpovídá
hospodářství, t. j. hospodářství
tím trpí příliš, Mluví
zde o dani z obratu, o dani z uhlí a dani z vodní
síly atd. Tu prohlašuji, že teorie je správná,
ale není nám nic platná, když se finanční
ministerstvo nemůže odhodlati přejíti
k praksi. Zákon o dani z obratu, který, jak známo,
přináší zatížení
nikoli 2%, nýbrž pro konsumenta zatížení
8 až 15%, je stanoven až do konce 1929, na tom se nedá
nic změnit. Daň z přepychu lze však
lehce snížiti nařízením nebo
odstraniti. Měl by se přece hospodářství
podati malý důkaz, že mu přejeme a mělo
by se připustit jednání o dani z přepychu.
V ostatních zemích jsou v tom ohledu prozíravější,
aby právě pomohli, Myslím, že by finanční
správa měla konečně zanechati teorie
a dát se do čirého studia prakse. Neboť
nahlíží-li nutnost pomoci hospodářství,
pak musela by být též rigorosní na druhé
straně, pokud se týče výdajů,
které jsou neproduktivní, aby tímto způsobem
skutečně problém mohl být rozřešen.
Další problém je pozemková reforma.
Pozemková reforma se poslední, dobou velice často
probírala. Chtěl bych tedy krátce o pozemkové
reformě pojednat a říci: O pozemkové
reformě je mínění proti mínění,
President Masaryk prohlásil, že pozemková
reforma je vedle převratu největším
dílem nové republiky, korunováním
a vlastním uskutečněním převratu.
Ministerský předseda dr Švehla hájil
pozemkovou reformu ve výboru způsobem, až z
toho bylo člověku docela teplo. Člověk
by tedy musel věřiti, že je vše v pořádku.
Pak přijde však zase sociální demokrat
a dokazuje, že není vše v pořádku.
K tomu řadí se mínění jiných,
kteří jsou konečně také směrodatní
a kteří kdysi prohlásili: "Německým
čekatelům odepřené německé
půdy se používá k počešťování.
Německým rolníkům se béře
rodná půda. Zločinem na sociálním
duchu pozemkové reformy je, dává-li se půda,
určená k rozdělení mezi domkáře
a malorolníky, kapitalistům a akciovým společnostem
a tvoří-li se tak noví vlastníci latifundií.
Pro armádu dobrodruhů provádí se neslýchané
šantročení s půdou. Značná
část národního jmění
svěřuje se do rukou neodpovědného
pozemkového úřadu, rozdá se nehodným
nebo rozhází za směšné ceny.
Nechceme ani zavaditi o toto protekční hospodářství,
o tuto do nebe volající korupci". Tak stojí
názor proti názoru, Pozemková reforma jako
taková byla by se se stanoviska sociálně
politického stala skutečně požehnáním,
kdyby se byla prováděla podle tendence zákona,
Stala se však bezprávím, protože se jí
po stránce národně politické jednostraně
používalo k počešťování.
Vedlo by příliš daleko, kdybych zde o tom chtěl
podati důkaz. Jsem však s obsáhlým materiálem
k disposici, Stojí tedy tvrzení proti tvrzení:
Zde v Masaryk a Švehla, tam Remeš a
výpovědi, které jsem citoval. A tu si myslím:
Ulomme hrot sporu! Pozemkový úřad ať
vykáže: Od koho má půdu a za jakou cenu?
Kdo dostal půdu a za jakou cenu? Jaké jsou fondy
vyrovnací atd. Nezapomeňte, že rukama pozemkového
úřadu prošlo již více než
1,3 miliardy. Nelze dosáhnouti vyúčtování,
Interpeloval jsem ministra financí v rozpočtovém
výboru, prohlásil se nepříslušným.
Požádal jsem pana presidenta státního
účetního úřadu kontrolního
o súčtování - nepříslušný.
A pozemkový úřad je nedá. Je-li zde
vše v pořádku, jak se tvrdí, nemusí
toto súčtování za žádných
okolnosti se báti světla.
Přicházíme k dalšímu problému,
který je nerozřešený a je problémem
veliké důležitosti. Jako takový vyznačuje
ministr financí problém školní, To je
správné, Co se v tomto ohledu již vykonalo,
toho potřebí je pouze letmo se dotknouti. Připomínám
pouze četné uzavření škol, postavení
menšinových škol nákladem mnoha set milionů
pro počet dítek, který jistě náklad
na budovy a t. d. nemůže ospravedlnit. Uznávám,
že musí snad nastati reforma středních
škol, myslím však, že se tu má postupovati
v dorozumění, ale nejsem toho názoru, že
se má sahati na vysoké školy, a to se patrně
zamýšlí, neboť se v exposé se strany
finanční správy praví: "Problém
našich vysokých škol nelze pojímat definitivně,
i zde musí duch hospodárnosti a praktické
potřeby proniknouti kulturní a národní
problém vysokých škol". Jinými
slovy, je úmysl vysoké školy zutrakvisovati,
bude se chtít německé vysoké školy
obrati o jejich čistě německý ráz.
Varuji před tím, aby se hýbalo tímto
duševním a kulturním statkem, kulturním
statkem, který teprve během století byl vybudován
a který není pouze pro státní území
jako takové, nýbrž pro celý svět.
Ruce pryč od německých vysokých škol!
Musil by se člověk domnívati, že za
vlády, kde president státu je universitním
profesorem, ministerský předseda čestným
doktorem a v kabinetu sedí sedm universitních profesorů,
se právě na vysoké školy nesáhne.
Naopak, spíše se mělo rozhodnouti pro to, že
se malé dotace, které pro německé
vysoké školy se vykazují, přiměřeně
poměrům populačním zvýší.
Jsou-li na jedné straně peníze na to, aby
se stavěly nejkrásnější, nejnádhernější
ministerské budovy, jsou-li peníze na vše možné,
na takovou rozsáhlou zahraniční propagandu
a t. d., pak to nelze zodpovídati, vidí-li člověk
na druhé straně kliniky v největší
bídě. Tu by musila nastati změna, již
z pouhého lidského citu. Neboť v klinikách
neleží jen němečtí nemocní,
nýbrž jak víte, i čeští.
Tu by bylo příkazem lidskosti dát kliniky
do stavu, který odpovídá lidskosti.
Další kapitola, která představuje nerozřešený
problém, jsou státní podniky, bolavá
kapitola, dítě starostí celé vlády,
obzvláště ministra železnic a ministra
financí. Státní podniky vykazují na
výdajích částku 8 miliard. Nacházíme
sice 9,5 miliard příjmů, upozorňuji
však výslovně, že k této položce
je připočísti zvláště
tabákovou režii se 2092 miliony, jinak státní
podniky jsou téměř pasivní. Neboť
o těch několika milionech, které jsou zde
vykázány jako čistý zisk, nechceme
mluviti, Nyní se zaujalo takové stanovisko: Kryly-li
se dříve investice, kterých podniky potřebovaly,
úvěrem, přešlo se později k tomu,
že se řeklo: Investice nebudou se již krýti
úvěrem, ale peníze pro investice mají
si podniky ze svých ročních příjmů,
resp. z přebytků samy opatřiti. Lze se o
to příti, je-li to správné, neboť
se může státi, že čistý
zisk je malý a že investice pro podnik nedostačují.
Obchodně vzato, jsou situace, kde právě větši,
jednorázová, rychlejší investice je
výhodnější než pomalá investice
po částech. Od toho systému se opět
upustilo, neboť se řeklo: pošta je aktivní,
čistý zisk pošty převedeme k aktivnosti
rozpočtu a odkážeme poštu na cestu úvěru.
U železnice je tomu jinak, ta se nepokládá
za aktivní, což také jistě není,
a odkazuje se, pokud se investic týče, na čistý
zisk. Ovšem musí k této věci stát
přispěti maličkostí 140 milionů
dopravní daně. Zde lze konstatovati zajímavý
nepoměr. Pošta vykazuje příjmů
1300 milionů, čistý zisk 157 milionů,
šekový úřad zisk 14 milionů.
Dráhy mají příjmů 4.5 miliardy
a čistý zisk 161 milionů. Tyto čisté
zisky se vypočítávají, ale je
zajímavo, že pošta pracuje s hrubým ziskem
více než 10%, kdežto dráha vykazuje čistý
zisk jen asi 2 až 3%. Tu je pak opačný poměr,
že přes příjem 1.3 miliardy u pošty
a 4,5 miliardy u dráhy investice u obou podniků
jsou téměř stejné. Když se to
vidí, mám dojem, že to zde není spravedlivé.
Investice drah musily by býti rozhodně vyšší,
protože je toho zapotřebí.
Nyní chci promluviti o kapitole "dráhy"
vůbec. Protože se vidělo, že podniky nepracují
racionelně, že ani přibližně nedrží
se směrnice, jak je na př. mají soukromé
podniky se zřetelem na národohospodářský
ráz podniků, rozhodlo se vydati nařízení
stran tak zvané komercialisace podniků. To je chvály
hodné. Zavádí se dvojité účetnictví
a přejímají se zásady dobrého
obchodníka pokud jde o odstranění každého
byrokratismu atd. Byl zřízen správní
výbor, který se skládá z úředníků
dotyčného resortu s přibráním
zástupce finančního ministerstva. Tímto
způsobem není racionalisace v té míře
zaručena, jak by bylo zapotřebí. Neboť
pro čirou racionalisaci v žádaném smyslu
muselo by se odhodlati k tomu, aby se přibrali skuteční
odborníci, obchodníci. Uvažovalo se prý
nyní o tom, aby se studovaly poměry na říšskoněmeckých
drahách, aby se zde mohly jisté věci snad
aplikovati. V této souvislosti je tak často slyšet
o pronájmu železnic, a tu musím prohlásiti,
že se to nesmí pojímat snad tak, že pachtýři
jen tak dobrovolně přišli, aby zde čerpali,
nýbrž myšlenka zrodila se asi uvnitř,
nejspíše z nutnosti. Myslím, že smím
vyslovit i domněnku, že celý problém
reparační snad s tím souvisí, a na
druhé straně právě osobní stav,
resp. osobní záležitosti u podniků vůbec,
protože v tom ohledu nadělalo se nešťastných
lidí, a to dvojího druhu, tím, že byli
Němci vyhozeni na dlažbu, a na druhé straně
českým soukmenovcům postavily se jisté
vyhlídky na místa, ale dnes najednou se vidí,
že aparát je snad příliš veliký.
V té věci museli by cizinci hospodářství
dát opět do pořádku, protože
to vlastní lidé nedokáží. Lze
si představiti, že potíže po té
stránce jsou ohromně veliké a že se
bude muset provést změna, nemá-li se dráha
vléci stále jako břemeno. Bylo by snad bývalo
moudřejší, kdyby se byly dráhy při
postátnění ihned zase pronajaly podnikům,
v jejichž dobrých rukou až dotud byly. To by
bylo snad skutečnosti a nutnosti poměrně
vyhovovalo.
O jedné kapitole bych ještě promluvil, to je
otázka pensistů. Tato je po delší dobu
tak akutní, že finanční správa
již dávno se měla odhodlat ji upraviti. Máme
staropensisty, novopensisty a nejnovější pensisty
atd. Tento stav trpce pociťuje na něm spáchanou
křivdu. Všechny interpelace a stížnosti
v té příčině zůstaly
bezvýsledné. Teď se říká
ovšem, že zákon již prošel ministerskou
radou a že má býti předložen parlamentu.
Zde by měla být snaha po zrovnoprávnění.
Končím-li nyní své vývody k
rozpočtu, které přirozeně nemohou
činiti nároku na úplnost, po stránce
finančně politické, dovolil bych si několik
krátkých poznámek o ministerstvu obchodu.
Ministerstvo obchodu je nesmírně důležité
ministerstvo a representuje skupiny obchod, živnosti a průmysl.
Všeobecně se konstatuje, že s tímto ministerstvem
v rámci celku se neobyčejně macešsky
zachází a to správně vysvětluje
rozpočet. Pro ministerstvo obchodu nalézáme
41 milionů, pro ministerstvo zemědělství
216 milionů. To není v žádném
poměru k potřebám, třebaže v
posléze uvedeném rozpočtu jsou obsaženy
různé školní záležitosti.
Myslím však, že se zemědělské
složce státu nesmí dnes dávati jednostranně
přednost, že naopak musí stát i druhé
složce, která platí většinu daní,
na dani výdělkové, všeobecné,
zvláštní dani z příjmu atd. dáti
přednost. Je to tak směšné, když
pro povznesení průmyslu se vykazuje částka
2 milionů, pro živnosti o něco více,
když pro zprávy obchodní je vykázáno
asi 200.000 Kč, kdežto ministerstvo zahraničí
je zde krmeno miliony. Tu musí se mít dojem,
že není pro to správného pochopení.
A právě toto ministerstvo je přece na uzavíráni
obchodních smluv význačně účastno
a bude nutno nakonec zase zvyknouti tomu, že se těžiště
v politice obchodní přesune zase na ministerstvo
obchodu vedle ministerstva zemědělství, kdežto
dnes je v té věci ministerstvo zahraničí
téměř rozhodující. Situace
obchodně politická, mluvím-li o ní
v této souvislosti, není tak konsolidována,
jak stále slyšíme. Nezapomeňte na jedno!
Obchodní smlouva s Německem nám schází.
Zde se stále ještě pořáde smlouvá
a stále se prorokuje, že bude v tom a v tom měsíci
hotova, příštím rokem bude hotova, atd.
Rakousko nám přineslo teď dražší
smlouvu, než jakou jsme měli, obchodní smlouva
s Maďarskem visí již pro politickou situaci na
nitce, s Rumunskem se nedostaneme snadno k obchodní smlouvě,
protože Rumunsko se nedostane dál přes revisi
vlastního tarifu celního, s Jugoslavií budeme
míti potíže, protože zde převládají
zemědělské zájmy a jim opět
na druhé straně u nás jsou v cestě
minimální cla. Francie, s kterou nás přece
pojí politické přátelství,
nezdá se, že by vůči nám chtěla
zvláště ustoupit, naše hospodářství
je dnes proti Německu a Francii na tom hůře
než před tím. Tyto momenty jsem uvedl pouze
proto, abych poměr všeobecně charakterisoval.
Nesmíme přehlédnouti, že stát
65% je odkázán na vývoz a proto je nevyhnutelně
zapotřebí soustředit naši celou pozornost
v tom směru. Chtěl bych nyní pojednání
o rozpočtu po této stránce ukončit.