Dopustila-li se pak vláda na dělnické třídě
těžkého bezpráví, hnala-li k
této anarchii, dopustila se ještě většího
způsobem, jak jí chce čeliti. Když jsem
na tomto místě 16. září 1924
hájil zprávu výboru sociálně-politického
o sociálním pojištění, řekl
jsem mezi jiným: "Bylo celým národem
uznáno, že pojistiti dělníka v době,
kdy je neschopen výdělku bez vlastní viny,
je povinností společnosti organisované ve
stát." To jsem neřekl jako soukromá
osoba, nýbrž řekl jsem to za všeobecného
souhlasu sněmovny a uvedl jsem, že jsme si ovšem
vědomi toho, že jako každé lidské
dílo, není ani tato osnova prosta vad a chyb. Byli
jsme si docela dobře vědomi závad tohoto
kompromisního díla, které spočívalo
právě v kompromisním rázu. Ale věděli
jsme také, že budou v zákoně i jiné
závady nebo přímo nesprávnosti a neúplnosti,
že tam snad budou nějaké obojaké výrazy,
které se teprve v praksi objeví a které bude
nutno ze zákona odstraniti. To nepovažuji za žádnou
chybu a hanbu. Každý velký zákon musí
se teprve obrousiti praksí a musí teprve ukázati,
zdali tak, jak byl dělán u zeleného stolu,
může býti úplně vpraven do praktického
života. Tyto dny nám už byla předložena
novela k zákonu daňovému, který ještě
vůbec nezačal působiti, a byly již shledány
na něm závady. Kdyby byly na př. zákony
o pozemkové reformě bývaly prováděny
s takovým odporem, kdyby byly bývaly narazily na
tolik nepřátelských činitelů
a kdyby byla vláda vycházela těmto nepřátelským
činitelům tak vstříc, jako vycházela
vstříc nepřátelům zákona
o sociálním pojištění, pak by
byl nebyl rozparcelován ani jeden velkostatek, a té
poslední aféry, kterou se naše veřejnost
tolik zabývala, nebylo by bývalo.
Byli jsme si vědomi toho, že zákon bude musiti
býti za určitou dobu novelisován a ukázali
jsme v návrzích, které podaly různé
socialistické strany, jakým způsobem by asi
měl býti novelisován. Ve všech návrzích
najdete na př. požadavek, aby bylo zavedeno nemocenské
ošetřování důchodců, aby
byly poskytnuty důchodcům, kteří jsou
úplně bezmocni a odkázáni na cizí
pomoc, vyšší dávky než minimální
dávky stanovené zákonem, aby byl opravdu
zaveden vdovský důchod, který jsme tenkráte
z příspěvku, jenž nám byl vyměřen,
nemohli poskytnouti, aby byla zkrácena čekací
doba, a mimo to aby byly odstraněny různé
závady, které se efektivně v praksi objevily.
Avšak na odstranění těchto závad
nezáleželo vládě ani vládním
stranám. Osnova, která je nyní, jak to už
soudr. Bechyně řekl a jak to ostatně
všichni pozorujeme v denním veřejném
životě, střediskem politického zájmu
a která bude tak dlouho střediskem politického
zájmu, dokud bude existovati a dokud eventuelně
její následky budou existovati, naprosto se nestará
o to, aby byly tyto závady odstraněny, nýbrž
jde jí o tři věci: Aby bylo - jak se přiznává
- pojištění zlevněno, aby bylo - jak
se již nepřiznává - zbyrokratisováno
a aby bylo - jak se již teprve nepřiznává
- odevzdáno do nadvlády buržoasie.
Budu míti pravděpodobně příležitosti
ještě na jiných místech se věcí
zabývati a budu snad nucen podrobně tak učiniti.
Dnes v povšechné rozpravě chtěl bych
vytýčiti jen hlavní obrysy: jakým
způsobem dociluje vláda toho, aby na pojištění
invalidní, starobní a nemocenské nemusel
býti vybírán tak veliký obnos, s jakým
počítá náš zákon. Žil
jsem takřka půl roku v jakémsi zvědavém
napětí. My jsme dříve, ještě
než nynější zákon byl uzákoněn,
předložili svoji osnovu celému odbornému
světu k posouzení. A odborníci nejen naši,
nýbrž i zahraniční velmi podrobně
se naší osnovou zabývali, a vydali jí
na celé čáře nejlepší
vysvědčení. Proto měli jsme za to,
že opravdu byl tento zákon zpracován nejlacinějším
a nejúspornějším způsobem. Rozumí
se samo sebou, kdybychom byli chtěli dávky snížiti,
že bychom byli mohli pojištění udělati
lacinějším, ale vládní strany
oznámily: Nesnížíme dávky a přece
jen uděláme pojištění levnější
tím, že se nebude musiti tak veliký obnos na
pojištění sebrati, jak zákon nařizuje.
Ráčíte chápati, že jsem byl hodně
zvědav. Konečně zvědavost byla ukojena,
ale když jsem četl osnovu, řekl jsem si, že
to, co dovedla vláda v této osnově, byli
bychom dovedli také. Jakým způsobem zlevní
vláda pojištění? Jedním velmi
mechanickým a jednoduchým. (Posl. Procházka:
A problematickým!) Ten není problematickým:
způsob, o kterém chci mluviti jest velmi reálním
a tím by opravdu suma pojistného byla značně
snížena. My jsme do pojištění zahrnuli
2 1/2 mil. lidí. Jest docela přirozené, když
vláda nyní chytne skupiny, čítající
dohromady nejméně milion lidí, a vyhodí
je z pojištění, že suma pojistného,
která se sejde pouze od 1 1/2 mil. lidí, bude menší
než suma pojistného, která se měla sejíti
od 2 1/2 mil. lidí. To však svádí k
absurdnímu poukazu k tomu, že není pochopitelno,
proč vláda nepokračovala v této formě
zlevňování pojištění tak
daleko, až by celých 2 1/2 mil. lidí bylo z
pojištění vyloučeno, poněvadž
by potom obnos na pojistném vybraný byl ještě
menší, než vláda navrhla. (Posl. Bechyně
A to myslí, že dělnictvo bude klidné?)
Nebudu o jednotlivostech vyloučení z pojištění
příliš mnoho zde mluviti. Považuji však
za svou povinnost říci právě při
rozpočtové debatě, že vláda nemá
ani představy - anebo má-li představu, tedy
ji zatajuje a pravděpodobně úmyslně
zatajuje před veřejností o tom, kolik lidí
chce z pojišťovny vyloučiti Čteme sice
v důvodové zprávě, že osob, které
jsou mezi 14 a 16 rokem - jest 144.000 osob. Ale kolik je domáckých
dělníků, kteří budou z pojištění
vyloučeni, o tom vláda buď neví nebo
aspoň nám to neříká, a dokonce
naprosto nemá ponětí o tom, kolik těch
dělníků, zaměstnaných při
tak zvaných sezonních pracích, t. j. podle
návrhu vládního u prací, jež
nebudou pravděpodobně trvati 90 dní, bude
v této skupině z pojištění vyloučeno.
Jenom několik slov dovolte, abych o tom řekl. Včera
vedoucí list strany, jejíž předseda
je ministrem soc. péče, vykládá, jak
vděčni budou zejména, jeho straně
domáčtí dělníci, že jsou
z pojištění vyloučeni, protože
ušetří něco na pojistném. Včera
chtěla se však představiti u pana ministra
soc. péče deputace domáckého dělnictva
z Prostějovska, deputace, skládající
se také z organisovaného dělnictva křesťansko-sociálního,
která mu chtěla říci, že názor
jeho strany, jako by domácké dělnictvo chtělo
býti z pojištění vyloučeno, je
naprosto nesprávný. Pan ministr soc. péče
nebyl sice pro tuto deputaci k nalezení, ale aspoň
úředníkům ministerstva soc. péče
tato deputace měla příležitost věc
vyložiti.
O kolik jde dělníků u domácké
práce zaměstnaných? Nemohu se na to ptáti
pana ministra. Předně tu není a za druhé,
i kdyby tu byl, nemohl by mně na to dáti odpověď.
(Posl. Bechyně: To je sociální péče,
toho si nevšímá. - Veselost.) Tam
jde nejméně o 1/4 milionu lidí. Vedle 150.000
mladistvých dělníků, 1/4 mil. dalších
je vyhozeno z pojištění.
Ale nejcharakterističtější je skupina
třetí. Nevím, o kolik dělníků
půjde, zejména nevím, jak dalece si to dá
líbiti stavební dělnictvo, aby tato výjimka
byla na něm praktikována, nevím, jak dalece
dá si to líbiti dělnictvo, zaměstnané
při regulacích, bystřin, řek, při
úpravách zemních, aby bylo na základě
tohoto přímo hnusného ustanovení vyloučeno
z pojištění. (Výkřiky posl.
Bechyně.) Dělnictvo zaměstnané
při cukerní kampani je také ovšem z
pojištění vyloučeno.
Také chmelaři, kteří nevědí
kam s penězi, budou zbaveni povinnosti pojišťovati
své dělnictvo. Ale budu se zabývati pouze
jednou skupinou, která do tohoto oboru patří.
(Posl. Bechyně: Docela osobni, kapesní politiku
ti pánové dělají, každý
z nich!) To jsme také konstatovali a budeme to konstatovati
při každé příležitosti.
V důvodové zprávě, kterou tato osnova
je doprovázena, je při tomto paragrafu řečeno,
že jde hlavně o dělnictvo zaměstnané
při sezonních pracích v zemědělství.
Já bych se ptal pánů z republikánské
strany, kteří jsou přece patentovanými
zástupci zemědělství, které
práce v zemědělství nebudou prohlášeny
za práce sezonní. Jistě nemůže
býti prohlášen za sezonního dělníka
čeledín nebo deputátník na statku,
- ačkoliv již i u deputátníka mohou
býti pochybnosti. Všichni ostatní dělníci
však, zaměstnaní v zemědělství,
vykonávají práce sezonní a následkem
toho z pojištění invalidního a starobního
vypadnou. Kolik je těchto lidí? Podle statistiky,
podle posledního sčítání lidu
z r. 1921, máme nesamostatných osob zaměstnaných
v zemědělství asi 880.000. Kdybych řekl,
že 280.000 je čeledínů a služek
zaměstnaných na statku - jsem přesvědčen,
že je to cifra příliš vysoká, ale
dejme tomu, že je jich opravdu 280.000 - vypadlo by ostatních
600.000 zemědělských dělníků
z pojištění. Tak máme již vyloučeno
z pojištění 150.000 mladistvých dělníků,
250.000 domáckých dělníků a
600.000 dělníků jenom v zemědělství
zaměstnaných, čili cifra 1 milion je nejnižší,
která odpovídá pravdě. (Posl. Bechyně:
60.000 dělníků ze Slovenska chodí
k nám na sezonní práce. Bratři Slováci,
již jste je ošmikli!) Ještě je neošmikli,
ale chtějí. (Výkřiky posl. Bechyně.)
Při jednání o daňové reformě
soudr. Meissner s tohoto místa kritisoval, jakým
způsobem jsou výhody této daňové
reformy rozděleny mezi jednotlivé stavy. Dovolil
jsem si poznamenati: velký klub - malé daně,
malý klub - velké daně. Právě
tak to bylo praktikováno vládní koalicí
při této příležitosti. Malému
klubu se vyloučily poměrně malé skupiny
dělnictva z pojištění, velkému
klubu velké skupiny. Agrární strana, která
tvoří opravdovou vládu v této vládě,
docílila toho, že až na tu nepatrnou skupinu
čeledínu a deputátníků vyloučila
efektivně veškeré své dělnictvo,
všechen národ, jenž na jejích polích
za mizerný plat pracuje, z pojištění.
(Výkřiky posl. Hackenberga a Remeše.)
Když jsme se bránili vysokým zemědělským
clům, vypočetl nám p. profesor Brdlík,
že připravujeme zemědělství a
následkem toho ovšem také celé národní
hospodářství o 3 miliardy Kč ročně
a že kdyby byla zemědělská cla zavedena,
bylo by zemědělství o tyto 3 miliardy Kč
ročně bohatší. Agrárníci
pak tvrdili, že by mohli provésti úpravu pracovního
poměru zemědělského dělnictva,
že by mohli rozšířiti úrazové
pojištění dělnické i na zemědělství.
Máme nyní zemědělská cla tak
vysoká, že ani republikánská strana
sama tak vysokých nechtěla. Tak vysoko byla konstruována
proto, aby měla co slevovati, domnívajíc
se, že my budeme s nimi sjednávati nějaké
slevy. Máme tedy zemědělská cla daleko
vyšší nežli zemědělci očekávali
a chtěli. Tedy mluvil-li p. prof. Brdlík pravdu
- a páni z agrární strany na něj přísahali
- ty 3 miliardy korun, o které bylo zemědělství
připravováno za bezcelního stavu, nyní
do pokladny zemědělců se dostaly, ale my
jsme neslyšeli dosud o žádné úpravě
pracovního poměru zemědělského
dělnictva ani o tom, že by zemědělské
kruhy se snažily, aby úrazové pojištění
bylo rozšířeno nyní na zemědělské
dělnictvo. Ale tam, kde zemědělské
dělnictvo pojištěno bylo, vrhá se nyní
tato strana na ně a vylučuje, vytlačuje a
vyhazuje je ze sociálního pojištění.
A proč? Zemědělské kruhy mají
skoro veškeré dělnictvo zaměstnáno
v nejnižší třídě. Následkem
toho činí pojistné týdně 4
Kč 30 h. To je denně asi 70 haléřů
a z toho připadá na zaměstnavatele 35 haléřů
denně.
Máme sice ustanovení v zákoně o 8hodinové
době pracovní, že se tento zákon s jistými
výjimkami vztahuje též na zemědělství.
Ale víme, že v zemědělství se
nepracuje 8 hodin, nýbrž 10 hodin denně i více.
(Posl. Sedláček: A v zimě 4 hodiny!) V
zimě nezaměstnáváte tyto dělníky,
které vyhazujete teď z pojištění,
nýbrž jenom v létě při slunci,
při 10hodinové pracovní době, takže
vám přijdou 3 až 4 haléře za
hodinu na pojištění toho dělníka.
3 miliardy dostali zemědělci podle tvrzení
prof. Brdlíka do kapes v podobě zemědělských
cel a 3 haléře nechtějí platiti na
pojištění dělnictva!
Ale, pánové, že jsou tyto veliké skupiny
dělnické, že jsou 2/5 dělnictva vyloučeny
z pojištění, není ještě
vše. Tím je úplně posunuta pojistně-mathematická
základna našeho zákona, tím se všechny
výpočty úplně shroutily. Říká-li
nynější osnova: "my jsme přijali
jinak všechny výpočty, jak byly v původním
zákoně, my sledujeme tytéž methody,
my používáme týchž čísel"
- pak je to dokladem toho, že celá osnova vládní
je úplně špatná, úplně
nesprávná, poněvadž je založena
na číslicích týkajících
se 2 milionu pojištěnců za určitého
složení věkového, za určitého
rozvrstvení v jednotlivé mzdové třídy,
a ačkoliv nyní vylučuje milion lidí,
jichž věkové složení, jichž
mzdové rozvrstvení nebere v úvahu, používá
přece jenom dále týchž čísel
a method. (Posl. Procházka: Poněvadž mají
odborníky v uvozovkách!) Opravdu v uvozovkách.
(Posl. Sedláček: Prof. Schönbaum je jediný
odborník v republice?) My se ještě, pane
poslanče Sedláčku, na ty vaše
odborníky zeptáme. (Posl. Sedláček:
Druzi mají také odborníky! - Posl.
dr Meissner: Tak nám jmenujte ty odborníky, kteří
vám to dělají. Lidová strana by měla
býti v této věci ticha, poněvadž
ona to odnese. Dělníci nebudou k tomu klidni. Zde
je třeba skromnosti a politické opatrnosti zejména
u lidově strany.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Prosím pány o kľud.
Posl. dr Winter (pokračuje): To byl jeden
způsob, jakým vláda zlevnila pojištění.
Vyloučila z pojištění milion dělnictva
a tím ovšem okamžitě bylo pojištění
zlevněno.
Druhý způsob, jakým zlevňuje pojištění
je, že snižuje započitatelný příjem
do mzdy. (Posl. Roudnický: S tím milionem to
také není pravda!) Já jsem vám
uvedl cifry a vy nedovedete uvésti žádné
cifry proti tomu. Do té doby, dokud toho nedovedete, musíte
věřiti nám. Váš ministr nedovedl
nám dáti číslice, my je dáváme.
(Posl. Sedláček: Okresní úřadovny
nemají samy přesné statistiky.) Tak jak
můžete dělati zákon? (Posl. Roudnický:
Bergmann tvrdí, že je to 500.000, vy uvádíte
jeden milion!) Vy jste mne snad poslouchal, pane kol. Roudnický,
a mohl jste sledovat, že jsem odůvodnil tento milion.
(Posl. Roudnický: Já na to také odpovím!)
Prosím.
Druhý způsob, jakým vláda zlevňuje
v této osnově pojištění, je to,
že snižuje započitatelný příjem
všem zaměstnancům, kteří požívají
naturálních požitků jako součástku
mzdy a kterým nedovoluje započítávati
tuto naturální mzdu vyšší než
tak, aby se dostali o jednu mzdovou třídu výše.
To znamená, že veškeré dělnictvo,
které požívá naturální
mzdy v jakémkoliv rozsahu a které z velké
části nyní bylo zařazeno do 4. mzdové
třídy pro pojištění nemocenské
a do B třídy pro pojištění invalidní
a starobní, bude nyní zařaděno do
2. třídy pojištění nemocenského
a do nově vytvořené nejnižší
třídy A pro pojištění invalidní
a starobní. A pro tuto třídu vypracovali
pochopitelně docela nové pojistné, které
je skoro o 42% nižší než pojistné
v nejnižší třídě invalidního
a starobního pojištění dnes.
To je pravda. Když však se to stane, pak na příklad
u pomocnice v domácnosti, která bývá
pravidelně pod nadpisem "Proč pláčete,
Máry?" zejména u národních demokratů
uváděna jako typ osoby, která je sociálním
pojišťováním poškozena, bude vypadati
výsledek takto: V nemocenském pojištění
činí nemocenské, tedy podpora nemocenská
ve čtvrté třídě, do níž
byla zařazena, teď 10,60 Kč, později
bude činiti 5,30 Kč. (Hlasy: To je zlepšení!)
Tomu se říká zlepšení. Pro
invalidní a starobní pojištění
bude důchod této pomocnice v domácnosti po
pěti letech nižší o 90,40 Kč, po
deseti letech o 230,80 Kč, po dvaceti letech o 511,60 Kč,
po třiceti letech o 792,40 Kč a po čtyřiceti
letech o 1037,20 Kč ročně. Je pravda, že
bude také nižší pojistné. Dejme
tomu, že by snížení pojistného
znamenalo samo o sobě výhodu pro jednotlivou osobu
- totiž samo o sobě by to znamenalo výhodu,
jen je to nevýhoda v celku pojišťovacím
- ale zajímavé je to, že o tuto výhodu
dělí se s pojištěncem zaměstnavatel,
kdežto ztrátu blahovolně nechá nésti
zaměstnance celou, na tu již nepřiplácí,
Tímto způsobem je snadno možno snížiti
pojistné, jen je těžko pochopitelno, jak je
možno tvrditi, že je to zlepšení pojištění,
a jak mohou pánové míti smělost tvrditi
- jako včera učinil v dopise poslaném na
kladenskou schůzi p. posl. Ježek - že
pojištění bude nyní ve prospěch
zaměstnanců zlepšeno.
A nyní třetí způsob, kterým
vládní osnova dociluje zlepšení pojištění.
My jsme ve svém zákoně vzali za základ
výpočtů pro pojistné a pro dávky
průměrné 4%ní zúročení
jmění Ústřední sociální
pojišťovny. To nebylo vzato za základ náhodou,
to bylo učiněno na základě zkušeností
s veškerým dlouhodobým pojištěním
v cizině. Mohli jsme ukázati na statistikách,
zejména říšskoněmeckého
invalidního a starobního pojištění,
které bylo v činnosti už třicet let,
že nedocilovalo průměrně vyššího
zúročení svého jmění.
Ovšem v době, když jsme zákon dělali,
byli jsme poněkud v jiných poměrech, než
bylo říšskoněmecké pojištění
od doby svého vzniku, úroková míra
v té době byla opravdu poněkud jiná.
Chápali jsme proto - přiznám to beze všeho
- že zejména z průmyslu se ozývaly hlasy,
že by bylo účelnější vzíti
za základ vyšší úrokovou míru
a vyžadovaly 5%ní úrokovou míru. Měli
jsme dlouhá a častá jednání
se zastánci této myšlenky a konečně
jsme požádali p. dr Kramáře,
aby se zástupci průmyslu a financí vyšetřil,
s jakou úrokovou mírou můžeme do budoucnosti
počítati. To bylo v době, kdy státní
papíry vynášely svým držitelům
osmiprocentní a větší zúročení.
Po poradách se svými odborníky sdělil
s námi p. dr Kramář, že tito
odborníci jsou přesvědčeni, že
lze počítati v prvních pěti letech
po uzákonění pojištění
s 5% zúročením, v dalších pěti
letech ještě se 4 1/2% zúročením
a teprve po 10 letech že již ovšem za vyšší
zúročení než 4 1/2% nemohou převzíti
záruku.
Tak, jak to p. dr Kramář z této své
ankety s odborníky - nikoli našimi, nýbrž
svými - přinesl, tak jsme to do zákona pojali.
Podle toho byly výpočty znovu provedeny a podle
toho bylo také pojistné nově stanoveno a
celkově sníženo tímto způsobem
o nějakých 13 mil. Kč ročně,
možná ještě o něco více.
Tak, jak to řekli odborníci, tak jsme to udělali.
A nyní tvrdí p. ministr soc. péče
v rozpočtovém výboru, že jsme prý
i my už počítali se 4 1/2% zúročením.
To je příliš - mám všechnu úctu
před ministry republiky, i když jsou mými odpůrci
a proto nemohu najíti vhodný termín, jak
bych charakterisoval toto tvrzení p. ministra soc. péče.
Je přece každému jasno, že to není
totéž, když počítáme se
4 1/2% průměrným zúročením
na dobu 10 let, nebo když s ním počítáme
na dobu, která není v zákoně nijakým
způsobem ohraničena a omezena.
Je velmi naivní a svědčí to o neznalosti
pojištění, domnívá-li se někdo
- a já to již také slyšel - že když
se to za 10 let neosvědčí, může
býti potom vzata nižší úroková
míra za podklad, to nejde tak snadno. Tím okamžikem,
kdy bude vzata nižší úroková míra
za podklad, v ten den už budou scházeti v bilanci
pojišťovny miliardy, které by bylo nutno současně
s uzákoněním nižší úrokové
míry dopláceti. A kdo to bude dopláceti?
Vy, jako zaměstnavatelé, nebo budete chtíti,
aby to dopláceli pojištěnci, nebo půjdete
na stát, aby to doplatil?
V tom právě spočívá veliká
přednost zákona, jak my jsme jej udělali,
že vylučuje jakoukoli intervenci státu, že
nevyžaduje pro celou budoucnost tohoto pojištění
nic jiného než jenom stabilitu státu, že
počítá s tím, že pojištěnci
a zaměstnavatelé udrží docela soběstačně
toto pojištění, jež nebude iritovati ani
zaměstnavatele, ani pojištěnce, ani stát.
Kdežto vy, když béřete za základ
pojistnou úrokovou míru, s jejíž další
existencí nemůže nikdo z vás počítati,
uvádíte v nebezpečí nejen ústav,
nýbrž poněvadž pojišťovna je
součástkou celého našeho národního
a státního hospodářství, vy
uvádíte v nebezpečí a v rozklad i
celé státní hospodářství.
My jsme vám řekli, z jakých důvodů
jsme se rozhodli pro 4% úrokovou míru, a čekáme
od vás, abyste nám řekli důvody, o
něž opíráte, řekněme,
svou víru, když ne přesvědčení,
že můžeme počítati se 4 1/2% průměrným
zúročením na trvalo.
Račte se podívati na snahu, kterou sleduje naše
finanční správa, naše ministerstvo financí
a naše cedulová banka, snahu, kterou my, pokud naše
slabé síly na to stačí, podporujeme,
snahu, aby byla úroková míra co nejvíce
sražena. Vy všichni, kteří pracujete,
ať v zemědělství nebo v průmyslu
nebo v živnosti, víte, co to znamená, když
úvěru je možno dosáhnouti pouze za vysokou
úrokovou míru. Je proto opravdu státní
potřebou, kterou finanční správa sleduje
cíl, aby úroková míra byla snížena.
A v té době, kdy ministr financí, guvernér
a ředitelé národní cedulové
banky se namáhají, aby úroková míra
byla snížena, odvážíte se předložiti
návrh na dlouhodobé pojištění
založené na 4 1/2%ní úrokové
míře. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.) My jsme řekli, proč počítáme
se 4%ním úrokováním. Vy jste ještě
neuvedli žádného důvodu - a já
jsem o to prosil dvakráte veřejně v tisku
a opakuji to s této tribuny: Máme různé
vysoké školy, na nichž se vyučuje národnímu
hospodářství a finanční vědě.
Máme tam řadu profesorů, máme úřadujícího
ministra financí a řadu ministrů financí
odstoupivších, máme guvernéra cedulové
banky a řadu ředitelů cedulové banky.
Máme velké peněžní instituce
v čele s řediteli, z nichž všichni se
ovšem neosvědčili, ale aspoň někteří
se osvědčili. Máme veliké průmyslové
koncerny, které jsou řízeny lidmi, pravděpodobně
schopnými. Prosil jsem a prosím, aby byli tito pánové
vyslechnuti, aby byli požádáni, aby se veřejně
ovšem, pod kontrolou nejen naší, nýbrž
i zahraniční - vyslovili o tom, může-li
se dlouhodobé pojištění postaviti na
základnu 4 1/2%ního zúročení.
Jestliže tito pánové, které musíme
považovati za odborníky již na základě
jejich úředního postavení, nám
to na svoji vědeckou a úřední odpovědnost
potvrdí a bude-li jejich prohlášení
také potvrzeno kritikou odborné veřejnosti
naší i cizí, neřekneme už ani slova
proti základně 4 1/2%ního zúročení.
Ale přesvědčeni musíme býti
a nikoliv znásilněni 4hlasovou většinou.
(Výborně! - Potlesk.)
Ještě bych připomenul k tomuto bodu jeden moment.
Nemáme pojištěny jen dělníky,
které pojišťujeme z donucení, máme
pojištěny také soukromníky. Vždyť
pojištění nezačalo u dělnictva,
nýbrž u zámožnějších
lidí jako pojištění soukromé,
máme celou řadu pojišťoven v Československé
republice činných, které mají veliký
obor působnosti a veliké spousty pojištěnců.
Tyto pojišťovny jsou podřízeny dozoru
ministerstva vnitra. Všechny pojišťovny mají
nařízeno, že musí počítati
se 4%ním zúročením svých kapitálů.
Některé z těchto pojišťoven mají
dokonce ještě nižší úrokování
než 4%ní. Žádná z těchto
pojišťoven nepočítá s vyšším
zúročením než 4%ním. Dokud pojištění
soukromé, které pojišťuje kapitalisty,
nedovolujete založiti na vyšším zúrokování
nežli 4%, dokud nevěříte u pojištění
soukromého, tedy kapitalistického, že by bylo
možné ze zúrokování vyššího
nežli 4%ního udělati pevnou základnu,
dotud jsme oprávněni říci, že
jste frivolními hazardéry s dělnickým
pojištěním, chcete-li toto pojištění
postaviti na tuto nejistou základnu. (Potlesk. -
Výkřiky posl. Bechyně a Pika.)
To byl důvod, který vláda přiznává
jako důvod pro novelisaci soc. pojištění
- zlevnění, které naznačeným
způsobem má býti prováděno.
Druhé důvody, jak jsem řekl, již nepřiznává
a musíme si je odvoditi z osnovy samotné.
Jako druhý důvod jsem označil snahu po zbyrokratisování
tohoto pojištění. Na jiném místě
jsem již řekl, že jsme se snažili učiniti
administrativu pojišťování co
možná nejjednoduší a nejlacinější.
Následkem toho jsme odstranili systém tří
instancí a zavedli jsme důsledně instance
dvě. Následkem toho jsme také vyloučili
zasahování politických správ, ke kterému
politické správy byly dosud oprávněny,
ale nemohly je prováděti účinně,
v poněvadž neměly k tomu potřebného
aparátu. Ponechali jsme dozor nadále politickým
správám jen potud, pokud šlo o volby do orgánů
pojišťoven, poněvadž ty nemají s
pojišťováním přímo co činiti.
S tím však ministerstvo soc. péče není
spokojeno a srozuměno. Ono chce rozšířiti
obor své působnosti, a tak řada paragrafů
osnovy obsahuje ustanovení, jež mají umožniti
zásahy jednak politické správy II. stolice,
jednak ministerstva soc. péče. Osnova vyhrazuje
ministerstvu schválení vzorných služebních
řádů pro zaměstnance nemocenských
pojišťoven, schválení úředníků,
jmenovaných do nemocenských pojišťoven
Ústřední sociální pojišťovnou,
vyžaduje předkládání každé
změny stanov, vyžaduje předkládání
účetních závěrek, přehledů
o pohybu členstva, o nemocích a úmrtích,
o počtu dní nemocenských, o pojistném
a dávkách, o výši a uložení
reservního fondu. Vyhrazuje ministerstvu schválení
výše pojistného pro pojištění
nemocenské, vyhrazuje mu schválení pro souhlas,
aby čtvrtina volného jmění nemocenské
pojišťovny byla uložena k podpoře bytové
péče a k vybudování sociálních
zařízení, vyžaduje schválení
ministerstva pro vzorné stanovy nemocenských pojišťoven
a pro úpravu stanov každé jednotlivé
nemocenské pojišťovny.
Všechnu tuto agendu ponechává náš
zákon Ústřední soc. pojišťovně,
která jest interesována na hospodářství
nemocenských pojišťoven prostě proto,
že nemocenské pojišťovny vybírají
pro ni pojistné a která proto musí si vytvořiti
kontrolní aparát oproti nemocenským pojišťovnám,
aparát, který nemůže býti jednoduchý
a laciný.
Ale v téže osnově, ve které vláda
říká: "My navrhujeme zrušení
Svazu nemocenských pojišťoven, aby byla administrativa
ulehčena a zlevněna", navrhuje tato opatření,
která, bude-li je nutno prováděti, budou
vyžadovati, aby ministerstvo soc. péče, jež
jest míněno jako orgán, udávající
směrnice pro politiku pojišťovací, vytvořilo
si samo také onen veliký aparát kontrolní,
jejž, jak jsem řekl, musí míti Ústřední
sociální pojišťovna. A v době,
kdy ministr financí snaží se šetřiti
s každým krejcarem, kdy celý svět jest
ovládán snahou po zjednodušení a zlevnění
správy, v té době dovolí většina
této sněmovny, aby aparát, který již
jednou je, byl zduplován v ministerstvu soc. péče,
aby jedna a táž věc musila býti dělána
dvakráte. (Posl. Bechyně: To si tam pan ministr
soc. péče vsunul bez vědomí ostatních
ministrů! To je již všeobecně známo!)
Na osnově jest ovšem vedle p. ministra soc. péče
podepsán také p. předseda vlády, tedy
pravděpodobně aspoň ten o těchto úmyslech
p. ministra soc. péče věděl.
A třetí účel, který vůbec
není doznán, pro který je tato osnova předkládána,
je snaha, aby buržoasie mohla pojištění
úplně ovládnouti.
Velectění pánové! Já jsem při
jednání o soc. pojištění a při
sporech, které byly vždycky při takovýchto
příležitostech o správu nemocenských
pojišťoven, upřímně doznával,
že v určité době byly nemocenské
pokladny dělnickému hnutí nápomocny
při organisování dělnictva. V době,
kdy buržoasie úplně ovládala celý
stát, všechny jeho instituce, celé jeho finančnictví,
celé jeho hospodářství, ponechávala
nemocenské pokladny dělnictvu, aby dělnictvo
je ovládalo. A přiznával jsem, že zaměstnanců
těchto pojišťoven dělnické hnutí
používalo pro své organisování.
Jsem přesvědčen, že se to dálo
nejen v zájmu dělnického hnutí, nýbrž
v zájmu celého státu.
Ale poměry se změnily. Změnily se ve dvou
směrech. Změnily se především
potud, že vzrostla agenda a vzrostly úkoly nemocenských
pojišťoven. My již dnes nemůžeme potřebovati
pro dělnictvo institucí, které se omezovaly
na to, že budou v sobotu vypláceti u svých
okének několik krejcarů na nemocenských
podporách. My chceme míti z nemocenských
pojišťoven instituce, které za svoje hlavní
úkoly budou považovati - a považují již
dnes z velké části - uzdravování
chorého dělníka a zabraňování
nemocem. K tomu je třeba poněkud jiného aparátu,
nežli bylo potřeba dříve, a k tomu účelu
se musí zaměstnanci nemocenských pojišťoven
věnovati úplně nebo skoro úplně
svému úkolu, takže jim na jinaké práce
nezbývá příliš mnoho času.