Úterý 25. října 1927

Buď jak buď, stojíme zde před velkým problémem finančním, a to jak organisačně, tak úhradově. Na Slovensku jsou mimo to problémy právně neurovnané a potřebují unifikace. (Výkřiky posl. Svobody.)

Střední a vysoké školství, jež vůči národnímu školství je finančně menšího rozsahu, absolutně je i s odborným školstvím v celém veřejném rozpočtu zatížením skoro miliardovým, tedy ohromným, Na soustavu našich vysokých škol nelze se dívati jako na konečnou. I zde musí duch ekonomie a praktické potřeby proniknouti kulturní a národní problém vysokých škol. Je zde třeba veliké opatrnosti, poněvadž nejde jen o ústavy pro výchovu dorostu, nýbrž o vědecké dílny, v nichž se soustřeďuje duchové závodění národů. (Výkřiky komunistických poslanců.) Vynikáme velkým počtem vysokých škol, ale nikoli nejlepším průměrným jich vybavením. Ekonomie nemůže se tedy dotknouti pracovní intensity, která předpokládá vedle svobody dostatečné prostředky materielní.

Daleko těžším problémem jsou školy střední. Jich vývoj má důvody historické, jich soustava nebyla vytvořena vzhledem k potřebě československého státu a hospodářským potřebám dnešním, jich síť, odpovídající namnoze zřetelům místním, jest nerovnoměrná. Proti nedostatku na Slovensku stojí přebytek v historických zemích. Střední školství zemědělské neodpovídá stavu po pozemkové reformě. V určitých kategoriích, jako v obchodních akademiích je vyložená hyperprodukce. Stav středního školství je nezdravý nejen vzhledem k finančnímu nákladu, nýbrž i vzhledem k nadprodukci inteligentního proletariátu, který se už nechce znáti k manuelní práci, činí společnost odpovědnou za svůj osud, středoškolské vzdělání se znehodnocuje. Nezbude nežli postaviti normalisační plán našeho středního školství a tomuto plánu povlovně přizpůsobovati skutečný stav v zájmu financí i dorostu. (Výkřiky komunistických poslanců.)

I naše odborné školství musí hledati souvislost mezi nákladem a užitkem. Zemská řemeslnická škola v okresním městě za 16 milionů je neodpovědným mrháním národním majetkem, poněvadž jen za úrok z tohoto nákladu bez udržovacích nákladů se dá pro žáky tohoto ústavu nesrovnale více opatřiti nežli v této škole získají.

Konec konců, co platí v tomto případě, platí i o úhrnu našeho školství. Nerozhoduje cifra obětí na školství, pokud arci nepřekročila finanční nosnosti národa, ale rozhoduje užitek, který si touto obětí vykupujeme. Macauley řekl, že vše, co zlepšuje člověka, zlepšuje i to, co člověk tvoří. Škola je prostředkem k zlepšení člověka ve smyslu vzdělanostním, mravním i hospodářském. Vzdělanostní zhodnocení mládeže a národa může ve svých důsledcích znamenati i hospodářsky větší obohacení nežli oběť hospodářská pro školství. Jest jen otázka, je-li tomu tak u nás, nedalo-li by se téhož dosáhnouti za menší oběť aneb více za stejnou oběť. Běží o obsah a intensitu vyučování. I když je vyučovací materie na střední škole především pomůckou k metodickému vyškolení myšlenkovému a nikoli samoúčelem, tož přece je nutno voliti i vyučovací materii tak, aby i obsah byl absolventům užitečným. (Tak jest! Výborně!) Zaráží, když žáci našich středních škol se učí detailně kompetenci dvorských kanceláří za Marie Terezie a nemají o národním hospodářství ani ponětí. (Výborně!) Hospodářské vzdělání musí proniknouti veškerou naši školskou soustavu, vzdělání, které učí správ ně dívati se na hospodářské zjevy a sociální problémy, a které nabádá k hospodářským ctnostem.

Správa hospodářská vyžaduje 11% všech státních výdajů administrativních, je zde mírný vzestup důsledkem lepší dotace silnic a vod a též důsledkem lepší dotace úkolů živnostenských v ministerstvu obchodu. Každý krok na této cestě jest uvítati, poněvadž výdaje tohoto druhu nejsou vlastně břemenem, poněvadž se vracejí ku povznesení produktivity země.

Správa sociální a zdravotní vyžaduje 17 a půl %, jest to největší kvota státních výdajů po službě státního dluhu. Oproti minulému roku vzrostla hlavně důsledkem vzestupu pensí. Vyloučíme-li pense, ale přihlížíme-li k sociálně humanitním a zdravotním výdajům i v ostatních ministerstvech mimo ministerstvo sociální péče, zdravotnictví a zásobování, dospějeme k cifře 1198 mil, proti 1189 mil. Kč v rozpočtu na běžný rok. Výdaje tohoto oboru sice nevzrostly, avšak stojíme ještě před velikými sociálními problémy, o nichž budeme mluviti, které přinesou ještě nové veliké zatížení. Pokles nákladu na válečné poškozence, jichž ubývá, umožnil zvýšení sociální a zdravotní v jiných směrech. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Úspory sociální bylo tedy opět použito k jiným sociálním účelům. Obdobné výdaje samosprávy činí 848 a činily při loňském šetření 616 mil., tedy i zde je překotný přírůstek 232 mil. Kč, takže úhrn výdajů sociálně humanitních byl loni 1800 mil. Kč a je letos 2045 mil. Kč. Z celkového přírůstku výdajů u samosprávy připadá tedy čtvrt miliardy na školství a čtvrt miliardy na sociálně humanitní účely.

Výdaje pensijní dostoupily ve státní správě výše 650 mil., tedy o 29 mil. více nežli v rozpočtu na běžný rok. Je to už důsledek nových platových zákonů, na které čekalo mnoho přesloužilých a které zvyšují pensijní nároky, čímž vzniká nejnovější kategorie novopensistů. Přišla doba, aby se zlepšil stav nejstarších staropensistů a finanční správa vykonala všechny přípravy legislativní. Běží jen o to, aby úsporou v oboru výdajů příbuzných nalezena byla úhrada.

Kvota výdajů finanční správy klesla o více nežli 2%. Bylo řečeno, že je to hlavně důsledkem snížení výdajů na státní dluh. Výdaje tyto byly preliminovány loni částkou 2572 mil. a jsou preliminovány na příští rok částkou 2354 mil., tedy o 218 mil. Kč méně. Úspora na úrocích činí 50 mil., na správě 35 mil. Úspora je důsledkem proplacení státního dluhu, důsledkem konsolidace a konverse a prolongace velké části přechodného dluhu. Tato celá úspora nepřichází k dobru státní správě, poněvadž se současně zmenšuje o 51 mil. příspěvek podniků na úrok a úmor dluhů, o čemž se ještě zmíním při železnicích. V běžném rozpočtu jsme se obešli bez dluhů a podle rozpočtu dluhy propláceli. (Výborně!)

Pokles státních výdajů nerozmnožil rozpočtového přebytku, poněvadž i příjmy státní, jak se dá očekávati, celkem poklesnou. I zde stojí proti posunům příznivým posuny nepříznivé, jež se celkem vyvažují, až na účinky berní reformy, která působí, že se počítá s úhrnným poklesem příjmů. Toho času nelze přesně zvážiti účinků berní reformy, poněvadž se stále ještě scházejí nedoměrky z minulých let. Z té příčiny nepočítá se ještě s takovým úbytkem přímých daní, jaký by odpovídal sníženým sazbám. Ale s určitým úbytkem se počítati musí, poněvadž by bylo chybou rozepjati plán pravidelných výdajů podle nedoplatků, které rychle dohasnou. Počítám tedy s úbytkem 200 mil. Kč důsledkem berní reformy. Že tento pokles příjmů nevedl ku passivitě rozpočtu, je proto, že letos používá státní pokladna celého čistého zisku pošt a šekového úřadu k obecné úhradě.

Výdaje státní správy jsou uhrazeny jednak výnosem státních podniků, pokud nebyl v těchto podnicích spotřeben k účelům investičním, tedy příjmem soukromohospodářským, jednak příjmy veřejnohospodářskými, k nimž patří daně a dávky, cla, kolky a právní poplatky a ostatní správní příjmy.

Jedna sedmina administrativních výdajů je kryta státními příjmy soukromohospodářskými, absolutně 1348 mil., v rozpočtu běžném to byla osmina, zvýšení úhradové kvoty z pramene soukromohospodářského neplyne však bohužel ze zvýšené výnosnosti státních podniků, nýbrž z použití celého výnosu poštovních podniků pro státní pokladnu. Výnos státních podniků jest naopak menší o 25 mil. v celkovém úhrnu, nežli se počítalo vloni, Prakticky ovšem je to vedle pošt a státních statků hlavně tabáková režie a loterie, které alimentují státní pokladnu. Zisk z tabákové režie se odhaduje na 1050 mil., z loterie na 42 mil., z pošt na 171 mil. a ze státních statků - po úhradě investic 34 mil. - Železnice spotřebují svůj zisk na investice, stejně i báňské závody. Ostatní podniky jsou menšího rozsahu.

Nehledě k podnikům regálním a monopolním jest výnosnost státních podniků u srovnání s kapitálem investovaným nepatrná, jich zhospodárnění náleží k nejpalčivějším problémům státním. Vláda vytvořila stálou konferenci předsedů správních sborů všech státních podniků, aby se hledaly organisační cesty ke kooperaci a ekonomisaci státních podniků. Ve všech státech vstupuje tento problém do popředí, tedy otázka, zda a do jaké míry a ve kterých oborech je stát k podnikáni vůbec způsobilý a za jakých organisačních kautel. Státní kapitalismus nedovede nikde držeti krok se soukromým podnikáním v hospodárnosti. Myšlenka Dra Rašína, odloučiti určitá hospodářství od státní správy a ustaviti je ve formě podniků, vedena byla snahou po zhospodárnění těchto hospodářství. Napodobení podnikatelských správních orgánů o sobě nedovede arci ještě nahraditi náplně pravomoci, odpovědnosti a zájmu, jež jsou kouzlem úspěchu soukromého podnikání. Bylo by dobře, kdyby celá veřejnost věnovala této otázce plnou pozornost, spolupůsobila všude ke zhospodárnění státních podniků, poněvadž na zhospodárnění státních podniků závisí i rozsah daňového břemene, jež by bylo možno snížiti, kdyby miliardový majetek státu ve státních podnicích nesl aspoň ukládací zúročení. (Posl. Mikulíček: Zisk z půlpáta milionu měric státní půdy nestojí ani za zmínku? Tak se tam krade! Nejnádhernější pole a lesy nestojí panu ministrovi zato, aby se zmínil, že to něco vynáší? To je podařené hospodářství!) Řekl jsem, že státní statky a lesy nesou po úhradě investic 34 milionů. Ráčil jste to přeslechnout, pane poslanče!

Na metodě financování státních podniků, jak byla už během roku 1926 zavedena, se trvá. Spočívá v tom, že se podniky obmezují v rozsahu investic na svůj čistý zisk nebo jeho kvotu a jen železnicím se kromě toho věnuje k tomuto účelu 20% přepravní daně. Důsledně se proto ony podniky, které se ve svých investicích na příští rok nemohou obmeziti na čistý zisk, odkazují na úvěr. Jsou to především pošty, které musí z mezinárodních ohledů dokončiti kabelisaci, jsou to dále některé podniky malé. Obmezování podniků při investicích na čistý zisk mělo na zřeteli, že investice státních podniků nejsou vždy plně rentabilní a nesnesou investic na úvěr a úrok, jak tomu je zejména u železnic. Ale tohoto důvodu není u pošt, kde jsou investice a zejména kabelisace bohatě rentabilní. Jestliže vloni i zde byl ponechán poštám celý výnos pošt i šekového úřadu k tomuto účelu, pak to byla reserva finanční správy, jak bylo už vloni v důvodové zprávě k rozpočtu řečeno, reserva, jíž se nyní používá k úhradě manka z berní reformy. Jinak jest i do budoucna na dnešní metodě financování státních podniků pevně setrvati, poněvadž je způsobilá podnítiti hospodárnost v podnicích.

Sedm osmin všech státních výdajů se musí uhraditi příjmy veřejnohospodářskými, úhrnem 8214 mil. Kč. Z toho je 1100 mil. příjem celní, 872 mil. příjem z poplatků a kolků, 633 mil. u ostatních správních příjmů a 5608 m:l. příjmu z daní a dávek. Daně a dávky činí více jak dvě třetiny (68%) všech veřejnohospodářských příjmů. Cla a právní poplatky vykazují vzestup, daně a ostatní správní příjmy pokles, posuny jsou ovšem poměrně nepatrné.

Finanční soustava zůstává nezměněna až na to, že kvota přímých daní nepatrně klesá důsledkem berní reformy. Platí tedy o naší daňové soustavě totéž, co jsem o ní řekl před rokem, totiž, že jest v rozporu s národohospodářskou konstrukcí státu. Vzhledem k vysloveně exportní povaze našeho státu rozeskupil jsem daně podle jich účinku na naši soutěživost s cizinou na daně přímé, daně spotřební a daně obchodové a ukázal jsem, že daň přímá a spotřební působí na tuto soutěživost nepřímo, daně obchodové, zatěžující výrobní náklad, přímo. Tyto daně obchodové tvoří dvě pětiny všech daní a dávek, jimiž se uhrazuje státní administrace, kdežto ostatní obě skupiny po necelé třetině. Hlavními obchodovými daněmi jsou daň z obratu, z uhlí a dopravy. Že rozsah státních výdajů jest stále ještě příliš vysoký, je nejlépe patrno z toho, že musíme neztenčeně udržovati v daňovém systemu tyto obchodové daně působící přímo na soutěživost s cizinou a výrobnost. Řekl jsem též, že se stanoviska národohospodářského jest nejnaléhavějším úkolem finančně politickým odčiňovati tyto daně. Nechci tím nijak chváliti daní spotřebních a jsem si vědom jich sociální tíživosti, kterou mají ostatně společnou s daněmi obchodovými, a nepřehlížím též jich nepřímého účinku na soutěživost, pokud zdražují životní míru dělníkovu a působí na mzdu, ale daně obchodové nejen že též zdražují životní míry, ale působí i přímo na soutěž s cizinou. S tímto zjištěním jest v jistém rozporu, byla-li v běžném roce provedena reforma daní přímých, důsledkem čehož jich kvota v daňové soustavě státní klesá a kvota obou ostatních skupin stoupá. Daně přímé postihují důchod a výnos a tudíž hotový výsledek soutěže. Avšak o tom, že se počalo s reformou daní přímých, nerozhodovaly pouze důvody národohospodářské, nýbrž především též důvody administrativní a psychologické. Ostatně není berní reforma bez velkého významu hospodářského, poněvadž umožňuje rychlejší tvoření kapitálu a lepší technickou výzbroj naší výroby, působí tudíž nepřímo ke zlevnění výroby, k usnadnění soutěží a ku zvýšení obecného blahobytu. Avšak po reformě přímých daní stává se problém daní obchodových ještě akutnějším.

Podstatně jinak dopadne skladba daňová, shrneme-li státní rozpočet s rozpočty místní samosprávy v jeden veřejný rozpočet. Podle letošního šetření počítala samospráva v rozpočtech na rok 1927 s výnosem přirážek k přímým daním 1540 mil. a s výnosem dávek a poplatků 630 mil. Počítáme-li z toho zhruba polovinu poplatky (vodné, stočné, hřbitovní poplatky atd.) a přičteme-li zbytek celý ke spotřebním daním a rozeskupíme-li dále úděly samosprávě ze státních daní a dávek na zmíněné tři skupiny, dospějeme k úhrnu daní a dávek 8 a půl miliardy (8489 mil. Kč). Z toho připadá na přímé daně a přirážky k nim 3339 mil. Kč, to jest 39,4%, na daně spotřební 2200 mil., t. j. 25,9% a na daně obchodové 2950 mil., t. j. 34,7 %. činí tedy v úhrném veřejném budgetu z celkové daňové úhrady daně přímé dvě pětiny, daně spotřební čtvrtinu a daně obchodové třetinu. Oproti rozpočtu státnímu je zde poměr podstatně jiný. Význam daní přímých vystupuje do popředí ze tří desetin na dvě pětiny, podíl daní spotřebních klesá ze tří desetin na čtvrtinu, podíl daní obchodových klesá ze dvou pětin na jednu třetinu. Ale i tak je podíl obchodových daní velmi značný, uvážíme-li, že by bylo lépe, aby ze soustavy daňové úplně vymizely.

Problém je proto neobyčejně obtížný, poněvadž běží o miliardové částky, bez nichž se veřejný budget obejíti nemůže. Není zde tedy pomyšlení na náhlé zrušení daní obchodových, ale počítati se může s jich povlovným odčiňováním, jak to dovolí pokles poválečných úkolů a služby dluhové na straně jedné a přirozený vzestup ostatních zdrojů příjmových na straně druhé. Neváhal jsem a neváhám proto odčiňovati daň uhelnou pro export, pro výrobu železa a jiné výroby, kde je daň uhelná citelnou složkou výrobního nákladu, snížili jsme daň z vodní síly, obmezili jsme luxusní daň obratovou, postihující právě kvalitní práci. I zlepšení administrace a zvýšení berní morálky urychlí snížení sazeb bez poruchy rozpočtové. Ovšem nejlepším prostředkem bude snižovati veřejné výdaje všemožně, zvláště ony, které nezvyšují produktivity země.

Rozpočet státní na rok 1928 je aktivní s přebytkem 26 mil. Kč.

Této aktivity bylo dosaženo tím, že byla otevřena reserva v ministerstvu pošt, jemuž byl v běžném roce ponechán čistý zisk k úhradě investic. Tento zisk 171 mil. Kč se pro příští rok odčerpává pro státní pokladnu a investice poštovní se odkazují na úvěr, jak bylo už zdůvodněno. Má tedy rozpočet na příští rok méně reserv nežli měl rozpočet běžný. Proto však není méně dobře fundovaný nežli byl rozpočet letošní. Rozpočet na příští rok byl sděláván na základě hospodářských výsledků roku 1926, který po stránce hospodářské nebyl rokem zvláště příznivým. Účetní uzávěrka za rok 1926, kterou se nejvyššímu kontrolnímu úřadu podařilo předložiti dokonce před podáním rozpočtu na příští rok, přináší však výsledky mnohem příznivější, nežli se očekávalo. Nad to však se v průběhu roku 1927 hospodářská situace neobyčejně zlepšila, takže jest rozpočet po stránce příjmové sdělán velmi opatrně. Bude příležitost o hospodářské situaci mluviti ještě podrobněji, zde jde zatím jen o hospodářské hodnocení příjmových čísel a aktivity rozpočtu na příští rok.

Aktivita státních financí se stává trvalou. Předložil jsem na r. 1921 první aktivní státní rozpočet, který byl překonán účetní uzávěrkou za tento rok, poněvadž běžné příjmy stačily na všechny výdaje i s investicemi a ještě zůstal přebytek 337 mil. Kč. Zhodnocení měny v roce 1922 způsobilo dočasnou finanční krisi a hospodářská leta 1922, 1923 a 1924 skončila schodkem. Rok 1925 končí opět přebytkem s výjimkou investic. Rok 1926 končí přebytkem i po úhradě investic. Doufám, že tak skončí i hospodářství roku běžného. Rok 1928 bude tedy čtvrtým aktivním rokem státního hospodářství, které se tedy jako rovnovážné trvale konsoliduje.

Tím nechci nijak tvrditi, že jsou rozpočtové a finanční problémy naší republiky vyřešeny. Máme překonati ještě některé velké úkoly výdajové, hlavně sociální. Jest to především sanace bratrských pokladen, jichž reservní fondy byly vyčerpány tím, že byly svého času valorisovány provise bez úhrady. Stojíme zde před problémem 3 1/4 miliardy, na jejíž úhradu bude nucen za dané situace přispěti i stát, ač pensijní a úrazové pojištění rozřešilo tento problém bez příspěvku státního. Stojíme před úpravou platů staropensistů a konečně před otázkou definitivního rozvrhu a úhrady učitelských platů. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) Všechny tyto problémy musí býti v příštím rozpočtovém roce vyřízeny. (Různé výkřiky.) I po překonání těchto úkolů zůstává zde velký problém finanční soustavy příjmové, jehož nelze arci vyřešiti za rok, poněvadž je řešitelný pouze krok za krokem v souvislosti s odčiňováním všech poválečných úkolů, břemen a dluhů. Ale i tyto všechny problémy jsou řešitelny pouze za podmínky aktivity státního hospodářství, která se musí státi každému samozřejmostí, poněvadž pasivní hospodářství znamená rozvrat finanční, měnový a hospodářský. (Výborně!)

Slyšíme u nás často stesk do obtížné finanční situace, která znemožňuje splniti to či ono přání, ten či onen úkol. Ale je to pravé hledisko pro finanční hodnocení země? Tolik prostředků nebude míti žádný stát nikdy, aby vyhověl okamžitě všem požadavkům naň kladeným. Posouditi finanční situaci znamená zodpověděti otázku, zda v plnění úkolů kulturních, sociálních a jiných držíme krok s pokročilými národy, zda tak činíme při rovnovážném rozpočtu a zda tato rovnováha není vykoupena přílišným tlakem, který by ohrožoval výrobnost země. Finanční přebytky o sobě nepraví nic, znamenají jen rovnovážné hospodářství, ale nepraví o tom nic, nebylo-li této situace dosaženo na úkor veřejných úkolů na straně výdajů anebo nemožným útiskem na straně příjmů. Pod tímto zorným úhlem se jeví naše finanční situace velmi dobrou. V plnění svých veřejných úkolů sneseme poměrné srovnání s každým národem. Finanční rovnováha jest sice vykupována velkým útiskem výroby a spotřeby, ale nikoli takovým, aby podlomil výrobnost země, jak tomu nasvědčuje právě dnešní hospodářský vývoj. Doložím ještě, že to nebyly v první řadě daně, které působily hospodářskou depresi, nýbrž především poměry na peněžním trhu a že obrat k lepšímu byl z velké části způsoben obratem ve struktuře úvěrové a peněžní.

Bylo by však chybou, kdybychom si neuvědomili nutný vývoj do budoucna a z toho plynoucí důsledky pro přítomnost. Mám na mysli celní soustavu a její vývoj. Nepatříme dojista ke státům s upřílišněnou celní soustavou, jak bylo mezinárodně konstatováno a dnešní naše soustava celní jest nám vnucena obdobným postupem zemí, s nimiž obchodujeme anebo v cizině soutěžíme. (Výkřiky komunistických poslanců.) Počítati musíme s tím a jest to konečně i naším zájmem vzhledem k exportu, že budou postupně odčiňovány všechny překážky mezinárodní směny. S tímto vývojem půjdeme dojista, ruku v ruce i my. Avšak s celní soustavou souvisí velmi úzce soustava finanční. Dnešní celní soustava naše přináší jednak státní pokladně značný příjem (11,5%), jednak, a to je důležitější, umožňuje trvání obchodových daní, působících přímo na naši soutěživost, Ruku v ruce se snižováním celní soustavy nutno tedy přetvořovati soustavu finanční. Není možno při dnešním rozsahu veřejného budgetu postrádati ani celního příjmu ani obchodových daní. Jsou tedy jen dvě cesty, totiž zmenšování veřejných výdajů, anebo zvýšení ostatních daní to jest daně důchodové a daní výnosových anebo daní spotřebních. Zdá se, že toto rozcestí mluví velmi výmluvně pro snižování veřejných rozpočtů a proto by bylo největší chybou, kdybychom dnes rozpínali dokonce veřejný výdaj až na krajní mez hospodářské únosnosti nebo dokonce za ni. (Výborně! Tak jest!)

Na konec svého exposé se budu obírati vztahem mezi hospodářstvím státním a národním a dnešní hospodářskou naší situací. I před rokem jsem tak učinil a bude dobře, když po zkušenostech minulého roku si ověříme správnost diagnosy a volených prostředků.

Řekli jsme před rokem, že jsme na přelomu krise, že centrálním a hlavním naším problémem je problém úrokový, poněvadž vysoký úrok tlumí výrobu, zmenšuje podíl práce na národním produktu, snižuje kurs ukládacích a dividendových papírů atd., zvláště že po deflační krisi třeba krisi řešiti touto cestou, poněvadž jejím pramenem bylo zhodnocení finančního kapitálu a tudíž zvýšení kvoty úrokové ve výrobních nákladech. Snížení úroků že není věcí dekretů, nýbrž záměrného působení, k němuž náleží v prvé řadě, aby stát neodčerpával dále peněz z peněžního trhu, aby veřejné svazky zabrzdily investice drahé při vysokém úroku, aby bylo reorganisací bankovnictví působeno k zlevnění režie. Do programu patřila i poštovní spořitelna a silniční fond, jehož účelem bylo zmobilisovati veliké soustředěné kapitály Sociální pojišťovny pro produktivní účely, a berní reforma, umožňující rychlejší kapitalisaci v podnicích. Postavili jsme se proti zahraničnímu úvěru veřejných svazků, poukazujíce k nepříznivým účinkům tohoto úvěru, jichž nebudu poznovu rozebírati. Jak byl tento program splněn?

Finanční správa se obešla bez jakýchkoli nových úvěrů a splácela dále dluhy staré a přispěla tím podstatně k likvidnosti peněžního trhu. Zabráněno bylo všem veřejným zahraničním úvěrům. Uzákoněna byla berní reforma a jsou v proudu všechny přípravy pro její provedení. K nim náleží dokončení depurační akce, která se plně zdařila, ač byla administrativně úkolem ohromným. V peněžnictví se zahájila reorganizace spojením moravských bank. Uzákoněn byl silniční fond. (Výkřiky posl.. Mikulíčka.) Nejde zde o vylíčení veškeré činnosti finanční správy, která je obsažena v důvodové zprávě k rozpočtu, nýbrž o záměrné působení finanční správy na náš národohospodářský život. Po nabytých zkušenostech se ukazuje, že diagnosa, hledající těžiště našeho hospodářského, sociálního a finančního problému v úroku a úvěru byla správná a že prostředky, volené ke snížení úroku, byly vhodné. To musí býti arci pobídkou, aby se na nastoupené cestě šlo dále.

Výsledky jsou překvapující. Na peněžním trhu je velká plynulost, a to i přes nynější vysokou hospodářskou konjunkturu a zaměstnanost. Jest plodem jednak stoupající úspornosti obyvatelstva, která činí nyní asi 3 miliardy za jeden rok a fakta, že stát neodčerpával z peněžního trhu žádných peněz, které zůstávají takto pro účely výrobní. Jest nade vší pochybu, že stačíme tvořiti dostatek kapitálu pro svou výrobu. Musíme dospěti ještě dále. Náš vývozní průmysl se neobejde bez úvěru do ciziny, od nás kupující, Každým způsobem se musí nezávislost na cizím kapitálu státi pro nás samozřejmostí.

Prvním důsledkem této plynulosti peněžního trhu bylo zhodnocení ukládacích papírů, především státních.

Opírám své údaje o hospodářské konjunktuře o sdělení studijního hospodářského oddělení při Národní bance, jehož zřízení jsem v loňském exposé ohlásil a které skvěle pracuje, jak je zřejmo z vysoké úrovně zpráv Národní banky. Vývoj kursů státních papírů můžeme sledovati buď podle kursů nebo podle effektivní úrokové míry. 6%ní moučná půjčka měla v lednu 1926 kurs 80,10, v říjnu 1927 - 100,10, 6%ní čtvrtá státní půjčka v lednu 1926 - 77, v říjnu 1927 - 100, 3 1/2 %ní IV. státní půjčka v lednu 1926 - 45, v říjnu 1927 67,10. U šestiprocentních titrů je tedy vzestup o více než 1 čtvrtinu, u níže zúročitelných ještě vyšší. Vezmeme-li v úvahu hodnotu všech státních papírů na burse zaznamenaných, pak byla jich hodnota kursovní v září 1,926 13.321 mil. Kč a v září 1927 16.801 mil. Kč. Hodnotný přírůstek činí 3 1/2 miliardy za rok a vezmeme-li v počet i vývoj od 1. ledna 1926, pak činí tento hodnotný přírůstek asi 4 miliardy Kč. Nepravím, že je to přírůstek národního jmění, poněvadž k reálnímu majetku národa nelze přičísti peněžních kapitálů, vkladů a cenných papírů, jako nelze k hodnotě reálních statků v podniku přičísti akciového a vydluženého kapitálu. Běží zde o vzrůst peněžního individuálního kapitálu, který znamená lepší majetkovou fundaci podniků, lepší úvěrový podklad a usnadnění úvěru pro ně, lepší bonitu pohledávek a tudíž zabezpečení úvěrů peněžních ústavů. Konsolidace peněžnictví po krisi let předchozích pokročila tedy mílovými kroky. Toto zhodnocení vyřešilo samočinně největší část problému spořitelen zatížených válečnými půjčkami. Ostatně není vývojem kursu státních papírů vyčerpáno vše, poněvadž ruku v ruce jdou jiné papíry ukládací a pak i dividendové.

Vývoj státních papírů na burse není umělý, nýbrž je přirozeným důsledkem vývoje na peněžním trhu. Je pravda, že jsem chránil státní papír proti nahodilým a spekulačním poklesům, ale nikdy jsem nepůsobil na zvýšení kursu. Státní papír není spekulační papír a jde o to, aby každý jeho držitel byl jist před otřesy a aby v něm právem spatřoval hodnotu likvidní, kdykoli v hotové peníze beze ztráty proměnitelnou. Chráním-li takto státní papír, nesmí si mysliti spekulace, že budu honorovati spekulační výhonky. Prohlásil jsem svého času 6%ní standart, tedy přiměřenost 100%ního kursu pro šestiprocentní papíry. Ukázalo se, že toto prohlášení bylo oprávněno. Ačkoli bylo mnoho z oněch 3 či 4 miliard zisku v průběhu roku realisováno, plynulý peněžní trh absorboval všecko. Ačkoli jsou výsledky vývoje posledního roku velmi překvapující, myslím, že musíme býti v hodnocení budoucnosti opatrní. Bude dobře, budeme-li zase překvapeni příznivějším výsledkem, ale zatím nemyslím, že uzrála doba tak, aby bylo třeba měniti standartní linii. Dosavadní vývoj na trhu ukládacích hodnot byl netoliko přirozený, nýbrž plně odůvodněný a zdravý. Vývoj papírů dividendových opírá se nejen o stav peněžního trhu, nýbrž i o odhad hospodářských výsledků výnosových, jakož i zákonů tvořících berní reformu. Effektivní zúročení dividendových papírů je za daných kursů namnoze mnohem nižší nežli u papírů ukládacích a to je zjev povážlivý nabádající k opatrnosti a střízlivosti, poněvadž se nakonec i zde musí dospěti ku relaci správné. Řečený vývoj kursů státních papírů usnadnil velmi státní úvěrový problém. Hravě byly provedeny prolongace přechodného dluhu a přecházíme za sníženého úroku k typu nynějších pětiletých poukázek, které se staly potřebou peněžních ústavů. Pro konverse dluhu konsolidovaného nepřišla doba. Za to bude snad v nejbližší době možno konvertovati část dluhů zahraničních, při čemž běží nejen o snížení břemene, nýbrž hlavně též o jich repatriaci. Snížení dluhového břemene děkujeme, že bylo možno snížiti absolutní rozsah státního rozpočtu na příští rok.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP