Pátek 8. července 1927

Začátek schůze ve 12 hod. 20 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Dubický.

199 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Gažík, dr Hodža, Najman, dr Nosek, dr Šrámek, dr Tiso, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 97. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem na 7 dní p. posl. dr Štefanovi pro neodkladné záležitosti, pí. posl. Chlebounové pro nemoc v rodině.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám za přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. Johanise za posl. Remeše.

Předseda: Došla naléhavá interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Naléhavá interpelace posl. Kleina, Tayerle, Brodeckého a soudr. ministru soc. péče o porušení zákona ze dne 19. prosince 1918, č. 91 Sb. z. a n., o 8hodinové době pracovní, pokud se vztahuje na pekařské živnosti.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány Těsnopisecké zprávy o 81., 83. a 85. schůzi posl. sněmovny.

Podle novinových zpráv, které nebyly vyvráceny, a podle konaného šetření použili posl. dr Koberg a posl. Horpynka ve schůzi 93. dne 1. července 1927 výkřiků hrubě urážejících mrav a slušnost.

Rovněž posl. Kreibich v této schůzi užil urážlivého výroku o parlamentních žurnalistech. Volám jmenované dodatečně k pořádku.

Přistoupíme k projednávání prvního odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o návrhu posl. Petrovického, Malíka, Sedláčka, Slavíčka a druhů (tisk 420) a vládním návrhu (tisk 422) zákona, kterým se zavádí průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní (tisk 1110).

Zpravodajem je p. posl. Petrovický. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Petrovický: Slavná sněmovno! Budiž mně dovoleno předem stručně vylíčiti snahu českého organisovaného hostinstva za Rakouska, kterou projevilo o zavedení průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní. Již ve starém Rakousku zejména české organisace hostinské spolu s organisacemi pomocnickými domáhaly se průkazu způsobilosti. Tehdy nebylo pravého pochopení ve vídeňském parlamentě a jenom čeští poslanci zaujali příznivé stanovisko k průkazu způsobilosti v hostinství. Bylo to 1. prosince r. 1899, kdy posl. Ignác Hořica podal pilný návrh ve vídeňském parlamentě na zavedení průkazu způsobilosti v hostinství. Jeho pilný návrh podepsalo 24 poslanců českých. Posl. Ignác Hořica žádal tehdy nejen zavedení průkazu způsobilosti v hostinství, nýbrž i rozšíření autonomie odborných společenstev vůbec a specielně autonomie hostinských společenstev. K tomuto pilnému návrhu promluv ili tehdá v plénu sněmovny vídeňské posl. Holanský, Doležal a dr Stojan. Posl. dr Stojan pravil tehdy ve své řeči mimo jiné: "Hostinské sjezdy se vyslovují pro zavedení průkazu způsobilosti. Nespočetné petice předloženy této sněmovně. Hostinští žádají o průkaz způsobilosti a jejich přání je zcela oprávněné. U mnohých živností vyžaduje se průkaz způsobilosti, ačkoliv nevyžadují takových vědomostí jako živnost hostinská".

Již tehdy podle naznačeného byla doceňována poslanci českými snaha českého organisovaného hostinstva o zavedení průkazu způsobilosti. Tento pilný návrh byl většinou vídeňského parlamentu samozřejmě zamítnut. Dostal se jen do živnostenského výboru, kde bohužel nedošlo k jeho projednávání.

Druhý návrh byl podán teprve 26. listopadu r. 1902, kdy podali návrhy posl. Holanský, za Němce dr Eisenkolb a potom zmíněný dr Stojan, aby byl zaveden průkaz způsobilosti v živnosti hostinské. Bohužel i tyto pilné návrhy nedošly projednání, poněvadž také tenkráte vyskytly se četné překážky pro zavedení průkazu způsobilosti.

V prvé řadě byl to průmysl pivovarský, který z důvodů výrobních a z důvodů jistě egoistických vyslovil se svou mocnou silou proti zavedení průkazu způsobilosti. Také zájemné kruhy živnostenské měly tehdy před zavedením průkazu způsobilosti v hostinství určité obavy, které nemohly býti, bohužel, zatlačeny proto, že zejména vídenští hotelieři a řekněme vídenští hostinští všeobecně stavěli se proti zavedení průkazu způsobilosti proto, že právě pro Vídeň měli t. zv. numerus clausus, uzavřený počet hostinských koncesí, který právě jaksi umožňoval hostinským vídeňským zpeněžovati hostinské koncese přenecháváním jich nájemcům za velké částky peněžní. Ovšem společenstva mimo Vídeň v alpských i ostatních zemích rakouských byla stejného názor u s českým organisovaným hostinstvem, aby průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou byl zaveden. Zmíněný "numerus clausus" ztotožňuje se s výnosem ministra obchodu, který byl vydán na jaře r. 1922, jímž byly stanoveny zásady pro udělování nových hostinských koncesí. Jako ve starém Rakousku, tak zvláště u nás v Československé republice pociťuje se nadpotřeba hostinských koncesí a jeví se v neutěšených hospodářských poměrech živnosti hostinské a výčepní. Máme nadpočet hostinských koncesí, a jestliže tu a tam jsou stížnosti na jejich vedení, tkví v tom, že nadpočet hostinských koncesí neposkytuje slušné existence četným hostinským různých kategorií živnosti hostinské a výčepní.

Ve válce snahy českých organisovaných hostinských o průkaz způsobilosti uhasly. Po převratu, když jsme nabyli své samostatnosti, když byla ustavena Československá republika, byl 7. října r. 1919 o sjezdu všeho českého organisovaného hostinstva ve Velké Praze jako první požadavek postaven průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní. Tohoto sjezdu zúčastnili se svými zástupci nejen všechny spolky odborné a pomocnické, ale také četní příslušníci jak zaměstnavatelských, tak zaměstnaneckých kruhů, kteří po projednání velmi věcném a vážném obrátili se na tehdejší vládu, a zároveň v audienci, ve které byli přijati panem presidentem Masarykem, zdůraznili tento požadavek živnosti hostinské a výčepní. Pan president vyslovil se tehdy o průkazu způsobilosti velmi benevolentně, což u hostinstva a pomocnictva vzbudilo naději, že průkaz způsobilosti bude v nejkratší době v našem parlamentu československém projednán. Bohužel, celá záležitost, čistě stavovská, protáhla se téměř 8 roků, než došlo k dnešnímu projednání návrhu, a to jednak návrhu iniciativního, jednak vládního, tisky 420 a 422 o průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní.

Začátek této snahy, práce a těžkého dohodování zejména mezi zájemnými kruhy živnostenskými byl položen ve státní živnostenské radě, kde podal starosta společenstva českobudějovického a zároveň předseda tamního komorního svazu pan Žák návrh na zavedení průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní. Tento návrh byl potom projednán subkomisí, která byla utvořena při státní živnostenské radě pod aegidou ministerstva obchodu a v níž bylo jednáno o záležitostech této stavovské otázky. Ministerstvo obchodu chtělo tehdy zavésti průkaz způsobilosti na základě živn. řádu §u 23, odst. 3 a 4, vládním nařízením. Tehdy domnívaly se organisace hostinské, že otázka ta nenarazí na překážky a byly to některé organisace, jako na př. Komorní svaz společenstva hostinských v Hradci Králové, který se dožadoval zavedení průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou všeobecně tedy ve všech místech v historických zemích Československé republiky. Ovšem vládní nařízení, přichystané ministerstvem obchodu, mělo mnoho pozměňovacích momentů právě v této otázce; stanovilo určité hranice podle počtu obyvatelstva, kde by měl býti zaveden průkaz způsobilosti. Bylo několik schůzí a anket, kterých se zúčastnili zástupci jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců, na kterých byla konečně smluvena určitá linie pro chystané vládní nařízení o průkazu způsobilosti v hostinství, aby pro místa s počtem obyvatelstva od 5000 nahoru byl zaveden průkaz způsobilosti v živnosti hostinské.

Slavná sněmovno! Tato otázka byla předmětem jednání nejen v subkomisi, nýbrž byla také ventilována v meziministerské komisi. Před tím však jednali zástupci organisovaného hostinstva se zástupci zájemných kruhů živnostenských, a to organisovaného obchodnictva, řeznictva a uzenářstva a potom s organisacemi cukrářskými. Mohu zde prohlásiti, že s prvními dvěma živnostenskými odvětvími toto jednání sice bylo zdlouhavé, ale vedlo jaksi ke klidnému zakončení tím, že zástupci organisovaného hostinstva vyšli vstříc, pokud jim to bylo možno, do krajnosti požadavkům zájemných kruhů živnostenských. Shoda, které bylo tehdy dosaženo, projednaná r. 1922 a 1923, zůstala pevnou až do této doby. Bohužel, nebylo této dohody a očekávané shody tak brzo dosaženo se zástupci odborových společenstev cukrářů. R. 1922 a 1923 bylo vyjednáváno mezi živností cukrářskou a hostinskou, jaké výhody by měly býti ponechány právě pro živnost cukrářskou.

Je známo, že § 16 živn. řádu, který typuje vlastně obsah hostinské živnosti a jejích různých kategorií, připouštěl u nás svéprávné, bezúhonné osobě, aby podle potřeby ucházela se o koncesovanou živnost hostinskou buď úplně nebo částečně. A tehdy právě nabídlo hostinstvo organisacím cukrářským, aby od průkazu způsobilosti v živnosti hostinské byla osvobozena cukrářská živnost v místní spojitosti v provozování této živnosti, a to od podávání kakaa, čokolády a později také byla další výhoda poskytnuta v podávání čaje bez alkoholických přísad. Přiznávám, že zástupci organisací cukrářských měli veliké potíže se svými organisacemi, poněvadž jejich společenstva samozřejmě z důvodů čistě stavovských žádala co nejvíce vymožeností a výhod při projednávání tohoto průkazu způsobilosti. Ovšem zapomínali, že každý průkaz, který byl dosud u nás zaveden, kdy zejména některé svobodné živnosti dříve obdržely průkaz způsobilosti, musil a musí míti určité živnostensko-právní ohraničení. Tedy nemělo by to žádného výsledku pro organisace a příslušníky hostinského stavu, kdyby každému tomu odvětví, jako uzenářům a cukrářům, byly ponechány staré výhody a výsady, které připouštěl a dodnes připouští § 16 živn. řádu v jednotlivých těchto kotegoriích. Kdyby byl býval tento moment právě vystižen a - říkám upřímně - kdyby byl býval jednotlivci, kteří vyjednávali ze živnosti cukrářské se zástupci živností hostinských, vysvětlen příslušníkům živnosti cukrářské, jsem přesvědčen, že tato dohoda byla by dávno projednána, že dávno mohlo hostinstvo míti průkaz způsobilosti, který, jak později doložím, obsahuje tolik výhod pro zájemné ostatní živnosti tolik má zadních dvířek, že se nedá vůbec srovnati tento průkaz způsobilosti s těmi živnostmi, které u nás v Československé republice již průkaz způsobilosti pro svůj obor dostaly. To jistě nesnese srovnání s naším průkazem způsobilosti a pokusím se vylíčiti, že hostinstvo šlo na krajní mez při projednávání této stavovské otázky právě v tom předpodkladu, že zavedením průkazu způsobilosti bude podán příklad, že průkaz způsobilosti musí býti potom snad šířeji zaveden, a to po určitých časových etapách. Pak budou podány doklady, že živnost hostinská s průkazem způsobilosti dokáže, že průkaz způsobilosti přinesl snad nejen organisovanému hostinstvu a všem příslušníkům, ale hlavně jeho dorostu i konsumentstvu prospěch tím, že zavedení průkazu způsobilosti dosáhlo. (Posl. Chalupník: Jen pomalu!) Pan kolega Chalupník nemusí říkati pomalu, nechť se zeptá sám ve svém domě v Hybernské ulici, že jistě tamější organisace pomocnická, která utvořila své odborné družstvo pomocnické, vede - pokud mně je známo - živnost reelně a věcně proto, ježto má v čele odborníky, lidi, kteří vyučili se živnosti hostinské a výčepnické ve všech kategoriích od piky. (Posl. Chalupník: Proti tomu nejsme, ale proti tomu, aby každá bába, která vaří obědy pro strávníky, musela míti průkaz!) Já to vysvětlím a již jsem to vysvětloval p. kol. Chalupníkovi r. 1925 a divím se, že p. kol. Chalupník za 11/2 roku změnil své stanovisko, které r. 1925 bylo opravdu konformní se mnou a ostatními stranami, jež ve všenárodní koalici o průkazu způsobilosti se dohadovaly a také 15. července 1925 jednaly o tom v živnostenském výboru. A právě tehdy bylo některým pozměňovacím návrhům, které přednesl kol. Chalupník, vyhověno. Myslím, že co platilo tenkráte, platí i dnes, ale že kol. Chalupník je dnes jaksi v jiné politické situaci vůči této občanské vládě; a právě z těchto důvodů nechce pomoci dorostu a pomocnictvu, pro které dnes hostinské organisace dožadují se průkazu způsobilosti. Hostinští, ať jsou to majitelé hostinských koncesí, ať náměstkové nebo pachtýři, nebudou míti z průkazu způsobilosti ve skutečnosti positivního hospodářského zlepšení, avšak pro nástupce a zejména příslušníky hostinského stavu, pro učedníky a pomocníky bude míti průkaz způsobilosti hostinství význam právě v těch místech, ve kterých bude zaveden.

Tenkráte jsme o tom jednali a celá záležitost po dohodě s jednotlivými odbory o kterých jsem se zmínil, přišla do meziministerské komise. Tehdejší ministr obchodu inž. L. Novák předložil osnovu vládního nařízení.

V meziministerské komisi měli určité pochybnosti právě o zavedení průkazu způsobilosti vládním nařízením a zejména bylo to ministerstvo školství, které jednak poukazovalo k tomu, že hostinstvo nemá dostatek vybudovaných odborných hostinských škol, jednak ministerstvo spravedlnosti poukazovalo zase k tomu, že kdyby ten, jenž by býval neprokázal průkazu způsobilosti, postavil se proti tomuto nařízení, a odvolal se k nejvyššímu soudu, nejvyšší soud mohl by rozhodnouti ve prospěch stěžujícího si a že by tímto rozhodnutím celé nařízení vládní padlo a že by tato otázka musila býti znovu projednávána cestou zákonnou. Byla tedy nastoupena cesta zákonná; bylo podáno vládní nařízení r. 1925, tisk 5270 a tento návrh byl projednáván ve schůzi živn. výboru 13. a pak 15. července 1925.

Ve schůzi 13. července byl to právě kol. Chalupník, který podal určité pozměňovací návrhy, a jeho zdůvodněným návrhům, k nimž si napřed sjednal odborné informace také od svých příslušníků z hromady pomocnické a organisací pomocnických, přizpůsobil se výbor v mnohém. Návrh vládní byl projednán, bohužel nedostal se do pléna sněmovny z důvodů, o kterých se dnes nechci zmiňovati. Ale jistě tehdy z překážek politických průkaz způsobilosti nebyl projednán v té sessi všenárodní koalice.

Také další snaha, dosáhnouti toho před volbami do obou zákonodárných sborů, byla marna. Hostinstvo očekávalo, že některé strany iniciativně se ujmou této otázky. Sám jsem byl toho náhledu. Kdyby byl tento návrh přišel z jiné strany, byl by jistě podporován odborovými organisacemi hostinských a těmi, kteří si přejí, aby zavedení průkazu způsobilosti reformovalo živnost hostinskou, aby v živnosti hostinské nastal pořádek, který by zabezpečoval provozování živnosti hostinské pro příslušníky tohoto stavu, a který by konsumentstvu, jak jsem se zmínil, přinesl určitý prospěch.

Slavná posl. sněmovno! Jako v r. 1925, tak i letošního roku, když byl projednáván iniciativní návrh posl. Petrovického, Malíka, Sedláčka, Slavíčka a spol., tisk 420 a vládní návrh tisk 422, byli jsme vedeni všichni, kteří jsme o tomto průkazu byla ta, aby průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní byl uveden v život pro náš dorost pomocnický. Uzákoněním průkazu způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní očekává se nesporně mravně-výchovný vliv na učednictvo a pomocnictvo. Dodnes účedník, který vstoupil do učení v živnosti hostinské nebo kuchařské, byl a je povinen ztráviti v prvé živnosti 3 roky a v kuchařské živnosti 4 roky. Jeho povolání je velmi těžké a vyžaduje napětí sil jak tělesných, tak duševních. K němu třeba určitého a pevného cíle, je třeba viditelné a dosažitelné mety, která by mu opravdu zajišťovala státi se jednou samostatným. Bez průkazu způsobilosti byla dodnes naděje u mnohých čekatelů marnou. To působí v životních etapách u učedníků a pomocníků způsobem deprimujícím, působí nedobře morálně, nedobře výchovně. Je smutná zkušenost u mnohých těch zaměstnanců, že v beznadějnosti do své budoucnosti stávají se omrzelými, nešetrnými ve vydání a nedbají svého zdraví; a není se tomu co diviti, pomyslíme-li, že do smrti se musí plahočiti, do smrti tělesně a duševně napínati bez nároku a naděje na osamostatnění. Bude-li zaveden průkaz způsobilosti, lze pevně očekávati velký obrat v mentalitě všech kategorií pomocnictva. A je-li náš pomocník náležitě a odborně vzdělaný, je dobrou silou doma a hledanou v cizině, kde na první ráz návštěvník poznává pohostinství, kde je v práci náš pomocník, náš kuchař. Tu jistě potom vynikne jeho zdatnost prvotřídně v důsledku právě toho vědomí, že "průkaz způsobilosti" jej konečně postavil na roveň pomocnictvu ostatních tak četných oborů živnostenských, že průkaz způsobilosti mu skýtá naději na samostatné postavení.

Druhá zásada byla ta, že průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepní zreformuje postupem času celou živnost hostinskou ve všech jejích kategoriích. Je přece velký rozdíl tam, kde živnost je vedena odborníkem a pohostinstvím, vedeným ve sklepě, kuchyni, místnostech restauračních a hotelových silami odbornými. Tento posudek lze zkoumati denně. A že nastoupí potom větší konkurence ve výpravě hostinských, výčepních, kavárenských, hotelových i zahradních provozovnách, není třeba ani dosti málo pochybovati, neboť právě uvědomění větší konkurence se stránky odborné vykoná opravdu dnes ještě ani nepředvídané změny v zlepšeném vedení živnosti hostinské.

Tímto směrem postupovati kupředu je povinností i se státního hlediska. Již několikráte apelovalo se na stav hostinský, kavárenský a hotelní, aby representovaly stát a republiku doma i před cizinou hned při prvním východu cizince z nádraží do našich měst a turistických míst. I tento důvod musí mluviti pro uzákonění průkazu způsobilosti.

A třetí zásada: Hostinské místnosti slouží stále svým propůjčováním výchově občanstva po stránce kulturní i politické. Kolik tisíc přednášek lidovýchovných a specielně odborných bylo prosloveno nositeli vzdělání lidu po venkově a hlavně v městech v místnostech hostinských! Kolik tisíc a tisíc politických schůzí bylo konáno v těchto místnostech! I tu je třeba spolupráce odborných sil ze stavu hostinského, aby úprava a opatření byly dobré a zlepšovaly se po stránce zase odborové a hlavně hygienické a bezpečnostní.

Čtvrtá zásada: Uvažuje-li se o živnosti hostinské se stránky úředního dohledu, kdo lépe a větší musí nésti odpovědnost v každém ohledu, nežli odborník, který zná a v důsledku tohoto poznání dodržuje všechny předpisy zákonné, státní, zemské, obecní a policejní?

A pátá zásada: Budiž zde také akcentován požadavek hostů, navštěvujících hostinské místnosti všeho druhu, aby za své vydání byli nejenom rychle, nýbrž i čistě a jakostně vždy dobře obslouženi. A od koho lze v prvé řadě požadovati takového pohostinství? Vždy od odborníka.

Konečně příklad z jiných ještě oborů živnostenských a továrenských. Nepožaduje se i tu průkaz způsobilosti dělnictva řemeslného i továrního, z něhož právě "průkazně způsobilým" svěřují se v dílnách práce lepší, stroje a přístroje všeho druhu? Je analogicky nutno, aby pro hostinské pomocnictvo platily stejné zásady.

Slavná sněmovno! Pokud se týče jaksi detailního projednávání zmíněných mnou návrhů, které byly zpracovány ve výboru pro záležitosti průmyslu, živností a obchodu v tisku 1110, mám připomenouti k celému tomuto návrhu zákona, který má 8 paragrafů, postupně asi toto:

V §u 1 předlohy vypočítávají se kategorie živností hostinských a výčepnických, pro něž má platiti průkaz způsobilosti jednak se zřetelem k počtu obyvatelstva v dotyčných obcích, jednak se zřetelem k podnikům, při nichž počet obyvatelstva obce nepadá na váhu.

Bylo uvažováno, že by všeobecné zavedení průkazu způsobilosti bez ohledu na počet obyvatelstva, jak jednotlivé organisace hostinské požadovaly, nebylo žádoucí se zřetelem na malá místa venkovská, kdež živnost tato provozuje se často jako vedlejší zaměstnání zemědělců nebo obchodníků se smíšeným zbožím, kterým není třeba ukládati nějakou kvalifikaci. Proto byla volena cifra 4.000 jako poměrům odpovídající. Zkušenost s prováděním zákona ukáže, bude-li potřeba tuto cifru zvýšiti či snížiti.

Jestliže zavádí se v §u 1 průkaz způsobilosti bez ohledu na počet obyvatelstva v nádražních živnostech hostinských a výčepnických, je to v povaze těchto provozoven, aby byly vedeny jako státní restaurace odborně. S tohoto hlediska stanovilo již před časem samo ministerstvo železnic řád pro pronajímání nádražních restaurací na prvém místě odborníkům legionářům-invalidům, na druhém místě odborníkům legionářům, ve třetím případě odborníkům-invalidům, na čtvrtém místě odborníkům. Téže odbornosti vyžaduje vedení hotelů turistických a živností hostinských a výčepnických v místech lázeňských a poutnických.

§ 2 stanoví formu průkazu způsobilosti a pamatuje na absolventy odborných škol.

Pokud se týče dalších odborných škol, které nebyly v textu vyjmenovány - jako na př. dvoutřídní odborná hostinská škola v Brně, která má oprávnění, že absolventi této školy nepotřebují jaksi průkazu způsobilosti vzhledem k učebné době - může zejména podle tohoto §u 2 ministerstvo obchodu, ministerstvo zemědělství a ministerstvo školství stanoviti jednotlivá učeliště, která buď úplně nebo částečně budou osvobozovati od průkazu způsobilosti v živnosti hostinské.

V §u 3 obsažen jest výpočet úlev od průkazu způsobilosti a to v odstavci prvním, bod 1 k umožnění přechodu živnostníků hostinských a výčepnických z míst, ve kterých pro nastoupení této živnosti nebude požadován průkaz způsobilosti; dále pamatováno jest na ty, kdož šestiletým zaměstnáním v živnosti hostinské, pivovarské nebo hospodářství viničném prokázali svou způsobilost k nastoupení živnosti hostinské a výčepní; v bodu 2 poskytuje se úleva pro majitele obchodních živností podle §u 38, odst. 5 živnostenského řádu, kteří mají již vlastní průkaz způsobilosti kupecké, aby jim nastoupení živnosti obmezené na výčep vína při živnosti kupecké ztěžováno nebylo. Podobně nepožaduje se v bodě 3 průkaz způsobilosti od cukrářů, žádajících obmezenou koncesi na podávání kakaa, čokolády a čaje bez alkoholických přísad; v bodu 4 osvobozuje se od průkazu způsobilosti uzenář-výrobce, který žádá za koncesi obmezenou na podávání studených i teplých uzenářských výrobků; v bodu 5 osvobozují se od průkazu způsobilosti právnické osoby a spolkové domy v místech do 4.000 obyvatel v zájmu podpory života spolkového. V místech o větším počtu obyvatelů musí však způsobilý náměstek nebo pachtýř podati průkaz způsobilosti podle tohoto zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP