Naše stížnosti proti tomuto zneužívání
nejsou ovšem namířeny generelně proti
zaměstnanectvu státní lesní správy,
ani proti ředitelství státních lesů
a statků, ani proti generálnímu řediteli
dr Šimanovi, jehož snahy po urychlení industrialisace
a odstranění zlořádů sami uznáváme.
Avšak paušální odpověď, svalující
vše na kalamity mniškové a jiné vyšší
síly, znemožňuje právě, aby se
stížnosti obrátily proti určitým
skutečným vinníkům. Stížnosti
o zneužívání státního
lesního majetku na Podkarpatské Rusi padají
v této zemi tím více na váhu, že
se zde velmi ostře praktikuje lesní řád
a že zde je chudý lid přísně
trestán, když se dopouští t. zv. drobného
lesního pychu. Měl jsem příležitost
u dvou hlavnoslúžnovských úřadů
zjistiti v každém několik set případů,
které byly projednávány, a měl jsem
také příležitost intervenovati - bez
úspěchu ovšem - za plačící
rusínské ženy z Verchoviny, které měly
několik dětí doma a musily si odsedět
trest za to, že odnesly s klestím z lesa také
trochu dřeva.
Ukázal jsem také v této sněmovně
4. září 1924 a 21. prosince 1925, jak vysoké
pokuty se ukládají podkarpatskému lidu, když
si odnese kus dřeva z lesa, a jak vysokými pokutami
je trestán, když pase na nedovolených místech,
ač vesničky na Verchovině jsou sevřeny
v lesích a jenom krajní nouze žene do lesů.
Chudá úroda verchovinského lidu je stále
ještě ničena dravou zvěří
a doposud se nezdařilo vymoci ani náhradu lidem
za utrpěnou škodu, ani povolení k nošení
zbraně proti divoké zvěři. Proti starému
režimu nastalo do jisté míry zhoršení
i v tom směru, že lidu je dovoleno sbírati
jahody, maliny a lesní plody za horších podmínek
než dříve. To jsou pro nás maličkosti,
ale na Podkarpatské Rusi, kde lid z lesů žije,
jsou to otázky veliké důležitosti.
Vzhledem k mimořádným poměrům
panujícím na Podkarpatské Rusi je věcí
nejen politické moudrosti, nýbrž i spravedlnosti
a lidskosti, aby se vycházelo lidu všemožně
vstříc, zejména, aby bylo povoleno brát
beztrestně chrást a klestí z lesů,
aby dřevo na stavbu domů a oprav bylo dáváno
lidu zadarmo, zvláště tam, kde se dá
dokázati válečná škoda nebo živelní
nehoda, aby za sníženou cenu nebo za práci
bylo dáno lidu dříví jako palivo,
aby dělníci ve státních lesních
podnicích byli zaměstnáváni podle
zákona o 8hodinné době pracovní a
slušně placeni, aby byly hrazeny škody způsobené
divokou zvěří a aby mohl lid sbírati
beztrestně jahody, maliny a ostatní lesní
plody.
Jestliže dnes musíme znovu přednášeti
tyto požadavky lidu a musíme upozorňovati na
zneužívání státního lesního
majetku, činíme tak proto, že pokládáme
právě za povinnost státní správy,
aby především sama dbala o ochranu lesů,
toho velikého statku republiky. Budou se jistě hledat
cesty, jak dosíci více těžeb, budou
se hledati příčiny k různým
těm "Zwischennutzungen und Zufallsnutzungen",
o nichž se obáváme, aby se nestaly za určitých
poměrů, na př. v době volebních
kampaní, těžbami pravidelnými.
Státní lesní správa musí předcházeti
ochraně lesů nejen na papíře a v theorii,
nýbrž i ve skutečnosti sama příkladem.
Má-li se lid naučiti dívati na lesy jako
na drahocenný statek, jenž má sloužiti
obecnému blahu a jehož zachování a zvelebení
má ležeti všem na srdci, musí především
u státní správy viděti porozumění
pro lesy, jejich šetření a úzkostlivé
opatrování. Spojené státy severoamerické
jsou státem hospodářsky tak mocným,
že jejich rapidní rozvoj v posledních letech
stal se předmětem světové pozornosti.
A president Spojených států považuje
za svou povinnost súčastniti se zahájení
lesnického týdne a pronésti tam tato slova:
"Rozumné využití lesů je jedním
z hlavních základů zdravého národního
hospodářství. Je základním
kamenem národní spořivosti. Zneužití
přírodního bohatství, vykořistění
lesů ruší základy, na nichž je
budován národní rozkvět. Máme-li
růsti jako jednotlivci a jako národ, nesmíme
dychtivě vykořisťovati, nýbrž vhodně
užívati a pečlivě obnovovati lesní
poklady, jimiž příroda nás obdařila
a jež nám byly svěřeny k opatrování."
S plánem, jak státní správa míní
naložiti s lesním bohatstvím republiky, zvláště
těch velkých reserv na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, dosud nesloužících obecnému prospěchu,
protože z velké části neotevřených,
měli by býti rozhodně seznamováni
i poslanci jako zástupci lidu a neměli by býti
v té věci odkazováni na prameny nepřímé,
zprávy tisku atd. Právem dožadoval se toho
pro všechny poslance vládní i oposiční
v zemědělském výboru kol. Tománek.
Máme pochopení pro těžkosti, s nimiž
státní lesní správa musí zápasiti,
především s rozháraným stavem,
v němž byly lesy přejaty, s těžkými
poválečnými poměry a nedostatkem komunikací
v lesích i nedostatkem financí.
Není jistě rozumno, přechází-li
se parlament při rozhodování o tom, má-li
se využití lesního bohatství celých
lesních oblastí prováděti ve vlastní
režii státní či dáti k využití
koncernům, jak o tom noviny referují. Tu je třeba
uvážení nejen po stránce finanční
a národohospodářské, nýbrž
i sociální, státně-politické
atd.
Budiž mi dovoleno, abych se dotkl ještě jedné,
pro Podkarpatskou Rus velmi důležité okolnosti,
totiž nutnosti přeměny části
kultur lesních v půdu zemědělskou.
Podali jsme v tom směru návrhy v zemědělském
výboru, jež však byly, bohužel, zamítnuty.
Nebyl brán ohled na požadavky podkarpatskými
poslanci v zemědělském výboru přednesené,
ba ani v důvodové zprávě nebylo k
nim přihlíženo, ač požadavkům
jiným snažil se p. zpravodaj vyjíti vstříc.
Podkarpatská Rus trpí takovým nedostatkem
orné půdy jako žádný jiný
kraj republiky. Podle státního účetnicko-zpravovedného
úřadu v Užhorodě je orné půdy
na Podkarpatské Rusi jen 424.545 kat. jiter, t. j. 19·4%,
čili necelá 1/5 celé
rozlohy, lesů naproti tomu je 1,100.000 kat. jiter, t.
j. 50·2%, t. j. přes polovinu veškeré
půdy. Ostatek tvoří pastviny, louky, vinice
a půda neplodná. Podkarpatské zemědělství
vyžaduje, jak z těchto čísel vyplývá,
přeměnu značné části
kultur na půdu zemědělskou. Lesní
odborné kruhy odhadují samy podle údajů
zemědělského inspektorátu z Užhorodu,
že 30% lesní půdy na Podkarpatské Rusi
mohlo by býti přeměněno v půdu
zemědělskou.
Situace obyvatelstva v Karpatských horách, hlavně
na Verchovině, je, co se vlastnictví půdy
týče, přímo zoufalá. Malý
kousek pole pro mnohačlennou rodinu, který je ohrožován
ještě k tomu divokou zvěří a
v Karpatech často postižen živelními pohromami
- dole v Potisí chronicky velkým suchem a povodněmi
- naprosto nemůže stačiti k nejnutnější
obživě rodiny. Uzavřen je nyní přístup
do Ameriky, kam dříve lid v tisících
z Podkarpatské Rusi pravidelně emigroval, také
pravidelné výpravy za sezonní prací
do Maďarska jsou těžko možny, nový
průmysl se nebuduje a starý těžce vegetuje,
obyvatelstvo se při tom rozmnožuje nejvíce
ze všech krajů republiky; lze si tedy učiniti
představu, v jakých sociálních poměrech
lid na Podkarpatské Rusi nyní žije. Všechny
zprávy, rozšiřované k zatušování
skutečného stavu věci, jsou zkresleny. V
celých obvodech je stav přímo zoufalý,
úroveň života daleko pod životním
minimem. Hladoví se tam v celých krajích
a bída je tam taková, že podobné nenajdeme
v žádném jiném kraji střední
Evropy. Jarní měsíce jsou při tom
nejhorší dobou hladu. Padlo jednou, slavná
sněmovno, slovo: "Hlas svobody nic nezvěstuje
ubožákovi hladem zmírajícímu".
Nikde nemají tato slova toho oprávnění
jako na Verchovině.
Rychlé ukončení pozemkové reformy
a odevzdání půdy lidu s nutnou industrialisací
lesní a zintensivněním zemědělství
ve všech složkách je nezbytným předpokladem
hospodářského pozdvižení lidu
a jeho osvobození z hladu a nedostatku.
Jedním naprosto nutným prostředkem k odstranění
bídy je také přeměna značné
části lesních kultur na Podkarpatské
Rusi v půdu kultur jiných a v půdu zemědělskou.
Po dlouhou dobu bude dobytkářství hlavním
předmětem výživy podkarpatského
malozemědělce a všeho obyvatelstva. Přeměna
půdy lesní v ornou nebo pastvinnou všude tam,
kde nejde o absolutní lesní půdu, a pak postupná
přeměna pastvin v půdu ornou je dnes jedním
z nejdůležitějších problémů
Podkar. Rusi. Pasenkaření slovenské a podkarpatské,
jež podstatně se liší od našeho pastvinaření,
je se svými stinnými i světlými stránkami
otázkou speciální pro sebe samu. Nelze tu
paušálně pastvinářství
odsuzovati a chtíti dělati z dobytkářské
země se směrem lukařsko-pastvinářským
zemi polnohospodářskou. V karpatských horách
je dnes situace taková, že Verchovinci mají
svá skromná pole ponejvíce jen v údolích
kolem řek tekoucích do Tisy. Řeky ty a bystřiny
rvou, nejsouce regulovány, postupně kus pole za
polem. Všude na horách jsou jinak lesy a někde
pastviny - lesy jdou namnoze až k vesnicím. Jestliže
úřady nutí Verchovince a obyvatele Podkar.
Rusi, aby dosavadní rozměry lesní půdy
byly zachovávány, dohánějí
je často k zoufalství, ježto není kde
obdělati pole ani kde pásti. K těm dvěma
přesvědčivě výmluvným
číslům 1/5 orné
půdy a 1/2 lesů nutno totiž
ještě dodati, že největší
část té orné půdy nachází
se na jihu Podkar. Rusi a že jen zlomek přijde na
Verchovinu.
Tak uzavřeni v karpatských horách a lesích
vegetují Verchovinci a jejich osud se z příčin
dříve uvedených za nynějšího
stavu postupně zhoršuje. Když pak odnímá
se jim poslední kousek pole a zalesňuje se nebo
nedovolí se v samé blízkosti vesnice přeměniti
lesy v půdu ornou, není divu, že dochází
k výbuchům zoufalství, k nepokojům
a bouřím, někdy i krvavým.
Vedle církevních nepokojů byly to hlavně
boje proti zalesňování Podkarpat. Rusi, boje
o kus chleba a pole, které se tak neblaze zapsaly do dějin
Podkarpat. Rusi po převratu. Dolha, Ardanovo, Hrušovo,
Žukovce, Čapovce, Kalnik a řada jiných
obcí, kde došlo k bouřím, násilnému
zavírání, ke krveprolití, k malým
selským vojnám a k povolávání
četnictva a vojska, jsou svědectvím nade
vše přesvědčujícím o nemožnosti
dosavadního stavu. A budiž mi tu dovoleno, slavná
sněmovno, prohlásiti, že, když jsem navštěvoval
účastníky tak zv. selské vojny ardanovské
v žaláři berehovském a když jsem
se jim i postiženým v jiných obcích
snažil pomoci, hluboce jsem pociťoval jejich osud jako
nespravedlivý a krutý. Vinníky nebyli oni,
nýbrž všichni, kdo je udržují v nynějším
nemožném stavu nedostatku a bídy.
Dnes považuji jménem strany soc.-demokratické
za povinnost protestovati proti dosavadnímu neblahému,
nešťastnému stavu a žádati, aby co
nejvíce bylo postupováno podle zákona z r.
1879, který umožňuje přeměnu
lesní půdy na Podkarpat. Rusi v půdu kultur
jiných.
Úbytek na výtěžku lesů podkarpatských
byl by při tom bezvýznamný, neboť je
bohužel dostatečně známo, že lesy
podkarpatské nejsou ještě otevřeny.
Za nynějších poměrů činí
na př. deficit lesního ředitelství
užhorodského od počátku republiky kolem
20 mil. Kč. Teprve vybudováním řádných
komunikací, náhradou dosavadních lesů
bukových a jiných méněcenných
dřevin za dřeviny cennější a
zorganisováním racionelního hospodářství
se současně provedenou industrialisací lesní
dá se odpomoci.
Pan zpravodaj dotkl se otázky vydání jednotného
lesního zákona pro celou republiku. Budiž mi
ke konci dovoleno urgovati co nejrychlejší vydání
tohoto zákona. Dnes projednávaný zákon
o zatímní ochraně lesů znamená
jen řešení částečné
a provisorní.
Strana soc.-demokratická bude pro zákon hlasovati
přes jeho neúplnost a provisorní ráz,
ježto při řádném provádění
a dodržování mohl by zákon znamenati
určité zlepšení proti dosavadnímu
stavu. (Výborně! - Potlesk čsl.
soc.-dem. poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Schweichhart. Uděluji mu slovo.
Posl. Schweichhart (německy): Slavná
sněmovno! Předložený zákon o
ochraně lesů sám se charakterisuje tím,
že je provisoriem. Provisoria jsou vždy vadou, již
proto, poněvadž často trvají mnohem
déle, než se na to původně pomýšlelo.
V podstatě je tento návrh slabým pokusem
učiniti přítrž kapitalistické
chamtivosti a tím národní hospodářství
ochrániti před škodou. Pro agrární
kapitalisty není les, jenž musí plniti tolik
užitečných funkcí ve veřejném
zájmu, ničím jiným než uložením
kapitálu, pramenem pokud možno vysokého zisku.
Tento zisk a všeobecně obvyklá úroková
míra jsou vzájemně v jistém poměru;
čím vyšší totiž je všeobecně
obvyklá úroková míra, tím větší
má býti výnos lesa, tím kratší
musejí býti obmýtní doby, tím
větší však je také nebezpečí
vykořistění lesa. Lesní hospodářství
má však své vlastní přírodní
zákony. Tak zvané hospodářství
čistého výnosu z lesa pokouší
se udržeti lesní hospodářství
mimo obor, kde se úroky a zisky stále hledí
vyrovnávati. Žádá se od kapitalisty,
aby uložil své peníze v pěstování
dříví, i když by mu to zde přineslo
méně než na trhu obvyklý úrok.
Zákon, jejž projednáváme, jest, jak
se zdá, také poněkud veden touto zásadou.
Proti tomu tak zvané hospodářství
čistého výnosu z půdy je pokusem pojmouti
lesní hospodářství do oboru, kde úroky
a zisky se vyrovnávají. Je-li úroková
míra vyšší než výtěžek
z lesního hospodářství, což je
skorem pravidlem, usiluje vykořisťující
kapitalista, aby svůj zisk uměle zvýšil.
To se však děje na útraty podstaty a odporuje
to přirozeným předpokladům zdravého
lesního hospodářství.
Čistě kapitalistická tendence lesního
hospodářství vede zpravidla k příliš
rychlému vykácení našich lesů,
zvláště v pohraničních horách
bohatých lesy. S tím je spojeno nebezpečí
zpustnutí. Co znamená nedostatek lesů, musila
se na svou velkou škodu teprve v posledních týdnech
dověděti Severní Amerika. Ohromná
záplava Mississipi nebyla by nikdy bývala možná
v tak ničivé míře, kdyby nebyly dříve
bývaly bezohledně zničeny lesy z kapitalistické
touhy po zisku. (Předsednictví převzal
místopředseda Horák.)
Ke všeobecné kapitalistické pohnutce, aby se
za každou cenu vytloukly z lesního hospodářství
pokud možno vysoké zisky, přistupuje v naší
zemi ještě zvláštní úsilí
umožniti všem velkostatkářům, podléhajícím
pozemkové reformě, aby před převzetím
zabraných lesů státem ještě rychle
mohli z nich vytlouci zvláštní tučný
zisk. Na druhé straně jsou to noví agrární
boháči, tak zvaná nová česká
šlechta - co na ní jest šlechetného, lze
ovšem těžko říci - kteří
drancují lacino získaný les, aby se rychle
dostali k bohatství nebo aspoň k větší
hotovosti. Zákon o zatímní ochraně
lesů má působiti proti všem těmto
zhoubným úsilím. Děje se to ovšem
zcela nedostatečně. Ostatně podle našeho
mínění vláda, která směřuje
napravo, která jest naladěna úplně
kapitalisticky a zpátečnicky, je ovšem neschopná
také po této stránce energicky učiniti
přítrž zisku agrárních kapitalistů.
Předpokladem pro skutečně zdravé lesní
hospodářství byla by kromě již
provedeného zrušení svěřenství
a odstranění honebního práva na vlastních
pozemcích socialisace lesů. Les vypočítaný
na výnos musil by se proměniti v les pro obecné
blaho. Dnes se však hospodaří nejen v soukromých
lesích, nýbrž i ve státních lesích
v jádru jako v lesích pro výnos. S lesy pro
obecné blaho musila by býti spojena soustavná
podpora chovu dobytka, lesy a pastviny musily by se vzájemně
doplňovati, aby se národohospodářsky
získal nejvyšší výtěžek.
Kromě prozatímního rázu zákona
jest největší jeho vada, že předepsaná
ochrana lesů není stejnoměrná, nýbrž
jednostranná. S malými lesy zachází
se méně pečlivě než s velkými.
Vláda se podle tohoto zákona zmocňuje nařízením
rozšířiti povinnost hospodařiti podle
hospodářských plánů také
na majitele lesů, kteří podle nyní
platných předpisů této povinnosti
nemají, a určiti lhůtu, do které hospodářské
plány musejí býti pořízeny.
Jde-li o lesy vysokého tvaru, při nichž povinnost
majitelů hospodařiti podle hospodářského
plánu není stanovena, smí roční
mýtní těžba činiti nejvýše
šedesátý díl plochy - aspoň to
byl návrh, jak byl předložen v zemědělském
výboru. V ostatních lesích tvaru vysokého
smí roční mýtní těžba
činiti nejvýše 80. díl plochy, při
tom však nesmí přesahovati celkový roční
mýtní přírůstek. V lesích
tvaru nízkého nesmí roční mýtní
těžba přesahovati v akátových
pařezinách desátý díl, v loupenictví
dubovém patnáctý díl a v ostatních
tvarech lesa nízkého dvacátý díl
plochy. Všem majitelům lesních parcel pod 50
ha se poskytuje úleva ve spletitých úředních
činnostech. Získá-li tím selský
les, co se s druhé strany očekává,
jest otázkou pro sebe. Agrární tvrzení,
že selský les je dnes dobře pěstován,
lesní technikové ostře popírají.
V anketě uspořádané "Národními
Listy" v březnu 1926 o lesní reformě
bylo totiž prohlášeno, že malé lesy
jen do 10 ha patří v Čechách asi 125.000
majitelům. Při této anketě byly malé
lesy označeny jako největší zlo československých
lesů vůbec. Kolega ze Svazu zemědělců,
jenž v zemědělském výboru poněkud
přehnaně pěl chválu selského
lesa, může si bližší o této
anketě přečísti v "Národních
Listech" ze dne 20. a 27. března 1926, čís.
79 a 86.
Jistá ustanovení návrhu, na př. o
probírkách, činí dojem příliš
šablonovitý, příliš byrokratický.
V praxi naskytnou se určitě jisté rozpory.
Je přece známo, že odborná kritika tento
návrh částečně ostře
odsoudila. Ale proti čemu dlužno zde stále
znovu bojovati, jest, že také při tomto zákoně
se zase jednou poskytuje široké pole působnosti
vládní libovůli a to tak, že se úprava
jistých podrobností ponechává nařízení.
Osudné slůvko "může" má
zde zase velký význam. Podle resoluce přijaté
zemědělským výborem má sice
ministerstvo zemědělství jen zcela výjimečně
snižovati obmýtní dobu, ale víme již,
že se to v praxi stane častěji, než bude
lesnímu hospodářství zdrávo,
a to tím spíše, že nelze říci,
že by státní lesní hospodářství
bylo zcela na výši doby, že by bylo všude
vzorné. Řečník, jenž mluvil právě
přede mnou, zabýval se již podrobně
touto otázkou. Dalo by se i jinak ještě mnoho
říci o správě státních
statků a lesů. Také ve státních
lesích bylo by si ještě mnoho přáti,
pokud jde na př. o pracovní poměry. V tomto
oboru nelze pozorovati příliš velkou sociální
péči. Dále se musíme energicky obrátiti
proti tomu, že tresty, jimiž se hrozí, do tří
měsíců vězení a 100.000 Kč
pokuty, mají ukládati nikoliv řádné
soudy, nýbrž politické úřady
I. stolice. Máme zde již malou otázku, jak
bude účinkovati správní reforma. Také
zde jsou vrata dokořán otevřena libovůli.
Kdo ví, jakou rozhodující osobou jest na
venkově a v malých městech bohatý
velkostatkář, před nímž se všecko
ohýbá a jemuž se klaní i političtí
úředníci, kdo ví, jak v jistých
okolnostech malé dárky udržují přátelství,
pozvání na hon atp., ví také, že
se všem těmto pánům nestane mnoho a
že se leckdy vyvede leccos proti zákonu. Je příznačné,
pánové, že v úředním ohlášení
o provádění lesní reformy a o vytvoření
definitivního lesního zákona se mluví
také o tom, že orgány pověřené
ochranou lesů budou učiněny úplně
nezávislými, že tedy budou chráněny
před nebezpečím podplácení.
To dává nahlédnouti velice hluboko.
Celkem musíme tedy říci: Vzorným tento
návrh není naprosto.
V této souvislosti musíme říci také
něco o zamýšlené lesní reformě,
která pro nás všechny má veliký
význam, a to již proto, poněvadž zde jde
o vysoce důležitou národohospodářskou
otázku. Neméně než 2·1 milionu
hektarů lesní půdy jest při lesní
reformě ještě k disposici, a jsou rozděleny
asi mezi 1700 majitelů. Státní pozemkový
úřad nedávno prostřednictvím
oficiosního časopisu "Prager Presse" uveřejnil
své plány s lesní reformou. Máme zde
tedy co dělati se zcela zřetelným projevem
vůle pozemkového úřadu, s úředním
oznámením. Tu musíme říci:
Pro skutečnou pozemkovou reformu nejsou tato oznámení
naprosto nijak potěšitelná. Mají se
vytvořiti nové hospodářské
jednotky a potom mají se k tomu hledati vhodní majitelé.
Poněvadž se počítá, že tito
majitelé nemají tradičních vztahů
k lesnímu hospodářství, jest úmysl
vytvořiti přísná opatření
proti osobním, stranickým a sobeckým vlivům.
To ovšem nezní tak, aby to vzbuzovalo důvěru.
Proti čemu se musíme ostře obrátiti,
jest úmysl ponechati zabrané lesy majitelům
až do 1500 ha, ačkoliv zákon mluví o
nejvyšší výměře 500 ha úhrnného
majetku. Neméně dlužno bojovati proti úmyslu,
aby se dohodami zvýšily přejímací
ceny lesní půdy přesahující
majetek 1500 ha. Velice vášnivě musíme
odmítnouti i pokus, aby se přednostní právo
obcí a veřejných svazků na zabranou
lesní půdu, jak to ustanovuje § 10 přídělového
zákona ze dne 30. ledna 1920, sprovodilo se světa.
Tím by se ovšem stala všeobecným pravidlem
praxe, která se dosud provozuje proti německým
obcím, že totiž se jim lesní půda
nepřiděluje. Úhrnem bylo do konce r. 1926
přiděleno obcím 19.833 ha lesní půdy.
Z toho připadá na německé obce nejvýše
pětina. Naproti tomu přivlastnil si stát
do konce loňského roku 156.000 ha zabrané
půdy, ačkoliv vlastně pro to není
zákonitých podmínek. Schází
totiž zvláštní zákon o postátnění
lesů, co doznal kdysi sám bývalý předseda
pozemkového úřadu pan dr Viškovský.
K odůvodnění ohromné akce k postátnění
lesů spokojují se s polovicí úvodní
věty §u 1 přídělového
zákona, která se však ani slabikou o podobné
akci nezmiňuje.
Stát má již v rukou 905.000 ha, to jest skorem
20% veškerého lesního majetku, kdežto
obce mají většinou vyjíti úplně
naprázdno. Jako přívrženci pozemkové
reformy musíme proti tomu rozhodně protestovati.
Všechny řeči, že obce nedovedou hospodařiti,
jsou většinou plané žvanění.
Tak dobře jako stát, dovedou to obce také.
Nároky všech obcí na příděl
lesů mohly by býti hravě splněny,
kdyby k tomu byla dobrá vůle. Českým
politikům však jde o to, aby neomezená moc
státu jimi ovládaného byla stupňována
do nesmírné výše na škodu menšin,
jejichž síla tkví především
v samosprávných sborech.
Celý plán lesní reformy je krvavým
paškvilem skutečné pozemkové reformy
v sociálním smyslu, jejímž konečným
účelem je přece podrobiti pozemky zájmům
veškerenstva tím, že se odejmou soukromokapitalistickému
vykořisťování. Zameziti to, zdá
se mi hlavním úkolem státního pozemkového
úřadu, jehož činnost, ač prý
na ni mají vliv německé vládní
strany, vyzývá k ostré kritice.
Dámy a pánové! Stále ještě
platí, co doslovně pravil pan kol. Zierhut ve
své interpelaci ze dne 12. června 1925: "Stále
je patrnější, že se ve státním
pozemkovém úřadě zahnízdilo
nejhorší kupčení půdou a nabylo
tam moci. Protekce, korupce, český národní
šovinismus a keťasování s půdou,
lačnost poválečných zbohatlíků
po půdě a udávání německých
uchazečů o půdu jsou výstřelky
takového provádění pozemkové
reformy. Proti německých uchazečům
o půdu užívá se již neomaleně
státní moci přes všechny zákony."
To jest jistě velice ostrá a velice srozumitelná
řeč, kterou pronesl kol. Zierhut teprve před
dvěma lety. To bylo ovšem v době, když
ještě nebylo vládní koalice a také
nebylo vládních knedlíků pro německé
strany. Ale tato kritika je dnes právě tak oprávněná,
jako byla tehdy, na situaci se nezměnilo skorem nic.
Zmíněná již interpelace kol. Zierhuta
zabývá se také dosti obšírně
lesní reformou. Po této stránce byly vládě
dány tři otázky: "Za prvé: Rozkáže
vláda státnímu pozemkovému úřadu,
aby na lesích zabraného velkého majetku pozemkového,
které stát převzal postátněním
lesů, bylo zahájeno všeobecné přídělové
řízení, ustanovené v zákoně
o pozemkové reformě a aby bylo přísně
podle tohoto zákona prováděno? Za druhé:
Dosadí vláda úředníky, zaměstnance
a dělníky, kteří byli postátněním
těchto lesů vypuzeni ze svých míst,
opět na místa přiměřená
jejich dřívějším místům
nebo jim jinak na základě jejich plně nabytých
práv zajistí úplnou existenci? Za třetí:
Chce vláda v každém případě,
kde jde o převzetí zabrané půdy, zahájiti
prostřednictvím státního pozemkového
úřadu předepsané všeobecné
přídělové řízení
a úplně je dáti provésti a při
tom zvláště přihlížeti k
přednostním nárokům obcí a
okresů na příděl lesů a uspokojiti
je?" Na tuto interpelaci, na tyto otázky vláda
nikdy neodpověděla. Německé vládní
strany mají nyní příležitost
provésti to, čeho si přály. Požadavky,
které byly zde vytýčeny, které souhlasí
s tím, čeho požaduje také výbor
německých samosprávných sborů
pro pozemkovou reformu, přijímáme za své
a zastupujeme to, co pánové pravděpodobně
nechtějí nebo nemohou více zastupovati. V
interpelaci pana kol. Zierhuta se projevující
rozhořčení o zneužívání
pozemkové reformy ovšem předpokládá,
že je přesvědčeným přívržencem
pozemkové reformy. A nyní bych rád zjistil
toto: V opaku ke skutečné pozemkové reformě
je rozhodnutí, jež bylo usneseno před několika
dny, dne 11. června, na germánském kongresu
sedláků a venkovanů v Linci, a to za účasti
politických přátel pana kol. Zierhuta.
Tam se praví: "Radikální hnutí
pro pozemkovou reformu ve východní a střední
Evropě je přímým nebezpečím
pro lid a jednotlivé stavy a odmítáme všechna
úsilí o socialisaci půdy, tedy také
lesa, o podkopání a omezení soukromého
majetku půdy. Reforma rozdělení půdy
musí býti provedena ve formě neomezeného
soukromého vlastnictví a při plném
odškodnění předcházejícího
držitele." K tomu bych prostě uvedl, že
to všechno nemá již nic co činiti se skutečnou
pozemkovou reformou. Zde je zřejmý rozpor. My němečtí
sociální demokraté trváme ovšem
podle svého programu na tom, že pozemková reforma
musí býti provedena úplně v sociálním
smyslu, že zabavená lesní půda nesmí
vůbec přejíti do soukromokapitalistických
rukou. Dále žádáme, jak to činily
také německé vládní strany
kdysi v lepších dnech, reorganisaci státního
pozemkového úřadu, veřejné
kontroly, uveřejnění celého plánu
na reformu lesů a listin uchazečů se zřetelem
na přednostní nároky také německých
obcí a okresů. Ovšem dlužno rozhodně
vydatněji pečovati také o lesní úředníky,
o zaměstnance a dělníky, než tomu bylo
bohužel dosud. My němečtí sociální
demokraté prohlašujeme, že nikdy nedáme
souhlasu ke zneužití pozemkové reformy, že
je nikdy neuznáme. Náš boj o skutečnou
pozemkovou reformu bude vytrvale pokračovati. Odpovědnost
za provedení pozemkové reformy - a lesní
reformy jako její části - mají nyní
také německé strany, které sedí
ve vládě, a budou se za to musiti odpovídati
před voliči, před lidem.
Návrh týkající se zatímní
ochrany lesů jsem již charakterisoval tak, že
přes několik drobných změn v jednotlivých
bodech jest ve svém celku tak nedostatečný
a neúplný, že jsme nuceni hlasovati nikoliv
pro něj, nýbrž proti němu. (Potlesk
něm. soc. demokratických poslanců.)