Úterý 14. června 1927

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádosti:

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 4. května 1927, č. TI VIII 74/27/13, za souhlas s trest. stíháním posl. Čulena pro přečin urážky na cti tiskem podle §u 488 tr. z. (č. J 378-II)

kraj. soudu v Litoměřicích ze dne 12. května 1927, č. TI 37/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Kaufmanna pro přečin urážky na cti tiskem ca Josef Jugl (č. J 379-II),

kraj. soudu v Litoměřicích ze dne 12. května 1927, č. TI 36/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Kaufmanna pro přečin urážky na cti tiskem ca "Gewerkschaft deutscher Metallarbeiter und verwandter Betriebe in der ČSR" (č. J 380-II),

sedrie v Bratislavě ze dne 14. května 1927, č. TI XIII 21/27/8, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 18. května 1927, čís. 5155/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Tománka pro přečin pomluvy tiskem podle §u 1, §u 3, odst. II, čís. 1 a 2 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 385-II),

zem. trest. soudu v Praze ze dne 28. května 1927, č. TI XV 486/27/8, za souhlas s trest. stíháním posl. Zajicka pro přečin proti bezpečnosti cti ca Jan Müller (č. J 391-II),

kraj. soudu v Kutné Hoře ze dne 9. června 1927, č. Nt X 71/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro zločin veř. násilí podle §u 81 tr. z. (č. J 392-II).

Předseda: Odvolány byly tyto žádosti:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádosti:

zemského soudu v Opavě ze dne 17. dubna 1927 za souhlas s trest. stíháním posl. dr Koberga pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (čís. J 368-II-presid. sdělení 75. schůze) (přípis ze dne 9. června 1927, čís. Tk IX 396/27),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 9. prosince 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Jos. Petera pro přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (č. J 306-II-presid. sdělení 58. schůze) (přípis ze dne 8. června 1927, čís. Tk XIV 4231/26),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 18. října 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Jos. Petera pro přečiny podle §u 14, č. 5 a § 18, č. 1 a 2 zákona na ochranu republiky (č. J 289-II-presid. sdělení 46. schůze) (přípis ze dne 8. června 1927, čís. Tk XIII 3430/26),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 25. ledna 1927 za souhlas s trest. stíháním posl. Śliwky pro přečiny podle §u 14, č. 5 a § 18, čís. 2 a 3 zákona na ochranu republiky (čís. J 334-II-presid. sdělení 61. schůze) (přípis ze dne 8. června 1927, č. Tk XIV 362/27),

kraj. soudu v Mostě ze dne 20. července 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Böllmanna pro přečin podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky (čís. J 243-II-presid. sdělení 42. schůze) (přípis ze dne 13. června 1927, č. Tk 1480/26-3),

sedrie v Baňské Bystřici ze dne 27. srpna 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Kopasze pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2, §u 8, č. 2 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 262-II-presid. sdělení 42. schůze) (přípis ze dne 8. června 1927, čís. Td 306/26),

okr. soudu v Konici ze dne 21. září 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Vrtaníka pro přestupek podle §u 491 tr. z. a čl. V zákona ze dne 17. prosince 1862, č. 8 ř. z. z r. 1863 (č. J 278-II-presid. sdělení 42. schůze) (přípis ze dne 10. června 1927, č. Pres. 406-16/27),

sedrie v Banské Bystrici ze dne 1. února 1927 za souhlas s trest. stíháním posl. Šafranko pro zločin podle §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky, přečin podle §u 14, č. 1 a 5 téhož zákona a přestupek podle §u 29, č. 1 a 3 zákona o tisku (č. J 345-II-presid. sdělení 63. schůze) (přípis ze dne 7. června 1927, č. Tk XIII 1368/26),

sedrie v Banské Bystrici ze dne 20. února 1927 za souhlas s trest. stíháním posl. Macháčka pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky a přečin podle §u 24, č. 3 zákona o tisku (č. J 348-II-presid. sdělení 63. schůze) (přípis ze dne 7. června 1927, č. Tk XIII 146/27).

Předseda: Zápis o 82. schůzi byl ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyložen, a poněvadž nebyly proti němu podány písemné námitky, jest schválen podle §u 73 jedn. řádu, byl podle téhož paragrafu vytištěn a počátkem schůze tiskem rozdán.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

I. Zpráva výboru zemědělského o vládním návrhu (tisk 222) zákona o zatímní ochraně lesů (tisk 977).

Zpravodajem jest p. posl. Nejezchleb-Marcha, který svoji zprávu přednesl již v 84. schůzi dne 9. června t. r.

K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Řečnická lhůta stanovena byla v 84. schůzi na 40 minut.

Přihlášeni jsou řečníci: na straně "proti" pp. posl. inž. Nečas, Schweichhart, dr Gáti, Siegel, Fedor, Mikulíček, Koudelka, Matzner, Čulen, A. Chalupa; na straně "pro" pp. posl. Mikuláš, Böhm, Kvasnička, Křemen.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti" p. posl. inž. Nečasovi.

Posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Projednávaná osnova zákona o zatímní ochraně lesů náleží k nejdůležitějším, jež dosud v parlamentě byly projednávány. Od řádné ochrany lesů závisí u nás rozvoj dřevoprůmyslu, který v poválečné době začíná zaujímati u nás stále význačnější místo. Při těžké krisi textilu a stále vzrůstající konkurenci třtinového cukru výrobě cukerní není vzdálena doba, kdy dřevo přijde v našem zahraničním obchodě se vší pravděpodobností na místo první. Jak důležitým a vzácným statkem jsou pro naši republiku lesy a jak je třeba položiti zvláštní váhu na jejich ochranu, ukazuje statistika našeho zahraničního obchodu v posledních letech. Vyplývá z ní, že pravdu mají odborníci naši, milující své lesy, kteří tvrdí, že "lesy jsou nejen páteří naší republiky, nýbrž i její míchou."

Lesy zaujímají jednu třetinu rozlohy republiky a celkový roční přírůstek dřeva činí 14 až 15 mil. m3. Rozloha zabraných lesů rovná se ploše Moravy a Slezska dohromady.

Dřevo, polotovary a hotové výrobky ze dřeva přispívají k aktivitě našeho zahraničního obchodu těmito sumami: R. 1920 1.251,651.000 Kč, r. 1921 1.185,994.000 Kč, r. 1922 1.520,204.000 Kč, r. 1923 1.438,818.000 Kč, r. 1924 1.344,362.000 Kč, r. 1925 1.281,245.000 Kč.

Podle státního statistického úřadu činí toto právě uvedené aktivum r. 1920 29·9% celkového aktiva naší bilance zahraničního obchodu ve volném oběhu, r. 1921 24·3%, r. 1922 28·2%, r. 1923 61·20%, r. 1924 331·5%, r. 1925 259·5%.

S hlediska ochrany lesů nutno však k tomu poznamenati, že v letech 1921 až 1925 činila nadvýroba dřeva, tedy mimořádná těžba u nás, přes 16 mil. m3, z čehož na nadvýrobu a nad vývoz zaviněný kalamitou mniškovou počítá státní statistický úřad v letech 1918 až 1925 14,181.925 m3. Jiné vícetěžby dělí se pod titulem obstarávání příspěvků na fond umělých hnojiv, zaplacení dávky z majetku a daní atd. Nehospodařilo se tu dobře lesním majetkem republiky, neboť v četných případech nebyla vinna ani mniška, ani dávka z majetku, nýbrž obava před pozemkovou reformou, která vedla k vícetěžbě a devastování lesů.

Ochrana lesů měla by míti především za účel omezení jakýchkoliv vícetěžeb v budoucnosti.

Pro ochranu lesů republiky je důležitý poměr vývozu dřeva nezpracovaného, polotovarů a tovarů, neboť zpracování dřeva znamená jeho ekonomické využití. A tu musíme, bohužel, konstatovati u nás neustálé zhoršování, neboť z celkové hodnoty úhrnného vývozu připadalo r. 1920 na nezpracované dříví 15·8%, r. 1925 46·1%; na polozpracované dříví r. 1920 32·7%, r. 1925 21·8%; na polotovary r. 1920 13·1%, r. 1925 11·1%; na tovary r. 1920 38·4% a r. 1925·21%.

Z těchto letmo přednesených dat vidno, jak důležitá je pro celé naše národní hospodářství řádně a účelně provedená industrialisace lesní, jejímž základem pro budoucnost naprosto nezbytným je regulovaná ochrana lesů. Již po čtvrté dovoluji si s tohoto místa jménem soc. demokracie upozorňovati na to, že industrialisace lesní, účelně a poctivě provedená, je jedině s to zachrániti od chronického hladovění celý východ republiky. S hlediska celostátního a s hlediska ochrany lesů nutno položiti mimořádně veliký důraz na to, aby z republiky nebylo vyváženo ve stavu nezpracovaném dřevo, které podle loňského konstatování mezinárodního lesnického sjezdu v Římě bude po řadu let v dohledné době surovinou stále více potřebovanou a tím i v ceně stoupající, nýbrž aby bylo dřevo vyváženo ve stavu zpracovaném.

Je proto nezbytně nutno postarati se, aby pro dřevoprůmysl bylo výhodnější vyvážeti z republiky dřevo zpracované na řezivo, polotovary, chemické produkty, než jako kulatiny. Značný pokles vývozu řeziva v posledních letech při poměrně vysokém vývozu kulatiny je nebezpečným mementem. Třebas i část nezpracovaného vyvezeného dřeva nutno přičísti na účet kalamity mniškové, jsou přec jen příslušná čísla vývozu dřeva zpracovaného a nezpracovaného až zarážející. V posledních dvou letech činil vývoz dřeva nezpracovaného r. 1925 292.627 vagonů, zpracovaného 58.200 vagonů, r. 1926 nezpracovaného dřeva 173.272 vagonů, zpracovaného 44.385 vagonů.

R. 1926 činil tedy podíl zpracovaného dřeva z celkového vývozu jen 20%. Tato skutečnost ukazuje, jak jsme ještě vzdáleni stavu pro ochranu lesů a pro všeobecné zájmy hospodářské tak žádoucího, aby totiž bylo dřevo zpracováno u nás v míře co nejvyšší na hotové výrobky a na polotovar. Vývoz zpracovaného dřeva r. 1926 klesl podle uvedených čísel o více než 1/5, při čemž necitelnější ztrátu znamenáme právě u našeho největšího konsumenta Německa, kamž se vyvezlo od nás r. 1925 zpracovaného dřeva 29.423 vagonů, r. 1926 však již jen 17.812 vagonů. Jak nezdravě se vytvářela r. 1926 situace na našem dřevařském trhu, dokazuje okolnost, že do naší průmyslové Československé republiky, kde mnoho dřevařských závodů zahálelo a kde se trpělo nezaměstnaností dřevoprůmyslu v četných oblastech, dovezeno bylo z Rakouska a Polska 35.000 vagonů dřeva nezpracovaného a 9000 vagonů dřeva zpracovaného v ceně 150 mil. Kč vedle určitého kvanta dříví severského.

Dnes, kdy před námi leží bilance zahraničního obchodu republiky za první čtvrtletí 1927, musíme s pozorností sledovat náš dřevoprůmysl se zvláštním zřetelem k vývozu dřeva zpracovaného. Vyžaduje toho zájem výroby, zájem dělnictva a celého našeho hospodářského života. V době po zavedení cel zdůrazňovaly listy měšťanských stran zvýšení aktivity našeho zahraničního obchodu, z nich vyplývající. Dnes měly by tím více příčin ke spokojenosti se svého stanoviska, neboť za první čtvrtletí letošního roku bylo docíleno v našem zahraničním obchodě aktiva 935 mil. Kč, tedy téměř 1 miliardy, 298 mil. Kč více než za první čtvrtletí loňského roku. Tato velká aktivita naší bilance zahraničního obchodu je však pro výrobu a tím i pro celek darem danajským, neboť správně bylo řečeno, že republika bude se s takto vzrůstající aktivní bilancí podobat lakomci, kterému přibývá stále peněz do měšce, který však při tom umírá hlady. Podíváte-li se totiž na cifry, z nichž vyplývá miliardová aktivita prvního čtvrtletí 1927, vidíte, že docíleno jí bylo zvýšením vývozu surovin od nás (letos za 987 mil. Kč, loni za 637 mil. Kč) a současným, mimořádně velkým snížením dovozu surovin k nám (letos za 1692 mil. Kč, loni za 2006 mil. Kč), kdežto hodnota vývozu hotových výrobků zůstala téměř nezměněna, 2768 mil. Kč letos, loni 2750 mil. Kč. Tato čísla jsou ukazovatelem velké hospodářské krise u nás a velkou, hrozivou prognosou do budoucnosti. Tak přímo katastrofální pokles dovozu surovin k nám a stoupnutí vývozu surovin od nás - obé dohromady proti loňsku za první čtvrtletí 1927 činí 664 mil. Kč - znamená krisi průmyslu u nás, nezaměstnanost a všechny s tím souvisící neblahé zjevy.

Dřevoprůmysl přispěl, bohužel, v posledních letech k těmto zjevům podstatným dílem. A přece právě v dřevoprůmyslu naskýtá se poměrně nejlepší a nejrychlejší možnost nápravy, jíž by se měla věnovat pozornost jak s hlediska průmyslu a výroby, tak i s hlediska ochrany lesů.

Analysujeme-li dnes příčiny krise v dřevoprůmyslu, najdeme je především v nešťastných celních hradbách mezi námi a ostatními státy, hlavně Německem, naším největším konsumentem dřeva. Odborné kruhy správně ukazují, kam musí vésti dosavadní stav, kdy clo ve výši 50 Kč na 1 m3 řeziva činí nepřekonatelnou téměř překážku vývozu do Německa. Dochází pak k přímo paradoxálnímu zjevu, že Německo konkuruje s úspěchem na našem trhu s výrobky, zhotovenými z naší suroviny, přes značné náklady dopravní. Clo na kulatinu na německé hranici činí za 1 m3 6 až 7 Kč, naproti tomu clo na řezivo 48 Kč, tedy 8krát tolik. To jest stav jistě pro budoucnost nemožný, podlamující náš dřevoprůmysl. Při právě nyní započatých jednáních o obchodní smlouvu s Německem, musí býti této věci věnován patřičný zřetel, neboť jinak páchali bychom na sobě v tomto směru sami hospodářskou sebevraždu.

Oprávněnou žádostí dřevoprůmyslu je však dále - a tu přicházím k starým bolestem dřevoprůmyslu slovenského a podkarpatského - postátnění drah a propočítání tarifů lokálních drah, jakož i změna tarifní politiky vůbec. 90% lesů Slovenska a Podkarpatské Rusi leží v obvodu místních drah a dřevařské kruhy ukazují, že ročně propadá tam zkáze kolem 100.000 vagonů dřeva jenom proto, že se nesnesou vysoké tarify. Při náležitém propočítání měla by sice železniční správa jistý úbytek, který však by byl vyvážen zvýšením množství dopravovaného dřeva, zaměstnaností průmyslu a hospodářským rozvojem krajů dnes vegetujících. I státy, proti naší republice v hospodářském směru zaostalejší, Rumunsko, Polsko a Jugoslavie jsou v tom ohledu před námi. K jakým zjevům dochází za nynější tarifní politiky ukazuje fakt, že dřevo z oblasti naší republiky na východ od Košic je dopravováno do Rakouska, Švýcar a Francie o 400 Kč levněji přes cizí půdu od slovenského Nového Města do Hegyeshálom než přes trať na vlastní půdě, Vrútky - Žilina - Marchegg. Jiný nezdravý zjev je povolení značných výhod Polákům při transitu dřeva v naší republice na trati Petrovice - Cheb a Petrovice - Děčín. Pro vlastní dřevo na vlastních drahách se výhody té neposkytlo a následkem toho náš průmysl z lesnatého východu republiky zbaven byl možnosti konkurence na části německého trhu. Při tom tratili jsme stejně valutovým dumpingem polským na trhu německém i maďarském a také naše tuzemsko na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi stalo se dokonce částečně odbytištěm polského dříví. Transporty polského dříví přes Podkarpatskou Rus jdou neustále do Maďarska. Přes značné protesty dřevoprůmyslu, nebyly výhody, udělované polskému dříví, stále ještě úplně odbourány, a ve výjimečných případech se Polákům povolují i dále tyto specielní tarify. Oprávněné je žádání dřevoprůmyslu v Československé republice, aby pro dřevo povoleny byly zvláštní exportní tarify stejně, jako je tomu u celé řady důležitých a jiných exportních předmětů (železo, sklo, pivo atd.).

Zvláště dřevoprůmysl slovenský a podkarpatský zasluhují zvýšené podpory pro svoji nevýhodnou geografickou polohu a celou řadu jiných, průmyslem samým nezaviněných příčin. Již vývoz kulatiny ze Slovenska a Podkarpatské Rusi do českých zemí je zjevem nezdravým. Samy české lesnické odborné kruhy na to poukazují. Bylo by logické a přirozené, kdyby přebytečné podniky z historických zemí byly nahrazeny v dřevoprůmyslu podniky na Slovensku a Podkarpatské Rusi u samých zdrojů suroviny, která by se pak nemusela tak daleko dopravovati. Nynější stav rozdělení dřevoprůmyslu v historických zemích a na Slovensku i v Podkarpatské Rusi je nenormální. Třeba uvážiti také, že v historických zemích připadá dnes na jednoho obyvatele pouze 0·237 ha lesa, potřeba však je 0·300 ha, takže se dnes již nedostává na jednoho obyvatele 0·063 ha lesa. Tato čísla vybízejí výmluvně k industrialisaci právě Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Zvýšená pozornost musí se věnovati také zhospodárnění našeho dřevoprůmyslu. To platí pro dřevoprůmysl stejně jako pro všechna ostatní odvětví. Socialistické a dělnické kruhy mají ovšem na tuto racionalisaci svůj názor, podstatně odlišný od názorů kapitalistických kruhů. Odmítnouti musíme hlasy z kruhů podnikatelů dřevařských, které volání po modernisaci výroby v dřevoprůmyslu a po zlepšení výrobní a technické organisace v tomto odvětví označují za demagogické heslo od zeleného stolu politiků. Samy některé pokročilejší kruhy průmyslníků připojily se ke zvláštní akci v Masarykově akademii práce, jež pracuje v jedné své sekci specielně ke zhospodárnění výroby v dřevoprůmyslu. Četné staré, dnešním požadavkům nevyhovující rámovky a pak závody špatně položené a strojově nehospodárně zařízené budou musiti ovšem ustoupiti, chtějí-li v budoucnosti obstáti v soutěži, zvláště německé, tak vyspělé ve všech směrech. To se týká zvláště dřevochemických továren, jež náležejí na východě republiky k největšímu odvětví průmyslovému v zemi. Říšsko-německá konkurence je v tomto oboru tak vyspělá, že se průmyslové kruhy obávají nutnosti velkého omezení výroby dřevochemických továren v republice. Nedávno zbudovaná dřevochemická továrna Hnúšta-Likier na Slovensku přeměňuje už svoji výrobu na celulosu a podkarpatské dřevochemické závody zastavují již výrobu acetonu a omezují se na výrobu dřevěného uhlí a prvních derivátů z toho získaných. Počet dělnictva stále klesá. Bantlinovy závody zaměstnávající kdysi tisíce dělníků, měly v prosinci 1926 ještě 900 dělníků, nyní už jen 600. Co to znamená pro zem, jejíž hospodářské pozdvižení a možnost lidského živobytí pro masy lidu leží především v industrialisaci lesní a její prosperitě, je na bíledni. Zatím co říšsko-německý průmysl s našimi surovinami a polotovary a při největším využití pokroku techniky a organisace správy v dřevochemickém průmyslu po válce rozvíjí, vegetují stále více a upadají naše továrny tohoto odvětví, ač to na nejzazším východě republiky byl dříve jediný dobře prospívající průmysl.

Náš dřevoprůmysl stěžuje si také, jak to je dnes všeobecně u průmyslu v Československé republice zvykem, na velká sociální břemena. Tu platí všeobecně, co u všech odvětví: Proti okolním státům jsou naše sociální břemena nižší. A jak si počínají v Americe k dělnictvu lesnímu - v zemi tak ohromného lesního bohatství - ukazuje článek inž. Gutha v "Dřevařských listech" z 26. listopadu 1926, kde je obsaženo líčení života dělníků a drvoštěpů v Americe: "Postaví se jim ubikace. Jídlo dávané společností je velice vydatné a prvotřídní, na př. snídaně má 5 chodů. Společnosti si uvědomují dobře, že je v zájmu jich samých míti dobré lidi, a k tomu je vydatná strava prvním prostředkem. Na jihu Ameriky vydělá k tomu drvoštěp 2 až 21/2 $, na západě 6 až 8 $ denně." To zní jako pohádka našim lesním dělníkům a dřevorubcům, zvláště chudákům v karpatských lesích, kteří za pár korun pracují za těžkých poměrů, bydlíce při tom v chatrných kolibách, živeni stravou chudou a nepostačitelnou. Mluviti u nás v dřevoprůmyslu o sociálních břemenech náleží k stereotypnímu obyčeji, který prozrazuje nedostatek sociálního cítění a jenž při cestách k nápravě a odstranění krise zanedbává příčiny veliké a hlavní a obrací pozornost k vedlejším, při čemž chce se hojiti především na dělnících snižováním jejich stejně už velmi nízké úrovně.

Se stanoviska prospěchu celého našeho hospodářského života a se stanoviska výroby musí nám ležeti na srdci prosperita dřevoprůmyslu. Za přímou povinnost státu považujeme, aby i státní správa věnovala dřevoprůmyslu zvýšenou pozornost, neboť lesy náležejí k nejdrahocennějším statkům republiky. Těm, kdo tak horují o aktivitě naší obchodní a platební bilance, zdůrazňujeme, že v případě dřevoprůmyslu jde o položku cennou, ježto suroviny dodává tuzemsko, takže aktivum dřevoprůmyslu je aktivem čistým - a může tu jíti o zvýšení aktivity stamilionové až miliardové, z níž na rozdíl od současné aktivity, má prospěch výroba, dělníci a celek. Rozvoj dřevoprůmyslu neznamená pak jen zaměstnanost dělnictva lesního, pil a různých závodů na výrobu polotovarů a hotového zboží, jakož i výrobků chemického průmyslu, nýbrž podporuje se i všechen veliký průmysl, který závisí na dřevoprůmyslu (strojařské firmy, rafinerie olejů atd.). Z prosperujícího dřevoprůmyslu má také velké příjmy státní železniční správa. Řádné vybudování dřevoprůmyslu, především odvětví zpracujících hotové výrobky, znamená - jak již bylo řečeno - i velikou úsporu na spotřebě surového dřeva. To znamená ekonomické využití, to znamená ochranu lesů a zaměstnanost velikých tisíců, a to zrovna těch, kteří trpí dnes největší krisí. V době zoufalé hospodářské krise Slovenska a Podkarpatské Rusi, kdy hlavním východiskem je právě industrialisace lesní, je přímo státní nezbytností, aby se stát postaral o investici potřebných kapitálů pro pozdvižení dřevoprůmyslu. To platí ovšem především o vlastních státních lesích. Tato investiční povinnost vystupuje nyní tím více do popředí, když v našich bankách zahálejí sta milionů. Předkládá-li tedy dnes vláda návrh zákona o zatímní ochraně lesů, musíme nezbytně věnovat pozornost celému dřevoprůmyslu, účelné industrialisaci lesní a s tím souvisícímu úspornému hospodaření ve státních lesích, musíme však dále věnovat zvýšenou pozornost i hlasům, volajícím po lesní reformě. V případě ne dosti pečlivého uvážení a zašantročení třeba jen části lesů jednotlivcům pod různými tituly, na př. pod titulem družstev, může znamenati pro hospodářský život republiky pohromu, jejíž dosah si dnes ani neuvědomujeme. Tu jde o životní zájmy republiky a všeho jejího obyvatelstva.

Budiž dovoleno, abychom se zabývali při debatě o zákonu o zatímní ochraně lesů také dosavadním hospodařením v lesích republiky - především státních. Toto hospodaření bylo podrobeno již několikráte kritice ve výborech i v plénu sněmovny.

V poslední schůzi zemědělského výboru odpověděl p. gen. ředitel dr Šiman na příslušný dotaz kol. Mikulíčka, že čistý zisk státních lesů činil r. 1925 93·5 mil. Kč, a dovolával se při tom na nedávno parlamentu předloženou účetní uzávěrku za r. 1925. Proti tomu však musíme namítnouti to, co učinily již odborné kruhy, že z čistého výnosu musíme odpočítati výnos půdy zemědělské, čímž docházíme k závěrečnému výsledku, že po odečtení sumy určené na investice a režii vyneslo 350.000 ha lesa v historických zemích jen 33·6 mil. Kč, čili 90·79 Kč za 1 ha - výnos tak nízký, že překvapuje, a to tím více, že, jak známo, hospodaří stát již v převzatých lesích a z nich těží kromě normálního etatu a reservy, výtěžek tento dává již do bilance, kdežto vůbec nepočítá s tím, co je za převzaté lesy dlužen.

Zvláštní pozornost musíme dále věnovati Slovensku a Podkarpatské Rusi, v nichž je státního lesního majetku nejvíce. Známy jsou v tom směru zvláště protesty z Podkarpatské Rusi, která sama má státních lesů 307.290 ha, kdežto všechny ostatní země republiky mají dohromady 379.112 ha. Když se na Podkarpatské Rusi ve velkém kácelo a prodávalo dřevo ze státního lesního majetku za snížené ceny politickým agitátorům a spekulantům, upozorňovala na tuto okolnost strana soc.-demokratická a protestovala jak v ministerstvu zemědělství, kde za tehdejšího režimu ministra dr Hodži právě došlo k zneužívání státního majetku ve velkém měřítku, tak i u min. předsedy Švehly. Ač se ku protestům připojila i strana trudová (čsl. socialistů), strana lidová a nár. demokratická, nedošlo k nápravě a vysvětlení věci. Tisíce kubických metrů byly prodávány za snížené ceny a rozdíl mezi cenou dřeva, prodávaného chudině a obyvatelstvu karpatských hor za běžné ceny, a agitátorům a spekulantům dostupoval statisícových sum. Odpověď, která soukromě byla v té věci ministerstvem zemědělství zaslána, svaluje všechnu vinu na kalamitu mniškovou a na větrolomy. Tato paušální odpověď nekryje se se skutečností; to dokazuje dobře známý fakt, že o "kubíky", jak lid nazýval kubické metry dřeva ze státních lesů, byl pravý boj. Fronty uchazečů čekaly před lesním ředitelstvím a mohl bych uvésti případ lidové dřevařské bursy, kde ti, jimž se dostalo dřeva za snížené ceny, prodávali dřevo ihned dál se ziskem, aniž by vůbec dřevo viděli. To jsou v kraji všeobecně známá fakta. Vracím-li se k nim ještě jednou, činím tak proto, že v rozpočtovém výboru za debaty o rozpočtu pro r. 1927 zabýval se touto věcí posl. Remeš, který přednesl všechna fakta, doložená přesně daty a čísly. Odpovědi dostalo se mu za to ne od vlády, nýbrž ve "Venkově", orgánu, který v této věci měl jistě nejvíce příčiny k zachování reservy, takového rázu, že posl. Remeš podal na "Venkov" žalobu pro hrubé utrhání na cti. Tak byly prozatím vyřízeny všechny oprávněné stížnosti týkající se zneužívání státního lesního majetku na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP