Pátek 6. května 1927

§ 341, podle kterého dohody sjednané, aby přímou daň nesla místo poplatníka zcela nebo částečně jiná osoba, nejsou právně účinné, odsuzujeme tudíž s těchto dvou hledisek a budeme přirozeně působiti k tomu, aby tento paragraf zmizel ze zákona. Že koalice ani ministerstvo financí nemá čistého svědomí v tomto směru, dokazují uváděcí ustanovení v čl. XVI, ve kterém se suspenduje účinnost §u 17, č. 6, §u 78, lit. e) a §u 341 až do 1. ledna 1932. Pánové, zkoumejme zase ustanovení lit. b) a lit. e), kde se mluví o poshovění účinnosti těchto tří nebezpečných pro nás paragrafů, a uvidíme, že sice ministerstvo financí, resp. koalice, dává nám t. zv. moratorium do r. 1932, ale v takové stylisaci a formě, že v mnohých a častých případech zaměstnavatel užije tvrdých ustanovení těchto paragrafů dříve a okamžitě poukáže a odvolá se na ně. A máme proto k očekávání, že v nejkratší době u většiny zaměstnanců, kteří dosud požívají těchto výhod, budou snižovány platy. Pánové, víte, co to znamená? Ta znamená v častých případech, že budete snižovati platy zaměstnancům až o 20%, neboť vedle srážkové daně, která u mnohých je nižší, než daň nynější, objeví se účinky novelisace pensijního pojištění, kde premie podstatně stoupnou, poněvadž podle dnešních zákonů je u Všeobecného pensijního ústavu nejvyšší platová hranice 9000 Kč a premie odvádí se 90 Kč měsíčně, z polovice zaměstnavatel, z polovice zaměstnanec, kdežto nyní při novelisaci pensijního pojištění má dostoupiti tato hranice 24.000 Kč. To znamená, poněvadž 80·5% soukromých zaměstnanců je pojištěno v této XVI. třídě na měsíčních 90 Kč, bude platiti v nejbližší době, jakmile nový zákon o pensijním pojištění vstoupí v platnost, obnos daleko větší.

Na to se tak nepamatovalo a tak vidíte, že plným právem dovoláváme se toho, abyste něco, co s daněmi nesouvisí, co s daňovou reformou nemá nic společného, vyškrtli, neboť co je úkolem daňové reformy? Aby aparát administrativní se zjednodušil, aby byl levnější, a úspora aby byla obrácena ve prospěch daňových sazeb a ve prospěch všeobecnosti. Úkolem daňové reformy zejména také má býti, aby stát podchytil zavčas veškeré daně. To je starostí ministerstva financí, ale proč se ministr financí stará také o to, kdo mu to zaplatí, zda-li ten zaměstnanec ze své kapsy, nebo jeho zaměstnavatel? Jaká pak starost? Myslím, že nejdůležitější pro ministra financí i pro státní pokladnu je, aby zavčas tyto daně dostal - kdo je zaplatí, ponechte dohodě těch činitelů, kteří svým životem, povoláním jsou na sebe odkázáni a kteří se dohodnou. Nedohodnou-li se, mají jiné instituce. Ponechme ministerstvo financí z dosahu těchto věcí, které dnes náležejí odborovým organisacím.

Nechci zde ovšem autoritativně snad dokazovati, že je v tom nějaký zlý úmysl, pokud jde o odborové organisace. Jen jedno bych chtěl říci v souvislosti s tím: některé berní úřady a zejména v Praze honí naše odborové organisace, abychom odváděli obratovou daň z časopisů, které zdarma rozdáváme členům organisace, ač většina časopisů odborových nepřijímá placených insertů. Naše časopisy jsou informačním orgánem namnoze orgánem také bych řekl - zákonodárným, poněvadž vykládá zákony a pomáhá úřadům popularisovati zákony, aby občané poznali svá práva a své povinnosti, a přesto ukládá se nám povinnost platiti obratovou daň, a to způsobem tak nesmírně přísným, že toho nenalézáme ani u některých továrníků, kde leží daleko větší peníze pro stát pod titulem daní, než u odborových organisací, které dnes převzaly na sebe břemeno gentského systému a jiné povinnosti a za to ještě mají platiti obratovou daň za něco, zač nemají příjmu, nýbrž jen vydání. A dále přichází poplatkový úřad a žádá dva druhy poplatků od odborových organisací, a zase zcela přísně podle zákona. Není-li do jednoho dne podáno prohlášení nebo předložena bilance odborové organisace, provede se ihned exekuce. Mám čest býti tajemníkem organisace, která má zastaveny dva psací stroje pod titulem obratové daně a poplatků.

Nevím, jest-li i zde, kde stát se domnívá přenést na sebe kus funkce odborové organisace, není také nějaká souvislost. Není-li tomu tak, má pan ministr financí dostatek možnosti, aby poopravil neudržitelnou a nemožnou praksi a aby uznal, že odborové organisace dnes konají veliké úkoly v našem hospodářství a že má se jim co děkovati, že leckteré nepříjemné události se neobjevily a že by to náležitě mělo býti respektováno.

My odsuzujeme, co zde bylo již označeno, jako tendenci protidělnickou a co je vyjádřeno velmi jasně v těchto třech paragrafech, a říkáme: vypusťte to, pánové, nechcete-li se vydati v nebezpečí, že označíme vždycky tuto osnovu jako protisociální, protizaměstnaneckou a protidělnickou.

Myslím, že tím je naše všeobecné stanovisko, pokud jde o sociální stránku zákona najmě stránku daňového minima dostatečně objasněno.

Nyní pokud jde o daňové tabulky. Zajímá nás především § 30 a jeho tabulky. Objeví-li se nějaká nová myšlenka nebo nějaký podnět, vždycky to musí odnésti ten malý. Doznávám, že konstrukce srážková, jak byla v původním zákoně v § 30 obsažena, je co do technického systému spravedlivá. Není ovšem spravedlivá v daňovém minimu. O tom jsem již mluvil a nechci znovu opakovati, co nás vede k opravám tohoto zákona.

Při projednávání v rozpočtovém výboru nezůstalo však při této jenerální klausuli, že daňová srážka činí z požitků vyplacených ročně a týdně tolik a tolik procent, nýbrž ministerstvo financí patrně na přání koalice místo této jenerální klausule dalo tam tabulky. Kdy by tyto tabulky byly sdělávány tak, aby nepostihly zase toho nejchudšího, měli bychom pochopení pro to, když se pravděpodobně bude odpovídati na naše námitky, že zaměstnavatel, který nyní bude prováděti srážku z platů a ze mzdy, bude nesmírně zatížen, bude-li tabulka ještě o několik stupnic delší.

Jako zástupce kancelářských zaměstnanců mohu prohlásiti, že tyto námitky pánů zaměstnavatelů naprosto nesouhlasí. Tomu oddělení v kanceláři je lhostejno, počítá-li tu mzdu týdně ze 193 Kč do 194, nebo bude-li to rozpětí, které jest v této tabulce, od 837 do 838 nebo od 839 do 885 atd., poněvadž máme-li tento zákon, zejména pokud jde o daň důchodovou, poněkud přiblížiti obyvatelstvu, aby tuto daň pochopilo, ponechme si slov a dejme mu cifry, neboť cifry poučí občana nejlépe. Nezáleží na tom, bude-li tabulka míti o 10 linek více nebo méně, ale to, co jste po stránce spravedlnosti dali do vašeho systemu v původní osnově, opustili jste při vypočítávání těchto tabulek.

Tabulky tyto označuji za nespravedlivé, neboť ten, kdo má menší plat, platí do určité míry na toho, který má vyšší plat. Jde-li o to zjednodušiti průmyslníkům, zaměstnavatelům administrativu, mohou pánové udělati obráceně. Snad se najde nějaká methoda, která by této spravedlnosti vyhověla.

Na př. daňová srážka z týdenních požitků od 193 do 194 - budiž po pravdě řečeno - činí v dolní hranici podle starého zákona 36 hal., v hořejší hranici 38 hal., a bude se vybírati 25 hal. To je to úvodní cukrlátko, na které se má každý nachytati. Zkoumejme však dále. Již v příští hranici vidíme, že je zde rozpětí od 195 do 206 a odvádí se týdně za toto rozpětí 50 hal.

Podle staré konstrukce by odváděl ten z té dolejší hranice 195 K pouze 40 haléřů, on musí však odvésti 50 haléřů, tedy odvede o 10 haléřů více než měl původně odvésti, aby ten jeho kolega, který má větší plat, který by měl z těch 206 Kč odvésti 62 haléřů, odvedl pouze 50 haléřů. Tedy ten malý platí současně tu kvotu, která mu byla předepsána původní osnovou, plus kvotu na toho lépe placeného. Proč pánové jste volili tuto nespravedlivou formu? A zde vidíte, to je čerstvá věc, ten hospodářsky slabší musí všechno odnášeti. Což nebylo možno voliti jinou formu, kterou by se vyhovělo stanovisku spravedlivějšímu? Neboť půjdeme-li dále, dospějeme k tomu, že se rozpor ještě zvětšuje, neboť nejedná se již o 2% daně, ale jedná se již o 2·5% až 3 1/2%, přepočítáme-li sazbu podle původní konstrukce. Ano, je pravda, nejvyšší hranice, která nám byla dána pro tyto výhody, byla kolem 20.000 Kč, dnes máme 23.550 Kč, to doznáváme, ale poněvadž nám jde o ochranu toho nejchudšího, pak nevíme, proč má on sanovati vyšší kvoty, které má odváděti ten, kdo má vyšší plat. Tak na příklad u týdenní mzdy 403 Kč do 407 Kč bude se odváděti podle této tabely 6 K, podle původního propočtu měl by odváděti ten první, který má 403 Kč 4·56 Kč a ten poslední, který má 407 Kč měl by odváděti 4·64 Kč, oba dva, i ti mezi nimi, budou odváděti 6 Kč. Při měsíčních platech abychom si ujasnili rozpory, je to asi takto: První hranice začíná od 837 Kč do 838 Kč a budou odváděti tito poplatníci 1·10 Kč měsíčně, podle starého propočtu obnášela sazba 1·74 Kč v této dolejší hranici, v té hořejší hranici 1·76 Kč; zase velmi pěkný a slibný úvod do této tabely. A již ta druhá hranice nás poučuje, jak je zkonstruována tabela a co je v ní nespravedlivého. Hranice začíná od 839 Kč do 885 Kč. Toto rozpětí odvádí 2·20 Kč, podle původního propočtu se mělo odváděti v dolejší hranici 1·78 Kč, v hořejší hranici 2·76 Kč. Další hranice 886 Kč do 937 Kč odvádí 3·20 Kč a měla odváděti v dolejší hranici pouze 2·72 Kč a v hořejší 3·74 Kč. Jdeme-li do středu, vidíme při platu od 1588 do 1680 Kč, že se odvádí 17·30 Kč a mělo by se odvésti v dolejší hranici 16·76 Kč, v hořejší hranici 18·60 Kč. Rozpor se objevuje v těchto tabulkách a proto my z důvodů, které jsem zde uvedl, nesouhlasíme s tímto rozpětím, nesouhlasíme se zásadou, která je nespravedliva. Domníváme se, že při tom dlouhém jednání ve výboru rozpočtovém, ve kterém naši zástupci poskytli věcný materiál a možnost dohody v tomto směru, se mohlo nalézti východisko a my po té stránce žádáme sněmovnu, aby uvážila tyto věcné námitky a zkonstruovala tabulky tak, aby odpovídaly zásadě naprosté solidarity a spravedlnosti zaměstnanců.

Vážení pánové! My jsme učinili opatření, aby to, co se projevuje jako neudržitelné po stránce hospodářské, bylo v zákoně opraveno. Litujeme, že sebe věcnější argument, sebe věcnější návrh zapadá, že zejména projevy našich zástupců v rozpočtovém výboru, ačkoliv byly uznány soudnou veřejností jako skvělé vývody a jako skvělý materiál věcné kritiky této reformy, nijak nepromkly do řad koalice a také i u p. ministra financí nedočkali jsme se onoho pochopení, kterého bychom jinak od něho měli právem očekávati. My jsme si plně vědomi, že kritika daňové reformy, provedená naší stranou, nezanikne. Považujeme materiál, který jsme snesli v rozpočtovém výboru a který sneseme ještě v plénu i v ostatních fásích našeho boje, za základnu pro to, co musí po této reformě následovati. A proto, vážení pánové, dovolte, abych své vývody končil ještě některými poznámkami, které mně byly uloženy jako zástupci soukromých zaměstnanců.

V §u 11 objevuje se slovo "provise". V našem zákonodárství nemáme ustálený právní a pracovní poměr zaměstnanců pracujících na provisi. Judikatura uznává v některých případech na př. obchodního cestujícího a zástupce pracujícího na provisi pro jednoho nebo více zaměstnavatelů za podnikatele, i když můžeme prokázati, že jedná se skutečně o zaměstnance, neboť poměr obchodního cestujícího a zástupce pracujícího na provisi rovná se poměru dělníka akordanta. Oba dva jsou odvislí, oba dva podléhají rozkazům svých zaměstnavatelů, oba dva se musí říditi podle předpisů svých zaměstnavatelů. Jeden musí jezditi do určitého rayonu, který mu zaměstnavatel předepíše, druhý provádí své akordní práce, jako dělník manuelní, stejně tak podle předpisů, výkresů nebo jiných proposic podnikatele. Není mezi nimi rozdílu a stane se, že akordant má také více zaměstnavatelů, stejně jako více zaměstnavatelů má obchodní cestující nebo cestující zástupce. Pro mne není kriteriem, má-li někdo jednoho nebo více zaměstnavatelů, pro mne je kriteriem, v jakém právním poměru nalézá se ten dotyčný ke svým zaměstnavatelům. A to je rozhodující. A proto máme už také část zákonů, které to poněkud řešily. Jednak zákon o obchodních pomocnících pamatuje na to, že v zásadě provise je také součástí mzdy. Pamatuje také na to, že zaměstnanec může pracovati současně pro několik zaměstnavatelů, jen je tam kautela, že musí o tom vyrozuměti svého původního zaměstnavatele. Máme zde rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci daně výdělkové, podle kterého Nejvyšší správní soud uznal obchodního zástupce pracujícího na provisi pro několik zaměstnavatelů za zaměstnance, poněvadž i výlohy, které on si hradí, telefonní poplatky, porto, event. i nějakou pomocnou sílu v kanceláři, pokud jde ovšem o výdělkovou daň, není kriteriem, které by mohlo označiti ony osoby za podnikatele, za zaměstnavatele. Podle nálezu je rozhodující okolnost, nese-li risiko dotyčný zaměstnanec a pak v jakém poměru, zda odvislém či neodvislém, se nalézá. My proto v tomto směru upozorňujeme, že jde o zaměstnance, pokud prokáží, že jsou v odvislém pracovním poměru, a tu se mi zdá, že prakse, která se zde objevila, vytvořila formuli, že ten, který pracuje jménem a na účet jednoho nebo více zaměstnavatelů, je zaměstnanec. Proč jménem? To je otázka odvislosti. On nemá práva svým jménem ujednávati obchody. Proč na účet? Poněvadž živnostenský řád má na mysli moment výdělkový, poněvadž ten, kdo sám účtuje, má možnost tvořiti ceny, jednou nižší, jednou vyšší, kdežto pracuje-li někdo jako zaměstnanec podle určitých direktiv a účtuje-li zaměstnavatel, je tato možnost výdělková pomocí tvoření cen libovolných u zaměstnanců vyloučena.

A proto bude nutno, pokud snad provisní zástupci zaměstnanci nebudou podléhati srážkové dani, aby v §u 11 bylo velmi jasně pak také vysloveno, co je to provise.

Především domáháme se toho pomocí vlastních návrhů, že nemá obsahovati provise, ta část, která se má zdaniti, náhradu služebních výdajů. Dále se dožadujeme toho, aby při posuzování daňové základny pamatovalo se na to, aby diety, cestovné a jiné výdaje, které jsou spojeny s povoláním tohoto zástupce, nebyly zdanitelny, neboť to je ten provozovací kapitál, kterého každý potřebuje, i ten zaměstnanec, který je odsouzen k cestování, a bylo by jistě nespravedlivé, kdyby se zde postihoval také v tomto směru tento nesporně ve služebním a pracovním poměru stojící zaměstnanec.

Prosím proto, pokud snad není možno přijmouti naše opravné návrhy, které mají ten význam, aby v zákoně to již bylo vyjádřeno, aby alespoň v prováděcích nařízeních bylo na to pamatováno, neboť zde jde opravdu, pánové, o kategorii, která byla jaksi sesílena, pokud jde o počet, nynějšími desolátními hospodářskými poměry, pokud však jde o její existenci, je zdecimována, poněvadž je jich příliš mnoho. A jestliže hospodářský a obchodní život u nás klesá, první, který to pocítí, je právě ten obchodní zástupce, který pracuje na provisi, poněvadž neučiní-li obchod, nemá výdělku, ačkoliv riskuje cestu, diety a jiné výdaje. A co se týká obchodních cestujících, týká se i jiných kategorií našich, jako na př. montérů, kteří svým povoláním jsou nuceni jíti na cesty a pod. Domnívám se, že je to požadavek velice spravedlivý a že by měl býti respektován touto slavnou sněmovnou.

A ještě maličkost, pánové, která je vyjádřena maličkou číslicí, to je ten  1/2% paušál. Ve starém Rakousku byl sice již v platnosti nynější poplatkový zákon, poněvadž ten pamatuje několik generací a několik vlád, ale tam nikdo nepraktikoval u zaměstnanců, že najednou předepisovali 2% poplatek ze 3 ročních příjmů zaměstnancových. To jsme v Rakousku vůbec nezažili, to nám bylo vůbec neznámo, neboť podle výkladu zákona postačí jen ústní smlouva: Já vás přijímám. Touto ústní smlouvou odvede 2% z 3ročního obnosu poplatkovému úřadu a jestliže zaměstnanec mění svého zaměstnavatele třebas druhý nebo třetí měsíc, měl odvésti další 2% ze tříročního platu. Některý zaměstnanec byl ve stadiu odvádění poplatků, aniž by také pamatoval na to, že má nějaký plat. Je pochopitelno, že i zesnulý ministr financí dr Rašín, který byl jinak přísný a šťastný, když mohl postihnouti i u těch maličkých něco pro státní pokladnu, uznal, že je to neudržitelné. Představte si, když najednou personál na př. firmy Schiller na Příkopech dostal předpis poplatků na 60.000 Kč, jak běhal zaměstnavatel a běhali zaměstnanci. Co je to? Vždyť jsme to jakživi neviděli. To, pánové, v rakouském ministerstvu neprováděli, ale v československém ministerstvu financí se najednou ten prach setřel a začalo se to praktikovati. Z velkého boje, který jsme vedli proti poplatku, vyšel tento půl procentní paušál. To znamená, že z každého měsíčního příjmu odvádí  1/4% zaměstnavatel a  1/4% zaměstnanec. Pánové, prohlašuji vám, že upomínání a vymáhání tohoto paušálu bude dražší než obnáší paušál sám, poněvadž jestliže někdo nerad platí daně vůbec, to jest jaksi v krvi občanů a to je ta morálka, o které by měl hovořiti p. ministr dr Engliš, tím méně rád platí tento půlprocentní paušál, který nikomu nepřirostl k srdci. Ale, pánové, o co vlastně jde? Vy jste dali zaměstnancům novou důchodovou daň, zdaňujete čtvrt procentem jejich důchody. Přiznávám, že tu jde o haléře, ale jde tu také o zásadu. A jestliže zaměstnavatel odvádí snad tu a tam to celé půl procento za zaměstnance - vkalkuluje toto půl procento do mzdy také, neboť objeví-li se potřeba zvýšiti mzdy, přichází zaměstnavatel a říká: musil jsem odvésti tolik set nebo tisíc korun za vás pod titulem půl procentního paušálu a proto nemohu vaše požitky zlepšiti.

Pánové, očekávali jsme, že sami přijdete a zrušíte tento, odpusťte, nemorální zákon. Bude zde jedna kategorie, to jsou soukromí zaměstnanci, kteří vedle této důchodové daně budou ještě jednou platiti důchodovou daň půl procenta nebo čtvrt procenta, a nevím, proč mají odváděti dvojí druh daně. Stejně zde mluvíme o zaměstnavateli; ani ten nemá to odváděti, poněvadž to není mravně odůvodněno. Když tedy reformujete zákon a stanovíte nové sazby a zásady, zrušte to, co již je nemožné, neudržitelné a s našeho hlediska také nemorální.

Vážení pánové, končím, ač bych mohl o této věci říci ještě více. Kolegové z klubu ještě leccos doplní. Naslouchal jsem řečem kolegů z vládních lavic a řeknu vám, vážení pánové, že tento zákon nenalezl nijakého vřelého přijetí. Je málokterý zákon, za který se koalice tak málo postavila. Zdá se mně, že dokonce některý vládní poslanec byl proti tomuto zákonu oposičnější, než sami oposiční poslanci. Tedy vidíte, pánové, k čemu máte zapotřebí dělati tak špatnou věc, za kterou není ani vláda? Nechci volati sem p. ministra financí, který by zde měl seděti, když se dělá finanční ústava tohoto státu. Nevím, zdali jeho odchod ze sněmovny není v souvislosti s řečí dr Meissnera. Nechci viniti p. ministra ze zlého úmyslu, vím, že má ještě jiné práce, ale zdá se mně, že i on těžko poslouchá ty výtky, zejména také z řad vládních poslanců. Řekl-li jeden kolega s tohoto místa, když hodně zcuchal tu reformu: "My považujeme tuto reformu za vhodnou reformu pro příští reformu", pak já vám říkám, pánové: Tuto reformu, budete-li hlasovati pro návrh, jak je zde předložen, připravujte ještě dnes. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. Doležal.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP