Ohledům spravedlnosti daňové odpovídá
zásada všeobecnosti daňové a tudíž
vyloučení jakýchkoli privilegií a
zásada stejnoměrnosti čili parity, odpovídající
daňové únosnosti. S hlediska daňové
administrativy nutno požadovati určitost zdanění,
čili trvalé určení daňové
povinnosti pro jednotlivce a zabezpečení tohoto
proti libovůli daňových orgánů,
dále pohodlnost při vybírání
daní a nejmenší výlohy správní.
Reforma našich daní přímých odpovídá
těmto hlavním zásadám moderního
daňového systému, a pokud snad nebylo docíleno
všude žádoucí a ideální
úpravy, nutno to přičísti na účet
jiných naléhavých ohledů. Daňový
systém představuje soustavu, která postupně
vyrůstala s vývojem hospodářských
poměrů a je s nimi v takové těsné
souvislosti, že nenechá se radikálně
přetvořiti bez rušivých účinků
na hospodářský život. Proto naše
reforma daní přímých zachovává
základní strukturu těchto daní a omezuje
se toliko na nutné modifikace určitých detailních
otázek, provádí snížení
daňových sazeb, upravuje jednotně daňové
řízení a přechází k
úpravě záležitostí s tím
úzce souvisejících, totiž k úpravě
finančního hospodářství samosprávných
svazků, a zavádí stabilisační
bilance.
Jestliže se stane skutkem, jak nás ubezpečoval
pan ministr financí, že staré záležitosti
daňové, jako opožděné výměry
daňové, nahromaděné rekursy, nutné
odpisy dani a podobné, budou zavčas vyřízeny
a u našich finančních úřadů
bude zjednán čistý stůl, tak zajisté
uvedení nové daňové úpravy
bude pro nás znamenati nové daňové
období, přinášející našim
poplatníkům podstatné ulehčení
veřejných břemen, spravedlivé poměřování
daňové povinnosti a pořádek v daňové
správě. Národní důchod náš
odhaduje se na 60 miliard korun ročně a z toho veřejné
svazky odčerpávají asi 1/4,
čili asi 15 miliard. Podle prohlášení
pana ministra financí přináší
berní reforma ulehčení asi půl miliardy
u daní přímých a 1/4
miliardy u samosprávných přirážek,
čili celkem asi 750 mil. Kč, čili jen asi
5% celkového veřejného břemene. V
tomto celkovém průměru tento poměr
jeví se dosti mizivým, ale poněvadž
jde o daně přímé, placené od
kruhů zúčastněných na výrobě,
čili jde vlastně o daň z výnosů
a důchodů, možno přece spatřovati
v této slevě podstatné ulehčení
kruhům výrobním, které se jim přináší
v zájmu rozvoje hospodářského života.
Daně přímé zůstávají
v nové úpravě při dosavadním
poměru, takže na jedné straně máme
daně výnosové, jako je daň výdělková
všeobecná i zvláštní, pozemková,
domovní, rentová, z tantiem a vyššího
služného, které postihují určité
zdroje výnosové, a na druhé straně
daň důchodová, dříve příjmová,
postihující důchody, takže tato daň
důchodová je v našem systému ne snad
hlavní a základní daní, jako tomu
je v Anglii, nýbrž toliko vhodnou daní doplňující.
Daňová reforma má veliký význam
pro naše zemědělství a pro naše
zemědělce, kteří dosud trpí
velice těžce vysokými daňovými
břemeny a různými nepořádky
v berní správě, a proto je důležité
posouditi všechny novoty daňové reformy také
s hlediska zemědělského.
Daň důchodová, dříve příjmová,
zatěžovala velice těžce naše zemědělství
jak absolutně, tak relativně oproti jiným
stavům, poněvadž její vyměřování
prováděly finanční úřady
příliš paušálně podle reálního
majetku, aniž by přihlížely náležitě
ke všem výrobním nákladům a k
jiným srážkovým položkám.
Při této pochybné praxi došlo k tomu,
že celková kvota zdaněných důchodů
z pozemků, která činila před válkou
asi 10%, vzrostla r. 1920 na 26% a pro poslední léta
odhaduje se na 30%, takže tato kvota důchodu zemědělského
v celkovém rámci daně důchodové
se ztrojnásobila. Jestliže činí daň
důchodová celkem 1.300,000.000 Kč, připadá
z toho na zemědělství téměř
400 mil. Kč. Naproti tomu jest přímo křiklavý
nepoměr u zdaněného důchodu z kapitálu,
který činí toliko asi 3 až 4% ze všech
zdaněných důchodů, což je nejlepším
dokladem toho, že naší finanční
správě nepodařilo se právě
velké kapitály přitáhnouti ke spravedlivému
zdanění. Proto naši zemědělci
uvítají podstatnou slevu daně důchodové,
která činí průměrně
asi 40%, čili pro celé zemědělství
asi 160 mil. Kč.
Při nové úpravě uplatnily se ve větší
míře též sociální ohledy
ve prospěch poplatníků nižších
tříd. Daně prosté minimum bylo zvýšeno
ze dřívějších 6000 Kč
na 7000 Kč a při větším počtu
příslušníků rodiny až na
11.000 Kč. Pro mnohočlenné rodiny povolují
se přiměřené srážky daně
a v mimořádných případech,
kde jde o zvláštní zatížení
výživou a výchovou dítek, vydržováním
nemajetných příbuzných, dále
zadlužení, nákladnou nemoc, může
býti daň důchodová buďto přiměřeně
snížena anebo úplně odepsána.
Tyto sociální ohledy vedly též k tomu,
že zavádí se zvláštní úprava
vybírání daně ze služebních
požitků vybíráním srážek
ze mzdy, a to nižšími sazbami, které znamenají
pro dělníky a zaměstnance zmenšení
daňového břemene až o 40%
Jestliže takovou měrou vyšlo se vstříc
dělnictvu, že zbaveno je těžkopádného
řízení zdaňovacího, jako podávání
přiznání, uplatňování
rekursů a poměřování daně
paušálními částkami, mělo
by se určité zjednodušení zavésti
i pro široké vrstvy našich malých a středních
zemědělců. Podávání
přiznání způsobuje jak jim, tak i
berním správám značné obtíže.
Nesprávná poměření daně
vyvolávají velký počet rekursů
a proto v některých státech zavedlo se podstatné
zjednodušení v celém řízení,
jako na př. v Německu, kde podle tamního
zákona jsou zproštěni povinnosti podávati
přiznání všichni poplatníci až
do 8000 Mk, to jest přes 60.000 Kč. Je jim ovšem
vyhrazeno právo přiznání podati. Postupuje
se tam podle zvláštních průměrných
neboli paušálních směrnic, které
finanční správa sjednává s
odborovými organisacemi a publikuje a na základě
toho finanční úřady poměřují
důchod. Takovéto paušály doporučujeme
zavésti i u nás pro vrstvy našich malých
a středních zemědělců, poněvadž
jimi se provede zjednodušení nejen pro zemědělce,
nýbrž i pro finanční správu.
Tyto paušály budou vyjadřovati toliko průměrný
důchod dani podrobený pro jednotlivé velikostní
skupiny zemědělských usedlostí a jednotlivé
příbuzné oblasti a budou od něho odpočítávány
srážky individuelní povahy jako podle počtu
dětí, zadlužení a podobně.
Daňové řízení obsahuje dále
novotu, že předmětem zdanění
nebude jako dosud příjem předcházejícího
roku, nýbrž důchod v témže berním
roce, který se bude ovšem přiznávati
a zdaňovati teprve na počátku roku následujícího.
Během berního roku však mají býti
konány splátky na daň předem. Systém
tento je napodobením systému německého,
a má-li se též u nás osvědčiti,
předpokládá nutně, aby v celém
daňovém řízení u našich
úřadů byl úplný pořádek,
zejména včasné vyměřování
daňové povinnosti, urychlené vyřizování
rekursů a řádná evidence všech
splátek. Pro zemědělce je naléhavě
žádoucí, aby splátky nebyly žádány
v době letní, kdy nemají žádné
tržby.
Tento princip, že daně se vyměřují
za běžný rok berní, ovšem až
na počátku následujícího roku,
byl zvolen nejenom u daně důchodové, nýbrž
i u daně pozemkové a výdělkové,
takže se zavádí tím systém splátek
na daně vůbec. Tato okolnost, jakož i trpké
zkušenosti dosavadní nás nutí, abychom
s největším důrazem žádali
zavedení berních knížek, které
by byly nejspolehlivějším dokladem jak předepsaných
všech jednotlivých daní a přirážek,
tak i postupných splátek.
Zlepšení zdaňovacího řízení
očekává se od nové úpravy daňových
komisí, do nichž nadpoloviční většina
členů bude jmenována na návrh zemědělských
rad a obchodních komor, kdežto zbývající
počet bude jmenován finanční správou,
a to tak, aby všechny vrstvy poplatníků byly
zastoupeny.
Pokud se týče daně pozemkové, ponechávala
vládní osnova dosavadní úpravu dále
v platnosti, přislibujíc reformu teprve v době
pozdější. Proti tomu však naše republikánská
strana postavila důrazný požadavek, aby došlo
ihned k definitivní úpravě také u
daně pozemkové jako u ostatních daní
přímých. Nutnost toho byla odvozována
z toho, že je nemožnosti udržovati dále
poválečné státní přirážky,
známých 200 až 400%, dále musilo býti
odmítáno zavádění nějakého
váženého průměru pro samosprávné
přirážky, který přinášel
nebezpečí, že by přirážky
u daně pozemkové mohly býti značně
vyšší než u ostatních daní,
a konečně bylo potřeba provésti určité
korektury v dani pozemkové s ohledem na zastaralý
katastr daně pozemkové. Pokud se týče
výše daně pozemkové, byla pronášena
na veřejnost i řada nevěcných názorů
a nechyběly ani hlasy, zejména z kruhů socialistických,
aby daň pozemková byla zvýšena. Naproti
tomu naše strana vyslovila důtklivý požadavek,
aby zdanění zemědělského podnikání
bylo upraveno paritně se zdaněním ostatních
vrstev, podléhajících zejména všeobecné
dani výdělkové, tedy obchodu, živností
a průmyslu. Námitky pronášené
z některých stran, že celkové břemeno
daně pozemkové neodpovídá poměrům
předválečným, jsou úplně
nesprávné, poněvadž také výnosy
zemědělského podnikání zůstávají
daleko za výsledky předválečnými.
Cenové indexy u zemědělských výrobků,
třeba že nejsou správným měřítkem
s ohledem na znehodnocení zlata, zůstávají
u velké části zemědělských
výrobků pod indexem valutovým, zejména
u všech výrobků produkce zvířecí,
a všeobecně jsou hluboko pod indexem výrobků
průmyslových.
Nelze také přehlížeti, že majetek
zemědělců pozůstává
vesměs v realitách, podléhajících
přesnému zjištění a poměření
všech daní, takže vedle daně pozemkové
nepoměrně zvýšilo se zdanění
též daní příjmovou a novou daní
obratovou, kterou nesou zemědělci jak při
prodeji zemědělských výrobků
v paušálech, tak i při nákupu zemědělských
potřeb v cenách. Mimo to nutno zdůrazniti,
že výnosnost zemědělských podniků
je relativně daleko menší než u ostatních
výrobních odvětví, při čemž
výnos u malých a středních zemědělských
podniků jest v převážné míře
výnosem pracovním a ne kapitálovým.
Mnoho nesrovnalostí vykazuje též zastaralý
katastr daně pozemkové, a to jak v poměru
různých oblastí a bonity půdy, tak
i v poměru velikostních skupin, poněvadž
určené katastrální výnosy vyjadřují
jen průměrnou výnosnost jednotlivých
parcel bez zření na jiné okolnosti, jako
rozsah podniku, zcelenost půdy, poměry komunikací,
stupeň intensity, blízkost trhů, specialisace
výroby, průmyslové zpracování
a jiné, které vesměs doznaly různých
změn a mají rozhodující vliv na poměry
výrobní a výnosové.
Z těchto všech důvodů přednášely
kruhy zemědělské požadavek, aby daň
pozemková byla upravena na stejnou výši, jaká
odpovídá zdanění ostatních
vrstev u daně výdělkové, a zejména
aby podobného ulehčení dostalo se též
vrstvám malých a středních zemědělců.
Kdyby tomuto požadavku, zajisté spravedlivému,
mělo býti vyhověno, musela by daň
pozemková býti snížena téměř
na polovici. Z toho důvodu je též pochopitelno,
že byl vyslovován názor, aby daň pozemková
byla zrušena a aby daň výdělková
byla přenesena též na zemědělství.
Řešení toto bylo uznáno z ohledu daňové
techniky za neproveditelné. Obtížné
bylo by zejména pravidelné podávání
daňového přiznání každoročně
od tak velikého počtu malých a středních
zemědělců, což zajisté bylo by
nepříjemné jak našim zemědělcům,
tak i finanční správě. Vedle toho
zdaňovací prakse byla by odvislá převážně
od finančních orgánů, takže by
se z toho vyvinula rozsáhlá agenda rekursní,
jako u daně důchodové, kdežto dosavadní
daň pozemková na podkladě čistých
katastrálních výnosů jest stabilní,
což má velkou výhodu jak pro zemědělce
tak i pro finanční správu.
Toto stanovisko naší strany došlo uznání
u politických stran a tak dochází k nové
úpravě daně pozemkové, která
všem uvedeným požadavkům alespoň
částečně vyhovuje.
Nová daň pozemková bude míti tudíž
dvě složky, a to základní daň,
která bude také podkladem pro samosprávné
přirážky, a dále zvláštní
příspěvek do vyrovnávacího
fondu, určeného pro podporování okresů
a obcí, který nebude podkladem přirážek
samosprávných. Daň i zvláštní
příspěvek vyměřují se
na podkladě čistého katastrálního
výnosu násobeného u zemědělské
půdy 17 a u lesů 20. Z tohoto násobku činí
základní daň 2% a fondovní příspěvek
1·5%. Státní přirážky 200
až 400% samozřejmě odpadají. Jestliže
dosud byl násobek katastrálního výnosu
22·7 a státní přirážka u
zemědělské půdy 200% a u lesů
400%, byl tudíž násobek u půdy 68·1
a u lesů 113·5, kdežto podle nové úpravy
bude daň s příspěvkem tvořiti
násobek u zemědělské půdy 59·5
a u lesů 70, takže se zde projevuje snížení
celkového zdanění u zemědělské
půdy o 12·6% a u lesů 38·3%. Dosavadní
daň činila okrouhle 140 mil. Kč, a to z půdy
zemědělské asi 112 milionů Kč
a z lesů asi 28 milionů Kč, takže snížení
u zemědělské půdy obnáší
14·11 milionů Kč a u lesní půdy
10·72 mil. Kč, čili celkem 24·83 mil.
Kč.
Zvláštní výhoda byla sjednána
pro malorolníky ustanovením, že onen příspěvek
fondovní 11/2%ní neplatí
zemědělci, kteří nepodléhají
dani důchodové - tedy při existenčním
minimu 7000 až 11.000 Kč - a kteří s
ostatními členy své domácnosti nemají
v téže obci berní většího
pozemkového majetku než nejvýše s katastrálním
výnosem 120 Kč. Při porovnání
katastrálních výnosů vztahuje se tato
výhoda na zemědělce: v řepařských
krajích asi do 3 ha, v obilnářských
asi do 4 ha, v bramborářských asi do 6, případně
8 ha a v pícnařských asi do 12 ha. Podle
držby pozemkové tato výhoda se bude vztahovati
na více než 80% držitelů půdy a
podle přibližného odhadu asi na 30% půdy
zemědělské. Výhody té nebudou
ovšem požívati ti, kdož platí daň
důchodovou, zejména pokud jako živnostníci
nebo kapitalisté mají ještě jiný
zdroj příjmů než z půdy. Kdo
má pozemky v několika obcích, bude požívati
této výhody za své pozemkové vlastnictví
zvlášť v každé obci.
Výhoda ta znamená, že tito zemědělci
budou oproti dnešnímu stavu platiti toliko právě
polovici. Oproti ostatním zemědělcům,
kteří platí též fondový
příspěvek, platí tito malorolníci
méně o 43%. Celková výhoda vyjádřena
v absolutních cifrách obnáší
pro malorolníky asi 8 až 10 mil. Kč.
Z tohoto vylíčení je patrno, že zemědělci,
kteří platí daň z příjmu,
získávají z pozemkové reformy u daně
pozemkové slevu 12·6% a u daně důchodové
asi 40%. Naproti tomu zemědělci, kteří
neplatí daň důchodovou, tedy malorolníci,
domkáři, získávají z daňové
reformy výhodu tu, že mají daň pozemkovou
sníženou proti dnešnímu stavu o 50%.
Pokud se týče samosprávných přirážek
k dani pozemkové, možno poukázati na to, že
největší nebezpečí hrozilo našemu
zemědělství z vládní osnovy
právě u těchto přirážek.
Kdežto u všech ostatních daní měl
býti stanoven přirážkový limit
na 470% a toliko v případě amortisování
a úrokování dluhů limit 610%, měl
býti pro daň pozemkovou stanoven zvláštní,
tak zv. vážený průměr obecních
a okresních přirážek podle stavu z r.
1926, takže všechny přirážky u daně
pozemkové byly by obnášely v prvém případě
asi 1000% a v druhém případě asi 1300%,
tedy více než dvojnásobně než u
ostatních daní. Avšak podle nové úpravy
daně pozemkové bude se také na ni vztahovati
limit přirážek jako u ostatních daní,
tedy 470% a případně 610%. Tím se
stává, že hranice přirážek
se snižuje o více než 50%, při čemž
ovšem přirážková základna
se zvyšuje, a to u zemědělské půdy
o 50% a u lesů o 76%. Jak se projeví tato nová
úprava v našich obcích a okresích, odvisí
od individuelních poměrů, které mohou
býti velice rozmanité, avšak ve velkém
průměru možno odhadnouti, že také
přirážkové břemeno pro naše
zemědělství tímto způsobem
se zmenší asi o 15%. Jelikož se přirážky
platí ze základní daně 2%, platí
všichni zemědělci všechny přirážky
samosprávné ve stejné výši.
Otázka snížení daně pozemkové
při živelních pohromách upravuje se
zvláštním způsobem, a to zvláště
u půdy zemědělské a zvláště
u lesů. Ohledně půdy zemědělské
zřizují se u zemědělských rad
zvláštní fondy k tomu účelu,
aby z nich v případě živelních
pohrom byla poškozeným poplatníkům poskytována
náhrada daně pozemkové spolu se zvláštním
příspěvkem, jakož i přirážkami
samosprávnými, odpovídající
části naturálního výtěžku,
zničeného živelní pohromou. Do těchto
fondů zemědělských rad odvádí
stát 30% zvláštního příspěvku
1·5%ního a obce 10% daně pozemkové v
obci předepsané, a to v obou případech
s vyloučením lesní půdy. Tento fond
bude činiti asi 171/2 milionu Kč.
Přebytků fondu může býti použito
ku poskytování mimořádných
podpor hospodářsky slabým zemědělcům,
jimž se zřetelem na živelní pohromu je
potřebí zvláštní pomoci. V důvodové
zprávě, jakož i ve zprávě rozpočtového
výboru je vyslovena velmi správná myšlenka,
že tohoto fondu může býti použito
jako základu k vybudování veřejné
organisace živelního pojišťování
zemědělského, ke kterémužto účelu
byl povolen zákonem ze dne 4. července 1923, číslo
149, zvláštní fond ve výši 50 mil.
Kč, který později byl redukován na
40 mil. Kč. Proto je při této příležitosti
na místě, aby vysloven byl důrazný
požadavek, aby vláda tuto otázku zveřejnění
živelního pojišťování zemědělského
přivedla co nejdříve k parlamentnímu
projednání a s největším urychlením
předložila Národnímu shromáždění
připravené již osnovy o pojištění
krupobitním a o pojišťování proti
pádu dobytka.
Pokud se týče živelních pohrom u lesů,
přiznává se sleva daně pozemkové
na zvláštní žádost u berní
správy podané, a to v těch případech,
když dřevní porost byl zničen aspoň
na čtvrtině plochy celého spojeného
lesního komplexu, témuž majiteli náležejícího.
Se slevou daně je spojena i sleva zvláštního
příspěvku 1·5%ního, avšak
neslevují se samosprávné přirážky.
Tato celková úprava daně pozemkové
znamená spravedlivé zlepšení proti dosavadnímu
stavu a bude zajisté uvítána všemi vrstvami
našich zemědělců jakožto částečné
zmírnění dosavadního břemena.
Daň výdělková, třebaže
se nevztahuje na zemědělské podnikání,
dotýká se přece jen některých
zemědělských zájmů. Ze zemědělců
platí ji toliko pachtýři, vyjma pachtýře
malé, kteří hospodaří sami
nebo přibírají dělníky toliko
občasně a výjimečně. Proti
dosavadnímu stavu formuluje se jasněji osvobození
zahradnictví od daně výdělkové,
vyjma ovšem zahradnictví obchodní, provozované
po živnostensku. Tato otázka zasluhuje ještě
přesného objasnění v prováděcím
nařízení, aby toliko obchodní podnikání
tohoto druhu bylo podrobeno dani výdělkové.
Jasnější formulace dostává se
též ustanovení, že od daně výdělkové
je též osvobozeno vedlejší zaměstnání
provozované zemědělci, a toliko dočasně,
nikoli po živnostensku, jakož i prodej takto zhotovených
výrobků. V zákoně se výslovně
uvádí, že sem spadá povoznictví,
orání za mzdu, výroba dřevěného
nádobí, dřeváků, dřevěných
krabic, tření lnu a pod.
Základní daňová sazba u této
daně stanoví se na 21/2%,
avšak z ohledů sociálních byly přiznány
menším poplatníkům četné
výhody. Tak především jest ustanovení,
že z prvních 30.000 Kč daňového
základu snižuje se sazba na půl procenta, kterážto
výhoda přiznává se všem poplatníkům
- zde se hovoří o tom zvláštním
způsobu proštaflování - takže daň
potom vykazuje určitou progresi na rozdíl od daně
pozemkové, která je lineární, stabilní.
Vedle toho je zavedena řada dalších výhod.
Za každého společníka, pracujícího
v podniku, zvyšuje se uvedená, níže zdaněná
částka o další obnos 30 tisíc
Kč. Při daňovém základu do
15.000 Kč činí sazba 1/4%
a při daňovém základu do 7000 Kč
činí sazba 1/3%. Při
daňovém základu do 4000 Kč je úplné
osvobození od daně a poplatník platí
toliko samosprávné přirážky,
vypočítávané na podkladě sazby
1/8%.
Při podnicích, jejichž výnos je podmíněn
osobní činností, snižuje se daň
o 20%. Zvláštní výhody se poskytují
nuzným poplatníkům, jakož i starším
poplatníkům daně výdělkové.
Při zavádění nové výroby,
která se oceňuje s hlediska národohospodářského,
může býti poskytnuta dotčeným
interesentům sleva daně výdělkové
na dobu 5 až 10 let. Při novostavbách budov
a rekonstrukci strojů přiznává se
mimořádná amortisace po dobu 5 roků,
a to jak u daně výdělkové, tak i u
daně důchodové. Další výhoda
spočívá v tom, že daň výdělková
s přirážkami se odpočítává
od daňového základu, což souvisí
s pojmem ryzího výtěžku, který
je tu základem zdaňovacím.
To jsou zajisté všechno pronikavé výhody,
které se přiznávají u daně
výdělkové pro široké vrstvy,
zejména malé živnostníky. Jsem pevně
přesvědčen, že u nás živnostníci
na venkově uvítají tyto úlevy jako
úspěch naší politiky.
Pokud se týče zvláštní daně
výdělkové, poukazuji na to, že sazba
u této daně byla snížena z dosavadních
10% na 8% a vedle toho vybírá se zvláštní
rentabilitní přirážka, odstupňovaná
podle výnosnosti podniku od 2% do 6%. Při úpravě
této daně byly zachovány též
určité výhody pro zemědělská
společenstva, kteréžto výhody jsou odstupňovány
asi trojím způsobem. Úplné osvobození
přiznává se těm družstvům
zemědělským - nákupním, výrobním
nebo prodejním, strojním atd. - která podle
svých stanov a také ve skutečnosti nevyplácejí
žádného čistého zisku mezi své
členy. U jiných družstev, která vyplácejí
eventuelně čistý zisk v jisté míře
svým členům, je třídění
na dvě skupiny, a to: družstva, která udržují
obchodní spojení jen se svými členy,
mají daňovou sazbu 2‰ ze základního
kapitálu, pokud podle stanov a ve skutečnosti, jak
jsem říkal, omezují činnost svou na
své členy; družstva, která neomezují
činnost na své členy, podléhají
zdanění, a to na základě docíleného
ryzího výtěžku jejich činností
sazbou, která se pohybuje od 2 až do 5%. Mimo to rentabilitní
přirážka je stanovena od 2 do 4%. Úplného
osvobození také požívají okresní
hospodářské záložny, pokud omezují
svou činnost na zužitkování vlastních
kapitálů.
Předmětem daně domovní jsou všechny
budovy, při čemž však jsou osvobozeny
od této daně takové budovy, které
slouží výlučně a trvale pro účely
výrobní, a výslovně je řečeno
v zákoně, že jsou osvobozeny od daně
domovní všechny ty prostory, které slouží
k účelům polního hospodářství.
Tím byly odmítnuty všechny pokusy, nesoucí
se k tomu, aby také u zemědělství
některé budovy hospodářské
byly podrobeny dani domovní. Sazba daňová
je poměřena u domovní daně třídní
nízkými obnosy - za 1 místnost 5 Kč,
za 2 místnosti 10 Kč, za 3 místnosti 15 Kč
a za 4 až 5 místností 30 Kč - což
znamená zajisté výhodu pro budovy našich
venkovanů, jmenovitě našich zemědělců.
Činžovní daň se sazbou 8% z nájemní
hodnoty měla býti podle vládní osnovy
rozšířena na všechny obce, kde je pronajata
aspoň čtvrtina místností. Z toho hrozilo
nebezpečí, že by celá řada venkovských
obcí byla vtažena do zásahu daně činžovní,
která je ovšem daleko vyšší než
domovní daň třídní. Na návrh
našich zástupců byl uplatněn požadavek
a také je navrhováno v upravené osnově
zákona, že podmínkou tu je ne čtvrtina,
nýbrž třetina pronajatých místností.
Ohledně daně rentové činím
toliko malou zmínku, že od této daně
jsou osvobozeny selské výměnky, pokud se
odvádějí převážně
z výtěžku postoupeného zemědělského
majetku a nepřesahují míru v místě
obvyklou.
Přistupuji k posouzení další osnovy
o finančním hospodářství samosprávných
svazků. Tato úprava může býti
přivítána potud, pokud vyjadřuje správnou
tendenci, aby také naše samospráva zaváděla
již pronikavěji úspornost a snižování
samosprávných přirážek, tím
spíše, když tak činí i stát,
který spoří ve svém rozpočtu
a přikročil k pronikavému odbourání
a snižování daní, zejména přímých.
Při tom nutno ovšem na obranu naší samosprávy
zdůrazniti, že převážná
většina našich obcí a okresů, zejména
naše obce venkovské skutečně hospodařily
dosud velmi úsporně a šetřily poplatníky
před velkým vydáním. Ze skrovných
často prostředků naše samospráva
lokální plnila velké úkoly v ohledu
hospodářském, kulturním i sociálním
a prováděla namnoze důležité
akce všeobecného, celostátního významu,
na které vlastně by se měla vztahovati péče
státní.
Proto možno předpokládati, že přísná
ustanovení nového zákona budou doléhati
především na ty obce a okresy, které
často pod vlivem neodpovědných a neplatících
činitelů zacházely přes hranice rozumné
hospodárnosti, plýtvaly namnoze penězi svých
poplatníků a přicházely do nezdravého
a příliš tíživého zadlužení.
Tento zjev bylo by možno dobře posouditi, kdyby byl
k disposici podrobný materiál statistický
o zadlužení našich obcí. Jako ukázka
mohou sloužiti data sestavená za rok 1926 pro Moravu
a Slezsko. Všechny obce v těchto dvou zemích
v počtu 2917 měly dluhů 1.100 mil. Kč.
Z toho však 87 měst mělo dluhů 920 mil.
Kč, kdežto na ostatní obce v počtu 2830
připadalo toliko zbývajících 180 mil.
Kč. To jsou většinou obce venkovské
a menší města, které hospodařily
úsporně, kde bylo rozumné nazírání
na veřejné hospodaření a kde i tyto
dluhy byly založeny na rozumné hospodářské
akci, zejména na elektrisaci.