Úterý 3. května 1927

Začátek schůze v 10 hod. 23 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Zierhut.

Zapisovatelé: Petrovič, Rýpar.

197 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Gažík, dr Mayr-Harting, Najman, dr Srdínko, Šrámek, dr. Tiso.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 77. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi posl. dr Dolanskému, inž. Nečasovi, Tayerlemu pro neodkladné záležitosti; na tento týden posl. Hauptovi a dr Slávikovi z rodinných důvodů, posl. Grebáči-Orlovu pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvil se posl. Buříval.

Lékařská vysvědčení předložili posl. Surovjak, inž. Kallina, Kyncl.

Došla oznámení o změnách ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické posl. Bergmanna za posl. Buřívala; klub poslanců "Vereinigter parlament. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" posl. Stenzla za posl. Eckerta.

Předseda: Došly naléhavé interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Naléhavé interpelace:

posl. Remeše a soudr. ministru pošt a telegrafů o zadání dodávky automatických telefonních stanic,

posl. Simma a druhů vládě o provádění nutných opatření v jablonecké průmyslové oblasti.

Předseda: Došel dotaz. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotaz posl. dr Koberga ministru soc. péče o příspěvku na sanatorní léčení Josefu Kuntscherovi, oficiálu ve výslužbě z Německého Jeseníku (č. D 746-II).

Předseda: Přikazuji výborům zahraničnímu a živnostenskému:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

994. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not v Angoře dne 24. března 1927.

Předseda: Přistoupíme k projednávání pořadu dnešní schůze:

Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

Rozpočtový výbor, jemuž předloha tato přikázána byla ve 48. schůzi poslanecké sněmovny dne 18. listopadu 1926, stanovil zpravodajem p. posl. dr Hnídka.

Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl dr Hnídek: Pane předsedo, dámy a pánové! Přistupujeme právě k projednávání jednoho z nejdůležitějších zákonů, který znamená mezník v hospodářském životě naší republiky. (Výkřiky posl. Hackenberga.) Jestliže jsme se věnovali dosud výstavbě našeho státu po stránce politické v užším slova smyslu, je nanejvýš nutno, abychom větší ještě péči věnovali výstavbě republiky po stránce hospodářské. Hospodářská politika musí v tomto období parlamentním býti předmětem obzvláštní naší péče. Vždyť konec konců od hospodářské prosperity státu závisí všechno ostatní. Co by nám byly platny nejkrásnější zákony, ať se týkají kulturních a jiných statků, kdybychom upadali hospodářsky, kdybychom neměli tolik hmotných prostředků, abychom mohli ty zákony provádět.

Od hospodářského života závisí život politický, hospodářský úpadek je spojen s úpadkem politickým. Řekl-li jsem, že naše zákonodárství musí věnovati hlavní péči hospodářskému životu, znamená to, že budeme dělati zákony, které naše hospodářství podporují přímo nebo odstraňují všechno, co tomuto hospodářství je na škodu.

Netajíme se nikterak, že zákonodárná práce, která má za předmět život hospodářský, je obtížnější, nesnadnější, odpovědnější než kterákoli jiná, ale zato také je záslužnější. Zajistiti existenci hmotnou všech vrstev obyvatelstva jest jistě první povinnosti státu a sborů zákonodárných.

A dnes přistupujeme v plenu sněmovny k jednomu ze zákonů, které mají sejmouti s výroby naší velkou tíhu, která brzdila a znesnadňovala naši výrobní a konkurenční schopnost, totiž k zákonu, který má snížiti veřejná břemena, tížící naši výrobu veškeru, ať již prvovýrobu nebo výrobu průmyslovou. Je to zákon o úpravě přímých daní, dále zákon o úpravě finančního hospodářství autonomních svazků a zákon o stabilisačních bilancích.

První zákon obecně se nazývá reformou daňovou, ač to není název přiléhavý a docela správný. My tímto zákonem žádné velké reformy vlastně neprovádíme. Taková reforma dnes ještě ani není možna.

Není možna z té příčiny, že dnes nejsou hospodářské poměry ještě tak ustáleny, abychom mohli vytvořiti definitivní zákon o berní reformě. Nejsou pevně ustáleny hospodářské poměry světové a následkem toho ani hospodářské poměry naše. Teprve, až budeme moci říci, že hospodářský život je tak ustálen, že nedozná v dohledné budoucnosti změn, teprve potom budeme pomýšleti zavést nový systém berní. Zatím musíme se spokojiti s takovou úpravou berní, která je nutna pro náš dnešní hospodářský život, jak se jeví dnes.

Pravé berní reformě je dále na překážku neustálenost důchodů všech vrstev obyvatelstva, což ostatně souvisí s neustáleností hospodářskou. Kdybychom provedli velkou berní reformu dnes, podle dnešních důchodů, není vyloučeno, že by ji bylo nutno měniti při změně výše důchodů.

Musíme se tedy zatím spokojiti s takovou úpravou berní, která odpovídá hospodářským poměrům, jak jsou stabilisovány dnes.

Jistě není nikoho tajno, že taková úprava berní je naprostou nutností. Ovšem připomínám, že dosud jsme byli zvyklí zjevu, že mluvilo-li se o úpravě, znamenalo to zvýšení. Nyní má tomu být naopak, totiž úprava směrem dolů, totiž snížení.

Příčiny nutnosti úpravy berní jsou především tyto:

1. Je to přetížení všech výrobních odvětví veřejnými břemeny.

Srovnáme-li zatížení výrobních odvětví jednotlivých států, vidíme, že nejsme na místě posledním.

Nemáme bohužel přesné statistiky, která by nám řekla, jaké procento z výrobních nákladů pohltí veřejná břemena. Není to zjištěno u nás ani v cizině a proto také nemůžeme si udělati mezi námi a cizinou přesný poměr, nýbrž pouze přibližný a srovnati zatížení naše se zatížením zahraničním; a tu vidíme, že stojíme právě uprostřed.

Následek tohoto zatížení pak jest, že nejsme schopni konkurence se státy, kde je výroba zatížena břemeny menšími. Jaké jsou pak další důsledky toho zjevu, nemusím snad vykládat: nezaměstnanost, snížení životní úrovně, úpadek kulturní atd.

Mluvím-li zde o zatížení veřejnými břemeny, podškrtávám slovo veřejnými. To neznamená jen břemena, kterými zatěžuje výrobu stát, znamená to břemena, kterými je výroba zatížena vůbec, tedy také autonomními svazky.

Musíme posuzovati všechna břemena jako jeden celek. Nemělo by přece smyslu, kdybychom chtěli snižovati břemena státní a nechat beze změny břemena, která jsou daleko tíživější břemen státních, totiž břemena, která ukládají autonomní svazky. Mohli bychom býti pak svědky zjevu, že stát, aby podporoval výrobu, zřekne se určité výše svých příjmů, plynoucích z daní, a autonomní svazky by pak mohly nejen nesnížiti přirážky dosavadní, nýbrž dokonce je zvýšiti. Stát by přišel o příjmy a výrobě by se nepomohlo.

A musí každý národohospodář uznati, že státní břemena, zvláště daně, nejsou daleko tak tíživá jako přirážky autonomních svazků.

Chceme-li tedy prospěti výrobě úpravou daní, je naprosto nutno pari passu upraviti přirážky autonomních svazků.

Jak vzrostla břemena tato, je viděti z těchto několika cifer:

V Čechách r. 1910 bylo zemských přirážek 95%, okresních 36·5%, obecních 48·8%; r. 1922 již bylo zemských přirážek 164·3%, okresních 297·6%, obecních 211·7%; r. 1926 okresních přirážek 296%, obecních 421%. Na Moravě roku 1910 bylo průměrné procento přirážek zemských 58·3%, okresních 42·7%, obecních 60·2%; r. 1922 bylo zemských 241·5%, okresních 179·8%, obecních 211·7%; r. 1924 - z r. 1926 statistiky nemám - bylo obecních přirážek na Moravě 464·8%. Ve Slezsku bylo r. 1910 přirážek zemských 71·8%, okresních 30%, obecních 80%; r. 1922 bylo zemských 179·8%, okresních průměrně 192·1% a obecních 211·7%. To jsou průměry. Ovšem že v některých obcích přirážky byly daleko nižší, v některých obcích dokonce nebylo přirážek žádných. Zato však v některých jiných obcích pohybovaly se přirážky kol 1000% a dokonce nad 1000%, tak na př. v severočeských okresích Most, Chomutov, Horní Litvínov. Tam je řada obcí, které mají 1300%, 1400% až 1500% veškerých přirážek. Tak na př. v Kopistech bylo veškerých přirážek r. 1926 1713%, v Rosenthalu 1951%, v Chudeřině 1568% atd. atd.

Ovšem nemělo by smyslu, kdybychom prostě omezili autonomní přirážky a nechali nepovšimnuty příčiny vzrůstu těchto přirážek. Chceme-li odpomoci zlu, musíme léčiti příčiny zla.

Nesmíme zapomenouti, že při změně volebního řádu do obcí bylo změněno též částečně obecní zřízení a podle něho měly některé obory obecní správy přejíti na stát.

Stát však nemohl, jak se později objevilo, tato břemena převzíti, ta zůstala obci všechna a důsledek pak se musil nutně dostaviti ve formě zvýšení obecních přirážek.

Mimo to rozličné zákony naložily obcím různá břemena platová a nepostaraly se o úhradu, a ta ovšem se hledala zase v přirážkách.

Některé obce ovšem snažily se všemi silami, aby za nesnadných poměrů hospodařily dobře a šetrně. Vidíme dokonce, že některé i s velkým sebezapřením snižovaly přirážky, jen aby podniky v nich umístěné mohly vyráběti a tím obyvatelstvu poskytovaly existenční podmínky; ale na druhé straně byly obce, které beze všech ohledů pouštěly se do podniků velmi nákladných, a následek této nešetrnosti jevil se pak v tisíciprocentních přirážkách. V těchto obcích pak to došlo tak daleko, že podnikatelé musili zastaviti výrobu, poněvadž se ztrátou pracovati nemohli.

Tyto zjevy nutno odstraniti, upraviti, a to je úkolem zákona o hospodářství autonomních svazků, který bude projednáván současně se zákonem o úpravě berní.

Tíživost veřejných břemen mohli bychom nejlépe posouditi srovnáním výše břemen předválečných s břemeny dnešními. Ovšem srovnání toto je velice nesnadné, poněvadž neznáme dobře poměru důchodu předválečného k poválečnému. Důvodová zpráva k vládnímu návrhu pokouší se udělati takovéto srovnání aspoň k r. 1922. Podle této zprávy připadlo na jednu hlavu veřejných břemen všech, státních i samosprávných, v celé republice 786 K papírových.

Předválečné břemeno v letech 1911 až 1913 činilo v celé republice 75. Srovnáme-li nyní tato břemena tak, že převedeme břemeno z r. 1922 na břemeno z r. 1911 až 1913 podle indeksu velkoobchodního, přijdeme k výsledku, že zvýšení břemene je asi o 6%. Vezmeme-li v úvahu ještě dávku z majetku, je zvýšení 20%ní.

Převedeme-li břemeno z r. 1922 na břemeno z r. 1911 až 1913 podle indeksu životních nákladů, je zvýšení o 46%, s dávkou z majetku o 65%. Srovnáním prostých cifer 786 Kč poválečných a 75 K před válkou vidíme, že je zvýšení desetinásobné.

K tomuto výsledku dojdeme podle důvodové zprávy k vládnímu návrhu, měříme-li zatížení indeksem cenovým, ať podle indeksu cen velkoobchodních nebo podle indexu cen životních nákladů.

Ale toto srovnání tíživosti poválečné a předválečné není správné. My musíme tíživost měřiti násobkem důchodu. A, jak už jsem řekl, v tom spočívá velká obtíž. Nemáme totiž potřebných statistických dat, abychom toto srovnání podle násobku důchodu mohli provésti. My totiž nevíme, mnoho-li ze svých důchodů poplatník odváděl na daně před válkou a mnoho-li po válce. Ale i při tom můžeme bezpečně usuzovati, že daně absorbují po válce daleko větši procento důchodu, nežli před válkou. A v tom je právě ta tíživost veřejných břemen.

Úprava veřejných břemen musí pak spočívati v tom, že upraví se výše jejich tak, aby neodčerpaly z důchodu více, než je snesitelno, aby neodčerpaly více, než co může poplatník bez ohrožení životní existence postrádati.

2. Druhá příčina nutnosti úpravy berní spočívá v legislativní neuspořádanosti této otázky:

Máme takové množství zákonů a předpisů daňových, že je jakákoliv přehlednost úplně vyloučena. Jednak máme množství zákonů a předpisů starých - na př. u činžovní daně je jich 540 - i nových, již této daně se týkajících, je 73. Tyto zákony a předpisy jsou tak rozptýleny i po zákonech, týkajících se i materií jiných, že nelze jich ani dobře najíti.

Dále nesmíme zapomínati, že u nás platí o berních zákony rakouské, uherské a německé. Z toho vyplývá nutnost unifikace a kodifikace těchto zákonů. Je nemyslitelno, aby u nás platilo trojí právo, rakouské, uherské a německé. Je proto nejvyšší čas, aby byla provedena unifikace a kodifikace těchto zákonů.

3. Konečně třetím důvodem úpravy berní je nutnost uvésti v soulad zákony berní s novými hospodářskými poměry. Je nesporno, že válka rozrušila celý hospodářský život celé Evropy a tedy také u nás. Nastaly veliké změny, kterým neodpovídalo staré zákonodárství. Je nutno tedy zákonodárství přizpůsobiti novým hospodářským poměrům.

My můžeme přikročiti dnes již k úpravě daňové, poněvadž máme splněnu jednu nevyhnutelnou podmínku pro tuto úpravu - máme totiž stabilisovanou měnu. Bez této podmínky nebyla by vůbec jakákoliv úprava berní možna. Neděláme úpravu proto, jak je řečeno v důvodové zprávě k návrhu vládnímu, že máme ustálenou měnu, ale můžeme ji dělati proto, poněvadž máme měnu stabilisovanou. Příklad máme na dávce z majetku a z přírůstku na majetku. Také tento zákon měl míti jako předpoklad stabilisovanou měnu. Ale poněvadž jí nebylo, dostavily se zhoubné následky, které jsme musili korigovati novelou zákona o dávce z majetku a přírůstku na majetku.

Důležitým předpokladem úpravy berní je to, čemu říkáme čistý stůl. Já pokládám tento čistý stůl za jeden z nejdůležitějších předpokladů. Bez něho nebyla by nám vůbec úprava jakákoli naprosto nic platna. Co by nám byla platna úprava, kdybychom se brodili dále v těch stálých nedoplatcích, dodatečných předpisech, rekursech atd., krátce v tom administrativním chaosu berním?

Vždyť ta administrativní neuspořádanost jest také jednou z příčin, proč se volá po berní reformě. Ta nejistota a neuspořádanost nejvíce tíží a také vyvolává u poplatnictva nejvíce nespokojenosti a zlé krve.

Dodnes neví poplatník, kolik a nač, na které daně má zaplaceno, a kolik má vlastně ještě platiti. Příčinou tohoto zjevu je, že nebyly daně á tempo předpisovány, zůstávaly stále resty, a dále že rekursy proti daňovým předpisům nebyly včas vyřizovány. To mělo pak za následek naprostý zmatek poplatnictva.

Sem patří také dnešní způsob účtování daní. Dnes se totiž účtují všechny daně, mimo daň obratovou, najednou dohromady. Platby na jednotlivé daně se nerozlišují, takže vlastně poplatník neví, kterou daň má zaplacenu nebo kolik má na kterou ještě platiti.

Poplatníci dostávají šeky, na kterých je vyznačena jednou cifrou suma všech daní i přirážek. Tím ztrácí poplatník nutnou evidenci o svých daních a dále též o přirážkách. Dnes vůbec nikdo neví, kolik platí přirážek, a pak odnáší to stát, jakoby všecky ty obnosy připadly státu, a zatím daleko větší část z této sumy, na šeku označené, připadne autonomním svazkům, menší část státu. Tím se poplatnictvo zbytečně mate a vyčítá státu vysoké daně, ovšem neprávem.

Zmínil jsem se již, že velkým zlem byly resty v předpisech daňových. Do letošního roku byly předpisovány daně za několik let najednou, a tu ovšem objevily se na platebních rozkazech sumy, nad kterými se poplatníkům v pravém slova smyslu točila hlava a které najednou zaplaceny býti nemohly bez ohrožení existence. Bylo proto třeba zvláštního zákona o úlevách daňových.

Velký zmatek byl vyvolán nedostatkem kontaktu mezi berním úřadem a berní správou. Berní úřad posílal šeky bez ohledu na platební rozkazy, a často se stávalo, že buď poplatník měl přeplaceno anebo se objevily velké nedoplatky, ač poplatník řádně platil.

Krátce a dobře v dnešních poměrech berních dosud existuje největší chaos, který musí býti odstraněn ještě dříve, nežli zákon o úpravě přímých daní bude uveden v život.

Tento chaos má kořeny své v přetížení úřednictva, kterého po převratu bylo užíváno ke všemu jinému, jenom ne k předpisováni daní.

S tím souvisí dále nejistota obcí o přirážkách. Obce na př. projednaly rozpočty na základě určité přirážkové base. Ale během roku byly daně některým podnikům snižovány podle zákona o úlevě daní a následek byl, že musely obce přirážky, namnoze již vybrané, vracet.

Nebo nemohly být přirážky ani stanoveny, poněvadž daně, zvláště podnikům novým, nebyly po kolik let vůbec ještě předepsány.

Dále se berní úřady zdráhaly vyplácet obcím a okresům přirážky s odůvodněním, že daně z té které obce nebo okresu nejsou přirážkami zaplaceny. Tedy i zde byl chaos.

Jak již řečeno, tento chaos musí býti odstraněn, a to co nejdříve, musí býti odstraněn. mají-li podle nové úpravy berní nastati normální poměry.

Nesmíme dále také zapomenouti, že máme nedoplatků na daních podle poslední uzávěrky úřední za r. 1924 kolem 4 miliard. Ovšem, že tyto 4 miliardy bude těžko vymáhati, že něco se musí sleviti, ale přece jen tato otázka musí býti chtěj-nechtěj vyřešena.

Jsem si ovšem plně vědom obtížnosti tohoto úkolu a finanční správu čeká ještě mnoho práce, ale je to práce nutná, která musí za každou cenu býti provedena.

Výměry daní jsou již skoro úplně hotovy a letošního roku budou vyřízeny také rekursy, takže můžeme doufati, že příštím rokem už se dostaneme do normálních poměrů, co se týče předpisování daní. Ministr financí pak slíbil upraviti také otázku vyúčtování daní, takže každý poplatník koncem roku dostane od berního úřadu konto, ze kterého bude přesně věděti, kolik má platiti na kterou daň, kolik na přirážky a kolik již zaplatil. Bude míti tedy přesný obraz své povinnosti. Toto opatření o vyúčtování daní opírá se o § 273 společných ustanovení.

Až bude všechno staré uspořádáno, pak teprve bude cítiti novou úpravu daňovou. Bez tohoto uspořádání úprava ta vůbec by pociťována nebyla.

Po tomto úvodu budiž mně dovoleno, abych přešel k výkladu zákona o přímých daních.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP