Čtvrtek 7. dubna 1927

Nemocenským pojišťovnám bylo s poukazem na zobchodnění státních pošt a telegrafů odňato vyměrkování poštovného hlavně vlivem bývalého ministra pana dr Fatky a jemu podřízeného sekčního šefa. Upozornili jsme několikráte pana ministra dr Fatku, že nemocenské pojišťovny budou nuceny používati osobního doručování k některé části své agendy na místě zasílání poštou. Upozornění to bylo vzato p. ministrem na vědomí. Mohu to jako úředník Ústředního svazu nemocenských pojišťoven doložiti korespondencí s ním. Nyní však se nám s několika stran oznamuje, že státní správa resp. ředitelství pošt a telegrafů zakročuje proti osobnímu doručování, zejména platebních výměrů, hrozí pojišťovnám tresty a že dokonce poukazuje důchodkové kontrolní úřady, aby případy ty zjišťovaly a oznamovaly je k potrestáni. Činí to s poukazem na císařský patent čís. 47 z 5. listopadu 1837, který prý vyhražuje veškerou dopravu dopisů a periodických spisů pro státní regál. Argumentace tato není však správná, poněvadž citovaný patent stanoví v §u 12 výslovně, že ze státního regálu je vyňata doprava dopisů a periodických spisů, jestliže se děje sluhou, vlastním poslíčkem neb vůbec nějakou osobou, náležející k domácnosti adresáta či odesílatele, anebo osobou i tomuto doručování najatou v tom případě, když ani odesilatel ani příjemce nezaměstnávají se sbíráním a odesíláním dopisů a časopisů za plat.

Z jiných stran se zase hlásí, že státní úřady, zejména okresní správy politické, když zasílají nemocenským pojišťovnám některé záležitosti k vyjádření, označují tuto korespondenci za podrobenou poštovnému, které platí adresát. Konkretní případ zejména provedla okresní politická správa v Náchodě.

Na všechny tyto případy jsme poukázali, žádali jsme nynějšího ministra pošt pana dr Noska a ministra financí pana dr Engliše již před řadou týdnů o vyšetření, ale nadarmo. Nebylo nám sděleno nic a tyto případy se stále množí.

Jako další doklad toho jak podporuje státní správa soc. pojištění slouží případ brněnský. Zemská správa politická na Moravě vydala výnos, že za každé vyřízení poptávky po adrese má se požadovati 5 Kč za úřední výkon. Podle výnosu poskytuje se osvobození od této dávky úřadům státním, zemským a městu Brnu. Okresní nemocenská pojišťovna v Brně v plném vědomí svého práva dožadovala se, aby byla přijata také mezi ony ústavy a korporace, které osvobození toto používají. Požadavek ne nesprávný, ne apelující na to, že nemocenská pojišťovna vykonává obor veřejnoprávní charitativní činnosti, který zasluhuje, aby naň byl vzat zřetel, nýbrž požadavek opírající se přímo o ustanovení zákona č. 221 z 9. října 1924 o sociálním pojištění, který ve svém §u 255 stanoví: "Úřady, soudy a veřejné instituce i korporace jsou povinny vyhověti žádostem, jež pojišťovny podle tohoto zákona zřízené na ně vznesou, podporovati i jinak všemožně tyto pojišťovny a podávati jim sdělení důležitá pro provádění pojištění a jejich správu. Nemocenské pojišťovny jsou zejména oprávněny dožadovati se spolupůsobení politických a obecních úřadů k vypátrání zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají osoby podrobené pojistné povinnosti podle tohoto zákona, a k vyšetření poměrů rozhodných pro pojistnou povinnost těchto zaměstnanců a jejich zařadění do mzdových tříd."

Policejní ředitelství v Brně odepřelo bezplatné sdělování adres s odvoláním na výnos zemské správy politické a nedalo zcela nic na předpis zákona. Není to stížnost malicherná, neboť nemocenské pojišťovny potřebují k řádnému vedení své agendy, aby byly zjišťovány adresy, a to jak zaměstnavatelů, tak i zaměstnanců. Vyžadují to v zájmu pojištěnců, aby mohly sledovati jejich pobyt a jejich pokračování v pojištění. Nemáme v tom viděti zlý úmysl nynějšího režimu? Můžeme v tom spatřovati, že stát podporuje zákon o sociálním pojištění?

Sluší říci, že dodnes státní režim na podkladě zákona 221 neučinil více, než že prováděl tyto šikany. Nemocenské pojišťovny byly odmítnuty se svým jistě oprávněným požadavkem, aby byla poskytnuta sleva jízdného pro dopravu nemocných, ať již do nemocnic či k léčení vůbec. I v tom je nutno spatřovati část soustavného ztěžování práce nemocenským pojišťovnám. Máme zjištěno, že jsou to státní úřady, které v řadě jiných otázek postupují výslovně proti účelu a smyslu zákona a úmyslu zákonodárců v jeho výkladu a nerespektují ani směrnic, vydaných Ústřední soc. pojišťovnou.

Tak na př. technická odbočka divisního provisního skladu č. 4 v Chrudimi odepřela a dosud odpírá platiti za zaměstnané dělnictvo nemocenské příspěvky za svátek 8. prosince 1926 i za jiné svátky. Když jsme v této věci si stěžovali panu ministru nár. obrany Udržalovi, neodpověděl. Není tomu ani týden, co máme možnost zaznamenati nový krok státní správy proti soc. pojištění. Vládním nařízením bylo povoleno lékárníkům zvýšení recepturních sazeb předpisových o celých 20%. Varovali a žádali jsme ministerstvo soc. péče, zdravotnictví a zásobování, aby zvýšení toto nepovolovaly, uvádějíce na zřetel obtížnou situaci nemocenských pojišťoven, které byly zákonem o soc. pojištění značně finančně postiženy. Byly jim sníženy příjmy téměř o 20% tím, že příspěvky byly sníženy ze 6% střední mzdy na 5%, tedy o 1/6. Důsledky toho se již dnes jeví a situace těchto ústavů sociálně-pojišťovacích je velmi svízelná. Bez ohledu na to, přichází však státní správa s podobnými dárky, aby jejich situaci ještě zhoršila.

Neslýchaný postup státních úřadů proti zákonu o soc. pojištění je zřejmý také z nedávného rozhodnutí okresní správy politické v Benešově, která rozhodla ve věci stížnosti zemědělských zaměstnavatelů, že zemědělští zaměstnanci v těch okresích, kde nejsou zřízeny zemědělské nemocenské pojišťovny, nepodléhají vůbec pojištění. Rozhodnutí to bylo učiněno nejen proti zřejmému smyslu zákona, že všichni zaměstnanci, vykonávající služby a práce ve smluveném poměru pracovním, jsou povinni pojištěním, nýbrž bylo učiněno také proti výslovnému znění zákona, který v §u 24 stanoví, že ti zaměstnanci, kteří nejsou pojištěni u některé jiné nemocenské pojišťovny, jsou povinni pojištěním u okresní nemocenské pojišťovny. I v tomto rozhodnutí vidíme jasně se zrcadliti dnešní mocenskou politiku agrární strany, které jsou k disposici všechny úřady, snadno náchylné k ovlivnění, i když to odporuje zákonu. Tomuto tlaku podléhají zejména někteří okresní hejtmani. Množí se nám stížnosti, že nemocenské pojišťovny jsou nuceny odpisovati příspěvky některým podnikatelům staveb, kteří, ačkoliv příspěvky od zaměstnanců vyberou, přece je pojišťovně nezaplatí a dovedou si zaříditi věc tak, že exekuce na ně zůstává bezvýslednou.

Zákonodárce předvídal tyto případy a stanovil v §u 168 zák. č. 221/1924, že úřad povolující provádění stavby je povinen vyrozuměti nemocenskou pojišťovnu a v případě jejího přání uložiti stavebníkovi, aby složil před započetím stavby kauci na pojistné v tom případě, že stavitel je nespolehlivý a již někdy pojistné zůstal dlužen. Žel, účinnost tohoto ustanovení má býti stanovena teprve nařízením ministra soc. péče.

Ústřední svaz nemocenských pojišťoven žádal již, aby toto prováděcí nařízení bylo vydáno. Bylo mu však odpověděno, že ministerstvo soc. péče nehodlá v dohledné době vydati toto nařízení, ježto prý by to škodilo stavebnímu ruchu. Je to náhle velký ohled na to, aby stavební ruch nebyl poškozován, asi proto, že šlo o prospěch sociálně pojišťovacích úřadů. Neboť, když se jednalo skutečně o podporu stavebního ruchu při projednávání zákona o stavebním ruchu, byla vypuštěna ona ustanovení, která umožňovala, aby také sociálně pojišťovacím ústavům mohla se poskytnouti státní záruka na stavby jimi prováděné. Tedy při této příležitosti, kdy to bylo více na místě, se na podporu stavebního ruchu nehledělo.

Jak je viděti, žádný úřad za nynějšího režimu, nejnižším počínaje a nejvyšším konče, nechce zůstati pozadu v tom, aby nečinil obtíže nemocenským pojišťovnám, provádějícím zákon o soc. pojištění dělnictva. V tom vidíme ohlas dnešního politického systému. A nemýlíme se. Připomínáme však velmi důrazně, aby si vláda a celá dnešní většina uvědomila, že politika hesla: "Moc tvoří právo" je velmi nebezpečná a velmi dvojsečná.

S tou otázkou souvisí ohlašovaná novela zákona čís. 221. Stále se tvrdí, téměř už před 1. červencem 1926, že zákon čís. 221, který pojišťuje dělníky vedle nemoci také v invaliditě a stáří, musí býti novelisován. Ve skutečnosti můžeme říci, že je snahou zákon kaziti, ne novelisovati k lepšímu. My jsme už na sjezdu pojišťoven minulého týdne uvedli, že kdyby šlo o novelisování, které by zákon lepšilo, museli bychom to vítati. Ale vidíme z porad, které se v té věci konají, ať ve straně lidové nebo agrární nebo nár.-demokratické, že jde fakticky o to zákon zhoršiti, zejména vyloučením mladistvých osob do 17 let z pojištění invalidního a starobního. Dal jsem si dnes zjistiti, kolik ztratí Ústřední sociální pojišťovna pojištěnců, když by zákon byl zkažen tak, že by byly vyloučeny všechny osoby do 17 let. Nejde dnes jen o učedníky; podle statistických zpráv by se vyloučilo z pojištění asi 300.000 duší. Podle důvodové zprávy uvedeného zákona máme míti pojištěnců 2,600.000. Když bude 300.000 duší, dělníků, zejména mladistvých a dělnic mladistvých vyloučeno, znamená to, že opravdu pojištění bude pokaženo.

Já jsem již uvedl u tuberkulosy, že u invalidity nejde jenom o osoby starší než 17 let, ale uváděl jsem zejména, že 25% osob, mužů i žen, stižených tuberkulosou jsou lidé do 17 let. Zejména to platí o učních, a o švadlenách a textilních dělnících. Je-li prospěchem pojištění ne snad jen z důvodů sociálních, ale z důvodů lidských, aby 300.000 lidí bylo z pojištění vyloučeno proto, že nedosáhli 17 let, nechť si to odpoví sami ti, kteří stále žádají novelisování zákona z tohoto hlediska.

"Prager Presse" z 5. dubna otiskla zprávu, že prý vláda připravuje sama novelu zákona z roku 1921. Potvrdí-li se tato zpráva, pak nutno mluviti o věrolomnosti těch, kteří dnes tvoří vládní většinu. Dovolám se zejména toho, že zákon čís. 221/24 nebyl dělán jenom socialisty. Kdyby tomu tak bylo, mnoho ustanovení v něm bylo lepšího rázu.

Už bylo mnohokráte řečeno, že zákon byl dílem kompromisu. Jestli však strany, jak jsem se doslechl dne 5. dubna, které mají vliv na konfederaci zaměstnavatelských organisací nechtějí dnes přijíti samy s návrhy, spoléhajíce na ministerstvo soc. péče, že ono se zhoršovacími návrhy přijde samo, pak je to pro tento resort zajímavá okolnost. Všichni zpátečníci, zejména fabrikanti a agrární zaměstnavatelé vědí, že jim nynější režim resortu ministerstva soc. péče dostatečně vyhoví.

Dělnictvo a všichni zaměstnanci, proti kterým jsou namířena všechna usnesení nynější majority a ovšem i slibovaná novelisace, mají strunu trpělivosti přepjatu a usnesení sobotního sjezdu 4 největších odborových ústředen, to potvrzuje.

My jen zatím na tyto věci upozorňujeme s připomenutím, že jsme si vědomi, a to nejen my sociální demokraté, ale zajisté i ostatní socialistické strany, že zatím dnes jsme v obraně proti zhoršení zejména zákonů soc.-politických, ale bude to hanba a ostuda světová, jestli zákon, který se ještě nemohl osvědčiti, u kterého se předpokládalo, že se s ním nehne do doby 150 týdnů, bude kažen tak, že budou vyloučeny ze starobního a invalidního pojištění osoby do 17 let, že bude těhotným ženám vzata podpora a že budou zejména někteří pojištěnci hůře placení vyloučeni z pojištění vůbec. To bude jen povzbuzením k tomu, aby dělnická třída se vzpamatovala, aby učiněno bylo opatření, aby v podobných plánech proti zákonu 221 se nemohlo pokračovati. (Výborně! Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším prihláseným rečníkom je pan posl. Šafranko, dávam mu slovo.

Posl. Šafranko: Panie a pánovia! Záverečné účty z r. 1924, predložené snemovni ku schváleniu jasne dokazujú, že celá hospodárska politika vlády tejto republiky je určovaná štabilizačnou snahou kapitalistov na úkor všetkých pracujúcich vrstiev tohoto štátu a hlavne na účet pracujúceho ľudu Slovenska.

Táto štabilizačná politika sa prejavuje v koncentrácii a v racionalizácii výroby, čo má za následok, že sa závody zastavujú, robotníctvo sa prepúšťa, výkonnosť pracujúcich je zvyšovaná a mzdy snižované atď. Mimo toho bremená daňové sú prevalené na bedrá širokých vrstiev konzumentov následkom nepriamych daní, a súčasne i pri priamych daniach sú robotníci, roľníci a maloživnostníci čím ďalej tým viac zaťažovaní.

O postupe koncentrácie, racionalizácie výroby a ich následky na Slovensku, pokiaľ mi to neúplný a nedostatočný materiál umožní, obšírne prehovorím a v mene pracujúcich Slovenska najrozhodnejšie protestujem proti tomu, aby pracujúci ľud Slovenska bol úplne ožobráčený a hospodársky zničený len preto, aby kapitalisti čím viac milionov mohli nahromadiť a svoju kapitalistickú nadvládu zabezpečiť.

V prvom rade chcem niekoľko slovami objasniť hospodársky stav priemyslu, ohľadne odbytu jeho produktov. Všeobecná odbytová kríza následkom uzavretia hraníc Maďarska, Rumunska. Poľska atď., kde slovenský priemysel 70% svojich produktov na trhu umiesťoval, vzhľadom na existenciu slovenského priemyslu intenzívnejšie sa prejavuje. Na domácom trhu nieto dostatočného odbytu a v historických zemiach následkom tarifnej politiky a inej hospodárskej a geografickej nevýhody nemôže konkurovať s vyspelejším priemyslom v zázemí.

Českí kapitalisti a ich vláda miesto toho, že by slovenskému priemyslu pomohli v tejto ťažkej hospodárskej situácii, vydali heslo: Odbúrať priemysel na Slovensku, agrarizovať toto a zadovážiť odbyt svojím výrobkom a tým dosiahnuť čiastočnej štabilizácie kapitalizmu v Československu. Toto heslo je prevádzané na Slovensku čím ďalej tým bezohľadnejšie a jeho účinky, ako z nížuvedených dokladov jasne vysvitá, pre pracujúci ľud Slovenska stávajú sa nesnesiteľnými.

Mám pri ruke presnú štatistiku o stave priemyslu jednotlivých odborov, ako v textilnom priemysle r. 1918 na Slovensku bolo: 20 závodov na vlnu, 7 závodov bavlnených, 18 závodov ľanových a konopných, 17 barviarieň a 6 závodov na rôzné textilné výrobky, dohromady 60 závodov, v ktorých bolo zamestnané 16.952 robotníkov. Dnes v odbúravaní textilného priemyslu je táto situácia: Okolo 11.000 robotníkov bolo prepustené a len asi 6000 robotníkov je ešte zamestnané, t. j. asi 70% robotníctva pracujúceho v tomto obore bolo vyhodené na dlažbu. Ani po tomto strašnom odbúravaní tohoto odboru nebola dosažená možnosť zbývajúcim závodom plného zamestnania.

V textilnom závode v Apatovej, ktorý prináleží žilinskému textilnému koncernu, kde ešte minulého roku pracovalo prez 1000 robotníkov, tohoto roku zamestnáva sa už len asi 200 robotníkov. Práve minulý týždeň i z týchto robotníkov polovica dostala výpoveď. Sám som intervenoval v tejto veci u riaditeľa závodu, ktorý síce neotvorene, ale medzi slovy dal vedieť, že sa zamýšľa na úplné zastavenie tohoto podniku a výrobu sústrediť v žilinskom závode. Po tejto koncentrácii výroby do žilinského závodu mal by byť počet zamestnaných robotníkov zvýšený, pravda, tomu nie je tak, lebo v tomto závode pracovalo predtým 1400 robotníkov a teraz pracuje len 800 robotníkov.

Akým spôsobom napomáhajú úrady kapitalistom k prevádzaniu racionalizácie a koncentrácie výroby na účet pracujúceho ľudu, ukazuje nám jasne tento prípad: V žilinskej textilke robotníci i nedospelé mladé dievčatá pracujú týždenne až 70 hodín, ačkoľvek práve tento koncern vyhadzuje najviac robotníkov z práce. Zastavil textilný závod v Čadci, kde pracovalo prez 400 robotníkov a tento závod za súhlasu vlády bol prevezený do Maďarska. V Kežmarku, kde predtým vo troch závodoch pracovalo 1532 robotníkov, pracuje tam dnes asi 150 robotníkov. V Apatovej teraz títo páni chcú úplne zastaviť výrobu a robotníctvo vyhodiť na dlažbu, takže títo následkom toho sú vystavení najväčšej biede. Robotníctvo prostredníctvom Medzinárodného všeodborového sväzu podalo sťažnosť na firmu u priemyselného inšpektora v Trenčíne p. Boška, ktorý do dnešného dňa prez niekoľkokrát opakované sťažnosti nezakročil, ačkoľvek tento čin správy závodu zrejme porušuje zákon o 8hodinovej dobe pracovnej. Pravda, vláda má policajtov a četníkov len proti robotníctvu, ktoré si háji právo na život a nie proti kapitalistom a zlodejom. Na jednej strane firma vyhadzuje robotníctvo z práce, na druhej strane v závode, kde sa sústreďuje výroba, porušuje sa zákon o osemhodinovej pracovnej dobe, pracuje sa denne 11 až 12 hodín, i nedospelé deti, za výdatnej podpory úradov. To je znakom kapitalistickej racionalizácie a koncentrácie výroby.

V textilnom závode v Haliči pri Lučenci, v ktorom pracovalo 500 robotníkov, výroba je zastavená už vyše pol roka. Tamojšie robotníctvo niekoľko ráz žiadalo, počnúc od obecného notára až po samé ministerstvo, aby v ich prospech bolo zakročené, aby dostalo prácu a zabezpečenie svojej holej existencie. Všetká jeho námaha bola márna. Vláda ale zakročila až vtedy, keď správa závodu dala demontovať stroje tejto továrne a chcela ich vyviezť do Maďarska, proti ktorému zločinu robotníctvo sa postavilo. Na telefonickú zprávu pána riaditeľa závodu, že robotníctvo nechce povoliť odvezenie strojov zo závodu, okresný úrad a policajný komisariát v Lučenci hneď vyslali celé čety policajtov a četníkov do Haliča, aby stroje odmontované mohly byť nerušene vyvezené.

Proti tejto zločinnej politike kapitalistov a jej vláde robotníci, roľníci, živnostníci v Lučenci a okolí dňa 14. marca 1927 vydržiavali spoločné protestné shromaždenie. Robotníctvo vo všetkých závodoch zastavilo prácu. V Lučenci všetky obchody i verejné miestnosti boly zatvorené na pol dňa na znamenie protestu a aby demonštrovali, že ich trpezlivosť je u konca, že ich hospodárske postavenie je ne snesiteľné a že na záchranu svojej existencie budú bojovať spoločne proti spoločnému nepriateľovi, proti buržoáznej vláde v Československu a proti kapitalizmu vôbec.

Aby obraz bol úplný, chcem poukázať i na mzdové a pracovné pomery v tomto odbore. Panujúce pomery rovnajú sa bez preháňania pomerom čínskeho kuly, vykorisťovaného imperialistickými lupičmi. Až na malé výnimky zárobok jedného robotníka činí 30 až 40 Kč týždne. Sociálné zákony tu neplatia. Závodné výbory vôbec neexistujú. V poslednej dobe robotníctvo v pletárni "Slovenky" v Banskej Štiavnici, ktorá je majetkom Legiobanky, požiadalo správu závodu o soznam robotníctva za účelom prevedenia volieb do závodného výboru. Správa, ktorá je v rukách ľudí, ktorí hlásajú sociálnu spravodlivosť, nie že soznam nevydala, ale robotníkov, ktorí žiadosť podpísali, prepustila.

Podobná situácia panuje i v železno-rudových závodoch ako v textilných. Uvediem niekoľko číslic z výročnej zprávy sväzu priemyselníkov r. 1925 ako doklad, že tendencia odpriemyselnenia Slovenska deje sa v záujme podnikov v zázemiach a že následkom toho je to zjav kolonizačný. Pokiaľ r. 1923 z celej vyťaženej železnej rudy na terajšom území Československej republiky, skoro 22 milionov q, pripadá na Slovensko 12 milionov a na zázemia 10 milionov, už r. 1919 tento pomer sa zmenil v neprospech celkového výťažku v neprospech Slovenska. Skoro z 10 milionov q vyťaženej železnej rudy pripadá na Slovensko 4,871.000 q a na zázemia 4,962.000 q, t. j. už viac než na Slovensku.

Tento pomer r. 1924 sa veľmi zhoršuje v neprospech Slovenska, kde z 12 mil. q vyťaženej železnej rudy pripadá na Slovensko 5 milionov a na zázemie skoro 7 mil. q. Teda pokiaľ roku 1913 na Slovensku bol vyšší výťažok železnej rudy asi o 20% proti zemiam zamoravským, dnes sa tento pomer zmenil tak, že výška výťažku je o 20% vyššia v historických zemiach ako na Slovensku.

Je to už i preto veľmi pozoruhodný zjav, lebo jakosť železnej rudy českej má 33 až 34% proti slovenskej, ktorá obsahuje 38% železa, tedy je o veľa cennejšia a výnosnejšia ako česká.

Všeobecný pokles ťažby železnej rudy je medzi iným zapríčinený, že pokiaľ v rokoch predvojnových náš železiarsky priemysel odoberal 70% svojej potreby z domácich podnikov, dnes tento odber poklesol na 33%. Tento pomer sa prejavuje aj v zamestnanosti robotníctva v tomto odbore, lebo procentuálne primerane výšuvedenému poklesu ťažby boli robotníci prepustení z práce. Presné čísla pri ruke nemám, ale podľa nasbieraného materiálu, nachádzajúceho sa v revírnej rade pre Slovensko, počet zamestnaného robotníctva v tomto odbore činil r. 1913 asi 12.000 a r. 1926 3715, to je skoro o 3/4 menej.

Podľa výkazu revírnej rady pre Slovensko r. 1926 úplne stály alebo len obmedzene pracovaly nasledujúce závody: Dobšina (mesto), Dobšina (Rimamuráňska), Dobšina (Koburg), Vlachovo (Rimamuráňska), Železník (Koburg), Rákošbaňa (Rimamuráňska), Nižné Slovinky (Smolník), Spišská Nová Ves (Ferdinandka), Vondrišeľ (Liptákovo ťažiarstvo), v Meréni Gelnické ťažiarstvo.

Štátné bane v Nadabuli, Rudníku a Ochtinej pracujú tiež reštringovane.

O hutníctve a železiarskom priemysle v pravom slova smysle na Slovensku nie je možné ani hovoriť. Rimamuráňska spoločnosť, ktorá sústredila vo svojich rukách skoro 70 tohoto priemyslu na Slovensku, skoro úplne likvidovala. Najväčšie závody tohoto druhu Krompachy, Zvolen, Marianská huta, Hrabúšovce, Vereshegy atď. boly úplne zastavené a v nich pracujúci robotníci v počte asi 15.000 boli prepustení.

Druhý veľký koncern železiarsky Koburg-Mannesmanov zastavil výrobu v Stratenej, Chyžnej Vode a všetky zjavy nasvedčujú tomu, že i tento koncern bude likvidovať úplne na Slovensku.

Máme jediný väčší podnik, štátnu železiarňu v Podbrezovej. I v tomto podniku bola už prevedená reštrinkcia robotníctva. Pred vojnou i r. 1919 a 1920 pracovalo v tomto podniku vyše 4000 robotníkov. Dnes pracuje len 2500. Z tohoto podniku živia sa ľudia z celého Horehronia, lebo na širokom okolí vôbec nikde niet zárobku, obyvateľstvo je odkázané existenčne skoro výlučne na tento závod.

V poslednej dobe často boly učinené prehlásenia z úradných kruhov a poslancov vládnych strán, že tento podnik je pasívny, že sa naň dopláca a preto má byť tiež zastavený. O príčinách vzniku ztraty vzhľadom na prevodzovanie podniku bolo už niekoľko ráz hovorené. Ja chcem len poukázať na to, že zastavením tohoto závodu musely by byť zatvorené a práce zastavené v podnikoch, vyrábajúcich suroviny, ako sú železné bane v gemerských dolinách, Rimavici a Spiši a mimo to Vysoké pece v Tisovci. To by znamenalo, že nové tisíce robotníkov by prišlo o prácu a chlieb, armáda trpiacich biedou a nedostatkom o nové tisíce by sa rozmnožila. Proti úmyslu zastavenia tohoto podniku robotníctvo a roľníctvo Slovenska jednotne a všetkými prostriedky, ktoré im stoja k dišpozícii, bude bojovať, a my komunisti tento spravodlivý boj všemožným spôsobom budeme podporovať, ba čo viac, budeme ho viesť a organizovať. (Tak je!)

Keď páni majú desiatky milionov na zkrachované banky a zakúpenie politických strán, ako to vidíme v prípade Hlinkovej ľudovej strany, tak rozhodne žiadame, aby na zabezpečenie akej-takej výživy tisícov robotníckych rodín bola zadovážená patričná podpora. (Tak jest!)

V štátnych podnikoch podľa zákona č. 404 prevádza sa racionalizácia výroby výhradne na účet robotníctva. Ministerstvo verejných prác, odvolávajúc sa na znenie tohoto zákona a pasívnosť banských podnikov v Ban. Štiavnici, prepustilo skoro polovicu robotníctva. Z príležitosti prepustenia týchto robotníkov bola sohraná odporná komédia medzi ministerstvom ver. prác a vedúcimi činiteľmi soc.-demokratickej strany na úkor tamojšieho robotníctva. Bolo ujednané, že bude prepustený z práce ten, kto podľa lekárskej prehliadky bude uznaný za práce neschopného. Keďže ale títo za práce neschopných uznaní robotníci boli už prepustení, za nejakú dobu novou lekárskou prehliadkou boli uznaní za práce schopných a zbavení penzie. (Hanba!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP