Tak u kap. 15. "Ministerstvo obchodu" vzrostla aktiva
sestávající z pohledávek ze 14,872.228
Kč 70 h na 21,348.353 Kč 83 h, tudíž
o 6,476.125 Kč 16 h. Ve vysvětlivkách se
povídá, že je to zejména následkem
poskytnutí zápůjčky Svazu slovenských
živnostníků a obchodníků v Turč.
sv. Martině (Slyšte!) a půjčky
Dunajské akciové společnosti v Bratislavě.
(Slyšte!)
U kap. 18. "Ministerstvo zemědělství"
vzrostla aktiva pozůstávající z půjček
z 23.740.390 Kč 87 h na 29,204.474 Kč 29 h a v závorce
jest uvedeno, že jsou to zápůjčky zemědělským
družstvům a Jockey-clubu. (Slyšte!)
Z účetní závěry tedy vidíme,
jak se s úvěry parlamentem jednotlivým ministerstvům
povolovanými hospodaří. Překvapí
jistě, že stát dělá záložnu
nejen zemědělským a živnostenským
družstvům, ale ještě více překvapí,
jestliže stát půjčuje peníze
z poplatníků na daních vymačkané
Jockey-clubu a dokonce jednotlivcům. Chtěli bychom
věděti, jaké to byly motivy, které
vedly ministerstvo zemědělství k tomu, aby
poskytlo půjčku Jockey-clubu, v jaké výši
tato půjčka byla poskytnuta, jaké garancie
má ministerstvo, že půjčka bude zaplacena,
jaké úroky jsou z ní zaplaceny a jakými
náležitostmi je tato půjčka doprovázena.
(Výkřiky posl. Pika.)
Není na tom dosti, že ministerstvo zemědělství
vynakládá na chov koní, z něhož
malý zemědělec nemá docela nic, přes
20 mil. Kč ročně a že dokonce r. 1924
rozpočet překročilo o 736.463.76 Kč,
nýbrž pokládá ještě za nutno,
poskytovati kobylkářům půjčku
na jejich drahé zábavy. Kolega Chalupa již
ve výboru žádal velmi resolutně vysvětlení
v tomto směru. Nedostalo se mu ho však. Bylo mu slíbeno,
že mu bude dáno cestou písemnou, dosud však
na ně marně čeká. Páni se pravděpodobně
domnívají, že se na věc zapomene a tím
bude vyřízena. Ubezpečujeme, že neustaneme
usilovati o podání vysvětlení, dokud
se nám ho nedostane. A jako ochránci zájmů
obyvatelstva musíme pak co nejrozhodněji protestovati
proti tomuto neslýchanému nehospodářství
s penězi poplatníků, jimž častokráte
berní nebo soudní exekutor na zaplacení dlužných
daní zabaví poslední kousek dobytka nebo
potřebného nábytku v domácnosti. (Post.
Pik: Domkář, vyhoří-li, nedostane
nic, kobylkáři však ano!) To je půjčka,
prosím!
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad konstatuje, že aktiva skládají
se jako v letech předešlých hlavně z
nesplacených právních poplatků, příspěvků
zájemníků na veřejné stavby
a z pohledávek ze záloh a půjček,
poskytnutých různým korporacím a jednotlivcům
z důvodů hospodářských a sociálních.
Škoda, že nám nejvyšší účetní
kontrolní úřad nepředložil seznam
těch jednotlivců, abychom zvěděli,
kdo jsou ti šťastní vyvolenci, kteří
si chodí do státní pokladny vypůjčovati
jako do Reifeisenky s tím rozdílem, že u státu
nemusejí míti kaventy, že smažou se jim
úroky a po čase pravděpodobně také
celý kapitál.
V hospodářství r. 1924 překvapuje
neobyčejně vysoký počet virementů,
t. j. úchylek od rozpočtu, jichž bylo v účinech
na rozpočet 469 a u investičního rozpočtu
191, tedy celkem 560 případů. Tento velký
počet virementů svědčí o tom,
že nebylo preliminováno nebo hospodařeno svědomitě.
Virementy týkaly se dohromady částky 312,943.790
Kč 55 h. Zejména nutno se ohraditi proti tomu, aby
nové výdaje, které teprve během roku
povstaly, hrazeny byly virementy. To je obcházení
řádné ústavní cesty. Parlament
musí trvati na tom, aby každý nový rozpočtem
nekrytý výdaj byl bezpodmínečně
schválen ústavní cestou. Parlament nemůže
si dáti také líbiti, aby byl těmito
cestami obcházen a přezírán.
Že nebylo správně budgetováno, o tom
svědčí ta okolnost, že státní
výdaje byly rozpočteny na 16.993,976.905 Kč,
skutečné výdaje však činily 18.544,219.852
Kč 69 h, tedy o 1.550,242,947 Kč 69 h více,
než bylo preliminováno. Připočítáme-li
k tomu 1.377,000.000 Kč nad rozpočet vydaných
peněz, ukáže se nám, že skutečná
potřeba byla o 2.927,000.000 Kč, tedy skoro o 3
miliardy vyšší, nežli byla rozpočtem
preliminována. Pro spolehlivost rozpočtu není
to jistě žádným zvláštním
doporučením.
Bylo by velmi zajímavo obírati se jednotlivostmi
státní účetní závěrky,
která poskytuje velmi bohaté a vděčné
pole k účinné a oprávněné
kritice. Lituji, že na ni není potřebného
času, měli bychom velmi mnoho k ní co říci.
A jestliže přes všechny tyto ne dostatky, o nichž
jsem zde hovořil, jsme se rozhodli, že budeme hlasovati
pro schválení závěry, činíme
tak jen s výhradou, že se nám dostane dodatečně
žádaných vysvětlení a že
pro příště budou učiněna
všechna opatření, která by již
předem znemožňovala tolik oprávněné
kritiky, kolik jí zavdává účetní
závěra za r. 1924. (Potlesk čsl. soc.
demokratických poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má p. posl. Kreibich.
Posl. Kreibich (německy): Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
předložil nám v červenci 1926 závěrečný
účet za rok 1924. Dnes máme již duben
1927 a teprve nyní vyřizuje plenum poslanecké
sněmovny tento závěrečný účet,
ačkoliv rozpočtový výbor vyřídil
jej již před několika měsíci.
Z toho patrno, jak málo záleží vládním
stranám na kontrole státního hospodářství.
Vůbec se zdá, že u vládních stran
slovo "kontrola" má velmi špatný
zvuk. Vysvítá z toho, že vládním
stranám není nic nesympatičtějšího
a nebojí se ničeho více, než důkladné
kontroly všech odvětví státního
hospodářství a uveřejnění
výsledků takové kontroly. Jak velice dnešní
vládní soustava zanedbává provádění
kontroly státního hospodářství,
velmi živě nám vyložil přednosta
státního kontrolního úřadu
pan dr Körner při projednávání
státního rozpočtu pro r. 1927 v rozpočtovém
výboru, kde především velmi podrobně
dokázal, že celé státoprávní
postavení účetního kontrolního
úřadu k vládě, k ministerstvům
a sněmovně jest úplně nevyjasněné,
že vůbec ještě nebyla učiněna
zákonná opatření, ba nebyl ještě
ani vypracován návrh, který by vůbec
přesně vytýčil postavení státního
účetního kontrolního úřadu
a to po stránce ústavní, státoprávní
a zákonné. A pak nám pan president účetního
kontrolního úřadu také velmi podrobně
vyložil, jaký jest následek takového
nevyjasněného poměru, že tím
provádění prací kontrolního
úřadu naráží také na celou
spoustu překážek u jednotlivých ministerstev,
u jednotlivých státních úřadů,
podniků atd. a že tedy také nelze tuto kontrolu
prováděti s náležitou důkladností
a rychlostí. Jest zajisté příznačné
pro tento režim, že se projednává otázka
kontroly státního úřadu, veřejných
financí, s takovou povrchností a že se tato
kontrola a její postavení ponechávají
v takové nejasnosti.
Závěrečný účet za r.
1924 ukazuje nám však také, jak se lze spoléhati
na státní rozpočty předkládané
vládou. Vidíme, že výdaje byly zde překročeny
celkem o 1550 milionů, příjmy naproti tomu
překročeny o 1616.5 milionů, čímž
závěrečný účet proti
rozpočtu, který byl kdysi vyřízen,
vykazuje stoupnutí výdajů ze 17 na 181/2
miliardy a příjmů ze 161/2
asi na 18 miliard. Tohoto zvýšení příjmů,
jímž bylo vyrovnáno toto překročení
výdajů, bylo dosaženo jedině tím
způsobem, že berní šroub byl ohromně
přitažen, že částka, která
měla býti podle státního rozpočtu
vybrána z hospodářství státních
občanů, byla daleko překročena. U
přímých daní vidíme rozdíl
mezi státním rozpočtem a závěrečným
účtem 571 milionů. O 571 milionu přímých
daní bylo sehnáno utažením berního
šroubů více, než bylo ustanoveno ve státním
rozpočtu! To jest zvýšení z 17601/2
milionů na 2332 milionů. Příjmy z
cel stouply z 603 milionů podle státního
rozpočtu na 930 milionů podle závěrečného
účtu, takže příjem z cel stoupl
o 326 milionů. U daní spotřebních
vidíme schodek 240 milionů. Místo rozpočtených
1593 milionů sešlo se jen 1353 milionů - ovšem
podotýkám, že se při vypočítávání
těchto různých druhů daní řídím
tím, jak jsou zařazeny ve státním
rozpočtu. Příčinou tohoto schodku
240 milionů byl však menší příjem
daně z uhlí o 274 miliony vzniklý snížením
daně z uhlí. Zajímavý jest také
detail, že jednak všeobecná daň nápojová
vykazuje proti rozpočtu stoupnutí o 43 miliony,
naproti tomu daň z vína v lahvích úbytek
o 6 milionů, poněvadž se pokládalo za
nutné ubohým spotřebitelům lahvového
vína daň snížiti, aby jejich hospodářská
existence nebyla ohrožena. U poplatků, kolků
atd. - v to jsou zahrnuty také daně dopravní
- vidíme stoupnutí z 2667 milionů, které
byly rozpočteny, na 3486 milionů, které se
ve skutečnosti sešly, tedy stoupnutí o 819
milionů. Také příjmy z tabákového
monopolu vykazují stoupnutí o 28 milionů.
Vidíme tedy, porovnáme-li závěrečný
účet, s rozpočtem a vyjmeme-li jen několik
těchto čísel, že stát toto hanebné
hospodářství, překročení
rozpočtu napravil tím, že daňový
šroub prostě silně přitáhl; nejvíce
přitáhl ovšem u těch daní, které
musí zaplatiti velké masy lidí: u cel, poplatků
a jiných nepřímých daní a především
také mezi tak zvanými daněmi přímými,
u daně z příjmu, kterou dnes musí
vět šinou platiti pracující třídy.
Porovnáme-li výsledek státního finančního
hospodářství s rozpočty, které
nám byly předloženy od skončení
účetního roku 1924, tedy za léta 1925,
1926 a 1927, pozorujeme-li vývoj daňové politiky
od oné doby, vidíme, že právě
v těchto třech létech došla skutečně
plného uplatnění tato tendence, směřující
k tomu, aby daně musily velkou měrou platiti pracující
třídy a tendence, aby daňová břemena
pro majetné třídy byla snížena.
Zvláště se to ukáže teprve v závěrečném
účtu za r. 1926. Podobný zjev vidíme
také u závěrečného účtu
pro r. 1925, o čemž budeme musiti mluviti ještě
při projednávání ve výboru
a v plenu. Ale podle závěrečného účtu
z loňského roku se ukáže, jak bezcenný
byl pro skutečné posuzování, pro utvoření
si obrazu o státních daních, rozpočet
pro r. 1926, poněvadž na příklad v rozpočtu
pro rok 1926, aby se mohlo tvrditi při všeobecných
volbách do Národního shromáždění,
že máme aktivní rozpočet a aby tak voliči
byli oklamáni, celá spousta důležitých
výdajů, které byly nevyhnutelné, především
však výdaje na úpravu platů státních
zaměstnanců, nebyla prostě pojata do rozpočtu.
Na druhé straně závěrečný
účet za rok 1926 nám ukáže, pokud
jde o nepřímé daně, jak tyto daně
stouply, neboť právě rok 1926 byl ještě
starou koalicí zahájen zvýšením
nepřímých daní a konečně
se ještě také ukáže, jak právě
daňové platy pracujících tříd
právě v roce 1926, v roce ohromného vymáhání
dlužných daní z příjmů,
srážkami z dělnických mezd a platů,
jak u nepřímých daní, tak také
u přímých daní, nesmírně
stouply. Jest to důkazem, jak se státní finanční
politika postavila nejen úplně do služeb kapitalismu,
nýbrž, jak se zvláště postavila
do služeb kapitalistické stabilisační
politiky. Také z nynějších zákonodárných
prací sněmovny vidíme, z prací, jimiž
nás obšťastnila od svého vzniku nová
německo-česko-slovenská občanská
vládní koalice, jak tuto tendenci ze všech
sil provádí právě nynější
vláda, jak tato vláda promyšleně pracuje
o tom, aby vší silou podporovala stabilisační
politiku kapitalismu. Dokázali jsme to také v rozpočtu
pro r. 1927 při rozpočtové rozpravě,
již mnohem dříve projednali jsme zákon
o sanaci bank, o válečných půjčkách,
o pohledávkách válečných dodavatelů
za starým režimem a t. d. a nyní máme
před sebou celý komplex daňové reformy.
Při projednávání budeme viděti
stále zřetelněji, jak tato daňová
reforma jest přizpůsobena stabilisační,
vládní politice kapitalismu. Tato daňová
reforma spolu se zákonem o stabilisačních
bilancích a zákonem o úpravě finančního
hospodářství samosprávných
sborů, až bude hotova, ukáže se se vší
zřetelností jako ohromný dar kapitalistům,
jako ohromná podpora kapitalistické stabilisační
politiky. V poslední době vyřídili
jsme v rozpočtovém výboru smlouvu s cedulovou
bankou, čímž měnová politika
státu byla vydána na pospas ještě také
soukromému kapitálu, bankovnímu kapitálu,
vidíme to také u tak zvaných fusí,
u zákona o úlevách při slučování
podniků, při čemž vedle snížení
poplatků škrtá se ještě také
daň z obratu. Tento zákon nám ukazuje, že
se stát svým zákonodárstvím
snaží podporovati koncentraci kapitálu, podporovati
tendenci, kterou vidíme v dnešním hospodářském
životě, že totiž vláda nad veškerým
hospodářským životem jest vkládána
do rukou velkokapitálu, finančního kapitálu.
Vidíme to také v zákoně o přímých
daních. Podniky, akciové společnosti, které
na př. mají ve svém držení desítinu
akcií cizích podniků, neplatí z příjmu
z těchto akcií zvláštní daň
výdělkovou, tento příjem nezapočítává
se do daňové základny při vyměřování
zvláštní daně výdělkové.
Není to nic jiného, než podporování
snah bankovního kapitálu, aby získáním
akcií průmyslových podniků dostal
do rukou panství nad veškerým průmyslem
a tím nad veškerým hospodářským
životem. Poukazuji jen na toto, jsou však různé
způsoby, jak jest chráněn a protežován
daňovým zákonodárstvím zvláště
velkokapitál. Dnes není k tomu podnětu, abych
o tom mluvil, o tom se bude ještě mluviti při
projednávání daňové reformy.
Uvádím to jen, abych ukázal tendenci státní
finanční politiky a zákonodárství,
směřující k podporování
koncentrace kapitálu a k podporování stabilisace
kapitalismu. Jak velice potřebuje bankovní kapitál
zvláště vydatné státní
podpory, vidíme na příklad z bilance Agrární
banky, která vykazuje 6,171.381 Kč čistého
zisku. Z tohoto čistého zisku věnuje se 2
miliony pro vnitřní reservy, 500.000 Kč reservnímu
fondu a 300.000 Kč pensijnímu fondu úředníků
a vedle toho 3 miliony na vyplácení 5%ní
dividendy. Vidíme zde, že se bankovnímu kapitálu
velmi dobře daří při takovéto
péči, již mu věnuje vláda a státní
zákonodárství. Vládní strany
provozují toto podporování stabilisační
politiky kapitalismu a koncentrace kapitalismu s heslem, že
dlužno podporovati hospodářský život
a průmysl. Vidíme však, že výsledek
této politiky jest jednak, že zisky kapitalistů
stoupají, na druhé straně však hospodářský
život sám se naprosto nezdvihá. Vidíme,
že proti stoupání zisků jednotlivých
podniků na druhé straně neustále klesá
celý náš hospodářský život
a náš průmysl a především
neustále vzrůstá zbídačení
pracujících tříd. Pracující
třídy nemají z tohoto tak zvaného
podporování hospodářského života
vůbec žádného prospěchu, zato
však musí především daněmi,
které musí platiti, hraditi náklady tohoto
podporování kapitalistické stabilisační
politiky ze státních peněz. Nejen samotní
dělníci, nýbrž i střední
vrstvy jsou daňovým zákonodárstvím
nuceny hraditi tyto náklady; avšak jsou k tomu nuceny
vedle toho ještě také tím, že se
jim stále více a více znemožňuje,
aby samy spravovaly své vlastní kapitály
a úspory a samy jimi disponovaly. Děje se to tím,
že stát zařízení a podniky, které
si tyto vrstvy opatřily, aby těchto úspor
užívaly ve vlastním zájmu, spořitelny
a družstevní organisace, naprosto nepodporuje, naopak,
poškozuje je daňovým zákonodárstvím,
na druhé straně pak podporuje vzrůst a koncentraci
bankovního kapitálu, takže bankovní
kapitál shromažďuje ve stále větším
rozsahu úspory středních a chudších
vrstev obyvatelstva, drobných producentů a jejich
vlastních peněz používá k tomu,
aby tyto vrstvy zničil a hospodářsky podrobil
své nadvládě.
Právě nyní vidíme na jednom příkladu,
jak v praksi vypadá tak zvané státní
podporování průmyslu, a to na příkladu
sklářského průmyslu v Jizerských
horách. Je to průmysl, jehož výrobků
se podle statistiky odbude doma jen 8%, kdežto 92% musí
býti odbyto v cizině. Nuž, jak vláda
podporuje tento průmysl? Výsledek celého
podporování tohoto průmyslu, o němž
vláda neustále mluví, výsledek této
politiky jest, že se krise ve sklářském
průmyslu v Jizerských horách, která
se od r. 1922 stala trvalou a vleklou krisí, každým
rokem zhoršuje, vývoz trpí čím
dál, tím více a upadá. Především
jest však příznačné, že
neustále upadá vývoz výrobků
tohoto průmyslu, a to, pokud jde o jeho jakost. Pohlédneme-li
na číslice vývozu, zvláště
ve sklářském průmyslu v Jizerských
horách, vidíme, že pokud jde o množství,
tento vývoz příliš neklesl. R. 1924
činil 6460 q, 1925 5162 q a 1926 5952 q. Zkoumáme-li
však cenu vyvezených výrobků, vidíme,
že cena těchto výrobků činila
roku 1924 ještě 1833/4 milionů,
1925 již jen 1651/2 a 1926, kdy vývoz
co do množství stoupl asi o 800 q, cena vyvezených
výrobků klesla ze 1651/2 na
1113/4 milionů. Jeví se v
tom především zhoršení jakosti
vyváženého zboží; ve sklářském
průmyslu v Jizerských horách nabývá
převahy výroba méněcenného
zboží, kdežto výroba zboží
umělecky cenného, kvalifikovaných drahocenných
výrobků, neustále klesá a dnes stojíme
před skutečností, že rozšířením
tovární výroby zboží na různé
výrobky, které dosud nebyly vyráběny
po továrnicku, celé jedno pracovní odvětví
jest úplně ponecháno na pospas smrti hladem.
Neboť tito dělníci, brusiči, nemají
již při tovární výrobě
těchto výrobků prostě práce.
Co to však znamená pro sklářský
průmysl v Jizerských horách? Tento průmysl
mohl se udržeti jen tím způsobem, že vyráběl
určité jakostní zboží, které
bylo zvláštností Jizerských hor. Jestliže
tento průmysl bude zničen a přejde se k výrobě
méněcenného zboží, znamená
to, že se nebude moci udržeti ani výroba tohoto
méněcenného zboží, poněvadž
soutěž ciziny v tomto oboru jest mnohem silnější,
než mohla býti dosud v oboru kvalifikovaných
drahocenných výrobků tohoto průmyslu.
Někteří lidé říkají,
že zde jde o technický pokrok. Ve skutečnosti
nejde zde o technický pokrok. Neboť to, co se vyrábí
tímto továrním způsobem, není
to, co se vyrábělo broušením ručně.
Vězí za tím jen to, že kapitalistická
soustava sedí zde na podřezané větvi,
prodělává stadium úpadku, poněvadž
se výroba uměleckých předmětů
nemůže již v této celé hospodářské
soustavě vůbec udržeti. Jest zde také
nemožno otázku technického pokroku ve výrobě
položiti dnes mechanicky tak, jak ji bylo lze dáti
ještě před 10 lety, v době vzestupu
kapitalistického hospodářství a průmyslu.
Neboť když v létech 30. a 40. minulého
století a v pozdějších desítiletích
bylo domácí tkalcovství zničeno mechanickým
stavem, bylo to zbídačení jen přechodné.
Neboť další hospodářský
a průmyslový vývoj dokázal, že
na mechanických stavech pracovalo později mnohem
více lidí než dříve v textilním
průmyslu na ručních stavech. Proč?
Poněvadž tenkráte kapitalismus prodělával
ještě období, kdy si dobýval trhy, rozšiřoval
své odbytiště a kdy měl před
sebou ještě ohromnou možnost rozšíření
a dobytí trhů. Dnes jest tento vývoj uzavřen.
Dnes vidíme, že kapitalismus nemůže si
již dobývati nových oblastí. Naopak
vidíme, že jednak dalšímu rozšířování
kapitalismu byly nejen postaveny hráze, nýbrž
vedle toho ještě v celé spoustě států
vzniká nová mocná soutěž v průmyslu,
který tam vzrůstá. Na jedné straně
kapitalistický systém ochuzováním
pracujících mas čím dále tím
více omezuje odbytiště ve vlastních
kapitalistických zemích, poněvadž spotřeba
těchto širokých vrstev pracujících
tříd neustále klesá jejich ochuzováním.
Proto zavedení nových, lepších pracovních
method neskytá již vyhlídky na podporování
hospodářského rozvoje, neznamená východisko,
není opatřením směřujícím
k novému hospodářskému vzestupu, nýbrž
není to nic jiného než zvýšení
kapitalistického zisku, než nové ochuzení
pracujících mas a zhoršení celkové
hospodářské krise. Proto nelze již dnes
zkázu celého hospodářského
odvětví zavedením nových výrobních
method posuzovati se stanoviska, z něhož bylo lze
posuzovati krisi při zavedení na příklad
mechanických stavů. Jestliže se dnes pracující
třídy, dělníci onoho průmyslového
odvětví brání proti zavedení
nových pracovních metod (Výkřiky
komunistických poslanců.), není to hnutí,
jehož bylo by lze srovnávati s revoltami domácích
tkalců v létech čtyřicátých,
nýbrž jde zde o odpor pracujících tříd
proti tomu, že se na jejich zádech vyřizuje
boj kapitalistické soustavy proti smrtelné krisi,
jde o to, že se dělnické třídy
orání proti tomu, že se stabilisační
politika kapitalismu na záchranu bořícího
se kapitalistického systému provozuje takovým
způsobem, že náklady této politiky musí
nésti pracující třída. (Výkřiky
na levici.)
Máme-li zůstati při příkladu
jabloneckého průmyslu, musíme upozorniti
na to, že vláda již několik let, téměř
každého měsíce aspoň jednou byla
upozorňována resolucemi, projevy, protesty, deputacemi
a intervencemi na to, že zkázu jabloneckého
průmyslu zavinily také jiné příčiny.
(Výkřiky na levici.) Příčinou
krise v jabloneckém sklářském průmyslu
jsou také vysoké dopravní sazby, vysoké
ceny uhlí, čímž se celá výroba
v jabloneckém sklářském průmyslu
nesmírně zdražuje. Příčina
této krise tkví také ve vysoké dani
z obratu, která činí sklářský
průmysl v Jizerských horách úplně
nezpůsobilý soutěže v cizině.
Především ji však zavinila celní
politika nejen dnešních, nýbrž i dřívějších
vládních stran. Již všenárodní
vládní koalice zavedla v celní politice mezi
jiným také politiku nesmírného protežování
chemického průmyslu, protekcionismus, který
byl zaveden proto, poněvadž koncern Živnobanky
má hlavní zájem na chemickém průmyslu
a poněvadž Živnokoncern naléhavě
žádal zvýšení zisků v chemickém
průmyslu a poněvadž se většinové
strany ve všenárodní vládní koalici,
také socialistické většinové
strany, prostě podřídily diktátu tohoto
koncernu. A tak na chemické výrobky, které
se u nás vůbec nevyrábějí,
a jichž jest nezbytně třeba k výrobě
skla, byla uvalena nesmírně vysoká cla, čímž
výrobní náklady sklářského
průmyslu v Jizerských horách značně
stouply. Avšak na tom nezůstalo. Poněvadž
odbíráme chemické výrobky z Německa,
Německo jako odvetu na zvýšení cel na
tyto německé chemické výrobky uvalilo
opět cla na výrobky našeho sklářského
průmyslu a tak r. 1926 vývoz našeho sklářského
průmyslu jen do Německa klesl o 50 milionů.
Vidíme tedy, pozorujeme-li vysoké dopravní
sazby, daň z uhlí, daň obratovou a celní
politiku, že krise sklářského průmyslu
v Jizerských horách není jen následek
celé odbytové krise v kapitalistických zemích,
není jen následek mezinárodní hospodářské
krise a zvláštní hospodářské
krise Československa, nýbrž že tato krise
sklářského průmyslu v Jizerských
horách jest z části také výsledkem
hospodářské a finanční politiky
vlády, že vláda jest přímo odpovědna
za tuto krisi sklářského průmyslu
v Jizerských horách.
Na tyto okolnosti byla vláda od roku 1922, od kdy se stala
krise sklářského průmyslu v Jizerských
horách vleklou, stokráte upozorněna, byly
podávány interpelace, byly vysílány
deputace, byly podávány resoluce a vidíme,
že úplně bezvýsledně. Vláda
nejen nehnula ani prstem, aby skutečně něco
učinila pro sklářský průmysl
v Jizerských horách, nýbrž ani, aby
aspoň opět nějak napravila vlastní
svá opatření, jimiž způsobila
poškození sklářského průmyslu
v Jizerských horách. A tak vinou vlády krise
sklářského průmyslu v Jizerských
horách ohromně stoupla a strašlivě se
zhoršila a tím se stalo, že sklářskému
průmyslu hrozí dnes úplná zkáza,
že nezaměstnanost nabyla dnes v tomto průmyslu
tak ohromných rozměrů, že celá
dělnická vrstva jest vydána na pospas smrti
hladem. Jestliže teprve nyní, po pěti létech
marného naléhání na vládu,
jak se strany dělnictva, tak také výrobců
a když protestní hnutí v Jizerských
horách nabylo nyní takových ohromných
rozměrů, jestliže teprve nyní dohnáni
hladem a starostí o budoucnost, skláři z
Jizerských hor uspořádali projevy, jest to
důkazem beránčí trpělivosti
sklářských dělníků v
tomto území a projevy a výtržnosti,
k nimž při tom došlo, nesmí se na žádný
způsob vykládati tak, jak je vyložily úřady.
Dne 21. března konal se ohromný projev v Jablonci
n. N. Na tomto projevu, jehož se zúčastnili
dělníci a výrobci z celých Jizerských
hor, byla vláda naléhavě, upomenuta, aby
podnikla něco pro sklářský průmysl
v Jizerských horách. Vláda neučinila
opět nic, na všechny ty dotazy vůbec ani neodpověděla.
Vláda tím dala na jevo, že nemá vůbec
zájmu na osudu sklářského průmyslu
v Jizerských horách. Donuceni tímto hanebným
chováním vlády skláři z Jizerských
hor uspořádali 28. března jednodenní
stávku a učinili velké projevy. Při
těchto projevech došlo k výtržnostem,
ale k výtržnostem proti podnikům, které
dělnictvo svým surovým chováním
prostě provokovaly.