Úterý 5. dubna 1927

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Pravý obraz o státním hospodářství nepodává nám vlastní rozpočet, ježto rozpočet obsahuje toliko předpokládané příjmy a předpokládané výdaje. Pravý obraz o státním hospodářství nám podává teprve účetní uzávěrka za ten který rok. Podle účetní uzávěrky teprve přesně víme, jaké byly výdaje v tom kterém roce a jaké příjmy. Z toho můžeme potom usouditi na konečný resultát hospodářství státního v tom kterém roce a pak můžeme teprve posuzovati hospodářství státní, můžeme je kritisovati a kontrolovati. Při rozpočtu povolujeme toliko určité částky, kdežto při účetní uzávěrce parlament provádí to největší právo, které má, totiž kontrolu státního hospodářství.

Zákonem o nejvyšším kontrolním úřadu jest nejvyšší kontrolní úřad povinen účetní uzávěrku předkládati do 18 měsíců po uplynutí rozpočtového roku. Nejvyšší kontrolní úřad v prvních letech ovšem poněkud se opozdil s předkládáním účetní uzávěrky, ale již r. 1924 přišel nejvyšší kontrolní úřad s uzávěrkou dříve o 2 měsíce, ba dokonce předložena byla slavné sněmovně účetní uzávěrka za r. 1925, která ještě nebyla předmětem projednávání rozpočtového výboru. Mimo to nejvyšší kontrolní úřad předložil rozpočtovému výboru dokonce již měsíční účetní uzávěrky za r. 1926, takže nejvyšší kontrolní úřad plní vzorně svoji povinnost a také včasně.

Nejvyšší kontrolní úřad ve své účetní uzávěrce formálně provedl některé změny. Běží hlavně o změny ve vysvětlivkách. V dřívějších účetních uzávěrkách bývaly vysvětlivky k těm kterým položkám uvnitř při jednotlivých položkách, kdežto nyní pro větší přehlednost nejvyšší kontrolní úřad přesunul vysvětlivky do zadu. Jest to jen nepatrná změna proti dřívějšku.

Nyní co se týče věci samé. Řekl jsem, že správný obraz o státním hospodářství nám podává teprve účetní uzávěrka. Účetní uzávěrka za r. 1924 nám dává přesný a jasný obraz, jak se hospodařilo s preliminovanými obnosy povolenými v rozpočtu na r. 1924. Podle rozpočtu na r. 1924 byly státní výdaje 16.993 miliony. Proti tomu byly preliminovány příjmy 16.391 mil., takže jevil se deficit přes 602 mil. Kč. To byl vlastně deficit očekávaný. Ve skutečnosti však mělo se to jinak, tento očekávaný deficit byl menší. Přihlédneme-li totiž k náležitostem účetní uzávěrky, vidíme, že náležitost výdajů byla vyšší, 18.544 mil., naproti tomu náležitost příjmu byla 18.007 mil., takže deficit podle účetní uzávěrky nebyl 602 mil., nýbrž 536 mil., tedy menší. Srovnáme-li však rozpočet s náležitostmi, vidíme, že rozpočet na r. 1924 byl překročen, srovnáme-li náležitost 18.544 mil. proti rozpočtu 16.993 mil., asi o 1.550 milionů Kč. To je podle rozpočtu, ve skutečnosti však toto překročení nebylo tak velké, poněvadž v náležitostech jsou uvedeny výdaje hrazené mimo rozpočet, které činily 1.107 mil. Odečteme-li nyní těchto 1.107 mil. od náležitostí ve výdajích, vidíme, že překročení nebylo 11/2 miliardy, nýbrž menší, asi necelých 443 mil. Odečteme-li však ještě od výdajové náležitosti 18.544 mil. výdaje uhrazené mimo rozpočet, to je těch 1.107 mil., tedy skutečná náležitost není celých 18 miliard, nýbrž jen 17.436 mil. Srovnáme-li nyní příjmové a výdajové náležitosti, vidíme zvláštní obraz. Totiž při tomto účetním úkonu již nám mizí deficit a objevuje se najednou přebytek skoro 570 mil. proti předpokládanému deficitu. A dokonce, kdybychom vzali ještě v úvahu některé položky, jichž krytí bylo opatřeno zvláštními zákony, pak by se účetní uzávěrka za r. 1924 jevila ještě v lepším světle a přebytek by byl ještě vyšší. Ovšem k tomuto účetnímu úkonu nemůžeme přihlížeti, nýbrž výhradně jen k samému rozpočtu, kde se jeví deficit 536 mil.

V účetní uzávěrce vytýkal nejvyšší kontrolní úřad používání t. zv. podmínečných platebních rozkazů. To jsou totiž platební rozkazy vydané tím kterým resortem, aby úvěry povolené v rozpočtu nepropadly, nýbrž aby se jich mohlo užíti pro dodávky, které ještě nebyly provedeny. Jsou to tedy prozatímní platební rozkazy, které pak jsou nahrazeny definitivními platebními rozkazy, jakmile je dodávka uskutečněna. Proč? Vysvětluje se to takto: Kdyby tyto podmínečné platební rozkazy nebyly vydány, co by nastalo? Dotyčné položky úvěrové by propadly, v důsledku toho objednávky, které jsou udělány, by nemohly býti zaplaceny, a dodavatelé, kteří mají dodávky dodati do konce roku, by musili pracovati ve dne v noci, aby dodávky uskutečnili, aby mohly jejich pohledávky býti kryty do konce roku. Tyto platební rozkazy mohou se omluviti tímto ohledem na dodavatele, aby nemusili se svojí dodávkou příliš spěchati a pracovati ve dne v noci.

Co se týče jednotlivých resortů, pokud překročily preliminované výdaje, je to především kancelář presidenta republiky o 2,070.000 Kč, státní dluh o 823,685.000 Kč, zahraniční ministerstvo o 83,581.000 Kč, školství o 301,416.000 Kč, finance o 322,000.000 Kč, železnice o 131,000.000 Kč a sociální péče o 350,277.000 Kč. Nižší výdaje mělo ministerstvo nár. obrany, ministerstvo vnitra a ministerstvo veř. prací. Největší rozdíl v příjmech mezi preliminovanou částkou a skutečnými příjmy jeví se u ministerstva financí, totiž přebytek 2.034,000.000 Kč. Nedoplatky jevily se v tomto světle: nedoplatky u ministerstva financí činily 3,607.000 Kč, všechny ostatní nedoplatky všech resortů činily přes 4 miliardy.

Zajímavo je nyní sledovati, kde tyto nedoplatky se jeví a jaký byl výnos dani r. 1924. Jestliže rozebereme příjmy v daních, jaký byl rozpočet, jaká byla náležitost, vidíme, jak povstaly tyto nedoplatky, ze kterých konec konců ještě dodnes žijeme. Co se týče výnosu jednotlivých dani, největší nedoplatky jeví daň z příjmu, a to 1.025 milionů. Tato daň z příjmu však jeví také největší rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí. Kdežto rozpočet byl jen 788 milionů, náležitost je 1.295 milionů. Jak došlo k tomuto zjevu, že je takový rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí při dani z příjmu? Vysvětlení je na snadě, uvědomíme-li si, že daň z přijmu byla předpisována za několik let najednou, a proto nemohla býti najednou zaplacena. Mimo to finanční správa povolovala posečkání těchto dlužních daní do vyřízení rekursů. Proto jeví se tak velký rozdíl mezi rozpočtem a náležitostí, totiž 507,982.000 Kč. Naproti tomu však daň výdělková jeví nepříznivý rozdíl proti rozpočtu. Je-li rozpočet 250 milionů, jest náležitost při dani výdělkové 121 milion, takže jest zde rozdíl 128,954.000. Proč? Pravděpodobně, jako tomu bylo při dani z příjmu, poněvadž nemohla býti výdělková daň předepsána včas, proto jeví se takovýto veliký rozdíl. Nedoplatků na této dani je 207,568.000 Kč.

Proč uvádím tyto cifry ohledně těchto několika daní? Uvádím je proto, poněvadž dnes projednáváme berní reformu, kde tyto zjevy mají se odstraniti a při projednávání této reformy bude již postaráno o to, aby byl do této otázky daní uveden náležitý pořádek.

V rozpočtu na r. 1924 proti roku letošnímu jsou uvedeny zvlášť investice. Kdežto v našem rozpočtu nynějším na r. 1927 není už rozpočet investic zvlášť, nýbrž je spojen ve vydáních a příjmech s rozpočtem samým, vidíme na r. 1924 investice ještě zvlášť preliminovány. A tu jeví se v této závěrce investic zvláštní zjev, totiž že rozpočet investic byl 2.220,000.000 Kč, náležitost však toliko i 1.321,000.000 Kč, takže se zde jeví příznivý rozdíl. Proč je tento příznivý rozdíl v těchto investicích? (Posl. Patzel [německy]: Ale když není peněz, aby se to všechno provedlo!) Ale nejen to, ještě něco jiného, počkejte, pane kolego.

Především v presidiu min. rady jeví se příznivý rozdíl 1,643.000 Kč. Vysvětlení je to, že min. rada neobjednala všechny tiskací stroje, které byly preliminovány. Ministerstvo pošt jeví příznivý rozdíl 41,494.000 Kč. Zde jeví se tento příznivý rozdíl proto, jak vysvětlivky Nejvyššího kontrolního úřadu praví, že nemohlo býti dosaženo dlouhodobých úvěrů, takže nemohly se jednoduše peníze vydati. U ministerstva železnic jeví se tento rozdíl příznivý 291,728.000 Kč, poněvadž ministerstvo železnic omezilo se r. 1924 jenom na nejnutnější práce (Výkřiky posl. Patzela.), tedy nemohlo všechno provésti. Rovněž je tomu tak u ministerstva veř. prací, kde jeví se příznivý rozdíl 907,915.000 Kč.

Nejvyšší kontrolní úřad ve své účetní uzávěrce v odstavci o úchylkách rozpočtu vytýká hojné užívání virementů r. 1924. Ve finančním zákoně na r. 1924 bylo pamatováno na virementy, ovšem měly se díti v souhlasu s nejvyšším kontrolním úřadem. Těchto virementů, přesunů z jedné položky na druhou, bylo za 312,943.000 Kč. Nejvyšší kontrolní úřad vytýká toto přílišné užívání virementů a proto už v novém finančním zákoně na r. 1927 je toto užívání virementů co nejvíce omezeno, takže příště se nám již nevyskytne.

Přihlédneme-li k rozpočtu, srovnáme-li příjmy a výdaje, můžeme celkem říci, že státní hospodářství bylo v tomto roce dobré, že dálo se úplně v mezích rozpočtu, takže zde i podle zprávy nejvyššího kontrolního úřadu nemůže se státní správě nějaká výtka dělati a může slavná sněmovna schváliti účetní uzávěrku za r. 1924, a to z toho důvodu, jak jsem již řekl, poněvadž se hospodařilo v mezích finančního zákona.

Účetní uzávěrka dále ještě obsahuje státní dluh za r. 1924 a budiž mi prominuto, že o tomto odstavci, o státním dluhu, nebudu dnes obšírně mluviti, a to proto, poněvadž jsem podal obšírný výklad o našem státním dluhu při rozpočtu na r. 1927, a musil bych se tudíž opakovati a říci to, co jsem řekl při tomto rozpočtu, kde bylo také se strany pánů řečníků o tomto státním dluhu obšírně mluveno. My se s touto otázkou ještě sejdeme, až budeme projednávati rozpočet na r. 1925 a až budeme v rozpočtovém výboru projednávati dílčí uzávěrky za jednotlivé měsíce r. 1926. Jenom řeknu toto: Státní dluh r. 1924 byl koncem r. 1924 24.627 milionů. Na začátku r. 1924 byl toliko 22.218 milionů, takže státní dluh za tento rok vzrostl.

Účetní uzávěrka dále obsahuje uzávěrku melioračního fondu. Tento meliorační fond byl zřízen zákonem z 19. prosince 1919, č. 21 Sb. z. a n. z r. 1920. Podle tohoto zákona každoročně má býti tomuto melioračnímu fondu přikazováno 15 mil. Kč. Dnešní jmění tohoto melioračního fondu činí 34,225.747 Kč. Dále obsahuje účetní uzávěrka také uzávěrku účtu bytového fondu. Tento bytový fond byl zřízen zákonem z 20. února 1919, č. 28 Sb. z. a n. Do tohoto bytového fondu měly býti vkládány ročně 2 miliony až do částky 25 milionů. Základ pak tvořil 5 milionů. Dnešní stav tohoto bytového fondu jeví se tak, že pro záruky jest obnos 15,491.347 Kč a pro přímé zápůjčky 4,105.198 Kč.

Konečně účetní uzávěrka obsahuje také výnos dávky z majetku. Na dávku z majetku bylo zaplaceno r. 1924 2.379,059.768 Kč, mělo se zaplatiti 4.038,350.646 Kč, takže nedoplatek jeví se 2.195,456.636 Kč. Celkem bylo zaplaceno v hotovosti do r. 1924 4.303,535.848 Kč, úroky z prodlení 24,519.796 Kč, tedy dohromady 4.328 milionů Kč, kdežto náležitost byla 9.051 milionů Kč. Nedoplatek jeví se 5.115 milionů. Na vkladních listech bylo zaplaceno 2.105 milionů. Tak jeví se stav dávky z majetku k r. 1924. Ovšem že tento obraz se jeví jiný již r. 1925.

Z těchto cifer můžeme říci, a opakuji to znovu, že státní správa r. 1924 držela se úplně v mezích finančního zákona, že se v tomto roku hospodařilo dobře, že deficity neobjevily se větší, nežli byly deficity preliminované, a proto rozpočtový výbor navrhuje slavné sněmovně, aby schválila účetní uzávěrku za r. 1924. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Dříve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena na 45 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není, navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni dosud řečníci: na straně "proti" pp. posl. Remeš, Kreibich, Zeminová, Pohl, Bečko, Karpíšková, Johanis; na straně "pro" pp. posl. inž. Hrdina a Náprstek.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", p. posl. Remešovi. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Posl. Remeš: Slavná sněmovno! Předložená účetní závěrka za r. 1924 je první závěrkou, která ve smyslu §u 10 zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., byla předložena v zákonné lhůtě 18 měsíců. Jak poměry známe, víme, že to nebyl Nejvyšší účetní kontrolní úřad, nýbrž některé odbory státní správy, které působily značné průtahy v předkládání dílčích závěrek účetních za minulá léta, jimiž bylo včasné zhotovení účtů zdržováno. Ani tentokráte nemohl Nejvyšší účetní kontrolní úřad ušetřiti mnohé odbory státní administrativy těžké výtky, že dodaly své závěrky dílčí teprve po opětovných připomínkách a urgencích.

Bylo by již opravdu na čase, aby státní úřady administrativní uvědomily si svou povinnost nejen k zákonu, ale především ke státu. Žádá-li naše administrativa od občanů přesné plnění zákona, má sama jíti příkladem vstříc tam, kde také jí uložena je povinnost. Působí velmi nepříznivě, jestliže rok co rok musíme slyšeti stereotypní žaloby Nejvyššího účetního kontrolního úřadu na latentní liknavost administrativy, která zaviňuje opožděné zhotovení a předložení závěrečného účtu, který má býti důležitou pomůckou při sestavování státního rozpočtu. Jestliže zákon o Nejvyšším účetním kontrolním úřadě vykazuje v ohledu exekutivy tohoto úřadu citelnou mezeru a nestanoví žádné trestní sankce na liknavost jednotlivých orgánů státní administrativy, nemělo by to býti důvodem k ledabylosti, neboť vedle příkazů psaných zákonů má působiti především vědomí mravní odpovědnosti vůči kolektivu, který propůjčováním úřadu jednotlivcům svěřuje v jejich ruce veliké bohatství důvěry, které nemá býti v žádném případě a v žádné formě zneužíváno.

Tyto motivy vedly pravděpodobně také Nejvyšší účetní kontrolní úřad k tomu, aby ve 76 smyslu §u 12 zákona čís. 175 z r. 1919 vypracoval jednací řád, který byl již r. 1925 předložen vládě. Žel však, do dnešního dne nebylo dosaženo dohody, aby řád mohl býti předložen Národnímu shromáždění. Zdá se, že vláda nemá naspěch. Nač také! Lépe se to hospodaří volně, beze všech řádů a omezení kontrolních. Vláda a administrativa dívají se beztak na Nejvyšší účetní kontrolní úřad jako na trpěné zlo a zařízení, které netřeba respektovati. A kdyby to šlo, byl by tento kontrolní orgán nejraději poslán někam na Kamčatku. Při nejmenším dopadlo by to s ním tak, jako s úspornou parlamentární komisí, která raději svou činnost zastavila, nechtěla-li se nalézati v trvalém otevřeném boji s vládou a různými úřady, jimž byl tento kontrolní orgán solí v očích. A kdyby parlament uvědomil si plně svůj kontrolní úkol, musel by se s daleko větší váhou postaviti za Nejvyšší účetní kontrolní úřad a zjednati mu více moci a vlivu, nežli jej dnes vůči administrativě může uplatniti. Kontrola bez exekutivní moci a bez náležité opory parlamentární je rybářskou bárkou bez vesel na rozbouřeném moři.

Vláda cítí se sice oprávněnou, vyhlašovati svoji kuratelu nad jinými, jak je to vidno z předlohy na okleštění samosprávy, ale že by sama měla dbáti pravidel, jež chce uplatniti jinde, to jí ani ve snu nenapadne. Parlament měl by si uvědomiti, že Nejvyšší účetní kontrolní úřad jest jediným úřadem, od něhož se zákonodárné sbory něco kloudného dovědí o státním hospodářství a měl by jej proto podle jeho významu nejen hodnotiti, ale také vyzbrojiti takovou pravomocí, aby měl jistotu, že státní zájmy neutrpí následkem nedostatku exekutivní moci tohoto úřadu hmotné ani mravní škody.

Finančním zákonem pro rok 1924 stanoveny byly státní výdaje částkou 16.993,976.905 Kč a státní příjmy 16.391,293.591 Kč. Na státní investice stanovena byla potřeba částkou 2.229,230.000 Kč. Rozdíl mezi příjmy a výdaji 603,000.000 Kč měl ministr financí opatřiti úvěrem. Rovněž tak investice měly býti kryty úvěrem do 2.230,000.000 Kč.

Sotva však byl rozpočet parlamentem povolen, počalo se s hospodařením nad rozpočet ve smyslu čl. I finančního zákona. Zvláštními zákony povolena byla celá řada nových úvěrů. Tak na schodky košicko-bohumínské dráhy a místních drah povoleno bylo dodatečně r. 1924 celkem 270 milionů, na stavbu domů pro státní zaměstnance 600 milionů, na výkup místní dráhy v údolí Borže 2,891.376 Kč, k podpoře nezaměstnaných 80 milionů, k úhradě příspěvků zvláštního fondu pro zmírnění ztrát poválečných poměrů a jiné 50 milionů, k provádění zákona o válečných poškozencích 375 milionů, celkem 1.377,891.376 Kč.

O většině těchto výdajů se vědělo před sděláváním rozpočtu. Vědělo se zejména o tom, že zákonné nároky invalidů jsou o 375,000.000 Kč větší, nežli bylo do rozpočtu vloženo. Ministerstvo soc. péče vřadilo celou částku, vypočítanou na základě zjištěných nároků válečných poškozenců, muselo ji však na příkaz ministra financí inž. Bečky o tuto částku zmenšiti, aby pak stoupenci a listy strany, k níž náležel i p. ministr financí, na ministra soc. péče strkali psí hlavu za to, že nepostaral se o krytí nároků invalidů, a žádali, aby byl vydán v obžalobu, když žádal povolení samozřejmých dodatečných úvěrů. Nejinak bylo tomu i s ostatními během roku povolenými úvěry. Nebyly do rozpočtu zařazeny jen proto, aby p. ministr financí mohl se pochlubiti rovnováhou rozpočtu. Toto hospodářství nad rozpočet svědčí jen o nepřesném prelimináři na r. 1924. Také zálohové hospodářství na platy učitelům zemí je dokumentem, potvrzujícím tuto skutečnost. Do rozpočtu zařazeno 85 mil. Kč, ačkoliv bylo vyplaceno 391,548.395,03 Kč. Státní správa finanční účtuje tyto výplaty zálohou, ačkoliv ví, že od zemí ničeho dostati nemůže, poněvadž země jednak ničeho nemají, z čeho by tento dluh zaplatily, a jednak ho neuznávají, poněvadž na vydání tom se samy neusnášely a nebyly brány v potaz, když toto břemeno bylo na ně uvalováno.

Nelze přejíti mlčením onu skutečnost, že podle usnesení min. rady ze dne 20. listopadu 1924 vyplaceno bylo ve věcných výdajích pomocí t. zv. podmínečných platebních rozkazů 419,448.189.21 Kč až r. 1925. Na této částce participuje samo ministerstvo nár. obrany 411,644.722.65 Kč. Tato výplata je vyloženým porušením čl. VIII finančního zákona pro r. 1924. Tam se praví doslovně:

"Všech pro r. 1924 povolených úvěrů výdajových smí býti použito jen do 31. prosince 1924.

Toto ustanovení nevztahuje se k částkám, určeným na zapravení stálých platů, totiž služného, pensí atd. nebo na splnění takových dávek, které se zakládají na právním titulu, jako jsou úroky ze státního dluhu atd. Tyto částky mohou býti požadovány až do uplynutí lhůty promlčecí."

Ustanovení toto je tak jasné, že k němu není třeba žádných komentářů. Usnesení min. rady je naprosto protizákonné a proto právem bránil se Nejvyšší kontrolní úřad jeho provedení. Velmi správně ukazuje kontrolní úřad k tomu, že finanční zákon nezná žádné prolongace úvěru po uplynutí rozpočtového roku a že každé vázání v částce úvěru pro splnění závazků z objednávek a dodávek dokončených teprve v roce následujícím vyžadovalo by novelisaci finančního zákona.

Překročí-li obyčejný smrtelník zákon, je za to volán k odpovědnosti a potrestán. Co by se mělo státi oněm právníkům, kteří v ministerské radě vyložili finanční zákon tak, že je možno přenášeti věcné úvěry do nového roku a po 31. prosinci je vypláceti? Je to vědomé porušení zákona, za něž měl by parlament volati k odpovědnosti ty, kdož se tohoto porušení dopustili. Nečiní-li to parlament, vydává si smutné vysvědčení slabosti. Parlament měl by věc pozastaviti již proto, že kontrolní úřad, nemaje dostatek exekutivy v tomto zápase o právo, proti administrativní svévoli podlehl.

Jestliže si již poměry vynucovaly nějaké mimořádné opatření, neměla vláda sahati k nezákonitostem, nýbrž postarati se buď o změnu rozpočtového roku nebo předložením dodatečného rozpočtu opatřiti si povolení potřebných úvěrů. To by byla ústavní cesta, proti níž nemohl by nikdo ničeho namítati. Jestliže však bylo sáhnuto k porušení zákona, je to se stanoviska respektu k platným zákonům čin nejen velmi odvážný, nýbrž i mimořádně nebezpečný.

Je-li po stránce věcné celkový výsledek hospodaření na rozpočet proti předvídanému schodku příznivější, lze to přičísti na vrub citelnému předanění poplatníků, z nichž státní berní šroub vymačkal na dani výdělkové, dani z příjmu, válečné dani, na úrocích z prodlení, na clech, na dani obratové, z tabáku, loterie atd. daleko více, nežli mohl podle rozpočtu očekávati.

Pozoruhodnou je číslice nedoplatků státních příjmů, kteréžto nedoplatky koncem r. 1924 dosáhly výše 4.115,876.565 Kč 40 hal. Z toho nedoplatky daňové činí 3.519,642.272 Kč 45 h. Zbytek připadá po většině na dávky. Bylo by velmi zajímavo zvěděti, jaká částka z této sumy jest nedobytná. Pohledávky povstaly zejména prodlením vyměřovacích úřadů, které zaměstnávaly se jinými pracemi, zejména předpisováním dávky z majetku. Při této příležitosti napadá myšlenka, kolik nám dávka z majetku skutečně vynesla, jestliže do konce r. 1924 činila včetně vkladních listů 4.328,055.824 Kč, tedy asi právě tolik, kolik zůstalo venku na pohledávkách v dlužných daních. K tomu nutno připočítati samosprávné přirážky a shledáme, že dávka z majetku nevyrovnává ani zdaleka onen majetkový přesun, jehož byli jsme svědky za války, zejména když na druhé straně stát i samospráva u těchže vrstev obyvatelstva ztrácejí na nedobytných pohledávkách jistě dohromady tolik, co činí celá dávka z majetku. Nedoplatky obecních přirážek jdou u větších obcí do milionů. Tak na př. jen obec Plzeň má na nedoplatcích přirážek od poplatníků dostati přes 11 milionů Kč. Částka ta bude až na menší zlomek jistě z valné části nedobytná. Nejinak je tomu u měst ostatních. Do této situace připravila obce státní správa finanční a při tom se obcím nemůže přijíti na jméno. Jsou osočovány proto, že vysokými přirážkami zatěžují poplatníky. Kdyby se byla státní správa starala o včasné předpisování daní, jejich inkaso, jakož i inkaso přirážek, mohly by přirážky obecní býti mnohem nižší, než tomu namnoze v četných obcích jest. Nemuselo býti nepořádných poplatníků a pořádní nebyli nuceni platiti za nedbalce a nepoctivé. Jsou to nejen daně přímé, nýbrž zejména daň obratová, která vykazuje ku konci r. 1924 nedoplatky v částce skoro půl miliardy Kč. To je daň, která byla konsumenty zaplacena při nákupu rozmanitých životních potřeb a bude z valné části zpronevěřena.

Vzestup nedoplatků daňových je přímo horentní. Tak r. 1919 činily nedoplatky 638,736.011 Kč 57 hal., r. 1920 činily 1.182,085.768 Kč 12 hal., r. 1921 2.020,658.611 Kč 88 hal., r. 1922 o něco poklesly na 1.903,528.966 Kč 69 hal., r. 1923 opětně vzrostly na 2.558,638.873 Kč 16 hal. V r. 1924 pak činí 3.519,642.272 Kč 45 hal.

Neméně zajímavé je zálohové hospodářství mimo rozpočet, o němž učinil jsem již zmínku při zálohách na platy učitelské. Na tomto oddílu vydáno bylo na zálohy 2.753,867.314 Kč 15 h, přijato však jenom 726,454.406 Kč 18 h, takže ze zálohového hospodářství resultuje r. 1924 schodek 2.027,412.907 Kč 97 h. Jenom schodky košicko-bohumínské dráhy samy o sobě činí 919,611.891 Kč 89 h.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad konstatuje v závěrce, že na t. zv. účinech průběžných vyúčtovány byly četné účiny působivé, preliminované nebo nepreliminované, ač byl znám účel položky a tím i zúčtovací odvětví, a že sám hleděl tyto nedostatky odstraňovati. To, co zde kontrolní úřad konstatuje, je závada, která se u žádného řádného hospodářství nemá vyskytovati. Čím více záloh, tím více průběžných položek a proto tím více nepořádků v administrativě a účtování.

Velmi zajímavým oddílem účetní uzávěry je seznam aktiv a pasiv státních a odůvodnění jich stoupnutí nebo klesnutí. Tak zvaná aktiva resultující z různých půjček a záloh vzrostla r. 1924 o 856,400.202 Kč 60 h a činí koncem r. 1924 2.509,986.343 Kč 13 h. Zde nejde jen o zálohy státním podnikům a jednotlivým oddílům státní správy poskytnuté, nýbrž také o půjčky různých korporací a dokonce soukromých osob.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP