Čtvrtek 31. března 1927

Avšak včera také pan kolega bývalý ministr Stříbrný uváděl číselně platy a počet poddůstojníků v německé armádě. Zapomněl jenom totéž u důstojníků, a tu nacházíme číslice velmi zajímavé. V československém státě měli jsme v roce 1925 generálů 74, Německo jenom 46 (Výkřiky na levici: Slyšte, slyšte!), plukovníků u nás 269, v Německu 117; podplukovníků u nás 625, v Německu 228, majorů u nás 527, v Německu 475, štábních kapitánů u nás 1860, v Německu 216, kapitánů u nás 3382, v Německu 1207, nadporučíků u nás 1444, v Německu 1348, a tak bych mohl v číslicích pokračovati ještě dále, abych stejně, jak se o to včera pokusil pan exministr, podal důkaz, že jsou na světě ještě jiné číslice než ty, s nimiž on na tomto místě operoval. (Výkřiky na levici.) Ovšem náklad na německé vojsko činí přes 4000 milionů Kč, u nás 1685 milionů Kč. Při tom však nesmí se zapomínati, že v Německu jde o pětkráte větší počet obyvatelstva, že Německo podle mírových smluv musí udržovati nákladné vojsko žoldnéřské, při čemž nesmíme dále zapomínati, že vojenská břemena v Německu v poměru k nám nečiní ani jednu sedminu zatížení na hlavu obyvatelstva. Domnívám se, že tím jsem vyvrátil část projevů včera zde učiněných.

Nyní mi dovolíte, abych přešel k zákonu, který dnes projednáváme a o němž má býti rozhodnuto tempem rychlíkovým. Tento zákon má veliký význam. Především znamená úplnou změnu veškeré vojenské organisace, potom dalekosáhlé změny dosavadního branného zákona a četná porušení předpisů ústavních. § 10 starého branného zákona mluví o všeobecně stejných vojenských povinnostech, v nové předloze mluví se jenom o všeobecných povinnostech, stejných povinností již není. Škrtnouti "stejné povinnosti" bylo nutno proto, poněvadž celá tendence a duch tohoto zákona opatřuje určitému stavu, především agrárníkům a částečně živnostníkům, výsady a zaručuje zvláštní přednostní práva při konání vojenské služební povinnosti, takže nelze již mluviti o stejných povinnostech. My nejsme naprosto nepřáteli úlev v branné povinnosti, avšak podle našeho mínění musí přece býti rozhodnuto, zdali těchto úlev má se dostati hledíc k důvodům sociálním, všem lidem anebo zdali jsou jenom zřejmou výhodou. vyslovenou výsadou určité třídy, určitého stavu a zda jenom příslušnost k takovému stavu nese sebou současně také nárok na úlevu v branné povinnosti. Takové zřejmé nadržování jistě porušuje předpisy ústavních zásad o stejných povinnostech. Avšak ještě jedno ustanovení jest v zákoně obsaženo, které jest porušením ústavy. Podle ústavy je pan president vrchním velitelem ozbrojené moci, jemu přísluší právo naříditi mobilisaci a opatřiti si dodatečně schválení parlamentu. V novém zákoně vpašovala vláda v §u 10, oddíl XI, čís. 4 ustanovení, podle něhož jest vláda oprávněna svolati brance k mimořádným cvičením, vyžaduje-li toho obrana státu, t. j. vláda má právo přes hlavu presidentovu, přes hlavu a vůli parlamentu provésti skrytou mobilisaci. Hledíce k tomuto porušení ústavy a na základě mnoha jiných právnických kliček, jež jsou v zákoně obsaženy, podali jsme návrh, aby ústavní výbor přezkoušel a zjistil, možno-li tento zákon uvésti v soulad s ústavní listinou čili nic. To bylo v branném výboru zamítnuto, rovněž náš požadavek, aby byl zákon přikázán výboru soc.-politickému, poněvadž tento zákon přece obsahuje dalekosáhlé otázky sociální.

Nyní k prvnímu dílu zákona. § 1 stanoví výši ročního kontingentu branců. Podle pravděpodobného úbytku a přírůstku má roční kontingent činiti 70.000 mužů. Podle starého zákona činil roční kontingent v první polovici periody 100.000, ve druhé 140.000, což se rovnalo ročnímu průměru 120.000 mužů. Nyní podle ustanovení tohoto zákona nastává domnělé obmezení ročního kontingentu na 70.000. Tato číslice jest zřejmým uváděním v omyl, ve skutečnosti nejde o snížení ročního kontingentu, nýbrž v opaku k názoru pana zpravodaje o značné zvýšení. Počítáme-li se 70.000 muži a porovnáme-li to s 18měsíční službou, čímž se v jednom roce počet zvětšuje o třetinu, dostaneme číslici 105.000. K tomu možno připočítati asi 15.000 déle sloužících poddůstojníků, a to dá stav 120.000. K tomuto ročnímu kontingentu přistupuje ještě zvýšení zavedením náhradní zálohy, jež má býti vytvořena. Není nikde stanoveno, jak velký má býti počet těchto náhradních záložníků. V zákoně se praví prostě, že počet, o který uvedené výsledky odvodů přesahují kontingent stanovený v §u 1 - tedy 70.000 - tento počet má býti zařazen do náhradní zálohy. To znamená zvyšování přes 70.000 jdoucí do nekonečna. Pan ministr nár. obrany ovšem odpověděl, když jsme v tom směru požadovali v branném výboru vysvětlení, že pravděpodobný počet nepřesáhne číslici 8000 mužů. Pravděpodobný počet! Nikde není stanoveno, jak velký počet to má býti. Nikde se neuvádí, jaký rozsah má míti náhradní záloha. Tedy i § 1 zákona vyvrací ona tvrzení, která německé vládní strany všude rozšiřují, jako by se jejich vlivu bylo podařilo snížiti také vojenská břemena a stav vojska. My jsme podali také k §u 1 pozměňovací návrhy, které požadují především splnění předpisů branného zákona, tedy v §u 1 přeměnu organisace vojenské v národní milici. Dále jsme podali návrh na stanovení ročního kontingentu ve smyslu mírových smluv, ale byl v branném výboru zamítnut. Zajímavé jest, dámy a pánové, dále ustanovení v §u 4 o výběru těch osob, které mají býti zařazeny do náhradní zálohy. Tu se praví, že v úvahu přijdou: za prvé živitelé rodin, za druhé vlastníci zděděného hospodářství menšího anebo středního rozsahu a za třetí branci, kteří zasluhují zvláštního zřetele z důvodů rodinných, hospodářských a sociálních. Navrhovali jsme tu především změnu, aby toto ustanovení, které mluví o důvodech hospodářských a sociálních, bylo položeno před ono ustanovení, jež jedná o vlastnících zděděného hospodářství. § 6 tohoto zákona vysvětluje trochu blíže pojem, co se má považovati za zděděné hospodářství. Tam se praví, že za zděděné hospodářství nutno pokládati také hospodářství převzaté právním jednáním. V zákoně není ani slova o zemědělských pachtýřích, na ty se patrně úplně zapomnělo. Velký význam má také smíšená komise, která má pravoplatně rozhodovati o osudu tisíců lidí, tisíců existencí, totiž mají-li býti zařazeni do náhradní zálohy čili nic. Podle našeho mínění musela by býti taková komise vybudována na důvěře celé veřejnosti, musela by se tudíž skládati z lidí, kteří skutečně požívají důvěry veškerého obyvatelstva. V zákoně se vůbec nic nepraví o složení a působnosti takové organisace, říká se jen: Tyto smíšené komise, jejich organisace a složení budou určeny vládním nařízením. Můžeme si představiti, jak toto složení bude vypadati a jak bude provedeno. Dalším neslýchaným ustanovením v zákoně jest § 5, který stanoví, že když otec nebo děd žádají o úlevu v branné povinnosti pro syna nebo vnuka z důvodů sociálních nebo hospodářských, že se mají sami podrobiti u smíšené komise anebo při odmítnutí u přezkoušecí komise osobnímu vyšetření. To znamená tedy, že ti staří, nemocní, neduživí lidé musí se dostaviti jako rekruti k odvodní komisi, aby se tam zjistilo, jsou-li schopni k výdělku čili nic. Tento postup je podle našeho názoru bezohledný, nelidský a brutální a jistě nesleduje jiného účele, než aby byly žadateli způsobeny zbytečné námahy a šikany, aby takovým způsobem bylo ztíženo dosáhnouti úlev v branné povinnosti. Ve výboru branném jsme navrhovali, aby toto nelidské ustanovení zmizelo a že musí dostačiti, když úřední lékař potvrdí u onoho člověka neschopnost k výdělku. Tento jistě rozumný návrh byl odmítnut a zůstane osobní vyšetřování odvodní komisí.

Avšak, vážené dámy a pánové, zcela jinak se podle tohoto zákona jedná s agrárníky. Podle odst. 2 §u 6 nepotřebují se agrárníci, kteří žádají za úlevy v branné povinnosti pro své syny, podrobovati osobnímu vyšetření, u nich stačí, když jsou držiteli zděděného hospodářství anebo také držiteli hospodářství takového, které se do jejich držení dostalo právním jednáním mezi živými; a mají nárok také, když přešly do jejich držení třeba jenom díly takového hospodářství. (Posl. de Witte [německy]: To je největší švindl, to je výkup z vojny!) To je jako ve Španělsku, kde se možno vykoupiti penězi. Vykládací možnost tohoto zákona jde tak daleko, že velkostatkář, který má více synů, může prostě těmto synům připsati určité díly hospodářství, aniž by se oni stali vlastními držiteli, a takovým způsobem může je osvoboditi od 18měsíční vojenské služby. To je neslýchané nadržování. Je to přímo pobuřující a vyzývavé, je to výsadou pro velké sedláky. Malý sedlák, malý rolník, nemůže své hospodářství děliti, je při tomto zákoně podveden a selská politika obrátila se zase jednou proti malým sedlákům. Právě tak jest to s ustanovením konečné věty §u 6. Ta má zřejmé ostří proti malorolníkům a domkářům. Tam se stanoví, že když držitel hospodářství vykonává vedlejší zaměstnání a hospodářství není jeho zaměstnáním hlavním, jest vyloučen z výhod. Nesmí se přece zapomínati, že jsou tisíce, ba nechybím, tvrdím-li, že jsou desetitisíce zemědělců a domkářů, kteří nemohou žíti z výnosu svého hospodářství, kteří musí vykonávati vedlejší zaměstnání, a všichni tito chudáci, i ti nejchudší z chudých v zemědělství, mají býti prostě podvedeni o tyto výhody, aby byly úlevy v branné povinnosti tím vydatněji umožněny synům velkých sedláků. Není možno zřejměji a jasněji ukázati podvod s hájením zájmů malozemědělců než je to zde vyjádřeno v zákoně. Avšak také v druhé části tohoto zákona, který se zabývá změnami branného zákona, jest mnoho významného. Tu především v §u 10, oddílu II má býti doplněn § 9 starého branného zákona, kteréžto rozšíření směřuje k tomu, aby výlohy s dostavením se k odvodu, k nimž náleží také nutné vyšetření nemocného, nesl v budoucnosti každý odvodem povinný sám. Velectění, jen tak mimochodem se praví: Vojenská správa může na žádost povoliti eventuální výlohy cestovní. Ti lidé tedy jsou voláni k povinnosti, ztratí svoji existenci, své zaměstnání, musí sloužiti 18 měsíců státu a musí ještě z vlastního nésti výlohy s cestou k odvodu, jež jsou jim touto povinností ukládány. Právě tak rozšiřuje zákon i § 17 starého branného zákona, kde se praví, že lidé vzdělaní na státní útraty k vojenským službám z povolání, anebo ti, kteří k takovému účelu dostali stipedium, jsou povinni sloužiti delší čas, než je předepsaná činná služba. V novém zákoně rozšiřuje se tento předpis v tom směru, že nejen ti, kteří byli na státní útraty vzděláni, kteří dostali na vzdělání stipendia, nýbrž že i oni přijdou v úvahu, kteří na vlastní útraty žádají za přeložení do hudební školy, k letectví - praví se pak: "a t. d." - takže možno je doplniti slovy "k technickým sborům". Pro všechny tyto lidi může býti zvláštním předpisem ministerstva nár. obrany stanovena delší než 18měsíční služební doba. To znamená, že týž pan ministr nár. obrany, který německým vládním stranám prohlašuje, že služební doba 18měsíční má platiti jenom na 2 léta, může prostě podle svého uvážení stanoviti delší než 18měsíční službu pro celé vojenské oddíly.

Je dále zajímavo, že má býti změněn § 18, kde se mluví o povinnosti dosluhovati promeškanou presenční službu. Ve starém branném zákoně bylo ustanovení, že voják musí dosluhovati, když vazbou anebo trestem promeškal služební dobu ve výměře 30 dnů. V novém zákoně není o tom vůbec ustanovení, nýbrž voják jest povinen dosluhovati, zcela lhostejno jakou dobu služební trestem nebo vazbou zameškal. (Výkřiky na levici: Slyšte! Slyšte!) Dráždí a přímo pobuřuje další ustanovení této předlohy, jež praví, že i oni vojáci jsou povinni dosluhovati, kteří se svémocně vzdálí, kteří překročí dovolenou a oni, kteří potřebují zdravotní dovolené anebo dovolené pro nemoc. Pro ty tedy, kteří ve vojenské službě onemocněli, kteří obětovali své zdravé údy, kteří jsou tedy obětmi tohoto militarismu a musí se snad celé týdny potloukati po vojenských nemocnicích, pro tyto politováníhodné lidi vyhražuje si ministerstvo nár. obrany právo stanoviti nařízením, jakou dobu mají dosluhovati za nemoc anebo z celkové zdravotní dovolené. Jest tedy, pánové, něco pravdy na tom, když vojáci zpívají: "O, jaká radost býti vojákem v československé armádě!"

Předloha obsahuje také změny trestních ustanovení §§ů 47 až 58 starého branného zákona. Ve starém branném zákoně byly pro všechny tyto delikty stanoveny jenom nejvyšší tresty. V nové předloze jsou stanoveny kromě nejvyšších trestů také tresty nejnižší, což znamená, že voják musí býti odsouzen, nejnižší trest pro delikt jest dán. Tím má býti vzato vojákům právo odvolací, jest to tedy neslýchané zhoršení starého branného zákona v době, kdy byste si měli ještě vzpomenouti na to, že se dříve nejen mluvilo o demokratické vojenské organisaci, nýbrž bylo dokonce úmyslem přeměniti ji v lidovou milici.

Další zhoršení obsahuje předloha tím, že obce jsou povinny z vlastního nésti všechny výdaje, které souvisí s provedením tohoto zákona. Ve starém branném zákoně byly tyto výdaje omezeny jenom na část administrativních prací. Podle nového návrhu má býti obec odsouzena nésti všechny náklady související s provedením tohoto zákona a to v době, kdy se pomýšlí na to, vzíti obcím možnost k životu, když se jim odnímají prameny příjmů a nutí se snižovati přirážky a přikazují se jim práce přenesené působnosti. V době, kdy proslavenou státní politikou blíží se obce bankrotu, pomýšlí se na to, aby se na ně přesunuly také výlohy odvodních komisí.

Právě takovou jest změna §u 66 starého branného zákona. Tento § 66 stanovil osvobození od kolků při všech vojenských žádostech. V budoucnosti podle nové předlohy, stane-li se zákonem, bude každý museti platiti kolkový poplatek, kdo podá nějakou žádost k vojenským úřadům, ať o dovolenou, ať k vůli nemoci, ať o osvobození anebo o odklad vojenského cvičení. Víme, že podle nového zákona o úředních poplatcích všude tam, kde se mají platiti kolky, vybírají úřady také poplatek za úřední jednání. Také tu je tedy velmi značně finančně zatížen na základě nového zákona právě nejchudší z chudých, ten chudák.

Pánové! Tento návrh zákona, který podle zprávy zpravodaje a podle vývodů v prohlášení, jež zde učinily včera německé vládní strany, má se státi zákonem, který přináší hospodářsky slabým sociální úlevy, jest při bližším přezkoumání opakem toho. Není ulehčením, není výhodou pro sociálně a hospodářsky slabé, jest ve skutečnosti naopak zakrytým zvýšením ročního kontingentu a skrývá v sobě pobuřujícím způsobem zvláštní výsadu, zřejmé nadržování agrárníkům. Tato skutečnost dráždí k nejostřejšímu odporu a my tudíž i tento zákon odmítneme. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Dále má slovo p. posl. Geršl.

Posl. Geršl: Slavná sněmovno! Nejdříve chtěl bych říci několik slov k řeči p. posl. Stříbrného, zde včera pronesené. Pan kol. Stříbrný mluvil zde včera o tom, že některé strany prohlašují o sobě, že jsou státotvorné, avšak nemají odvahy postaviti se za armádu. Prohlašuji jménem čsl. soc.-dem. strany dělnické, že si v této věci pro recept k panu posl. Stříbrnému nepůjdeme. Čsl. soc. demokracie postupovala vždy ve věcech branných v duchu svých zásad a v duchu svého programu bez ohledu na to, zdali se to komu líbilo čili nic.

Pan kol. Stříbrný mi promine, když prohlásím, že byl ve zdůrazňování obrany státu poněkud jednostranný. Bezpečnost státu nelze vložiti podle našich názorů jen do rukou ministra nár. obrany, nýbrž, a to hlavně, také do rukou min. zahraničí. Pan kol. Stříbrný zde vyslovil včera přání, aby naše zahraniční politika bylo cílevědomou a sebevědomou politikou slovanskou vůči slovanským národům a státům, hlavně vůči Rusku, Polsku a Jugoslavii. Mám za to, že náš ministr zahraničí tuto politiku provádí, což dokazuje, že se snaží prosaditi uznání Ruska de jure, kteréžto uznání musí býti provedeno předem v naší vnitřní politice.

Ale strana nár. demokratická, za niž včera p. dr Kramář p. kol. Stříbrnému gratuloval, tuto politiku dr Beneše potírá a za tuto politiku našeho ministra zahraničí nenávidí. Pan posl. Stříbrný v tomto rozsévání nenávisti nár. demokratům pomáhá nejen ve svém listě, nýbrž i na svých schůzích. My čsl. soc. demokraté budeme nejen podporovati cílevědomou a sebevědomou politiku ministra zahraničí vůči Rusku, Jugoslavii, Polsku a ostatním slovanským národům, nýbrž budeme usilovat o to, aby zahraniční politika byla cílevědomá a mírumilovná vůči všem našim sousedům a vůči všem národům. V této politice budeme na rozdíl od p. posl. Stříbrného podporovat našeho ministra zahraničí dr Beneše v důvěře, že jeho zahraniční politika je současně politikou našeho velkého presidenta, že je to politika míru a rozumu.

Geografické položení Československé republiky je toho druhu, že sebe větší a školenější armáda nemůže poskytnouti republice té bezpečnosti, jakou jí může poskytnouti vědomá práce zahraničního ministra v přátelských smlouvách a svazcích států a národů celé Evropy.

Naše armáda má býti podporovatelem a strážcem této mírumilovné politiky zahraniční, jak to její nejvyšší velitel v projevech o naší čsl. branné moci již několikráte prohlásil. V tom je rozdíl mezi námi a posl. Stříbrným.

Nyní k předloženému zákonu o ročním kontingentu branců, o náhradní záloze a některých změnách branného zákona.

Prohlásil jsem již v debatě o přijatých vojenských předlohách, že tato předloha nese třídní ráz. Přináší totiž výhody určitým stavům, jako zemědělcům, obchodníkům a živnostníkům a pak také ještě protekčním dětem zvláštního zřetele hodným, na něž zvláště pamatuje § 7 této předlohy. Ale nejen to, tato předloha ruší také dosavadní dva zákony, zákon o úlevách v plnění branné povinnosti ze dne 7. prosince 1922, č. 370 Sb. z. a n., ale co horšího, ona ruší také dosavadní zákon, jímž se stanoví mírový počet vojska a dává ministru nár. obrany úplně na vůli, aby mírový stav armády rozmnožil náhradní zálohou podle libosti. Předloha zavádí skutečné zvýšení stavu armády.

Podle §u 1 jest stanoveno 70.000 mužů pro zákonitou presenční službu, tedy pro presenční službu 18měsíční.

Podle §u 2 všichni ti, kteří budou přes tento počet 70.000 odvedeni, budou zařazeni do náhradní zálohy. Kolik jich bude každého roku odvedeno a do náhradní zálohy zařaděno, předloha nestanoví. Podle prohlášení zástupce ministerstva nár. obrany v branném výboru bude jich každý rok odvedeno tolik, kolik zdravých a schopných mužů půjde k odvodu, neboť jest podle našeho branného zákona všeobecná branná povinnost. Podle této zásady budou tedy odvedeni všichni zdraví muži, i kdyby jich byl sebe větší počet, třeba i o 20.000 více, než stanoví dosud zákon o mírovém počtu vojska.

Tu se táži, kde zůstaly ony argumenty ministerstva nár. obrany pro tuto novou část československé armády o udržení potřebné úrovně výcviku, které byly sneseny proti 14měsíční službě vojenské. Ministerstvo nár. obrany pro prodloužení presenční služby ze 14 na 18 měsíců v důvodové zprávě uvádí: Všeobecně se uznává, že výcvik vojína je dnes daleko složitější než dříve, takže k jeho zdolání a udržení na potřebné výši nelze za daných poměrů pokládati presenční službu 14 měsíční za postačující. Nelze souhlasiti s tvrzením, že vojína možno vycvičiti v několika měsících. Říci, že nováčka možno vycvičiti ve 14 nebo méně měsících, znamená tolik, jako tvrditi, že po 14měsíční službě dosáhne takového stupně výcviku, jejž možno již jen bezvýznamně zlepšiti, což jest pojetí zcela nesprávné.

To uvádí ministerstvo nár. obrany jako hlavní důvod při předloze zákona pro delší presenční službu vojenskou.

Dejme tomu, že každého roku bude zařazeno do náhradní zálohy nejméně 10.000 mužů. Bude tedy za 10 let v náhradní záloze 100.000 mužů s výcvikem 12týdenním. Stačí-li pro selské synky, synky obchodníků a živnostníků a jiné protekční děti, kteří do náhradní zálohy budou zařaděni, výcvik 12týdenní, může postačiti pro všechny brance výcvik 14měsíční.

Tuto zásadu však ministerstvo nár. obrany nechtělo uznati. Tato předloha není nic jiného než nové zavádění starorakouských výsad pro synky zámožných a uvalení větší povinnosti branné pro brance chudé. Tento zákon otevírá dokořán dveře protekci. § 7 projednávané předlohy je přímo sdělán pro protekční děti. Praví se v něm: "Branci, kteří z rodinných, hospodářských, sociálních a jiných důvodů zasluhují zvláštního zření, mají býti zařazeni také do náhradní zálohy."

Jaké jsou to "jiné důvody", jež zasluhují zvláštního zření, nevysvětlil v branném výboru nikdo. Pan zpravodaj této předlohy prohlásil zde, že také má býti brán zřetel na ty brance, kteří věnují se studiu. Mám za to, že pan zpravodaj měl býti upřímnější a měl prohlásiti, že v tomto paragrafu skryty jsou výsady hlavně pro theology, bohoslovce, kteří příště budou podle toho paragrafu míti v armádě své starorakouské výsadní postavení.

Avšak daleko nebezpečnější ustanovení chová § 10 v oddíle XIV na změnu §u 27 dosavadního branného zákona, kde se připojuje nové ustanovení tohoto smyslu: V mimořádných případech může president republiky po slyšení vlády naříditi též, jsou-li pro to naléhavé důvody, aby byli povoláni příslušníci určitých speciálních služebních odvětví k výjimečné činné službě v míru na dobu nezbytné potřeby, bez rozdílu, ke kterým ročníkům zálohy neb náhradní zálohy dotčení příslušníci patří.

Kdo nám ručí za to, že tohoto nového ustanovení branného zákona nebude zneužito? Kdo ručí za to, že tohoto nového ustanovení nezneužije dnešní vládní majorita a její vláda, když politická moc této vládní většiny bude se kymáceti na př. při volbách? Nebude také vláda považovati takovou situaci za "mimořádný případ", a nebude naléhati na presidenta, aby povolal po dobu voleb takový počet voličů do zbraně, jenž by umožnil nové vítězství této reakční majority? Mám dojem, že toto ustanovení je přímým opatřením proti hospodářským, sociálním a mzdovým bojům civilních zaměstnanců ve státních podnicích. Vláda může v době mzdového hnutí na železnicích nebo ve zbrojovkách, ale také i u podnikatelů soukromých dáti povolati zaměstnance do zbraně.

Vám, pánové z vládní většiny, dnes nikdo nevěří. Včera jste zde porušili v tomto domě ústavu tím, že jste odňali vojákům, četníkům a důstojníkům volební právo ústavou jim zaručené. Této vládní majoritě není nic svato. Byla-li schopna porušiti ústavu, bude schopna i zneužíti těchto ustanovení §u 27 branného zákona. Snad ani si mnozí poslanci z vládních stran neuvědomili, co tato oprava §u 27 branného zákona znamená. Nasvědčuje tomu zejména způsob, jakým tato předloha byla vládní majoritou v branném výboru prosazována a projednána. Způsob tento stal se přímo ostudou celé sněmovny. (Slyšte!) Tato vládní předloha čítá 17 tiskových sloupců na 17 stranách. Z těchto 17 tiskových stran bylo v branném výboru přečteno a projednáno 6, a 11 nebylo přečteno a projednáno vůbec. Celý § 10, jímž se doplňuje a mění 18 paragrafů dosavadního branného zákona, se vůbec v branném výboru nečetl. Každý poslanec dbalý důstojnosti tohoto zákonodárného sboru musí se za takové dělání zákonů styděti. Bránili jsme se kvapu a způsobu vpašování zákonů takovýmto způsobem do zákoníku naší republiky. Nebylo však našeho hlasu dbáno. Proto navrhujeme, aby předloha tato byla vrácena k novému, jednacímu řádu odpovídajícímu projednání, výboru brannému, výboru ústavně-právnímu a výboru rozpočtovému.

Bude-li 70.000 mužů každého kalendářního roku odvedeno a zařazeno k 18timěsíční službě vojenské, jak to nařizuje § 1, a připočítáme-li k těmto 70.000 dosavadní stav důstojníků a rotmistrů v počtu 30.000 a 8000 déle sloužících poddůstojníků podle zákona včera touto sněmovnou přijatého, vidíme, že tímto zákonem zvyšuje se stav armády, neboť všichni odvedení přes počet budou ještě sloužiti 12 týdnů v náhradní záloze a mimo to budou povinni vykonati 4 vojenská cvičení, tedy o jedno více nežli dosud. Tímto ustanovením je zvýšen mírový počet armády o mnoho tisíc mužů, a jak vysoký bude její stav, bude záležeti od vůle ministerstva nár. obrany a snad generálního štábu. Dnes je zjevno, že mírový stav se zvyšuje na 108 tisíc každého roku mimo náhradní zálohu. Proto je nutno, aby rozpočtový výbor posoudil, do jaké míry tato opatření zvýší nová vydání na armádu.

Předloha ponechává složení komisí, jež budou určovati zařazení do náhradní zálohy, jakož i jiná důležitá řešení tohoto zákona vládnímu nařízení. Je to nový způsob naší vysoké byrokracie, jímž chce obcházeti zákonodárné sbory, že všechny nejdůležitější problémy, které jsou jí obtížné prosaditi v zákonodárných sborech, nejraději řeší nařízením. Je to nemoc našeho parlamentarismu, kterou vládní majorita tak ochotně zakrývá.

Musím jménem své strany protestovati proti upírání podpor rodinám narukovaných záložníků proti výslovnému znění zákona. Zákon o podporách rodinám narukovaných jest jasný. Ustanovuje, že ti, kdož povoláni jsou ke cvičení ve zbrani, při čemž výživa jejich rodiny je ohrožena, mají nárok na tuto podporu. Praxe je však jiná. Mnozí necitelní starostové strany agrární a lidové, pak okresní politické správy nechtějí přiznávati rodinám narukovaných podpory. Často nutí chudé ženy, je-li narukován muž, aby opustily své děti, které nemají komu svěřiti, a šly na výdělek, neboť vyšetřujícím orgánům dokazují agrární a lidoví zemani, že výživa v takových rodinách není ohrožena.

Velmi často také z politických důvodů zneužívá se tohoto zákona k trestání soc. demokratů na vesnicích, když jde o narukovaného socialistu, který na venkově v obecních volbách měl tu odvahu, postaviti se proti zemanům agrární nebo lidové strany. Všichni takoví bývají pak při narukování trestáni odnětím podpory jejich rodině. Jménem klubu soc. demokratických poslanců protestuji proti těmto přehmatům a žádám p. ministra vnitra, aby nařídil v každém případě, když jde o vyšetření a vyplacení podpory narukovaného, nestranné vyšetření nezávislé na starostovi obce a aby okresním politickým správám doporučil liberálnější výklad zákona o podporách narukovaných.

Projednávaná předloha nese třídní ráz. Ona zavádí výsady zámožnějším na úkor chudých. Zavádí protekci v plnění branné povinnosti pro protekční děti dnešní vládní majority. Ona ohrožuje dále dosavadní občanské svobody doplněním §u 27 branného zákona a dává vládě možnost v hospodářských a sociálních zápasech zneužíti branné moci a branného zákona v tomto státě proti nemajetným vrstvám národa.

My sociální demokraté vítáme každou úlevu v plnění branné povinnosti. Proto podali jsme řadu pozměňovacích návrhů, které mají tento zákon zlepšiti. Budou-li zamítnuty, budeme hlasovati proti vládní předloze. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP