Dnešní vládní většina zapomíná,
že četnictvo nemá do dneška ani těch
práv spolčovacích, kterými ve prospěch
republiky pracují důstojníci a rotmistři.
Četnictvo tedy nebude moci kolektivně a odpovědně
sděliti nám tady, jak jsou naše zákony
prováděny, ono nebude moci ani zákonité
normy zastávati, neboť by s tím bylo spojeno
existenční ohrožení každého
jedince.
Já měl bych určité pochopení
pro věc, kdyby se dnešní vládní
většina postarala o jinaké zastoupení
četnictva a jinaké vyřešení právního
řádu u četnictva, než jak jsou tyto
otázky vyřešeny dnes. O tom však vládní
většina nepřemýšlí. Jí
jest vůle vysoké byrokracie směrodatná.
My pokusíme se vzbuditi svědomí vládní
většiny návrhem zákona na zavedení
poradního sboru pro vnitřní záležitosti
četnictva v rámci ministerstva vnitra. Jsem velmi
zvědav, jak se bude vládní většina
chovati k tomuto návrhu, který jistě je jen
z nouze a měl by býti samozřejmostí
i pro dnešní vládní většinu.
Ukázal jsem, že u četnictva nepřiléhají
žádné důvody, které byly uplatněny
pro návrh na zkrácení vojska o právo
volební, a dokázal jsem, že nejsou pravdivými
důvody, kterými doprovodil vládní
návrh na zkrácení četnictva o právo
volební pan ministr vnitra. Dokázal jsem také,
že zkrácením četnictva zvýšíme
dneska již beztak vrcholné rozhořčení
v řadách četníků, kteří
neznajíce dobrých stránek demokracie, této
se odcizí.
Nebezpečí, které v tom hrozí, že
odcizí se četnictvo i vojsko laickému živlu
i demokracii, je takové míry, že by měly
všechny strany přikloniti se k názoru, že
vládní návrh je nemožný a nezdravý.
Já varuji však ještě před tímto
úmyslem, před tou slepotou a přenechávám
odpovědnost za příští vývoj
věci u četnictva dnešní většině.
My budeme také tuto většinu činiti odpovědnou
za ten právní a mravní úpadek, který
uzákonění vládního návrhu
na zkrácení četnictva o právo volební
přinese.
Tomu se říká "odpolitisovati" armádu
a četnictvo. Ve skutečnosti je to prosté
a pohodlné kopírování rakouských
metod. Demokracie po válce řekla: "odrakouštiti
se". Celně kongruová koalice toto heslo změnila
jen nepatrně: "porakouštiti se".
Když náš lid pozoruje tyto skutky českoněmecké
koalice, říká, že staré Rakousko
vstává z hrobu. To Rakousko jsme sice jako geografický
útvar rozbili, ale s jeho duchem jsme se nevypořádali,
duch jeho oživuje. Veliký Palacký kdysi ve
slabém okamžiku napsal: "Kdyby Rakouska nebylo,
musili bychom je utvořiti." Česko-německá
koalice usilovně plní tento mylný odkaz:
demokracii ve správě, v hospodářství
i v armádě soustavně odstraňuje, zato
upevňuje moc vysoké byrokracie a tím vším
snaží se veřejné zájmy lidu odciziti.
Že tím odcizuje také armádu laickému
živlu, na to nikterak nepomýšlí. Není
vyloučeno, že se jí to plně zdaří.
Monarchie si počínala právě tak. Dosáhla
tím toho, že když lidu potřebovala, aby
jí hájil, narazila na nepochopení a svou
věc prohrála. Volební právo vojska
a četnictva bylo u nás to, čím se
vlastně republikánská armáda od rakouské
prospěšně lišila. Dnes už v podstatě
neliší se ničím. Než vychovávati
lid postupně v demokracii, zdá se dnešním
kapitánům státní lodi výhodnější,
tuto demokracii osekávati a postupně rušiti.
Výsledek té první práce, třebas
zdlouhavé a vyžadující trpělivosti,
má cenu trvalou. Výsledek práce druhé
nemá ceny žádné, naopak přináší
jen škodu. (Předsednictví převzal
místopředseda Stivín.)
Armáda, její organisace a výcvik, to je příprava
k válce. Válka, to je krvavý politický
boj. Proti sobě ve válkách nové doby
nestaví se jen zbraně, ale také argumenty.
Voják musí své věci pevně věřiti.
Nevěří-li, je velmi zle. Mnohé věci
schované v mysli vojáků zůstávají
utajeny štábům, ale v dnešní době
je nutné je znáti a počítati s nimi,
protože se projevují ve výsledku srážek.
Napadá nám jedna událost z r. 1914. Jeden
ze žurnalistů světového jména
navštívil náčelníka generálního
štábu Conrada Hötzendorfa a položil mu otázku,
zda v případě války lze se spolehnouti
na slovanské národnosti v Rakousku? Na to odpověděl
Conrad s klidem fatalisty: "O tom si nelze v míru
učiniti naprosto úsudku. Inu, to se ukáže
teprve ve válce!" A přesto nabádal císaře
veškerým svým vlivem, aby tento pokus s loyalitou
národů učinil. Ten pokus byl učiněn,
ovšem selhal a svou věc vyhrál Masaryk,
který mentalitu vojáků posuzoval zcela jinak,
než ji posuzoval Conrad.
Proti rušení volebního práva u vojska
i četnictva vyslovily se důrazně i korporace,
jimž jistě nelze upírati významu. Byli
to důstojníci sami, byli to činitelé,
jako je organisace učitelstva menšinových škol,
ale hlasu jejich nebylo dbáno, ba ani projevy těch
korporací, jako jsou národní jednoty, nedošly
najednou sluchu u občanských stran, které
ve svých řečech přece jen vždy
kladly prospěch národa vysoko nad třídní
zájmy. Zřetele nacionální, jimiž
tak často bojovaly proti nám kruhy vlastenecké,
zapadly najednou kamsi do neznáma. Zejména zrušení
volebního práva vojska do obcí přišlo
německonacionálním stranám velmi vhod.
Také jistě velká řada obcí
bude pro českou věc ztracena.
Hlavní chybou vojáků ovšem bylo, že
volili socialisticky. Kdyby své hlasy byli odevzdali stranám
měšťáckým, pak si mohli ještě
volební právo zachovati. Toto jistě je stránka
věci, která rozhodnutí černozelené
koalice ulehčovala a urychlila až k lehkomyslnosti.
Po událostech poslední doby, zejména po aféře
Gajdově, nemůžeme věřiti, že
pravicové strany myslí to s odpolitisováním
armády opravdu vážně. Jaké pak
"odpolitisování" armády, když
se usilovně v armádě podporovalo politikaření
Gajdovo?
Uvažme věc, jak se vyvíjela. Náměstek
náčelníka generálního štábu
a aktivní generál republiky najednou si tvoří
v armádě své politické skupiny - s
určením změniti kontrarevolucí ústavní
řád po příkladu nějakého
Primo de Rivery nebo Mussoliniho. A pravicové strany jej
podporují v tomto díle. Úžasný
zjev politické nedůslednosti a slepoty! V armádě
se takové skupiny přímo na rozkaz a pod tlakem
Gajdovým opravdu tvoří, v armádě
se diskutuje, kdo je za Gajdou a kdo proti němu. Garnisony
se rozkládají na dva tábory. Gajdou se vyhrožuje
na veřejných schůzích nejvyššímu
veliteli armády a Hradu vůbec. Činí
se pokus, rozbíti legionářskou organisaci,
která se postavila za Masaryka a za demokratické
principy zahraniční revoluce. V šíleném
tom počínání strany pravicové
drží Gajdovi nejen palec, nýbrž celou
ruku, poněvadž to prostě vyhovovalo jejich
politickým i třídním zájmům.
Za Rakouska byla armáda nástrojem dvora a císaře.
V republice má býti armáda nástrojem
zahraniční politiky a parlamentu, a najednou je
tu učiněn pokus, postaviti tuto armádu proti
zahraniční politice a proti parlamentu. Armáda
měla se dáti do služeb jakýchsi obskurních
lidí z pražské ulice. Armáda má
býti, jak jsem řekl, instrumentem zahraniční
politiky, měla se však státi instrumentem v
rukou jakéhosi záhadného trifolia Gajda-Hlaváček-Zástěra.
Jen ze strachu před socialismem, před poctivým
českým dělníkem otevřeli někteří
vůdcové pravicových stran fašistické
politice uctivě a dokořán dveře až
do generálního štábu.
Generálové vždy dělají politiku
šavlí. Podle přání pana Zástěry,
Hlaváčka a jiných pánů byl
Gajda určen, aby tuto šavli obrátil nikoliv
do zahraničí, nýbrž dovnitř,
proti Hradu, proti zahraniční revoluci a proti socialistům.
Věc neslýchaná, veliká ostuda před
cizinou a pravicové strany v rozpacích. A řeklo
se na to: "Zaplať pánbůh za fašismus!"
Takové nápady a činy ve starých demokraciích
řeší se okamžitou degradací i hůře.
U nás veřejný tisk buržoasní
řeší ji po kocourkovsku. Ještě
dnes mluví a píše se o rehabilitaci Gajdy.
Jsou u nás nacionalisté, kteří by
rádi úkoly armády rozšířili
ještě o jeden: aby pod vedením Gajdy sloužila
pro pana Zástěru na strašení socialistů.
Takový zmatek v názoru na úkoly armády
zavládl v československé buržoasii!
Abychom užili známé terminologie: je to fašistický
bolševism na sucho i na mokro, pravým jménem
pustý buržoasní anarchismus.
Historie světa snad musí míti nějaké
operetní hrdiny: Princ z Wiedu byl takovým hrdinou,
takovou evropskou figurkou před válkou, u nás
tuto roli sehrál Gajda. Když svou věc prohrál
v legiích, u Kolčaka i proti němu, mělo
mu Československo býti operetním jevištěm.
Tak učinil pokus opravdu po gajdovsku dobrodružný
a odvážný. Z československé armády
chtěl vytvořiti ozbrojenou pěst pro fašistickou
frakci. S touto akcí, kterou soustavně měla
býti armáda zpolitizována a připravena
k úderu proti ideám zahraniční revoluce,
ruku v ruce postupovala část československého
tisku v útocích na představitele těchto
ideí. Rozsudky povolané instance vojenské
uvádějí se před občanstvem
v pochybnost. Tento způsob psaní buržoasního
tisku jest snad dokladem těch krásných slov
pana ministra školství a nár. osvěty,
která jsme slyšeli v kulturním výboru,
o upevňování politické a morální
autority ve státě. Tak si počínají
kruhy, které chtějí představovati
extrakt pravého nacionálního cítění!
Základy mladé armády, o něž jeví
na př. "Národní Listy" i některé
strany tak licoměrnou starost, byly aférou Gajdovou
otřeseny daleko více než volebním právem
vojska. Doporučujeme dirigentům této politiky,
aby se příliš nespoléhali, že s
každým dynamitovým podkopem musí to
dopadnouti stejně jako s oním na Maninách.
Jde tu o zločinné hračky, intriky lidiček,
jichž následky mohou býti nedozírné.
Stejnou operetní politiku provozují tyto kruhy i
navenek. S Jugoslavií máme, tuším, nějaké
politické smlouvy neobyčejného významu.
Jugoslavie prožila v těchto dnech nejtěžší
chvíle od světové války. S tímto
státem pojí nás společné tradice
krvavých bojů za svobodu. V této době
hledá si fašistický imperialismus v Evropě
k svému nasycení první oběť.
Má jí býti podle všech příznaků
Jugoslavie. To, co podniká proti Jugoslavii v těchto
dnech fašismus, podobá se jako vejce vejci tomu, jak
si počínala rakousko-uherská monarchie oproti
Srbsku v roce 1908, 1912 a 1914. (Souhlas čsl. soc.
demokratických poslanců.) Utrpení jugoslávského
lidu vyrostlo za války světové do velkého
obětního oltáře, na němž
ležel takřka v agonii celý národ. Politikové
této těžce zkoušené země
hledají za hranicemi pomocnou ruku aspoň morálního
stisku. A v té době rozechvění a očekávání
vůdce českého nacionalismu praví:
"Zaplať pánbůh za fašismus!"
Za přítomnosti Mussoliniho v těchto dnech
byly vykonány pokusné lety s novým pumovým
letadlem G-A-73, které unese až 1000 kg pum. Všechny
pokusy měly prý znamenitý výsledek
co do přesnosti i účinku. Mají se
ovšem prakticky osvědčiti na jugoslávských
dědinách a městech. Proto snad se řeklo:
"Zaplať pánbůh za fašismus!"
Pan Bethlen chystá se do Italie na schůzku s Mussolinim.
Italský tisk nepokrytě projevuje, o čem se
tam bude jednati, totiž o vojenském spolku Italie
fašistické s Maďarskem. Maďarsko prohlašuje
zcela otevřeně touhu po změně trianonského
míru. Italský tisk dnes již předem přiznává
Maďarům právo na Banát, Sedmihradsko,
Podkarpatskou Rus a Bratislavu. Nepřejeme si toho, ale
až jednou snad pod vedením Albrechta Habsburského,
kterého chystá maďarská oligarchie dostati
na trůn, maďarské bataillony zvednou se proti
Užhorodu a Bratislavě a italské proti Jugoslavii,
vzpomeneme také toho okřídleného výroku,
té linie politické: "Zaplať pánbůh
za fašismus!"
Po takovýchto zkušenostech, zvláště
po politické kampani ve prospěch politického
exponenta Gajdy nikdo nevěří v poctivé
úmysly občanských stran armádu odpolitisovati.
Pravicový tisk, který v aféře Gajdově
veřejné mínění ovlivňoval,
vědomě armádu rozkládal a z části
dosud rozkládá, musel si přece býti
toho vědom.
My socialisté nemáme žádného
zájmu na tom, aby armáda stala se arénou
politických hesel, a proto také postavili jsme se
proti fašistickému řádění
v jejích řadách. Armáda, její
výcvik a organisace jsou přípravou k válce.
Socialismus vypověděl však válku válkám.
Abychom mohli snižovati náklady vojenské a
dosíci všeobecného odzbrojení států,
považujeme za svou povinnost, potírati všemi
prostředky ty imperialistické počiny vlád,
které mohou válku vyvolati. Proto považujeme
za svou povinnost, podporovati všechny mírové
snahy zahraniční politiky i mezinárodní
snahy dělnictva, jakož i všech kulturních
lidí po udržení míru, aby Evropa opět
nezměnila se v krvavý požár se všemi
tragickými průvodními zjevy i následky.
Doufáme, že pomocí dělnictva i kulturních
činitelů celého světa podaří
se nám válečnou bestii pevně uvázati.
Zvláště pak malé státy, jako
Československo, musí míti životní
zájem na mírové politice tak, aby místem,
kde se vyrovnávají mezinárodní spory,
byl zelený stůl a nikoliv válečné
zákopy. Za tímto cílem dělnická
třída v Československu - jako propagátor
a nositel mírových ideí - půjde neochvějně
kupředu, ke konečnému jich uplatnění.
(Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Hackenberg.
Posl. Hackenberg (německy): Dámy a
pánové! V každém jiném parlamentě
bylo by možno očekávati při projednávání
tak důležitých předloh, jimiž se
máme nyní zabývati, dosti podrobnou debatu
a jistě také přímé rozmíšky
mezi oposicí a zástupci většinových
stran, kteří musí tyto předlohy zastupovati
a obhajovati. U nás v Československu, v této
sněmovně, tomu tak není. Takové předlohy
projednávají se lhostejně a musíme
konstatovati, že se dosud našel z většinových
stran jen jediný řečník, který
cítil nutnost odůvodňovati tyto předlohy.
Byl to jedině kol. Ježek ze strany národně-demokratické,
kromě něho nenašel se dosud ani jediný
řečník většiny, který
by považoval za nutné hájiti těchto
předloh a který by měl odvahu pro ně
mluviti. Může ovšem býti ještě
také jiná okolnost pro většinové
strany příčinou takové neúčasti
a lhostejnosti, totiž důvod, který se nedatuje
ode dneška, nýbrž, který ve sněmovně
možno pozorovati již dlouho, totiž systém
"pětky", systém jednání
mimo zasedací síň plena. Když německé
vládní strany byly ještě v oposici,
neměly dosti ostrých slov proti systému "pětky",
dosti ostrých slov proti tomu, že se sněmovna
snižuje na dům komedií, abych mluvil výrazy,
kterých tehdy užívali sami pánové
z nynější většiny. Systému
"pětky" prohlásili nejostřejší
boj, a to ještě před nedávnem ve svých
řečech a listech a prohlašovali, jestliže
vstoupili do vlády a do vládní většiny,
že se to stalo i z toho důvodu, aby takovému
systému udělali konec. Nyní sedí ve
vládě a ve vládní koalici, a systém
se nejen nezlepšil, nýbrž spíše ještě
zhoršil. Změna nastala jenom potud, že místo
"pětky" máme různé "osmičky",
a zatím co zde sněmovna jedná, vážně
se vyjednává vlastně jenom v "osmičkách",
aby bylo dosaženo většiny při různých
sporných předlohách a zájem pro takové
předlohy, o nichž se mohly většinové
strany dohodnouti, zanikl v té chvíli, kdy v té
které osmičce bylo dosaženo dohody, že
zástupci většinových stran velmi často
ani nevědí, o čem k dohodě došlo,
a jaký jest obsah ujednání; to jsme mohli
slyšeti včera v zemědělském výboru
z úst zástupce jedné z většinových
stran, který musil přiznati, že také
jemu jest neznámo, o jakých změnách
došlo v zemědělské "osmičce"
k dohodě, který tedy sám musil přiznati,
že zástupce jeho strany v "osmičce"
nepovažoval ani za nutno informovati vlastní kolegy
z klubu o tom, co se v "osmičce" děje.
Za takových poměrů nesmíme se ovšem
diviti, pozorujeme-li u většinových stran takovou
lhostejnost při projednávání předloh
a zejména takových předloh, jako jsou nynější.
Domnívám se však, že je tu určitý
úmysl také v tom, aby se pánové z
většiny příliš při projednávání
předloh nenamáhali. Neboť jest velmi nepříjemno,
musí-li se takové předlohy odůvodňovati,
a mohlo by se velmi lehce státi, že by zástupce
většiny, mluví-li k těmto předlohám,
způsobil druhým většinovým stranám
velké obtíže. Jak jsem se již před
tím zmínil, chopil se dosud jen jediný zástupce
ze stran většiny slova, aby předlohy odůvodnil.
Jestliže již zpravodaj výboru kol. Špaček
řekl v podstatě totéž, bude přece
německým většinovým stranám
velmi nepříjemno, když kol. Ježek potom
ještě se zvláštním důrazem
podtrhl, k čemu je nutno zbrojení v Československu
a proti komu se zbrojí, že totiž je to převážně
Německo, proti němuž se zbrojení provádí.
Ale nejenom německým vládním straníkům
jest jistě nepříjemno, když takové
věci říkají vládní straníci
stran českých; pánům z národní
demokracie nebude ovšem také zcela lhostejno a příjemno,
ujišťuje-li zase německý vládní
straník, že jedna z předloh, kterou se máme
zabývati, jest národním úspěchem.
To jsou zajisté důvody, které pravděpodobně
přiměly zástupce vládních stran,
aby se nenamáhali příliš odůvodňováním
předloh.
Nyní máme se zabývati předlohami,
které nejenom znamenají kruté zatížení
obyvatelstva a zvláště těch, kteří
jsou povoláni k službě, nýbrž máme
mezi těmi předlohami také jednu, kterou mají
býti odňata práva těm, kteří
vykonávají vojenskou službu, a to práva
nejdůležitější, která poskytuje
státním občanům státní
základní zákon. Vláda tuto předlohu,
kterou se chci hlavně zabývati, ježto druhé
předlohy byly podrobné kritice podrobeny již
mým kolegou Heegerem, odůvodnila tím,
že nutno armádu odpolitisovati, že je v zájmu
státu provésti odpolitisování a že
to může býti provedeno jenom tehdy, když
se vojákům vezme volební právo. Ve
zprávě ústavně-právního
výboru nenacházíme ovšem již tohoto
ostrého odůvodnění, že především
nutno armádu odpolitisovati. Zpravodaj ústavně-právního
výboru hledal odůvodnění jiné
a zdůraznil především, že předpoklady,
za nichž bylo dáno v revolučním národním
shromáždění vojákům volební
právo, nyní již neexistují a že
jest proto na místě, aby bylo volební právo
vojákům zase odňato; že v době
po převratě byla armáda složena jenom
z příslušníků československé
národnosti, od té doby že se to změnilo,
a že to již není vojsko, které vlastně
mělo za účel stát budovati, nýbrž
armáda, která má za úkol hájiti
stát proti nepříteli vnitřnímu
a vnějšímu; že taková armáda
nesmí politisovati, že musí býti odpolitisována.
To se říká na jednom místě,
v jiné větě zprávy pana zpravodaje
se však již beze všeho přiznává,
že jsme měli pravdu se svým tvrzením
v ústavním výboru, že nejde ani tak
o to, aby byla armáda zbavením volebního
práva odpolitisována, nýbrž že
vám jde spíše o to, že nesouhlasíte
s politikou, kterou provádí armáda, většina
vojáků, a že páni z většinových
stran proto chtějí vzíti vojákům
volební právo. Poukazuji zde na větu ve zprávě
výborové, kde se to beze všeho přiznává.
Praví se tam: "Nýbrž vojenská masa
přijala volební právo ve velké většině
jako možnost projevu a protestu proti těžkým
povinnostem vojenským, které nesla na sobě
pro zájem státu." Vojáci tedy používali
volebního práva, špatně je chápajíce,
k tomu, aby protestovali proti těžkým břemenům,
jež jsou jim, totiž vojákům, ukládána
v zájmu státu. Co se tím rozumí, oč
jde? Vojsko nehlasovalo tak, jak to očekávaly strany
většiny, nýbrž odevzdávajíc
hlasy určité skupině stran, protestovalo
proti poměrům, jaké u vojska zavládly.
Jest samozřejmé, že vojáci, kteří
jsou šikanováni, že vojáci, kteří
jsou týráni, že vojáci, s kterými
se špatně nakládá, používají
jako všichni ostatní občané volby k
tomu, aby projevili nelibost s vládnoucími stranami,
které mají vinu na těchto poměrech.
To vojáci učinili, k tomu měli ovšem
také právo a bylo by podivno, kdyby při volbách
touto formou nedali výrazu své nelibosti. Mají
k tomu opravdu všechny příčiny. Vezměte
jenom některé události z poslední
doby. U nás nutno šetřiti, aby na venek i uvnitř
byl podán důkaz, že je Československo
konsolidováno, aby byl vytvořen aktivní rozpočet;
aby se udělaly úspory, musilo býti trochu
šetřeno a škrceno také při nákladech
vojenských. Když jsme potom pátrali, kde se
úspory takové dělaly, zjistili jsme, že
to jsou především drahotní přídavky,
jež byly vojákům škrtnuty. Jest pochopitelno
a samozřejmo, že se objevují účinky
toho a že vojáci tím nejsou nadšeni, že
jsou naopak nespokojeni.
Dnes zabýváme se zase předlohou, kterou má
býti služební doba prodloužena na 18 měsíců,
totiž, kterou má býti 18měsíční
služební doba zachována pro nejbližší
léta. Mnozí spoléhali na to, že po 14
měsících odevzdají zbraně a
půjdou domů. Ti nyní vědí,
že musí sloužiti o 4 měsíce déle.
Potěšením to není sloužiti na vojně.
Každý, kdo se těšil, že půjde
domů, projeví ovšem vůči většinovým
stranám nelibost, poněvadž ony takové
usnesení učinily. V kasárnách jistě
bylo kritisováno také jednání těch
stran, které hlasovaly pro náklad na vojsko, těch
stran, které hlasovaly proti vojákům, proti
obyvatelstvu. Svojí nelibostí dali vojáci
výraz při posledních volbách, když
své hlasy odevzdali pro strany oposiční.
Jak pan zpravodaj, tak i pan ministr ujišťovali, že
to není pohnutkou pro odstranění volebního
práva vojáků. Hlasy vojáků
prý vůbec nepřišly v úvahu. Při
posledních volbách z 80 tisíc vojáků
k volbě oprávněných účastnilo
se něco přes 60 tisíc vojáků.
To jsou konečně jenom dva až tři mandáty
a to již nemá rozhodující vliv v otázce
poměru sil při rozdělení mandátů,
takže to nemůže býti pohnutkou. Totéž
řekl zde i pan zpravodaj. Prohlásil, že odstraněním
volebního práva vojáků není
postižena jednostranně ta neb ona strana, nebo ten
neb onen národ, neboť volební právo
vojáků bylo odstraněno všeobecně
a ztratí všichni; zde nemůže býti
řeči o tom, že by mohlo býti hledáno
odstranění tohoto volebního práva
v důvodech stranicko-politických. Vzpomeneme-li
si však na výsledek posledních voleb, tu vidíme,
že poměr sil byl pro tehdejší vládní
strany již krajně nepříjemný.
Vy přece víte, že při volebním
právu, jež máme, jest možno při
rozdělování mandátů změniti
většinu v menšinu a menšinu ve většinu
a tu již při celkovém výsledku vždy
záleželo na několika tisících
hlasů a nebylo zcela lhostejno, hlasovali-li vojáci
pro strany většinové anebo hlasovala-li většina
vojáků pro strany oposiční. Již
z toho a také z věty, kterou pan zpravodaj zcela
neprozřetelně pojal do své zprávy,
můžeme konstatovati, že jsme ťali do živého,
říkáme-li: Volební právo nebere
se vojákům proto, aby byla armáda odpolitisována,
nýbrž má se zabrániti tomu, aby vojáci
svým hlasováním rozhodovali v neprospěch
většiny, poněvadž jich nelze pro tuto
většinu získati. Agitace, kterou zavádí
druhá strana, není nepříjemna pánům,
kteří podporují a odůvodňují
tuto předlohu. Před nedávnem řečník
přede mnou, kolega Jaša, poukázal již
na to, že pánům ze strany národně-demokratické
není nepříjemná agitace fašistů
v armádě, že jim nebyla nepříjemna
agitace, kterou prováděli páni generálové,
jest jim jenom nepříjemno, vnikne-li ta neb ona
politická strana do kasáren. Pan zpravodaj prohlásil,
že byl dán slib, že se strany zdrží
jakékoliv agitace v kasárnách, že politické
strany tento závazek převzaly. Když pan zpravodaj
opakoval tento výrok, konstatoval jsem již za jeho
řeči zde ve sněmovně výkřikem
a chci to konstatovati ještě jednou, že takové
ujednání může se týkati jenom
určitého počtu stran. Je jisto, že ne
všechny politické strany převzaly tento závazek,
že se zdrží jakékoliv agitace v kasárnách.
Jestliže zpravodaj a konečně ministr vnitra
prohlásili k odůvodnění předlohy
- ministr vnitra, ovšem nikoliv ve sněmovně,
nýbrž jenom ve výboru - že se nedoporučuje
ponechati volební právo vojákům, poněvadž
nastává rozpor s předpisy, které zakazují
vojákům politickou činnost, které
jim dokonce zakazují nositi odznaky a účastniti
se schůzí, tu chci jenom konstatovati, že zákazy,
které byly vydány a jimiž má býti
vojákům bráněno v politické
činnosti, jsou v odporu se zákony ústavními,
poněvadž nikde nemáme ústavního
předpisu, kterým by se mohl ospravedlniti takový
zákaz. Není vhodno volební právo odstraňovati.
Bylo by spíše povinností dobré státní
správy a parlamentu, který si trochu váží
ústavních práv, odstraniti ty předpisy,
jež jsou v odporu s volebním právem a ústavními
zákony. Volí-li se zde postup obrácený,
dokazuje to jasně, že se nacházíme na
šikmé ploše a v proudech reakcionářských.
Chci poukázati k tomu, že jako důvod pro odstranění
volebního práva vojáků uvádí
vyšší státní zájem jak pan
zpravodaj výboru, tak i pan ministr vnitra a konečně
i jediný řečník většinových
stran, který zde vystoupil. Táži se nyní,
zda tento vyšší státní zájem
byl také motivem u německých stran většinových,
aby o tuto předlohu usilovaly? Odpovědí na
to jest, že německé strany tohoto motivu neuvádějí.
Německé strany hledí své stanovisko
k otázce volebního práva vojáků
motivovati tím, že nutno oceňovati odstranění
jeho úspěchem národnostním, jakožto
národnostní pokrok. Byl to zvláště
nynější ministr spravedlnosti dr Mayr-Harting,
který v několika schůzích, jež
konal v poslední době, také na sjezdu strany
ve Varnsdorfu, pokusil se tento národnostní úspěch
zdůrazniti. Poukázal jsem již na to, že
tento projev Mayr-Hartingův není asi příliš
příjemný českým vládním
stranám, které zase musí hájiti své
stanovisko vůči českým stranám,
jež jsou v oposici. Chci tu hned říci několik
slov k vývodům kol. Špatného.
Národní socialista kol. Špatný pokusil
se v řeči velmi temperamentní vyložiti,
jak těžkým poškozením pro Čechy
by bylo zbavení vojáků volebního práva.
Nuže, když jsme to slyšeli od kol. Špatného,
mohli jsme se jistě domnívati, že ministr spravedlnosti
Mayr-Harting a jeho bližší straníci
mají skutečně pravdu, vyličujíce
odstranění volebního práva vojáků
jako úspěch německých vládních
stran. Ve skutečnosti má se však věc
přece jenom trochu jinak.