Středa 23. března 1927

Posl. inž. Jung (německy): Dámy a pánové! Má býti projednáno několik vojenských předloh, a to: Změna kázeňského práva, podržení osmnáctiměsíční služební doby, či lépe řečeno prodloužení zákonem stanovené čtrnáctiměsíční služební doby, stanovení mírového stavu vojska, odnětí volebního práva vojínům a umisťování déle sloužících poddůstojníků. (Posl. Krebs [německy]: Jest toho dosti najednou!) Je to dosti bohatý jídelní lístek ministerstva národní obrany.

Poslední předlohu objasní dostatečně kol. Krebs a vyloží zvláště její vážné národní a sociální účinky. Ale ani já jí nemohu pominouti, ježto jest nerozlučně spojena s ostatními předlohami a souvisí se systémem zbrojení, který prý skončil v r. 1919 odzbrojením Německa. Obraz se stane ještě úplnějším přihlédneme-li k tomu, že stále ještě sedmina výdajů řádného státního hospodářství padne na účely vojenské, a že si nad to teprve nedávno vojenská správa dala povoliti na 11 let napřed ročních 315 milionů korun jako úvěr na zbrojení. Předvojenská výchova byla sice po výkladech pana ministra národní obrany v branném výboru odložena, ale nebylo od ní definitivně upuštěno.

Shrneme-li toto vše, dostaneme celkový obraz významného, pro malý stát přímo obrovského zbrojení. Uváží-li se dále, že Francie, při níž, jak známo, chce Československo státi v dobách dobrých i zlých, buduje své pevnosti na východě a že Polsko buduje své pevnosti západní, že dále Polsko a Jugoslavie staví svá loďstva, tu nesouhlasí něco v locarnském účtu. Tak se mi zdá, že ten slavený duch Locarna, který prý obchází po Evropě, jest právě takovou chytačkou, jako 14 bodů Wilsonových. Zdá se, že jest nyní toliko jediný státník v celé Evropě. který věří v ducha Locarna, a tím jest německý ministr zahraničí.

Proti komu jest to zbrojení namířeno? To nám objasní pohled na stavby francouzských a polských pevností, a povšimneme-li si toho, že nedávno bylo Německo donuceno větší část svých pevností na východě zbořiti. Nemusíme však choditi ani tak daleko. Zpravodaj dvou nejdůležitějších těchto branných předloh, posl. Špaček, připustil již v branném výboru, že by sice hospodářské poměry vyžadovaly snížení počtu vojska a zkrácení služební doby, že to však nedovolují politické poměry. Ve své včerejší zprávě ve sněmovně poukázal však s přímo brutální otevřeností na Německo a Maďarsko jako na případné nepřátele. Jsme panu posl. Špačkovi rozhodně za tuto upřímnost vděčni. Ale nechápeme pak, jak mohou německé vládní strany a maďarská národní strana hlasovati pro tuto předlohu. (Posl. Patzel [německy]: Němečtí sedláci mají býti vedeni proti Německu!) Naše místo jest tím rozhodně dáno, a musím připojiti ještě, že dnes člen strany posl. Špačka byl ještě upřímnější a že přímo prohlásil, že československé vojsko, v němž jsou také německé části branné moci, má býti vedeno s vlajícími prapory proti Německé říši. Naše postavení jest tím rozhodně dáno. Československo slouží tedy nyní jako dříve mocenským snahám Francie, to musíme zdůrazniti, a tím zároveň židovským světovým financím, jejichž pochopem Francie vskutku jest. Jeho zbrojení míří stejně jako zbrojení Francie proti Německé říši a Maďarsku, a nepřímo také proti Rakousku, tedy proti třem odzbrojeným státům evropským. Jsou to ty státy, jež příznačně nejsou jmenovány v důvodové zprávě předlohy o stavu vojska. Byly odzbrojeny mírovými diktáty z r. 1919, oněmi mírovými diktáty, jež byly zásadně odmítnuty státoprávním prohlášením, odevzdaným svého času nynějším ministrem veřejných prací dr Spinou. Tyto mírové diktáty byly, jak známo, spojeny s výslovným prohlášením dohodových států, že především odzbrojení Německa má býti počátkem všeobecného odzbrojení. Rozšiřovala se lež o výhradné vině Německa na válce a hlásalo se, že po odzbrojení tohoto rušitele míru i ostatní státy dobrovolně odzbrojí. Tato ujištění se stala stejně klamem, jako 14 bodů Wilsonových. Je-li v Evropě nějaký rušitel míru, jest jím podle staletých zkušeností dějin právě Francie - stačí poukázati toliko na Ludvíka XIV. a Napoleona I. Lež o vině na válce... (Posl. Krebs [německy]: Co chtějí Francouzově na Rýně?) Musí se tam starati o počernošení také ostatní Evropy.

Lež o vině na válce splnila rozhodně svůj úkol, získala Francii a tím i světovému peněžnictví nadvládu na evropské pevnině a udělala z Německa otrockou plantáž, jak to jasně ukazují Davesův plán a ženevská sanace. Francie, ta vymírající Francie, jež se namáhavě udržuje na živu počernošením svého obyvatelstva, jde rozhodně za imperialistickými cíli. Třeba že stále naříká nad tísnivými břemeny, má vskutku největší výdaje na vojenské účely a vydržuje největší armádu o mírovém stavu téměř 3/4 milionu. Uvážíme-li její trabanty - Belgii, Polsko, Jugoslavii a Československo - pominu Rumunsko jakožto nejistého společníka - má faktický mírový stav 11/2 milionu. Mimo to má nejsilnější vzdušnou moc. Německo s dvojnásobným počtem obyvatel smí míti toliko 100.000 mužů říšské obrany. Již z tohoto počtu lze seznati, jak mírumilovná jest Francie doopravdy. Uváží-li se, že Německo nesmí míti žádné podmořské čluny a válečné lodi a žádná těžká děla a že má celkem toliko 288 lehkých děl, stane se tento obraz ještě jasnějším, uváží-li se, že Francie a její přívrženci sami mají 2000 těžkých a 5000 lehkých děl. K tomu přistupují ostatní technické zbraně. Tak objednalo jediné Československo v předešlém roce 260 housenkových automobilů s jiskrovými stanicemi, s dosahem 30 km. Polsko má 50 lehkých a 150 těžkých bitevních vozů. Francie měla již loni 21 švadron pancéřových vozů a motorisovala 78 lehkých a 140 těžkých baterií. Také v Československu jest motorisace na postupu. Tak tedy vypadá ve skutečnosti ten slavený evropský mír od r. 1919! Ukazuje se jasně, jaký obrovský podvod byl tenkráte proveden.

Ostatně lze bezděky poznati z otrockého napodobení francouzského vzoru, jak silně pluje Československo ve francouzských vodách. Také nedávno žádaného a povoleného úvěru na zbrojení bude jistě užito podle přání Francie. To vše jest přirozeně v úzké souvislosti. Tamtéž patří plán o předvojenské výchově, který má také svůj francouzský vzor. Z toho všeho vidíme, že úkol Československa nutno hledati v podporování mocenských choutek Francie a v této souvislosti musím nyní promluviti o německých vládních stranách a jejich úloze. Nevstoupily přece do vlády, aby tam pracovaly proti německé říši. Mohou vskutku klidně hlasovati pro vojenské předlohy, jichž základ nutno podle posl. Špačka hledati v tom, že možný nepřítel nám může přijíti toliko ze sousedního Německa nebo Maďarska? Říkají sice, že povolením těchto předloh, jimiž se právě zabýváme, chtějí zabrániti horšímu - jak známo, bylo toto výmluvou každé splňovací politiky - a že se plánům o zavedení předvojenské výchovy oprou rozhodným ne. Musí se nám však dovoliti, abychom po dosavadních zkušenostech o tomto ne příliš oprávněně pochybovali. Vždyť jsme takové mocné ne slyšeli také při 18měsíční služební době, a to hlavně z kruhů křesťanskosociálních, z nepodmíněného ne se však stalo podmíněné, a konečně se z ne stalo ano a všechny návrhy na odklad byly zkrátka odmítnuty.

Pan zpravodaj Špaček pokusil se při obhajobě mírového stavu armády v branném výboru zeslabiti naše námitky poukazem na černé formace, který prý jsou v Německu. O tomtéž mluvil dnes také člen jeho strany posl. Ježek. Smělým výpočtem udělal posl. Ježek ze 100.000 říšské obrany hned 4 miliony tím, že všechny možné organisace, mezi nimi také hasiče, počítal za organisace vojenské. Musil by pak ovšem v Československu učiniti totéž, a musil by Sokoly, hasiče a kdo ví co ještě také počítati k armádě. Mezi říšskoněmeckými svazy, jež by mohly býti Československu nebezpečnými, uvedl mezi jinými také "Reichsbanner Schwarz-Rot-Gold". Případ, který se nedávno udál, ukazuje, jaký jest duch této organisace, kterou nám pan Špaček v branném výboru uváděl jako jednoho z nejsmělejších nepřátel Československa. Kterési republikánské pracovní společenstvo, jehož činitelé jsou totožni s lidmi z Reichsbanneru, zaslalo nám nedávno spisy s černočerveno-zlatým titulním listem. Černo-červeno-zlaté titulní listy, ale čistě české adresy! Z tohoto lze seznati, jakého ducha jsou tito páni dětmi. (Posl. Krebs [německy]: Obsah jest právě takový!) Obsah jest právě takový, a jedním z činitelů jest bývalý říšský kancléř Wirth. To říká dost, to jest ten muž, který, jak známo, kdysi řekl: "Nepřítel jest na pravo." My, němečtí hraničáři, můžeme prohlásiti jedině: Že se rozhodně ohrazujeme proti tomu, aby se takové počínání rozmáhalo a aby se staré, nám drahé barvy uváděly v takovouto souvislost.

Jsme zkrátka uprostřed zbrojení, jež mír evropský svrchovaně ohrožují. Jak choulostivou rostlinkou jest mír přes Locarno a Společnost národů, dokazuje nejlépe napětí mezi Italií a Jugloslavií. Tato zbrojení způsobují také výdaje, jež hospodářství nemůže unésti. Armáda nezaměstnaných je téměř silnější, než armáa ozbrojených. Bylo by vhodnější a účelnější, poskytnouti těmto obětem pochybené hospodářské a daňové politiky část výdajů na vojsko. Co zmůže konečně zbrojení Československa? Třeba posl. Špaček stokráte poukazoval na Maďarsko a Německo, domnívá se přece, a domnívají se i všichni ostatní, že vědomí česko-německého spolužití zapustilo nejen u pana dr Spiny, nýbrž u celého sudetsko-německého obyvatelstva tak hluboko kořeny, že jest možno se podruhé odvážiti r. 1866? Československo by si mělo konečně ujasniti, že patří do středoevropského prostoru a že to místo není v dobách dobrých i zlých rozhodně po boku Francie. Vlastní vůlí Čechů se tento stát nestal národním, nýbrž národnostním, jako staré Rakousko, a jest vystaven týmž nebezpečím, jako toto staré Rakousko. Nejlepším zabezpečením by pro něj byla neutralita, jak jsem na to poukázal v branném výboru. Ale pak jsou zbytečnými veliké výdaje na armádu, 18měsíční služební doba a vysoký mírový stav. Pokud jde o vnitřního nepřítele, na kterého se tak často z české strany poukazuje, proti tomu nepomůže ani největší armáda, zvláště je-li složena z různých národů. Jsou jiné prostředky, jimiž lze jej spoutati. Právě my jsme na takové prostředky po celý rok ukazovali. Národům buď dána možnost volného vyžití.

Musím při této příležitosti odmítnouti jeden výrok ministra národní obrany. Vyslovil se nedávno při odůvodňování branných předloh uznale o výcviku staré říšskoněmecké armády, ale užil této laciné příležitosti ke snižování jejích vůdců. Nechci citovati bajku o lvu a jednom méně statečném zvířeti, ale myslím, že by rytmistru trainu Udržalovi slušelo trochu více skromnosti, tím spíše, když Československo po případu Gajdově sotva má právo prohlašovati, že jest zvláště šťastné ve volbě svých vůdců.

Ještě několik slov o odnětí volebního práva příslušníkům branné moci a četnictva. To jest ocukrovaná pilulka, která má německým vládním stranám učiniti přijetí ostatních předloh stravitelnějším, a prohlašuje se za veliký národní úspěch. Nadšení ovšem značně pohasne, čteme-li odůvodnění, které zpravodaj podal v ústavně-právním výboru a seznáme-li tištěnou zprávu tohoto výboru. Zpravodaj posl. dr Králík prohlásil ve výboru, že výkon volebního práva podrývá kázeň a vydává armádu stranickým vlivům, což by mohlo přivoditi krisi nejen armády, ale i státu. Musím říci, že tento důvod každého nesymbiotika přímo povzbudí, aby hlasoval proti předloze Neboť proč máme státu, který nám odpírá nejskrovnější životní práva, jak to opětně dokazuje vládní předloha správní reformy, a který pokládá Německou říši za nepřítele, zajišťovati a ulehčovati jeho trvání? Také výborová zpráva jest velice upřímná a vyjímá se ve znamení česko-německé vlády přímo komicky, ježto se nijak nesnaží vyhraditi nám Němcům jinou úlohu, než trpěných s nechutí. Říká totiž doslova: "Vojenské útvary byly po rozpadnutí rakouské armády utvořeny toliko z Čechoslováků a měly po převratu právo a přímo povinnost účastniti se budování republiky základními pracemi." To jest skutečně skvělé ocenění oněch částí obyvatelstva, jež nejsou právě české nebo slovenské. Pokud tedy byli toliko Češi a Slováci členy branné moci, byla tato také pokládána za hodnu volebního práva. Dnes, kdy byli také prokletí Němci povoláni k službě ve vojsku, přestalo se to líbiti. Proslulé volební prapory nefungují již tak přesně, jako kdysi ve Znojmě a Jihlavě.

My, národní socialisté, jsme sice přívrženci staré německé demokracie, ale ne onoho dítěte násilí a lži, jež vytvořila vševládná plutokracie. Není také naším názorem, že se má s dogmaty provozovati politika. Přes to jest zhoršení volebního práva - a o to v tomto případě jde - v našich očích velice povážlivou věcí. Zde se začne, pokračování jest v předloze správní reformy ve zvýšení volebního věku. A jak to skončí? Toho nelze dohlédnouti. Také my, a my především se pamatujeme na české volební prapory, ony volební prapory, jimiž prastará německá města, jako Jihlava a Znojmo, byla počeštěna a mnohé ryze německé obci byla vtisknuta pečeť jazykové smíšenosti. Uznáváme také, že naši němečtí vojíni vskutku nemohou své volební právo nikdy vykonati v německé volební obci, ježto jsou, jak známo, překládáni do českého nebo slovenského posádkového města. Ale ptáme se, zda není žádný jiný prostředek, jímž by se toto zřejmé zneužívání a svinstvo odstranilo? Copak se musí hned vylíti dítě i s vodou? Již při dřívějších příležitostech, když šlo o stálé voličské seznamy, dali jsme návrh, podle něhož se mohlo tomuto zneužívání zabrániti. Opakujeme jej dnes a žádáme, aby vojíni vykonali své volební právo v těch obcích, v jichž stálém voličském seznamu byli před nastoupením vojenské služby zapsáni. Tážeme se, zda německé vládní strany nemohly samy na tento nápad přijíti. (Německé výkřiky: Musejí mlčeti a nesmějí otevříti hubu. Musejí především akceptovati myšlenky jiných!) To jest ovšem zlá úloha, která se jim tu dává. Jejich úkolem by přece mělo býti míti i vlastní myšlenky a ne hladce přistoupiti na všechna přání českých občanských vládních stran. České vládní strany dávají nám i zde zcela jiný obraz, ukazují nám obraz zcela jiného národního vědomí a chtění; vzdávají se samy dočasného národního prospěchu, aby posloužily většímu celku, státu a své budoucnosti. Neboť o to jim jde při této vládní předloze. Armáda má zůstati nástrojem české myšlenky národní, má zůstati nástrojem českého imperialismu a s ním spojeného imperialismu francouzského. Předloha o odnětí volebního práva vojínům se zrodila z obav, že by armáda nemohla tento úkol splniti. To jest dostatečným důvodem pro každého Němce, aby jim provedení tohoto úmyslu ztížil. Víme však také, jaké jiné následky bude míti odnětí volebního práva: žádné noviny ostřejšího tónu, žádný leták, žádný spis se vojákům nedostane, ano nebude si moci ani postěžovati u oposičního poslance na špatné nakládání a stravu. To vše se pokusí znemožniti, a konec písně by byl, kdyby to šlo podle německých symbiotiků, že, když již ne celé sudetské Němectvo, tož alespoň část jeho by uzrála pro druhý rok 1866. Tak vidíme stav věci my, kteří hledíme do budoucnosti, my, kteří neprovozujeme politiku ze dneška na zítřek, jimž není politika smlouváním o zpropitné, jichž smysly nejsou zastřeny českými korupčními vůněmi. Povinností německých vládních stran by bylo dbáti o to, aby němečtí příslušníci armády sloužili v německém území a aby z německých území zmizeli čeští úředníci, kteří podstatně přispívají k tomu, že tato území dostávají ráz území jazykově smíšených. Při poradách o státním rozpočtu jsme jim podáním resoluce dali možnost působiti v tomto smyslu. Žádali jsme, aby byli přeloženi z českých území ti němečtí úředníci, kteří byli posláni do českého území, aby se naučili české řeči a kteří jsou tam nyní necháváni. Německé vládní strany sice tuto resoluci nepodepsaly, ale při hlasování hlasovaly proti ní. Tito pískovcoví němečtí hrdinové - volně podle sen. dr Hilgenreinera - nebudou se tedy moci snadno dovolávati toho, že chránili německé zájmy.

Kol. Krebs se bude, jak jsem již podotkl, ještě důkladněji zabývati jednou z předloh. Shrnuji: Podáváme pozměňovací návrh k předloze o zrušení volebního práva vojáků, který může odstraniti její škody. Ostatně hlasujeme proti všem branným předlohám, ježto vidíme jasně jejich účel postaviti se na stranu Francie a židovských světových financí proti Němectvu Evropy. My, hlasatelé budoucího Německa volnosti a sociální spravedlnosti, spatřujeme také v projednávaných branných předlohách pouze starý systém národního odstrkování a rdoušení, jenž se ani vstupem německých stran do vlády nijak nezměnil, ano na poli konání spravedlnosti se pod německým ministrem stal snad ještě horším než dříve, jak ukazuje rdoušení našeho a ostatního oposičního tisku a jak ukazuje několik ostudných rozsudků, v poslední době vydaných podle zákona na ochranu republiky. Ovšem tyto rozsudky se netýkají toliko oposičníků - jaký to otřepaný vtip světové historie - postihují také příslušníky německých vládních stran, ne sice členy parlamentu, kteří jsou přece podle zvláštní vydávací prakse imunitního výboru v této sněmovně chráněni, ježto zde každá vláda vystupuje jako korupční společnost s ručením omezeným, ale jejich tajemníci a redaktoři zůstávají pod týmž systémem jako my.

Opakuji: hlasujeme proti těm předlohám. Ostatně, ať si zde dělají a usnášejí, co chtějí. Jsme přesvědčeni, že přese vše budoucnost patří našemu národu a že mu přinese to, oč my, národní socialisté, usilujeme. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce pořadu a přistoupím k ukončení schůze.

Učiním ještě některá presidiální sdělení.

Bylo zjištěno nahlédnutím do těsnopisného zápisu, že pan posl. dr Keibl ve své dnešní řeči pronesl výrok velezrádný.

Volám jej proto k pořádku a sděluji, že předsednictvo posl. sněmovny podle §u 9, lit. m) jedn. řádu se usneslo jakožto velezrádný projev vyloučiti z těsnopisného zápisu o jeho řeči závěrečné místo jednající o žoldnéřství a velezradě.

Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi posl. Prokešovi, Bečkovi a Brožíkovi; do 26. tohoto měsíce posl. Kaufmannovi a Pohlovi vesměs pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se: pp. posl. dr Czech, Dietl, Leibl do 26. tohoto měsíce.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. dr Zadinu za posl. Honzla; klub poslanců komunistické strany v Československu posl. dr Gátiho za posl. Čulena.

Do výboru branného vyslal klub poslanců komunistické strany v Československu posl. Kopasze za posl. Cibulku a posl. Hrušku za posl. Zoufalého; klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. Kleina za posl. Hampla.

Do výboru kulturního vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Pelíška za posl. Šoltyse.

Předseda: Došla naléhavá interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Naléhavá interpelace posl. Krebse, dr. Wolschacka, inž. Junga a druhů vládě, aby co nejrychleji byly upraveny požitky státních pensistů.

Předseda: Mezi schůzí byla tiskem rozdána publikace Mezinárodní informační služby parlamentní "Z cizích parlamentů" rok 1927, ročník VIII, č. 3 a 4.

Iniciativní výbor ve své schůzi, konané dne 23. března 1927 se usnesl přikázati k řádnému projednání návrhy, a to:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Výboru soc. politickému:

846. Návrh posl. Greifa a druhů na změnu zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb. z. a n., o státním příspěvku k podpoře nezaměstnaných.

861. Návrh posl. Horpynky a druhů na změnu zákona ze dne 19. července 1921, čís. 267 Sb. z. a n., o státním příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti.

855. Návrh posl. Tayerle, Hampla, Kleina a soudr. na změnu a doplnění zákona o závodních výborech ze dne 12. srpna 1921, č. 330 Sb. z. a n.

Výborům soc. politickému a rozpočtovému:

847. Návrh posl. inž. Nováka, dr Samka, Bezděka, Petrovického, dr Matouška, Votruby, A. Petra a druhů na vydání zákona o podpoře stavebního ruchu.

848. Návrh posl. Pekárka, Vávry, Pechmana a druhů na vydání zákona o stavebním ruchu.

Výborům soc. politickému a živnostenskému:

895. Návrh posl. Bečku, inž. Nečasa, Geršla a súdruhov, aby bol vydaný zákon, ktorým sa mení odst. 5. § 53 a § 126 živnostenského zákona pre územie Slovenska a Podkarpatskej Rusi, čís. 259 Sb. z. a n. z roku 1924.

Výboru zemědělskému:

869. Návrh posl. Chlouby, Bolena, Mikulíčka, Čulena a soudr., na vydání zákona, jímž se ukládá povinnost označovati při prodeji osiva a satby, zda tyto pocházejí z kultur napadených rostlinnými chorobami.

926. Návrh posl. Windirsche a druhů na změnu prováděcího nařízení ze dne 1. února 1902, č. 27 ř. z. k zákonu ze dne 25. října 1901, č. 26 ř. z. o obchodu s máslem, sýrem, přepouštěným máslem, vepřovým sádlem a s jejich náhražkami.

937. Návrh posl. Leibla, Schweichharta a druhů na změnu zákona ze dne 27. května 1919, čís. 318 Sb. z. a n., o zajištění půdy drobným pachtýřům (Novela IV).

Výborům zemědělskému a rozpočtovému:

860. Návrh posl. Štětky a soudr. na okamžité poskytnutí státní podpory poškozeným katastrofální průtrží mračen a povodní v politickém okresu hořovickém.

Výborům kulturnímu, živnostenskému a rozpočtovému:

921. Návrh posl. Mlčocha Anděla a druhů, aby Odborná škola hostinská v Brně byla postátněna.

Výborům dopravnímu a rozpočtovému:

922. Návrh poslanců dr Lukavského, dr Zadiny, Staška, Jiráčka, Langra, Jaši a druhů na vydání zákona o postavení českomoravské dráhy Plzeň - Brno.

Výborům ústavně-právnímu a rozpočtovému:

923. Návrh posl. dr Luschky a druhů, aby byl vydán zákon, jímž se povoluje užíti dílčích dluhopisů, jež vydá město Opava v úhrnné hodnotě 25,000.000 Kč, k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů.

924. Návrh posl. Rýpara, Vencla, Špačka, dr Polyáka, Kyncla a spol., aby byl vydán zákon, jímž se povoluje užíti dílčích dluhopisů, jež vydá město Opava v úhrnné hodnotě 25,000.000 Kč, k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů.

940. Návrh posl. inž. Junga a druhů o užívání dílčích dluhopisů, jež vydá město Opava, k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů.

Zamítnut byl:

836. Návrh posl. Hampla, dr Wintra, dr Dérera a soudr. na vyšetření věcí týkajících se aféry koburské.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP