Avšak i jinak se nyní ukazuje, že odůvodnění
vojenské správy nemůže obstáti
v žádném směru; ukazuje se také,
že poukaz na jiné státy není na místě.
Sekretariát Svazu Národů vyžádal
si ode všech států zprávu, v níž
musil býti oznámen stav, počet, výzbroj,
služební doba jednotlivých vojenských
organisací. Jest velice důležité prozkoumati
jednou, jak vypadá služební doba v jiných
státech, a při tom přijdeme k přesvědčení,
že údaje, jež uvádí ministerstvo
národní obrany jako odůvodnění
těchto opatření, jsou nesprávné.
Buď československá vláda obelhala Svaz
Národů, když tuto zprávu odeslala, nebo
obelhává nyní ty, jímž chce vštípiti
přesvědčení, že jest nutno míti
18měsíční služební dobu.
(Výkřiky posl. de Witte.) Již tehdy
oznámila československá vláda Svazu
Národů, že v československém
státě jest 14měsíční
služební doba. Vůbec jí nebylo a dnes,
kdy má vstoupiti v platnost, má ji nový zákon
sprovoditi se světa.
Jiné státy ve svých zprávách
uvedli toto: Nizozemsko má služební dobu 5měsíční
pro prosté vojáky, 9měsíční
pro poddůstojníky, 15měsíční
pro jízdu. Norvéžsko má období
výcviku 48denní pro pěchotu, 62denní
pro horské dělostřelectvo a 102denní
pro jízdu. V Italii jest obyčejná doba činné
služby 18měsíční, ale tam jest
odvodní rada, která má právo v případech
hodných zřetele snížiti služební
dobu na tři měsíce. Španělsko
má dvojí druh služby: obyčejnou dvouletou
a 9měsíční; mimo to jest jisté
části odvedených dovoleno se vykoupiti. Belgie
má pro pěchotu služební dobu 12měsíční,
pro jízdu a technické oddíly 13měsíční.
Švédsko má 165denní služební
dobu, Japonsko dvouletou a Francie, ve které stále
vidíme vzorný příklad, která
také dodává instruktory pro vytvoření
vojenské organisace a pro výcvik vojska v tomto
státě, která se nyní usnesla na tak
zvaném válečném zákoně,
jímž se celý národ podrobuje branné
povinnosti, přes to počíná snižovati
služební dobu na 12 a 9 měsíců.
Nuže, nabyli-li francouzští generálové
a důstojníci, kteří byli a ještě
dnes jsou našimi instruktory, přesvědčení,
že ve Francii lze schopného vojáka naučiti
tomuto řemeslu v 9 měsících, vyvrací
to případné důvody ministerstva národní
obrany v tomto státě. Dánsko provedlo úplné
odzbrojení, proměnilo vojsko v pohraniční
policii a státní námořnictvo. Tak
vidíme, že se skorem ve všech státech
počíná snižovati služební
doba, kdežto zde má býti zvýšena,
ačkoliv jest zákonitě ustanovena kratší.
U nás má zmizeti 14měsíční
služební doba a má býti schválena
18měsíční jako obyčejná,
prozatím na 2 roky. Mírový počet má
býti určen od 1. října do 31. března
na 140.000, od 1. dubna do 30. září na 100.000
mužů. Vojenská správa odůvodňuje
toto opatření tím, a považuje tento
veliký mírový stav za nutný, poněvadž
podle jejího mínění jest dobře
vyzbrojené a silné vojsko nejlepší zárukou
míru. Ale právě to jest heslo ze staré
doby - a jest prokázán opak - a dnes se lidé
znovu nestydí uváděti to jako odůvodnění
pro ohromné vojenské zbrojení. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Pánové měli by trochu mysliti na to, že
podle dnešního stavu vědy celý militarismus
ve státech není nic jiného než drahá
hra na vojáky. Podle dnešního stavu vědy,
dojde li k válce, nebude rozhodovati, dostalo-li se vojínům
18měsíčního nebo 14měsíčního
výcviku, neboť válka nebude válkou řadovou,
nýbrž pásmovou, bude rozhodovati pokrok v chemii,
plynové bomby, vzdušná loďstva, která
v několika hodinách mohou zahubiti miliony lidí.
Tedy již se zřetelem na to, že věda dnes
neoznačuje celý militarismus za nic jiného
než za drahou hračku, nelze naprosto pochopiti právě
v tomto státě šíleného zbrojení,
jaké se provádí.
Poukazuje se také na to, že musíme míti
tento silný mírový stav, poněvadž
jest nutno zajistiti hranice. Táži se jen, které
hranice to mají býti. Dosud slyšeli jsme vždy
ujištění a vysvětlení ministra
pro zahraniční věci, že celý
svět žije s Československou republikou v nejlepším
přátelství, že Rumunsko a Polsko jsou
našimi přáteli. Německo jest úplně
odzbrojeno, má vojsko 100.000 mužů na udržení
pořádku, kdežto zde zástupce národně
demokratické strany zcela zřejmě praví,
že to vše má býti jen jistotou, zárukou
proti Německu, kdežto pan ministr pro zahraniční
věci právě před několika dny
usiloval v Ženevě o to, aby proti Německu byla
zostřena kontrola odzbrojení, hlasují pánové,
kteří při každé příležitosti
zpívají píseň "Deutschland, Deutschland
über Alles" pro toto zbrojení proti Německu.
Ochrana hranic není právě vhodné odůvodnění.
Pohlížíme-li na naše hranice jen s Německem,
Rakouskem, Maďarskem, Polskem a Rumunskem, jde asi o 3000
km a vojenští odborníci a vojenský časopis
ve velice zajímavém článku konstatovali,
že třebas máme 140.000 mužů, 560
lehkých a 152 hrubých děl, 1814 automatických
pušek, 1000 kulometů, 94 válečných
letadel a 134 výzvědných letadel, mohli bychom
z těchto 3000 km hájiti jen 192 km. Také
tento český vojenský odborný časopis
ukazuje, jak nesmyslné jest takové odůvodnění
a právem praví: "Neměla-li by se nová
Evropa státi ničím jiným, než
znovu jevištěm bojů a vzájemného
vraždění, pak jest s námi tak nebo onak
zle a jen silami naší maličké armády
jistě bychom nemohli udržeti samostatnosti. Můžeme
jen upřímně věřiti v ducha
nové Evropy a nesmíme dbáti dr Kramáře,
jenž praví, že silné vojsko jest mu milejší,
než locarnský duch." Tento vojenský odborný
časopis zde praví, že se celá vojenská
soustava v tomto státě se zřetelem na zeměpisnou
polohu stala neudržitelnou a že vůbec v žádném
směru není důvodu pro tyto vojenské
předlohy. V tomto odborovém časopise se také
konstatuje, že odůvodnění 18měsíční
vojenské služby z odborného stanoviska není
správné a že již nyní u vojska,
počítá-li se období výcviku
vojáků, výcvik se provádí pro
veškerou služební dobu 166 dní, to jest
tedy 51/2 měsíce. Tedy již
nyní v československém státě
voják, který se důkladně naučil
svému řemeslu, jest vycvičen během
51/2 měsíců a jest
tedy zcela nesmyslné odůvodňovati nutnost
ponechání 18měsíční
služební doby výcvikem mužstva; a totéž
praví ministr národní obrany a ti, kdož
se za tento návrh přimlouvají, že totiž
tato doba výcviku není nutná. Teprve dnes
předložili brannému výboru zákon,
jímž se zavádí náhradní
záloha se služební dobou tří
měsíců. Tito náhradní záložníci
mají se podle mínění odborníků
státi rovněž schopnými a upotřebitelnými
vojáky. Cvičí se v tomto řemesle jen
tři měsíce a nelze přece míti
za to, že venkovské obyvatelstvo jest o tolik chytřejší
než městské, že pro toto jest zapotřebí
18 měsíců, kdežto pro venkovany jen
3 měsíce, aby byli vychováni na užitečné
vojáky. Ze všech těchto důvodů
jest zajisté dosti zřejmo, že není naprosto
příčiny, aby se podržela 18měsíční
služební doba, že proto zaujímáme
velice ostré stanovisko proti této žádosti
vojenské správy. Dále dlužno konstatovati,
že hlasujeme proti tomuto zákonu především
proto, že zásadně jsme proti militarismu a
poněvadž toto prodloužení služební
doby jest krokem zpět od toho, co již dnes jest zákonem
ustanoveno. Avšak, vážení pánové,
nejen my dnes takto smýšlíme, nýbrž
i příslušníci německých
vládních stran kdysi dříve zaujímali
jiné stanovisko k této otázce. Byla to německá
strana křesťansko-sociální, která
ještě dne 18. prosince 1926, tedy nepříliš
dávno, již v době, když měla vliv
ve vládní většině, ve svém
úředně uznaném orgánu moravských
a slezských křesťanských sociálů,
jejž nelze zapříti jako časopis "Deutsche
Presse", o níž se tvrdí, že není
úředním orgánem strany, uveřejnila
článek: "18měsíční
či 14měsíční služební
doba", v němž se praví, že ministr
národní obrany Udržal měl úzkostlivou
řeč, v níž konstatoval, že jest
příliš málo ochrany uvnitř republiky.
"Nač tato řeč o dělech?"
táže se časopis. "Měla býti
demonstrací proti odzbrojení, nebo hrozbou proti
sousedům bažícím po válce? Nic
z toho všeho. Německa, Rakouska a Maďarska není
třeba se obávati, Rumunsko a Polsko jsou přece
přáteli." Dále se praví: "V
této republice se přece vždy vystupovalo na
venek trochu velikášsky a co přinese budoucnost,
nelze skutečně věděti; kdo neposlechne
rád rady a přání mocného přítele,
zvláště když jest vázán
spojeneckou věrností? Tak má býti
nyní v domě českého zákonodárství
usneseno: Naše dnešní mládež jest
dosti chytrá, že se ve 14 měsících
může naučiti válečnému
řemeslu a v této době může býti
vychována na obránce vlasti. Naše hospodářství
si nemůže dovoliti, aby desítky tisíců
lidí bylo plných 11/2 roku
odňato výrobě." Dále se praví:
Ale nová vláda - to jest ta, v níž sedí
dnešní strany a v níž němečtí
ministři mohou promluviti slovo, hodí-li se to předsedovi
vlády - není tak ochotná a povolná
jako vlády předešlé. Národní
bázlivci jsou nyní v menšině a mezinárodní
sociální demokraté a programoví protimilitaristé
byli více národní a potřebovali více
vojenské ochrany vlasti než nyní Němci,
Slováci a členové lidové strany se
směrem více hospodářským a
smířlivějším. Ti nechtějí
nic věděti o 18měsíční
služební době. Nejen proto, že se militarismus
stal nanejvýš neoblíbeným, nýbrž
hlavně proto, že chtějí pokud možno
omeziti neproduktivní vojenské výdaje, a
nechtějí odnímati mladistvé pracovní
síly hospodářství.
Tak jest nyní ve většině dvojí
mínění proti sobě. Na straně
stoupenců zkrácené vojenské služební
doby 14měsíční jest sympatie většiny
státních občanů, jest touha po míru
a rozum. Na straně obránců 18měsíční
služební doby bojují nacionalisté, lidé
vidící strašidla, patentovaní vlastenci.
Ukazuje se, že dnes většina německé
křesť.-sociální vládní
strany nemá již rozumu. V prosinci rozhodoval rozum,
jenž mluví proti 18měsíční
služební době, dnes je rozum opustil a oni
jsou také pro to, aby 18měsíční
služební doba byla podržena na další
dvě léta. K tomuto návrhu zákona podáme
návrh, aby se přešlo k dennímu pořadu,
poněvadž jsme zásadně proti militarismu
vůbec a také jinak proti prodloužení
služební doby ustanovené zákonem. Pan
ministr národní obrany podal sněmovně
kromě tohoto zákona ještě četné
další zákony, tak také návrh
o umísťování déle sloužících
poddůstojníků. Tento zákon není
nic jiného, než nadržování ve prospěch
militarismu. Proti tomuto zákonu bojovalo se již co
nejostřeji ve starém Rakousku, revoluční
Národní shromáždění jej
v r. 1919 zrušilo a ustanovilo zásadu, že příště
všechna místa zřízenců, dozorců
a úředníků u všech československých
úřadů, železnic, věznic atd.
mají býti stejně přístupna
státním občanům tohoto státu.
A důvodová zpráva tehdy poukazovala také
na to, že nutno zrušiti tento zákon, aby se zabránilo
tomu, že by se poddůstojníkům na základě
jejich vojenských certifikátů poskytovaly
určité výhody proti jiným státním
zaměstnancům, že by jejich přednostní
práva přispěla ke zhoršení postavení
ostatních státních zaměstnanců.
Dnes přišli tíž lidé s novým
zákonem, tíž lidé, kteří
v roce 1919 ostře bojovali proti tomuto zákonu;
důvody, které dnes uvádějí,
jichž užívají tytéž strany
a táž generalita, jsou tytéž, jimiž
v roce 1919 odůvodnily zrušení tohoto zákona
jako zcela samozřejmé. Zásada, ustanovená
usnesením revolučního Národního
shromáždění z roku 1919, jež má
býti zrušena, že totiž všechna místa,
jež zadává stát, mají býti
stejně přístupna všem státním
občanům, byla brzy prolomena zákonem, tak
zvaným legionářským, jenž poskytl
legionářům jistá přednostní
práva; výhody, obsažené v tomto zákoně
jdou dále než starý zákon o certifikatistech.
Tedy přes dřívější zrušení
byly zde stanoveny zvláštní výhody pro
jednu skupinu lidí a nyní se to dělá
znova; poněvadž prý se nesplnila přání
pana ministra národní obrany, aby získal
potřebný počet poddůstojníků,
má býti usnesen nový zákon o umísťování
déle sloužících poddůstojníků.
Dosavadní výhody pro déle sloužící
poddůstojníky jsou obsaženy v §u 19 zákona
z roku 1922. Po jednom roce dobrovolné služby promíjejí
se podle toho déle sloužícímu poddůstojníku
první dvě cvičení ve zbrani a za další
rok všechna cvičení, dále jsou ustanoveny
malé měsíční přídavky
a určité odbytné při vystoupení
z vojenské služby. Dnešní návrh
však jest nejen oživením starého zákona
o certifikatistech, poněvadž se pro umístění
určují nejen místa u státních
úřadů, státních podniků
a vojenských podniků, nýbrž má
býti ještě rozšířen, takže
spadají pod tento zákon všechny veřejné
sbory a jiné ústavy a musejí přijímati
déle sloužící poddůstojníky.
Avšak nejen to, v zákoně se dále praví,
že ve všech soukromých podnicích, které
slouží veřejné dopravě železniční
a paroplavební, dále v podnicích a závodech,
jejichž účastníkem jest převážně
stát a ve všech podnicích, které stát
trvale podporuje nebo za které ručí, musí
býti umísťováni déle sloužící
poddůstojníci. Kdežto však u míst
ve veřejné službě a u oněch státních
míst, která již dříve byla obsazována
déle sloužícími poddůstojníky,
jsou tato místa vypočítána taxativně,
není tomu tak u míst, která přicházejí
v úvahu v soukromém průmyslu a jest úplně
ponecháno panu ministrovi nár. obrany, aby později
nařízením vypočítal tato místa
a určil, která z nich mají býti
podle tohoto zákona obsazována déle sloužícími
poddůstojníky. Že toto zvláštní
ustanovení zákona bude sloužiti jistému
počešťovacímu úsilí, jest
vlastně zcela samozřejmé, a ministerstvo
národní obrany jako sprostředkovatelna práce
pro soukromý průmysl bude již jistě
pečovati, aby byla splněna přání,
která Češi stran toho mají. I když
si stát dává vojenskou organisaci, která
nevyhovuje našemu mínění, proti které
bojujeme, přece chápeme tuto zvláštní
péči, jež se zde projevuje o déle sloužící
poddůstojníky, rozumíme, proč se pečuje
o déle sloužící poddůstojníky,
ale musíme se rozhodně postaviti proti tomu, aby
tento zákon byl rozšiřován, aby tento
zákon poskytoval ministerstvu národní obrany
tak rozsáhlá práva, jakých neposkytuje
jistě žádný jiný zákon,
dokonce ani zákon restrikční nebo legionářský,
neboť se obáváme, že se užije těchto
ustanovení k jiným účelům,
že se při umísťování poddůstojníků
budou v každém směru uplatňovati počešťovací
snahy. Avšak téže péče, kterou
projevuje pan ministr národní obrany o zdravé
vojáky, postrádáme naprosto u obětí
hry na vojáky, u válečných poškozenců.
O jejich osud starají se v tomto státě proklatě
málo. Jsou toho mínění, že oni
vykonali svou povinnost, když obětovali pro stát
a pro společnost své zdravé údy. Tito
lidé se stali neschopnými práce. Nyní
jsou ponecháni svému osudu a mají se starati
sami, jak se dostanou kupředu nebo zda při tom úplně
zahynou. Jste dosti brutální, že jim snižujete
důchody, že jim je z nejmalichernějších
důvodů zastavujete a když postižení
domáhají se svého práva, mohou bojovati
několik měsíců, než se jim dostane
vůbec nějakého vyřízení.
Také nebyl do dneška splněn slib daný
válečným poškozencům. Na všech
sjezdech válečných poškozenců
v cizině jsou to zástupci československého
státu, kteří zvláště poukazují
na péči v tomto státě. Také
na sjezdu znalců v Ženevě v září
1923, kde byly stanoveny směrnice zákona o umísťování
válečných poškozenců, prohlásil
zástupce československého státu odborový
přednosta dr Fleischmann jménem vlády, že
v nejbližší době bude sněmovně
předložen příslušný návrh
zákona, aby se o něm usnesla. Dnes máme již
rok 1927, ale nevidíme a neslyšíme nic o tomto
návrhu zákona, a místo něho předkládá
ministr národní obrany zákon o umísťování
déle sloužících poddůstojníků,
aby jim částečně dal ještě
i ta místa, která jsou dnes obsazena válečnými
poškozenci. Podle ustanovení tohoto zákona
jest přece možno odejmouti tato místa těm
několika válečným poškozencům,
kteří jsou zaopatřeni, aspoň jest
nebezpečí, že ztratí ještě
i nárok na taková služební místa.
Vidíme tedy, že pohnutky, které uvádí
ministr nár. obrany pro tento zákon, že totiž
schválení tohoto zákona jest nutné,
jsou právě tak nevhodné jako odůvodnění
18měsíční služební doby.
Dále se nesmí zapomínati, že při
umísťování déle sloužících
poddůstojníků nepochybně bude se klásti
veliký důraz na jejich politickou spolehlivost.
Také zde se znovu ukazuje, že se vládním
stranám měří dvojím loktem.
Zástupcům Slováků bylo slíbeno,
že na Slovensku na všech soukromých místech
a u veřejných svazů budou umístěni
jen slovenští poddůstojníci. Vždyť
Němci jsou tak nenároční lidé.
Vládní většina jim nic takového
neslíbila, ani oni nepovažují za nutné,
aby žádali takových ústupků.
Oni hlasují bezpodmínečně pro všechna
zhoršení, pro všechny tyto zákony a ani
v nejmenším si nedělají výčitky,
že se jich částečně zneužívá
proti jejich vlastnímu přesvědčení.
Nyní bude snad možné, že hlasy německých
stran v německých venkovských obcích,
u německých místních školních
rad budou směti býti ustanovováni čeští
obecní tajemníci nebo čeští školníci.
Bude to možno především proto, poněvadž
podle tohoto zákona bude míti ministerstvo ohromné
zmocnění. Zákon nevypočítává
míst, která mají býti obsazena déle
sloužícími poddůstojníky, to
se přenechává ministerstvu. Ministerstvo
má právo třetinu míst, jež mu
budou označena, obsaditi déle sloužícími
poddůstojníky, bude tedy nutiti soukromé
podniky, aby sestavily seznam takových míst, bude
žádati, aby tato místa byla rozpisována
V zákoně se dále praví, že bylo-li
takové místo byť i celý rok obsazeno
a ukáže se, že se to nestalo prostřednictvím
ministerstva národní obrany, bude potrestán
nejen příslušný podnikatel, nýbrž
i zaměstnanec bude musiti opustiti toto místo a
nebude moci uplatňovati žádného nároku
na odškodnění. V zákoně se dále
poukazuje na to, že déle sloužící
poddůstojníci osvojí si zajisté během
celé služební doby schopnosti, jichž potřebují
v hospodářství soukromých podniků.
Dále se prohlašuje, že přinášejí
jisté schopnosti pro taková místa a velice
naivně praví se v důvodové zprávě:
"Aspoň přinášejí s sebou
na všechna tato místa kázeň a pořádek."
Podle našeho mínění však nemají
býti v hospodářském životě
jen lidé bez vlastní vůle poslouchající
na povel, jen lidé se psí poslušností,
nýbrž samostatní lidé s vlastním
míněním, s vlastní vůlí,
neboť jen tací budou moci konati služby, jaké
se od nich očekávají v celém hospodářství.
V tomto zákoně jsou četná trestní
ustanovení, jichž se užije, nebude-li dodrženo
jedno z těchto ustanovení. Celý zákon
- aniž bychom řekli slovo proti lidem, kteří
mají býti tímto zákonem chráněni
- musíme v celém jeho obsahu odmítnouti,
poněvadž podle našeho mínění
jest věcí nemožnou, poněvadž jest
zákonem, jenž ministerstvu národní obrany
poskytuje takovou plnou moc, jíž lze užíti
ke všemu možnému a poněvadž také
odůvodnění tohoto zákona - získati
déle sloužící poddůstojníky
- není případné. Pohlédneme-li
na nynější stav vojska, uvidíme, že
na 3 vojáky v tomto státě připadá
jeden představený, poddůstojník. Již
z této číslice jest patrno, že jistě
není nedostatek poddůstojníků. Proto
odepřeme svůj souhlas také tomuto zákonu.
Zároveň se předkládá ještě
třetí zákon ke schválení a
jest to vojenské kázeňské a kárné
právo. Toto kázeňské právo
bylo ustanoveno zákonem ze dne 4. června 1923 a
nikoho neuspokojilo. Byli bychom se domnívali, že
za demokratického zřízení státu
také kázeňské předpisy dostanou
jiné formy. Tomu tak není. R. 1920 byly v Rakousku
vydány kázeňské předpisy, jimiž
se především ustanovuje demokratické
složení disciplinární komise. U nás
r. 1923 pod pláštíkem práva upevnil
tento zákon nejbrutálnější libovůli.
Dokonce z vojenských kruhů, z řad důstojníků,
poddůstojníků a pensistů bylo již
r. 1923 ostře bojováno proti tomuto zákonu.
Dokonce důstojníci generálního štábu
slovem a písmem zaujali proti němu stanovisko, odkrývajíce
chyby a nedostatky tohoto zákona, ukazovali, že libovůli
představených jsou otevřeny dveře
dokořán. A již tehdy bylo také v řečích
jasně vyloženo, že se tento zákon příčí
nejdůležitějším myšlenkám
ústavního zákona, že totiž nikdo
nemůže býti odňat svému řádnému
soudci. Tento zákon z r. 1923 vytváří
nový soud s vlastním nalézáním
práva, což jednak jest příčinou
četných výsad a výhod a jednak otvírá
libovůli dveře dokořán. Toto trestní
právo, mohu-li je tak nazvati, bylo již ve starém
Rakousku a tehdy poskytovalo tak zvaným disciplinárním
výborům ohromnou moc, jíž mohli užíti
proti osobám, které porušily tak zvanou stavovskou
povinnost, stavovskou čest, ba dokonce na základě
těchto ustanovení šlo se ve starém Rakousku
tak daleko, že byly vydávány zákazy,
jimiž se zakazovalo důstojníkům a vojákům
navštěvovati určité místnosti,
jen aby nepřišli do styku s obyčejným
lidem, čímž by mohla býti porušena
stavovská čest armády. Co se všechno
rozumělo pod dojmem "stavovské cti", jest
nejlépe zřejmo z tak zvaného "čestného
kodexu" důstojníků a ze služebního
řádu vojínů. Na těchto předpisech
vidíme, jak lze tato ustanovení libovolně
vykládati.
A nyní přichází pan ministr národní
obrany s novým návrhem, jenž není ničím
jiným, než doplňkem některých
ustanovení zákona z r. 1923. První část
tohoto zákona týká se všech vojenských
osob a jest malým zlepšením potud, že
trestní právo podle těchto změněných
ustanovení může vykonávati jen vyšší
velitel, a nikoliv jako dříve nižší
velitelé. Ale i v tomto návrhu schází
jakékoliv ustanovení na ochranu vojáků
proti přehmatům velitelů a jednotlivých
představených. Stalo se již a ještě
se také častěji stane, že soudce a žalobce
bude jedna osoba. Takový stav jest ovšem neudržitelný,
především proto, poněvadž mužstvo
má sice právo stížnosti, ale bez odkládacího
účinku. Může se tedy státi, že
vojín, který musí odpykati trest, jenž
mu byl uložen, použije práva stížnosti;
velitel případně rozhodne, že trest
byl uložen nespravedlivě; trest bude zrušen,
avšak vojín již odpykal trest vězení.
Druhá část týká se porušení
stavovských povinností. O pojmu "poškození
dobré pověsti vojska" možno míti
rozličná mínění. Možno
tím rozuměti nejen špehounství generálů,
jaké jsme mohli pozorovati poslední dobou v československém
státě, lze tím rozuměti také
pokoutní obchodování zbraněmi, korupci
s benzinem, koňmi a senem, jakož i zpronevěry,
jež se zde již dosti často staly. I to jest poškozování
dobré pověsti vojska. Avšak v těchto
ustanoveních, v tomto daleko jdoucím jejich výkladu
mohou rozhodovati také soukromé a společenské
události, poněvadž se tento zákon hemží
nejasnostmi. Pro demokratické pojetí jest příznačné,
že podle tohoto zákona mohou býti trestána
disciplinárně pochybení vojenských
gážistů také mimo službu, ba dokonce
gážistů ve výslužbě. Je-li
zde pochybení a jaké, o tom nerozhoduje volená,
nýbrž jmenovaná čestná rada,
která nebude ničím jiným než
nástrojem vojenské byrokracie bez vůle, jehož
úkolem bude stavěti se proti charakterním
a samostatným gážistům, tím spíše,
ježto toto řízení před disciplinárním
výborem není veřejné, nýbrž
tajné a poněvadž tato čestná
rada má i tehdy právo zahájiti činnost,
když řádný soud vydal osvobozující
rozsudek.
Tato pružná ustanovení zákona, také
onoho zákona, jenž byl dnes předložen
jako pozměňovací zákon, připouštějí
nejnemožnější výklad. Již
možnost stíhati každého jednotlivce pod
titulem "poškození dobré pověsti
vojska", připouští užívání
četných trestních ustanovení, přeložení
do výslužby, snížení výslužného,
úplné zastavení výslužného,
a již proto odepřeme svůj souhlas také
tomuto zákonu. Uváží-li se dále,
že neznalost a nedostatečná znalost služebního
jazyka se vykládá jako špatná kvalifikace
a že je-li někdo špatně kvalifikován,
může býti dán do výslužby,
vyplývá jasně již jen z tohoto ustanovení
úmysl zákona, záměr zákonodárce.
Budeme hlasovati proti tomuto zákonu, poněvadž
jest ustálením nejbrutálnější
libovůle, nejprimitivnějšího práva.
Z důvodů, jež jsem zde uvedl, budeme hlasovati
nejen proti tomuto návrhu, nýbrž také
proti všem ostatním vojenským návrhům,
které zde byly podány. (Potlesk něm. soc.
demokratických poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
inž. Jung. Uděluji mu slovo.