Středa 23. března 1927

Dopisovatel tvrdí, že vystupování vojska sice činí dojem, že se blíží požadavkům, které na vojenské formace jsou činěny, naproti tomu však vyleštěné knoflíky a vojenské pohyby nejsou ještě všechno. Záleží na duchu, kterým jest vojsko ovládáno. A tu, bohužel, sociální demokracie rakouská po převratě armádu ovládající vykonávala na vojsko tak značný vliv politický, že nynější vládě položila do cesty mnoho překážek, aby tato i vnitřně nemohla z vojska utvořiti skutečný orgán, jedině k ochraně státu určený.

O smýšlení a duchu rakouského vojska truchlivý důkaz podává fakt, že se nedávno konala schůze vojínů vídeňské posádky ve spolkovém domě sociálně-demokratickém ve Vídni. Smýšlení, jaké na tomto shromáždění převládalo, ukazuje prý zřetelně, že přítomní vojáci nevystupovali jako obránci státu, nýbrž jako nějaká ozbrojená garda politické strany. Na schůzi za vedení býv. rakouského ministra války, poslance dr Deutsche a býv. aktivního generála, vyslovilo se vojsko proti každé disciplině a představeným bylo upřeno právo kvalifikovati v úředních popisech podřízené. (Slyšte!) Protestováno proti důstojnictvu a tito označeni za moc, která v budoucnu nemůže požívati důvěry vojáků. Ohromujícím je však usnesení schůze, které cituji do slova v originále: "Die versammelten Soldaten der Garnison Wien nehmen den Bericht des Klubs der sozialdemokratischen Abgeordneten im Nationalrat ... zur Kenntnis." Vojíni vojenské posádky cítí se zavázáni pouze klubu soc. demokratických poslanců a referáty jeho mluvčích berou na vědomí. - Tak přece může jednati jen vyložená organisace strany politické, ale nedomnívám se, že tak mohou jednati vojáci. Otevřeně bylo také na schůzi řečeno, že vojíni vídeňské posádky stojí na straně proletariátu, že půjdou s dělnickou třídou a po jejím boku že budou bojovati.

Toť obraz úplné bezmocnosti většiny národa a vlády. A každý, kdo miluje otčinu a poctivě s ní smýšlí, musí se - jak píše dopisovatel - nad tím zamysliti a musí pracovati k nápravě.

Jak jsem již řekl, ohledně důstojníků, rotmistrů a četníků stojíme na stanovisku odchylném od názoru vojenské správy a jen přechodně podřizujeme se v zájmu celku, který toto řešení vyžaduje. Pevně věříme, že poměry a vývoj v Československé republice půjde tím směrem, že nebude již v budoucnosti třeba setrvávati při tomto opatření a že v budoucnosti bude možno odvážiti se i toho, aby u vojáků volební právo odpočívalo, kdežto u důstojníků, rotmistrů a četníků skutečně platilo.

Jestliže mluvíme o čsl. armádě, jestliže mluvíme o zlepšení a zkonsolidování armády, musíme si říci, že byli to v prvé řadě důstojníci a rotmistři, kteří se o toto zlepšení zasloužili. Dr Kramář správně řekl o odnětí volebního práva jim dne 4. března v ústavně-právním výboru: "Se strany vojenských gážistů a četnictva je to ohromná obět a když to snesou bez reptání, musíme míti za to před nimi respekt a budeme míti tím větší povinnost, abychom jim ukázali, že to se strany parlamentu neznamená, že by tím byla zmenšena jeho povinnost starati se o jejich oprávněné zájmy." A důstojníci a rotmistři zasluhují podpory svých oprávněných materielních požadavků již proto, poněvadž za prvního ministra nár. obrany jednalo se v prvé řadě vždy s mužstvem, ale s těmi, kteří měli odpovědnost za armádu, až teprve na posledním místě.

Důstojníci a rotmistři, kteří pro případ mobilisace jsou vlastně základem armády, jsou dnes v daleko horších poměrech, než bývali svého času. Neváhám říci, že důstojník znamená postříbřenou uniformu, ale ve většině případů člověka daleko níže hmotně vybaveného, než jeho služba a význam by zasloužil. Apeluji při této příležitosti na vládu, aby při systemisaci, která je nejbolestnější stránkou důstojnictva, dále při otázkách bytových, při otázce jednorázového příspěvku na výstroj, při otázce doplnění organisace instrukčních kursů, při otázce levné dopravy jich na železnicích, aby při všech těchto otázkách vyšla co nejblahovolněji důstojnictvu vstříc, neboť chceme míti v silné a dobré armádě důstojníky a rotmistry dobré a spokojené. (Výborně!) Povýšení, na něž tolik důstojníků čeká, dále náležité ohledy při přemisťování, ohled na studující děti, na finanční poměry, to vše bychom si přáli, aby tvořilo aspoň nepatrnou náhradu dnešního stavu, do kterého demagogií určitých stran jsme se dostali. Důstojníci a rotmistři odsloužili si po převratu svoje martyrium a dnes musíme dbáti, aby jejich význam byl uznáván nejen platonicky, ale zejména tak, aby důstojníci i rotmistři mohli vhodně se representovati jako odpovědní představitelé armády.

A nyní několik slov o četnictvu. Četnictvo, které složeno je ze živlů spolehlivých a osvědčených, bylo ještě dříve zkonsolidováno nežli armáda. Není neznámo, že na př. za známého vpádu maďarských bolševiků na Slovensku byly to řady četníků, které namnoze prokázaly větší odolnost nežli řady vojenské. Na druhé straně nechci ovšem zatajovati, že přes všechno oceňování četnictva byla to také naše strana, která od r. 1920 v zájmu státu se postavila na stanovisko, že pro četnictvo není práva koaličního, ani spolčovacího, ani shromažďovacího. Musíme i dnes trvati na tomto našem stanovisku, neboť nemůžeme se zbýti obav před zneužitím koaličního práva četnictvem v době nějaké krise vnitrostátní nebo sociální.

Ale zdůrazňuji, že naší snahou však nikdy nebylo, slavná sněmovno, aby z četnictva byl vytvořen druhořadý občan, nebylo také naším úmyslem, aby četnictvu bylo zabraňováno v organisování jeho kulturních, hospodářských věcí a potřeb, a proto bychom vítali, kdyby ministerstvo vnitra aspoň po uzákonění předlohy o ztrátě volebního práva dovolilo četnictvu kulturně, hospodářsky a sociálně pracovati na jeho zájmech. Stejně bychom vítali, kdyby ministerstvo vnitra vytvořilo jakýsi poradní sbor, kde by se mohlo využíti ohromné praktické zkušenosti výkonných četníků a kde by se projednaly otevřeně všechny vnitřní záležitosti a bolesti četnictva. Stejně bychom si přáli, aby ministerstvo vnitra konečně vyhovělo volání obou parlamentních sborů, které již třikráte vyzvaly ministerstvo vnitra, aby předložilo návrh zákona, jímž se upravuje disciplinární a kvalifikační právo u četnictva podle zásad služební pragmatiky. (Tak jest!) Stejně musím zdůrazniti nutnost vyřešení otázky humanitního zacházení s četnickými invalidy. Četnická služba jest uznaně službou nejnebezpečnější a četničtí gážisté obětovali této své služební povinnosti na 60 ve službě padlých gážistů. Jiných více než 1000 četnických gážistů ztratilo ve službě zdraví buď útokem zločince nebo následkem ostatních poměrů služebních. V léčebném fondu státních zaměstnanců bylo zjištěno, že největší procento tuberkulosních lidí je v řadách četnictva, mortabilita stoupá a zdravotní stav se zhoršuje. Všestranný význam četnictva vynucuje si řešení této humanitní povinnosti. Případ strážmistra, jejž postřelil r. 1923 na Kladně známý zlosyn Dunder pěti střelami a který dnes má necelých 500 Kč měsíčně pense a nemůže žádnou těžší službu konati, je dokladem, který mluví nade všechny. Pokud se týče aktivních četníků, apeluji na vládu, aby při systemisaci, při řešení honorování práce přes čas a při paušálech hleděla zhodnotiti jejich nebezpečnou a obětavou práci.

Nechtěl bych přejíti bolesti četnictva, abych si nevšiml také neudržitelného stavu u četnických důstojníků výkonných. Dnes jsou skoro všechny okresy obsazeny absolventy informačního běhu v hodnosti vrchních strážmistrů. Tito pak, ač vykazují všechny splněné podmínky, nejsou už po 6 let jmenováni důstojníky, nýbrž zůstávají vrchními strážmistry. Správným a prozíravým vyřešením těchto všech bolestí četnických gážistů dal by se ulomiti hrot dnešnímu pocitu neuznání. Ostatně mám živou naději, že i projednávaný zákon, kterým zkracuje se četnictvo o právo volební, jest jen důsledkem dočasné potřeby a že bude ihned novelisován a důstojnictvu, rotmistrům a četnictvu občanská práva budou vrácena, jakmile se pozná, že agitace již natolik armádu neohrožuje a že je možno přistoupiti k opravě navrženého zákona.

A nyní budiž mi dovoleno několik slov k včerejší řeči kol. Špatného. Já jsem si vždy představoval poměr státotvorné oposice k vládním stranám tak, že oposice bude bojovati proti vládním návrhům argumenty, a v tom případě přimlouval bych se, aby vládní strany o každém skutečném argumentu uvažovaly. Ale to, co říkal včera kol. Špatný, bylo vším možným, jenom ne argumentováním. Kol. Špatný zcela klidně prohlásil, že se ztrácí pro věc národní 6 mandátů poslaneckých a 3 mandáty senátní, ale já při nejlepší vůli nemohu se těchto čísel dopočítati. Považte, prosím, že tři mandáty senátní značí přes 120.000 hlasů voličů přes 26 roků starých, ale kol. Špatný, aby udělal věc občanstvu co nejnesympatičtější, mluví o třech mandátech senátních, ačkoliv po pravdě nejde, prosím, dohromady ani o jeden mandát v senátu. A co se tkne šesti mandátů do poslanecké sněmovny, tu konstatuji, že z celkového počtu 120 tisíc má podle správy vojenské volební právo věkově přes 21 let asi 70 tisíc vojáků, kteří z větší části, na př. při posledních volbách, poněvadž byly na podzim, kdy se vojsko vyměňuje, z velké části vůbec nevolili. A při tom nepočítá kol. Špatný vůbec s voliči německými a komunistickými, kteří jsou pro menšiny ztraceni a kterých je veliká část mezi těmi 70 tisíci.

A dále po 18 měsících jdou už přece tito vojáci domů a ztrácejí volební právo jen v tom případě, když právě do těchto 18 měsíců přijdou volby. Stejně špatným počtářem je kol. Špatný v 50 % států, které prý volební právo vojínům dávají. Kde jsou, prosím, ty státy? Volební právo vojáků nemá Jugoslavie, Italie, Polsko, Německo, Maďarsko, Belgie, Rumunsko, Bulharsko, Francie, Anglie pak má milici. Tak, prosím, kde je těch 50 % států, kolego Špatný? Je to, prosím, boj argumenty nebo pouze boj demagogickými hesly? Kol. Špatný zapomněl říci, kdo odnímá volební právo armádě, že jsou to ti, kdož ji zpolitisovali. A nepamatuje se, prosím, kol. Špatný na jednoho předsedu branného výboru, který jezdil před volbami na českém severovýchodě agitovati mezi vojáky ve funkci předsedy branného výboru? (Posl. Matoušek: Josefov!)

Kol. Špatný, příslušník strany, která tolikrát stavěla se proti našemu t. zv. šovinismu, příslušník strany, která před převratem dokonce některými svými lidmi nevylučovala sebeurčení německého lidu, tedy ztrátu všech menšinových míst, o nichž mluvil, vypočítává nyní, co tato místa hlasově ztratí při těchto osnovách.

Lituji, že kol. Špatný založil svoji řeč na tomto populárním základě, a zvláště lituji, že jeho řeč vyznívala tak, že dnes jeho řeči může "Bohemie" nebo kterýkoliv všeněmecký list použíti a dokazovati z ní, že českých menšin vůbec není, že jsou jen české vojenské posádky. Nechápe kol. Špatný, jakou špatnou službu dělá právě našim hraničářům takovými řečmi? Naše menšiny nejsou nějakou umělou konstrukcí, naše menšiny jsou skupením lidí, kteří po dlouhá desetiletí snášeli útisk, kteří hájili úporně svoji existenci za starého Rakouska, ke kterým naše vláda právě vlivem těch, kteří tak často mluvili o Švýcarsku - a nebyli daleko poslance Špatného - nechovala se právě nejlépe, a proto nepovažuji za správné, prohlašují-li se za efemérní jednotky, které stojí a padají vojenskými posádkami.

Že neděláme nic špatného, je jasno i z posudku obranných jednot, které se nevyslovily proti odnětí volebního práva vojákům a které pouze trvaly na volebním právu důstojníků, rotmistrů a četníků. A o jejich počtu přece nebude ani p. posl. Špatný prohlašovati, že znamenají nějaký počet mandátů. Ostatně konstatuji, že první, a říkám to k jeho cti, že první, kdo začal mluviti v tomto Národním shromáždění o odnětí volebního práva vojákům, byl národně sociální ministr nár. obrany Jiří Stříbrný a tenkráte na foru parlamentním neprotestovala strana nár. sociální, neprotestoval dr Franke, ale neprotestoval ani kol. Špatný tím způsobem jako teď. Pro zajímavost cituji menšinový list "Litoměřické Listy", nezávislý list, vycházející ve městě s německou většinou obyvatelstva, tedy list, který jistě hájí zájmy českých hraničářů (Výkřiky čsl. nár.-socialistických poslanců.) Ten ve článku "O volební právo vojáků" v čís. ze 4. září 1926 napsal: "Každá věc má svůj líc a svůj rub. Líc této osnovy je ten, že naše armáda vůbec, má-li býti armádou, jež jest jedině určena pro blaho státu, nesmí býti zpolitisována. Zpolitisování armády znamená rozklad armády, neboť každý politický projev nese v zápětí stranickou roztříštěnost. Odpolitisování armády, očištění od vlivů, škodících jí v kořenu i v koruně, vrácení jí jejímu pravému poslání a úkolu, to by byl jistě dobrý líc vládní předlohy." A dále o celé této věci píší "Litoměřické Listy": "Pokud tisková diskuse, hlavně u německých listů, se již dotkla této otázky, vyzněla většinou pro předlohu. U německých listů byl to ovšem motiv národnostních menšin, ale jsme přesvědčeni - jako menšináři - že tato otázka jest zcela podřadná pro dosah a význam této reformy. Zde neběží o několik desítek tisíců hlasů, zde se jedná o princip, který řešiti stává se nezbytnou nutností právě tak, jako je nezbytností úprava věkové hranice aktivního volebního práva."

Končím tuto otázku volebního práva poukazem, jak i náš severní soused, Německo, věnuje bedlivou pozornost své branné moci po této stránce, jak trpce nese politickou činnost v armádě a jak snaží se všemi prostředky zameziti politisování armády. Svědčí o tom nedávný projev říšskoněmeckého kancléře dr Marxe v německém říšském sněmu ze dne 3. února t. r. Dr Marx praví: "Říšská vláda bude se s největším důrazem snažiti, aby důvěra německého národa v jeho brannou moc všemožně se upevnila. Proto bude nedávno mnou jménem vlády prohlášený program naprostého odpolitisování armády bez ohraničení důsledně proveden. Jakékoliv vztahy politických a politisujících "Wehrverbandů" všech směrů k branné moci budou přesně zjištěny a nařízení říšského presidenta o potlačení protizákonného jednání budou se vší přísností provedena. Již při nejbližším odvodu pro říšskou obranu bude bezpodmínečně dbáno toho, aby všechny ústavě nepřátelské elementy byly vyřazeny. Při uskutečňování tohoto programu pracuji společně jak s ministrem říšské obrany tak i náčelníkem vojska a mariny."

A nyní prosím ještě několik slov k ostatním předlohám, které jsou podané. Je to ponechání 18měsíční služby presenční, které je pro nás věcí jasnou, poněvadž, jestliže ministr nár. obrany prohlásil v branném výboru, že nemůže přistoupiti ke zkrácení, dokud nemá potřebný počet déle sloužících, musíme my, kteří - jak jsem v úvodu vyzvedl - chceme míti armádu k obraně schopnou a silnou, splniti vše, co vojenská správa k tomu cíli skutečně žádá. Kol. Špaček jako zpravodaj velmi podrobně vylíčil všechny důvody, které vedou stát k prozatímnímu ponechání této 18měsíční služby a my můžeme s klidným svědomím hlasovati pro tento návrh, zvláště po prohlášení ministra nár. obrany v branném výboru, že, podaří-li se mu získati během nejblíže příštích 2 let počtu 8000 déle sloužících, přikročí ke snížení presenční služby, takže by ještě toliko branci, odvedení r. 1927, sloužili 18 měsíců. Není možno pro nás, jako stranu eminentně státní a národní, aby bezpečnost státu byla ohrožena. Můžeme zkrátiti presenční dobu teprve po odstranění nedostatku déle sloužících a tento nedostatek se odstraní přijetím osnovy zákona o umisťování déle sloužících poddůstojníků a proto, kdo chce opravdu vážně snížení presenční služby, musí hlasovati pro tuto navrženou předlohu.

Kolega Navrátil jako zpravodaj včera správně doložil, že se vlastně dává jenom minimum déle sloužícím poddůstojníkům a že naopak, chceme-li tuto věc skutečně řešiti, musíme se v budoucnosti snažiti ještě o eventuelní další zlepšení. Pokud se týče zákona, jímž se mění některá ustanovení vojenského kázeňského a kárného práva a zákona, jímž se stanoví mírový stav armády na dobu od 1. října 1927 počínaje, jsou to zákony více méně rázu doplňujícího, z nichž zvláště zákon o mírovém stavu nebude míti dlouhého trvání, jelikož početný stav armády bude normován při projednávání zákona o náhradní záloze. Přes to však musím při této příležitosti srovnati naši armádu s vojenskými poměry našeho největšího souseda. Naše armáda podle nového zákona bude míti stav daný číslicemi 140 a 100 tisíc. Nebudu porovnávati tento stav se vzdálenějšími státy, na př. s největší mírovou armádou na světě, s armádou sovětskou, která čítá 1,270.000 mužů, ale chci se zabývati při této příležitosti brannými poměry říše německé.

Část V mírové smlouvy versailleské obsahuje vojenské klausule, jimiž byla omezena branná moc Německa. Stanoví se tu nejvýše přípustný početný stav německé armády a její přípustné rozčlenění, počet důstojnictva stanoven nejvyšším počtem 4000. Generální štáb německé armády zrušen a nesmí býti obnoven v žádné formě. Také důstojnický personál ministerstev omezen na 300 důstojníků. Zakázána byla výroba zbraní, střeliva a vojenského materiálu, kromě továren zvláště k tomu povolených. Zakázán dovoz zbraní, střeliva a válečného materiálu do Německa, stejně jako výroba a vývoz zbraní a střeliva a válečného materiálu do cizích států. Zakázána výroba dusivých a otravných plynů.

Německo pracuje houževnatě na konsolidaci svých hospodářských poměrů a na odstranění všech ztrát způsobených válkou. Se stejnou houževnatostí však pracuje i na vybudování své armády. Armáda německá nepodobá se snad armádám ostatních států, nýbrž jest kádrem velitelů pro případ mobilisace. Důstojníci, stejně i poddůstojníci, jsou podrobeni důkladnému školení, aby v případě válečném mohli zaujmouti důležitá místa. (Výkřiky německých nár. socialistických poslanců.) Také výcviku vojínů je věnována obzvláštní péče. Každý vojín může se státi instruktorem a poddůstojníkem válečných formací.

Jak na př. stará se německá armáda o vybudování poddůstojnického sboru, vyplývá z následujícího: Německá armáda má dnes 58.671 německých poddůstojníků a Gefreitrů, kteří mohou při mobilisaci býti základem armády. Naproti tomu československých rotmistrů a déle sloužících je 7558. Vedle platu dostává poddůstojník v Německu místní přídavek na ženu a děti, výzbroj a výstroj i oblek a má možnost levného nákupu poživatin z vojenských zásobáren. Vojíni, kteří se chtějí státi poddůstojníky, podrobují se zvláštnímu výcviku, jakož i zkouškám teoretickým i praktickým. Německý poddůstojník je materielně zajištěn a poskytnuty jsou mu cenné výhody při přechodu do civilního života. Kariera poddůstojníků není jim životním povoláním, stejně jako je tomu u nás u déle sloužících. Německý poddůstojník je již připravován do civilního života na vojně, navštěvuje specielní kursy. Poddůstojníci, kteří reflektují na místa ve státních nebo zemských a obecních službách, mají reservovánu polovinu míst, poddůstojníci, kteří odcházejí do soukromých služeb, dostávají odbytné, dále přídavek k odbytnému jakož i rodinný přídavek na ženu a děti. Poddůstojníci, kteří nereflektují na žádnou zajištěnou státní nebo soukromou službu, obdrží v Německu vedle odbytného ještě za každý rok služby při 12leté službě 12.000 Mk, což se rovná asi 96.000 Kč. Vedle toho dostanou zápůjčku státem zaručenou na zakoupení polního hospodářství, při čemž výše zápůjčky může dosáhnouti až 90 % ceny statku. Poddůstojník má k disposici sluhu. Může se státi i důstojníkem, vykoná-li zvláštní zkoušky. Těmito výhodami zajišťuje se německá armáda, zajišťuje si stálý a značný výběr poddůstojníků a déle sloužících.

Leč i o materielní vybudování armády pečuje Německo neobyčejně usilovně. Poněvadž Německo má zakázáno vojenské letectví, vidíme, že přenáší své továrny do Ruska, jež by ho v případě konfliktu zásobovaly leteckým materiálem. (Výkřiky nár. socialistických poslanců.) Tanky a obrněná auta byla stejně zakázána. Vidíme však, že Německo s těmito zbraněmi počítá pro případ válečného konfliktu. Také výroba otravných a dusivých plynů byla Německu zakázána; vidíme však, že různé továrny chemické přece jen v tomto oboru pracují. Stejně i s dělostřelectvem, pokud bylo zakázáno, počítá se pro příští válku.

Výcvik záloh provádí se v různých organisacích, jež podporují takto vojenskou správu německou. Jsou to různé organisace bývalých bojovníků ze světové války, které provádějí další vojenský výcvik svých členů... (Posl. Patzel [německy]: Také jsou tam školáci s dřevěnými flintami!) Tím hůře, prosím, že i tak mladých!

K těmto spolkům, jako jest Stahlhelm a četné jeho odbočky, patří spolky důstojníků, spolky příslušníků jednotlivých pluků z doby válečné, spolky letců, dělostřelců, organisace tělovýchovné a tělocvičné.

Německý rozpočet armády vedle položek zařaděných při ministerstvu války je rozdělen skrytým způsobem téměř po všech ministerstvech. Jednotlivá ministerstva německé říše provádějí přání vojenské správy ať již se jedná o vybudování strategických silnic nebo drah při hranicích, či jakýkoliv jiný podnik, na němž má vojenská správa zájem.

Uvedu některá čísla, která jsou velmi zajímavá. Na př. v ministerstvu vnitra je pod formou podpory pohraničních obyvatelů proti Československé republice a Polsku dáno 30 mil. marek, čili 240 mil. Kč. Dále v položce při finanční správě nejsou uvedena vydání sumárně, ale dají se jednotlivé věci vypočítati; a tu je možno zcela klidně shledati, že výdaj na t. zv. Grenzschutz činí asi 47,359.000 Mk., čili 378,876.000 Kč. Pokud se týče Technische Nothilfe, tedy v německém rozpočtu ministerstva vnitra figuruje... (Posl. Krebs [německy]: Hasiče mají také!) Možná, že i u těch hasičů některé subvence jsou na armádu dělány.

Tedy v rozpočtu ministerstva vnitra figuruje obnos 2,500.000 Mk., t. j. 20 mil. Kč.

Na t. zv. Schutzpolizei je v německém rozpočtu pamatováno položkou 190 mil. říšských marek, čili 1.520,000.000 Kč. Na podporu stavby železnic v rozpočtu ministerstva dopravy figuruje položka, označená jen pro podporu stavby železnic, které neslouží veřejnému provozu, obnosem 5 mil. Mk., t. j. našich 40 mil. Kč. Konečně mohl bych uvésti ještě jiné zajímavé položky, které jsou v rozpočtu německé říše, ale řeknu jen čísla celková, a tu bych řekl, že vojenská vydání v rozpočtu říše německé jsou uvedena jako legální vydání číslicí 723,800.920 Mk., čili 5.790,407.360 Kč, a vedle toho je tam skrytých vydání vojenských celkem 342,942.548 Mk., čili 2.743,540.384 Kč. Tedy celkem na vojenské účely v německém říšském rozpočtu je věnováno 1.066,743.468 Mk., t. j. 8.533,947.744 Kč, oproti rozpočtu našeho státu 1.370,000.000 Kč. Vedle finančních příprav fungují také dřívější Bezirkskommanda, která vedou evidenci vojenských záloh.

Tedy, slavná sněmovno, vidíme z toho, že německý rozpočet... (Posl. dr Keibl [německy]: Odkud to vše víte? Posl. Patzel [německy]: To jest jen vaše fantasie!) Prosím, to neříkám, pane kolego, já. To říká na př. také bývalý námořní kapitán Persius, který kritisuje v berlínském "Die Welt am Montag" z 21. února 1927 rozpočet říšsko-německý, a "Militärisches Wochenblatt" z 25. ledna 1927, který také tyto věci kritisuje. (Výkřiky na levici.) Tedy jsou to, prosím, věci všeobecně známé. Já konstatuji, vážení, že také mezinárodní komise podobné věci konstatovala již dříve. Jedno je jisté: Že německý vojenský rozpočet stále a stále stoupá, a řekl bych, že v posledních 3 letech stoupl asi o 50 %, kdežto československý vojenský rozpočet stále klesá, a klesl v posledních třech letech o 50 %.

Myslím, že toto srovnání dokazuje jasně naši velkou odpovědnost, kterou máme před přítomností a budoucností při obraně našeho státu. Přál bych si, aby tato odpovědnost nebyla povinností jenom určitých státotvorných stran, nýbrž aby tuto povinnost uvědomili si všichni státotvorní občané tohoto státu. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP