Podobně se vyslovil také Hospodářský
svaz závodů pro velkovýrobu stavebních
hmot, ba snad ještě ostřeji, proti těmto
rozhodčím soudům.
Podivuji se, že zástupcové dělnických
stran právě v této otázce sešli
se na jedné linii se zaměstnavateli, a nedá
se dobře ani vysvětliti a odůvodniti, proč
takový požadavek stavěli, aby tyto osvědčené
rozhodčí soudy byly ze zákona škrtnuty.
Tím jednali a mluvili proti svým vlastním
lidem. Když sbor poradní pro otázky hospodářské
se touto otázkou zabýval, byly i v tomto sboru rozdílné
názory; někteří zástupcové
byli pro rozhodčí soudy mzdové a někteří
proti nim. Začínalo se uvažovati o tom, zda
by rozhodčí soudy neměly býti ze zákona
škrtnuty. A tu právě, myslím, že
je to příslušník strany socialistické,
pan dr Leopold Langr se ohradil proti tomu zvláštním
svým minoritním votem, kde praví: "Za
účelem zamezení mzdových sporů
v živnostech stavebních i poruch při provádění
staveb zřízeny byly podle dřívějších
zákonů o stavebním ruchu rozhodčí
soudy mzdové pro upravení pracovního a služebního
poměru v živnostech stavebních, jakož
i v podnicích, vyrábějících
a dopravujících stavební hmoty. Podle ustanovení
§u 16 zákona ze dne 25. ledna 1923 je rozhodčí
soud povolán, aby vykládal smlouvy kolektivní,
aby rozhodoval hromadné spory, které vznikly ze
smlouvy pracovní, a aby stanovil podmínky pracovní,
zejména mzdové, pokud se tak nestalo kolektivní
smlouvou. Podle ustanovení §u 17 téhož
zákona rozhodčí soud je také příslušný
k rozhodování hromadných sporů, podrobí-li
se mu obě strany, byť jedna z nich byla ve stávce
nebo výluce. Rozhodčí soud je povinen sejíti
se do 14 dnů poté, kdy spor byl naň vznesen.
Důvody, pro které došlo při vydání
dřívějších zákonů
o stavebním ruchu ke zřízení rozhodčích
soudů mzdových, dosud plnou měrou trvají
a je nutno, aby soudy ty i nadále byly zachovány
ve své dosavadní formě a za dosavadní
pravomoci.
Je nutno uznati, že za platnosti rozhodčích
soudů mzdových nedocházelo k vážnějším
mzdovým sporům v živnostech stavebních,
což za dnešních poměrů možno
obzvláště vítati. Podle ustanovení
§u 13 zákona ze dne 25. ledna 1923, č. 35,
o stavebním ruchu rozhodčí soud svolá
ministerstvo soc. péče, kdykoliv uzná toho
potřebu, jakož i předseda soudu k žádosti
zájmové korporace zaměstnavatelů nebo
zaměstnanců, kteří jsou povinni předkládati
rozhodčímu soudu všechny spory, vznikající
z poměru pracovního nebo služebního.
Mají-li rozhodčí soudy mzdové účel
svůj splniti, je nutno, aby tato zákonná
ustanovení o způsobu svolávání
rozhodčích soudů byla i nadále zachována.
A proto se ohražoval: "Nelze z toho důvodu souhlasiti
s návrhem p. dr Vladislava Klumpara, aby rozhodčí
soudy mzdové byly příslušny jen tehdy,
žádají-li o to obě strany a prohlásí-li,
že se výroku jejich podrobují. Je pravděpodobno,
že by velmi často nepodařilo se dosíci
souhlasu obou sporných stran pro svolání
rozhodčího mzdového soudu, takže by
tím význam jejich byl velmi zeslaben."
Tedy, velectění, zde vidíte, že předáci
stran socialistických jsou sami různých názorů
a že ještě do nedávna se za rozhodčí
soudy bili. Nám bylo velmi těžko pochopiti,
proč právě tuto vymoženost dělnickou
strany tyto chtějí opouštěti. Ony sice
odůvodňují své návrhy tím,
že zřízením rozhodčích
soudů mzdových omezuje se akční průbojnost
dělnictva. Ale, velectění, za nynějších
poměrů to považuji více za stanovisko
a hledisko komunistické než rozumně socialistické.
Proto z toho důvodu my jsme se postavili se vší
rozhodností za požadavek, aby pasus o rozhodčích
soudech mzdových v zákoně byl zachován
i nadále. Vždyť do jisté míry je
to ochrana také pracovní smlouvy a zde také
ve sněmovně již několikráte byl
předložen návrh zákona, aby pracovní
nebo kolektivní smlouvy mzdové byly chráněny
zákonem. To je starý požadavek dělnický,
za nějž se již dlouhá léta dělnictvo
bije, a nepodařilo se ještě u nás jej
uzákoniti.
Ochrana pracovní smlouvy proti rušení je nejen
sociálním, ale i mravním požadavkem
dělnictva.
Ujednána-li smlouva, je mravní povinností,
aby byla dodržována. Lehkovážné
nebo svévolné porušení kontraktu poškozuje
mravní vědomí, znemožňuje důvěru
a strpčuje vzájemný styk dělníka
se zaměstnavatelem.
Ježto dělník v boji o chléb je právě
slabší stranou proti zaměstnavateli, má
proň porušení zákonů spravedlnosti
a ohledů na stávající zákony
ochranné škodný následek, musí
proto sám se své strany smlouvu pracovní
brániti jako věc své cti a povinnosti. Jest
mylné domnění, že náhlé
přerušení práce a tím
lehkomyslné porušení pracovní smlouvy
vede k zlepšení poměrů pracovních;
všeobecně a na delší dobu je pravidelně
pro dělnictvo velikou škodou.
Z uvedených důvodů jest viděti, že
jsme pro klidné řešení sociálních
sporů, a proto jsme se také zasadili o to, aby tento
pasus v zákoně i nadále zůstal.
Velevážená sněmovno! Nutno přiznati,
že zákon částečný, tedy
ne zákon, který by řešil úplně
ochranu nájemníků a stavební ruch,
jako výňatek vyplynul z té naléhavé
potřeby, abychom letošní sezonu stavební
nepromeškali a aby stavebníci opravdu věděli,
na čem jsou. Vždyť to bylo přáním
roku minulého, kdy stavitelé prohlašovali,
že budou-li státem odpuštěny daně
a přirážky, smíří se s
tím dobrodiním a že na základě
tohoto dobrodiní stavební ruch se také rozvine.
Proto pro návrh zákona a některé dodatky
nebo snad změny, které budou navrženy panem
zpravodajem, budeme také hlasovati. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Žádám o přečtení
došlých návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
K celé osnově:
1. Pozměňovací návrh posl. Biňovce
a soudr.:
Na místě vládou předložené
osnovy navrhuji přijetí znění zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení zákona ze dne 25. ledna 1923, č.
35 Sb. z. a n., se obnovují a zůstávají
v platnosti až do vydání zákona o podpoře
stavebního ruchu. Ustanovení ta se vztahují
také na stavby, přístavby, na nástavby
a přestavby provedené k získání
nových obytných místností, které
se začaly v roce 1924 a později.
K hlavě prvé:
Návrhy posl. Horpynky a druhů:
2. V §u 2, odst. 1 buďtež škrtnuta slova "pro
stavbu budov určených pro veřejnou potřebu".
3. V §u 3 budiž připojeno jako nový odst.
7:
"(7) Vyvlastniti nelze pozemky, na nichž
majetník pozemku zřídil pro vyvlastnitele
stavební právo podle zákona ze dne 26. dubna
1912, č. 86 ř. z., za podmínek, které
ustanovil a schválil vyvlastňující
úřad."
4. V §u 4, odst. 1 budiž slovo: "stavebníkově"
nahrazeno slovy "toho, kdo chce stavěti".
5. V §u 5, odst. 2 budiž za slova "hospodářský
znalec" vloženo "a případně
živnostenský znalec".
6. V §u 5, odst. 2 budiž na konci připojena věta:
"O úředním nálezu vyrozumí
úřad písemně všechny zúčastněné."
7. V §u 5, odst. 5 budiž lhůta: "tří
měsíců" nahrazena lhůtou "dvanácti
měsíců".
Pozměňovací návrhy posl. Štětky
a soudr.:
8. § 1 znějž:
"O opatření stavenišť a stavebních
hmot.
(1) Jako stavenišť lze použíti
pozemků v prvé řadě soukromých,
v druhé řadě státních, samosprávných
korporací, nadací a fondů.
(2) Všechny tyto pozemky jsou majitelé
povinni na požádání dáti k disposici
za cenu nabývací s připočtením
skutečných výloh, a pokud se týče
pozemků jsoucích ve vlastnictví soukromém
ať již osob fysických či právnických,
s připočtením občanského zisku.
(3) O návrhu a podmínkách zcizení
rozhodují:
1. U pozemků jsoucích ve vlastnictví osob
soukromých, nadací a fondů okresní
výbory;
2. U pozemků státních ministerstvo veřejných
prací;
3. U pozemků zemských správní výbor
a na Slovensku zemský župní svaz;
4. U pozemků okresních okresní výbor;
5. U pozemků obecních obecní zastupitelstvo.
(4) Bylo-li podáno proti rozhodnutí některé
zpředu uvedených instancí odvolání
ve lhůtě 14 dnů, rozhodne s konečnou
platností nejblíže vyšší instance
nejdéle do dvou měsíců ode dne podání
odvolání. Rozhodnutí min. veř. prací
týkající se pozemků státních
jest konečné."
9. V §u 2, odst. 1 buďtež slova: "mohou do
31. března 1928 býti vyvlastněny" nahrazena
slovy: "vyvlastní se".
10. V §u 2 nechť odst. 3 zní: "Strany, které
z těchto důvodů pozbudou bytu, mají
přednostní nárok na byt v domech vybudovaných
dle tohoto zákona veřejnými korporacemi."
11. V §u 3, odst. 1 buďtež za slovo "Vyvlastňovati"
vložena slova: "v prvé řadě";
slova: "nebo výjimečně" buďtež
nahrazena slovy: "a v druhé řadě";
budiž škrtnuto slovo: "snadno" a dále
slova: "bez větších nákladů".
12. V §u 3 budiž za odst. 1 vložen nový
odstavec: "Všechny obce jsou povinny nejdéle
do jednoho měsíce ode dne vyhlášení
tohoto zákona míti úplné regulační
plány. Nebudou-li plány hotovy, může
zemský správní výbor obci uložiti
pokutu od 5000 do 50.000 Kč."
13. V §u 3 budiž odst. 3 škrtnut.
14. V §u 3, odst. 4 buďtež škrtnuta slova:
"ač-li parcelační povolení nestanoví
větší plochy".
15. V §u 3 budiž odst. 6 škrtnut.
16. V §u 4, odst. 1 budiž slovo: "stavebníkově"
nahrazeno slovy: "obce anebo stavebníka"; slova:
"okresní politický úřad (magistrát)"
buďtež nahrazena slovy: "okresní úřad"
a konečně buďtež škrtnuta slova:
"když žadatel prokáže" až
"výkup se nezdařil".
17. V §u 5, odst. 2 buďtež škrtnuta slova:
"jde-li o pozemky" až "komisariát nebo
kapitanát".
18. V §u 5 budiž odst. 5 škrtnut.
19. V §u 6 nechť odst. 1 zní:
"Majiteli pozemku vyvlastněného k účelu
stavebnímu přísluší přiměřená
náhrada dle ustanovení §u 1, a je-li vlastníkem
majitel uvedený v odst. 1 §u 1, budiž připočítán
k ceně nabývací a skutečným
výlohám občanský zisk."
20. V §u 6 budiž odst. 2 škrtnut.
21. V §u 6 budiž odst. 3 škrtnut.
22. V §u 6 nechť odst. 5 zní: "Náklady
vyvlastňovacího řízení nese
vyvlastňovatel. Bylo-li odvolání vlastníka
pozemku zamítnuto, jest tento povinen nésti náklady
odvolacího řízení."
23. Za § 11 budiž vsunut nový § 11 a) tohoto znění:
"Obce, okresy a stát mohou podle tohoto zákona
za účelem opatřování stavebních
hmot vyvlastniti cihelny, ložiska cihlářské
hlíny, pískovny, kamenné lomy, vápenné
lomy, vápenice a cementárny. Pro vyvlastnění
stavebních hmot platí tatáž ustanovení
zákona jako pro vyvlastnění staveniště."
Pozměňovací návrhy posl. Tauba,
Schustera a druhů:
24. V §u 2, odst. 1 buďtež škrtnuta slova
"do 31. března 1928".
25. V §u 3, odst. 2 buďtež slova "pro které
byly čára stavební a úroveň
právoplatně určeny, a které též
jinak jsou" nahrazena slovem "ale".
26. Eventuální návrh posl. Tauba,
Schustera a druhů:
Bude-li zamítnut návrh k §u 2, odst. 1, navrhujeme,
aby místo slov "do 31. března 1928" bylo
užito slov "do 31. března 1930."
27. Pozměňovací návrh posl. Biňovce
a soudr.:
K hlavě první budiž připojeno jako §
11 a pak § 12:
(1) Hodlá-li obec hlavního města
Prahy v mezích platného plánu upravovacího
(plánu polohy), a pokud ho není, v mezích
platného plánu parcelačního k úlevě
nouze o byty založiti novou osadu nebo rozšířiti
některou svoji část, má právo
vyvlastniti všechny pozemky, jichž jest třeba
k zastavění, zřízení ulic,
náměstí a jiných zařízení
k účelům veřejným.
(2) Pro vyvlastňovací řízení
jest užíti obdobně předpisů §§
4, 5, odst. 1 až 5 a 7, pak §§ 6, 7 a 9 tohoto
zákona.
(3) Vyvlastněním podle odst. 1 přejímá
vyvlastňující obec povinnost, že převzatých
nemovitostí použije k tomu, aby jejich úpravu
podle plánů v témž odstavci uvedených
uvedla ve skutek, a že, pokud jich nepoužije sama, bude
z nich v rámci této úpravy prodávati
schválená staveniště se závazkem,
že kupující na nich provedou nové stavby,
vyhovující platným zastavovacím předpisům,
a dokud se tak nestane, že staveniště bez svolení
obce úplatně nezcizí.
(4) Pro určení prodejních cen
stavenišť obce platí zásada, že na
získaná staveniště způsobilá
k zastavění má býti podle jejich výměry
a hodnoty rozvržen
a) náklad spojený s nabytím pozemků,
pokud byly nebo mají býti upraveny;
b) náklad na zřízení a úpravu
ulic nebo náměstí, jejich kanalisování,
osvětlení a na zavedení pitné neb
užitkové vody, avšak jen částkou,
která připadá na všechny dílce
pozemků uličních, před průčelními
čarami stavenišť k zastavění způsobilých
do polovice šíře ulice, nejvýše
však do 15 m. Tento náklad vypočte se dle poměru
úhrnné výměry všech ulic a náměstí
na vyvlastněných pozemcích v úhrnné
výměře dotčených dílců
uličních pozemků;
c) přiměřená přirážka
na režii.
(5) Vyvlastňující obec jest povinna,
rozvrh prodejních cen s jejich výpočtem předložiti
ke schválení politickému úřadu
jí nadřízenému, kterému bude
o něm do čtyř týdnů rozhodnouti.
Neučiní-li tak v této lhůtě,
bude rozvrh pokládán za schválený.
Z nepříznivého rozhodnutí může
se obec odvolati ve lhůtě 14 dnů.
(6) Nepoužije-li vyvlastňující
obec ve lhůtě pěti let ode dne, kdy vyvlastňovací
nález nabyl moci práva, vyvlastněného
pozemku nebo některé jeho části k
účelům, v odst. 3 naznačeným,
může vyvlastňovací nález na žádost
vyvlastněného nebo jeho dědiců podanou
do tří měsíců po uplynutí
uvedené lhůty v příčině
pozemku nebo jeho části, jichž nebylo použito,
býti zrušen úřadem, který vydal
nález. V tomto případě zůstává
vyvlastněnému a jeho dědicům vyhrazeno
uplatniti náhradu škody pořadem práva.
Lhůta v tomto odstavci uvedená může
týmž úřadem k žádosti obce
býti z podstatných důvodů jednou prodloužena.
Vláda se zmocňuje, aby právo vyvlastňovací
podle §u 11 přiznala za podmínek v něm
stanovených také jiným obcím k jejich
žádosti, uzná-li, že ho nutně potřebují
a jsou hospodářsky dosti silné, aby splnily
povinnosti převzaté vyvlastněním.
28. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, Tučného, Langra
a spol.:
Za § 10 buďtež zařazeny jako §§
11 a 12 z vládního návrhu tisk 460 přejaté
§§ 67 a 68.
K hlavě druhé:
29. Pozměňovací návrh posl. Horpynky
a druhů:
Celá hlava II (§§ 12 až 27) budiž škrtnuta.
Eventuální pozměňovací návrhy
posl. Horpynky a druhů:
30. Konec §u 12 nechť zní: "zřizují
se rozhodčí soudy mzdové, a to v sídle
každého krajského soudu."
31. K odst. 2 §u 13 budiž připojena ještě
věta: "Rozhodčího soudu mzdového
lze se dovolati jen tehdy, usnesla-li se na tom většina
členů organisace, což dlužno prokázati
předložením jednacího protokolu."
32. V §u 17, odst. 1 budiž na konci připojeno:
"při čemž přísedící
mohou býti přibráni jen z organisací,
jejichž členové jsou přímo postiženi
rozhodnutím rozhodčích soudů."
33. V §u 23 nechť odst. 2 zní:
"Proti nálezu rozhodčího soudu mzdového
lze se odvolati k ministerstvu sociální péče."
34. K §u 23 budiž připojeno jako nový odst. 4:
"Pro zaměstnavatele, kteří se zavázali,
že provedou práci v určité lhůtě,
prodlužuje se tato lhůta při mzdových
sporech samočinně v nálezu o dobu, která
uplynula od podání stížnosti u rozhodčího
soudu mzdového do vyhlášení nálezu."