Posl. Votruba: Slavná sněmovno! Předloženou
osnovou zákona o stavebním ruchu plní stát
svoji povinnost, zaváděje dále podpory a
úlevy, které jsou s to stavební ruch oživiti.
Starý zákon z r. 1924 pozbyl u nás platnosti,
nový posud neexistuje a jen vláda úřednická
podala v červnu uplynulého roku návrh bytového
zákona pod č. 460, který řešil
nejenom otázku stavebního ruchu, ale také
otázku ochrany nájemníků. Návrh
tento projednán nebyl, proto jej tato vláda odvolala,
avšak vzhledem k tomu, že platnost ustanovení
o ochraně nájemníků trvá až
do 30. března 1928 a že jest nejvýše potřebí
stavební ruch podporou a výhodami státu právě
nyní na jaře oživiti, předložila
svůj návrh, který pojednává
jen o stavebním ruchu.
Otázka stavebního ruchu jest u nás věcí
velice palčivou, stejně jako z ní vyplývající
otázka bytové péče. V bývalém
Rakousku byla otázka bytové péče řešena
velice pozvolna, takže v tomto ohledu zůstávalo
Rakousko daleko za státy západoevropskými,
zejména za Anglií a Německem. První
zákon na podporu stavby nových domů a zřizování
většího počtu bytů poskytnutím
daňových úlev pro novostavby vydán
byl r. 1892, ale pro prováděcí nařízení
k němu se velice málo vžil. Roku 1902 vydalo
Rakousko zákon o daňových a poplatkových
úlevách pro domy se zdravými a dělnickými
byty. Úlevy tyto byly dosti značné, leč
žádaný účinek se nedostavil.
Lepším úspěchům těšil
se zákon o bytovém fondu z roku 1910, pak zákon
o berních úlevách z roku 1911. Ani zákon
o stavebním právu z r. 1912 se neosvědčil,
a to hlavně proto, že u nás poměr vlastnického
práva k majetku domovnímu se příliš
vžil. Válka přivodila zhoršení
těchto poměrů, vyvolala velikou bytovou krisi
a tak naše republika na začátku své
samostatnosti byla postavena před vážný
úkol řešiti otázku stavebního
ruchu i otázku bytovou. Tímto způsobem povstaly
zákony o stavebním ruchu z let 1921, 1922, 1923
a byly ukončeny zmíněným již
zákonem z r. 1924.
Úkol naší republiky, řešit otázku
stavebního ruchu i otázku bytovou, byl a je dosud
velmi nesnadný. Zejména v prvních letech
narážel na veliké překážky,
které navalily se mu do cesty nejen velikou bytovou nouzí,
ale i drahotou stavebních nákladů. Nicméně
naše republika na této cestě pokračovala
a předložená osnova zákona má
za účel, řešiti jen otázku stavebního
ruchu, ponechati řešení otázky ochrany
nájemníků na dobu pozdější
a pomoci oživiti stavební ruch do té míry,
aby nynější bytová nouze byla přece
jenom silně zmírněna.
Jsem si vědom, že tato vládní osnova,
jak vyšla z porad soc.-politického a rozpočtového
výboru, není dílem dokonalým a že
neuspokojí všechny zájemníky. Ale je
diktována bytovou tísní a snahou této
tísni čeliti, a proto úmysl její jest
i při určitých jejích nedostatcích
najisto jenom vítati. Také souhlasím s tím,
že pro sestavení soustavného programu pro řešení
bytové otázky je třeba zjednati zde určité
předpoklady. Z nich nejvíce je potřebí
provésti, jak Masarykova akademie práce žádá,
statistické šetření na zjištění
počtu rodin a osob nebydlících v místě
svého povolání, zjištění
počtu rodin a osob s přechodným ubytováním,
zjištění počtu rodin a osob umístěných
v bytech přeplněných a konečně
počtu rodin a osob, žijících v bytech
naprosto závadných. Mimo to bylo by jistě
na místě, aby se vyšetřila výše
nájmů v domech starých, v domech nových
s podporou i bez podpory státní zbudovaných,
jakož i specielně domech postavených soukromníky.
Ale toto vše může býti vzato v úvahu
na podzim, až přikročí se k novelisování
tohoto zákona zároveň s řešením
otázky ochrany nájemníků.
Předložená osnova zákona stejně
jako zákony minulé dosud favorisuje stavbu rodinných
domků a domů nájemních jen v tom případě,
staví-li je obec nebo družstvo. Na rozdíl od
dosud platných zákonů neposkytuje se touto
osnovou žádné přímé podpory
státní na tyto stavby a co v osnově nazývá
se podporou, to vlastně jest jen zárukou státu
za zápůjčku stavebníku poskytnutou
a to za zúrokování, umořování,
vedlejší platy a splacení zaručené
zápůjčky s příslušenstvím,
jak jest stanoveno v dlužním úpise, o ní
sepsaném. Stavby, na něž stát poskytne
tuto záruku, mají vedle toho ještě dále
podle §u 56 výhody ty, že od poplatků
jsou osvobozeny dluhopisy a knihovní zápisy, týkající
se zápůjček státem zaručených,
úvěrní listiny, dluhopisy a knihovní
zápisy, týkající se úvěru
zápůjček na provedení stavby, které
knihovním pořadím předcházejí
zápůjčky státem zaručené,
konečně kvitance o úplném nebo částečném
zaplacení zápůjček od poplatků
osvobozených. Nedá se upříti, že
tyto úlevy, poskytované na stavby, prováděné
obcemi nebo stavebními družstvy, jsou velice značné
a je z toho viděti, že stát tato stavební
družstva i obce v této předloze silně
favorisuje.
I pro jednotlivce, soukromé podnikatele, je tady řada
výhod. Tak na př. v § 32 se stanoví,
že, i když osoba méně zámožná
je stavebníkem rodinného domku, lze na stavbu tuto
jí poskytnouti státní záruku, následkem
čehož požívá všech výhod
a úlev daňových a poplatkových. Soukromý
podnikatel, jenž staví domy s malými byty,
které budou stavebně dokončeny nejdéle
do r. 1928, jest osvobozen, pokud těchto domů se
týče, úplně od domovní daně
činžovní a třídní na dobu
35 let. Jinak přísluší toto osvobození
všem novostavbám, přístavbám,
nástavbám i přestavbám, které
byly nebo budou stavebně dokončeny v letech 1926
až 1928 na dobu 25 let. Toto osvobození na dobu 25
let přísluší podle §u 50 také
úpravám celých budov, dosud neobytných,
nebo neobytných jejich části k účelům
obývacím, provedeným r. 1926 až 1928.
Podle §u 51 osvobození od státní daně
činžovní a třídní zahrnuje
v sobě na tutéž dobu též osvobození
ode všech přirážek k těmto daním,
jakož i od obecních dávek, vybíraných
na podkladě nájemného, jako je dávka
z nájemného. Další výhodou jest
osvobození převodů pozemků v letech
1925 až 1927, použitých podle rozhodnutí
stavebního úřadu ke stavbám dříve
uvedeným od dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí, jakož i osvobození
prvního úplatného převodu v době
5 let. Z uvedeného vidno, že parity stavebního
podnikání, pokud státní podpory se
týče, dosaženo nebylo. Stáli jsme na
stanovisku, že v bytové nouzi státu musí
býti jedno, kdo staví a že tedy má každého,
kdo stavbou chce této bytové nouzi odpomoci, vydatně
podporovat. Účelem zákona o stavebním
ruchu mělo by býti, aby se vůbec stavělo,
a to kýmkoliv. Ale když už stát zůstává
při původním systému favorisování
družstev a nyní také obcí, musíme
doznati, že není v tom osamocený. Stejným
způsobem podporují stavební ruch Anglie,
Belgie, Maďarsko, Finsko, Francie, Holandsko, Italie, Španělsko.
Anglie poskytuje soukromníkům podporu jen tam, kde
obec selže. V Belgii podporuje stát stavbu obytných
domů prostřednictvím belgické státní
společnosti pro laciné byty, pro kterou zařazuje
od r. 1920 do státních rozpočtů ročně
částku 100 až 150 milionů bel. franků
a od r. 1922 poskytuje také státní příspěvek
na rodinné domky soukromníků. V Dánsku
podporuje stavbu obytných domů netoliko stát,
nýbrž i obec, a soukromník stejně jako
stavební sdružení může dostati
přímou zápůjčku státu,
zaručí-li se za ni obec. Zápůjčky
státní poskytuje také Finsko již od
r. 1920, a to ve formě umořitelných zápůjček
do druhého knihovního pořadí ve výši
20 % stavebního nákladu s podmínkou, že
také obec poskytne zápůjčku ve výši
dalších 10 %. Od r. 1924 podporuje Finsko stavební
ruch bez rozdílu stavebníka jenom ve způsobě
umořitelných zápůjček v druhém
knihovním pořadí, ovšem v předpokladu,
že sama obec poskytne hypotekární zápůjčku,
a to na stavby obecně prospěšných společností
a stavebních sdružení ve výši 15
%, u soukromníků ve výši 10 %. Při
čemž činí zápůjčka
státu v prvním případě 25 %,
v druhém případě jenom 20 %. Francie
podporuje stavbu domů s malými byty zápůjčkami,
zúročitelnými 3 a 1/2
%, nejvýše do 75 % stavebního nákladu
při záruce obce neb okresu, jinak jen do 60 %. Všechny
novostavby mají dále 15leté osvobození
od daně. Zápůjčky poskytují
dále Holandsko, Italie, Maďarsko a Švýcary.
V Německu od r. 1918 poskytovala říše
podporu ve způsobě stavebního příspěvku,
který z polovice hradil sám stát a z polovice
země a obec. Tento příspěvek mohl
dostati každý stavebník na stavbu malých
a středních bytů. R. 1920 byl příspěvek
zaměněn za zápůjčku, kterou
uhrazoval stát ze 2/3 a obce z 1/3.
R. 1925 bylo udílení podpor přeneseno na
země a od r. 1926 poskytují zápůjčky
země a obce z podílu na výnosu činžovní
daně. Ve Švýcařích podporována
byla stavba obytných domů příspěvky
a hypotekárními zápůjčkami.
Od r. 1924 Švýcary jako stát vůbec stavební
ruch nepodporují. Podpora převalena na kantony.
Ve Spojených Státech Amerických téměř
všechny obytné domy vystavěli soukromí
podnikatelé. Ale ve zprávě odborového
přednosty pro péči bytovou ve státě
New-Yorku se k tomu podotýká, že nájemné
z nových bytů požadované je tak velké,
že nové byty jsou prakticky pro 2/3
rodin ve městě New-Yorku nepřístupné.
Proto zřízen byl novým bytovým zákonem
státní bytový úřad, který
prostřednictvím zvláštních společností,
nadaných různými výsadami, zejména
co do vyvlastňování pozemků a osvobození
od dávek a poplatků, má pečovati o
to, aby byly zřizovány laciné byty.
Z citovaného je vidno, že každý stát
jiným způsobem podporuje stavební ruch. Podpora,
kterou má na mysli vládní návrh zákona,
není tak nedostatečná, jak se o ní
řečníci oposiční vyslovili.
A jsou v návrhu tom četná ustanovení,
která vítáme; zejména ustanovení
o úlevách pro malé provozovny živnostenské
i závody zemědělské, pro znovuzřízení
živelní pohromou poškozených obytných
stavení i provozoven, a ustanovení § 33 o zpětné
platnosti pro udělení státní záruky.
Zákon tento má platiti, pokud hlavy II a VII se
týče, do 31. prosince 1928. Pokud ostatních
ustanovení se týče, bude o nich jednáno
na podzim, až bude nutno projednati také otázku
ochrany nájemníků. Proto lze považovati
zákon tento za provisorní. To pokládají
někteří za chybu, ale možno v tom viděti
také dobrou stránku, že ještě jednou
budeme se zabývati celým komplexem otázek
bytových a že potom mnohé popudy a náměty
povolaných činitelů a korporací mohou
se při řešení tohoto komplexu otázek
uplatniti. Ačkoliv tedy má osnova tato své
určité vady, budeme přece pro ni hlasovati,
a to proto, že pokládáme ji za schopnou oživiti
důkladně stavební ruch v naší
republice a odpomoci tak citelnému nedostatku bytů.
Ukáží-li se účinky této
předlohy vydatně roku letošního, bude-li
na základě jejím vystavěno dostatek
domů a bytů, pak snáze bude nám lze
řešiti také palčivou otázku ochrany
nájemníků.
Doufejme, že dobrých ustanovení tohoto zákona
bude stavebníky hojně využito, že bytové
tísni bude, když ne zúplna, aspoň z
velké části odpomoženo. To jest ostatně
účel této předlohy a důvod,
pro který, jak jsem již řekl, budeme pro předlohu
tuto hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Bezděk. Uděluji mu slovo.
Posl. Bezděk: Vážená sněmovno!
Ať již je zákon o stavebním ruchu, který
projednáváme, posuzován nebo kritisován
s hlediska jakéhokoliv, tu dobrou stránku má,
že aspoň nejistota, která až dosud ve
stavebním ruchu u nás po dva roky byla, je rozptýlena.
Od r. 1919 až do konce r. 1924 stavěli jsme u nás
vždycky za pomoci státu podle zákona o stavebním
ruchu. Zákon o stavebním ruchu koncem r. 1924 úplně
vyšel a po ty dva roky, r. 1925 a 1926, byla naprostá
nejistota. Stavebníci ať soukromí, nebo stavitelé,
netroufali si stavěti, poněvadž očekávali,
že obnoven bude zákon o stavebním ruchu a vyčkávali
tudíž výhod a podpor, které v budoucnosti
budou udělovány. Tím se značně
stavební ruch u nás brzdil a jisto je, kdyby zákon
byl vydán i pro r. 1925, že značně za
ty dva roky bytová nouze u nás mohla býti
zmírněna.
Velká většina obyvatelstva si představovala,
že za bytové nouze se budou se státní
podporou stavěti. skutečné nouzové
činžovní domy s jednoduchými, levnými
byty, a to v blízkých ucelených skupinách,
kde i náklady na zařízení kanalisace,
vodovodů, dlažby atd., byly by poměrně
malé a snesitelné. Nyní však je širokou
veřejností vyčítáno, že
se státní podporou a garancií postavili si
zámožní lidé pohodlné byty, případně
luxusní vily, a že pro nebydlící a nemajetné
zbyly jen boudy, namnoze sluje a staré vagony bez subvence
a garancie. Do značné míry je to pravda,
ale musíme míti na zřeteli, že hlavně
po převratu byl úmysl, zákonem o stavebním
ruchu podporovati stavební ruch, ať již jej provádí
kdokoliv, aby se především čelilo bytové
nouzi a hlavně nezaměstnanosti.
Tím ovšem byla dána možnost, aby zákona
a dobrodiní z něho vyplývajících
využili také lidé, kteří podpory
na stavební ruch nepotřebovali. Kdyby dnes naše
široká veřejnost věděla, že
tak mnohý zámožný občan dostává
od státu na úrocích a anuitách případně
12 až 14 tisíc Kč ročně zdarma,
jistě by to působilo značné pobouření.
A tyto případy opravdu jsou, že totiž
namnoze byly postaveny za statisíce a za miliony vily a
stavební náklad činil třebas 300.000
Kč uznaných; přirozeně že tu
je 18.000 ročně, které dává
takovému zámožnému podnikateli stát
opravdu zdarma, kdežto na druhé straně vidíme,
že spousta lidí nemá nejpotřebnějšího
bytu, kde by hlavu skryli.
Ovšem zde má stát podle zákona z r.
1921 a dalšího právo regresu. Kdyby však
tuto otázku počal řešiti, myslím,
že by nastalo značné pobouření,
poněvadž v prvé řadě tohoto práva
regresu by se dalo použíti v těch případech,
kde byly postaveny nákladné vily, na něž
se všeobecně žehrá, že byly neoprávněným
a nesprávným způsobem podporovány.
Bylo vytýkáno z některých stran, hlavně
socialistických, že prý tento zákon
opravdu žádnou úlevou a dobrodiním není.
Pan posl. Langr ve své řeči pravil,
že to, co chceme učiniti zákonem, bude těžkým
proviněním na zájmech chudého lidu.
Prý dnešní majorita dokázala, že
na odstranění bytové nouze nemá nijakého
zájmu. O tom, je-li tato práce záslužná
a lidu prospěšná, rozhodne přirozeně
lid sám. A já také pevně doufám,
že lid náš dovede rozpoznávati, co je
dobrého, a že se podaří většinovým
stranám také dokázati, proč tento
návrh zákona takovýmto způsobem musil
býti upraven.
Pan posl. Biňovec poukázal už ve výboru
soc. politickém i zde ve své řeči
k tomu, že prý pro odpor občanských
stran nic se po 2 roky nedělalo. Obsah předlohy
prý hraničí přímo na podvod
páchaný se zájmy širokých vrstev
obyvatelstva; prý neví, kdo se má za předloženou
předlohu právo a povinnost styděti. Některé
tyto výroky prohlásil již v soc. politickém
výboru, některé zde v plenu sněmovny.
A tu bych chtěl přičiniti k tomu několik
poznámek. R. 1923 podal ministr soc. péče
Habrman vládní návrh zákona
o stavebním ruchu. Ve zprávě k tomuto vládnímu
návrhu je doslovně řečeno: "Ve
vládním návrhu je spatřovati počátek
likvidace státní podpory stavebního podnikání.
Jest očekávati, že slíbený nový
zákon o stavebním ruchu přinese konečně
zlikvidování státní podpory staveb
v dosavadním způsobu a že zjedná přechod
pro stavební podnikání bez materielní
podpory státu v nynějším způsobu."
Jsou-li činěny výtky, že tento návrh
zákona už nepřináší těch
materielních výhod jako dřívější
zákony, tedy to p. ministr Habrman už oznámil
r. 1923, že je nutno považovati tento návrh zákona
již teď za návrh likvidační a že
již nadále stát nemíní ze svých
prostředků stavební podnikání
podporovati. Proto také r. 1924 platil zákon vlastně
jenom do konce června a vztahoval se na ty, kteří
začnou stavby do konce prosince. R. 1925 a 1926 a začátkem
roku letošního již jsme žádného
zákona neměli. Ale poměry ukázaly,
že jest opravdu nutno něco po té stránce
činiti. Poradní sbor pro otázky hospodářské
po dlouhou dobu v celé řadě schůzí
zabýval se řešením otázky bytové,
řešil otázku ochrany nájemníků,
otázku stavebního ruchu a předložil
určité návrhy, zpracované ve studii,
ministerstvu soc. péče, které pak na základě
této studie podalo sněmovně minulého
roku obsáhlý návrh. Tento obsáhlý
návrh narazil opět na velikou překážku.
Proč? Poněvadž v tomto návrhu se podstatně
zvýšila a zdražila činže ve starých
domech. Nastalo opět pobouření, že tento
návrh zákona nemůže býti předmětem
jednání, že takový návrh nemůže
býti uskutečněn. Za debaty slyšel jsem
z úst mnoha řečníků, že
jaksi litovali, proč právě tento návrh
zákona nebyl předmětem jednání.
Velectěná sněmovno! Kdyby tento návrh
zákona byl předmětem jednání,
pak jsme promeškali letošního roku opět
stavební ruch, a soukromníci a stavitelé
byli toho názoru, abychom tuto sezonu nepromeškali.
Tu vláda se odhodlala říci, když není
možno v dohledné době, abychom nepromeškali
stavební ruch, návrh zákona projednati, tu
je nutno aspoň umožniti těm, kteří
stavěti chtějí, aby věděli,
na čem jsou a mohou-li se do stavby pustiti, či
ne. A tu vláda výslovně a otevřeně
prohlásila návrhem dnes projednávaným,
že účinné prostředky k podpoře
stavebního podnikání vůbec spatřuje
především v daňových a poplatkových
výhodách a ve stavebních úlevách,
poskytovaných všem stavebníkům bez rozdílu,
a pak ve státní záruce za zápůjčky
do druhého knihovního pořadí, poskytované
pouze na stavby domů s malými byty pro osoby méně
zámožné.
Velectění pánové! Tento návrh
a toto ustanovení setkaly se se značným úspěchem.
Stavitelé jsou spokojeni a vědí alespoň,
že veškeré stavby, které budou prováděti
dnes, budou osvobozeny od daní a všech přirážek
a že konečně další stavební
úlevy budou ještě po skytnuty na 25 roků,
kdežto ti, kteří se budou dožadovati státní
záruky, vědí, že budou osvobozeni od
těchto platů na dobu 35 let.
Tedy zde jest určité jasno, a pokud poměry
známe, víme, že se letošního roku
bude stavěti hodně. Jak se potom během dvou
roků vyvinou poměry, to jest ovšem otázka
budoucnosti. Stát je živým organismem a přirozeně
musí se přizpůsobiti těm poměrům
někdy dosti často a dosti rychle. Ale konec konců
chci poukázati na to, že vlastně již vláda
ve svém prohlášení dne 18. prosince
1925, kdy bylo poukázáno na kontinuitu politické
práce, prohlásila, že považuje za svůj
hlavní úkol udržeti pracovní kontinuitu
s dílem vlád předchozích, vzešlých
z prvého voleného Národního shromáždění.
Pan min. předseda prohlásil: "Navážeme
na výsledky práce dřívějších
sněmoven, převezmeme směrnice, závazky
a přísliby předchozích vlád
a budeme pokračovati tam, kde ony přestaly."
O stavbách pak prohlásil: "V oboru staveb pozemních
postará se vláda předně o postupnou
výstavbu definitivních budov pro ústřední
i podřízené státní úřady
a ústavy, které dosud umístěny jsou
neúčelně a nehospodářsky na
úkor vzorného běhu státní administrativy.
Zejména však budovám pro účely
školské věnuje vláda obzvláštní
péči. Rovněž bude pokračováno
ve stavbě obytných budov pro státní
i jiné veřejné zaměstnance. Vláda
v brzku předloží zákonodárným
sborům nový jednotný stavební zákon
pro celé území státní, vyhovující
všem moderním požadavkům."
Pakli vláda nezapomene na toto své prohlášení,
tedy především bude stavěti budovy pro
sebe, kterých nezbytně potřebuje, tím
by se nám sta a sta bytů uvolnilo a také
by se značně odpomohlo bytové nouzi. Zvláště
kdyby v jednotlivých městech stavěl stát
pro své zaměstnance byty, tím by se nemusila
vyčítati nikomu podpora ze státních
prostředků, poněvadž by to dělal
stát opravdu pro sebe, a pak je také nutno reklamovati,
aby konečně u nás byl také zákon
stavební novelován podle příslibu
vlády.
Dne 14. října 1926 prohlásil min. předseda
opětně, že vláda béře
za základ své činnosti v podstatě
programové prohlášení dne 18. prosince
1925 přednesené a schválené a oznámil
mezi jinými připravovanými reformami a zákony
zákon o stavebních úlevách.
Tím je dodrženo slovo a dnes také projednáváme
opravdu zákon o stavebních úlevách
a nikoliv již zákon o stavebních podporách.
Ovšem na stavební podpory, jak jsem se již zmínil,
občanstvo naše dívalo se různě.
Jedni by si přáli až do krajnosti a se všech
hledisek podporu stavebního ruchu, druzí zase, kteří
nemohou stavěti a nemají prostředků,
ale musí daně platiti, vytýkají, že
se stavby provádějí za podpory a subvencování
státu.
Konec konců svého času bylo také vytýkáno
žurnalisticky nynějšímu ministrovi soc.
péče, že prý nemá svého
programu. Pokud si pamatuji, bylo veřejně a téměř
ve všech listech ke konci roku 1926 uveřejněno
v jednotlivých novinách, jaký asi program
a směrnice má ministerstvo soc. péče.
Četl jsem tam, že letošního roku program
činnosti ministerstva soc. péče bude se pohybovati
asi v těchto liniích: sociální péče
o mládež a osoby tělesně nebo duševně
vadné, otázka vystěhovalectví, péče
bytová a stavební, ochrana dělnictva v oboru
domácké práce, péče o nezaměstnané
a zprostředkování práce, živnostenská
inspekce, sociální pojištění
a péče o válečné poškozence.
V oboru péče bytové a stavební bude
pokračováno v provádění dosud
platných zákonných předpisů,
pokud Národní shromáždění
neprovede jinou zákonnou úpravu, která by
byla pak podkladem nového postupu administrativy. To bylo
míněno na vládní návrh zákona
o stavebním příspěvku č. 460,
tedy o ochraně nájemníků a stavebním
ruchu. Pomýšlí se též na zabezpečení
komunální evidence bytů a dozoru nad nimi.
To bylo prohlášeno asi 25. prosince v jednotlivých
listech. Když po Novém roce byl ve veřejnost
reklamován zákon o stavebním ruchu, bylo
vyčítáno nynějšímu předsedovi
soc.-politického výboru, že sabotuje práce
v tomto výboru, že ho nesvolává, ačkoli
bylo zřejmé, že zde byla řada nedohodnutých
věcí, a proto nemohl výbor soc.-politický
se dáti do práce, jak by bylo záslužno
a potřebno. Bylo to tedy jen novinářské
a stranické - řekl bych mírně - pomlouvání.
V tehdejší době ministr soc. péče
považoval za nutné také něco říci,
a tu na krajském sjezdu čsl. strany lidové
dne 23. ledna 1927 prohlásil - uvádím to
proto, poněvadž v soc.-politickém výboru,
když byla povšechná debata o vládním
návrhu o stavebním ruchu, pan posl. Johanis v
rozčilení prohlásil, že zákon
o stavebním ruchu, který je podán, nevyhovuje,
a že je zvědav, co nynější koalice
a pan ministr Šrámek bude dělati, když
prohlásil v Brně, že ti jiní mluvili
a nedělali, kdežto že on mlčí a
chce pracovati. Aby nebyla překrucována slova významného
a odpovědného činitele poslancem a bývalým
ministrem, poukazuji, že doslovně tehdy ministr Šrámek
o této věci řekl: "V sociálních
otázkách začneme nyní postupovati
soustavně a rychleji než dosud. Mnoho však o
tom nepovím. Jsem prý mlčící
ministr soc. péče. Namluvili toho však jiní
dost. Pomlčím ještě nějakou dobu,
poněvadž jsem věci ještě nedojednal
ve vládní koalici. Nebudu se zde proto pouštěti
do rozboru naléhavých našich sociálních
otázek. Doufám, že v krátké době
budeme se jimi obírati už veřejně. Věci
se pilně připravují."
Důsledek toho je, že opravdu dnes již s těmito
otázkami jsme začali tak, jak ministr soc. péče
přislíbil.
Vycházím z toho stanoviska, že bylo by třeba
podporovati stavební ruch všemožně i z
prostředků státních, ale vidíme-li,
že na druhé straně se hledí všemožným
způsobem uleviti občanstvu na daních a že
se dějí vážné přípravy,
nemůžeme připouštěti všemožné
podporování staveb soukromníků ze
státní pokladny. Proto nevidím příčiny,
proč bych měl povinnost za tento projednávaný
návrh zákona se styděti, když tento
návrh zákona připravoval vlastně už
soc.-demokratický ministr soc. péče pan poslanec
Habrman a když už za jeho působení
bylo oznámeno, že je to likvidační zákon
o stavebním ruchu.
Přesto přese všechno nebyly pomíjeny
návrhy na opravu tohoto zákona. O celé řadě
návrhů se všech stran a korporací, pokud
byly vážně míněny a podány,
bylo uvažováno a je viděti také v důvodové
zprávě, že celá řada změn
byla provedena, tedy že nelpěla vláda a ministerstvo
soc. péče na tom, že návrh zákona
tak, jak je předložen, musí býti přijat.
Nad jedním jsem se však pozastavil, když v zákoně
byla projednávána kapitola o rozhodčích
soudech mzdových, že právě zástupcové
dělnických stran, zástupcové socialističtí
se vyslovili proti těmto rozhodčím soudům
mzdovým. Vždyť to je starý požadavek
dělnický, ovšem ne přímo socialistický,
aby se spory mzdové řešily smírnou dohodou.
Kdo zná sociální spisy, ví, že
již v Německu před 25 lety sociální
spisovatel Hitze široce pojednává o tom, jaký
význam mají rozhodčí soudy mzdové
a jejich případná zákonná ochrana
anebo zprostředkování státu.
Zaměstnavatelé přirozeně nejsou žádnými
obdivovateli takových rozhodčích soudů
a proto Ústřední svaz živností
a průmyslů stavebních pro republiku Československou
a potom Hospodářský svaz závodů
pro velkovýrobu stavebních hmot se přičinily,
aby toto ustanovení o rozhodčích soudech
mzdových bylo ze zákona škrtnuto. Ústřední
svaz poslal řadu memorand jednotlivým klubům
i jednotlivým poslancům, kde dokazoval, že
význam rozhodčích soudů v dnešní
době. je přímo protichůdný
intencím navrhovaného zákona, že jich
zřízením nebyla by stavební činnost
nikterak podporována, nýbrž naopak je prý
Ústřední svaz živností přesvědčen,
že by dělnické organisace odborové právě
této instituce rozhodčích soudů použily
k tomu, aby byly upraveny mzdy autoritativním způsobem
i pro ona místa, kde není toho potřebí,
resp. kde je umožněna soutěž pracovních
sil a tím i levné podnikání stavební.
Při dnešních hospodářských
poměrech, kdy index spotřeby značně
kolísá, je Ústřední svaz přesvědčen
o tom, že by výroky rozhodčího soudu
mzdového přizpůsobené dočasnému
kolísání indexu přivedly do mzdových
poměrů jen zmatek.