Středa 16. března 1927

Při nejmenším jest podivuhodné, že časopis "Deutsche Presse", hlavní orgán křesť.sociální strany, uvítal dne 20. února tohoto roku návrh zákona s tím, že přejímá z dřívějšího zákona dobré věci a že se snaží stinné jeho stránky vymýtiti. (Výkřiky poslanců něm. soc.-dem. strany dělnické.) Ve skutečnosti jest to ovšem čirý výsměch. Pan posl. Schubert pěl podobný chvalozpěv. Než tomu se ovšem nelze diviti. Němečtí křesťanští sociálové a také členové svazu zemědělců, shledávají dnes vše, co pochází od zelenočerné vlády, jako dobré a krásné. Tak na příklad pan ministr Mayr-Harting abych se jen tak mimochodem zmínil - hájil tak vřele, že sotva lze tomu věřiti, na pražském krajském sjezdu křesťanských sociálů dne 12. března návrh správní reformy, který jest výsměchem demokracie a vydává obyvatelstvo na pospas bezmezné svévoli byrokratů. Podle ministra tento návrh obsahuje prý zdravé myšlenky, jmenování se nebude zneužívati atd. Tak a podobně mluví ministr ve chvíli, kdy venku lid jednomyslné vyslovuje prokletí nad tímto návrhem a kde také zástupci obcí ze svazu zemědělců a křesťanští sociálové podpisují sociálně-demokratické protesty. Celé tucty takových protestů mohli bychom vám předložiti. (Výkřiky na levici.) Pan ministr nechť jen jde mezi skutečný lid a slyší, co ten říká, ať se však neschovává za zavřenými dveřmi. Jeho mínění a jeho výpočet, že proti vládním stranám nastal klid na frontě oposice, jest klamný výpočet Páni se nesmějí domnívati, že nás uspí, že nás oklamou. Boj pokračuje dále, zúčtování přijde, páni! Národ, pane kol. Krumpe, myslí na svou budoucnost. Nač myslíte vy, a pan ministr, nevím. Je-li již někdo politicky tak slepý, že hastroše správní reformy pokládá za rajského ptáka, pak lze si vysvětliti, pokládá-li tento návrh za div. Ovšem celé politice, kterou dnes páni dělají, schází ještě požehnání shora. Nevím, zda toto požehnání postačí, až jednou přijde den zúčtování s voliči. Poukázal bych ještě jen na to, že bývalý posl. Schälzky prohlásil ve 112. schůzi poslanecké sněmovny z 19. prosince 1921, že se parlament dělá směšným se zákonodárstvím, které v několika měsících musí vždy opět svou práci revidovati. Tato slova platí dnes dvojnásob o návrhu, jehož kmotry jsou německé vládní strany. Týž poslanec stěžoval si dne 14. prosince 1923, že tehdejší návrh nevyhovuje přáním jeho strany. Co by řekl nyní, kdyby dostal do ruky tento návrh, Zvláště vytýkal potíže s úvěrem. Táži se: Byly tyto úvěrové potíže zdolány? Postaraly se vládní strany i německé o dostatek hotových peněz? Nikoliv.

Kol. Schubert včera prohlásil, že výdaje jsou příliš vysoké, že se i zde musí šetřiti. Šetřte na vojsku a budete míti peníze pro kulturní účely! Poukázal bych na to, že tenkráte, když pánové musili ještě jako my jísti trpký chléb oposice, posl. Schubert v téže schůzi dne 14. prosince 1923 stěžoval si na obtížné opatřování peněz, kdežto nyní, když jeho strana sedí ve vládě, nedovede podati lepších návrhů. Zvláště rozčilovalo tenkráte posl. Schuberta, že lze vyvlastňovati stavební pozemky. To prohlásil člověk, který chce býti pozemkovým reformátorem. Jeho včerejší řeč charakterisoval bych poněkud podrobněji. Znovu potvrzuje, že se jeho straně naprosto nedostává nejprostšího porozumění pro odborné řešení sociálních problémů. Velmi často a právem slyšíme stížnosti na útěk z venkova. Avšak příčinu jeho dlužno hledati v nedostatku bytové péče o zemědělské dělníky a čeleď, příčinu jeho dlužno hledati v tom, že mnoho dospělých zemědělských dělníků, mužů a žen, nemůže založiti vlastní rodinu, že se jim neposkytne půda, jíž potřebují, aby si mohli založiti vlastní existenci. To jsou sociální problémy, jež dlužno zde řešiti. Avšak pan posl. Schubert ani slovem nevzpomněl bídy zemědělského lidu a lesních dělníků, ačkoliv venku se mluví vždy o jednotě v obci, ačkoliv venku chce se lidem namluviti, že i členové svazu zemědělců hájí zájmy této velké vrstvy voličstva. Dlužno to považovati přímo za výsměch, prohlásil-li posl. Schubert, že chce jen chrániti ony lidi, kteří mají méně než 25% vlastního kapitálu na stavební pozemky, uchrániti je před lehkomyslnou krátkozrakostí a neštěstím, že pozbudou svých peněz. Nuže, tato ochrana je skutečně velmi pochybná. Pan kol. Schubert vítá dále, že bylo ztíženo vyvlastňovati stavební pozemky. Vítá regresní právo státu na stavebníky, vůbec jest velmi zvláštním přítelem podporování stavebního ruchu. My si podporování stavebního ruchu představujeme docela jinak. Pan posl. Schubert vyslovil také přání, aby se sociální politika brala jen dále těmi cestami, jak si přeje on a jeho druhové. Je smutné, že to se sociální politikou za zeleno-černé vlády došlo tak daleko. Pro nás, dámy a pánové, jest úplně jasno Od té, doby, co trvá německo-česká koalice občanských kapitalistických tříd, také v oboru státního podporování stavebního ruchu šlo to hrozně nazpět. To ovšem jest v povaze pánů Windirsche a Mayr-Hartinga, kteří dnes pyšně prohlašují, že kurs jde doprava, kteří prohlašují utvoření konservativní většiny za velký úspěch. Ovšem, kde tito pánové vládnou, přijde sociální pokrok vždy zkrátka. Víme, co to znamená. Znamená to panství peněžního žoku a církve, znamená to, že široké vrstvy lze více vykořisťovati, znamená to reakci a zpátečnictví ve všech oborech, znamená to, že nekultura má býti zvěčněna. Proto my, němečtí sociální demokraté, ohlašujeme nejrozhodnější boj vládnoucí soustavě a jest jistě úplné samozřejmé, že nehlasujeme pro zákon, který nepřináší lidu to, co mu přinésti měl. (Potlesk poslanců něm. soc.-dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Biňovec. Dávám mu slovo.

Posl. Biňovec: Slavná sněmovno! U příležitosti projednávané zprávy soc.-politického a rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona o stavebním ruchu je potřebí konstatovati, že uplynulo právě dvouleté období státní nečinnosti v řešeni otázky bytové, přivoděné nepřízní a odporem občanských stran proti obyvatelstvu, trpícímu nouzí bytovou. Toto nepříznivé stanovisko občanských stran k tak důležitému sociálnímu problému, jakým jest otázka bytová, není z doby dnešní. Už při dřívějších jednáních o dočasných zákonech, týkajících se stavebního ruchu a, ochrany nájemníků, byla patrna nepřízeň a odpor občanských stran proti obcím, družstvům, proti nájemníkům a současně proti finanční účasti státu na řešení bytových poměrů. Jen úpornému vlivu a boji socialistických stran za účelné řešení bytových poměrů cestou zákonodárnou a za účasti státu podařilo se zmíněný odpor zdolati, stavební ruch oživiti a tak rychlejší tempo v získávání potřebných bytů uspíšiti. Zpravodaj soc.-politického výboru doznal ve své průvodní zprávě účelnost dřívějších method a proto překvapuje, když nyní, přes to, že bytová nouze v nezmenšené míře řádí nejenom v městech, ale i na venkově, zaměnil své stanovisko a doporučuje předlohu, která nebéře naprosto žádného zřetele k hospodářským a výrobním poměrům, úzce souvisícím s řešením otázky bytové.

Stálé oddalování řešení tohoto státního úkolu a opětné provisorium předlohy, o němž mluví nejen zpráva soc.-politického a rozpočtového výboru, ale i oba páni zpravodajové, svědčí nejen o neschopnosti nynější vládní většiny, nýbrž i o úzkoprsosti, s jakou se chovala při projednávání této státní nezbytnosti proti opravným návrhům podávaným v příslušných výborech, přestože obsah návrhů sledoval jen snahy a zájmy širokých vrstev obyvatelstva, spjatých s otázkou bydlení.

Z chování vládní většiny je vůbec patrno, že konstituce tohoto státu a jeho parlamentární zřízení nepřirostlo jí příliš k srdci. Svědčí o tom zprávy o činnosti Národního shromáždění v jednotlivých zákonodárných obdobích. Tak na př. v podzimním zákonodárném období r. 1924 až 1925 konáno bylo 43 plenárních schůzí sněmovny, v nichž projednáno bylo 48 různých vládních předloh. V období r. 1925 a 1926 konáno bylo už jen 21 schůzí plenárních a projednáno bylo dohromady jen 16 předloh. Nynější parlamentární činnost pak je toho druhu, že není naděje na její zvýšení, ba naopak lze pozorovati další její pokles. Že tato stagnace činnosti zákonodárné neutuží důvěry obyvatelstva tohoto státu v parlamentarism a demokracii, je pak samozřejmé, zejména když si obyvatelstvo vedle nedostatečné zákonodárné kvantity, vyjádřené primitivním počtem schůzí a projednaných předloh, uvědomí také kvalitu zákonodárné činnosti, která v největším svém obsahu nebéře zřetele na skutečné poměry a potřeby obyvatelstva, ba je s potřebami a vědomím obyvatelstva tohoto státu v přímém rozporu.

Ve chvíli, kdy průmyslová a živnostenská krise zachvacuje všechny vrstvy a stavy obyvatelstva, kdy v jarní době místo nabídky práce množí se poptávka po práci a počet nezaměstnaných rapidně roste, přichází vláda a vládní strany s předlohou, která je paskvilem na úkol, jehož vyřešení státu přísluší. Obsah důvodové zprávy, její stylisace a forma je toho druhu, že vyjadřuje krajní závislost a poddajnost Národního shromáždění proti vládě. Přímo otrocky působí odstavec důvodové zprávy, kde se praví: "Soc.politický výbor kvituje s povděkem, že nalezl u vlády pro všechny tyto své náměty na změnu ustanovení hlavy V. o státní záruce plné porozumění a že se mohl dohodnouti s vládou také na slovním znění všech pozměňovacích návrhů." Byla tedy vláda podle p. zpravodaje, jehož řeč, také se jen na této úrovni pohybovala, velice blahovolná k soc.politickému výboru, a tím tedy i k Národnímu shromáždění, když dovolila někde na "i" tečku a úpravu slovní, když dříve předloha obsahovala některé gramatické chyby. Proti tom to způsobu referování a podávání zpráv jménem celého výboru musíme se přece jen aspoň za část oposičních stran ohraditi. Zákonodárnou autoritou už podle ústavních zákonů není vláda, nýbrž Národní shromáždění, jehož výkonným orgánem je vláda, a proto podobnou zpravodajskou tendenci třeba jen odmítnouti.

Přímo překvapuje, jak daleko klesl smysl občanských stran pro demokracii a jak zástupci lidu, lidem voleni, připravují již nyní půdu a poddajnost pro příští správní a snad i zákonodárná zřízení, v němž rozhodujícím činitelem má býti byrokracie a zástupci vládou jmenovaní.

Nynější vládní soustava a činnost, opírající se o soudobou pospolitost občansko-buržoasních stran, nemajících pro potřeby obyvatelstva tohoto státu a pro stát samotný žádného programu, rdousí národohospodářský život tím, že znemožňuje a omezuje investice státu ve všech jeho oborech půsosobnosti, i v to případě, když je potřebnými položkami rozpočtovými o to postaráno, což se děje zejména při železnicích, poštách, veřejných pracích atd. a ničí nevhodnými opatřeními podnikavost zemi, okresů a obci. Touto předlohou pak podlamuje odhodlanost a obětavost svépomocných akcí obyvatelstva, které nejen z ohledu na bytovou nouzi, ale také z lásky k republice snaží se tíživé poměry řešiti v marné ovšem naději, že stát také pomocnou ruku jim ve vykonávání jejich úkolů podá.

Mnozí z nás měli jsme příležitost působiti nejen v jiném mocenském prostředí vládních stran tohoto státu, ale také, v dřívějším zákonodárném sboru rakouském. Nenašli jsme však tolik ignoranství v řešení tak důležitých otázek, jako jest nezaměstnanost, bída o byty a o existenci širokých vrstev lidových, jako je tomu v nynějším vládním složení.

Rakouský zákon o bytovém fondu, převzatý původně i do našeho zákonodárství, je hotovou raritou proti obsahu předlohy, kterou projednáváme, přes to, že budován byl v normální době, kdy bytové poměry nebyly rozvráceny válečnou dobou a následky válečných let a kdy jen soukromokapitalistická podnikavost svou neschopnosti nebyla s to vyřešiti poptávku po bytech. Vládní strany se velice mýlí, že se uhlazenými slovy p. zpravodaje a dutou předlohou zákona zbaví povinnosti vůči obyvatelstvu trpícímu nouzí bytovou. Povinnost státu na účasti řešení bytové tísně není jenom mravní, nýbrž také věcná. Vždyť náš stát tím, že pro své účely zabral bezpočetné množství různých domů a bytů ve všech oblastech svého obvodu, má na sobě značnou vinu a proto i povinnost, aby lidu poskytl náhradu možnosti bydlení. Bylo by jen účelno, kdyby také v tomto smyslu Státní statistický úřad podal nám zprávu o tom, do jaké míry stát sám svými bytovými potřebami zavinil bytovou krisi obyvatelstva. Povinnost státu na účasti v řešení bytové tísně pomine teprve tehdy, až poslední řádný občan této republiky bude míti o byt postaráno.

Béřeme sdělení vlády o provisoriu předlohy, jakož i druhý slib o předložení osnovy zákona s vydatnější podporou na stavební ruch nejen na vědomí, nýbrž béřeme vládu přímo za slovo, podtrhujeme a žádáme, aby tyto sliby v nejbližších dnech splnila proto, poněvadž obsah nynější předlohy je toho druhu, že nejsou obce, družstva i soukromníci s to účelným způsobem zasáhnouti do řešení bytové otázky a ji k prospěchu obyvatelstva i státu řešiti. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) Je pozoruhodné, že v kritice obsahu předlohy i ze řad organisací a stavů horujících jen pro soukromé podnikání nenašlo se slova uznání, ba naopak, právě tyto korporace vedle obcí a družstev vytýkají předloze neúplnost a nedostatečnost a už předem ohlašují nemožnost staveb obytných domů. Obce, mezi nimi v prvé řadě Praha, Plzeň, Brno a zejména pak všechna stavební družstva různých stavů a zájemníků, které podle výkladu pana zpravodaje vykonaly ohromné dílo v řešení bytové otázky, jsou předlohou v pravém slova smyslu bagatelisovány. Je přímo nestydaté, když se při každé příležitosti některými příslušníky nynější vládní koalice dřívější správě státu a veřejnému mínění vytýká kolik, komu a jakých obytných domů ve smyslu zákona o stavebním ruchu bylo státem podporováno. Jest správné, když zpravodaj kol. Dubický tentokráte doložil, že výhod státem poskytovaných použili v nejširším slova smyslu méně majetní lidé a ten, kdo zklamal ve chvíli, kdy ruka páně byla otevřena, byly vrstvy majetné, skrývající se pod ochranou zákona o ochraně nájemníků v prostorných a při tom levných bytech ve starých domech.

Drobným lidem, kteří byli zákonem nuceni stavět dráže proto, poněvadž se jim kladla podmínka důkladných staveb a staveb bytů samostatně pro sebe uzavřených, se křivdí, když se jim vyčítají podpory státní. Naproti tomu je velice řídká a skoupá kritika tam, kde jde o využiti zákonů č. 102 ze dne 3. března 1921 a č. 403 ze dne 21. prosince 1922, na základě nichž došlo nejen k restauraci a zvelebení průmyslových podniků, ale i k vybudování takových obydlí, o jejichž nádheře se obyčejnému pozemšťanu ani nezdá. Žádáme znovu, aby ministerstvo financí, tak jak to činí ministerstvo soc. péče, podalo zprávu o tom, kdo a jak použil výhod těchto zákonů, kolik stát a s ním země, okresy a obce musely odepsati na dani a přirážkách na prospěch společností a lidí milionovými hodnotami oplývajících.

Z obsahu předlohy je patrno, že ideologie těchto posledně jmenovaných zákonů jest osou také této předlohy, která vyžaduje, aby stavebník rodinného domku měl nejméně 25 % stavebního nákladu a aby existenční postavení stavebníka zabezpečovalo řádné a úplné zúrokování nejen první hypoteky, ale i té části, na kterou podle osnovy má býti poskytnuta státní záruka. Uvážíme-li, že stavební náklad na rodinný domek na venkově, podle podmínek a zásad předlohy postavený, vyžádá si nejméně 50.000 Kč, v městě pak až 120.000 Kč, z kteréžto sumy musí míti stavebník jednu čtvrtinu na hotovosti, pak tvoříme zákon pro bohaté a ne pro málo majetné, bytovou nouzí trpící obyvatelstvo. Budou míti proto široké vrstvy lidové z této předlohy malou radost a k nim družiti se budou i páni domácí, jimž se vládní strany zaručily slibem o odbourání a odstranění zákona o ochraně nájemníků. Tento slib není splnitelným do té doby, dokud značná část obyvatelstva bude hledati přístřeší v železničních vagonech, v primitivních boudách a v skalních děrách.

Obsah předlohy míjí se úplně svým úkolem o účelném a pozvolném likvidování bytových zákonů, resp. vázaného hospodaření s byty, jest v pravém slova smyslu propastí v našem bytovém zákonodárství a vedle nouze bytové, kterou udržuje, vyrábí celou spoustu finančně přetížených lidí, kteří jsouce bytovou tísní vehnáni do stavby domků, zadlužili a zadlužují se tou měrou, že nejsou s to, dostáti svým povinnostem nejenom peněžním ústavům, ale i dodavatelům stavebních hmot stavitelům, a jdou vstříc neodvratnému úpadku, při němž ztrácejí nejen všechny své úspory, ale i hodnoty, které úctyhodnou svépomoci si vytvořili. Že tyto poměry nezůstanou bez vlivu na příslušníky živnostenského stavu, zejména ve stavebním odvětví, je samozřejmé, zejména když nejen stavebníci, nýbrž i podnikatelé staveb i jiní živnostníci spoléhali na splnění slibů, které nejen koaliční strany, ale s nimi i státní úřady obyvatelstvu dávali. Přibíjím tu znovu tak, jak jsem to učinil v soc.-politickém výboru, že strany, které se v měsíci lednu a únoru r. 1925 zúčastnily za přítomnosti zástupce ministerstva soc. péče, veřejných prací a financí jednání o prodloužení zákona o stavebním ruchu a ve svých oficielních orgánech uveřejňovaly komuniké z tohoto mezikoaličního jednání, vzaly tak na sebe odpovědnost za splnění těch nadějí obyvatelstva, které v něm zmíněným jednáním a vyjadřováním se vysokých státních úředníků vyvolávaly.

Pohotovost, s jakou tentokráte sledovaly četné obce, družstva a různé podnikatelské korporace obsah vládní předlohy, svědčí nyní o ohromném jich zklamání, kterého se jim v obsahu předlohy dostalo. Také úřednickou vládou předložená předloha skýtala zejména obcím určité naděje proti dřívějšímu obsahu původních zákonů o stavebním ruchu. Městu Praze věnován byl zvláštní paragraf v kapitole o zaopatřování pozemků k účelům staveb bytových i veřejných. Jak místnými tyto zřetele tehdejší osnovy byly, jest patrno z lokálky dnešních "Národních Listů", kde se praví: "Stavba trati 21/2, ale pozemky 5 mil. korun! Jak známo, hodlají elektrické podniky prodloužiti trať č. 17 z Bráníka až k nádraží v Hodkovičkách, aby bylo jednak získáno spojení se železniční tratí do Závisti, aby byl usnadněn přístup k říčním lázním, které jsou v létě navštěvovány denně tisíci Pražany. S jakými obtížemi se setkává jednání o výkup pozemků, přes které nutno vésti trasu elektrické dráhy, je nejlépe vidno z toho, že za plochu necelých 50 m2, která před válkou stála několik desítek korun, žádají majitelé 15 až 20.000 Kč, v jednom případě dokonce je žádáno za úzký pruh pole 200.000 Kč. Kdyby pražská obec měla vykupovati pozemky podle těchto požadavků, potřebovala by na výkup poměrně nepatrné plochy asi 5 mil. Kč, při čemž náklad na technické provedení celé trati nečiní více než 25 mil. Kč."

Ze zprávy této je patrno, jak ohromné překážky musí naše samospráva v každém veřejném podnikání překonávati, jak těžká je její správa a podnikání, když nedostatečnými zákony neumožňuje se jí nerušeným a volným, způsobem pracovati ku blahu obyvatelstva a obce. Na podobnou spekulaci s pozemky narážejí dnes komuny v každém svém kroku veřejné činnosti a většina tohoto zákonodárného sboru nejen že nemá smyslu pro zdárný a úspěšný vývoj v působnosti naší samosprávy, ale osobuje si ještě právo kurately nad autonomií, která se nejen dříve, ale zejména při vzniku tohoto státu ve všech oborech své působnosti osvědčila.

Obsah předlohy hraničí přímo s podvodem páchaným vládními stranami na širokých vrstvách obyvatelstva, a uvážíme-li k tomu ještě oprávněnou touhu a naděje českých lidí ve smíšeném území v účinnou pomoc státu v řešení jejich bytové nouze právě nyní, když dostalo se jim prvé možnosti k vážnému vyřešení této otázky prostřednictvím pozemkovou reformou přidělené půdy stavební, pak jest obsah předlohy přepadením, jemuž v dějinách zákonodárství není rovno. Jde o lidi, kteří po léta na cizí půdě a za nejtěžších existenčních podmínek jsouce i bytem odvislí, hájili a uhájili český jazyk a české posice až po dnešní dobu, a nyní, když se jim má dostati podpory na vybudování vlastního krovu, nedává jim předloha prostě nic.

Proto pokusíme se znova poctivým způsobem o zlepšení předlohy podáním vhodných pozměňovacích návrhů a budou-li nám opětně bezduchou, o spořádanost poměrů v našem mladém státě se nestarající vládní většinou zamítnuty, pak odpovědnost padá na ty, kdož měli sice sladká a uhlazená slova, ale žádný smysl pro potřeby bytovou nouzí trpícího obyvatelstva.

My sociální demokraté už při původním budování zákonů, týkajících se řešení bytových poměrů, snažili jsme se prosaditi zásadu svépomoci podloženou ideí "bydlící nebydlícím" a vybudováním řádného fondu bytového chtěli jsme zabezpečiti trvalé a bezpečné vyřešení bytové otázky. Také při této příležitosti znovu podotýkáme, že se problém bytový komplikovaný tolika různými zájmy a zřeteli nedá řešiti provisoriem nebo krátkodobými zákony, nýbrž dlouhodobými, stálými finančními dotacemi, opatřenými prostředky a takovými ustanoveními, které tak velkoryse, jak si toho otázka bytová vyžaduje, budou řešiti. V tomto smyslu podáme opravné návrhy a žádáme za jejich blahovolné uvážení a přijetí.

Současně ovšem budeme žádati, aby do osnovy zákona byla přijata kapitola o t. zv. cenových soudech. V těchto dnech konaly různé akciové společnosti, v prvé řadě akciová společnost Králodvorských cementáren, akciová společnost Vítkovických cementáren a akciová společnost Lovosických cementáren valné hromady, na nichž byly rozdávány sumy dividend. Králodvorská cementárna bude vypláceti podle usnesení valné hromady 40% dividendu a 80% čistého výtěžku bude znovu investováno do rozvoje podniku. Tyto cifry ukazují, že výroba cementu a jiných stavebních hmot jest rozhodujícím činitelem na řešení bytové otázky, ona neumožňuje, abychom úsporným a levným způsobem mohli bytovou otázku řešiti. Tyto zásady zákona vynasnažíme se opravnými návrhy vyřešiti při meritorním projednávání předlohy a proto prosím sněmovnu, aby pro naše návrhy hlasovala. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP