Čtvrtek 16. prosince 1926

Začátek schůze v 10 hod. 23 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Slavíček, inž. Dostálek, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka

255 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Nosek, dr Peroutka, dr Srdínko, Šrámek, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupci Nebuška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 59. schůzi poslanecké sněmovny.

Nemocí omluvil se p. posl. Matzner.

Došla naléhavá interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Naliehavá interpelácia posl. Hrušovského a spol. ministrovi spravedlnosti, min. predsedovi a ministrovi zemedelstva vo veci pasienkových v družstiev na Koburgovských majetkoch.

Předseda: Došel dotaz posl. Biňovce podle §u 70 jedn. řádu předsedovi soc.-politického výboru posl. Čuříkovi o svolání soc. politického výboru.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výboru soc.-politického o návrhu posl. Pekárka, Vávry, Sedláčka, Stenzla a druhů (tisk 734) a o návrhu posl. Stenzla, Tichiho, Eckerta, Pekárka a druhů (tisk,738), aby byl vydán zákon, jímž se mění zákon ze dne 1. července 1926, č. 118 Sb. z. a n., jímž se mění §§ 275 a 276 zákona ze dne 9. řijna 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáři (tisk 788).

Zpravodajem jest p. posl. Vávra. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Vávra: Slavná sněmovno! Máme projednávati návrh posl. Pekárka, Vávry, Sedláčka, Stenzla a druhů (tisk 734), jakož i návrh posl. Stenzla, Tichiho, Eckerta, Pekárka a druhů (tisk 738), aby byl vydán zákon, jímž se mění zákon ze dne 1. července 1926, č. 118 Sb. z. a n., jímž se mění §§ 275 a 276 zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

Tento návrh není potřebí dlouho odůvodňovati. Oznamuji, že soc. politický výbor projednal tyto návrhy ve schůzi dne 14. prosince a usnesl se doporučiti posl. sněmovně, aby tuto osnovu zákona přijala. Proto i já žádám o její přijetí. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K tomuto předmětu pořadu jsou zde řečnické přihlášky, zahájím proto rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 25 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Stanovená lhůta je tudíž přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti" pp. posl. dr Winter, Schäfer, Johanis; na straně "pro" p. posl. Horpynka.

Dávám slovo prvému řečníku na straně "proti", panu posl. dr Wintrovi.

Posl. dr Winter: Slavná sněmovno! Tak pohodlně, jako byl odůvodněn tento iniciativní návrh pp. poslanců z české i německé strany středostavovsko-živnostenské, žádný zpravodaj si dosud svůj úkol nepředstavoval.

Tento návrh by byl potřeboval i v tomto slavném sboru odůvodnění. Pan zpravodaj v však pravděpodobně soudil, že byl již dostatečně odůvodněn v tisku jeho strany, a poněvadž se asi domnívá, že tento tisk je velmi pozorně celou československou veřejností sledován, soudí, že není zapotřebí, aby s tohoto místa opakoval, co bylo již v jeho tisku řečeno.

Slavný sněme! Budu se tedy zabývati nikoliv odůvodněním, které soc.-politický výbor - tedy parlamentární instituce - sněmovně předkládá, nýbrž zjevem v parlamentním životě neobvyklým, za této nynější vlády a většiny u nás však neobvykle se rozšiřujícím zjevem, že musím pro odůvodnění zákona, kterým se zabývá sněmovna, sáhnouti k více méně důležitému tisku.

V tisku strany, které přináleží pan zpravodaji páni navrhovatelé, byl odůvodněn tento návrh tvrzením, že společenstevní nemocenské pojišťovny mimořádně dobře prosperují, že přinášejí zvláštní prospěch pojištěncům i zaměstnavatelům. Musím říci, že toto tvrzení pp. navrhovatelů je nesprávné, neboť statistika nemocenského pojištění za r. 1923 - to je poslední oficielní statistika, kterou máme - ukazuje něco jiného. Průměr počtu nemocných je u společenstevních pokladen poněkud menší než průměr celkový. Celkové procento nemocenské je 3,42, u společenstevních pokladen pouze 2,64. Ale za to trvá onemocnění déle. U nemocenských pokladen průměr činí 19,18 dní, u společenstevních nemocenských pokladen však 19,97 dní. Jednotlivý den onemocnění je rovněž dražší u společenstevní nemocenské pokladny nežli u průměru. Průměr činí 19,61 Kč, u společenstevní pokladny však 24,18 Kč. Při tom však nelze mysliti, že pojištěnec se má u společenstevní nemocenské pokladny lépe nežli u ostatních pokladen, neboť na pojistné dávky připadá z vydání průměrně u pokladen 83,36%, kdežto u společenstevních nemocenských pokladen pouze 78,67%. Zato však -a na to bych právě upozornil pány ze strany živnostenské - správní vydání společenstevních nemocenských pojišťoven jsou vyšší než průměr u nemocenských pokladen vůbec. Průměrně činí správní vydání 12,92% veškerých vydání, u společenstevních pokladen však 16,8%. (Slyšte!) Na jednoho člena nemocenských pokladen připadá tedy ze správních vydání v průměru 43,24 Kč, u společenstevních pokladen však 54,95 Kč.

Z těchto dat, která jsem vybral z oficielní statistiky a kterou prohlédnouti si ovšem p. zpravodaji páni navrhovatelé opominuli, vyplývá, že u společenstevních nemocenských pokladen pojištěnec dostává méně než u průměru nemocenských pokladen, a vyplývá z nich dále, že správní náklady společenstevních nemocenských pokladen jsou vyšší nežli správní náklady u ostatních pokladen a že na jednoho člena připadá na správních nákladech u společenstevních pokladen více než u ostatních pokladen. To je docela pochopitelné, poněvadž tyto společenství pokladny jsou menší pojišťovací útvary než ostatní, následkem toho pohltí daleko větší část nákladů správních nežli u ostatních pokladen.

Tedy tento stav naprosto neodůvodňuje, aby se společenstevními pokladnami bylo jinak nakládáno, nežli bylo nakládáno podle zákona s ostatními nemocenskými pokladnami. Ale já úplně chápu, že společenstevní nemocenské pokladny se brání tomu, aby byly zrušeny. Je to živý organismus, který má svoji tradici, jsou to instituce, které nehospodaří hůře než jiné instituce. Já tedy úplně tomu rozumím, že se tyto instituce brání rozpuštění. Lidé, kteří je spravují, zcela lidsky pochopitelně posuzují otázky organisace pojišťování se svého úzkého zájmu a nedbají a nepřihlížejí - já jim to nevytýkám, jenom to konstatuji - k zájmům vyššího slohu. Proto vyžadovali nejen na stranách, z nichž vyšel iniciativní návrh, aby společenstevní pokladny byly zachovány nadále při životě, nýbrž vyžadovali to na všech stranách politických. Každá ze stran měla snad nebo má snad stoupence mezi členy, mezi zaměstnanci společenstevních nemocenských pokladen. Ale žádná neučinila zachování společenstevních pokladen podmínkou své politické linie mimo stranu českých a německých středostavovských živnostníků. Celkovému politickému rázu těchto stran odpovídá právě tento požadavek, aby byly zachovány společenstevní nemocenské pokladny při životě. Celkovému politickému rázu, celkové politické linii těchto stran odpovídá přihlížení k úzkým zájmům místním a zanedbávání velikých zájmů celkových. Je to týž duch, který vidíme při jiných příležitostech, i tenkráte, když se jedná o stavbu železnic a když místní otcové vystupují proti tomu, obávajíce se, že by ztratili laciné pracovní síly. Obě strany, které podaly tento iniciativní návrh, učinily z požadavku, aby byly nemocenské pokladny společenstevní ještě zachovány při životě, požadavek politický. Vyžadovaly splnění tohoto požadavku jako cenu za svůj vstup do vlády.

Nebudu se pouštěti na pole politické, jenom tolik bych chtěl říci, že závidím panu ministerskému předsedovi, že hlasy těchto stran pro vládní seskupení dostal za tak lacinou kořist. Neboť oč jde, slavná sněmovno, ve skutečnosti? Z toho rámusu, který byl ohledně společenstevních nemocenských pokladen ve veřejnosti proveden, dalo by se souditi, že snad jde o polovinu organisací nemocenských pokladen, které zahrnují polovinu, ba ještě více pojištěnců a zaměstnanců. Ve skutečnosti jde o 28 nemocenských pokladen, které mají všeho všudy dohromady 47.913 členů. My máme do nemocenské pojišťovny zahrnuto 2,600.000 pojištěnců, a v rámci těchto je těch 47.913 členů.

Slavná sněmovno! Na straně řečníků "proti" podle sdělení pana předsedy jsou zapsaní tři řečníci, kteří náležejí stranám soc. demokratickým. Snad by se proto mohlo míti za to, že je to nějaký zvláštní stranický požadavek soc. demokracie, aby tyto pokladny nebyly zachovány, nýbrž zrušeny; a ze souhlasného přikyvování pana zpravodaje soudím, že také on je toho názoru. Nejsem jistě dalek pravdy, že právě tento jeho názor přiměl jeho, jeho stranu a také stranu jeho německých kamarádů k tomu, aby tento návrh podali.

To je omyl. Na nás, právě na soc. demokracii byl vykonán největší nátlak, abychom zachovali tyto nemocenské pokladny při životě. Na nás to vyžadovali správy a zaměstnanci těchto pojišťoven, neboť si dovolím prozraditi panu zpravodaji a členům jeho strany, že 14 z těchto pokladen společenstevních, tedy polovina z nich, je spravována příslušníky naší strany dnes. Tito žádajíce, aby živý organismus byl zachován při životě nadále, naléhali na nás, abychom společenstevní pokladny nerušili. A nebyli to pouze funkcionáři společenstevních nemocenských pokladen a zaměstnanci společenstevních nemocenských pokladen, kteří na nás vyžadovali, abychom zachovali společenstevní pokladny při životě, nýbrž byly to také odborové organisace dělnické dotyčných odborů, které žádaly, abychom nerušili společenstevní nemocenské pokladny, poněvadž v těchto pokladnách mají zákonně provedenou organisaci svého odboru, v těchto pokladnách mají shrnuto veškeré členstvo dotyčného odboru; následkem toho organisační práce mezi dělníky toho odboru jest jim značně ulehčena. Proto žádaly, aby zůstaly nemocenské pojišťovny společenstevní při životě. My jsme se, přes to, že byl náš stranický zájem tangován, postavili proti zachování společenstevních nemocenských pokladen a vyžadovali jejich spojení s ostatním nemocenským pojištěním, poněvadž jsme nepřihlíželi k úzkým stranickým zájmům a zájmům stavovským, nýbrž přihlíželi jsme při celém řízení o sociálním pojištění k velikému celkovému zájmu sociálního pojištění. (Souhlas poslanců čsl. strany soc. demokratické.) A ten vyžaduje zrušení všech malých útvarů pojišťovacích, především proto, že jest potřebí, aby bylo ve velkých pojišťovacích institucích vyrovnáno pojišťovací risiko. Každý, kdo se zabývá pojišťováním, ať veřejnoprávním nebo soukromým, každý rozumný člověk jest si vědom a musí uznati, že pojištění úspěšně se dá prováděti pouze velikými pojišťovacími čísly a že nedá se prováděti úspěšně v institucích, z nichž mnohé nemají ani 500 členů.

A druhý zájem, zájem spíše zaměstnavatelů, jest, aby Ústřední sociální pojišťovna, která je nositelem invalidního a starobního pojištění a která jest dozorčím orgánem nad nemocenským pojištěním, mohla prováděti pojišťování co možná nejúsporněji. Je to nejen zájem pojištěnců, nýbrž také zájem zaměstnavatelů, kterého neustále mají pánové plná ústa. Předpokladem však, aby Ústřední sociální pojišťovna mohla hospodařiti úsporně, jest, aby institucí, se kterými přichází do styku, bylo co možná nejméně a za druhé, aby tyto instituce byly tak administrativně uvnitř upraveny, aby mohly zdolati úkoly, které jim zákon ukládá. Neboť v tom jest právě obrovská výhoda naší organisace pojištění starobního a invalidního oproti pojištění invalidnímu a starobnímu v Německu, že naše pojištění jest založeno na nemocenských pokladnách, že naše ústředna nemusí dělati obrovskou detailní nákladnou práci, kterou musí dělati pojišťovny invalidní a starobní v Německu, že může převaliti na nemocenské pojišťovny všechnu detailní práci a následkem toho spořiti na vydáních administrativních; to ovšem předpokládá, že instituce, které jsou pověřeny prováděním toho, jsou tak administrativně opatřeny, že mohou zdolati úkoly a práce, které jsou jim ukládány. Rád bych viděl člověka, který by měl odvahu říci, že nemocenská pojišťovna společenstevní, která nemá ani 500 členů, je schopna, aby upravila si administrativní aparát takovým způsobem, aby mohla všem úkolům vyhověti a nezatěžovala zbytečnou prací Ústřední sociální pojišťovnu.

Důvody tedy, které ve prospěch návrhu byly nikoli p. zpravodajem a nikoli soc.-politickým výborem, nikoli parlamentárními institucemi předloženy sněmovně, nýbrž které byly ve veřejnosti rozšířeny, že zachování společenstevních nemocenských pojišťoven jest v zájmu pojišťování, jsou nesprávné.

A druhý důvod, který se mně zdál sice poněkud přitažený za vlasy, ale který ve shodném odůvodnění obou iniciativních návrhů jest uveden, jest tvrzení, že zákon o sociálním pojištění vzbudil všeobecnou nespokojenost. O tom se velmi mnoho píše a mluví, dovolte proto, abych k tomu pronesl několik slov.

My jsme očekávali, že po 1. červenci t. r., jakmile zákon nabude účinnosti, jakmile pojištěnci a zaměstnavatelé budou povoláni, aby platili pojistné, vznikne v naší veřejnosti jistá nespokojenost. To jsme očekávali již proto, že jsme viděli takovou nespokojenost na konci let osmdesátých, když bylo zavedeno nemocenské pojištění, a my všichni jsme prožívali nespokojenost, kterou vyvolal zákon o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců, když nabyl účinnosti. My jsme také věděli, že nespokojenost s naším zákonem bude větší než s dřívějším zákonem. Nikoli proto, že by náš zákon byl horší nebo tíživější než dřívější zákony, nýbrž prostě proto, že zahrnuje daleko větší okruh účastníků, než tomu bylo kdykoli jindy.

Slavná sněmovno! Když některá vláda předloží daňový projekt, průměrný poplatník se nikdy neptá, zda stát peněz potřebuje, zdali účel, k němuž mají býti peníze vydány, je správný a zdali je daň dobrá, zdali je spravedlivá, zdali se dá snadným způsobem vybírati. To všechno je pro průměrného poplatníka naprosto lhostejno, on se pouze ptá, co nová daň ho bude stát. Čím méně ho bude státi, tím lepší je v jeho očích bez ohledu na to, k jakému účelu je věnována, bez ohledu na to, zdali systém, na němž je založena, je správný čili nic, čím větší pak jest okruh postižených touto novou zamýšlenou daní, tím více je těch průměrných poplatníků a tím menší je pravděpodobnost, že se budou zabývati otázkou, zdali je daň dobrá čili nic.

A zákon o sociálním pojištění v té části, která mluví o pojistném, není ve skutečnosti nic jiného než zákon daňový. Liší se od jiných zákonů tím, že je poctivý a otevřený, kdežto jiné zákony daňové hledí nepřímou cestou, pomocí nepřímých daní zakrýti pravý ráz věci, a liší se od jiných zákonů tím, že povolává přímo k přímému placení miliony pojištěnců a statisíce zaměstnavatelů. To bychom byli museli 9. října 1924, když byl náš zákon publikován, úplně přeměniti mentalitu obyvatelstva našeho, kdybychom byli chtěli očekávati, že těchto několik milionů pojištěnců a několik set tisíc zaměstnavatelů pokloní se před autoritou zákona úplně tiše, že nebudou proti tomu protestovati a že s radostí a ochotou budou platiti pojistné, uvědomujíce si, k jakému účelu a k jakým cílům je vybíráno. My jsme nezměnili mentality národa 28. října 1918 a tím méně jsme ji mohli změniti 9. října 1924. I po 1. červenci, když účinky se začaly projevovati, průměrný poplatník a v prvé řadě průměrný zaměstnavatel neptal se, zdali je daň, která je ve formě pojistného na něm vyžadována, správná čili nic, neptal se po účelu, jemuž je věnována, nýbrž jen počítal, kolik to bude státi jeho kapsu; a poněvadž to něco stálo, začal dělati rámus a býti nespokojen. A docela pochopitelně zanesl tuto nespokojenost také v řady pojištěnců, kteří jsou také jen průměrnými lidmi a kteří vidí jen to, že se jim dnes sráží pojistné ze mzdy, nevidouce zítřejšího risika a nejsouce si vědomi po případě zítřejšího risika, které má býti a jest také pojistným kryto. Proto není něco neobyčejného, že se zákonem se projevila nespokojenost, tím méně, když slavná vláda, která byla povolána k tomu, aby prováděla zákon, která složila slavnostní slib, že zákon bude prováděti, když tato slavná vláda mlčí, tváří se hluchou ke všemu tomu, co ve veřejnosti se mluví o pojištění, ke všem nepravdám, které se o něm šíří a když neztrácí ani slůvka na obhajobu tohoto zákona. V tom se lišila vláda rakouského císaře od vlády československého lidu. Ta rakouská vláda dovedla, když se jednalo o odpor proti pensijnímu pojištění soukromých zaměstnanců, vyložiti veřejně, že jest pojištění odůvodněno, a dovedla vyložiti, jaké výhody pojištění pro soukromé zaměstnance má (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Slavný sněme! Mimo tyto všeobecné výtky: pojištění je drahé, zatěžuje atd., atd., jenom dvě konkrétní otázky byly v oněch debatách a tahanicích - smím-li se tak vyjádřiti - proneseny. Jedna se týká toho nešťastného pojištění učňů. Já jsem si dnes umyl ruce v nevinnosti, pane zpravodaji. (Zpravodaj posl. Vávra: Není to tak!) Já jsem dnes v úvodním článku v "Právu Lidu" dokázal, že pro pojištění učňů se nevyslovil pouze klub čsl. soc. demokratů a klub čsl. socialistů, nýbrž že pro invalidní a starobní pojištění učňů vedle klubu agrárního, který není tak dalece tangován, se vyslovil velmi rozhodne klub národních demokratů a - což je ještě více na podiv - klub živnostenské strany středostavovské. (Slyšte!)

V dnešním úvodním článku "Práva Lidu" citoval jsem, že pan posl. Petrovický dne 21. června 1922 pod číslem tisku 3792 vyžadoval, aby učňové byli pojištěni pro případ invalidity a stáří, a odůvodňoval to tím, že záleží národní demokracii na tom, aby bylo sociální pojištění zbudováno na nejširším základě a aby kruh pojištěnců byl co nejširší. A nejenom to, páni posl. Horák, Najman, Mlčoch, Pastyřík, Anděl a dokonce i dnešní pan zpravodaj navrhli dne 10. ledna 1923 v tisku 3988,... (Zpravodaj posl. Vávra: Ale v jakém rámci!) aby i učňové... (Zpravodaj posl. Vávra: To byly jiné podmínky! - Výkřiky. Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid. (Hluk. - Výkřiky poslanců čsl. živnost.-obchodnické strany středostavovské a poslanců čsl. soc. demokratické strany dělnické. - Předseda zvoní.)

Prosím o klid. (Hluk. Výkřiky. - Předseda zvoní.) Prosím o klid. Prosím, aby pan řečník pokračoval.

Posl. dr Winter (pokračuje): Tedy já jsem řekl, že tito pánové vyžadovali ve svých návrzích, aby učňové byli zahrnuti do pojištění invalidního a starobního. Já jsem ovšem musel býti připraven dnes na výkřik se strany těchto pánů, že to tenkráte bylo něco jiného, že si představovali jiný rámec toho pojištění. Možná, že si představovali; ale ten rámec by neudělal pojištění učňů ani o haléř lacinější, nýbrž naopak. Rámec, jak si jej představovali páni ze strany živnostenské, by rozbil jednotu starobního a invalidního pojištění, ten by udělal všechno pojištění dražší a následkem toho také dražší pojištění učňů. Ale pánové ze strany živnostenské neběhají po veřejnosti s tvrzením, že nechtějí pojistiti učně proto, že by byli pojištěni v Ústřední sociální pojišťovně, ve které pojištěnci mají 12 zástupců ze 40, nýbrž oni tvrdí, že jsou proti pojištění učňů proto, že toto pojištění zatěžuje finančně živnostníka. A tu tvrdím, že by pojištění učňů podle jejich vlastního návrhu zatěžovalo živnostníky více, než zatěžuje toto pojištění. Je viděti, že to byl návrh nepromyšlený, že páni jej pustili do světa, aniž by si byli rozmyslili, co chtějí a co jejich návrh znamená.

Co se pak týče pojištění služek, když byly předkládány návrhy na pojištění jednotlivými stranami, nikoho ani nenapadlo, aby služebné osoby byly z invalidního a starobního pojištění vyloučeny.

Nebudu o tom dále mluviti, jenom několika slovy se zmíním o jednom bodu návrhu, který podal klub strany lidové, totiž o zrušení kapitálové úhrady při starobním a invalidním pojištění. Já jsem při jedné příležitosti ve veřejnosti řekl, že my, sociální demokraté, se nebudeme bíti za zachování úhrady kapitálové. Tento můj výrok si vykládal vedoucí tisk strany lidové, že prý tvrdíme, že se nezúčastníme žádného jednání o změně invalidního a starobního pojištění a že tedy, když my se ho nezúčastníme, bude se dělati bez nás. Prosím, aby tak nebylo rozuměno mému tehdejšímu výroku. My se zúčastníme každého jednání o změnu sociálního pojištění. My tak lehkou neuděláme práci odpůrcům sociálního pojištění (Tak jest!), abychom opustili bojiště, aby oni mohli bojiště úplně sami opanovati. My na tom bojišti setrváme do posledního dechu. (Potlesk čsl. soc. demokratických a nár. socialistických poslanců.) A my vám při této příležitosti uděláme život při snahách po zhoršení sociálního pojištění po čertech nepříjemný. (Výborně! - Potlesk.) Ale já jsem chtěl tím říci, že se nebudeme exponovati tam, kde je povinností vlády, aby se exponovala. (Výborně! - Potlesk čsl. soc. demokratických a nár. socialistických poslanců.) Není věcí dělnictva požadavek kapitálové úhrady, právě naopak. Dělnictvo se spokojilo při jednání o sociálním pojištění s dávkami poměrně malými, a my i čeští socialisté jsme měli velikou práci, abychom dělnictvo přesvědčili, že za daných prostředků, které nám byly vládou dány k disposici jako jedině snesitelné.... (Výkřiky. Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Winter (pokračuje): Měli jsme, věřte mi, mnoho práce, abychom přesvědčili dělnictvo, že je nutno, aby se spokojilo s těmito dávkami, poněvadž jsme neměli k disposici většího pojistného, poněvadž jakékoli vyšší pojistné nám bylo vládou prohlašováno za nesnesitelné pro naše národní hospodářství. Dělnictvo se spokojilo s těmito poměrně nízkými dávkami, protože vidělo, že to, co zákon poskytuje, je naprosto bezpečně zajištěno pro další budoucnost. To jest právě úhrada kapitálová. Ale, když změníte tento pojistně-technický základ pojištění, když neposkytnete dělnictvu naprosto žádné záruky, že v budoucnosti bude možno splniti závazky, které zákonem přejímáme, pak nemáme naprosto žádného důvodu, abychom přesvědčovali dělnictvo, že nemá vyžadovati vyšších dávek; nýbrž naopak z toho bude vyplývati, že dělnictvo bude právem vyžadovati daleko více, než co dnešní zákon mu poskytuje. Je věcí nikoli naší, nýbrž pana ministerského předsedy a pana ministra financí, aby se k tomuto podnětu vyjádřili.

Nemají-li pan ministerský předseda a pan ministr financí ctižádosti, aby jejich jména byla mezi těmi, kteří se snažili položiti pevné základy naší republice, mají-li naopak ctižádost, aby se jejich jména stkvěla mezi těmi, kteří podkopávali základy, které jsme položili v předešlé době, je to jejich věcí; nechť si dělají, co dovedou. A vy, pánové, máte nyní moc, abyste poškodili sociální pojištění a pojištěnce; odvážíte-li se toho, budete se z toho zodpovídati. Ale nemáte moci, abyste zrušili invalidní a starobní pojištění. Toto pojištění tady jest a bude tady i proti vaší vůli! (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Horpynka. Dávám mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP