Čtvrtek 9. prosince 1926

Spojení průmyslníků a agrárníků v daňové otázce jest všem zřejmé v tomto návrhu, jejž právě projednáváme, jako ve velkém daňovém návrhu, předloženém vládou, převládá úsilí ještě více zatížiti nemajetné třídy a lidi s menším majetkem a zároveň zbaviti břemene majetné třídy. Dokud nebudou sníženy nepřímé daně, které činí třikráte tolik co přímé a které hospodářsky nejslabší mnohem silněji cítí než boháči, nelze mluviti o skutečné daňové reformě. A dokud stát vybírá na hlavu ročně přes 700 Kč daní, kdežto samosprávná břemena v historických zemích činí jen 177 Kč, nemá vláda nejmenšího mravního práva doporučovati jiným, aby šetřili. Nechť jen začne šetřiti sama u sebe, na př. na militarism, na kongrui, na propagandě zdejší i zahraniční a při sta jiných příležitostech, pak se nebudou pánové z ústředního svazu průmyslníků, "Svazu" a němečtí továrníci dovolávati příliš vysokých prý a nedostupných přirážek obcí a okresů. Chce-li průmysl pokračující racionalisací snížiti výrobní náklady tak, aby si zajistil aspoň svůj stav na světovém hospodářství, pak nechť rozliční řečníci průmyslníků, dr Hodač, inž. Novák, inž. Dvořáček nebo jak se všichni jmenují, obrátí svůj boj především proti vysokým neproduktivním výdajům státu, obce však ať nechají na pokoji. Fakt, že hlavně chtějí snížiti sociální břemena stejně jako agrárníci, vše ostatní však nechati nedotčeno, charakterisuje velice správně jejich protisociální a arcireakcionářské stanovisko k berní otázce. Že co nejostřeji bojujeme proti takové politice lidu nepřátelské, jest samozřejmé.

Jsme ovšem rádi ochotni pomoci vytvořiti příznivé podmínky pro rozvoj domácího národního hospodářství, nesmí se to však díti na útraty pracujícího lidu. Ačkoliv velice jsou oprávněny stížnosti poplatníků, že finanční správa chce, aby daně, předepsané v době inflace, byly dodatečně zaplaceny dobrými penězi, nemůžeme přece připustiti, tvrdí-li se, že se s průmyslníky nebo agrárníky v daňové otázce nakládá příliš krutě. Oba totiž výtečně dovedou vyhnouti se co možná nejvíce placení daní. S pomocí svých právních zástupců zařídili si vyumělkovanou soustavu, při čemž si ušetří miliony. Znám advokáty, kteří jako daňoví rádcové továrníků nabyli velkého majetku.

Zvláště jistý brněnský továrník na sukna dovedl ukrývati čisté zisky, neboť podle novinářských zpráv neplatil prý ještě žádných daní od vzniku tohoto státu, ačkoliv po válce vydělal miliony. Brněnská továrna na stroje. akc. spol., počítá také, že se jí vyjde daleko vstříc, neboť chce, aby jí bylo odepsáno 30 mil. Kč dlužných daní. Má-li stát dostati více než 31/2 miliardy nezaplacených daní, nejsou hlavními vinníky malí poplatníci, nýbrž většinou velké podniky. V děčínském berním okrese není zaplaceno 100% daní, z toho prý jest v ztraceno 60 %. Lví podíl připadá také zde na velké podniky, které sice vydělaly miliony, ale státu zůstaly dlužny daně. Od dělníka, drobného zemědělce a živnostníka vymáhají se nezaplacené daně bez velkých okolků. Rozhodne jest nezvratnou skutečností, že široké vrstvy, které předem musí zaplatiti nepřímé daně v ceně zboží a jimž se daně srážejí ze mzdy, byly dosud těmi, kdož byli napáleni. Kapitalistům se však i příště posečká s placením daní. Agrárníci neméně horlivě provozuj obchod s odpisy daní. Podávání odvolání a podobně věci organisovali ve velkém. Sotvaže se vyšetřuje, má-li odvolání vyhlídku na úspěch či nikoliv, hlavni věci jest, že se něco učiní pro straníky, aby členové strany byli spokojeni. Berní úřady již dávno došly k této demagogii. V poslední době dokonce pan ministr financí dr Engliš vhodně pojmenoval tento nešvar. V odpovědi ministra financí na interpelaci posl. Weissera a druhů o povážlivých daňových poměrech v obcích Rokytnici a Deštné v Orlických horách, tisk III/182, se praví: "Jest sice pravda, že v poslední době byly v některých obcích zmíněných míst podány hromadné žádosti za sdělení vyměřovacích základů a četná odvolání, avšak tuto okolnost možno spíše přičísti na vrub rozvířené agitaci proti daňovým předpisům vůbec než skutečnému předanění, čemuž nasvědčují též četné, zcela shodné a z jednoho pramene vycházející všeobecné stížnosti mnohých obcí z dotčených okresů". Jak velice členové Svazu zemědělců své členy berních komisí vychovávají k zneužívání jejich úřadu a jak z jejich činnosti mají stranický užitek, ukazuje tato poznámka oběžníku okresního vedení strany v Č. Lípě č. j. 7, str. 2 ze dne 8. ledna 1926: "Žádáme důvěrníky, aby odpisy daně z příjmů neoznamovali veřejně na schůzích, nýbrž osobně, aby se tím nepůsobila nevůle, že jednomu bylo odepsáno více, druhému méně". Členové komisí patřící ke Svazu zemědělců provozují tedy s dosaženými odpisy daní vyslovenou agitaci ve vsi. Poněvadž veřejné oznamování výsledků se skutečně neukázalo praktickým, byla podle rozkazu zvolena forma ústního oznamování mezi čtyřma očima, kterou lze méně kontrolovati.

Že také zde jde o dobře promyšlenou soustavu, ukazuje nám dále oběžník zemědělského okresního svazu a Svazu zemědělců v Podbořanech ze dne 5. listopadu 1926, v němž se poukazuje na příznivý výsledek vyjednávání v daňových věcech ze dne 29. října t. r., které se konalo v přítomnosti vládního rady Gregory z Prahy. V tomto oběžníku se praví: "Výsledek uspokojí jistě všechny naše členy. Poznamenáváme jen ještě, že nouzové obce, totiž ony, které loňského roku byly postiženy suchem, vůbec nepřijdou v úvahu při dani z příjmů za hospodářský rok 1925, berní rok 1926". Později se ukáže stranicko-politické čertovo kopýtko této daňové akce. V bodě 5 oběžníku stran zasílání členských příspěvků pro Svaz zemědělců za rok 1926 se praví: "Poukazujíce na bod 1 dnešní zprávy, očekáváme, že co nejdříve budou zaplaceny dlužné příspěvky". To jest přece dosti zřetelné! Za takových okolností, kde jest jasně zřejmo, že jest nepopíratelný úmysl přesunouti hlavní břemena daní na nemajetné a méně majetné třídy také i dále, nemůžeme souhlasiti s návrhem, jenž ve své podstatě jest ústupkem kapitalistické třídě.

Tím méně přijímáme daňové moudrosti vlády a kapitalistických stran za nezměnitelné evangelium, poněvadž proti soustavě Englišově rozhodně bojují také vážní měšťáčtí národní hospodáři. Pan prof. dr Drachovský právě tohoto týdne v české národohospodářské společnosti nalezl v ní velice málo dobrých vlastností. Kritisoval rozpočet pro rok 1927 jako nepříznivý a nepovažuje jeho novou formu za dobrou. Mluvil také o nutnosti rozumného finančního hospodaření a povznesení berní morálky - ovšem u majetných tříd, dodáváme my.

Právě jako nepovolujeme agrárníkům dárky z lásky ve formě cel, právě tak nesouhlasíme se zřejmými dárky z lásky pro průmyslníky. Proto zamítáme tento návrh.

Ještě jedno: proti vládě, jejíž předseda se v rozpočtovém výboru senátu zcela otevřeně vyslovil pro protisociální kurs, musíme rozhodně vystoupiti. Pan předseda vlády Švehla totiž prohlásil, že se při dosavadním postupu přihlíželo hlavně ke 3 hlediskům: k fisku, mzdě a spotřebě, avšak často se prý - přehlíželo hledisko obchodní výnosnosti a výroby. "Tak nesmíme příště postupovati", mínil otevřeně. Na konec prohlásil doslova, že jest nedotknutelná pravda, že každé podnikání, jež má býti životné, musí býti výnosné.

I když pan předseda vlády Švehla nepřizná, že to jest protisociální hledisko, jest přece pravda, že se toto jeho hospodářské vyznání víry setkává s jednotným souhlasem všech kapitalistů. Ovšem již větší člověk než on dávno před ním mnohem přesněji označil vnitřní podstatu kapitalismu. Byl to náš Karel Marx, jenž pravil: "Kapitál má horror (strach) před nedostatkem zisku nebo velice malým ziskem jako nauka o prázdnotě. S přiměřeným ziskem stává se kapitál smělým, 10% jistých a lze ho všude užíti, s 20% se stává živým, s 50 % positivně odvážným, za 100% pošlape nohama všechny lidské zákony, za 300% není žádného zločinu, na nějž by se neodvážil, i kdyby mu hrozila šibenice".

Pan předseda vlády ovšem nikdy nebude mluviti tak drasticky jako Karel Marx, ale za to jest jeho slovo pro kapitalisty všech stupňů v tomto státě znamením, že se má upraviti volná cesta pro vykořisťování dělnické třídy a širokých vrstev spotřebitelů ve zvýšené míře. Proti tomuto protisociálnímu kursu, jenž souhlasí také s jistými projevy německého ministra pana dr Spiny, ohlašujeme tímto nejostřejší boj. Německé vládní strany především činíme spoluodpovědnými za následky protisociálního kursu. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dále má slovo pan posl. Koudelka.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Návrh vládní o opatření úlev podnikům národohospodářsky důležitým, zařizujícím se v našem stá tě v těch odvětvích průmyslového podnikání, která u nás dosud zavedena nejsou, mohl by při správném kursu hospodářské politiky ve státě znamenati skutečný národohospodářský pokrok a prospěch obyvatelstva tohoto státu.

Než budiž nám dovoleno pochybovati, že tato vládní majorita svým hospodářským režimem zabezpečuje, aby tohoto cíle bylo dosaženo. Jsme nuceni vysloviti obavy, že zákon tento nebude prováděn s hledisek věcných, nýbrž s hledisek zcela jiných, že se stane prostředkem dalšího protekčního hospodaření, protekční politiky v průmyslovém našem hospodářství, že místo žádoucího a očekávaného národohospodářského prospěchu přinese zmatky, přinese spíše škody. Nemáme důvěry ve vládní režim, který tento zákon bude prováděti, a proto budeme hlasovati proti tomuto návrhu.

Než dovolte, velectěné dámy a pánové, abych při toto příležitosti za klub, jemuž mám čest náležeti, dotkl se jiné záležitosti, která jest na pořadu dnešní schůze a o níž nebude nám pak možno svobodně se vysloviti.

Jde o návrh imunitního výboru o žádosti p. ministra Hodži a p. kol. Hlinky, aby byla udělena důtka posl. Kreibichovi za urážlivé výroky podle §u 51 našeho jednacího řádu.

Předseda (zvoní): Prosím, pane poslanče, tato věc naprosto nesouvisí s projednávanou záležitostí a je na denním pořadu zvláště. Račte se držeti věci, o níž jednáme. Z důvodů naprosto nutného pořádku ve sněmovním jednání vás o to žádám. (Hluk. - Výkřiky posl. Remeše.) Prosím o klid.

Posl. Koudelka (pokračuje): Osnova zákona, kterou projednáváme, je povahy hospodářské. Aféra, o níž budeme ze chvíli jednati, dotýká se taktéž hospodářského oboru našeho života.

Velectěné dámy a pánové! Není pochyby, že jde o velkou aféru politickou a administrativní, která se nedá vyříditi jako obyčejná slovní urážka. Odmítáme ztotožňovati se jakýmkoliv způsobem s tónem a způsobem komunistické kritiky v podobných případech. Objektivní kritice musí jíti o zjištění pravdy, o skutečnou nápravu poměrů. Nevěcná kritika pak má za cíl skandalisování i osob nevinných, jí nejde o nápravu, nýbrž ještě o větší morální otřes našich poměrů.

Velectěné dámy a pánové! My však se svého stanoviska, dosíci pravdy i v otázkách nejchoulostivějších, nemůžeme se ztotožniti s taktikou, která většinou této sněmovny byla v aféře Hodža-Eisler nastoupena a důsledně prováděna. Jde tu o vážné obvinění politických činitelů v našem státě z nekorektního postupu ve věci velké hospodářské důležitosti, o pochybení při vykonávání úřední povinnosti, jde tu dále o dalekosáhlé obvinění naší státní administrativy, že nekoná svou povinnost, nevykládala striktně právo, že nehledala spravedlnosti, nýbrž počínala si způsobem, stranícím jedné ze sporných stran. Při provádění pozemkové reformy, do jejíhož, řekl bych, obvodu tato věc spadá, jde o nakládání s hodnotami jdoucími do miliard, jde tu o reformu, která co do svého významu nemá u nás příkladu a která dá se prováděti jednou za celé věky. Ale právě proto, že jde o reformu tak dalekosáhlého hospodářského významu, že jde o zjev jedinečný, nesou ti, kteří mají úřední povinnost prováděti tuto reformu, dvojnásobnou odpovědnost před přítomností i před budoucností a jsou povinni konati svoji povinnost tak, aby nikdy v žádném případě nevzešlo podezření, že byli vedeni jinými cíly, jinými snahami, než plniti zákon a uskutečňovati jeho ideál.

Zákon lex Cyril řešil sice jenom otázku fideikomisu, nedotýkajíce se okolnosti, jak bude budoucně podle zákona o pozemkové reformě s tímto zabraným majetkovým souborem naloženo, nicméně je však důležité, jak se k tomuto velikému vlastnickému souboru koburskému v souvislosti s prováděním pozemkové reformy zachoval onen resort státní, který spravuje naše státní lesy a statky a který jest jedním z nejzávažnějších uchazečů o zabraný majetek. Díváme-li se pak na otázku s tohoto hlediska, poznáme, v jaké souvislosti může tu býti ministerstvo zemědělství a jeho dočasní správcové a státní pozemkový úřad.

Stíny pozemkové reformy jsou více než známy, ne tak však jsou objasněny. Není pochyby, že přijde doba, kdy mnohé, co je dnes v politice pozemkového úřadu obestřeno dočasně závojem, stane se zjevným kde komu. Ukáže se, do jaké míry orgánové pozemkového úřadu a ministerstva zemědělství mohou býti viněni z těchto stínů, ukáže se však také, jakou úlohu v pozemkové reformě a v onom nakládání s oním obrovitým majetkem, který podle zákona o pozemkové reformě je zabrán a předmětem přídělu, má ona klika více méně pochybných a mazaných advokátů, jichž obětí zhusta bývají nejen majitelé zabraného majetku, nýbrž i ti, kdož z něho požadují příděl. Ukáže se také, do jaké míry tato klika hraje svůj význam v aféře, která dostala jméno Hodža-Eisler.

Velectění pánové a dámy! Nepřejeme si nic více a nic méně, než objektiv ní a přísné vyšetření této věci. (Tak jest!)

Řekl jsem již, že se tato veliká veřejná aféra, zajímající naši veřejnost domácí i cizí, nedá vyříditi jako pouhá bagatelka, jako pouhá slovní urážka. (Výborně!)

Pokud pak se týká žádosti pana kol. Hlinky, který vůbec osobně v řeči stíhaného poslance dotčen nebyl a který žádá satisfakci pro klub ľudové strany nebo pro celou stranu ľudovou, jsem povinen říci, že to odporuje zřejmému ustanovení §u 51 jedn. řádu. (Výkřiky ľudových poslanců slovenských.)

Předseda (zvoní): Znovu upozorňuji pana řečníka, že tato věc nesouvisí s projednávaným odstavcem pořadu. Prosím, abyste se držel věci.

Posl. Koudelka (pokračuje): Vzpomínám si při této příležitosti na jiný obdobný případ. Pan kol. Ostrý ze strany živnostenské obvinil v časopisech naši stranu z braní úplatků veřejných peněz na stranicko-politické účely. Naše strana žalovala, imunitní výbor se usnesl, stíhaného poslance vydati k trest. stíhání, aby svůj smělý výrok prokázal, a většina této sněmovny, táž většina, která žádá nyní satisfakci pro p. posl. Hlinku, který ani dotčen nebyl, resp. pro ľudovou stranu, táž většina přes návrh imunitního výboru přešla a dotčeného poslance, jenž se hrubě dotkl cti naší strany, nevydala.

Velectění pánové a dámy! Máme za to, že ani soud není způsobilý, tuto politickou aféru Hodža-Eisler vyříditi po stránce politické, nýbrž jen po stránce právní, a proto podali jsme návrh na zřízení parlamentní vyšetřující komise. Tento návrh nedostal se dále než do iniciativního výboru. Protestujeme proti tomu, aby návrh velké politické strany směl býti rdoušen v nějakém iniciativním či jakémkoliv výboru, žádáme, aby byl předložen sněmovně k rozhodnutí. Nechť se ukáže, kdo si přeje, aby bylo jasno v ostudných aférách, dotýkajících se cti veřejně činných osob a všech nás, osob veřejně působících. Nechť se ukáže, kdo chce čistotu našeho veřejného života, nechť se ukáže, kdo je pro to, aby se na veřejně činné osoby smělo ukazovati jako na řemeslné úplatkáře, na korupčníky a lumpy.

Velectění pánové! Tato otázka souvisí také s kontrolou naší administrativy a právě proto jsem řekl, že budeme hlasovati proti navrhovanému zákonu, poněvadž nemáme důvěry v objektivitu jeho provádění. Kontrola naší administrativy je nedostatečná, parlament jí neprovádí, v rozpočtovém výboru matou se členové nesprávnými údaji, nesprávnými vývody, nesprávnými ciframi z úst odpovědných ministrů. (Předseda zvoní.)

Výbory se ani nesvolávají, zemědělský výbor od léta nekonal schůzi, aby se jen mohl vysloviti o velkých otázkách, týkajících se hospodaření na státních statcích.

Velectění pánové! Chceme-li, abychom měli nejen náš politický život čistý, nýbrž také čistou administrativu, musíme poklesky stíhati, vyšetřovati, vinníky hnáti k odpovědnosti a nikoli míti lumpy ve veřejném životě, ale musíme také stíhati porušování lidí v naší veřejné administrativě. Jedním slovem: nedotýkáme se podezření vůči komukoliv, ale můžeme se vysloviti, velectění pánové, o věci objektivně teprve tehdá, až svůj posudek předloží sněmovně a veřejnosti řádně zřízený vyšetřovací výbor parlamentní, který by celou věc do podrobností objasnil a vyšetřil.

Navrhovali jsme v imunitním výboru, aby byl slyšen žalobce i obviněný. Nebylo nám vyhověno. Naše strana podává návrh, aby věc byla vrácena imunitnímu výboru k novému projednání a k podání nového návrhu. Očekáváme, že tomuto návrhu bude vyhověno. Nebude-li, nechceme nésti odpovědnost za tuto věc a zdržíme se hlasování.

Na konec bych pak chtěl uvésti ještě toto: Dne 3. t. m. konala se v Plodinové burse veřejná schůze, svolaná studentským odborem fašistické obce. Do schůze dostavilo se také pokrokové a socialistické studenstvo. Přes to, že schůze byla veřejná, nebylo umožněno zástupcům studenstva nefašistického, aby zaujali stanovisko vůči referátům řečníků. Nejenom to, každý sebe menší projev nesouhlasu, ať vyjádřen byl pouhým zdvihnutím ruky, měl za následek, že bylo se strany fašistických studentů zakročováno, a celá řada studentů nefašistů byla krvavě stlučena. Zjistilo se, že násilníci nebyli jenom fašističtí studenti, nýbrž také fašisté nestudenti. Pokrokoví a socialističtí studenti byli vyvlečeni ze sálu, šaty na nich roztrhány, byli pokopáni, stlučeni po hlavě nejenom rukama, ale také boxery. Na konec shozeni byli se schodů a někteří z nich, jak lékařsky bylo zjištěno, utrpěli tržné krvácející rány na hlavě, obličeji i prsou. Za těchto krvavých násilností, jež odehrávaly se již v sále, u dveří a na chodbě před sálem, nikdo z policejní asistence proti násilníkům nezakročil, až teprve, když fašističtí násilníci se vzdálili, objevil se jeden ze strážníků. Intervenující policejní úředník, který seděl u předsednického stolu, ačkoliv ihned byl vyrozuměn, co se děje na chodbě, k jakým násilnostem dochází, a ačkoliv viděl pobouření v sále, nezakročil, schůzi nerozpouštěl, nýbrž přes všechny násilnosti nechal schůzi volný průběh, čehož fašističtí řečníci použili k novému osočování významných činitelů v našem státě.

Dne 8. t. m. konala se valná hromada právnického spolku "Všehrd" ve velkém sále Národního domu na Smíchově. Valná hromada měla za účel zvoliti nové předsednictvo, které by učinilo přítrž fašistické klice, jež v dosavadním vedení "Všehrdu" se uplatňuje. Na schůzi, jejíž program byl přesně stanoven a jež s počátku probíhala hladce, ukázala se převážná většina odpůrců dnešního vedení. Poněvadž předsednictvo hledělo schůzi protahovati a nevyhovovalo požadavkům většiny, byl podán návrh na vyslovení nedůvěry předsedajícímu. Návrh tento provázen byl výkřiky z řad přívrženců dosavadního předsednictva, které chtělo zameziti jeho přijetí. Třebaže výkřiky byly jen ojedinělé a nebylo žádného nebezpečí, že dojde k nějakým kontroversím, intervenující policejní úředník ihned rozpustil schůzi a nařídil vyklizení sálu, aniž byl předtím upozornil, že schůzi rozpustí, nebude-li klidu.

Postup policie, jak vidno ze dvou těchto případů, je více nežli stranický. Je zřejmo, že nadržuje se jedné části studentstva, to je fašistům, proti ostatním vrstvám studentským. Na jedné straně nezakročí se, když dochází k násilnostem, a schůze může trvati dále, při čemž referenti dále útočí a štvou, na druhé pak straně ihned se schůze skončí a vyklidí místnost, ačkoliv není k tomu důvodů, jediným důvodem jest přání a podporování fašistických zájemců. Přibíjíme toto jednání na pranýř a vyvodíme z něho důsledky. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda: Pan posl. Koudelka ve své řeči užil slov: "V rozpočtovém výboru matou se členové nesprávnými údaji, nesprávnými vývody, nesprávnými ciframi z úst odpovědných ministrů." Volám jej pro tento výrok k pořádku.

Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Dávám závěrečné slovo panu zpravodaji posl. Pekárkovi.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Řečmi obou pánů předřečníků byla k tomuto poměrně krátkému zákonu dána velevýznamná folie.

Pan kol. Schweichhart použil své řeči, aby účel zákona, který projednáváme, označil jako výstřelek čistě kapitalistické a vojenské tendence. Slavná sněmovno! Pan kol. Schweichhart zapomíná na jednu věc, že totiž poměry v Evropě a specielně v srdci Evropy nejsou takové, aby náš stát, aby náš národ, došedší obnoveného samostatného státu, mohl jen tak lehce vzdáti se všeho, co znamená zabezpečení státní samostatnosti. Soudím, že dokud duch, který zastává aspoň p. kol. Schweichhart, nepronikne ve světě a hlavně v našem okolí, dokud i naši sousedé bližší i vzdálenější neukáží dobré vůle k tomu, aby skutečně bylo dobře možno nejen občanu, nýbrž i státu býti jist svou samostatností, dotud ani náš stát nemůže se vzdáti nutných opatření, aby svoji samostatnost, bude-li třeba, obhájil.

A součástkou obrany té samostatnosti je také dílo, které má býti uskutečněno zákonem, který projednáváme. Řekl jsem výslovně, že se vztahuje na konkrétní případ, totiž na zřízení továrny na dusíkaté látky v Mor. Ostravě. Každý znalec vojenských poměrů ví dobře, jak významnou součástkou výzbroje jsou dusíkaté látky. Je tedy jistě na pováženou, aby náš stát byl nadále odkázán v této věci na lásku nebo nelásku ciziny, kterou dosud v těchto věcech musíme vždy bráti na potaz.

Pan kol. Schweichhart použil své řeči také k tomu, aby promluvil o daních. Myslím, že já jako řečník živnostensko-obchodnické strany středostavovské jistě nemohu býti uváděn v souvislost s úmyslem činiti velkokapitálu, velkým továrnám nějaké presenty ve formě daní. Já bych se také nikdy nepropůjčil, abych byl referentem o zákoně " který má určité velkokapitalistické skupině dopomoci, aby na účet ostatního poplatnictva mohla shrabovati velké zisky, o kterých zde p. kol. Schweichhart mluvil. Naopak, my ve své snaze, která bude projevena při projednávání daňové reformy, jdeme tak daleko jedině možným způsobem, aby všichni obyvatelé státu, ať příjmy jejich plynou z jakýchkoliv pramenů, byli přinuceni platiti daně, a tedy v první řadě ti, kdož mají velké příjmy. My sami jsme jistě stranou, která poukazuje, že naši malí lidé musejí platiti vysoké daně, kdežto velikým továrníkům se daně odepisují a musím konstatovati tolik, že jsou to právě také lidé z tábora p. kol. Schweichharta, kteří přicházejí s deputacemi, jež žádají ministra financí, aby těm podnikům daně odepsal. V tom je jistá nedůslednost, mluviti pak takovým způsobem ve sněmovně. (Posl. Hackenberg: Dokažte to!) Na př. celá řada podniků v Pardubicích byla dlužna řadu milionů daní a byly zde dělnické deputace, které žádaly, aby ministr financí daně odepsal. (Posl. Hackenberg: Naše strana to nebyla! To nemůžete dokázat! To je lež!) Já jsem nejmenoval vaši stranu, řekl jsem: lidé vaší politické tendence, tedy socialisté.

Slavná sněmovno, nemám v úmyslu reagovati na vývody p. kol. Koudelky, poněvadž se týkaly předmětu, který s projednávaným zákonem naprosto nesouvisí, a je na osobách, jichž se věc týká, aby příslušné prohlášení učinily. Ale musím se přece dotknouti jedné věci: Pan kol. Koudelka znevažoval zde funkci členů rozpočtového výboru. Konstatuji, že v rozpočtovém výboru za stranu sociálně demokratickou zasedají, tuším, 4 kolegové, kteří jistě by se dovedli ohraditi, nebo aspoň by měli se ohraditi proti tomu, kdyby v rozpočtovém výboru vědomě někdy bylo užíváno nesprávných nebo lživých dat. Já aspoň, kdybych k tomu názoru došel, docela bez ostychu, ať by šlo o kteroukoliv osobu, třebas o člena vlády, bych se ohradil, kdyby mně chtěl předkládati něco, o čem jsem přesvědčen, že je nepravdivé.

Pan posl. Koudelka se zmínil také o případu kol. Ostrého. Sněmovna kol. Ostrého nevydala, myslím, že bude sněmovna zase povolána rozhodnouti, má-li býti dotčený kolega vydán či nikoli. Je to prostá analogie. Když rozhodne, že vydán nebude, nebude vydán. (Výkřiky.)

Ke konci svých vývodů musím konstatovati, že byl podán návrh kol. Tauba, aby věc byla vrácena rozpočtovému výboru a aby se osnova projednávala v souboru ustanovení celé daňové reformy. Poněvadž jde o věc nutnou, jak jsem již dovodil, nemohu tento návrh doporučiti ke schválení slavné sněmovně a žádám, aby návrh zákona byl schválen sněmovnou ve znění rozpočtovým výborem doporučeném. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP