Čtvrtek 9. prosince 1926

Předseda: Dne 4. prosince 1926 byly poštou tiskem rozeslány vládní návrhy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

727. Vládní návrh zákona o dávce ze šumivého vína.

728. Vládní návrh zákona, jímž se stanoví mírový počet československého vojska od 1. října 1927.

Předseda: Dne 4. prosince 1926 byla poštou tiskem rozeslána usnesení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

735. Usnesení senátu o vládním návrhu zákona (tisk sen. 225 a 259), kterým se prodlužuje platnost ustanovení zákona ze dne 2. července 1924, č. 164 Sb. z. a n., kterým se mění v a doplňuje zák. čl. I/1911 o civilním řízení soudním.

736. Usnesení senátu o vládním návrhu zákona (tisk sen. 224 a 246), kterým se mění zákon ze dne 3. července 1923, č. 143 Sb. z. a n., o finančních a právních výhodách na podporu soustavné elektrisace.

737. Usnesení senátu o vládním návrhu zákona (tisk sen. 223 a 270) o příspěvcích (záznamném) pro bursovní fond Pražské bursy pro zboží a cenné papíry.

Předseda: Dne 4. prosince 1926 byly poštou tiskem rozeslány interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte)!

724. Interpelace:

I. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí o vhodné výzbroji pohraniční finanční stráže,

II. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí o častých a zbytečných přesázkách pohraniční finanční stráže na Slovensku a Podkarpatské Rusi,

III. posl. Mikulíčka a soudr. min. železnic. o podvodném deklarování vagonů štěrku, zasílaného do Zlína,

IV. posl. Prokeše, Chalupníka, Brožíka a soudr. min. železnic o nedostatečném přistavování uhelných vagonů v revíru ostravsko-karvínském,

V. posl. Tučného, Buřívala, dr Uhlíře a spol. min. spravedlnosti o útisku, prováděném zřízenci firmy A. Čerych a synové v Josefově na Moravě na býv. zaměstnancích podniku této firmy,

VI. posl. Buřívala, Tučného, dr Uhlíře a spol. min. spravedlnosti a vnitra o útisku, prováděném některými zaměstnavateli v textilním průmyslu,

VII. posl. dr Koberga a druhů min. vnitra o užívání jazyků u samosprávných zemských úřadů,

VIII. posl. dr Schollicha a druhů min. vnitra o zadávání licencí na biografy,

IX. posl. dr Schollicha a druhů předsedovi vlády a min. vnitra, že nejsou zachovávány mezinárodní opční úmluvy,

X. posl. dr Schollicha a druhů min. železnic o nápisech na staničních budovách,

XI. posl. Kleina a soudr. min. soc. péče, vnitra a spravedlnosti o převodu pojišťovacích obchodů První uherské všeobecné pojišťovací společnosti na Slovenskou pojišťovnu, a. s. v Bratislavě a o důsledcích toho pro zaměstnance prve jmenované pojišťovny,

XII. posl. Brodeckého, inž. Nečase, V. Beneše, Tayerle a soudr. min. financí a min. železnic o nové úpravě pensijních a zaopatřovacích požitků státních zaměstnanců, zaměstnanců státních podniků a fondů státem spravovaných,

XIII. posl. dr Schollicha a druhů předsedovi vlády a ministrovi veřejných prací o čachru s dovozními listy,

XIV. posl. dr Koberga a druhů ministrovi nár. obrany o zřízení dvou skladišť na prach a vojenské střelnice v Bruntále,

XV. posl. dr Schollicha a druhů min. železnic o užívání jazyků na železnicích,

XVI. posl. dr Schollicha a druhů předsedovi vlády o úřednictvu v ministerstvech a u ústředních úřadů,

XVII. posl. Bezděka, dr Mičury, Čuříka, Al. Petra, Sedláčka a druhů min. zásobování lidu a vnitra o opětném zdražení cukru,

XVIII. posl. Netolického, dr Franke a spol. min. soc. péče, zda podá zákon, jímž zlepšeno by bylo postavení válečných invalidů-učitelů,

XIX. posl. Špačka, E. Vencla, Rýpara a druhů min. železnic o katastrofálních následcích nedostatečného přídělu uhelných vozů revíru ostravsko-karvínskému,

XX. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí o odčítání čekatelského roku smluvních berních úředníků při jejich jmenování definitivními,

XXI. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. školství a nár. osvěty o vyplácení diet a stěhovacích výloh učitelům,

XXII. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. vládě o započítání předchozí voj. služební doby a válečných pololetí do postupu,

XXIII. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a spol. min. financí a ledabylém provádění §u 29, 31 a 193 zákona č. 103/1926 ve stavu finanční pohraniční stráže zem. fin. řed. v Praze.

Předseda: Dne 4. prosince 1926 byly poštou tiskem rozeslány Těsnopisecké zprávy o 47. a 48. schůzi posl. sněmovny.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány zprávy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

753. Zpráva rozpočtového výboru o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1924 (tisk 336) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

758. Zpráva výboru imunitního o žádosti zem. trest. soudu v Praze za souhlas s trest. stíháním posl. Jílka pro zločin veř. násilí ve smyslu §u 98 a) trest. zák.

Předseda: Počátkem schůze byla tiskem rozdána publikace Mezinárodní informační služby parlamentní "Z cizích parlamentů" roč. VII, č. 10 až 12. Dne 4. prosince 1926 byly poštou tiskem rozeslány a současně přikázány výboru iniciativnímu návrhy:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

660. Návrh posl. Szent-Iványho a posl. na vydanie zákona na základe ustanovenia obsaženého v § 94 ústavného zákona Československej republiky o organizácii súdov a štátnych zastupitelství na Slovensku.

734. Návrh poslanců Pekárka, Vávry, Sedláčka, Stenzla a druhů, aby byl vydán zákon, v jímž se prodlužuje platnost zákona ze dne v 1. července 1926, číslo 118 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

738. Návrh posl. Stenzla, Tichiho, Eckerta, Pekárka a druhů, aby byl vydán zákon, jímž se prodlužuje platnost zákona ze dne 1. července 1926, č. 118 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

739. Návrh posl. Kleina, Chalupníka, dr Dérera a spol. na změnu § 1154 b) všeobec. obč. zákona.

740. Návrh posl. Tučného, inž. Záhorského a spol. na vydání zákona, kterým se mění zákon ze dne 1. dubna 1921, č. 155 Sb. z. a n.

741. Návrh posl. Hlinku, dr Kubiša, Hancku a spol. na poskytnutie podpory pohorelcom v Tepličke (okr. Žilina, župa XVII.).

742. Návrh posl. inž. Nečase, Bečko, dr Dérera a spol. na pokračování ve vládní stravovací akci na Podkarpatské Rusi v roce 1926-1927.

748. Návrh posl. Tučného, Mikuláše a v spol. na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon náhradový.

749. Návrh posl. Berana, Anděla, Staška, dr Lukavského, Hlinky a spol. na vydání zákona, jímž upravuje se vyučování hudbě a zpěvu.

750. Návrh posl. Horpynky, Simma a druhů na změnu zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (Platový zákon).

751. Návrh posl. Mlčocha, Hýbnera, Stenzla, Tichiho a druhů na doplnění zákona ze dne 19. prosince 1918, čís. 91 Sb. z. a n. (pracovní doba v živnosti pekařské).

Předseda: Předseda vlády zaslal přípisem ze dne 26. listopadu 1926, č. j. 18.909/26 m. r., statistickou zprávu ministra nár. obrany ve smyslu §u 6, odst. 6 zákona ze dne 7. prosince 1922, č. 370 Sb. z. a n., jímž se stanoví výhody v plnění branné povinnosti o tom, jak jednotlivé skupiny branců byly výhodami poděleny.

Přikázal jsem tuto zprávu výboru brannému.

Výboru imunitnímu přikazuji žádosti:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádosti:

Župana župy košické ze dne 25. listopadu 1926, č. 12.647/1926 prez., za souhlas s trest. stíháním posl. Sedorjaka pro přestupek nařízení býv. maď. ministerstva vnitra ze dne 28. dubna 1848, č. 216, nařízení téhož ministerstva č. 128 z r. 1868 a č. 766 ze dne 13. února 1898, resp. nařízení ministra s plnou mocí pro správu Slovenska č. 4916 ze dne 6. června 1920 (č. J 303-II),

okr. soudu pro přestupky v Praze II. ze dne 10. listopadu 1926, č. T VI 1952/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro přestupek urážky veř. úředníka podle §u 312 v tr. z. (č. J 304-II),

okr. soudu v Žižkově ze dne 2. prosince 1926 č. T 2041/26/2, za souhlas s trest. stíháním posl. Hrušky pro přestupek podle § 3, resp. 19, zákona shromažďovacího z 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z. (č. J 305-II).

Předseda: Výboru imunitnímu přikazuji přípis:

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Přípis okr. soudu v Opavě ze dne 25. listopadu 1926, č. T VII 973/26, kterým se odvolává žádost téhož soudu ze dne 12. listopadu 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Rýpara pro urážku na cti podle §u 487 tr. z. (č. J 301-II - presid. sdělení 47. schůze).

Předseda: Zápisy o 46. a 47. schůzi byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyloženy, a poněvadž nebyly proti nim podány písemné námitky, jsou schváleny podle §u 73 jedn. řádu a budou podle téhož paragrafu vytištěny.

Přistoupíme k projednávání 1. odstavce pořadu jímž je:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 491) zákona, jímž se povoluji daňové výhody pro nově vzniklé výrobní podniky národohospodářské důležitosti (tisk 517)

Zpravodajem je p. posl. Pekárek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! O předloženém návrhu zákona pojednával rozpočtový výbor ve své schůzi 24. června t. r. Jeho usnesení, aby vládní návrh byl předložen slavné sněmovně k schválení, vycházelo z přesvědčení, že skutečně konkrétní potřeba žádá si vydání podobného zákona. Proti vydání zákona vyslovily se svého času obchodní a živnostenské komory v Chebu, Opavě, Liberci a pak také komora brněnská. Průmyslové kruhy, které jsou zastupovány těmito komorami, poukazovaly na svoje obavy, že by podobná podpora průmyslu mohla vésti v cizině k odvetě, poněvadž by v této podpoře mohl býti shledáván buďto vývozní dumping anebo skrytá exportní prémie. S tímto názorem rozpočtový výbor souhlasiti nemohl už proto, poněvadž by obavy, že jde o exportní dumping nebo o exportní prémie, nastupovaly teprve tehdy, když by skutečně šlo toliko o průmysl exportní. Kromě toho, když se díváme na naši exportní politiku, museli bychom, zastávajíce do důsledků tento názor, dojíti také k opatření, abychom veškeré výhody pro exportní průmysl zrušili, poněvadž doposud výhody poskytované exportnímu průmyslu jsou daleko větší a významnější, nežli je výhoda, která se podle vládní osnovy zákona o daňových výhodách pro podniky nově zakládané poskytuje.

Účelem zákona předloženého sněmovně ke schválení není všeobecně rozmnožování průmyslových podniků. My při své hyperprodukci průmyslové jistě nemůžeme míti na zřeteli, abychom počet podniků ještě zvyšovali a tím existenci stávajících podniků ještě dále ztěžovali. Zákonem, jak jsem již na počátku řekl, má býti vyhověno potřebě konkrétních případů, pokud jde o obory, jichž založení je u nás ze zájmů národohospodářských nutností, anebo pokud je vyžadují přímé zájmy státní.

Osnovou má se podnikům, které se nově zakládají, dostati úlevy na dani výdělkové, a to všeobecné a zvláštní po dobu prvotních počátků, nežli podniky se zapracují a nežli překonají prvopočáteční obtíže výrobní. Toto opatření není vlastně ničím novým, je to toliko přiměřená aplikace opatření, jehož již za bývalého Rakouska bylo používáno na území bývalého území terstského a jež nejširší měrou až dosud platí na Slovensku a Podkarpatské Rusi podle uh. zák. čl. III z r. 1907.

Poněvadž uh. zák. čl. III z r. 1907 povoluje úlevy v daleko větší míře, než by bylo přiměřené našim hospodářským poměrům, nový zákon, který předkládá rozpočtový výbor slavné sněmovně ke schválení, zrušuje §§ 1 až 5 platného dosud zák. čl. z r. 1907 a ponechává toliko § 6 a následující citovaného v zák. článku. Zákon sám je také již částkou reformního díla daňového, o kterém v nejbližší době budeme jednati. Mohlo by se tedy říci, že snad věc mohla býti odložena až do projednání celého souboru daňového, ale konkrétní případ, týkající se zřízení továrny na dusíkaté látky v Mor. Ostravě, veledůležitého to podniku národohospodářského a významného pro posílení naší státní obrany, vedl k této anticipaci speciálních berních předpisů.

Ze stylisace zákona je patrno, že přímá podpora určitých podniků průmyslových na škodu jiných oborů průmyslových je naprosto vyloučena. Já ovšem jako referent se svého hlediska neuzavírám se názoru, že by bylo potřebí, aby od případu k případu byl vyslechnut zvláštní poradní sbor, který by rozhodoval, jde-li skutečně o podnik podle tohoto zákona. Ale zřízení tohoto orgánu předpokládá přijetí zákona, a je tedy již věcí veřejné správy.

Jak jsem již pravil, rozpočtový výbor zabýval se touto otázkou ve schůzi dne 24. června 1926, vládní návrh proti původnímu znění změnil v některých nepatrných věcech, kteréžto změny jsou pojaty do tisku 517.

Dovoluji si jménem rozpočtového výboru slavné sněmovně doporučovati, aby i ona vládní návrh v předloženém znění schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této osnově jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není, navržená lhůta je přijata. Ke slovu je přihlášen na straně "proti" p. posl. Schweichhart. Dávám mu slovo.

Posl. Schweichhart (německy): Slavná v sněmovno! Tento návrh zákona jest v nepopíratelné souvislosti s daňovou reformou. Na daňových úlevách pro nově zavedená odvětví výroby - o to jde v tomto návrhu se proto většina zvláště a urychleně usnáší, aby již předem mohla určitému podniku, mor.-ostravské továrně na dusík, zajistit velké výhody. Tento návrh má tedy vysloveně protekcionářský ráz. Ostatně jest to zákon, jenž protekčnímu hospodářství ponechává velikou vůli. Neboť v §u 1 zákona ponechává se výlučně uvážení a blahovůli byrokracie poskytovati berní úlevy. Jaký význam má osudné slovo "může" pod vlivem stranického hospodářství, jako výsměch spravedlnosti, na př. v pozemkovém úřadě, ví již dávno celý svět. Ať se nám nepřichází s tvrzením z důvodové zprávy k tomuto zvláštnímu návrhu, že v tomto případě jde o národohospodářsky velice významnou věc. Ve skutečnosti jde zcela jasně o čistě kapitalistický podnik, na němž vedle podniku samého má především zájem moloch militarismu. Ani poznámka obsažená v důvodové zprávě, že se proto Mor. Ostrava stala sídlem továrny, poněvadž tam jest velká nezaměstnanost, nám neimponuje. Nehledě k tomu, že v mnoha jiných městech republiky jest rovněž velká nezaměstnanost, má Československo za špatnou konjunkturu právě v Mor. Ostravě děkovati především mizerné obchodní smlouvě s Polskem. Byli-li jsme v obchodním styku s Polskem loni pasivní 118 miliony korun, jsme letos pasivní již více než 600 miliony korun. Přihlížejíce k nanejvýš jednostrannému a nepokrytě protekcionářskému rázu návrhu podali jsme návrh, aby byl vrácen rozpočtovému výboru, kde by se měl projednávati společně s velkým návrhem daňovým.

Se zásadního stanoviska rád bych vůči panu ministru financí dr Englišovi poznamenal, že známý daňový odborník plným právem prohlásil, že osvobození od daní jest nejhrubší a nejprimitivnější formou státní podpory výroby. Tohoto prostředku lze snad užívati v polovzdělaných agrárních státech, nehodí se však naprosto pro průmyslově tak vysoce rozvinutou zemi, jako jest Československo. V jistém brněnském případu ministr financí prohlásil, aby se jen akciová jistina nedoplňovala daňovými odpisy. Avšak této správné zásady se v Mor. Ostravě neužívá. Při tomto zákonu jde o pokračování politiky osudné pro veškeré národní hospodářství státu, aby se na všeobecné útraty zajistily velké finanční výhody určitým kapitalistickým skupinám. Již při celním boji jsme viděli, že se po této stránce agrárníci a průmyslníci svorně sešli. Dovedli si vzájemně opatřiti velké hospodářské výhody. Touž hru pozorovali jsme ostatně již ve starém Rakousku a v mnoha jiných zemích jest tomu stejně. Dřívější rozpor mezi agrarismem a industrialismem jest již dávno překonán. Oba se spojily, aby společně vykořistily lid a učinily si ze státu poslušný nástroj. Za těchto okolností naprosto nezní podivně, když se v agrárních časopisech rázu "Deutsche Landpost" s triumfem oznamuje, že se český těžký průmysl chce připojiti k agrární straně. Mínění, jako by mezi průmyslem a zemědělstvím byly nepřekonatelné rozpory, se tím stává směšným. Známe zajisté souvislost této jen zdánlivě nepřirozené lásky, jest to totiž společný kapitalistický zájem na vykořisťování širokých vrstev, jenž svedl dohromady nejen agrárníky německého a českého jazyka, nýbrž vytvořil v celním boj také svazek mezi průmyslníky a agrárníky.

Nyní přichází řešení daňové otázky. Průmyslníci chtějí při tom pokud možno nejvíce získati a proto se připojili k agrárníkům, kteří dnes s pomocí křesťanských sociálů a živnostníků představují moc agrárního kapitálu. Rozdělení kořisti také při tomto politickém obchodu: to jest smysl a účel přiblížení průmyslníků agrárníkům, kteří dnes ovládají stát. Není to jen český průmysl, který zde jde za tlakem svého měšce, také německý průmysl dovede nalézti cestu k masným hrncům agrárníků, aby uchvátil aspoň několik drobtů z bohatě vystrojeného stol u agrárních vládců, udílejících milosti. Pomysleme si jen, co může koukati ze státních v dodávek, nezkazí-li si to s rozhodujícím panstvem!

Tyto dny zdůraznili vedoucí mužové českého průmyslu na pražské schůzi "Svazu", že, má-li se provozovati obchodní politika vývozního státu, musejí býti daňové poměry přiměřeně upraveny. Po této stránce se jim nehodí, že vláda v návrhu na úpravu financí samosprávných sborů dodatečně provedla zvýšení samosprávných přirážek ze 410% na 610%, a to pro případ často se opakující, že normální přirážky příslušných obcí nepostačí k zúročení a umoření dluhů, které byly sjednány do 1. ledna 1928. Kromě úpravy daňových sazeb lze dosíci snížení daňových břemen pro výrobní vrstvy, lépe řečeno: kapitalisty, jen omezením vysokých obecních přirážek. To si agrárníci nedají dvakráte říci. I oni jsou zapřisáhlí nepřátelé zvýšených obecních přirážek, jichž se má užíti ve prospěch zdraví a sociální péče pracujícího obyvatelstva, na školství, na stavbu cest, osvětlováni atd.

Že němečtí podnikatelé nejsou o nic lepší než čeští a rovněž jdou proti obcím a okresům a stejně podkopávají samosprávu autonomních sborů, ačkoliv patří k oposiční německé národní straně, vidíme v okrese děčínském. Tam zástupci německé národní strany podávali v zájmu velkých továrníků každoročně, také letos, námitky proti okresnímu rozpočtu. Tentokráte vytýkají příliš prý vysoké platy úředníků, výdaje na dětský útulek, jenž se staví a na zamýšlené zařízení ústředního topení ve správní budově. Samospráva obcí jest nejzřetelnějším projevem práva sebeurčení, jehož se však němečtí kapitalisté snadno vzdávají pro mrzký mamon. Místo aby se ze zvrácených úsporných důvodů byrokratisovalo, jest v zájmu veškerenstva nutně zapotřebí rozšířiti samosprávu. Prováděti restrikci a šetřiti na útraty nejchudšího bratra v národě, to jest společným vůdčím motivem továrních baronů a agrárních zemanů. Oběma společným jest pud, viděti zdar výroby v nejhorším vykořisťování a v sociálním utlačování. Ničemu se nenaučili ze zkušeností Ameriky a nejnověji Německa, kde docházejí k poznání, že dobře placené dělnictvo jest nejlepší zárukou silného vnitřního trhu, jenž prospívá stejně zemědělství jako průmyslu. Právě nyní vidíme z dojemných stížnosti obchodníků na letošní naprosto špatné vánoční obchody, jak ohromný význam má dělnictvo jako spotřebitelé. Agrární pořekadlo, že celý svět má peníze, má-li peníze sedlák, jak nám bylo kdysi v celní rozpravě také řečeno, nestalo se u nás skutkem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP