Sobota 27. listopadu 1926

357. Resoluční návrh posl. Kreibicha a soudr. ke kap. 22:

Vládě se ukládá, aby prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí oznámila reparační komisi, že Československá republika vzhledem k těžkým břemenům stávajících státních dluhů není s to, aby převzala jakékoliv reparační závazky, či t. zv. taxu za osvobození, a aby toto stanovisko odůvodnila také tím, že republikou převzatý majetek státu rakouského a maďarského, jakož i bývalého rodu Habsburského byl nahromaděn z vykořisťování pracovní síly a daňovou poplatností obyvatelstva na území nynější Československé republiky a že tedy patří lidu, jenž za svůj majetek nebude platiti a jenž také nenese žádné odpovědnosti za vypovězení a vedení války starým režimem, pročež nemůže býti nucen, aby převzal jakékoliv ručení za škody, způsobené touto válkou.

358. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 23:

Vláda se vybízí, aby ještě v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se kontrola státního hospodářství mění v předběžnou kontrolu za účasti členů sněmoven.

Ke skupině II. Správa státních podniků.

359. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, §u 1:

Vláda se vybízí, aby pracovní poměry dělníků, zaměstnaných u tabákové režie, upravila sociálně podle platných kolektivních smluv.

360. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, §u 4:

Vláda se vybízí, aby pracovní poměry dělníků zaměstnaných u československé pošty upravila sociálně, podle platných kolektivních smluv.

361. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, §u 5:

Vláda se vybízí, aby pracovní poměry dělníků zaměstnaných u československých státních drah upravila sociálně a podle platných kolektivních smluv.

362. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, §u 5:

Vláda se vybízí, aby snížila nákladní a osobní sazby. U nákladního a kusového zboží buďtež zavedeny hodnotové sazby.

363. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, §u 5:

Železniční správa se vybízí, aby předložila podrobný výkaz o odběru režijního uhlí.

364. Resoluční návrh posl. Remeše, R. Chalupy a Svobody ke skupině II, § 6:

K účelu dozírání nad hospodářstvím na státních statcích a lesích zvolen budiž 24členný výbor ze členů poslanecké sněmovny, který by prováděl nutnou parlamentní dohlídku nad touto částí státního hospodářství.

365. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, § 9:

Vláda se vybízí, aby drahotní přídavky pensistům bratrských pokladen státních dolů a huti vyplácela dále v původním rozsahu.

Ke skupině III. Podíl samosprávných svazků

na státních daních a poplatcích.

366. Resoluční návrh posl. Weberové a druhů ke skupině III:

Vláda se vybízí, aby poskytla obcím potřebné peníze, aby se mohl konati na Slovensku německý babický kurs, poněvadž všechny tamější uchazečky o přijetí do německého olomouckého babického kursu byly odmítnuty a jest naléhavě třeba, aby v tamějším území, zvláště ve Spiši, byly ustanoveny německé porodní babičky.

367. Resoluční návrh posl. Weberové a druhů ke skupině III:

Vláda se vybízí, aby poskytla obcím 1 milion Kč na péči o tuberkulosní, aby bylo lze čeliti aspoň nejhorším škodám.

368. Resoluční návrh posl. Weberové a druhů ke skupině III:

Vláda se vybízí, aby obcím brodeckého jazykového ostrova poskytla na stravování hladovějících obyvatelů 500.000 Kč. Žádost zaslaná dne 15. listopadu 1926 ministerstvu soc. péče budiž ve svrchu uvedeném smyslu příznivě vyřízena.

369. Resoluční návrh posl. Weberové a druhů ke skupině III:

Vláda se vybízí, aby částky zařazené na sociální péči v obcích, beztoho nedostatečné, v rozdělovala podle procent odpovídajících klíči obyvatelstva.

Ke skupině IV. Správa státního dluhu.

370. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině IV:

Vláda se vybízí, aby neprodleně podala přesný výkaz o stavu státních dluhů a při tom podala zvláště zprávu o stavu otázky reparační.

K finančnímu zákonu:

371. Resoluční návrh posl. Procházky, Bergmanna, Buřívala, Pechmanové a soudr. k finančnímu zákonu:

Vládě se ukládá, aby ihned vydala služební řády pro zaměstnance nepragnatikální a zaměstnance státních podniků v důsledku §u 210 zákona č. 103 ex 1926.

372. Resoluční návrh posl. dr Schollicha a druhů k finančnímu zákonu:

Vláda se vybízí, aby se postarala, aby se spořitelnám jako správcům s pupilární jistotou středních a malých vkladů, dostalo z fondu ke zmírnění poválečných ztrát většího přídělu.

373. Resoluční návrh posl. dr Schollicha a druhů k finančnímu zákonu:

Vláda se vybízí, aby poskytla peníze, potřebné na sanaci lidových úvěrních ústavů.

374. Resoluční návrh posl. dr Schollicha a druhů k finančnímu zákonu:

Vláda se vybízí, aby podala návrh zákona, v podle něhož by spořitelny jako lombardní věřitelé válečných půjček mohly tyto válečné půjčky zhodnotiti přednostním upsáním IV. státní půjčky.

375. Resoluční návrh posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky, Pechmanové a soudr. k finančnímu zákonu:

Vládě se ukládá, aby do tří měsíců předložila nový pensijní zákon státních zaměstnanců k ústavnímu projednání.

376. Resoluční návrh posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky, Pechmanové a soudr. k finančnímu zákonu:

Vládě se ukládá, aby do konce roku 1926 provedla systemisaci služebních míst státních zaměstnanců a povýšení těchto zaměstnanců na uprázdněné místo vyšších stupnic platových ad personam.

377. Resoluční návrh posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky, Pechmanové a soudr. k finančnímu zákonu:

Vládě se ukládá, aby do tří měsíců upravila znovu otázku tak zvané "Slovenské a Podkarpatoruské výhody" pro všechny státní zaměstnance na území Slovenska a Podkarpatské Rusi.

378. Resoluční návrh posl. Buřívala, Bergmanna, Procházky, Pechmanové a soudr. k finančnímu zákonu:

Vládě se ukládá, aby provedla přeřazení služebních míst do vyšších skupin činovného na základě vládě podaných žádostí.

379. Resoluční návrh posl. Procházky, Bergmanna, Buřívala, Pechmanové a spol. k finančnímu zákonu:

Vládě se ukládá, aby do konce roku 1926 vydala vládní nařízení k §u 142 zákona v č. 103/1926 a k §u 23 zákona č. 104/1926.

Předseda (zvoní): Návrhy tyto jsou opatřeny dostatečným počtem podpisů a jsou předmětem jednání.

Žádám pana zpravodaje posl. dr Hnídka, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Po obsáhlé debatě, která trvala přes 65 hodin, je mým úkolem, abych přehlédl, roztřídil a posoudil vývody jednotlivých pp. řečníků, které byly v debatě předneseny. Doba, po kterou debata trvala, jistě stačila k tomu, aby se mnoho povědělo a také dobře povědělo. Budiž mi dovoleno, abych projevy obou debat, generální i speciální, shrnul v jedno, protože projevy z debaty specielní se mnoho nelišily od projevů z generální debaty. Při specielní debatě bylo by si jistě přáti, aby se držela více v rámci, přiléhajícím k samému rozpočtu a nebyla držena v rámci příliš všeobecném; tím byla by bývala debata zajímavější a byla by větší účast na této debatě.

Projevy bych roztřídil na tři druhy: předně na projevy takového druhu, které s rozpočtem vůbec nebyly v žádném spojení a přirozeně se vymykají z mého posouzení jako zpravodaje rozpočtového, ač mne tyto vývody přímo lákají k odpovědi, ale poněvadž byly předmětem diskuse jednotlivých kolegů z různých stran, dostaly i tyto vývody náležitou odpověď.

Druhé vývody tykaly se stanoviska jednotlivých stran ke státu, k vládě a většině, byly přednášeny posudky, přání a výtky, týkající se jednotlivých ministerstev a státních úřadů.

Konečně třetí druh projevů týká se vlastního rozpočtu a jednotlivých jeho položek. Bohužel, že vývodů tohoto třetího druhu bylo nejméně, ačkoliv rozpočet, jeho forma, struktura a jednotlivé položky přímo volaly po tom, aby tento rozpočet byl podroben důkladné a odborné úvaze a posouzení.

Mám-li nyní projeviti svůj povšechný úsudek o projevech obou posledních druhů, musím mimoděk srovnati tuto debatu s debatou v rozpočtovém výboru. Řekl jsem již ve svém referátu, že v rozpočtovém výboru byla debata na veliké výši a věcná; bohužel, nemohu totéž říci o debatě, která byla právě provedena, ačkoli mnohé vývody byly velmi zajímavé a přinášely mnoho nového. Přece však byli jsme zde svědky vývodů a projevů, které rozhodně nesouvisely nikterak s tímto rozpočtem a, bohužel, málo přispívají k vážnosti sněmovny a jednotlivých poslanců.

Především setkáváme se při rozpočtové debatě také se zvláštní okolností, totiž, že některé české strany, které dříve patřily do většiny, vystoupily jako strany oposiční a jako takové precisovaly své stanovisko k vládě.

Řečmi jednotlivých řečníků jako červená nit táhly se tři myšlenky: předně myšlenka, že tato vláda je reakční a protisociální, za druhé: myšlenka o velké hospodářské krisi v celém státě, a za třetí: že je v nebezpečí sociální pojištění. To byl asi základní tón celé debaty jak všeobecné, tak i specielní.

Co se týče první, jsem dalek toho - a nejsem k tomu ani povolán - abych dělal advokáta vládě, ale budiž mi přece dovoleno, poněvadž je to otázka důležitá, abych řekl několik slov.

Při posuzování někoho je pro mne vždycky důležité, co dělá. Teprve tehdy, když se mohu o někom přesvědčiti, že udělal to neb ono, udělám si úsudek, je-li dobrý nebo zlý. Platí-li to všeobecně, platí to také o vládě a každá oposice musí posuzovati vládu výhradné podle skutků, neboť teprve potom může se říci: vláda je taková neb onaká. A tu bych si dovolil tázati se: Dala dosud vláda příležitost, abychom ji mohli posouditi a odsouditi, třebas podle skutků? Nedala a přece byla odsouzena. Mohli bychom nanejvýše posouditi vládu podle prohlášení p. min. předsedy, které zde při představení vlády učinil. Ten vládní projev vyjadřoval program, který přece byl totožný s programem předešlých vlád, kdy ještě strany, které dnes jsou v oposici, byly ve vládě. Nutno tedy s úsudkem, jaká ta vláda je, zda reakční, protisociální, počkati, až jak vypadnou její činy; nelze odsuzovati a priori.

Druhou takovou myšlenkou, která se táhne celou debatou, bylo zdůrazňování hospodářské krise. Mluvilo se mnoho o krisi, viněna byla vláda, většina, mluvilo se o tom, že ta krise nepřestává, nýbrž naopak že trvá. Měl jsem již příležitost ve svém referátu poukázati na tuto okolnost a prohlásil jsem, že krise zde je. Není to však krise specielně naše, kořeny této krise tkví, jak to řekl správně kol. Langr, nejen v nás, nýbrž leží v poměrech celoevropských. Tato krise zasáhla také nás, a přirozeně byla by přišla tak jako tak, ať by byla většina ta neb ona. Ostatně začala tato krise již za staré koalice. Nyní však jde o to, jak této evropské krisi čeliti. Nepomůže nám, budeme-li se nepřetržitě přesvědčovati, že krise trvá. Konečně sugescí přesvědčíme i zdravého člověka, že jest nemocným. Nepomůže nám žádný pesimismus, ani bědování, nýbrž pevná a silná vůle. My tu sílu máme a proto si také pomůžeme.

Třetí otázka, která zde byla ventilována velmi často, skoro všemi řečníky, je otázka sociálního pojištění. Na tuto otázku je nutno se dívati takto: Starobní a invalidní pojištění zůstane, a je věcí lidskosti, aby každý, kdo celý život spravedlivě pracuje, měl na stará kolena postaráno o skývu chleba a nebyl odsouzen k žebrácké holi. Z té zásady musíme vycházeti i nyní. Důsledky každého zákona se objeví při jeho provádění. Objeví-li se při provádění zákona, že něco jest nevhodného, jest nutno to odstraniti novelou. Vždyť jsme novelisovali již kolik zákonů. Uznává-li se nutnost novelisace zákona o soc. pojištění se všech stran, nevyjímajíc ani oposici, není nic i zvláštního, že se k ní přikročí.

Ostatní výtky, které byly činěny, opakují se každoročně, stereotypně. Tyto výtky a vývody byly předneseny již v rozpočtovém výboru, kde jednotliví ministři na ně odpověděli.

Jak jsem již řekl, bylo málo mluveno o vlastním rozpočtu, ale to, co bylo řečeno, má jistě velkou váhu a má to také vliv na samý rozpočet.

Budiž mi dovoleno zmíniti se o jedné takové věci, která má pro rozpočet velikou důležitost. Je to otázka dluhů. Tato otázka jest pro náš rozpočet kardinálního významu, poněvadž služba dluhová činí u nás celou  1/5 rozpočtu, tedy 2 miliardy. Jest tudíž třeba věnovati této otázce náležitou pozornost.

Pan kol. Hackenberg s velkou emfásí pro sebe revokoval právo, že by rád jednou věděl, jak to s těmi našimi dluhy je, a hlavně s těmi reparačními dluhy. Věděl bych to snad ještě raději než p. kol. Hackenberg. Není to v naší moci, nemáme možnost si diktovat, poněvadž to od nás nezávisí. Aby již konečně všem fantasiím a kombinacím byl učiněn konec, pokládám za svou povinnost několik slov říci o této otázce. Terminus "reparační dluhy" jest u nás vlastně chybný. My žádných dluhů reparačních nemáme. Nemáme povinností. Reparační povinnost mají státy poražené, Německo, Bulharsko, Rakousko. My máme jen povinnost zaplatiti státní statky, které patřily dříve vládě rakouské, německé a maďarské. Obnosy za tyto statky mají přijíti do zvláštního t. zv. reparačního fondu. To je naší zvláštní povinností.

Nyní, jak se stanoví tato cena. Konečnou cenu těchto statků ustanoví s konečnou platností reparační komise. Dosud se tak nestalo. Dosud šetřila tuto věc zvláštní komise t. zv. Comité de bien cédés, Komité evakuační, které oceňovalo tyto statky v jednotlivých zemích. V tomto komité evakuačním mely po jednom zástupci Francie, Anglie a Italie a pak jednoho zástupce státy cessionářské. Všichni tito zástupci si provedli svá ocenění, a mimo to bylo vyzváno Rakousko a Maďarsko, aby si ocenily tyto statky samy. Bylo to vlastně pro kontrolu. A tu samo sebou se rozumí, že Rakousko, Maďarsko, Německo hledělo tyto statky oceniti co nejvíce. Považte. pánové, že Rakousko si ocenilo jen universitní knihovnu enormním obnosem 4 a  1/2 miliard zlatých korun, to by dělalo našich 30 miliard korun. Samo sebou se rozumí, že to bylo přehnané a že si Rakousko neobyčejně tím uškodilo. Tato suma byla nerozumná, a proto tato otázka, hlavně knihovny se týkající, byla přiznána zvláštnímu neutrálnímu znalci, který sám ji ocenil na 68 milionů. Z toho je tedy viděti, že všechny cifry, o kterých zde bylo mluveno, naprosto neodpovídají pravdě a nejsou opodstatněné. Stojíme na tom stanovisku, a to také jistě uplatníme - jsem přesvědčen, že se nám to podaří - aby tyto statky nebyly jinak oceňovány, na jiném základě, než na jakém přebíráme dluhy, poněvadž tyto dluhy převzaté odečteme od té sumy, na kterou se ocení statky bývalého mocnářství. Prohlašuji s docela dobrým svědomím, že tato otázka je v patrnosti, že se ne máme čeho obávati a že všechny kombinace a fantasie jsou bezpodstatny.

Mnoho bylo mluveno také o berní reformě. O této věci budeme míti příležitost dopodrobna hovořiti v nejbližší době jednak ve výboru rozpočtovém, a jednak také v plenu poslanecké sněmovny. Konstatuji jen z debaty, že je všeobecné přesvědčení - to mohu konstatovati z vývodů všech kolegů řečníků - že k berní reformě dojíti musí, a to v celém jejím rozsahu, nevyjímaje ani berně autonomní, poněvadž, jak řekl jsem již ve svém referátě, nebylo by nic platné, abychom prováděli reformu berní státních a aby berně ostatní zůstaly nepovšimnuty.

A nyní mi budiž dovoleno říci několik slov o tom nejdůležitějším předmětě, totiž o hlasování k rozpočtu. Budiž mi dovoleno dotknouti se návrhu pana kol. dr Czecha, který dal návrh po generální debatě na přechod k dennímu pořadu, aby se totiž o rozpočtu dále nejednalo. Pánové, co si máme mysliti o tomto návrhu, když tisíce lidí čeká na to, aby v důsledku rozpočtu mohli bráti na prvního peníze (Posl. dr Czech [německy]: To je demagogie! Vy rozumíte dobře, jaký smysl má náš návrh!), tisíce invalidů čeká, aby mohli bráti peníze na podpory. Co si máme mysleti o takovém návrhu, který byl podán, abychom přešli k dennímu pořadu. (Výkřiky komunistických. poslanců. - Posl. dr Czech [německy]: Mýlíte se, myslíte-li, že nás můžete vypeskovati! Nerozumíte, co náš návrh znamená!) Já myslím, že jste ten návrh bral vážně, pane kol. Czechu. Jestli jste ho bral vážně, musím o tomto návrhu, který byl vážně myšlen, také vážně mluviti. (Posl. dr Czech [německy]: Od vás se budeme učiti, co vy jste dělali ve starém Rakousku! Nepotřebujeme poučování od vás, to byste si musel na nás přivstati! - Výkřiky komunistických poslanců. - Předseda zvoní.) Tedy já musím. také o tomto návrhu mluviti.

K tomuto předmětu se vztahuje prohlášení některých oposičních stran, že budou hlasovati proti rozpočtu z toho důvodu, že nemají důvěry k vládě a že hlasováním proti rozpočtu vyslovují nedůvěru vládě. Věc je velmi důležitá, a je zásadního významu, protože zde běží o utvoření tradicí při hlasování o rozpočtu, běží o zásadní otázku, o které se též diskutuje ve veřejném tisku. Komu povolujeme rozpočet? Povolujeme jej státu anebo vládě? Já jsem ve svém referátu na tuto otázku vlastně již odpověděl. Řekl jsem, že rozpočet nepovolujeme ani vládě, ani většině. (Posl. Kreibich: V Anglii?) Já na to přijdu hned, co vy říkáte. Řekl jsem, že rozpočet nepovolujeme ani vládě, ani vládní většině, nýbrž státu a na tomto stanovisku také trvám. My nepovolujeme jej vládě, protože vláda je jenom exekutivním orgánem legislativy. A my odhlasujeme rozpočet a vláda jej musí vyplniti a užíti tak, jak chce legislativa. Nemůže jinak tohoto rozpočtu užíti, jenom tak, jak si právě legislativa přeje. Konečně vláda jde a stát zde zůstává.

Některé strany, ovšem oposiční, říkají, že budou hlasovati pro jednotlivé kapitoly. Konec konců pro jednotlivé kapitoly hlasovati, to není nic jiného, nežli také odhlasovati důvěru vládě, protože v jednotlivých kapitolách nepředkládají rozpočet ani předseda Nejvyššího kontrolního úřadu dr Körner, ani p. president, nýbrž předkládá jej vláda, tedy, hlasujeme-li pro jednotlivé kapitoly, hlasujeme vlastně tím nepřímo pro vládu.

Pánové se odvolávají na parlamenty se starou tradicí parlamentární. Ano, já vám mohu posloužiti důkazy, že v parlamentech těchto se starou tradicí parlamentární hlasovali také oposičníci pro rozpočet. (Posl. Remeš: Kolikrát!) To se rozumí. Dělo se to na př. ve Francii r. 1925, kdy vládě Painlévéově byl odhlasován rozpočet také oposicí. Roku 1923 rovněž tak. Tam dokonce r. 1925, za vlády Painlévéovy, přišlo k zvláštní formě, že totiž většinu utvořily strany oposiční. Tak tomu bylo ve Francii, tedy na ni se odvolávati nemůžeme. Ale u nás je pamatováno jinak na to, máme-li vládě vysloviti důvěru nebo ne. U nás je na to pamatováno samotnou ústavou, a to paragrafem 75 ústavy. Tam stojí, že sněmovna může kdykoliv položiti otázku důvěry a může odhlasovati vládě nedůvěru. Tedy tam je to místo, kde můžeme vládě odhlasovati důvěru nebo nedůvěru. To stanovisko, že hlasováním pro nebo proti rozpočtu se vyslovuje důvěra nebo nedůvěra vládě, je neudržitelné. Neběží o vládu, nýbrž o stát, jeho potřeby a jeho žití.

Ke konci bych chtěl ještě několik slov říci o navržených pozměňovacích návrzích a o resolucích. Byla jich podána úctyhodná cifra, skoro asi 200 pozměňovacích návrhů a 200 resolučních návrhů. Bylo mně již po provedené debatě ve výboru rozpočtovém vyčítáno, že jsem se vyslovil proti mnohým resolučním a pozměňovacím návrhům. K čemu jsou určeny resoluce? Resoluce jsou určeny k tomu, vyzvati vládu, aby provedla to a ono. Samo sebou se rozumí, že může prováděti jenom to, k čemu je oprávněna zákonem. A jestliže tato resoluce žádá něco, nač je třeba změny zákona, není přece možno k tomu vyzývati vládu. K tomu je legislativa, aby svými iniciativními návrhy přivedla to, čeho chce dosáhnouti resoluce. A pak, zakládat rozpočet na resolucích, je nemožno.

Co pak se týče resolucí, jež formálně provésti by sice bylo možno v mezích zákona, které však vyžadují velkého nákladu, nelze jich doporučiti proto, poněvadž by se ohrozila rovnováha rozpočtu. A nelze přece jedním dechem vyzývati vládu, aby vydávala peníze mimo tento rozpočet, a zároveň chtíti na ní, aby také šetřila. Buďte, dámy a pánové, přesvědčeni, že jen s těžkým srdcem jsem se stavěl proti pozměňovacím návrhům a resolucím, z nichž mnohé byly jistě dobré a oprávněné, a byl bych šťasten, kdybych je mohl doporučiti. Ale moje povinnost jako zpravodaje je přece jen silnější než osobní sklony. Dokonce musil jsem se postaviti proti návrhům svých vlastních klubovních kolegů, ačkoli podávali návrhy takové důležitosti, jako byl na př. návrh meliorační, na kterém jistě záleží všem stranám bez rozdílu. Podobně také přišly jiné a jiné návrhy, které byly jistě dobré, na př. kol. Patzel přišel s návrhem týkajícím se propuštěných a pensionovaných úředníků, kde si stěžoval na rozličné nespravedlivosti. Jistě v těchto, jako i v mnoha jiných věcech, tak zejména co se týče drah, a kde zase běží také o Slovensko - známé dráhy Kapušany-Vranov, Margecany-Červená Skála, - všecky tyto resoluční návrhy mají oprávněnost, ale jsem přesvědčen, že vláda i bez odhlasování těchto formálních resolucí učiní svou povinnost a provede také i bez resolucí to, k čemu směřují. Připomínám, že, kdyby tyto resoluční a pozměňovací návrhy byly přijaty, celá výstavba rozpočtu by se také sesula. V rozpočtovém výboru bylo také přijato více resolučních návrhů než jiná léta, a to 27, a rovněž také návrhů oposice, takže není při nejlepší vůli možno, abych zde doporučil k přijetí takovou spoustu návrhů pozměňovacích a resolučních, které byly předneseny. Jak jsem již také řekl, nebylo by správné stavěti celý rozpočet na resolucích. V důsledku toho budiž mi prominuto, že pro pokročilou dobu nemohl jsem věnovati tolik času vývodům jednotlivých řečníků a své replice na ně, a že si dovoluji navrhnouti, aby rozpočet byl přijat tak, jak byl navržen výborem rozpočtovým. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP