Sobota 27. listopadu 1926

141. Pozměňovací návrh posl. dr Patejdla, Buřívala, Slavíčka a spol. ke kap. 22, tit. 7, § 3:

Navrhujeme, aby ve všeobecné pokladní zprávě byla položka 50,000.000 Kč na likvidaci repatriačních nákladů československých příslušníků zvýšena na 110,000.000 Kč.

142. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 22, tit. 10 (osobní výdaje úhrn):

Aby se provedlo úplné zrovnoprávnění všech učitelských pensistů, budiž částka zařazená v titulu 10 zvýšena na 35,000.000 Kč.

143. Pozměňovací návrh posl. dr Patejdla, Buřívala a spol. ke kap. 22, tit. 11:

Navrhujeme, aby obnos Kč 37,000.000 tit. 11 byl věnován místo úhradě kongruy k úhradě platů státních zaměstnanců.

144. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 22, tit. 11 (úhrn osobních výdajů na nové platové zákony):

Částka zařazená v tit. 11 budiž snížena o 50,000.000 Kč z titulu kongrua, na 400 milionů Kč.

145. Doplňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 22:

Do kapitoly Všeobecná pokladní správa budiž jako výdaj zařazena částka 20 milionů Kč jako první splátka, jíž by se umožnilo nové zaměstnání nebo odškodnění nebo přeškolení restringovaných státních zaměstnanců.

Ke skupině II. Správa státních podniků.

146. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, § 4:

V tomto paragrafu budiž do výdajů zařazeno 5 milionů Kč jako první splátka, jíž by se umožnilo nové zaměstnání nebo odškodnění nebo přeškolení restringovaných zaměstnanců československé pošty.

147. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, § 5:

Ve skupině II, § 5 budiž do výdajů zařazeno 10 milionů Kč jako první splátka, jíž by se umožnilo nové zaměstnání nebo odškodnění nebo přeškolení restringovaných zaměstnanců státních drah.

148. Pozměňovací návrh posl. Kreibicha a druhů ke skupině II, § 5, oddíl B, § 8, pol. 12:

"Paušální potřeba na platovou úpravu" budiž zvýšena z částky 180,000.000 Kč na 360,000.000 Kč.

149. Pozměňovací návrh posl. Kreibicha a soudruhů ke skupině II, § 6, oddíl B:

Za položku B 4) budiž zařazena položka mimořádných výdajů tohoto znění:

"Na stavbu a úpravu obytných budov deputátních zaměstnanců na státních statcích.... 5,000.000 Kč".

150. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke skupině II, § 9:

Na drahotní přídavky pensistů státních dolů budiž do rozpočtu zařazeno 17 milionů Kč.

Ke skupině III. Podíl samosprávných svazků

na státních daních a poplatcích.

151. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů ke skupině III:

Na sanaci samosprávných sborů v historických zemích budiž zařazeno 500.000 Kč.

K finančnímu zákonu.

152. Pozměňovací návrh posl. dr Koberga a druhů:

Do finančního zákona budiž vložen nový paragraf tohoto znění:

"500.000 Kč zařazených ve skupině III budiž uhrazeno z výtěžku daně obratové a přepychové a budiž spravováno vlastním výborem. Tento výbor sestává:

1. ze 2 zástupců každého zemského správního výboru pro Čechy, Moravu a Slezsko (vždy 1 Němec a 1 Čech),

2. ze zástupce Svazu českých okresů, zástupce Svazu československých měst a zástupce Svazu německých samosprávných sborů Československé republiky,

3. ze zástupce ministerstva financí a ministerstva vnitra.

153. Pozměňovací návrh posl. Bečko, dr Dérera, inž. Nečase, R. Chalupy a soudr.:

Ve čl. II se prvá věta odst. 4 a odstavec 6 nahrazují zněním:

"(4) Československým státním drahám se ponechává k úhradě vydání investičních jejich podnikový přebytek a nadto celá daň dopravní vybraná na státních a státem provozovaných drahách."

"(6) Státním lesům a statkům se k úhradě jich investičních nákladů ponechává 20% jich podnikového přebytku a nadto na Slovensku a Podk. Rusi celý podnikový přebytek, dosáhnutý na Slovensku a Podk. Rusi."

154. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů:

Čl. IX budiž škrtnut.

155. Eventuální návrh posl. Hackenberga a druhů:

Bude-li zamítnut náš návrh, aby byl škrtnut čl. IX, navrhujeme:

Druhá věta čl. IX budiž škrtnuta.

156. Pozměňovací návrh posl. Remeše, R. Chalupy, Svobody a soudr.:

Navrhujeme, aby čl. X byl škrtnut.

Důvody: Ustanovení, že platy, k nimž není stát po zákonu povinen, mají býti vypláceny teprve poslední čtvrtletí v roce, je nebezpečím pro příspěvky na různé kulturní účely, poněvadž by valná část těchto do konce roku nebyla ministerstvem financi vyřízena a v důsledku toho by příspěvky ty propadly.

157. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů:

Čl. X nechť zní:

"(1) K rozdělování prostředků určených na podpory a plnění podobných úkolů, k nimž není stát právně zavázán (subvencí), ustavuje se 24členný parlamentní výbor, do něhož vysílá poslanecká sněmovna 16 členů a senát 8.

(2) Bez souhlasu tohoto výboru není dovoleno ani povolovati ani vypláceti podpory a subvence."

158. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke čl. XI:

Odst. 1 budiž škrtnut.

Odst. 5 nechť zní:

"Opatření, která časově přesahují schválený rozpočet a ve svých důsledcích zatěžují rozpočty příští, jsou přípustna jen v mezích běžného hospodaření na provedení platných zákonů."

159. Pozměňovací návrh posl. Remeše, R. Chalupy, Svobody a soudr.:

Ve čl. XII, odst. 1 buďtež slova: "Ministr financí se zmocňuje" nahrazena slovy "Vláda se zmocňuje". Koncovky v alineích a), b), c) buďtež upraveny shodně s touto zásadní změnou.

160. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke čl. XII:

Lit. a) v odst. 1 budiž škrtnuta.

V odst. 1, lit. c) buďtež slova "na vědomost" nahrazena slovy "ke schválení".

Odst. 2 budiž škrtnut.

161. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga a druhů ke čl. XVII:

V odst. 1 buďtež škrtnuta slova "o více než pět procent".

Jako nový odst. 2 budiž připojeno:

"Jak se má tohoto fondu používati a jak se má spravovati, ustanoví zvláštní zákon."

(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

B. Návrhy resoluční.

Ke skupině I. Vlastní státní správa.

162. Resoluční návrh posl. Patzela a druhů ke kap. 2:

Předsednictvu Národního shromáždění se ukládá, aby se postaralo, aby všechny vládní návrhy i s důvodovými zprávami byly ihned dodávány německým členům také německy.

163. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 3:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti, aby k přezkoumání dosavadních výsledků jazykových zkoušek státních zaměstnanců byla zřízena parlamentí komise. Zároveň se vláda vyzývá, aby upustila od všech dalších jazykových zkoušek.

164. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 3:

Vláda se vyzývá, aby ještě v tomto sněmovním zasedání podala návrh zákona o nové úpravě rozdělení skupin míst podle nákladů na živobytí.

165. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 3:

Vláda se vyzývá, aby ustanovujíc nové úředníky, přijímala především příslušníky národních menšin, dokud nebude obnoven poměr jak u ústředních úřadů, tak také u podřízených úřadů a státních podniků, odpovídající klíči obyvatelstva.

166. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 3:

Vláda se vyzývá, aby v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se ihned zastavuje restrikce státních zaměstnanců a činí se opatření o náhradě škody zaměstnancům státu a státních podniků, poškozeným restrikcí.

167. Resoluční návrh posl. Patzela a soudr. ke kap. 3:

Vláda se vyzývá, aby se neprodleně postarala o obnovení správního výboru Státního pozemkového úřadu podle zásady poměrného zastoupení.

168. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 4:

Vláda se vyzývá, aby neprodleně podala Národnímu shromáždění program restrikce vyslanectví a konsulátů.

169. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 4:

Vláda se vyzývá, aby zahájila vyjednávání se všemi příslušnými státy, aby bylo zrušeno vidování pasů a poplatky za vidování, a aby Národnímu shromáždění co nejrychleji podala zprávu o stavu těchto vyjednávání.

170. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 4:

Vláda se vyzývá, aby každoročně současně se státním rozpočtem podala Národnímu shromáždění zprávu o činnosti vyslanectev a konsulátů.

171. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 4:

Vláda se vyzývá, aby bez dalšího prodlení uznala Sovětské Rusko de jure.

172. Resoluční návrh posl. Kreibicha a soudr. ke kap. 4:

Vládě se ukládá, aby neprodleně uznala Svaz Sovětských Socialistických Republik de jure a navázala s ním pravidelné politické a hospodářské styky.

173. Resoluční návrh posl. Kreibicha a soudr. ke kap. 4, tit. 2, § 1:

Vládě se ukládá, aby okamžitě přerušila diplomatické styky s Vatikánem a československé diplomatické zastoupení u Vatikánu zrušila.

174. Resoluční návrh posl. Patzela a soudr. ke kap. 4:

Ministerstvo pro věci zahraniční se vybízí, aby připravilo zjednodušení zahraničního zastoupení.

175. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 5:

Vláda se vyzývá, aby provedla přípravné práce pro postupné další snížení vojenské služební doby.

176. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 5:

Poněvadž odzbrojení jest třeba jak pro zabezpečení míru, tak také z důvodů finančních, vláda se vyzývá, aby ještě v tomto zasedání připravila návrh zákona o snížení mírového presenčního stavu vojska.

177. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 5:

Vláda se vyzývá, aby ihned zrušila nařízení ze dne 7. července 1926, č. 160 Sb. z. a n., kterým se snižují drahotní přídavky mužstva, jemuž není vojenská služba povoláním, a zavedla tedy opět drahotní přídavky pro mužstvo.

178. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 5:

Ministerstvo nár. obrany se vybízí, aby mužstvu, onemocní-li, vyplácelo nezkrácený denní plat i s drahotními přídavky.

179. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 5:

Vláda se vyzývá, aby ještě v tomto zasedá ní podala návrh, jímž se všem, jimž byla způsobena škoda buď při výkonu vojenské služby nebo zaviněním vojenské správy, zajišťuje nárok na plnou náhradu.

180. Resoluční návrh posl. Patzela a druhů ke kap. 5:

Ministerstvo nár. obrany se vybízí, aby pokud možno omezilo povolávání ke cvičením ve zbrani a zkrátilo jejich dobu.

181. Resoluční návrh posl. Buřívala, dr Patejdla, Slavíčka a spol. ke kap. 5, tit. 2, § 23, pol. 1:

Ministerstvo nár. obrany se žádá, aby nebylo přikročeno k propuštění 50 osob v důsledcích provedených škrtů ve státním rozpočtu na rok 1927 pod kap. 5, tit. 2, § 23, v muniční továrně v Poličce, v řádných výdajích v položce 1 na mzdy a příspěvky na pensijní, starobní a invalidní, nemocenské a úrazové pojištění.

182. Resoluční návrh posl. Kreibicha a soudr. ke kap. 6, tit. 1, § 1:

Vládě se ukládá, aby učinila všechna nutná opatření na zrušení veškeré censury tisku, uměleckých děl všeho druhu, censury divadelní a filmové a do měsíce předložila příslušný návrh zákona poslanecké sněmovně.

183. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 6:

Vláda se vyzývá, aby neprodleně podala návrh zákona, jímž se zajišťuje koaliční právo četnictvu.

184. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 6:

Ministerstvu vnitra se ukládá, aby udělujíc státní občanství zvláště osobám, které se již dlouho zdržují na území republiky, postupovalo co nejliberálněji a aby ihned zastavilo vypovídání osob, jejichž státní občanství jest sporné.

185. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 6:

Vláda se vyzývá, aby ještě v tomto zasedání podala sněmovně návrh zákona, jímž se nově upravují vyživovací příspěvky pro rodiny vojínů, kteří nastoupili vojenskou službu.

186. Resoluční návrh posl. Hackenberga a druhů ke kap. 6:

Vláda se vyzývá, aby ještě v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se ruší císařské nařízení ze dne 20. dubna 1854, č. 96 ř. z. (Prügelpatent).

187. Resoluční návrh posl. dr Schollicha a soudr. ke kap. 6:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve zrušila zákon ze dne 15. listopadu 1867, č. 134 ř. z., a nahradila jej moderním spolkovým zákonem.

188. Resoluční návrh posl. Brodeckého, Kleina a soudr. ke kap. 6 A, tit. 3:

1. Ministerstvo vnitra se vyzývá, aby v dohledné době vzhledem ku zákonům č. 394/22, 153/23 a 103/26 předložilo návrh zákona, jímž se upraví u četnictva poměry disciplinární a kvalifikační podle zásad služební pragmatiky státních zaměstnanců, ježto už u vojska tyto poměry od r. 1923 vyřešeny jsou zákonem.

2. Aby předložilo návrh na novelisaci četnického pensijního zákona ze dne 4. července 1923. č. 153 Sb. z. a n., a v ní upravilo právo předků na požitky zaopatřovací, padl-li jejich živitel ve službě četnické, a to v rozsahu, jak tuto otázku upravil pensijní zákon vojenský.

3. Aby vyřešilo otázku odbytného pro pozůstalé po četnických gážistech ve službě padlých, nebo odbytného pro četnické gážisty, kteří následkem úrazu ve službě utrpěného stali se ku výkonu četnické služby neschopnými, a to v rozsahu, jak takové odbytné přiznala vojenská správa vojenským letcům.

189. Resoluční návrh posl. Brodeckého, Kleina a soudr. ke kap. 6 A, tit. 3:

Vláda se vyzývá, aby při reorganisaci státní správy reorganisovala a zdemokratisovala všechnu veřejnou službu bezpečnosti (i komunální) tím, že vytvoří při ministerstvu vnitra jednotný civilní bezpečnostní úřad a zruší všechny stávající bezpečnostní instituce. Bezpečnostní úřad budiž vybaven kriminálním oddělením, museem a jednotnými školami pro dorost. Školy buďtež vojensky řízeny a aspiranti rekrutováni ze řad déle sloužících vojenských poddůstojníků a příslušníků stráže komunální, pokud i tito budou ponecháni ve službě státní a sami o vycvičení v odborných školách požádají.

Aby byla provedena současně i demokratisace úřadu bezpečnostního a místní zájmy bezpečnostní aby byly chráněny, budiž správa tohoto úřadu vybudována na součinnosti s volenými zástupci obcí a měst, jakož i s volenými zástupci příslušných výkonných orgánů.

190. Resoluční návrh posl. Brodeckého, Kleina a soudr. ke kap. 6 A, tit. 3:

Ministerstvo vnitra se vyzývá, aby průpravou pro reorganisaci veřejné služby bezpečnostní provedlo zákon o četnictvu ze dne 14. dubna 1920, č. 299 Sb. z. a n., podle ducha tohoto zákona tím, že:

a) odstraní z XIII. oddílu min. vnitra všechny správní četnické důstojníky a nahradí je při systematisaci stavu civilními právníky,

b) zruší dnešní instituci generálního velitelství a generálního velitele s jeho pobočníkem přidělí XIII. odd. min. vnitra, kam podle zákona patří,

c) zruší hodnosti náměstků zemských četnických velitelů jako nebývalou a pro službu bezpečnostní bezcennou instituci, jakož i že zruší všech 75 velitelství četnických oddělení a z uvolněných četnických důstojníků správních vybuduje sbor cestujících učitelů bezpečnostních orgánů, jakož i doplní instituci exponovaných četnických štábních důstojníků na malé policejní ředitelství,

d) sníží počet přehlídek stanic na dvě ročně správními důstojníky výkonnými, t. j. skutečnými praktiky služby bezpečnostní.

191. Resoluční návrh posl. Brodeckého, Kleina a soudr. ke kap. 6 A, tit. 3:

Ministerstvo vnitra se vyzývá, aby:

a) v rámci úpravy přídavků podle §u 148 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., upravilo podle daného slibu četnický přídavek jednotně pro všechny četnické gážisty stejným ročním obnosem 4000 Kč,

b) v rámci téhož paragrafu upravilo odměnu za práci přes čas u všech četnických gážistů,

c) v rámci téhož paragrafu upravilo přídavky pohraniční, funkční, pro absolventy hodnostních škol (subsistenčních), pro gážisty v místech s nadměrnou drahotou,

d) odčinilo zkrácení výkonných důstojníků a starých vrchních strážmistrů, jakož i mnohých strážmistrů, kteří utrpěli nedostatečným a jednostranným provedením nového požitkového zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP