Pátek 26. listopadu 1926

Za neodkladné považuji zřízení státního pedagogického semináře pro učitelstvo zemědělské. Požadavky, jež klade na zemědělského učitele škola i veřejnost, jsou velmi značné. Zemědělský učitel má býti v prvé řadě odborníkem příslušného zemědělského odvětví, dále pedagogem, pohotovým lidovým řečníkem, přesným účetním a do jisté míry i spisovatelem. Na žádné jiné škole nemá osobní a všestranná zdatnost a individualita tak velkou úlohu jako na školách zemědělských.

Přes to, že neodkladné zřízení pedagogických seminářů pro vzdělání učitelů škol zemědělských bylo pojato do resoluce, schválené v 68. schůzi Národního shromáždění již 24. července 1919, nebylo dosud možno, ačkoliv uběhlo již 7 roků, přistoupiti k otevření semináře pro učitelstvo zemědělských škol chlapeckých, a to hlavně z důvodů finančních. Krátkodobé několikadenní pedagogickodidaktické kursy, pořádané ministerstvem zemědělství v mezích skrovných prostředků v příslušné položce rozpočtové, nemohou řádně organisovaný aspoň jednoroční seminář zdaleka nahraditi.

Položka: "Příspěvky na vybudování, zřízení a jiné výpomoci ústavům nestátním" jest rovněž velmi slabě dotována, zvláště když uvážíme, že nestátní zemědělské školy representují zvláště v Čechách 80% veškerých zemědělských škol vůbec. Většina těchto škol je budována a zřizována - a zdůrazňuji opět - zvláště v Čechách, t. zv. místními činiteli, jimž země a stát přispívají z důvodů výše naznačených nyní zpravidla velmi málo a k tomu ještě pozdě.

Místní činitelé by zajisté nepodnikali budování zemědělských škol, kdyby jich kraje jejich nepotřebovaly, a to nejenom pro výchovu zemědělského dorostu, nýbrž i pro hojnou a nutnou mimoškolskou činnost zemědělského učitelstva. Proto nemohu souhlasiti a ohražuji se proti názoru p. posl. dr Patejdla, který v rozpočtovém výboru, rozuměl-li jsem jeho slovům dobře, promlouvaje o malé návštěvě hospodářských škol v jižních Čechách, volal po zavírání těchto škol. Jisto je, že v některých školách v posledních letech návštěva poklesla, zjev tento však jest jenom přechodný a v dalším oddílu své řeči, v němž promluvím o mimoškolské činnosti zemědělského učitelstva, zmíním se také o tom, co bývá jedním z důvodů poklesu návštěvy. Zjistíme-li někde tento zjev, nebudeme ho léčiti uzavřením školy, nýbrž postaráme se o to, aby jeho příčina byla odstraněna. (Tak jest!) Pamatuji se velmi dobře, že byla u nás v Čechách za starého Rakouska odborná škola - a zdůrazňuji, že to nebyla škola zemědělská - která měla méně žáků, než čítal dohromady profesorský sbor. A přece nikoho nenapadlo přijíti s návrhem, aby tato škola byla zrušena. Přežila svoji krisi a dnes vyhovuje dobře účelu, pro nějž byla vybudována. Mám-li se vrátiti k této položce rozpočtové, chci ještě říci, že je tak malá, že mnohým školám - jest jich 50 - nedostává se splátek státní subvence stavební ani v té výši, aby se z nich uhradily interkalární úroky, a to nikoliv z celkového stavebního nákladu, nýbrž ani z příslušné jedné třetiny celkového nákladu udělovaného na stavbu státem.

Příspěvky na vydržování ústavů nestátních nestačí často ani na otop, stane-li se pak k tomu, jako se stalo r. 1926, že kuratoriální školy nedostanou ani minimální vydržovací příspěvek státní ve výši, ve které byl nadřízenými úřady v rozpočtech školních schválen, jest jistě potom postavení takového kuratoria velmi málo záviděníhodné. Strhává se školám nepředvídaně, a tu prosím, slavná sněmovno, v jakém světle ocitne se pak kuratorium školy, když nemá ani na výplatu honorářů výpomocným učitelům, ani na výplatu jiných účtů za věci objednané.

Počítá-li na př. škola - řekněme letní hospodyňská škola - se státní subvencí v obnosu Kč 3000 a dostane-li o 20% méně, t. j. pouze 2400, jež se jí vyplácejí pozadu ve dvou půlletních lhůtách, nezbude potom ředitelství a kuratoriu takové školy nic jiného, než udržeti finanční chod ústavu vyprošováním si darů, čímž ani kuratoriu, ani učitelskému sboru na důstojnosti a soustředěnosti k vlastní výchovné práci jistě nepřibude.

V položce: "Šíření hospodářských a vzdělávacích prostředků", vidíme, že se rok od roku snižuje k velké škodě duchovní i hmotné kultury venkovského lidu.

Jeví-li se o lidovýchovnou činnost na všech stranách opravdový zájem, nutno věnovati zvýšenou péči lidovýchově na venkově, aby život občanstvu zde bydlícímu byl v těžké práci alespoň částečně zpříjemněn, jinak mohli bychom se vbrzku dočkati toho, že náš venkov zůstal by v krátké době bez zemědělské čeledi, zatím co v městech vzrůstá do nekonečna kritická nezaměstnanost.

V poslední době se velmi mnoho mluví o naléhavé potřebě studia otázek sociologických. V tomto směru musí býti všemi povolanými kruhy započata žádoucí činnost i na našem venkově, který jest ještě pro mnohého našeho zákonodárce a státního úředníka pevninou nepoznanou. Náš venkov bývá často posuzován s hlediska přírodních krás a zdravého čistého vzduchu. Zajede-li si někdo na něj na letní byt odpočinout, vidí jen to příjemné a nechce otevříti svoje smysly také k těm trudným věcem na venkově, a ty projevuji se tím, že náš venkovský člověk a zvláště náš horský venkovský člověk od rána do noci těžce pracuje, při tom velmi často se špatně stravuje a k tomu mizerně bydlí. A uvádím-li tyto okolnosti, nemám na zřeteli jenom našeho drobného venkovského člověka, nýbrž vedle něho tane mi na mysli hodně veliký horský sedlák, jehož život a zvláště život jeho ženy nedá se přirovnati ani k velmi křiklavým zjevům sociálním v městech. Proto se dovolávám toho, aby po této sociologické stránce byl život venkovského člověka studován, ale studován bez předpojetí a s upřímnou snahou zjednati v tomto směru nápravu.

Dobře vedené spolky a organisace, jichž činnost směřuje k zvýšení životní, hlavně však duchovní úrovně venkovského lidu, musí býti státem více podporovány, neboť tyto jeho příspěvky dojdou bohatého zúročení ve zvýšení duchovní i hmotné kultury celostátní.

Tím přecházím k další rozpočtové položce "Kočovné vyučování a specielní kursy." Kursů venkov potřebuje a mnoho kursů, zvláště v měsících zimních, kdy se činnost zemědělců omezuje na práce pouze v hospodářství samém a kdy může sobě, dětem i čeledi popřáti času k jich návštěvě. Z této položky měly by se podporovati všechny osvětové útvary, které začasté nemají ani nejjednodušších prostředků, na př. skioptikon k názornému předvedení a objasnění výkladu.

Zvláště zemědělská mládež, která svým životním povoláním je duševně nejméně rozptylována, má z krátkodobých odborných kursů, týkajících se produkce rostlinné, živočišné, spravovědy a účetnictví, služby fytopatologické, z kursů hospodyňských, mlékařských, hygienických a jiných, zvláště velký prospěch a přináší si do nich vesměs opravdový zájem.

Chci říci dále několik slov o doplnění sítě škol zemědělských, o nichž všeobecně mluvil jsem v úvodu. Nižší zemědělská škola, aspoň odborná (zimní hospodářská škola) měla by býti v každém okrese. Toho času však je nejnaléhavější zřizovati jednoroční hospodyňské školy. Byla jich po převratu zřízena celá řada, mezi nejmladší patří zemská hospodyňská škola v Klatovech. Ale počet chovanek do nich se hlásících ukazuje, že těchto škol pořád ještě není dost a že je to na škodu nejen zemědělství a venkovu, nýbrž i celému státu.

Pro své přečetné úkoly musí býti venkovská žena jako choť, hospodyně i jako matka náležitě připravena, má-li býti schopna zdolati všechny veliké úkoly, před které ji život staví.

Musí jí býti dána možnost, aby svého zdraví a svých svěžích sil využitkovala nejenom v silných rukách, ale i ve vzdělaném, oduševnělém mozku.

Praví-li statistika, že na všech zemědělských školách československých je průměrně ročně zapsáno 10.000 žáků a žákyň, neodpovídá to ani zdaleka počtu zemědělského obyvatelstva a významu zemědělství pro vlast, národ i stát.

Chci se při této příležitosti zmíniti o jedné, toho času poněkud choulostivé věci, t. j. o vyšších školách hospodářských. U těch, řekl bych, vžívá se prakticky smysl pro porolničení tempem poměrně nejpomalejším. Hlavní příčinu sluší hledati v tom, že všichni příslušníci našeho národa, jistě v důsledku staré rakouské výchovy, ve velkém celku nenaučili se dívati na studium jinak než s hlediska budoucího zaopatření absolventa jakožto úředníka, ať již v kterémkoli směru.

Jisto je, že úkolem vyšších hospodářských škol musí býti po přednosti výchova budoucích středních a větších rolníků. Ale nebude na škodu ani celkové naší veřejné správě státní, když menší procento těchto absolventů bude umístěno ve státních úřadech. A tu se nezdráhám říci, že jsou určité obory veřejné státní správy, pro něž pokládám absolventa vyšší hospodářské školy s hlediska všeobecného i odborného vzdělání za daleko lépe kvalifikovaného nežli absolventa gymnasia nebo reálky. Tvrzení toto opírám o svou učitelskou zkušenost na nejrůznějších typech středních škol, na nichž jsem byl jako profesor zaměstnán.

Naši absolventi měli by býti daleko více přijímáni k berním správám a úřadům, poněvadž nikdo mne nepřesvědčí, že pro styk s obyvatelstvem zemědělským je absolvent zemědělské školy méně kvalifikován než absolvent gymnasia a reálky, který jakživ na venkově nežil, zemědělské prvovýrobě nerozumí, nemá patřičného názoru na celou spleť různých pochodů a složek zemědělské výroby a přece má právo jako úředník o ní rozhodovati. Z toho důvodu měl by býti umožněn přístup absolventům zemědělských škol do oboru ministerstva veř. prací, do úřadů obstarávajících kontrolu nad potravinami a všude tam, kde jsou vozové parky, potravinářské zásoby, chovy koní, jako u velkých poštovních úřadů atd.

Že jednání v posuzování absolventů těchto odborných škol nebývá vždycky správné, svědčí ta okolnost, že nejenom absolventi vyšších hospodářských škol, nýbrž zvláště také absolventi vyšších lesnických škol bývají vylučováni z možnosti státi se důstojníky u vojenských technických těles, na příklad u dělostřelectva, a těžko podařilo by se někomu dokázati, že v oboru matematiky, geometrie, trigonometrie a ostatních podobných předmětů, nutných jakožto průpravy k uvedené vojenské službě má normální absolvent vyšší lesnické školy méně vzdělání nežli na př. absolvent reálky. Tím, co jsem řekl, chtěl jsem prokázati, že odborné vzdělání musí býti v republice více hodnoceno nežli dosud, neboť máme u nás pravou spoustu všeobecně vzdělaného dorostu, ale méně odborníků.

Kapitolou pro sebe je způsob, jakým jsou hodnoceni absolventi vyšších hospodářských škol při přechodu na vysokou školu zemědělskou. Vyšší zemědělské školy s moderními potřebami, duchu doby odpovídajícími osnovami učebnými a specialisovanými, teoreticky i prakticky připravenými profesory jsou s to, aby poskytly svým žákům oné míry všeobecných i odborných vědomostí, aby absolventi, kteří touží po akademickém vzdělání, mohli býti přijímáni za řádné posluchače bez všech doplňovacích zkoušek na příslušné školy vysoké, a to: abiturienti vyšších hospodářských škol na vysoké školy zemědělské a na vysokou školu zvěrolékařskou, neboť není nejmenší pochyby o tom, že pro obě tyto vysoké školy, zvláště pro zvěrolékařskou jsou nejméně aspoň tak připraveni, jako abiturenti gymnasií nebo reálek.

Z absolventů vyšších škol zemědělských, kteří by se věnovali po absolvování vysoké školy učitelství na zemědělských školách, byl by jistě výborný dorost učitelský, zvláště pro nižší zemědělské školy. A ještě v jednom směru mohl by se absolvent vyšší zemědělské školy velmi dobře uplatniti, t. j. na zamýšlené pedagogické akademii pro vzdělání učitelstva škol národních. Z nich, synů venkova, znajících a zvyklých všem jeho strastem i slastem, byli by jistě výborní učitelé, zvláště v našich horských oblastech, kde by zůstávali vedeni jsouce láskou k půdě bez úmyslu utéci při nejbližší příležitosti do města a při tom - což zvláště zdůrazňuji - byli by schopni velmi mnoho pracovati mimo školu a zdvíhati tak i odborně celkovou úroveň venkovského lidu.

Chci se zmíniti dále o mimoškolské činnosti zemědělského učitelstva. Zemědělský učitel, který by se domníval, že odučením povinného počtu hodin vykonal zcela svou povinnost, nezaujímal by správného stanoviska, zvláště máme-li na mysli učitelstvo škol nižších, které nevyučuje po celý rok. Řekl bych, že každá zemědělská škola bude takovou a bude míti více nebo méně žactva podle toho, na kolik se učitelské sbory o to přičinily. Nebyla by zemědělství naprosto ničeho platná škola postavená jako palác a vybavená nejkrásnějšími prostředky teoretickými i praktickými, kdyby jí učitelský sbor nezískal v nejširších vrstvách zemědělského lidu to pravé jméno, které míti má, to jest útočiště pro zemědělce ve všem, co on ve svém povolání potřebuje, když sám si neví rady.

Pan dr inž. Vlad. Štein, prof. českého vysokého učení technického v Praze, pojednává ve svém spise "Italské zemědělské stolice" o konsulentské službě, kterou koná tato instituce v Italii tamnímu praktickému zemědělství. Sousední Německo má k tomu účelu t. zv. kočovné učitele, kteří v praxi zemědělské musí býti zemědělci rádci v tom nebo onom směru zemědělské produkce.

U nás máme sice také podobnou, třebaže jinak organisovanou konsulentskou službu, uvedenou svého času v život naší Zemědělskou radou, ale počet těchto konsulentů je příliš malý a oblasti jejich působnosti příliš veliké, než aby mohli při nejlepší vůli splniti úkol, který jim byl dán. A tu musí nutně přiskočiti ku pomoci zemědělský profesor nebo učitel. Mimoškolská činnost zemědělského učitelstva musí se projevovati v přednáškách, v dozoru nad pokusy, v podporování výstavnictví, v literárních pojednáních, vedení odborových organisací a spolků ve službě pozorovatelské, zpravodajské, statistické a všeobecně poradní.

Chtěl bych v tomto oddílu své řeči reagovati na vývody p. místopředsedy posl. sněmovny Slavíčka v rozpočtovém výboru. Podle "Českého Slova" z 11. listopadu t. r. řekl p. posl. Slavíček, že ve školství zemědělském používá se učitelských sil k agitaci a určitému sugestivnímu nátlaku pro republikánskou stranu. Chci p. posl. Slavíčkovi říci, že se poněkud mýlí. Jak si představujeme mimoškolskou činnost zemědělského učitelstva, nastínil jsem právě způsobem jistě hodně podrobným. Pakliže se jeví důsledek této odborové práce v tom, že z člověka odborně uvědomovaného a vzdělávaného stává se dříve nebo později příslušník politických agrárních stran, je to důkazem a potvrzením našeho politického vyznání, že nelze odděliti agrarismu politického od agrarismu hospodářského, že čím uvědomělejší, vzdělanější a sečtělejší bude náš zemědělský člověk, tím dříve že spojí se veškerý zemědělský lid v jednu mohutnou organisaci všeho zemědělského lidu stejně dobře odborově, jako politicky pracující. (Souhlas.)

Několik slov chtěl bych dále říci o zemědělském výzkumnictví.

Před převratem se otázkou výzkumnictví ponejvíce zabývali zemědělští učitelé na školních statcích, při čemž nesmíme si zatajovati, že při pokusnictví velmi těžko můžeme mluviti o výnosnosti, a tak se stávalo, že pokusy konané hlavně ve výrobě rostlinné na parcelách školního statku, zvláště dělo-li se to ve větších rozměrech, byly příčinou pasivity hospodářství školního statku. Cesta tato rozhodně nebyla správná a proto bylo správným, když po převratu stavělo se zemědělské výzkumnictví na svoje vlastní nohy. A tak máme dnes v republice 9 výzkumných ústavů, 10 výzkumných stanic s pokusným statkem, 21 výzkumných stanic při školách hospodářských a dále specielní objekty, jako jsou ovocné a révové školy a pod.

Mám zde především přáni, a to adresuji p. ministrovi zemědělství, aby výzkumná služba na těchto stanicích byla provedena do důsledků, tak, aby nebylo možno, aby na stanici, nacházející se v kraji s tak vyspělým dobytkářstvím, jako na př. Klatovy, nebylo v dosud uvedeno v život odděleni pro výrobu živočišnou. Pokud se administrativy týče, bylo by třeba v zájmu stanic i zemědělství samého upraviti služební poměr jednotlivých profesorů, vedoucích příslušné odbory stanice tak, aby v nich neviděli jenom vedlejší zaměstnání, od kterého je možno kdykoliv odejíti. Po této stránce prosím ministerstvo zemědělství, aby věnovalo pozornost těmto mým námětům, a jsem přesvědčen, že by mohly sloužiti za podklad eventuelní reorganisaci našeho výzkumnictví při školách zemědělských.

Na konec chtěl bych se stručně zmíniti o některých naléhavých potřebách svého volebního kraje. Kol. Hintermüller dovolával se ve všeobecné rozpočtové debatě pozornosti vládních kruhů k jihočeským okresům. Jsem jako on a jako ti všichni, kteří se stali apoštoly práce v Jihočeském národohospodářském sboru, na nějž by také nemělo býti v rozpočtu zapomenuto, také synem malé vesničky tohoto českého jihu a byl bych šťasten, kdybych ten dobrý, ale přírodou často tak macešsky odbytý lid viděl nejenom v jednotlivostech, ale i v celku hospodářsky i kulturně výš.

Zabýváme-li se však tímto národohospodářským problémem, vidíme, že jest netoliko domovem v tak zvaných jižních okresech českých, ale že s týmiž bolestmi setkáváme se stejně v okresech podkrkonošských, jako na Českomoravské vysočině a dále v Pošumaví, kde příroda naše skýtá velmi často pravou pastvu pro oči umělcovy, ale málo, příliš málo chleba tamnímu obyvateli. Vezmeme-li do ruky poutavou knihu velkého šumavského spisovatele Klostermanna a čteme-li v ní o Chuchlácích, vidíme, že nepotřebujeme jít ani hluboko do šumavských hvozdů, abychom se potkali s lidmi, kteří jako troglodyti vedou přímo na samém okrese klatovském těžký zápas o nuznou skývu chleba, a přijde-li takový rok, jako letošní, zbudou obyvatelstvu těchto horských krajů jenom oči pro pláč a myšlenka, že úkolem jejich jest pustiti se s touto macešskou přírodou v nový životní boj. A chceme-li tento problém jihočeských - anebo jak druzí říkají horských - okresů rozřešiti, musíme především volati ku pomoci československou vládu a připomenouti ji, že má povinnost na chudých, ale poctivých příslušnících tohoto státu odčiniti křivdy, které spáchalo staré Rakousko soustavným bagatelisováním těchto krajů. Venkov i města volají stejně po pomoci. Velké, ladem ležící plochy možno rekultivovat, studená a mokrá horská políčka je možno zlepšiti meliorací, dravé toky horských bystřin je možno zkrotit regulací a zdvihnouti tak celou hospodářskou úroveň těchto krajů. Při podnicích těchto dojde svého zaměstnání dělník, zlepšením bonity půdy zvýší se výnos a poplatnost rolnictva a jeho hospodářské prostředky pomohou zlepšiti i postavení živnostníkovo ať na venkově nebo v sousedním městě, zdvihne se blahobyt a v tím spokojenost a láska k tomuto státu.

Pošumavský lid téměř všech okresů od Nýrska až k Plzni sešel se 7. listopadu t. r. na manifestační schůzi konané v Klatovech a tam domáhal se za přítomnosti zástupců země i státu regulace horské dravé říčky Úhlavy. Škody spáchané touto řekou jenom na úseku Nýrsko-Švihov odhadnuty jsou v posledních 5 letech na 24 mil. Kč. Po předběžném šetření bylo zjištěno, že skoro 40 vesnic a 4 města mají zájem na regulaci tohoto toku, přes 86% zájmové plochy je přihlášeno k melioraci a zájemníci jsou ochotni nésti část břemene, které při tomto podniku na ně připadne. Je tedy viděti, že je zde to hlavní, totiž porozumění těch, o jichž zájmy běží. Důkaz toho podávají nám v ohledu melioračním i některé obce pošumavské, v nichž sotva s jedním projektem se začalo, již tvoří se nové družstvo.

Uvádím tyto věci proto, abych dokumentoval, že všechny okresy plzeňské župy mají řadu nevyřešených požadavků a tužeb a čekají na jejich splnění. Prosím vládu, aby krajům těmto věnovala svoji pozornost, tím spíše, že ve směrech naznačených bylo dosud vládními orgány v těchto krajích vykonáno velmi málo.

Vím, že to všechno, nač jsem si zde stěžoval, není možno vykonati najednou, vím však také, že při dobré vůli v nedostatcích, jež jsem uvedl, náprava je možná. Mám sám osobně i jménem své strany přesvědčení a víru, že v těchto požadavcích vyjde nám tato vláda v budoucnosti vstříc, a poněvadž státní rozpočet pokládáme za jednu z věcí, kterou každý v pravdě státotvorný činitel svému státu musí dáti, prohlašuji, že budeme pro rozpočet hlasovati. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přerušuji rozpravu, jakož i projednávání pořadu a přistoupím k ukončení schůze.

Dříve ještě učiním některá presidiální sdělení.

Došla oznámení o změnách ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" vyslal do výboru ústavněprávního posl. Hackenberga za posl. dr Czecha.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické posl. dr Meissnera za posl. Svobodu, klub poslanců "Deutsche nat. soz. Arbeiterpartei" posl. Krebse za posl. Patzela.

Místopředseda inž. Dostálek: Došla naléhavá interpelace. Žádám za přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Naléhavá interpelace posl. Zeminové, dr Patejdla, Mikuláše a spol. ministrům financí, zásobování, spravedlnosti a železnic ve věci chystaného nového zdražování cukru kartelem cukrovarnickým.

Místopředseda inž. Dostálek: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotazy:

posl. Krebse ministru pro věci zahraniční o nárocích na náhradu bývalého akcesisty Edmunda Petra, nyní v Horní Vsi u Chomutova (č. D 571-II),

posl. Vološina a druhů ministru vnitra o nepořádném úřadování u veřejného notářského úřadu v Užhorodě (č. D 525-II),

posl. Al. Petra a druhů ministru železnic o úpravě nádraží a stavbě domu pro železniční zaměstnance v Roudnici n./L. (č. D 526-II).

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala zítra v sobotu dne 27. listopadu 1926 v 9 od. dopol. s

pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 54. schůze.

Došly mne podle §u 40, odst. 1 a podle §u 10, odst. 3 jedn. řádu posl. sněmovny námitky posl. Bolena a soudr. proti usnesení předsednictva posl. sněmovny, aby příští schůze posl. sněmovny konána byla dne 27. t. m., t. j. zítra, a návrh, aby příští schůze posl. sněmovny konala se až 1. prosince 1926 o 9. hod. ranní s pořadem:

Nevyřízené odstavce 54. schůze posl. sněmovny.

Sděluji, že pro nedostatečnou presenci o tomto návrhu nemohu dáti hlasovati, a sděluji znova, že se předsednictvo usneslo ve smyslu §u 40 a §u 9 jedn. řádu, aby se příští schůze konala zítra, t. j. 27. listopadu 1926 v 9 hod. dopol. s pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 54. schůze. (Posl. Bolen: Činíme námitky ve smyslu § 10, odst. 3 jedn. řádu a navrhujeme, aby příští schůze byla v úterý.)

Proti mé enunciaci není jinak námitek. (Odpor a výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

Hned sdělím, co ustanovuje jednací řád.

Byl předložen návrh, aby nebyla schůze konána podle usnesení předsednictva zítra, nýbrž až 1. prosince. O návrhu samotném musela by sněmovna rozhodnouti ve smyslu §u 40 a §u 10, odst. 3 jedn. řádu bez rozpravy prostým hlasováním. K tomuto hlasování bylo by však potřebí přítomnosti jedné třetiny poslanců. Této třetiny zde není, proto podle §u 58, odst. 4 jedn. řádu končím schůzi s podotknutím, že příští schůze bude se konati v čas a s pořadem, který stanovilo předsednictvo ve smyslu §u 40 a §u 9, lit. d) jedn. řádu a který jsem právě sdělil. (Odpor a výkřiky komunistických poslanců.)

(Schůze skončena v 10 hod. 45 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP