Čtvrtek 25. listopadu 1926

Proti takovému surovému postupu musí se lid právem vzbouřiti a roztrpčiti, vidí-li, jak se miliony ročně vyhazují na krajně zbytečné české školy menšinové v německém jazykovém území, často pouze pro 5 až 6 českých dětí. Pro nás již dávno není tajemstvím, že tyto školy nemají sloužiti kulturním požadavkům, nýbrž že mají býti buňkami pro počeštění té krajiny. Pan ministr dr Hodža odmítl s hnusem všecky snahy odnárodňovací ve školní politice, prohlásil při tom činěný nátlak z právního stanoviska za trestný, z morálního stanoviska za zamítnutí hodný. Menšinové školy budou v budoucnosti zřizovány jen tam, kde jsou nutné, prohlásil velmi důrazně. Proti tomu musí býti konstatováno, že se četné menšinové školy při nepatrném počtu českých dětí v těchto obcích drží jen tím a mohou vykazovati dostatečný a nutný počet dětí, protože vábí německé děti, přijímají je anebo je dokonce násilně nutí k návštěvě. Ve škol. roce 1925/26 bylo 7.795 německých školních dětí, které navštěvovaly české školy obecné a občanské. Tím by se dalo naplniti 130 německých školních tříd. Pan ministr, jak se zdá, také neví, že mnozí němečtí státní úředníci a státní zaměstnanci, němečtí železničáři a němečtí důstojníci jsou úředně nuceni, aby své děti posílali do českých škol, nechtějí-li přijíti o svůj beztoho skrovný a dosti trpký chléb, že se kupují duše bohatými dárky a vyhlídkami na místa ve státní službě a že se konečně i násilím, cestou t. zv. reklamací, německé děti berou z německých škol a nutí se do škol českých. Myslí-li to pan ministr skutečně vážně s odstraněním tohoto, do nebe volajícího bezpráví, nechť si laskavě dá ihned předložiti v ministerstvu spisy toho se týkající. Dějiny utrpení, jež nemají sobě rovna, se budou před ním rozvíjeti, jak se ještě neodehrály u žádného kulturního národa. Nikdy se to ve starém Rakousku nestalo, že děti proti vůli svých rodičů byly nuceny navštěvovati cizonárodní školy, nikdy se nestalo, že bylo soukromé vyučování ztěžováno nebo dokonce znemožňováno.

Že českým úřadům šlo jen o to, aby stlačily německou úroveň vzdělání, zatím co se předstírají důvody úspornosti, ukázalo jasně chování k oněm obcím a okresům, které rozhodly, že povedou zrušené třídy na vlastní útraty, tedy ze soukromých prostředků. Povolení k tomu potřebné bylo ve všech případech odepřeno. I Nejvyšší správní soud kryl svou rozhodovací praksí tento jednostranně šovinistický postup českých dozorčích úřadů. Postup proti německému kulturnímu svazu, vleklé vyřizování, po případě nevyřizování jeho žádostí a zřízení německých soukromých škol dokazuje totéž.

Žádosti kulturního svazu (obrácen k min. dr Hodžovi), pane ministře, z r. 1922 o zřízení německých soukromých škol v obcích Jaronín, Trnávka a Želívsko, z r. 1923 pro Kaproun, Nedař, Hrutkov a Poštornou, 1924 pro Horu Filipovu dodnes nejsou vyřízeny, nemluvě ani o žádostech podaných r. 1925 ohledně obcí Sudkov, Náhlov, Dolní Chrašťany, Trutmaně, Hřibojedy, Kaplice, Roudníky, Dřevohryzy, Úborsko, Kunžvald, Miličovice, Hutě Stříbrné a Řeřichy. Není tedy celkem dosud vyřízeno 21 žádostí kulturního svazu, mezi nimiž některé již po léta. Při tom předpisuje definitivní řád školní a vyučovací vzhledem k důležitosti věci zrychlený postup při vyřizování takovýchto žádostí. Prováděcí nařízení české zemské školní rady k § 187 def. řádu školního a vyučovacího předpisuje přesně lhůty platné pro vyřizování takovýchto žádostí. To všechno pro české školní šovinisty neplatí. Nejnicotnější záminky a zdánlivé důvody byly přitaženy, aby se činily vždy nové obtíže, jen aby se žádané německé učiliště nemohlo zříditi. Jen národní šovinismus a záštiplná zlomyslnost zamezuje, aby si německý národ sám vlastni obětavostí a na své útraty udržel své školství v nezkráceném objemu. Německý kulturní svaz dnes vydržuje 22 škol s 34 třídami a 87 mateřských škol s 94 odděleními. Mimo to uděluje soukromé vyučování v 18 místech 20 učiteli. To všechno jsou úkoly, které vlastně patří státu, a to tím spíše, že týž stát na rok 1927 opět podle státního rozpočtu vydá 64 miliony na české školy menšinové. Při tom podle článku 9. smlouvy mezi velmocemi spojenými i sdruženými a Československem ze dne 10. září 1919, tak zv. smlouvy o ochraně menšin, je Československo zavázáno dáti menšinám národním, náboženským a jazykovým přiměřený podíl na užívání a použití částek určených podle státního rozpočtu pro výchovu, náboženské a humanitní úkoly.

Toho ovšem celá ta léta nebylo dbáno, a při tom si nikdo nedělal předhůzky svědomí. Přiměřený díl znamená přece logicky podle smyslu slova podíl, který odpovídá menšině podle percentuálního složení obyvatelstva a se zřetelem na poplatnost a hospodářskou sílu. Vedlo by příliš daleko, kdyby se zde dnes mělo zkoumati, o kolik milionů jsme byli ročně jenom v školním rozpočtu státem ošizeni, po případě oč naše školství bylo hůře dotováno. Vezmeme-li pouze školní rozpočet pro rok 1927, činí přibližně vypočtený německý podíl okrouhle 102 miliony Kč při celkové částce 667,222.962 Kč, t. j. 151/2% proti průměrnému počtu obyvatelstva 23,4%, jeví se tedy zkrácení o skoro 8%. V některých kapitolách rovná se německý podíl nule (Výkřiky), na příklad v ústřední správě s 12,777.176 Kč, při stycích školních a kulturních s cizinou s 5,130.000 Kč, při jiných kapitolách velmi nepatrný. Z 7,420.000 Kč zařazených pro péči o studentstvo obdrží Němci sotva 1 milion, z 6,680.000 na ochranu památek činí německý podíl asi 500.000 Kč, z 16,240.786 Kč pro umění asi 750.000 Kč, při národní osvětě s 4,090.000 korunami přibližně 90.000 korun. Zvláště nápadná je újma německého školství v investičním rozpočtu. Investiční náklad na školství činí pro historické země a Slovensko 97,782.133 korun, a to pro účely vysokoškolské v Čechách 20,535.422 korun, z toho pro německé účely 1,227.170 korun, na Moravě 11,806.673 korun, z toho pro německé účely 476.673 korun, na Slovensku 3,475.000 korun, z toho pro německé účely nic. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Na odborné školy v Čechách 2,250.000 korun, z toho pro německé účely 400.000 korun, na Moravě 3,850.000 korun, z toho pro německé účely 700.000 korun, na Slovensku 1,300.000 korun, z toho pro německé účely nic. Na střední školy v Čechách 27,232.271 korun, z toho pro německé účely 24.278 korun, na Moravě 4,300.109 korun, z toho na německé účely nic, na Slovensku 1,540.000 korun, z toho pro německé účely nic. Pro menšinové školství celková částka 36,000.000 korun, z toho pro německé účely nic. Celkem tedy 97,782.133 korun, z toho německý podíl 2,828.121, to nejsou ani celá 3%, tedy zkrácení o více než 20% včetně Slovenska, v historických zemích samých přes 30%. (Výkřiky.) Kdybychom spočítali částky, o které bylo zkracováno naše školství po celých 8 let, dostali bychom se zajisté daleko přes 1 miliardu. To jest však jenom skutečné zkrácení v oboru školství, kdyby se k tomu vzaly ještě ostatní četné obory státní správy, dostali bychom se k číslům závratné výše. Co toto zkrácení znamená pro celé německé národní hospodářství, nemůže se v této souvislosti dnes vyložiti. Tak vážně to berou Čechové s odpřísáhnutými závazky a ustanovenými zákony!

Ale všechno se má teď změniti a zlepšiti, neboť podle dr Hodži prý stojíme před řešením otázky samosprávy škol. Tato samospráva je prý naléhavá a proto bude provedena před aktivováním žup, a to 1. červencem 1927. Samospráva prý bude provedena reformou částečně v okresích, částečně v zemích. O jednotlivostech prý se ještě nedá mluviti, protože se o věci ještě jedná, ale již dnes se může prohlásiti, že všechny vrstvy obyvatelstva bez rozdílu národnosti obdrží samosprávu škol. Zákonem se má zatím provésti sjednocení škol.

K tomuto prohlášení pana min. školství třeba především říci, že je krajně opatrné a zdrženlivé a že mi není pochopitelné, jak němečtí národovci z toho mohli vyčísti, že se tím oznamuje sudetským Němcům kulturní samospráva. Přílišné nadšení německých novin, které tuto událost oznamovaly velkými písmeny a tím oklamaly německou veřejnost, jako již tak často, je zcela nepochopitelné. Bylo by bývalo lépe po tolika smutných zkušenostech především seznati návrh této zamýšlené školní správy a pak teprve pěti pochvalné hymny na počínající polepšení na české straně a na úspěchy německé vládní politiky a sebeobětavou věrnost k státu. Podal jsem před tím krátký přehled stavu školského zákonodárství ve starém Rakousku, abych vám ukázal, že jsme tehdy stáli národní správě školní mnohem blíže než dnes, že by tedy bylo Československo mělo především budovati dále na moderních a demokratických zásadách rakouského školského zákonodárství, po př. by musilo dáti průchod volnému vývinu. Pan ministr dr Hodža slíbil školskou samosprávu v rámci okresů a zatím zemských výborů, později v souhlasu se zákonem o župách. To všechno jsme již měli a znamená tento slib jenom znovuzřízení starého stavu, napravení, ale žádný další vývin. Zákon ze dne 9. dubna 1920, nař. ze dne 6. listopadu 1920, č. 605 Sb. z. a n. dávají ovšem podle výkladu možnost utvoření národních místních školních rad. Župní zákon netvoří však žup podle národního usídlení, nýbrž spojuje namnoze zcela smíšené okresy v župy a ustanovuje pro správu škol župní školní rady s nepatrnou působností. Jelikož většina žup bude národně smíšená, většinou české - jedině dvě župy s německou většinou, Karlovy Vary a Česká Lípa, mají býti odstraněny a má se provésti k tomu nutné přidělení českých okresů - bude tedy německé školství také v župách pod českým dozorem a správou a vydáno blahovůli příslušníků cizího národa, ledaže by se župní zákon ze základu změnil a provedlo úplné a dokonalé rozdělení podle národnosti. Při této příležitosti by se musil také podstatně rozšířiti obor působnosti župních školních rad. České zákonodárství miluje ve všem strohý centralismus, ačkoli dříve v Rakousku byli Čechové vyslovenými federalisty. Tak byly zákonem ze dne 9. dubna 1920 všechny záležitosti týkající se školství vysokého, středního a odborného a které dosud náležely do oboru působnosti zemských školních rad, těmto odňaty a přičleněny ministerstvu školství a národní osvěty, tak jako ministerstvo si osvojilo také právo rozhodovati o otázkách školství obecného a občanského, jakož i v záležitostech škol mateřských. Menšinové školství bylo také přímo podřízeno ministerstvu školství. Tato centralisace nemá však podle Hodži býti odstraněna, nýbrž naopak ještě dále provedena tím, že i školství pokračovací má býti zestátněno.

Nedá se tedy zatím ještě vůbec odhadnouti, v čem má záležeti ohlášená samospráva školy a zamýšlí se pravděpodobně pouze změna a zlepšení v tom směru, že obecné a občanské školy budou všeobecně podřízeny zase místním školním radám, kteréžto sbory sestávají z příslušníků vlastního národa a volí se na základě volby poměrné, a že budou i okresní a zemské výbory tvořeny, po př. voleny podle týchž hledisek. Jasnější představa podle krajně opatrných slov pana ministra není ještě možná. Doufáme, že ve své nedůvěře budeme jednou příjemně překvapeni skutečností, a ne, jako dosud již často, nepříjemně. Ostatně při poradách a vypracování tak důležitého zákona měli by býti slyšeni zástupci jednotlivých národů tohoto státu a vzaty na vědomí jejich názory a přání, kdyby se chtělo skutečně demokraticky postupovati a utvořiti něco dobrého a potřebného pro budoucnost. Zásady skutečné národní samosprávy, národní autonomie školní naznačil jsem ve své řeči k rozpočtu dne 23. listopadu 1921 a podal tehdy příslušný návrh, jenž stanovil tyto zásady, které platí i dnes ještě: 1. Stát uznává každý národ za nositele a správce celého školství. 2. Pro správu celého národního školství utvoří se, po př. zvolí národní říšské rady školní ze zástupců příslušného národa. 3. Těmto říšským radám školním náleží péče o veškeré školství všeho druhu, školy menšinové v to počítaje, rozhodují samy o zřízení, správě a zrušení škol, provádějí nutná obsazování a jmenování učitelů, úředníků a školních inspektorů. 4. Každý národ hradí sám svůj školní náklad, proto se mu dává daňová výsost, aby se postaral o nutný náklad. Říšské školní rady jsou tedy oprávněny, aby předepisovaly příslušným příslušníkům národa školní příspěvky a od nich je vybíraly. 5. Školní dozor státu se omezuje toliko na dodržování povinností, jež mají národní školní orgány. 6. Pro příslušnost k národu státem uznanému jest rozhodné pouze prohlášení svobodně a nezávisle podané.

Kdyby Čechové přijali tyto zásady a kdyby ministerstvo vybudovalo samosprávu škol podle německých hledisek, byla by škola jednou provždy vymaněna z národního boje. Více než pouhé ujištění pana ministra by nás tento čin přesvědčil o tom, že nám nechcete bráti naše děti, že je nechcete odnárodňovati. Tak nevidíme však v prohlášení pana ministra nic jiného než vědomé klamání milého dobrého německého Michla, jenž se ještě vždycky dal klamati v přirozené lehkověrnosti a lehkověrné hlouposti krásnými sliby a směnkami s dlouhou splatností. Chybí nám víra tím více, že i doba česko-německé vládní většiny ještě nepřinesla odstranění českého školního šovinismu. Jelikož pan ministr prohlašuje, že se nebudou více zrušovati školy - za školního roku 1925/26 jsme ztratili opět 49 škol s 911 třídami - pokračuje se zatím klidně ve zrušování škol, protože celá moc na základě zákona ze dne 3. dubna 1919, č. 189 Sb. z. a n., leží v ruce jediného úředníka, předsedy zemské školní rady, po př. je vykonávána šovinistickým presidiálním úředníkem. (Výkřiky.) Pan min. rada dr Beran v Brně se na každý způsob ještě nestaral o slova pana ministra, sic by se nebylo mohlo státi, že opět bylo zrušeno několik tříd ve školním okrese novojičínském, v Moravské Ostravě, v Životicích u N. Jičína a j., ačkoli v letošním školním roce je tu více dětí než lom. Tak i ve školním okrese Č. Lípa byly zrušeny 4 třídy, v Něm. Jablonném 5 tříd, jakož i v mnohých jiných krajích. Vzhledem k stoupajícímu počtu dětí by se bylo dalo očekávati, že nebudou zrušeny třídy, kde spojením s druhou třídou vznikne počet žáků přes 60. Bohužel se i na to nebere ohled. Tak byla zrušena, aby byl uveden jen jeden příklad z mnohých, v Kůzové (okres Jesenice) druhá třída tamní dvoutřídní školy obecné českou zemskou školní radou, protože tato třída má letos jenom 35 dětí a může býti podle ustanovení zákona teď platných býti znovu otevřena teprve tehdy, až bude míti zase 60 žáků. Až do té doby zůstane ovšem škola jednotřídní, i když tato třída bude míti 80 nebo 100 žáků. V trojtřídních obecných školách v Starém Rokytníku, Maršově, Radči a Žďáru byly druhá a třetí třída na příkaz zemské školní rady spojeny, protože tyto dvě třídy náhodou neměly dohromady více než 60 žáků. Takových a podobných případů je mnoho. Ze všech dílů země slyšíme o novém zrušení tříd, zatím co se nutné rozdělení při přeplnění tříd často odepře, byť by scházelo jen jedno dítě na zákonem stanovený počet. Pan ministr Hodža by našel se svými krásnými sliby lepší budoucnosti mnohem více víry u německého národa často obelhaného a klamaného, kdyby nařídil, jelikož je jako nejvyšší přednosta veškerého školství za to odpověden, čeho třeba, aby se konečně upustilo od této nesmyslné prakse při rušení škol, která právem vzbuzuje rozhořčení, a aby činy české školní správy byly přivedeny v souhlas s jeho krásnými slovy. Moje strana se ovšem drží jen činů a již předem má největší nedůvěru ke každému českému zastoupení, tedy také k tomuto dnešnímu, i když toto má dnes dva německé ministry na okrasu ve svých řadách. Jak se ostatně tito dva pánové, ještě k tomu jako vysokoškolští profesorové, z toho všeho chtějí před německým národem odpovídati, co se proti nám spáchalo v oboru školství, a co se ještě stane, musím ponechati jejich svědomí. Víme, že se vstupem německých ministrů do vlády v systému tohoto státu nic, ba pranic nezměnilo a že tento systém v oboru školství spěje k tomu, aby sudetsko-německý národ během vývoje byl učiněn národem nižší kultury, povolným bezkulturním otrokem a, abychom užili slov Spinových, upotřebitelným Čechoslovákem, a aby byl vlastní, vyšší možností vzdělání přitažen a ztráven, ačkoli president tohoto státu jednou vyslovil tato slova: "Je prvním požadavkem lidskosti, nejvyšší normou sociologie, aby každý měl možnost se vzdělávati. Kdo jednotlivci nebo národu překáží ve snaze po vzdělání, dopouští se smrtelného hříchu. Právo vzdělati se má každý člověk zrovna tak jako právo žíti."

Jelikož nám však Čechové právo, abychom jako Němci svobodně a nezávisle žili v tomto státě, z pudu sebezachování dáti nemohou a nedají, nedají nám logicky ani práva, abychom se vzdělávali a pokud možno dobře vyzbrojili dary ducha do boje o svobodu, ale budou stále bažiti po tom, aby na německé možnosti vzdělání podle svých zásad měli vliv, je řídili a vedli podle svého uznání. My však chceme bojovati, až dosáhneme úplné nezávislosti svého školství na každém cizonárodním vlivu, protože to patří k nejvlastnějším a nejsvětějším právům každého národa. Jen ve svobodě a nezávislosti může prospívati německý duch, může býti vychována německá mládež pro boj za svobodu a lidská práva německého národa. Smírné vyrovnání a dorozumění je jenom tam možno, kde každý se poctivě drží práva a kde je také každý ochoten dáti poctivé právo. Jelikož však Československo vzniklo zradou, spočívá na neprávu a udržuje se surovým násilím a porušováním práva, je boj proti němu mravní povinností a nutností až k jeho zničení. Tento neohebný a neustálý boj povede německá strana národní až k dosažení našeho cíle: Svobody. (Potlesk na levici.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Sivák. Dávám mu slovo.

Posl. Sivák: Slávné Národné shromaždenie! Štátny rozpočet my Slováci berieme do rúk každoročne s obavami a odkladáme ho so sklamaním. So sklamaním, lebo Slovensku v štátnom hospodárení našom nevenuje sa od počiatku toľko pozornosti, koľko by si ako významná časť republiky zasluhovalo a koľko by mu podľa daňového zaťaženia percentuálne prináležalo.

Tak je to i s rozpočtom na rok 1927.

Známe sú rozličné definície pojmu štátneho rozpočtu. My definovali by sme rozpočet najpriliehavejšie tak, že je to dielo, pomocou ktorého sa Slovensku systematicky, s roka na rok utŕha, ktorým sa ochromuje krajina táto vo svojom vývoji kultúrnom, sociálnom, hospodárskom, a to so schválením legislativy.

Úlohou mojou chce byť, aby som sa so štátnym rozpočtom zaoberal po stránke kultúrnej. Za bývalého maďarského režímu práve v tomto ohľade zanedbávané bolo Slovensko najviac. Je tedy samozrejmé, že po zdravom pokroku a vyššej vzdelanostnej úrovni na Slovensku je dnes snaženie veľké. Žiaľ, že toto snaženie naráža na odpor štátneho rozpočtu, ktorý na kultúrné potreby Slovenska málo čo pamätá. Je pravda, akési merítko Slovensku patriacej kvóty určiť v tomto smere je ťažko, nepoznáme percentuálné prispievanie Slovenska k štátnym ťarchám, nemôžeme tedy určiť podľa tohoto ani nárok participovania Slovenska na rozpočte. Odkázaní sme tedy len na percentuálné výpočty podľa množstva obyvateľstva jednotlivých zemí, ktoré výpočty sú však tak žalobyplné, že nemožno ich mlčaním obísť.

Na nespravodlivé sostavenie štátneho rozpočtu žaluje slovenské školstvo, vysoké práve tak ako stredné, odborné a národné, žaluje sociálna pečlivosť o študentstvo, žaluje slovenské umenie, ochrana slovenských pamiatok, muzejníctvo ako i rímsko-katolícky kultus. Škoda, že i samy fyzické príčiny vylučujú, aby som mohol na tomto mieste dopodrobna zmieniť sa o všetkých ponosách slovenských tohoto rázu a dokazovať ich oprávnenosť. Uvediem len niektoré nápadnejšie, krikľavejšie a najnaliehavejšie a žiadam, aby krivdy ešte v tomto rozpočte boly odčinené.

Slávna snemovňa! Ako je známo, Slovensko má len jednu vysokú školu: univerzitu Komenského v Bratislave, sriadenú r. 1914 zák. čl. XXXVI z r. 1912. Nová maďarská univerzita bola umiestená len provizórne, čiastočne v starej budove bývalej právnickej akademie, čiastočne po iných verejných budovách kdekade po meste. Tak na pr. filozofickú fakultu umiestili Maďari v rímsko-katolíckej ľudovej škole pri Dóme. Provizórium toto bolo trpené, lebo v najkratšom čase s ohromným nákladom mala sa postaviť univerzita nová, moderná. Na tento cieľ bol kúpený už i pozemok, avšak prevratom sa pomery zmenily a zmenily sa i plány a projekty Maďarov. Pravda, po prevrate bolo by sa dalo očakávať, že Slovensko s univerzitou dostane i nové univerzitné budovy, vyhovujúce požiadavkom pokročilej vedy. Žiaľ, nestalo sa tak. Čo nového sa postavilo pre univerzitu, je budova lekárskej fakulty v Sasinkovej ulici. Ostatné zostalo všetko pri starom, pri nemožnom provizóriu. Že je umiestenie univerzity Komenského absurdné, ukazuje i tá okolnosť, že na príklad jej filozofická fakulta je pod prístreším dievčenského gymnázia v ulici Dunajskej a dekanát tejto fakulty v kláštore Františkánskom. A jednako na stavebné ciele univerzity v Bratislave preliminuje štátny rozpočet len 3,475.000 Kč, kdežto na vysoké školy v zemiach historických, dáva sa súhrnom 32,242.095 Kč, z toho pripadá na Čechy 20,435.422 Kč, na Moravu 11,806.673 Kč. Ak sa na univerzitu v Bratislave takýmto, tempom bude investovať, Slovensko nebude mať ani za 100 rokov vhodných univerzitných budov.

Pre bagatelizovanie slovenskej univerzity padly ostré výčitky už i v rozpočtovom výbore. Pán minister školstva a nár. osvety biedy tieto uznal a vo svojom expozé vyjadril sa, že školské pomery v Bratislave sú z pedagogického stanoviska naprosto nemožné. Ja však sa i pri tom všetkom obávam, že tieto pedagogické nemožnosti zostanú i naďalej v sídelnom meste Slovenska.

Priznám sa, slávna snemovňa, že o univerzite v Bratislave nemalo by sa ani hovoriť ako o univerzite slovenskej. Je to univerzita česká celým svojím duchom. Na univerzite prednáša sa česky, úraduje sa česky, vyhlášky svoje vydáva univerzita v reči českej, ba ešte i zkúšobné vysvedčenia sú českého znenia. Univerzita v tomto ohľade nevšíma si vôbec ani nedávno vyšlého rečového nariadenia vlády. Ako je známo, univerzita v Bratislave má tri fakulty: právnickú, lekársku a filozofickú, na ktorých podľa výkazu rozpočtu účinkuje 47 riadnych a 12 mimoriadnych profesorov, medzi nimi však sú len dvaja Slováci, ale i z týchto účinkuje len jeden. Môžeme zistiť, že vláde naprosto nezáleží, aby bratislavská univerzita mala profesorov Slovákov. Naopak. Keby jej bolo záležalo, bola by sa postarala o profesorský sbor slovenský takým spôsobom, že hneď v prvých rokoch boli by sa vybrali učení ľudia Slováci, poslali do cudziny na ďalšie štúdia, a ako takým dala by sa im bola možnosť stať sa univerzitnými profesory. Pravda, takéto opatrenie od dnešného režimu márne by sme čakali, dnešný systém je na tom, aby i na elementárkach bolo čím menej učiteľov Slovákov, tým menej teda na univerzite. Keď som sa však rozhovoril o veciach bratislavskej univerzity, nemôžem to učiniť bez toho, aby som nevzpomenul i našu slovanskú univerzitnú mládež, poťažne jej sociálné položenie. Nehovorím o veci tejto s tohoto miesta po prvý raz. Už lanského roku urgoval som postaviť internát pre vysokoškolskú mládež, žiaľbohu, volanie moje odznelo na prázdno, ačkoľvek sociálne pomery slovenskej univerzitnej mládeže sú také, akých nenájdeme ani v jednom kultúrnom štáte. Obyčajný drevený barák na Prayovej ulici pomenovať vysokoškolským internátom, vyžaduje hodne bezočivej smelosti a odvahy tak nízko uponížiť našu univerzitnú mládež. V rozpočte na r. 1927 preliminované je na stavbu akademického a stredoškolského internátu 100.000 Kč. Suma smiešna, keďže podľa projektu vysokoškolský internát sám ma stáť 6 milionov Kč. A mládež univerzitná darmo sa radí, anketuje, protestuje, prosí, volá, pomoci nedostáva sa jej odnikiaľ. Ale nadovšetko nie od vlády.

Keď porovnáme, aká je sociálna pečlivosť Nemcov, Francúzov alebo Angličanov o akademickú mládež a porovnáme pečlivosť túto s našou, od hanby vzbĺkne nám tvár. V Bratislave postavilo sa policajné riaditeľstvo, akých málo je v Europe, stálo 18 milionov - málo stáť len 6 mil. (Výkřiky posl. dr Kubiše.) ale na univerzitný a stredoškolský internát dáva sa žobráckych 100.000 korún. To najlepšie charakterizuje naše pomery. Upozorňujem vládu, aby otázku stavby internátu mala na dennom poriadku a postarala sa o úhradu, že by sa so stavbou internátu započať mohlo na budúci rok. Ja by som sa nijako nečudoval, keby naši univerzitáni v rozhorčenosti svojej jedného dňa sa chytili a podpálili tú drevenú búdu na ulici Prayovej. Azda by sa takto internátu nového, moderného skôr dožili.

Keď som sa však už odvolával na nariadenie vlády zo dňa 20. októbra 1926 ohľadom užívania slovenčiny na Slovensku, musím protestovať proti výpovedi p. kol. dr Hajna, ktorý v utorkovej svojej reči v súvise s otáznym rečovým nariadením povedal: "A najnovšie obežníky rozposielané župami, opierajúce sa o oné usnesenie vlády z r. 1922, a opätovne pripomenuté dnešnou vládou zo dňa 20. októbra 1926, a o prípis ministerstva pre správu Slovenska, sú dokonca už hrubým porušením §u 4 jazykového zákona." Človek by skoro ani neveril, že sú to slová dr Hajna, ktorý je členom strany národno-demokratickej, totiž tej strany, ktorá neprestáva prízvukovať svoje sympatie k Slovensku. Veru, nie je to nijakým dôkazom, pane posl. dr Hajn, že vy nás Slovákov máte príliš radi, ako ste v reči svojej spomenuli.

Slávna snemovňa! S neobyčajnou ľútosťou konštatujem, že v rozpočte nenachádzam ani haliera na slovenskú vysokú školu technickú. Fakt tento je trapným dôkazom, že vláde nezáleží na odborne vzdelanej slovenskej inteligencii, na odchovaní slovenského inženierskeho dorastu a zároveň na zveľadení slovenského priemyslu. Uvádzam, že na sriadenie slovenskej vysokej školy technickej v Košiciach dovolil som si podať v poslaneckej snemovni dňa 26. februára t. r. návrh zákona, vo ktorom odôvodnil som i potrebu školy tejto. Som oprávnený vyhlásiť, že strana naša ma sriadení školy tejto trvá a sa pričiní, aby z návrhu stal sa zákon a zákon aby sa čím skôr vtelil v skutok. I popri tom, kým Nemci majú v republike i dve vysoké školy technické, čiže odborné, pán minister školstva sľúbil Nemcom vysokú školu obchodnú, kdežto nám Slovákom ani len jednej techniky nežičí. My Nemcom nezávidíme, my Nemcom žičíme, ale si rozhodne žiadame, čo nám Slovákom patrí.

Strana naša naliehať bude ďalej, aby na Slovensku v krátkom čase sriadená bola štátna umelecko-priemyselná škola. Ľud slovenský je nadaný. Prejavuje toľko technickej zručnosti a umeleckej tvorivosti, ako málo kde nájdeme. Naše ľudové umenie je ojedinelé. Slovenské čipky, výšivky obdivuje svet. Maľované ohniská vo Vajnoroch nezabudnú si pozrieť naši hostia Francúzi, Angličania, Američania. Ale azda ani nieto žiakov ľudovej školy, kde by tak kreslili a maľovali, ako žiaci vo Vajnoroch. Naši t. zv. "ľudoví umelci" sú hotoví majstri a jednako povolaní činitelia nevšímajú si týchto talentov, nedajú im príležitosť uplatniť sa a rozvinúť.

Avšak keď sa tohoto obviňovania do púšťam, dotýkam sa vlastne otázky odborných škôl slovenských, ak totiž možno o školách tohoto druhu na Slovensku vôbec hovoriť. Lebo po tejto stránke Slovensko takmer absolútne vypadá z kultúrneho programu tohoto štátu. Pokiaľ historické zeme sú takrečeno zaplavené odbornými školami, Slovensko sotva má zo škôl týchto na ukážku. Kým na príklad vo výkaze obchodných akademií na Slovensku vidíme len 4 obchodné akademie, v zemiach historických je ich 26. Tu na každých 384.484 obyvateľov pripadne jedna obchodná akadedemia, kdežto na Slovensku len na každých 748.369. Podľa percentuálnej kvóty obyvateľstva Slovensko malo by dostať ešte aspoň 7 akademií. Obchodných škôl majú Čechy, Morava a Sliezsko 43, Slovensko len 6. Na jednu obchodnú školu padne na Slovensku 498.913 obyvateľov, tedy pol miliona ľudí, kdežto v zemiach historických 232.479 obyvatelov dostáva obchodnú školu. Podľa procenta obyvateľstva Slovensko má mať 12 obchodných škôl.

Ešte krikľavejší je nepomer medzi Slovenskom a Čechami pri priemyselných školách. Kým v historických zemiach na 12.487 obyvateľov padne jedna obchodná škola, na Slovensku len na každých 332.608, totižto kým na Slovensku sriadené je len 9 priemyselných škôl, v historických zemiach najdeme ich 80. Slovensko potrebovalo by menovite väčší počet priemyselných škôl na zpracovanie dreva, škôl rezbárskych, výšivkárskych, čipkárskych, keramických, mlynárskych atď. Pre čulý priemysel i na Slovensku sú bohaté predpoklady, ľud slovenský je pracovitý, usilovný a keby táto jeho usilovnosť sa podoprela i vyšším vzdelaním, časom slovenský priemysel prerástol by, hádam, i priemysel historických zemí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP