Středa 24. listopadu 1926

Školy s jednou třídou musí v každém případě býti nedotknutelny. Ty nejméně jsou zakládány z přepychu. Přistupovalo-li staré Rakousko k jejich zřizování, pak byly zde proto důvody obzvlášť důležité. Prosíme, ba žádáme, aby existence škol jednotřídních zůstala zachována, aby provedená zrušení takových škol zase byla napravena. K tomu se školská správa odhodlati musí, i když se většina těchto škol nalézá v německém území, což přece z poměrů osídlení ve státě jest pochopitelno.

Zároveň opětuji požadavek po znovuzřízení německých občanských škol, za jejichž zřízení leží žádosti již dlouho u úřadů, jež přicházejí v úvahu. Za německé občanské školy žádají obce: Úštěk, Něm. Benešov, Brandov, Doupov, Falknov, Františkovy Lázně, Frimburk, Přebuz, Rtyně, Jindřichovice, Hostouň, Hořice na Šumavě, Janovice, Kunštát, Komořany, Košťany, Chřibská, Kokonín, Luka, Janské Lázně, Libštejn, Mašťov, Nýrsko, Nové Sedlo, Horní Ves, Osečná, Boletice nad Labem, Hradiště, Žibřidice, Hora sv. Šebestiána. Volary, Bělá nad Radbuzou, Wiesenthal.

Nevím, zdali znáte všechna tato místa. Kdo tato místa zná, bude věděti, že jsou tak významná, že jejich žádostem v tomto ohledu bude asi muset býti vyhověno.

Zřízení těchto německých občanských škol nepřinese nikterak paritu v poměru českých občanských škol k německým, měříme-li podle počtu obyvatelstva. Ale zlepší poněkud nemožný stávající poměr.

Stejně přimlouvám se za udržení stavu německých středních škol a jejich vybudování, obzvláště za úpravu otázky trvání německých ústavů pro vzdělání učitelů v Liberci, Litoměřicích a Trutnově, jakož i za řešení otázky zřízení kursu pro učitelky ženských ručních prací na Moravě a ve Slezsku.

V programatické řeči nemohou se postačitelným způsobem zmiňovati o jednotlivém případě. Ale o případě jablonecké státní odborné školy musím se přece poněkud zmíniti. Město i okres jablonecký žadají od mnoha let vypravení této školy nikoli výhradně z důvodů prestiže, spíše z důvodů velice reálních. Škola má jabloneckému průmyslu poskytnouti bezvadný podklad. To může učiniti jen při náležitém vybudování své organisace. Naléhavě nutným jest zřízení pokusných dílen pro zpracování v skla a jemnou mechaniku. Jest pro nás velice smutnou vzpomínkou, o které by lépe bylo pomlčeti, když si připomínám slib, který v té v příčině již před lety dal min. Hotowetz, který městu Jablonci již proto, poněvadž svou velikou vývozní činností státu poskytlo prostředky, část těchto prostředků chtěl nahraditi ve formě velice ideální. Části těchto prostředků mělo se použíti k tomu, aby město Jablonec mohlo zříditi ústav pro zvelebování průmyslu a provésti zařízení umělecko-průmyslové odborné školy. Od té doby zřízen byl ústav pro zvelebování průmyslu v Hradci Králové, k vybavení umělecko-průmyslové státní odborné školy v Jablonci nedošlo také proto, poněvadž správa školství považovala za praktičtější a potřebnější, vypiplati dříve novy ústav v Železném Brodě, kde těchto podkladů není, školu v Jablonci však ponechati na suchu. K této plánovité methodě vysoušení našich německých ústavů se ještě vrátím.

Nesplněna zůstala dodnes naše přání stran vysokých škol. Naše návrhy na zřízení státní vysoké školy pro obchod a hospodářství, na zřízení fakulty pro hornictví na německé technické vysoké škole v Praze, na zřízení německé vysoké školy lesnické, zřízení vysoké školy pro výtvarné a užité umění, dále na zřízení zvěrolékařské fakulty a německé vysoké školy pro tělovýchovu, ty všechny leží v odborných výborech. Ani zřízení vysoké školy pro obchod a hospodářství, jakožto oddělení pražské techniky, slíbené v jisté resoluci, nebylo uskutečněno. Jak velice se právě v oboru vysokého školství musíme cítiti poškozeni, má ukázati, postavíme-li německý podíl, obnášející 29 milionů korun proti celkové částce 116 milionu korun, která vydána byla pro účele vysokého školství. Zkracování německého školství oproti českému vysvítá obzvláště z investičního rozpočtu. Menší ohled na německé ústavy v tomto rozpočtu, který přenesen byl do rozpočtu ministerstva veř. prací, představuje přímé vysoušení, plánovité poškozování.

Investiční náklad pro školství činí pro historické země a pro Slovensko 97,782.133 Kč, pro Podkarpatskou Rus 3,465.000 Kč, a to pro vysoké školy: Čechy: 20,535.442 Kč, z toho pro německé účely 1,227.170 Kč, Morava: 11,806.673 Kč, z toho pro německé účely 476.673 Kč, Slovensko: 3,475.000 Kč, z toho pro německé účely nic. Odborné školy: Čechy: 2.250.000 Kč, z toho pro německé účely 400.000 Kč, Morava a Slezsko: 3.850.000 Kč, z toho pro německé účely 700.000 Kč, Slovensko: 1,300.000 Kč, z toho pro německé účely nic. Střední školy: Čechy: 27,232.271, z toho pro německé účely 24.278 Kč, Morava a Slezsko: 4,300.109 Kč, z toho pro německé účely nic, Slovensko: 1,540.000 Kč, z toho pro německé účely nic. Menšinové školy: Celkem 36,000.000 Kč, z toho pro německé účely nic. Úhrnem 97,782.133 Kč, německý podíl 2 mil. v 828.121 Kč, to jest ani necelá 3%. (Výkřiky na levici.)

Právem mluví kol. Patzel k tomu ve svém článku o rozpočtu takto: Tento nepoměr nelze ničím odůvodniti, ani domněle potřebnou péčí pro školské potřeby českých menšin. Neboť my víme, že se zde zřizují namnoze jen budovy na vzdory. Procházíme-li jen jednou územím, jež osídleno jest Němci, abychom se podivovali těmto školním palácům, jež pohltily nesčetné miliony, jež vystavěny byly pro hrstku dětí, kdežto v našich školních třídách sedí v natlačeno 70 až 80 dětí a hynou tam tělesně i duševně (Výkřiky na levici.), pak přesvědčíme se o pravdivosti mých slov. Obzvláště pobuřujícím způsobem působí však tento školský program v době, kdy se mluví o spolupráci Němců a Čechů ve vládě. Rozpočet byl sice sestaven ještě za min. předsedy Černého pod zodpovědností jeho úřednických ministrů a s jeho jménem a s datem 1. října 1926 předložen parlamentu. Jeho schválení však žádá sobě nová vláda od nové národnostně smíšené vládní většiny. (Výkřiky na levici.) Vytvořil jsem pro to výraz "vysoušení". Neváhám prohlásiti, že tato methoda poškozování našich školních ústavů, která se rovnoměrně vztahuje na školy vysoké, střední a odborné, stejně jest nebezpečná jako revoluční methoda zabírání našich ústavů. Působí jen trochu pomaleji. Ale stejně smrtelně.

Mluvil-li jsem ke zvláštnímu osvětlení této methody o investičním rozpočtu, musím se dále zmíniti o tom, že stejné poškozování vyplývá také z rozpočtu o věcném nákladu. Preliminovaný věcný náklad činí: pro university: česká universita v Praze 6,542.284 Kč, česká universita v Brně 5,058.900 Kč, německá universita v Praze 4,108.306 Kč, česká universita v Bratislavě 3,752.800 Kč; pro technické vysoké školy: česká technika v Praze 4,021.200 Kč, německá technika v Praze která, jak známo, umístěna jest v podivuhodné díře v Husově ulici - 1,913.400 Kč, česká technika v Brně 1,556.400 Kč, německá technika v Brně 1,268.710 Kč.

Brněnská česká universita s pouhými 4 fakultami a méně posluchači nežli německá universita, jest mnohem lépe na tom. Brněnská německá technika, ač jest silněji navštěvována nežli česká, jest také letos zase špatněji dotována. Zemědělská fakulta v Děčíně-Libverdě, o kterou by přece měly jisté zájmy bojovati při nynější konstelaci (Veselost na levici.), vykazuje minimální věcný náklad oproti oběma českým ústavům. (Výkřiky.) Vidíte přece, že to všechno kritisuji. Německý spolek pro zvelebování béře jen 2000 Kč subvence, kdežto česká akademie obdrží 8000 Kč. Požadujeme rovnost, jakožto jednotlivý požadavek pak pokud jde o naše vysoké školství také obsazení uprázdněných míst profesorských na německé universitě. Také zde musí v dohledné době býti zjednána náprava.

Abychom vylíčili své jinaké poškození v rozpočtovém ohledu, poukazujeme jen letmo ještě na toto: Jest nemožno, tento les cifer v rozpočtu přiměřeně silně a obsažně uvésti v rámci přece časově obmezené řeči. Ústřední správa jest preliminována částkou 12,777.176 Kč. Zde není německého podílu. Němci nezasedají v ústřední správě. Z části 11,750.000 Kč, kterou vyžaduje školský dozor, lze německý podíl oceniti nejvýše na 2 1/2 milionu Kč. Jak dalece také pokud jde o školský dozor stojíme nazpět, ukazuje počet systemisovaných míst zemských školních inspektorů. Těch je stanoveno pro Čechy 16, z toho jen 2 nebo 3 němečtí, na Moravě 8, z toho 2 němečtí, ve Slezsku 3, z toho 1 Němec. Na Slovensku nenalézá se mezi 54 školními inspektory žadný Němec. Žádáme rozšíření a opětné obsazení uprázdněných míst německých zemských školních inspektorů v Čechách, systemisaci alespoň jednoho místa německého školního inspektora na Slovensku. O znovuzřízení a administrativním rozdělení německé zemské školní rady v Brně ještě promluvím. Z 5 mil. 130.000 Kč pro školské a kulturní styky s cizinou nebéřou Němci ani haléře. (Posl. Patzel [německy]: Udržujete-li styky s cizinou, budete zavřeni!) Zajisté! Z úhrnné části 7 mil. 420.000 Kč, věnovaných péči o studující, činí německý podíl nejvýš 1,000.000 Kč. Kdežto pro české studující zřizují se v Praze nádherné budovy, jest bědné postavení německého studentského domova známo. Doporučoval bych pochybovačům, aby se podívali na bědné postavení našeho německého studentského domu. Totéž zanedbávání německého živlu shledáváme u tit. 9, ochrany památek, u tit. 10, umění. Z částky 16,240.786 Kč, pro tyto účely preliminované, činí německý podíl nejvýš 750.000 Kč. Správa školství musí pečovati také o vydatnou podporu německé hudební akademie v Praze a německých hudebních škol na venkově, jakož i o vydatnou podporu německých divadel.

Chtěl bych se zde zmíniti ještě o jednom bodu, o jehož praktickém významu jsem se dnes mohl přesvědčiti. Pro lidové vzdělání jest preliminováno 464.090 Kč. My jako Němci bychom z této částky 464.090 Kč, když již jest vydávána na lidové vzdělání, také rádi něco viděli a pocítili. Přednáším zde tento požadavek, přeji si, aby k tomuto požadavku také bylo přihlédnuto.

Jak dojdeme k řešení kulturního boje? K řešení tohoto kulturního boje můžeme dospěti jen konečným uskutečněním svých požadavků po autonomii ve školství. Splňte požadavek po národnostní samosprávě v oboru školství! Pan min. Hodža promluvil v rozpočtovém výboru slova, která, pokud k nim skutečně bude přihlédnuto, zahajují nové dějiny státu. "Že stojíme před řešením této otázky. Že samospráva jest nutnou", tak vyjádřil se pan ministr školství a poukázal tím do budoucnosti svého státu. Navázal na dobu, kterou lze označiti jakožto nejlepší pro národy tohoto státu, obzvláště země české. Ve snaze zmenšiti třecí plochy mezi oběma národnostmi rozdělena byla zemská školní rada v památných vyrovnávacích konferencích ze dne 4. až 19. ledna 1890 ve dvě oddělení, v Čechách i na Moravě. Každý z obou národních kmenů, žijících v těchto zemích, měl míti právo rozhodovati o svém vlastním školství. Mužové uceleného charakteru spolupůsobili kdysi na vyrovnávacím díle, které v sezení českého zemského sněmu dne 16. května 1890 bylo přijato: Plener, Hallwich, Schmeykal, Scharschmid, Schlesinger na straně německé, Rieger, Mattuš, Zeithammer na straně české. Bylo to cenné dílo, které vytvořili, počavše s národnostním rozdělením. Z důsledného sledování myšlenky, v tomto díle obsažené, mělo dojíti k samosprávě národů ve všech oborech veřejného života. V oboru školství počalo se tedy nejdříve skutkem. Předpoklady k tomu dány byly ve vzorném školském zákonodárství starého Rakouska. To co se stalo roku 1890, nebylo ničím jiným, nežli provedením možnosti samosprávy, která již říšským školským zákonem z roku 1869 a dalšími školskými zákony byla zaručena. Nejdůležitější částí školské správy, jako zřizování škol, ustanovování učitelů, zjednávání potřebných prostředků atd., přenecháno bylo říšským školským zákonem zákonodárství zemskému.

Dlužno velice litovati, že tato školská samospráva, která tím v předválečné době byla vytvořena, zničena byla českou správou školství a školským zákonodárstvím doby poválečné. Neboť co dnes vidíme naproti na Malé Straně v t. zv. německém oddělení zemské školní rady a čeho vůbec již nevidíme v Brně, to jest jasným důkazem toho, kterak se odvracíme od dobrého ducha, jenž alespoň v oboru školství tehdy, v tomto uvedeném památném roce 1890, nás vedl. Kolikerému boji, pocitu záští, starostem a tísní bylo lze se vyhnouti, kdyby se správa školství byla mohla pohybovati po kolejích, které jí staré Rakousko vykázalo! Můžeme klidně říci: stalo se mnoho zločinů, kterým bylo lze se vyvarovati, snad ve prospěch i státu samého.

My jako Němci nemůžeme dnes při projednávání kapitoly o školství pronésti k vám žádné jiné základní požadavky nežli: sem se samosprávou! Ona znamená právo pro každý národ, aby mohl rozhodovati o svém vlastním školství v rámci celostátního školského zákonodárství. Podstatnou věcí při řešení této otázky bude nejdříve posvátnost příslušnosti k některému národu a vybavení této příslušnosti nedotknutelností: každé dítě do školy své národnosti, každý učitel článkem národa, jemuž škola náleží, každá škola ve správě národa řeči této školy, každý haléř ze státních prostředků rozdělen pro školy v poměrnou část. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Nežádáme těmito věcmi nemožností. Poukazujeme na řešení otázky školské samosprávy v Estonsku. Tento svobodný stát zjednal si ve svých zákonech a nařízeních o kulturní samosprávě svých národů nepomíjející zásluhu, poněvadž tím nejen ukázal na východisko ze sporů národů, nýbrž také se jím skutečně ubíral.

"Stále rostoucí poznání, že každá národnost má přirozené právo na ochranu, uznání svého státního významu a také na pevné zakotvení tohoto požadavku, převádělo otázku menšin během posledních desetiletí rok od roku vždy více s pole politiky čistě mocenské na pole právně-politické. Okolnost, že jen v málokterých státech všichni státní občané jsou příslušníky jedné a téže národnosti a že hranice států jen v některých výjimečných případech přesně souhlasí s hranicemi jazykovými, postavila problém menšinový všude do popředí." Tak se praví v důvodové zprávě k estonskému školskému zákonodárství. (Posl. inž. Jung [německy]: Řekni také ještě, že estonská školská správa odpověděla na tvůj dopis v jazyce německém!) Tak jest, věc to, která se mně jakožto německému poslanci v Československu nemůže vždy přihoditi. Zajímal jsem se o to, abych poznal toto zákonodárství, i dopsal jsem tamní školské správě a obdržel beze všeho vyřízení svého dopisu v jazyce německém, což mně v Československu jakožto německému poslanci není vždy možno. Kráčelo-li Estonsko v čele, můžeme následovati. Dnešní vláda, representovaná pány Švehlou, Hodžou, Spinou atd. má možnost zvěčniti se v dějinách. Navažte na ducha z roku 1890! Budujte na tom, co do roku 1918 dáno bylo v samosprávě kulturní! Přicházíme vám vstříc se svojí prací. Já ohlašuji návrh zákona německých politických stran na zřízení školské samosprávy. Až do té doby jest naším kategorickým požadavkem, který jsme ostatně již roku loňského, sdělujíce své stanovisko k státnímu rozpočtu, konstatovali: nedotknutelnost našeho školství. Tento státní rozpočet, který jsem vám ovšem v míře velice obmezené osvětlil, samozřejmě přijmouti nemůžeme. Zamítáme jej! (Potlesk poslanců něm. nár. soc. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Schubert. Dávám mu slovo.

Posl. Schubert (německy): Slavná sněmovno! Hovoře převážně k věci sociální politiky, musím pojednati o nejvážnějších přáních a zvláště vysloviti náš oprávněný požadavek po revisi sociálně-politického zákonodárství. Strana, kterou mám čest zastupovati, nebyla nikdy a nikterak protisociální, nemusíme si proto dávati vystavovati v tom směru od ostatních stran vysvědčení zachovalosti. Nejdůležitější bod, okolo kterého se budou točiti a musí točiti naše porady a jednání, jsou oba zákony o sociálním pojištění. V těchto zákonech došla uskutečnění dogmata socialismu, zde se nejzřejmějším způsobem rozvinula socialistická nauka. Nadšení, kterým uvítaly masy tyto zákony, vymizelo, v širokých vrstvách, zvláště pracujícího lidu a jmenovitě mezi zemědělskými a živnostenskými dělníky nastalo nejen vystřízlivění, ne, v těchto kruzích dlužno nyní hledati nejsilnější protivníky sociálního pojištění dělníků. Mohl bych vám přednésti z těchto kruhů ohromný počet dopisů, jež se s nevolí vyslovují o tomto způsobu zákonodárství. Vynikající jeden člen sociálně-politického výboru minulého zasedání učinil při poradách o zákonu o sociálním pojištění dělníků výrok, že sice při vyplácení prvních důchodů projeví se pro jejich nízkou výměru nespokojenost, že však přes to tento zákon v této formě je sociální nutností. V debatě dovolil jsem si tenkráte na to odpověděti, že se tento předpoklad zakládá na omylu, neboť tato nespokojenost vypukne s elementární silou již při placení první premie. Moje předpověď se do slova vyplnila, a jestliže se rozhlédnete po venkově, budete moci dojíti všude k témuž poznání.

Účinky tohoto zákona jsou však ještě mnohem těžší a dalekosáhlejší. Tento zákon přímo podporuje nezaměstnanost, neboť drobný zemědělec a drobný živnostník naprosto nemohou platiti za své služebnictvo a učedníky těchto premií a tím často jsou přímo nuceni své zaměstnance propustiti, čímž šik nezaměstnaných právě tímto zákonem se ohromně rozmnožuje. Úbytek zemědělské a řemeslné výroby dostaví se jako další škodlivý důsledek. Průmysl a obchod vám řeknou totéž, obojí ztrácejí nad to svou schopnost soutěže s cizinou. Zůstane-li tento zákon v této formě v platnosti, jdeme vstříc hospodářské katastrofě.

Zákon o sociálním pojištění dělníků byl při tehdejších poradách ve výborech promrskán. I tato okolnost se těžce vymstila a vytvořila tento kusý zákon o sociálním pojištění dělníků, nikomu k radosti a k všestrannému bolu. Tomuto zákonu vadí především, že se opomenulo vybudovati styk mezi nositeli pojištění a pojištěnci, jakož i obstarávání místních úkonů přibráním zemědělských, živnostenských a obchodnických dobrovolných svazů. Tyto dobrovolné svazy byly by bývaly zárukou levného, spravedlivého a věcného vedení. Základní chyba, kardinální chyba tohoto zákona, který jsem si kdysi dovolil ve výboru a plenu kritisovati, bylo, že se stal zákonem o nuceném sociálním pojištění. Podle přání svých zemědělských organisací zastávali jsme zásadu, že každý nátlak, každá nesvobodnost má býti vyloučena a že by bylo na místě jen dobrovolné pojištění, v dohodě mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Proti dobrovolnému pojištění nemáme námitek, musil jsem se však tenkráte a musím se i dnes příkře a rozhodně opříti tomu, aby se nám ukládal nějaký nátlak.

Z týchž důvodů bylo by bylo možno tedy lépe a daleko obsáhleji provésti vybudování samosprávy. Doufáme, že věcná spolupráce, k níž přece část německých a maďarských stran se prohlásila ochotnou, ponese dobré ovoce i na poli tak potíraného sociálně-politického zákonodárství, a při tom odkazuji obzvláště na obor, v kterém spolupráce by byla zvláště plodnou. Míním konečnou úpravu poměru k Červenému kříži. Náležeje k starému i novému výboru Červeného kříže německých stran konstatuji, že již před léty jsme se přiblížili sjednocení. Zvláštními náhodami, jichž příčiny nám nikdy nebyly dosti jasné, rozbila se tenkráte tato jednání. Bylo by jen doufati, že by se i zde našla nová schůdná cesta dorozumění, aby ve znamení humanity splnily se vážné povinnosti. Na naší straně nemá toho scházeti; přinášíme tomu dobrou pevnou vůli a počítáme v této věci, že se nám obzvláště přijde vstříc. Chceme-li dospěti na poli hospodářském k vážné spolupráci, pak musí to snad ještě ve vyšší míře býti snadno dosažitelným na tomto poli. Mohou-li se někde najíti národové, kteří od staletí v jedné zemi spolu bydlí ke zdaru a zkáze, po staletí se často do posledních důsledků potírali, a vždy opětně po dobách bojů hledali cestu k rozumějšímu a čestnějšímu spolužití, pak musí to býti tím spíše možným na poli, jako je pole Červeného kříže. Je-li Locarno a Thoiry v politice, pak musí býti tím spíše Locarno humanity, Thoiry Červeného kříže.

Pan president státu vytýčil výrok o pokračování tradice Přemyslovců. Tento výrok vzbudil u nás sice ne sentimentální, avšak upřímný ohlas. Je to nejšťastnější období této země, na které navazuje tento výrok. Je to období německé svobody měst, první období částečné svobody v této zemi. Byly to nejšťastnější doby, kdy byl zachován mír obou národních kmenů a v poctivém zápolení zkvétalo blaho a zdar země a zmírnění a zmlknutí nenávisti mezi národy vytvořilo tenkráte veliké hospodářské hodnoty a nad to ještě trvalé vážné hodnoty kulturní, hodnoty, na které oba národy a na které zvláště my Němci můžeme pohlížeti zpět s klidnou, poctivou a čestnou pýchou. Mír živí, nepokoj ničí, a dějiny Čech jsou toho snad nejlepším, nejpádnějším dokladem, je-li vůbec třeba nějakého dokladu pro tuto větu, jež zkušeností lidstva stala se dogmatem.

V minulém zasedání dostal se pod střechu i zákon o sociálním pojištění pro osoby samostatně hospodařící v zemědělství, živnosti a obchodu. Přípravný výbor odevzdal tuto zákonnou látku parlamentnímu výboru, který v přesně vyměřeném čase několika málo dnů tuto věc projednal. Naše německé strany, zastoupené v nynější většině, nezúčastnily se tenkráte, když se o tomto zákonu jednalo v plenu sněmovny, jednání této sněmovny a mohly proto tenkráte zaujmouti stanovisko k tomuto druhému zákonu sice ve výboru, nikoliv však s tohoto místa. To budiž tedy nyní dodatečně učiněno. Tento druhý zákon neposkytuje rovněž uspokojujících dávek. Žádný rolník, ani řemeslník, obchodník ani nikdo jiný nebude dnes po tomto zákoně toužiti, naopak, všichni hledí dnes na tento zákon jako na pokus podniknutý s nedostatečnou zkušeností, aby rozřešena byla otázka, pro jejíž řešení v jiných státech není náležitého vzoru, takže tento zákon pohybuje se na kolísavé půdě, na úplně nové půdě a proto dnes má jenom tu cenu, aby v archivech byl uložen jako sociálně-politická relikvie, a dnešní většina bude moci a chtíti najíti nové cestičky a nové cesty, aby takovým vadným zákonodárstvím nebyla poškozována a ubíjena zemědělská, řemeslná, obchodní a každá jiná výroba. Méně na této cestě sociálně-politického zákonodárství bylo by bývalo více. Jsou-li dělány sociálně-politické zákony, pak mají býti pro to směrodatnými a rozhodnými především věcné úvahy. U nás se topilo dosud v sociálně-politickém zákonodárství politickým dřevem, a to se vymstilo. Stará většina zanedbala především, aby celé sociálně-politické zákonodárství bylo uvedeno v souhlas s poměry v zemědělství a živnostech. Ptáme-li se povolaných zemědělských rad a obchodních a živnostenských komor, podají stejný posudek. Při poradách o tomto zákoně o sociálním pojištění osob samostatně hospodařících dovolil si mezi jiným i jeden řečník ve výboru výrok: "Lepší zákon špatný, než vůbec žádný". Tento klamný závěr, jenž skryt je v této větě, mohu dnes opětně s tohoto místa odmítnouti.

Je to lehkovážné pojímání věci a nazírání na ni, jež se v těchto slovech projevuje. Vytvořením špatného zákona - a je to špatný zákon - je sociálně-politické a každé zákonodárství na dlouhá léta diskreditováno. Hesly není možno projednávati zákony, nýbrž dlužno je naopak zkoušeti s jasným klidem, a železnou objektivností, pokud jde o jejich obsah a jich následky. Těmito zákony se odnímá a váže mnoho milionů národního hospodářství. Zákonem o samostatně hospodařících odnímá se národnímu hospodářství v 10 letech 3, ve 20 letech 5 a ve 30 letech přes 6 miliard. Takové ztráty nemůže národní hospodářství trvale snášeti.

S jakými sumami bude musiti stát počítati, ukazuje již následující zjištění: státní příspěvky budou činiti ročně v 5 letech 12, v 10 letech 82 a ve 20 letech 165 milionů. Sociálním pojištěním dělnictva bude národní hospodářství postiženo 500 miliony. Neplaveme ve zlatých dolarech ani v anglických librách. Nás tísní - jak pan ministr financí praví - především státní dluhy. Náklad na amortisaci a zúrokování vzrostl přece již na 2573 miliony. Dnes hledí mnozí, kteří dříve byli jinak orientováni, již se zastřenými zraky na tento způsob ukvapeného a nepředloženého zákonodárství.

Jako dříve, i nyní musíme žádati - a také to je základním požadavkem zemědělství a živností - aby při všech částkách docházejících ze všech druhů pojištění, byly poskytovány půjčky pro majetek pozemkový a domovní až do 30% ryzí hodnoty na první a druhou hypoteku a stejně přirozeně i levně zúročitelné dlouhodobé půjčky na zemědělské meliorace, živnostenské úvěry atd. V Bavorsku jsem již dávno před válkou nabyl zkušeností, že tam veřejné fondy všeho druhu jsou dávány přímo vzorně k použití k účelům zemědělských meliorací a jiným. Dlouholetých zkušeností Bavorska měli bychom v tomto směru použíti zde. Peníze jsou zde uloženy nejlépe, nejjistěji a nad to způsobem nesoucím největší užitek. Peníze odevzdané různým pojišťovnám mají nalézti cestu zpět k národnímu hospodářství, z něhož pocházejí a zúrodniti výrobu. Jimi má býti snižována úroková míra z dluhů, neboť teprve pak budou tyto kapitály užitkem a požehnáním. Snahy, aby jednotlivé pojišťovací ústavy, jako na př. Ústřední pojišťovací ústav, byly byrokratisovány jmenováním velkého počtu tak zv. odborníků, musí býti vymýceny a musí býti této věci dána pečeť samosprávy. Šetrnost je i zde nejlépe na místě. Methody, kterých užívá zákon při vybudování jednotlivých pojišťoven, jsou nemožné. Zde při této látce byl přece již při tehdejším projednávání ve výboru celý velký počet zásadně rozdílných, navzájem si odporujících mínění, dokonce i uvnitř staré většiny. Tenkráte byly naše požadavky po samostatných zemědělských, řemeslných, družstevních a jiných nemocenských pokladnách nazvány choutkami mocenskými, kdežto my jsme v tom spatřovali jen plně odůvodněný právní nárok, jenž nad to řízen byl vážnou úvahou, aby nemocenské pokladny a veškeré sociální pojištění bylo trvale odpolitisováno.

Postavení zemědělců je dnes takové, že, tísněno velikými hypotekárními dluhy, těžkým břemenem daňovým, ztrátami na válečných půjčkách a dosud nedostatečnou státní podporou zemědělské výroby, není s to, aby toto nové zatížení sneslo, aniž se pod ním nezhroutilo. V posledních letech vzrostlo zadlužení zemědělského majetku již o 80% proti stavu z roku 1920. Hospodářská bída projevuje se nejjasněji ve výši daňových nedoplatků, jež dosáhly podle účetní uzávěrky kontrolního úřadu v roce 1924 výše 2513 milionů Kč. Zlaté zálohy tvoří, když cena zlata na světovém trhu poklesla o 30%, nyní jen zmenšené krytí, krytí pro parádu.

Všude narážíme na překážky výroby. Propočítání sazeb s místními drahami bylo by svrchovaně naléhavým opatřením a otálením s tímto propočítáním přicházejí naše nejchudší kraje zemědělské, jež probíhají jen dráhy místní, k těžké škodě. Bída mnohých spořitelen - jak dokazují poměry v šluknovské spořitelně - volá po rychlém sanování. I jiné peněžní ústavy ocitají se tím v obtížném postavení. Není proto na místě, aby se zde hledělo na to se založenýma rukama, nýbrž je třeba nejrychlejší pomoci. Nová novelisace zákona o válečných půjčkách je požadavkem, který musíme a budeme klásti, pokud budeme na tomto místě státi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP