Středa 24. listopadu 1926

Jakou cenu možno přikládati těmto výpovědím, plyne z toho, že při jiné příležitosti číšnický učeň Otto Hein, který se nemohl legitimovati strážníku, byl vlečen na strážnici a tam zbit takovým způsobem, že bez vědomí klesl. Přispěchavší policejní lékař byl obelhán a teprve v nemocnici, kam byl v bezvědomí onen učeň dopraven, vyšlo na jevo brutální ztýrání mladíka. Nedosti na tom, chtěli toho mladého člověka přivésti ještě do žaláře, když byl obžalován pro zločin veřejného násilí. Ačkoliv strážník, který ho ztýral, vypovídal pod přísahou, nevěřil soud tvrzení tohoto policisty s holí a ztýraného osvobodil. Policista vykonává ještě dnes službu, avšak strážníci, kteří při projevech 2. března nemlátili podle názoru některých špiclů dosti silně do lidu, dostali se do disciplinárního vyšetřování a div že nepřišli o chleba. Podnět ke srážkám s obyvatelstvem dává policie sama, ba veškeré obyvatelstvo má o tom jednotný úsudek, že takové podněty jsou přímo vyhledávány. Nemůže býti uspořádána ani jedna schůze, ani jedna slavnost, aby se do toho nejvyzývavějším způsobem nemísila policie. Nedbá se nejenom těch svobod, které již ve starém Rakousku existovaly v životě spolkovém a v tisku a které velitel vojska slavnostně zdůraznil při obsazení města Karlových Varů českým vojskem, dělají se všechny možné obtíže, jenom aby obyvatelstvo bylo drážděno. Nesmí býti konána ani jedna schůze, ani přednáška se světelnými obrazy, ani nejmenší schůzka, aniž by o všem nemusila býti podle předpisů zpravena dříve policie, a není jediné veřejné schůze, kde by jako v dobách Metternichových nevykonával dozoru vládní zástupce. Avšak vládní zástupce nepřichází sám, nýbrž přivádí 30, 40, 50 policistů ozbrojených až po zuby. Okolí takové místnosti, kde jest schůze, podobá se vojenskému táboru. Ve shromáždění pod širým nebem nalézají se ozbrojení policisté mezi lidem a teprve musil býti učiněn za všecko zodpovědným vládní komisař, aby mohl býti zjednán průchod tomu, aby ti lidé respektovali zákon a vzdálili se. Vedle policistů ozbrojených jsou ve všech shromážděních ve velkém množství špiclové, aby mohli, když již nic jiného, aspoň hned vyhledati oběti při srážkách. Již po desítiletí koná disciplinované dělnictvo karlovarského okresu schůze a slavnosti, jichž se často účastní mnoho tisíc lidí, aniž kdy došlo k nějakému případu. To se změnilo teprve, když zasáhla policie. Žádná zábava, ani nejmenší, nesmí minouti, aniž při ní lidé nebyli obtěžováni policejním orgánem. Ku plesu místní karlovarské organisace, rozumějte, k taneční zábavě v nejkrásnějším sále města, byla komandována celá výzva policistů se svým představeným, k přátelské schůzce, kterou uspořádala karlovarská organisace žen, dostavil se dozorčí úředník a předložil účet na poplatek a urazil při tom tehdy náhodou přítomného kol. de Witte, zač se potom musil omluviti. Nestačí totiž, že ke všem slavnostem a zábavám přicházejí policisté, oni musí dostati ještě zaplaceno. Karlovarská policie má pro to patrně vlastní sazby, které, jak se zdá, slouží k tomu, aby se zvýšil příjem policejních orgánů. My jsme poslední, kteří by nepřáli zlepšení výdělku strážníkům, kteří jsou placeni bídně a musí se svými rodinami hladověti. Avšak všude v celém světě má se věc tak, že platiti má ten, kdo posílá někam svého podřízeného, nikoliv však druhý, komu není taková návštěva naprosto vítána a který ji považuje za zbytečnou. Karlovarští hostinští mohli by vyprávěti o tom, jaké poplatky musí za rok zaplatiti policii a jak jsou různě vysoko vyměřeny. Bručí na to ovšem, nemohou však proti tomu vystoupiti veřejně, poněvadž se musí báti, že by se dostali do situace ještě těžší. To je hanba, to jsou poměry, jaké bychom zastihli nejvýše ještě v Rumunsku, kde je policie všemohoucí a může dělati, co jí libo. Vláda ještě pocítí, co to znamená, dáti několika zpupným úředníkům plnou moc pro zavádění libovůle a bezprávnosti. Nebude moci především zabrániti, aby cizina nebyla informována o poměrech v této zemi. Neboť mnoho cizinců, kteří meškají v Karlových Varech a pozorují tam rejdy státní policie, právem usuzuje, že je tomu tak v celém státě, a tak karlovarská státní policie přispíva k tomu, že se v cizině rozšiřuje mínění, které naprosto nemůže býti vládě lhostejno.

Další případ: V Chebu rozpustil vládní zástupce schůzi mládeže, poněvadž řečník nazval připravovaný zákon o předvojenské výchově zákonem hanebným. Zvláštní kousek provedla jistě okresní politická správa v Českém Krumlově, která zakázala peněžní sbírku pro anglické horníky. Ministr vnitra, který byl proto interpelován, slíbil sice, že nařídí zemské politické správě, aby byl zákaz odvolán, přes to však okresní politická správa v Č. Krumlově výměrem ze dne 11. srpna 1926, č. j. 13.739, potrestala čtyři horníky, kteří byli pověřeni peníze sbírati, a to 20 Kč pokuty nebo dvěma dny vězení. To je jistě pro naši republiku kulturní ostudou. V celém civilisovaném světě vzbudil hrdinný zápas anglických horníků obdiv a uznání a nikde nebyly dělány překážky pomoci těmto lidem. Zůstalo vyhrazeno jenom našim úřadům, aby zasáhly ve prospěch anglických těžařů a tak se postavily proti anglickým horníkům.

Tyto úřady, především zemské politické správy, mají také hned po ruce zákon na ochranu republiky, jehož velmi přísně používají, jde-li o dělníky. Uplatňuje se dokonce směšné tvrzení, že má býti chráněna prestiž státu. K tomu příklad: Byl jsem řečníkem na schůzi proti potlačování škol, která měla klidný průběh. Podle podané relace okresní politické správy vydala zemská správa příkaz, aby bylo na mě učiněno oznámení pro porušení zákona na ochranu republiky, poněvadž jsem mezi jiným řekl: "Československo bude buď svazem svobodných národů, nebo Československa nebude." Po provedení důkazu ovšem státní zastupitelství odvolalo obžalobu, postoupilo však spis okresní politické správě s poznámkou, abych byl potrestán podle "prügelpatentu". Myslím, že tyto uvedené důkazy asi stačí na ukázku, že tento hanebný systém jest zralý k tomu, aby byl odstraněn.

S veškerým důrazem žádáme tudíž novou úpravu práva spolkového a shromažďovacího, zrušení "prügelpatentu", odstranění zvláštních předpisů pro politické spolky, odstranění zákona na ochranu republiky a zavedení úplné spolkové a shromažďovací svobody. Jen tak vytvoří se z této republiky moderní stát, bude-li zavedena skutečně demokratická samospráva a bude-li také každému občanu dovoleno volně projeviti své mínění. Na to však vláda prozatím nepomýšlí, spíše provádí opravdovou výchovu policie. Tak je v rozpočtu u této kapitoly preliminováno na zřízení nových státních policejních úřadů 4,800.000 Kč. My jsme proti zřízení těchto policejních úřadů, poněvadž jsou zbytečné. K tomu ještě přistupuje, že této všemocné byrokracii vedle silné policejní moci jest ještě k disposici také nesmírná moc četnická, která je tu méně v zájmu bezpečnosti, nýbrž používá se jí ke špiclování a pozorování státních občanů. Máme neméně než 12.733 četníků, s důstojníky dokonce přes 13 tisíc. Na každý tisíc obyvatelů připadá jeden četník. Ještě hůře vypadá to v Podkarpatské Rusi, s kterou se nakládá jako s kolonií. Tato země se svými 500 tisíci obyvateli má 900 četníků. Na četnických důstojnících se naprosto nešetří. Kdežto ve starém Rakousku bylo četnictvo pod velitelstvím jediného generála, my máme hned takové generály tři. Náklad na policii a četnictvo jest přímo horentní, a pro Slovensko značně větší než pro Čechy, největší však pro Podkarpatskou Rus. Náklad na policii v historických zemích a na Slovensku činí 132,508.390 Kč, v Podkarpatské Rusi 6,662.350 Kč, na četnictvo v historických zemích a na Slovensku 220,405.220 Kč, v Podkarpatské Rusi 17,634.720 Kč. V Čechách vydává se na policii částka 94.5 milionu Kč, na Slovensku 64.5 milionu Kč. Ačkoliv Slovensko čítá jenom jednu třetinu obyvatelstva Čech, nejsou výdaje mnohem nižší než u nás. Má býti Slovákům láska k republice vpravována pomocí policie a četnictva? Myslíme, že bude tím dosaženo právě opaku. Četníci sami jsou vychováváni ve vojenském drilu a ve vojenské disciplině, odborné vzdělání jest věcí vedlejší. Při tom se jim odnímá výkon nejprimitivnějších občanských práv. Kdežto v jiných státech jest dovoleno četníkům, aby se organisovali na ochranu své hospodářské existence, zde se jim toto právo zadržuje. Žádáme, aby toto odstrkování bylo odstraněno a aby těmto lidem jako všem jiným státním občanům bylo poskytnuto právo koaliční.

Kapitolou pro sebe jest propůjčování státního občanství, které úřady provádějí zcela libovolně. Tím trpí zvláště dělnictvo, neboť je tisíce těch, kteří v tomto státě žijí již dlouhá léta a kterým se bezdůvodně státní občanství odpírá. Tím je ničeno mnoho existencí a rodin. Na Slovensku má býti zkrátka tisíce osob vypovězeno. Představte si to utrpení, které musejí prožíti tito lidé, kteří jsou ze svého povolání, z majetku vyháněni a připravováni o výdělek a o práci. Vedle toho jest při tom také neslýchaný systém protekční. V mnoha případech obracejí se úřady přímo na "národní jednotu", tedy na soukromý spolek, aby si opatřily zprávy o těch osobách, které žádají o státní občanství. Dopadne-li tato zpráva nepříznivě, t. j. když uchazeč nenáleží k české národnosti, žádost se obratem zamítne. Žádáme, aby bylo státní občanství přiznáno těm osobám, které jsou nuceny zde žíti, neboť ony stejně musí platiti státu a kapitalistické společnosti svoji daň.

Charakteristickým jest také preliminovaný výdaj na filmovou censuru částkou 1.8 milionů korun. Považujeme tento výdaj právě jako filmovou censuru za naprosto zbytečné, poněvadž censurou se podkopává tvoření uměleckých a výchovných filmů. Tím se také znemožňuje, aby biograf, jejž doopravdy navštěvují lidové masy, byl vybudován jako místo skutečného vzdělání. Kdežto největší filmový škvár se bez výtek připouští, censura hanobí význačná filmová díla umělecká. Drastickým případem toho jest film "Potěmkin", který byl naší censurou tak zmrzačen a okleštěn, že zbývá z něho již jenom zlomek. Musí to vypadati se státní bezpečností velmi bledě, sahá-li se k takovým prostředkům. My tedy požadujeme odstranění filmové censury a poukazujeme na to, že tato censura v Rakousku a v jiných zemích již dávno neexistuje. Tak, kam se podíváme, v žádném oboru v tomto státě nepociťujeme ani dechu skutečné demokracie. Nejenom z kapitoly "ministerstvo vnitra", nýbrž z celého státního rozpočtu šklebí se na nás pitvorná tvář arcireakcionářské, kapitalistické občanské vlády, která zařizuje svůj kurs bezohledně proti dělnictvu, vlády, která zahajuje nestydatě válečné tažení českoněmeckého měšťáctva za obohacením, jež se má státi na útraty pracujících lidí. Této vládě nejenom vyslovujeme svoji nedůvěru, nýbrž budeme proti ní ve sněmovně i mimo ní co nejostřeji bojovati. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Nahlédnutím do stenografického protokolu zjistil jsem, že pan řečník užil o representantech cizího státu neparlamentárních a urážlivých výroků.

Volám jej za tato slova k pořádku. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.)

K této prvé, politické části podrobné rozpravy o státním rozpočtu a finančním zákoně není již nikdo přihlášen, listina řečnická jest vyčerpána a rozprava o této skupině jest tedy skončena.

Proto přikročíme k další části podrobné rozpravy, to jest k části druhé, kulturní a sociální, zahrnující tyto rozpočtové kapitoly z I. skupiny rozpočtové: kap. 10 a 10 A. Ministerstvo školství a nár. osvěty, kap. 17 a 17 A. Ministerstvo soc. péče, kap. 18. a 18 A. Agenda ministerstva pro zásobování lidu, kap. 19 a 19 A. Agenda ministerstva veř. zdravotnictví a tělesné výchovy, kap. 20 a 20 A. Pensijní a zaopatřovací požitky.

Ke slovu o této části rozpravy jsou přihlášeni dosud tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. Langr, Simm, Gregorovits, dr Schollich, Blatná, Jaša, Sladký, Weberová, Roscher, Johanis, Tučný; na straně "pro" pp. posl. dr Lukavský, Schubert, Bartel, Sivák, Stašek, inž. Hrdina, Al. Beneš, Greif, Hancko, Čuřík, dr Štefánek, dr Rehák, Hodina, dr Feierfeil, Al. Petr, Eckert, Vološin.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", panu posl. Langrovi.

Posl. Langr: Slavná sněmovno! Debata o státním rozpočtu pro rok 1927 je po jedné stránce velmi zajímavá a pro pracující lid poučná. Poslouchal jsem pozorně celou řadu řečníků vládní většiny a pozoroval jsem, že všichni pánové jsou jednotni v útocích na sociální zákonodárství našeho státu. Je to pouhá ozvěna toho, co četli jsme téměř ve všech listech stran, které tvoří dnešní česko-německou vládu. České strany občanské přijaly zatlačení českých stran socialistických do oposice jako osvobození od teroru, který prý strany socialistické ve všenárodní koalici prováděly. Strany tyto vytýkaly nám socialistům, že jsme si vynutili ve všenárodní koalici řadu sociálních zákonů, jimiž zatížena byla naše výroba do té míry, že se stala neschopnou konkurence na zahraničním trhu a tím přivoděna byla krise průmyslu.

Největší neštěstí vidí jmenované strany v zákonu o sociálním pojišťování dělnickém. V důvodové zprávě k tomuto zákonu vypočítává tvůrce matematické části zákona pan prof. dr Schoenbaum, že, činí-li dělníkova mzda ve výrobních nákladech 33%, což je statisticky prokázáno, zdraží se předepsanými premiemi výrobní náklad o 0.4%. Přesto, že se dosud nenašel nikdo, kdo by se byl aspoň pokusil dokázat, že tyto výpočty jsou nesprávné, tvrdí nepřátelé sociálního pojištění stále, že tímto zákonem do základu otřesena byla výrobní schopnost průmyslu.

Zákonem o sociálním pojišťování dělnickém možno nejlépe prokázati, kdo prováděl teror ve všenárodní koalici. Přes krajní odpor socialistických stran vynutili si zástupci občanských stran v §u 95 zákona o sociálním pojištění ustanovení o třídenní karenční lhůtě absolutní, podle tohoto ustanovení nemá onemocnělý pojištěnec nárok na podporu za prvé tři dny nemoci. Toto ustanovení znamená velké zhoršení proti původnímu stavu.

Další zhoršení nemocenského pojištění bylo přivoděno tím, že nebude vypláceno nemocenské za neděle. V praksi jeví se důsledky těchto zhoršení tak, že onemocní-li pojištěnec ve čtvrtek a trvá-li jeho nemoc přes neděli, a v pondělí je u lékařské prohlídky uznán práce neschopným, ztrácí 4 dny výdělku bez haléře podpory. Je pochopitelné, že je v dělnictvu velké rozhořčení proti této nespravedlnosti.

Tato zhoršení nemocenského zákona odůvodňována byla zástupci stran protisocialistických tím, že je nutno nemocenským pojišťovnám ulehčiti za to, že byly příspěvky sníženy ze 6 2/3% na 5%. Ihned nato vynutili si však agrárníci terorem, že do zákona pojato bylo ustanovení o zakládání zbytečných samostatných nemocenských pojišťoven pro zemědělské dělnictví (Tak jest!), aniž by byl brán ohled na to, že to bude znamenati podstatné zvýšení správních nákladů. Snahou naší bude, aby nesprávnosti, které jsem zde uvedl, byly pokud možno v brzké době ze zákona o nemocenském pojišťování odstraňovány.

Všechny české strany dnešní vládní většiny volají po novelisaci zákona o sociálním pojišťování dělnickém, ne však v tom smyslu, aby odstraněny byly vady a nedostatky zákona, nýbrž proto, aby zákon byl podstatně zhoršen.

Nejzřetelněji se dosud vyjádřil klub poslanců strany agrární, který se usnesl žádati, aby ze sociálního pojišťování dělnického vypuštěni byli zemědělští dělníci a aby premie byly sníženy. Toto usnesení nejsilnějšího klubu vládní většiny znamená otevřený útok na sociální pojišťování dělnické. Jakým právem má býti zbaveno zemědělské dělnictvo dobrodiní zákona o sociálním pojišťování? Jakým způsobem hodlá strana agrární zabezpečiti zemědělské dělníky pro případ stáří nebo úplné neschopnosti ku práci? Jakým způsobem se chce postarati o vdovy a sirotky po zemědělských dělnících?

Strana agrární tvrdí, že k tomuto usnesení vedena byla tím, že ani zemědělští dělníci, ani malí zemědělci nemohou platiti vysoké premie zákonem stanovené. Nemůžeme uznati tento důvod. Pro nás musí platiti zásada, zaměstnáváš-li dělníka, který pro tebe tvoří hodnoty, jsi povinen přispívati k jeho zabezpečení pro případ invalidity nebo stáří. Uznáváme rádi, že zemědělskému dělníku je těžko platiti část z premií na něho připadající, jelikož plat jeho je příliš malý. Je však otázka, je-li správné, aby zemědělský dělník byl zbaven starobního a invalidního pojištění proto, že má malou mzdu, a nebylo-li by správnější, aby mu bylo za jeho práci placeno tolik, aby premie platiti mohl. Ohražujeme se proti jakémukoliv zhoršení tohoto zákona, ba naopak musíme se vší mocí domáhati odstranění některých tvrdých jeho ustanovení. Již při projednávání ve výboru soc.-politickém poukazovali jsme na to, že věková hrance 65 let pro získání důchodu starobního je se zřetelem na vysilující práci a nedostatečnou výživou dělníka příliš vysoká. Také ustanovení §u 14 tohoto zákona, že vdova po pojištěnci, má-li míti nárok na důchod vdovský, musí býti sama invalidní, je krajně nespravedlivé.

Vedle opravy uvedených nesprávností v zákoně o sociálním pojišťování dělnickém musíme žádati bezodkladné předložení zákona o přestárlých. Již při projednávání zákona o sociálním pojišťování dělnickém prohlásila vláda, že otázka přestárlých dělníků, kteří překročili 60. rok věku a tím vyřazení byli z dobrodiní zákona, vyřešena bude zvláštním zákonem, a to tak, aby důchody takového přestárlého rovnaly se důchodům pojištěnce, který si odbyl lhůtu čekací. Žádáme proto p. ministra soc. péče, aby předložil osnovu zákona o přestárlých na zásadách, jak byly dohodnuty svého času soc.-politickým výborem.

Velmi důležitou pro nás jest otázka válečných poškozenců. Porovnáme-li důchody válečných poškozenců v republice Československé s poměry válečných poškozenců jiných států, přijdeme k poznání, že u nás jsou důchody téměř nejnižší. Upraviti důchody válečných invalidů, hlavně těch, kteří jsou 70 až 100% práce neschopni, je naší povinností. Způsob, jakým se často provádějí přehlídky válečných invalidů, zasluhuje nejkrajnějšího odsouzení. Schvalujeme plně přísnost vůči těm, kteří chtějí zákona o válečných poškozencích zneužíti, musíme však se vší rozhodností žádati spravedlivé posuzování skutečných nešťastných obětí světové války. Velká řada invalidů dobře se osvědčila u státních a jiných veřejných, hlavně pak vojenských úřadů.

Bude jen spravedlivé, když bude tato jejich práce náležitě odměněna. Pan ministr soc. péče ve své řeči v rozpočtovém výboru připomněl, že bylo do konce r. 1925 obsazeno invalidy 16.000 trafik a že ve 3500 případech dostali váleční invalidé půjčky, aby si mohli postaviti budku. Kvitujeme tento fakt s povděkem. Připomínáme však, že je dosud velká část trafik v držení lidí zámožných, na výnosu trafiky nezávislých a že přes všecko úsilí není možno příslušné finanční úřady přiměti k vypsání těchto trafik a obsazení jich válečnými invalidy. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

V této věci naráží váleční invalidé a vdovy na velké neporozumění příslušných úřadů. Jsou případy, kdy 100%ní válečný invalida čekal 2 roky na vyřízení žádosti o přidělení trafiky a musela býti provedena třikráte intervence poslancem u ministerstva financí, než mu byla dotyčná trafika přidělena. V této věci mělo by ministerstvo financí zjednati energicky nápravu. Otázka válečných poškozenců nesmí býti posuzována s hlediska, kolik to stojí stát peněz, nýbrž s hlediska spravedlnosti a lidskosti.

Za neméně důležitou považujeme péči o mládež. Pan ministr dr Engliš v důvodové zprávě k rozpočtu zvláště zdůrazňuje potřebu ekonomisace a realisace ve státním hospodaření. Má-li platiti tato zásada vůbec, musí platiti v prvé řadě v oboru státní péče, kterou republika naše vlastně buduje, to jest v oboru péče o mládež. Zde to žádá i prospěch věci samé - nejen ohledy hospodářské - aby byl zaveden určitý systém a plán v celé republice. Musím vytknouti, že se tu vydávají peníze veřejné i prostředky soukromé neracionelně k vybudování ústavu, kde potřeba nebyla tak naléhavá, na úkor zřízení ústavů naléhavějších, nebo ku vybudování ústavů naprosto neokonomickému. Upozorňuji jen na ústav pro slabomyslné dívky v Brně. Tento ústav byl vybudován milionovými náklady v nejlepší vilové čtvrti města na nejdražších pozemcích bez potřebné a nutné ekonomie, ač sama účelnost žádá, aby ústavy takové byly zřizovány na venkově při zemědělském hospodářství. Pro zřízení tohoto ústavu našly se prostředky - i veřejné - ač nutný a na Moravě dosud velmi postrádaný ústav pro matky a kojence stále nelze otevříti, ačkoliv město Brno s uznáníhodnou obětavostí už před 3 roky věnovalo k tomuto účelu vhodný objekt. Musíme žádati, aby komise při ministerstvu soc. péče za účasti ústředních organisací zemských o péči o mládež vypracovala pevný plán pro příští pětiletí, aby mohla býti péče o mládež vybudována racionelně a účelně jedině s hlediska potřeby a bez jakéhokoliv nadržování té neb oné organisaci nebo teritoriálními svazky. Česká zemská péče o mládež na Moravě takový pracovní plán pro Moravu již vypracovala, je třeba, aby byl doplněn plánem pro celou republiku, aby mohly býti potřebné položky do rozpočtu státního zařazovány podle skutečné potřeby. Stát ať převezme vybudování ústavu a náklad osobní, o věcné potřeby postará se už veřejná dobročinnost, bude-li míti záruku, že se péče o mládež opatřuje podle dobře promýšleného, předem stanoveného plánu.

Je zajisté povinností státu zabezpečiti finančně zemské ústředny pro mládež tak, aby nemusily býti odkázány dále na subvence. Při provádění pozemkové reformy naskytá se k tomu příležitost velmi vhodná. Jest na státní správě, aby našla vhodnou formu, jak zabezpečiti péči o mládež poskytnutím stálé pozemkové renty a uleviti tak i státním financím pro budoucnost. Největším problémem našeho mladého státu je krise výroby. Vyřešení tohoto problému vyžádá si ještě mnoho času a námahy, hlavně proto, že mnohá z příčin dnešní krise výrobní leží mimo rámec tohoto státu. Řada odvětví průmyslové výroby buď zastavuje úplně nebo silně omezuje výrobu a tím šíří se stále více nezaměstnanost dělnictva. Je povážlivé, že právě v letních měsících řádila nezaměstnanost tak silně. Na př. v kovoprůmyslu na Brněnsku je dnešní situace taková: Československá zbrojovka propustila v poslední době více než tisíc dělníků a nedostane-li objednávky, bude v nejbližší době propouštěti daleko větší počet dělníků.

První brněnská strojírna propustila tento rok již přes 900 dělníků a zbylé dělnictvo vždy  1/3 střídavě vysazuje. Firma Sfinx vysazuje polovinu dělnictva. Královopolská strojírna vysazuje dělnictvo na neurčitou dobu, i na 3 měsíce. Stav dělnictva u této firmy jest nyní o 600 zaměstnanců nižší. Stav nezaměstnaného dělnictva pouze u kovoprůmyslu v Brně přesahuje již 3000, z nichž jest velké procento živitelů rodin.

Podle našeho přesvědčení léčení této těžké choroby hospodářské není pouze v zájmu dělnictva, ale v prvé řadě v zájmu státu. Nezaměstnanost vedle přímo strašných poměrů bytových, o nichž se zmíním později, je pramenem veškeré roztrpčenosti a nedůvěry dělnictva. Lidé, kteří bezradni a v zoufalství chodí ulicemi měst, bez nejmenší naděje, že se jim podaří opatřiti zaměstnání a rodině potřebný chléb, přicházejí často na různé myšlenky. Náš lid miluje svůj stát, což dokázal již často. Nesmí však býti zbaven důvěry ve spravedlnost. Je velmi nebezpečné, že při tak veliké nezaměstnanosti vzrůstá ještě neustále drahota. Zdražování nejnutnějších životních potřeb, jako brambor, chleba a cukru doléhá nejhůře na pracující lid. Zvyšování cen životních potřeb nedoléhá však pouze na nezaměstnané. I dělníci, kteří jsou tak šťastni, že pracují, pociťují drahotu velmi těžce, jelikož nízká mzda nedovoluje jim nákup ani toho nejpotřebnějšího. Průmyslníci pokoušeli se již několikráte o odstranění výrobní krise, ovšem vždy jednostranně a pohodlně na úkor mezd zaměstnanců. Mzdy dělníků byly stlačeny na minimum a výrobě nebylo přesto pomoženo. Následek toho jest, že na příklad v průmyslu textilním jsou dělnické mzdy takovéto: Mzda přadláka na česanou přízi, tedy nejlépe kvalifikovaného textilního dělníka, činí i s veškerými vedlejšími příplatky 3.60 Kč za hodinu, čili 28.80 Kč na den. Mzda vazače 18 Kč denně, sazeče jehel 16 Kč denně, průměrná mzda textilního dělníka činí 23 Kč denně, čili 138 Kč týdně, pracuje-li se celých 6 dnů v týdnu.

V kovoprůmyslu jsou mzdy tyto: Vyučené a kvalifikované dělnictvo: U maloživnosti pohybuje se mzda mezi 62.40 Kč do 158 Kč týdně. V malozávodech od 91.20 Kč do 201.60 Kč týdně, a ve velkozávodech od 96 Kč do 300 Kč týdně. Pomocné dělnictvo ve všech závodech dostává základní mzdu 1.40 Kč až 1.60 Kč na hodinu a drahotní přídavek od 80 do 100%. Tedy za týden 120 Kč až 153 Kč.

Jak z uvedených číslic patrno, je mzda dělnictva vzhledem k vysokým cenám životních potřeb naprosto nedostatečná. V době tak silné nezaměstnanosti, jaká dnes panuje, je povinností státu, aby přispěl mimořádně ku zmírnění bídy strádajících rodin dělnických. Bylo by záhodno, aby veškeré práce jednotlivými ministerstvy pro rok 1927 projektované byly neprodleně započaty. Nemůže-li však býti nezaměstnaným opatřena práce, musí se jim opatřiti aspoň to nejnutnější k uhájení života. Máme zákon o státním příspěvku odborovým organisacím ku podporám v nezaměstnanosti. Zákon tento naprosto nestačí. Uvážíme-li, že v první polovici t. r. nezaměstnanost stále vzrůstá, že v měsíci červnu bylo vyplaceno na podporách téměř o 100% více než v měsíci květnu a téměř o 300% více než v měsíci lednu, vidíme jasně, že zákonem stanovený příplatek státu je příliš nízký a zejména doba 3 měsíců, po kterou stát příplatek vyplácí, nedostatečná. Můžete si představiti zoufalství otce rodiny, který po době, kdy vybral zákonitou podporu, zůstává dále bez práce a bez prostředků? To jsou hrozné poměry. Musíme se proto dožadovati, aby ministerstvo sociální péče s největším urychlením vypracovalo a k projednání předložilo novelu zákona o státním příspěvku k podporám v nezaměstnání. Je také nutno, aby ministerstvo soc. péče provádělo v čas refundace obnosů, odborovými organisacemi na účet státu zaplacených.

K otázce nezaměstnanosti těsně se přimyká otázka zákona o zprostředkovatelnách práce. Předloha zákona o zprostředkovatelnách práce byla již před 4 roky v sociálně-politickém výboru projednána a jen pro teror strany národně-demokratické nedostala se do poslanecké sněmovny k projednání na této otázce vedle dělnictva interesován je v prvé řadě stát. Péče o nezaměstnané mohla by býti prováděna daleko úspěšněji, kdyby zde byly řádně vybudované a dobře organisované zprostředkovatelny práce, jimž by zaměstnavatele byli povinni každé uprázdněné místo ihned hlásiti. (Tak jest!)

Veliká nezaměstnanost roku letošního byla zaviněna do značné míry také tím, že jsme neměli zákona o stavebním ruchu. Následkem toho projevila se veliká stagnace ve stavebním podnikání. Nejistota, bude-li zákon obnoven čili nic, byla příčinou, že mnohde stavebník soukromý i stavební podnikatel staveb nepodnikají.

Mimo zvýšenou nezaměstnanost přivodil tento stav také značné zhoršení poměrů bytových. Přes veliké oběti, které přinesla větší města tím, že investovala do staveb obytných budov velké obnosy, bytová nouze se valně nezmenšila. Bytové poměry jsou hlavně ve větších městech přímo hrozné. Několik rodin úplně si cizích v jedné obytné místnosti není ojedinělým zjevem. Je tudíž svrchovaný čas, aby vláda přikročila k vážnému řešení této otázky. Za vážné řešení bytové otázky nemůžeme však považovati vládní návrh zákona č. 460 o stavebním příspěvku, ochraně nájemníků a stavebním ruchu, který předložen byl sněmovně vládou úřednickou. (Výborně!) Překvapilo nás proto, že pan ministr sociální péče ve finančním zákoně pro rok 1927 na str. 267 prohlašuje, že tímto zákonem míní odstraňovati bytovou nouzi. Překvapuje nás to proto, že předloha čís. 460 je čistě reakční. Některá ustanovení této předlohy, měla-li by býti uzákoněna, jsou s to rozvrátiti tisíce rodin a přivésti je do strašných sociálních i hospodářských poměrů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP