Úterý 23. listopadu 1926

Začátek schůze v 9 hod. 26 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Slavíček, inž. Dostálek, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Špatný, Vávra.

229 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři Černý, dr Engliš, dr Hodža, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, dr Spina, dr Srdínko, Šrámek, Udržal.

Z kanceláře sněmovní: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 51. schůzi posl. sněmovny.

Došlo sdělení ze senátu. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Předseda senátu sdělil přípisem ze dne 1. července 1926, že senát přijal v 38. a 40. schůzi dne 30. června a 1. července 1926 osnovu zákona o provedení úmluvy mezi Rakouskem, Italií, Polskem, Rumunskem, královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců a Československem o převodu pohledávek a deposit z hospodaření poštovní spořitelny ve Vídni, podepsané v Římě dne 6. dubna 1922, jakož i dodatečné dohody k této úmluvě, sjednané mezi uvedenými státy v Římě dne 23. února 1925 (tisk 179 senátu), a to ve znění usneseném poslaneckou sněmovnou.

Předseda: Páni posl. dr Czech a soudr. podali návrh podle §u 46, odst. 2 jedn. řádu, aby se sněmovna usnesla, že předseda vlády má se dostaviti do nejbližší schůze sněmovny a podati zprávu o věci Cyrila Koburka.

Výboru imunitnímu přikázal jsem k ústní zprávě do předepsané lhůty včera došlou písemnou žádost posl. dr Hodži, aby proti posl. Kreibichovi zakročeno bylo podle §u 51 jedn. řádu pro jeho výroky ve 49. schůzi posl. sněmovny dne 19. listopadu 1926.

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž jakožto 1. odstavec je:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 590) státního rozpočtu republiky Československé a finančního zákona pro rok 1927 (tisk 670) - pokračováni.

Budeme pokračovati v povšechné rozpravě, započaté ve 49. schůzi posl. sněmovny dne 19. listopadu t. r.

Další přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. inž. Kallina, dr Szüllö, Hrušovský, dr Dérer, Burian, na straně "pro" pp. posl. dr Hajn, Zierhut, Prokůpek a Dubický.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníku na straně "proti", panu posl. inž. Kallinovi.

Posl. inž. Kallina (německy): Dámy a pánové!

Po prvé od té doby, co trvá Československá republika, máme před sebou státní rozpočet, zastávaný česko-německou vládní většinou. Tato vláda požaduje také na německém obyvatelstvu tohoto státu povolení rozpočtu.

Povoliti rozpočet znamená ve státě s parlamentní vládou projeviti vládě největší důvěru. Dříve než přejdu k vlastnímu státnímu rozpočtu, pokládám za nutno pojednati o změněných poměrech, které vedly k utvoření českoněmecké vlády.

Bylo by pošetilé domnívati se v okamžiku, kdy dosavadní česká celonárodní koalice byla vystřídána česko-německou vládní koalicí, že by stanovisko k této nové vládě mohlo býti diktováno jedině s hlediska malicherných stranických požadavků. Světová válka se všemi svými hroznými následky změnila právě jako mohutný přírodní zjev základy soužití národů. Staré historické státy, které jsme ještě před několika málo roky viděli v železné výzbroji a nesmírně pevně státi, pojednou se shroutily, nové státy nastoupily na jejich místo. Podle požadavku nejsvětějšího přirozeného práva národů, požadavku "sebeurčení", byli povoláni malí národové k tomu, aby utvořili státní celky, a tak změnila se tvářnost východní a jihovýchodní Evropy. Požadavek práva sebeurčení přijali za svůj také čeští poslanci říšské rady a usnesena byla na schůzi všech českých členů parlamentu, svolané na den 6. ledna 1918 do Prahy, deklarace, ze které uvedu pouze tato slova: "Vycházejíce z těchto podkladů, ohražujeme se slavnostně proti každému odepření práva sebeurčení národů při mírových jednáních a žádáme, aby ve smyslu tohoto práva byla přiznána všem národům, tudíž také našemu národu, účast a plná svoboda, hájiti na mírovém kongresu svých práv."

Těmto požadavkům vděčí také Československá republika za svůj vznik. Český národ probíjeje se teprve v polovici minulého století, a to s pomocí německých učenců k novému kulturnímu rozvoji, dovedl, maje prozíravé politické vedení, nadchnouti masy, a to jak průmyslového dělnictva, tak i selský stav národní hrdostí, národní hrdostí, jíž jsem se vždy nanejvýš podivoval. Politický vývoj za vlády císaře Františka Josefa I. byl pro češství mimořádně příznivý. Rokem 1848 počalo zápolení Rakouska a Pruska o prvenství v Německu. Když v roce 1866 dosáhlo Prusko úspěchů, snažili se Habsburgové vypěstovati ve svých zemích rakušanství a neštítili se žádného prostředku, dosíci tohoto cíle, jenž především směřoval k tomu, aby rakouští Němci byli roztaveni, a to tím, že v každém směru dávali přednost slovanským národům na úkor německého národa. Tento výhodný stav pro slovanské národy, zejména pro Čechy a Poláky, a schopnost vpraviti se do daných poměrů, jež slovanské lidové povaze jest vlastní, ruku v ruce s politickou prozíravostí, dodávati si v těchto dobách navenek a nahoru tvářnosti nadšených a ponížených Rakušanů, vynesl jim úspěch za úspěchem. Vedle toho dovedli také Češi neúmorným úsilím, řídíce se devisou "Svůj k svému", pracovati k vnitřnímu zmohutnění své národnosti a k vybudování svého národního hospodářství. Kromě nejvyšších osobních úspěchů podařilo se vůdcům českého hnutí dosíci pro svůj národ velkých hospodářských a politických úspěchů. Dovedli však také v příhodných okamžicích pracovati na vybudování reálně politických základů své národnosti a, kde toho bylo třeba, hoditi také ucelenou sílu svého národa na vážky. Pro veškerá jejich jednání platily vždy jen nepsané zákony jejich národa, nikdy však rakouské státní zákony. Touto svou politikou domohli se také císařského reskriptu, přečteného na zemském sněmu českém dne 12. září 1871, ve kterém sliboval císař, že obnoví uznání práv země České svou přísahou korunovační. V dalším postupu podařilo se však Čechům nejen v Praze strhnouti na sebe moc, nýbrž i umístiti ve vídeňských ústředních úřadech spolehlivé české úředníky. Od ministra až k poslednímu úřednímu sluhovi byla pro ně všechna místa volná. Těchto možností využili důkladně.

Bylo by po mém názoru naprosto falešné domnívati se, že by bylo lze, aby tuto činnost Čechů v Rakousku napodobovali i Němci v československém státě. V zásadním omylu jest, kdo by chtěl jen porovnávati poměry zde zavládnuvší s poměry ve starém Rakousku. Především jsou mocenské poměry zcela odlišně rozděleny, neboť nad národy vespolek zápolícími stála ve starém Rakousku panovnická moc vladařova, opírající se o vojsko, úřednictvo, úzkostlivě pečujíc o zajištění mocenských zájmů rodových, jež všem vladařům byly svatými. Jen tímto způsobem bylo lze si vysvětliti, že císař Vilém I. mohl rakouskému císaři raditi, aby vůči německému rakouskému obyvatelstvu postupoval obezřetně. Pro rozvoj národů ve starém Rakousku mělo tedy stanovisko vladařovo a soustředění tak ohromné moci v jeho rukách rozhodující význam. Že císař celou svou moc uplatnil proti národně uvědomělému němectví, nebylo a není nikomu tajemstvím. Největších výhod dosáhli osobně pro sebe bezpohlavní Němci a slovanští národové, kteří svou přizpůsobovací schopností doved!i si většinou hráti na věrné poddané, kdežto doma podporovali a vychovávali hrdé národní uvědomění. To, co jsem uvedl, nebudiž vykládáno jako předhůzka, účelem toho jest pouze prokázati, že světová veřejnost byla nejvyšší měrou uvedena v omyl, když si Češi stěžovali do útisku ve starém rakouském císařství, a že se překrucuje pravda, jestliže dnes ještě Češi vystupují a snaží se svůj brutální a znásilňovací systém proti nám sudetským Němcům obhajovati bajkou, že prý byli od Němců ve starém Rakousku utlačováni a nynější jejich postup že jest jen odplatou za naše tehdejší jednání. S touto lží musí se již jednou přestati, neboť nic neškodí více rozvoji národů než takováto zášť, hlásaná na podkladě nepravdivých tvrzení, jež národy jen navzájem rozdvojuje, úžasné síly národní váže a vzájemný klidný vývoj brzdí ke škodě obou národů.

Stará císařská moc shroutila se v r. 1918, poddaní dosáhli svobody a právo sebeurčení, požadované naším vůdcem dr Lodgmannem ještě ve starém Rakousku, bylo by bývalo mohlo upraviti národům cestu ke zdravému hospodářskému a politickému rozvoji. Poukázal jsem již dříve k tomu, že čeští členové parlamentu požadovali dne 6. ledna 1918 právo sebeurčení národů, a dlužno jen hluboce toho litovati, že nezůstali věrni tomuto požadavku, nýbrž že ve vítězném opojení, aniž by přece sami nějakého vítězství byli dobyli snad až na vítězství ze dne 4. března 1919, kdy ve slepé zběsilosti česká soldateska postřílela bezbranné německé muže, ženy a děti - pojednou pošlapali svaté právo sebeurčení a vytýčili požadavek, že má k jejich státu z hospodářských a strategických důvodů býti přičleněno 3 1/2 milionu sudetských Němců. Až do onoho dne měl jsem jen obdiv pro český národ, od té doby však - nemějte mi to ve zlé - opovrhuji těmi muži, kteří svatý prapor práva sebeurčení strhli do bláta a zneuznávajíce tohoto práva proti naší slavnostně projevené vůli, spekulujíce s protiněmeckým stanoviskem západních mocností, sevřeli nás do českého státu. V pařížských mocenských diktátech bylo vyhověno těmto přáním, aby německé národní těleso ve střední Evropě bylo oslabeno, část německé národní síly podvázána, aby obávaný opětný rozmach německého národa byl pokud možno zadržen. Naším osudem mělo býti odnárodnění, použito moderních demokratických mocenských prostředků, mocenských prostředků centralistické státní moci, aby se dosáhlo tohoto cíle. Naše z tisíce ran krvácející tělo národa jest výsledkem jejich tolik vychvalovaného českého humanismu, jest důsledkem zaslepeného záští, které učinili základem method svého boje. Heslem jejich bylo: Rychle jednati, dříve než obr německý rozlomí otrocké okovy v Paříži mu připiaté, dříve než se objeví opětný rozmach Německa, který i oni viděli přicházeti. Političtí jejich vůdcové počítali se lhůtou 30 až 40 roků. Osud chtěl tomu však jinak. Neuplynulo ještě ani 10 let a pracovní duch Německa, pracovní síla Německa dokázala, že si dobyla opět úcty světa. Francie, největší odpůrce Německa, nemohla než s touto skutečností počítati a vidíme, že po Locarnu a Thoiry počínají se pomalu, avšak jistě poměry lepšiti ve prospěch Německa. Vy jste jen dovedli od založení českého státu na úkor utlačených národů se obohacovati, desetitisíce německých dělníků vytlačiti z jejich pracovišť, české hospodářství posilovati na úkor Němců, avšak současně nesmyslnou zahraniční a obchodní politikou vyvolati vnitřní hospodářskou krisi, která se začíná projevovati proti vám samým. Vzrůst komunistické strany jest pouze důsledkem tohoto vývoje. Záští jste rozsévali tam, kde jen hojně lásky a největší ochota snad by mohla zajistiti váš stát v budoucnosti. Skutkem stalo se to, o čem se žádnému z vašich politických vůdců před pěti roky ani nezdálo. Nezbylo vám než dovolávati se německých stran, aby se vašich státních nezbytností zastali, nezbylo vám než přibrati německé strany ke spolupráci ve vládě. Vím, nejednali jste z vnitřního přesvědčení, aby se konečně dostalo sudetským Němcům rovnoprávnosti státními základními zákony jim slíbené, rovnoprávnosti v národnostních, hospodářských i kulturních oborech, nejednali jste v úmyslu, zmírniti hroznou bídu tisíců německých rodin, zahojiti hluboké rány, kteréž jste našemu národu způsobili, nýbrž pouze z nouze, abyste mohli vládní záležitosti po těžkou dobu této hospodářské krise bez otřesů vésti dále. Němci vstoupili do vlády nikoliv jako rovnoprávný činitel, nýbrž jako kajícníci, mající vyplniti mezeru po českých socialistických stranách, jimž se mělo takto umožniti, aby jako polooposiční strany lépe mohly čeliti komunistickému náporu.

My sudetští Němci vstoupili jsme do československého parlamentu v r. 1920, učinivše státoprávní prohlášení, a na tomto prohlášení setrváme, pokud nás osud bude nutiti, abychom žili v tomto státě. Právě jako jste vy trvali na svém státoprávním prohlášení svého času v rakouské říšské radě učiněném, zachováme se i my. Pro nás zůstane směrodatným, na čem se sudetsko-němečtí říšští poslanci usnesli dne 22. října 1918 jako zplnomocnění zástupci rodných našich oblastí, když se utvořil národní stát rakouský: Sloučení německých sudetských zemí s republikou rakouskou, a dále zůstává pro nás směrodatným státní akt republiky rakouské ze dne 12. listopadu 1918, podle něhož bylo Rakousko prohlášeno za součást německé říše. Všechna tato usnesení jsou pro nás jako dříve, tak i nyní závazná, abychom jich nemohli provésti, bylo nám dosud zabráněno jen násilím pařížských diktátorů.

Považoval jsem za nutné učiniti tato zjištění právě v tomto okamžiku, kdy dva němečtí ministři pod nátlakem poměrů zasedli na vládní lavici.

Od doby, kdy se sestoupilo Národnostní shromáždění v květnu roku 1920, bylo nám českonárodními vládami předloženo 6 státních rozpočtů. Zástupci všech německých stran zaujali až dosud vždy společně stanovisko proti brutálnímu zanedbávání oprávněných německých požadavků ve státních rozpočtech a vznášeli před celým světem obžalobu proti znásilňovacímu a počešťovacímu systému.

Ještě dne 18. listopadu 1924 to bylo, když vůdce Svazu zemědělců posl. Křepek jménem své strany, německé křesťansko-sociální lidové strany a německé živnostenské strany pronesl nejostřejší kritiku nejen pro úplné opomíjení německých životních zájmů, nýbrž i zejména pro nedůstojný způsob projednávání. Uvedl, že to, jak se zachází s oposicí při jednání o státním rozpočtu, jest výsměchem každé demokracie a kritisoval zejména ostře skutečnost, že zpravodaj již předem prohlásil, že i ta nejmenší změna v průběhu porad jest vyloučena.

Křepek pronesl doslovně: "Tato nevážnost k parlamentarismu, tato nevážnost k oposici zvláště, jest jen vyvrcholením soustavy, která zneuznávajíc zásady většiny, považuje menšinu v parlamentě a mimo něj pouze za předmět politiky. Při provádění této soustavy se předstihují zákonodárství a správa ve všech oborech, aby menšinu ve prospěch většiny zbavily práv. Němečtí úředníci, zaměstnanci bývají pod nicotnými záminkami nebo také s otevřenou surovostí olupováni o své pracovní místo. Česká potřeba škol se uspokojuje, německé školy se bezdůvodně zavírají. Německá půda se nedává německým čekatelům, ale poskytuje se k počešťovacím účelům. Německým zemědělcům se odebírá domácí půda." Ukončil své vývody ostrým ohražením proti tomuto neslýchanému postupu a prohlásil, že strany jím zastupované odmítají tudíž každou další účast na poradách.

Dnes vidíme před sebou změněný obraz.

Dnes vidíme před sebou zástupce oněch stran, které tehdy ústy posl. Křepka vznesly ostrý protest proti nedůstojnému způsobu působícímu jako výsměch parlamentarismu, jakým se projednává rozpočet, jako složku vládní většiny. Dva z jejich čelných mužů zaujali místo na ministerské lavici a nesou tudíž plnou odpovědnost za nynější methody projednávání státního rozpočtu. Myslím, že veškeré německé obyvatelstvo jest stejného smýšlení se mnou, prohlašuji-li, že rozpočet pro rok 1927 sestaven je na témž protiněmeckém základě, jako v minulých letech, že rovněž úplně nepovšimnuty zůstaly oprávněné německé zájmy, a s politováním jsme nuceni zjistiti, že se shora uvedené německé vládní strany rozhodly krýti tento rozpočet svými jmény. Stal se pokus s této strany poukazovati k tomu, že v den vstupu do vlády, tudíž dne 12. října, nebylo již možno dosíci ještě před zahájením porad v rozpočtovém výboru změny státního rozpočtu již tiskem předloženého.

Budiž mi především dovoleno k tomu poznamenati, že se německé vládní strany již celé měsíce dříve, za úřednického kabinetu Černého, rozhodly, a sice při poradách o zákonu o agrárních ochranných clech a zákonu o kongrui, že utvoří vládní většinu s dnešními českými vládními stranami, pochybno bylo pouze, zda se zúčastní utvoření vlády také jmenováním parlamentních ministrů. Každému reálnému politikovi jest jasno, že by za těchto okolností byli bývali vůdcové německých vládních stran povinni účastí, o kterou usilovali a která měla býti korunována vysláním německých ministrů, dáti především výraz tím, že se budou snažiti uplatňovati případný vliv na vypracování státního rozpočtu. Odporuje nejjednodušším zákonům logiky, mluví-li se o nutnosti účasti na státní moci, pracuje-li se o její dosažení a jestliže pak, aniž bylo reálně-politického podkladu, učiní se rozhodný a odpovědný krok tím, že se vysílají do vlády němečtí ministři.

Po mém názoru nelze dnes protiněmeckou soustavu celého státního rozpočtu obhájiti výmluvou, že se tento rozpočet nalézal dne 12. října 1926 již na vládní lavici a že dlužno tedy s ním počítati. Neboť bylo-li také již opominuto, uplatniti vliv na sestavení státního rozpočtu v několikaměsíční přípravné době, která předcházela vstup do vlády, tedy v době, kdy německé vládní strany svými hlasy kabinet Černého několikráte podporovaly a držely, bylo by bývalo po mém názoru povinností těchto stran, přičiniti se v rozpočtovém výboru, aby byly přijaty pozměňovací návrhy, které by byly do jisté míry zaručily rovnoprávnost sudeto-německého národa aspoň na hospodářském poli. Naopak dočkali jsme se toho, že již v úvodní své zprávě generální zpravodaj dr Hnídek pronesl, že nová vládní většina očekává, že při poradách o rozpočtu zůstane výbor věren osvědčené své tradici, a to v úvaze, že se rozpočet povoluje nikoliv většině, nýbrž státu a vlasti. Tato slova, vyložíme-li si je srozumitelně, znamenají: Česko-německá vládní většina předpokládá jako samozřejmé, že nebudou při poradách v rozpočtovém výboru provedeny žádné změny, ani nejnepatrnějšího druhu, a že většina zamýšlí každý, byť i sebe oprávněnější pozměňovací návrh zamítnouti.

Poukázal jsem již vpředu k vývodům vůdce dnešních německých vládních stran, posl. Křepka, při poradách o státním rozpočtu pro r. 1925, který tyto brutální ničivé methody tehdy co nejostřeji přibil na pranýř a odmítl jakoukoli účast na této rozpočtové komedii, při které oposiční poslanci byli sníženi na úroveň pouhých hlasovacích statistů. Hle, letos dožili jsme se toho, že stejné německé strany jako část vládní většiny tyto methody nejen schvalují, nýbrž i samy k tomu napomáhaly, aby bylo oposici zabráněno v každé věcné spolupráci. A nedosti na tom, snížily se k tomu, že trpí, aby jejich vlastní spolupráci byly českými koaličními stranami kladeny překážky, když jejich ministři i zpravodajové jsou nuceni, aby, zapírajíce svou německou mateřskou řeč, používali řeči, které sami sotva rozumějí. Měli-li jsme tudíž po celá léta rozpočtovou komedii, staly se letošní porady rozpočtovou tragedií pro sudetsko-německý národ. Neboť nejen, že bylo zakázáno těmto účastníkům státní moci užívati německého jazyka, nýbrž byli také donuceni hlasovati proti oněm německým pozměňovacím návrhům, jichž přijetí bylo by bývalo s to, aby aspoň poněkud zajistilo rovnoprávnost německého národa na poli hospodářském. Veřejnost očekávala, že německé vládní strany vynaloží svou moc ve vládě k tomu, aby elaborát státního rozpočtu, pořízený česko-národní vládou Černého, byl při projednávání v rozpočtovém výboru pozměněn aspoň zatím tak, aby se dosáhlo hospodářského zrovnoprávnění Němců. Tato samozřejmost se nedostavila. Právě tak bezvýhradně, jako provedly vstup do vlády. nezajistivše si ani nejmenší míru požadavků za aktivní spolupráci ve státě, právě tak bezvýhradně podrobily se také za porad v rozpočtovém výboru diktátu českých vládních stran a hlasovaly proti všem německým požadavkům.

Stejný osud byl údělem všem německým pozměňovacím návrhům bez rozdílu, zda se týkaly požadavku zavedení úplné německé školské autonomie, zvýšení položek pro parlamentní tisk a ustanovení tlumočníků, aby se rozdáváním německých tisků umožnila věcná parlamentní práce německých poslanců, nebo měly-li za účel, aby zadržely dosavadní těžké poškozování německého hospodářství ve všech oborech státního vlivu a zajistily spravedlivý zřetel na německé úřednictvo podle klíče, určeného počtem obyvatelstva.

Byl učiněn pokus, označiti tento postup za prozíravou taktiku, každému soudnému pozorovateli jest však jasno, že číslice státního rozpočtu a určení jich k účelům převážně českým v r. 1927 znemožňuje spravedlivý zřetel k německým nárokům, zejména přihlédne-li se ku čl. VII finančního zákona, kterýž stanoví, že jest přípustno použíti povolených obnosů jen k účelům v dotčených kapitolách, titulech, paragrafech a pododdílech uvedeným, a to odděleně podle řádných a mimořádných, osobních a věcných potřeb. Tím jest tudíž vůbec vyloučen pozdější přesun a jest vědomým klamáním, tvrdí-li někdo opak. Poněvadž jsem již ve svých řečích pronesených v rozpočtovém výboru při rozpravě o jednotlivých kapitolách státního rozpočtu doložil a prokázal těžké poškozování sudetsko-německého národa ve všech oborech, a to číselně, vrátím se dnes jen všeobecně k rozpočtu jako celku. Jak známo, rozpočet má výdaje v částce 9.703,505.151 Kč a příjmy v částce 9.723,914.485 Kč, tudíž okrouhle přebytek 20 milionů, při čemž se nesmí zapomínati, že pan finanční ministr ve své zprávě výslovně prohlásil, že bez reformy zákona o válečných poškozencích nemohl by zůstati rozpočet aktivním, což přece nemůže nic jiného znamenati, než že bude zákon o válečných poškozencích změněn v tom směru, že budou těmto největším ubožákům dosavadní jejich požitky ještě sníženy. Finanční ministr dr Engliš jest nesporně jedním z předních českých odborníků svého druhu, čímž však naprosto nemá býti řečeno, že bychom my, sudetští Němci, mohli jeho činnost, byť i co nejskrovněji pochváliti. Neboť celé jeho smýšlení a jednání spěje rovněž k vybudování českého národního státu a celá jeho činnost směřuje k tomuto cíli. Letošní rozpočet vybudoval na novém základě a doufá, že touto úpravou znemožní v budoucnosti překročování rozpočtu a uvede české finanční hospodářství do správných kolejí. Tu pak není nikomu tajemstvím, že tohoto cíle lze dosáhnouti jen úsporami, jež pro dotčené kruhy jsou přirozeně nutně spojeny s nejtěžšími újmami. Vedoucí zásadou, které se i on rád podrobuje, zůstává i nadále: Podporování českého hospodářství, české kultury, následkem toho těžké újmy pro německé hospodářství, německou kulturu. Při oněch velkých položkách rozpočtových, kde skutečně bylo by lze ušetřiti sta milionů, vědomě se nešetří, poněvadž není ochoty upustiti od velmocenských spádů. Tak pohltí výlohy na diplomacii a obranu tohoto státu více než 1/5 veškerých státních výdajů, druhou pětinu úrokování a amortisace státních dluhů, pokud. jsou dosud známy, jejichž výše se uvádí toho času číslicí 35 miliard, při čemž se opětné nesmí zapomínati, že ministr zahraničí dr Beneš sám reparační dluhy, které budou Československu ještě předepsány, odhadl okrouhle na 30 miliard. Již z těchto zjištěných okolností lze usouditi, jak ohromně jest celé hospodářství zatíženo a jaké částky mají býti v budoucnosti na poplatnících vymačkány.

Šetřiti by se mohlo také v oboru tak zv. státních podniků, ze kterých jediný tabákový monopol, který není nic jiného nežli nepřímou daní na kuřáckou vášeň, vynáší 1.108,876.134 Kč, pak státní mincovna v Kremnici, jež poskytuje čistý zisk okrouhle 1 milionu, kdežto všechny ostatní státní podniky, státní statky a lesy, státní lázně, státní tiskárny, pošta a železnice pracují ponejvíce s velkými schodky. Pouze na dráhy musí stát připláceti za rok 136 milionů korun. Jak se hospodaří ve státních podnicích, jest přespříliš známo. Největší závody, státní dráhy a pošta, nejsou přece řízeny podle obchodních zásad, nýbrž jejich správa spatřuje hlavní svůj úkol v tom, aby podporovala počešťování německého jazykového území, aby nahradila desetitisíce německých železničářů a poštovních úředníků příslušníky české národnosti. Tato opatření vyžadují přirozeně ohromných částek, neboť i když odpočivné požitky německých státních úředníků jsou vyměřeny nízko, tvoří přece s obchodního stanoviska nepochopitelné zatížení, s druhé strany podmiňuje přeložení českých úředníků do německého jazykového území opět postavení obytných domů pro české státní úředníky, škol a podobné další náklady. Částky k tomu potřebné jdou do set milionů.

Dosíci rovnováhy ve státním rozpočtu bylo tudíž možno jen na útraty německé části obyvatelstva. Pro české účely připraveny však jako vždycky velkoryse všechny ony peněžité prostředky, jako na př. na zřízení českých menšinových škol v německém jazykovém území částka 36 milionů Kč. Aby nebylo nedorozumění, prohlašuji, že přejeme Čechům z plna srdce každé vybudování a každou podporu jich školství, avšak žádáme také pro sebe stejné právo a toho může se nám na poli kulturním dostati jen tím, poskytne-li se nám národní školská autonomie. Pan ministr školství dr Hodža mluvil sice ve své řeči dne 9. listopadu o školské autonomii a ohlásil, že tato bude ke dni 1. července 1927 zavedena. Jeho vývody byly však tak nejasné, že by bylo bývalo povinností německých ministrů, aby se s veškerým urychlením přičinili o úplné vysvětleni této záležitosti. Abych tohoto objasnění dosáhl, podal jsem resoluční návrh, ve kterém se vláda vyzývá, aby podala veškeré zákonné předlohy na zavedení školské autonomie, a to na tom podkladě, že každý národ si sám spravuje své školství, ale že také opatří si z vlastního peníze na to potřebné. Většinovým stranám naskýtá se zde příležitost, aby se nyní s veškerou otevřeností vyslovily pro tuto školskou autonomii. Výsledek hlasování prokáže, jednalo-li se na straně p. ministra školství dr Hodži o skutečný slib či pouze o pěkné gesto. Pan ministerský předseda dr Švehla výslovně k tomu poukázal, když se ve sněmovně představovala nová česko-německá vláda, že nyní na staré historické půdě po vítězství myšlenky demokracie mohou obyvatelé vespolek - míní se tím především Němci a Češi - otevřeně a přímo jednati jako svobodní občané bez cizí patronance, jako rovný s rovným. Této demokracie však jsme poznali ještě málo. Po mém názoru ukazuje způsob, kterým vedou jednání v rozpočtovém výboru české menšinové strany, že o takových jednáních, jaké pan ministerský předseda ohlásil, vůbec nelze mluviti. Ve skutečnosti se docela nic nezměnilo. Na místě moci Habsburského domu, na kterou jako na patronanci asi narážel, nastoupila v prvních letech československého státu česká všenárodní koalice, ztělesněná "pětkou", a nyní, když se utvořila českoněmecká vládní koalice, myšlenka českého národního státu. Za krvavý výsměch dlužno tudíž pouze označiti, odvažuje-li se dr Švehla mluviti o rovnosti občanů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP