Čtvrtek 11. listopadu 1926

Posl. Simm (německy): Slavná sněmovno! Dne 12. října 1925, tedy téměř právě před rokem, jednali jsme o vládním návrhu zákona o státní pomoci při živelních pohromách 1925 a o opatřeních k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti, o návrhu, jenž se stal potom zákonem. Použil jsem již tenkráte příležitosti, abych pronesl své vlastní mínění a mínění příslušníků mé strany k obsahu tohoto návrhu. Souhlasil jsem s vládním návrhem a nemohl jsem ani jinak, poněvadž v něm byla stělesněna velká myšlenka společenské pomoci, proti níž jsme se ani my nemohli zásadně stavěti. Tenkráte stavěli jsme se jen proti rozsahu některých ustanovení vládního návrhu.

Dámy a pánové! To jest také dnes základním tonem našeho stanoviska při projednávání zprávy zemědělského, sociálně-politického a rozpočtového výboru k návrhům týkajícím se napravení následků živelních pohrom v roce 1926. Účelem těchto návrhů jest, aby loňský zákon a jednotlivé jeho paragrafy byly dále prováděny. Souhlasíme-li tedy také s touto zprávou, nevylučuje to, podobně jako když jsme loňského roku zaujali stanovisko k říjnovému zákonu 1925, že do jisté míry kritisujeme rozsah této pomoci, provádění loňského zákona, již proto, že víme, že to bez kritiky nejde, že víme, že kritika někdy může také myšlenku podporovati. Loňského roku jsme se domnívali, že můžeme na dlouhou dobu vystačiti se zákonem ze dne 15. října 1925, číslo 227 Sb. z. a n., a s vládním nařízením ze dne 22. prosince 1925, číslo 266 Sb. z. a n. Tímto zákonem poskytovala se pomoc při živelních pohromách, které se dostaví jistě každého roku. Loňského roku, usnášejíce se na říjnovém zákonu, nemohli jsme tušiti, že rozsah živelních katastrof bude v roce 1926 tak strašlivý, tak ohromný, jako se to, bohužel, stalo. Ve skutečnosti není území našeho státu, které by letošního roku nebylo postiženo živelními pohromami. Povodní, průtržemi mračen, krupobitím a bouřemi byly všude poškozeny kultury, domy, silnice, cesty a mosty. Tyto škody jsou tak neobyčejně veliké, že podle našeho mínění právě při letošních živelních pohromách nelze vystačiti s pravidelnou výší podpor. Naproti tomu musíme, bohužel, konstatovati, že od té doby nebylo možno úplně vyčerpati ani možnosti zákona loňského. Loňského roku povolili jsme - jeden řečník vypočítal zde již dnes tyto částky - miliony korun, celkem 74,000.000 Kč na bezplatné podpory, aby se postiženým opatřily potraviny, šatstvo, osivo, aby se jim poskytovaly subvence, bezúročné zápůjčky na opravu nebo znovuzřízení obytných a hospodářských budov, živnostenských a průmyslových provozoven, poškozených živelními pohromami roku 1925, a miliony na opravu poškozených silnic a mostů a na opravu vodních toků a rekultivace.

Dámy a pánové! Dosud ještě nebyla skončena ani šetření o všech škodách z roku 1925, nemluvě již ani o zjištění škod v roce 1926 a nemluvě již ani o tom, že by se snad byla poskytla za škody způsobené v letech 1925 a 1926 postiženým byť i sebe menší pomoc. (Výkřiky na levici.). Kritisujeme toto zpoždění a domníváme se, že pomoc státu - a v tomto případě jde přece o pomoc státu - měla by dvojnásobnou cenu pro lidi, kteří této pomoci potřebují, kdyby byla poskytnuta pokud možno ihned v době neštěstí, a to ještě větší měrou, než jak jest ustanoveno v zákoně. Neboť žádné sněmovně na světě a zajisté ani této slavné sněmovně by nenapadlo, aby dodatečně neschválila překročení povolené částky, kdyby skutečně byla překročena, aby bylo lze napraviti způsobené škody.

Nerad bych zde poukazoval na metody starého Rakouska. Zajisté ani ve starém Rakousku neklapalo všechno tak, jak by si toho bylo třeba přáti. Avšak pokud jde o předmět, jímž se právě zabýváme, dlužno jistě připomenouti, že staré Rakousko v takovýchto případech, kde šlo o poskytnutí sociální pomoci, bylo na místě skoro okamžitě. To jest věc, již musíme zde konstatovati. Bylo by si jen přáti, aby také naše vláda zachovávala takovýto postup. Ale jak řečeno, škody z roku 1925 a 1926 byly nanejvýš úředně zjištěny. O nějaké pomoci ve formě přídělů, jak to předpisuje zákon, o náhradách podle §u 2 tohoto zákona, nelze většinou vůbec mluviti. A mohu jen prohlásiti, že by se občanům postiženým živelními pohromami bylo velmi strašlivě vedlo, kdyby soukromá obětavost a zvláště obětavost samosprávných korporací, obcí a okresů nebyly opatřily podstatnou pomoc, kdyby byly ve skutečnosti nedohonily to, co stát zameškal.

Jak velice se zpozdily třebas jen práce podle zákona z 15. října 1925 a jeho prováděcího nařízení z 22. prosince 1925, naprosto nemluvě o zpoždění náhrad za škody způsobené pohromami letošního roku, o tom svědčí výsledek oběžníku, který jsem sám rozeslal, a to jen v mezích mého domovského okresu. Každý kolega byl by tímto způsobem jistě došel k témuž výsledku. V oběžníku zaslaném 10 obcím v mém okrese chtěl jsem přezkoumati způsob, jak se dosud obyčejně poskytovala pomoc podle zákona z října 1925, a ani jedna z těchto 10 obcí nemohla ani oznámiti, že by jí byla poskytnuta nějaká pomoc na škody způsobené na jejím území. Tak městský úřad v Desné která se tak smutně proslavila průtrží údolní přehrady - mi oznámil, že vláda neposkytla dosud žádné subvence ani jiné pomoci na škody způsobené živelními pohromami, ba že tyto škody, ačkoli byly řádně ohlášeny podle zákona, nebyly dosud ještě ani úředně zjištěny. To jest výsledek zpráv na můj oběžník. Také obec Polubný v jabloneckém okrese, v níž byly způsobeny značné škody, jmenovitě na kulturách v obvodu tamější obce, nedostala dosud nejmenší náhrady ani za škody způsobené na veřejném majetku, ani na majetku soukromém. Touž odpověď na svůj oběžník jsem dostal z Rychnova u Jablonce, ze Smržovky, z Dolního Maxova, Josefodolu, z Proseče nad Nisou, z Harachova - k této obci se ještě vrátím - a také z Jablonce. Nevím, zda také jiní kolegové nemohou tvrditi o svých okresech totéž. Právě před dnešní schůzí řekl mi kol. Krebs, že také v Polabí byla skutečná pomoc takto zanedbána, zvláště v okolí Litoměřic a nahoru až do Děčína a Hřenska. Sám jsem byl osobně svědkem, jak se lidé bydlící v Loubí na břehu Labe po sedmé musili vystěhovati. Těmto lidem byla způsobena značně vysoká škoda, avšak ani tam nebyla dosud nahrazena. Jest to velmi příznačné, že to musíme konstatovati. Prosil bych, aby vláda také zkoumala, co zde uvádím. Jest zajímavé konstatovati rozpor mezi tímto skutečným ignorováním škod a sliby, které nám poslancům byly činěny, když jsme jako tlumočníci nouze a bolestí nám svěřených lidí z nejrůznějších krajin prosili vládu o pomoc. Zmiňuji se zvláště o odpovědi vlády na dotaz, který podal kol. Krebsa moje maličkost, aby co nejrychleji byly vyplaceny subvence a výpomoci na škody, zvláště v severočeských oblastech, kde způsobila škodu voda, dále v poříčí Nisy, Ploučnice, Kamenice a v Polabí a v Poohří. Vláda nám výslovně slíbila, že zvláště rychle provede zjištění škod a že skutečně budou poskytnuty výpomoci. Musím zde však konstatovati, že to, co nám bylo tehdy slíbeno, nebylo dosud provedeno, že tedy slib jest přímo v nápadném rozporu se skutečností. Ba nebyla ani zjištěna škoda a to ani z roku 1925, nemluvě již o škodě způsobené roku 1926. Nebyly také splněny pokyny, které vydala vláda jednotlivým berním správám, a přece bylo by to bývalo to nejmenší, aby se lidem, kteří utrpěli obrovskou škodu, aspoň poněkud odepsaly daně v běžném roce. Vím o takovém charakteristickém případu z Harachova v Krkonoších. Tamější občan utrpěl živelnou pohromou letošního roku těžkou škodu, celý dům byl stržen, a teď se přichází na tohoto občana s exekucí na dům a pozemky, ovšem na dům, který Mumlava dávno již odplavila, a na pozemky, které byly neslýchaně zpustošeny. Jest tedy nejvýš na čase, aby byla poskytnuta pomoc, a kdyby se po této stránce ještě dále vyčkávalo, musili bychom dále ukazovati na rozpor mezi slovy a jejich plněním.

Po této stránce připomněl bych také, že se nedbalo velkých škod způsobených živelnou pohromou 12. srpna 1925, které zvláště pocítil jablonecký okres. Město Jablonec utrpělo touto pohromou, jak lze prokázati a jak bylo zjištěno státní komisí, na stavbách škodu 812.850 Kč a věcnou škodu 106.585 Kč, tedy dohromady skoro milion korun, a ačkoli město Jablonec a postižení občané zakročili u vlády, aby jim na to poskytla pomoc, nebyl jim do dnešního dne vyplacen ani haléř subvence nebo výpomoci. Prosil bych, abyste se jednou přesvědčili o skutečném rozsahu škody, která byla touto pohromou způsobena v obvodu města Jablonce, abyste pochopili, co to znamená, jestliže na takovou škodu, která již byla způsobena před více než rokem, nebyl poskytnut ani haléř státní subvence. To musí logicky vyzývati ke kritice. (Místopředseda Slavíček zvoní.)

Pan předseda mě napomenul, abych se řídil řečnickou lhůtou. Musím tedy přestati s touto kritikou, rád bych jen ještě promluvil o druhé hlavě zákona z října 1925. Již loňského roku jsem zdůraznil, že větší význam než vydání nařízení a opatření na ochranu poškozených živelními pohromami měla předběžná opatření proti takovýmto škodám. Již loňského roku jsem poukázal na velký význam zvláště jmenované již druhé hlavy a již tenkráte jsem se přimlouval, aby se tohoto zákona použilo. Také dnes opět přimlouvám se co nejrozhodněji, aby byla poskytnuta náhrada, jak občanům, tak také obcím a okresům, kteří byli poškozeni živelními pohromami, avšak v ještě větším jejich zájmu přimlouvám se za to, aby byla provedena zvláště ustanovení této druhé hlavy, podle nichž se mají učiniti preventivní opatření. Zde se poukazuje v dvojím směru na budoucnost. Především bude z toho prospěch preventivně, avšak také positivně, neboť nejen že se regulací řek, štěrkovými přehradami, stavbami údolních přehrad atd. zabrání škodě způsobené povodněmi, nýbrž i živelní síla bude přinucena člověku ještě prospívati. Tato tendence sleduje se značnou měrou ve všech státech, zvláště v Rakousku, Německu, Italii a ve Švýcarsku a na letošní výstavě mohli jsme viděti leckterou zajímavost z oboru vodního hospodářství a vodní stavební techniky. I když tyto státy, zvláště však Italie, pro nedostatek uhlí musí prováděti tyto stavby, jest tato věc i pro nás přece nesmírně důležitá a nesmíme zůstati pozadu. Pokládám se plně za legitimovaného poukázati na tuto nutnost. Jsem zástupcem území, v němž soukromá iniciativa provádí tyto práce v duchu druhé hlavy uvedeného zákona již desítiletí. Znám tyto práce severočeského vodního hospodářství a právě proto cítím, že jsem legitimován takto mluviti. Lepší než dodatečně zjišťovati způsobené škody musí býti čeliti jim předem, využíti živelné síly způsobem, jež jsem naznačil. Bylo by nespravedlivé, kdybych neuznal také práci, která byla již vykonána. Co vykonalo již po této stránce ministerstvo veř. prací, komise pro regulaci řek a ministerstvo zemědělství, zasluhuje zajisté uznání. Přejeme si jen, aby tyto práce náležitě pokračovaly a abychom dospěli k onomu národohospodářskému plus, které stojí na konci celé akce. Na tyto práce musejí býti poskytnuty potřebné peníze a částky, jež jsou na to dnes rozpočteny, musejí býti zvýšeny. Víme, že fond ministerstva vnitra pro škody způsobené živelními pohromami, že meliorační fond ministerstva zemědělství a peníze, jež mají komise pro regulaci řek, nepostačují. Prohlašujeme, že právě pro tento účel musí býti peníze uvolněny. Však se nějakým způsobem naleznou z příjmů státu. Chtěl jsem připraviti návrh, jehož účelem by bylo abych poukázal jen poněkud na možnost, jak by se opatřily peníze - aby se aspoň celý výtěžek daně z vodní síly věnoval těmto účelům. Jen zcela krátce, poněvadž mi již uplynula řečnická lhůta, upozorňuji na vývody profesora Rosenkranze v posledním čísle časopisu "Wasserwirtschaftliche Mitteilungen", které shrnul v této věci ve velmi pozoruhodném článku. Kdyby se v této věci postupovalo prakticky, mohli bychom s prospěchem dostati se kupředu i v duchu myšlenek druhé hlavy zákona z října 1925.

Na konec bych ještě poznamenal, že úplně souhlasíme, jak s tendencí návrhů výborů, o nichž bylo referováno, tak také s tendencí říjnového zákona, což, jak jsem již s počátku řekl, nevylučuje kritiku, že však žádáme, aby se všechna tato opatření a ustanovení prováděla bezvadně, především však, aby se prováděla včas a nestranně. Při všech těchto opatřeních dlužno spravedlivě pamatovati na poškozené a nesmí se nakládati s poškozenými různě. Budeme tedy hlasovati pro přednesené zprávy. (Souhlas na levici.).

Místopředseda Slavíček (zroní): Dále má slovo pan posl. Koudelka.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Presidium ocenilo důležitost problému, který jest na denním pořadu dnešní schůze, velmi málo. V 15 minutách řečnické lhůty, kterou presidium vyměřilo, nelze dotknouti se problému tak mnohostranného, jak by bylo žádoucno. Jde o otázku ne snadnou a ne jednoduchou, o otázku, kterou projednávali velmi zhusta na říšské radě rakouské a která také naše Národní shromáždění od jeho vzniku periodicky zaměstnávala. Jde o otázku ochrany zemědělské práce před ničícími silami nespoutané přírody, tedy o veliký problém národohospodářský, jde o existenční ochranu zemědělských pracovníků, tedy o veliký problém sociální. Průměrně za 200 milionů Kč ročně máme v zemědělství škod ze živelních pohrom. Záleží jistě s hlediska celkového národohospodářského prospěchu na tom, aby škody tyto byly zmírněny na minimum, i na tom, aby lidé hledající ve výsledku zemědělské práce svoji existenci, také ji nalezli.

Jsme u otázky, která se stále vrací. Roku 1923 tato poslanecká sněmovna se domnívala, že otázku tu vyřídí zákonem jisté velkorysosti, povolením 50 milionů Kč na fond pro veřejné pojišťování proti živelním pohromám. Od r. 1923 uplynula léta a na tomto poli v provedení zákona nestalo se nic. R. 1924 zase přišly těžké pohromy na naše zemědělství, zase byla ničena práce desetitisíců výkonných zemědělců veliké národní hodnoty, a my jsme opět zde měli návrh zákona, který měl pomoci, jak se dalo.

Byl to zákon, který bral z povolených 50 milionů Kč na skutečnou velkorysou organisaci boje proti živelním pohromám v zemědělství 10 milionů, aby je dal jako podporu postiženým. Za rok nato vrátila se sem otázka znovu. Loňského roku byly opět nové, veliké katastrofy v našem zemědělství, opět nové volání po pomoci, a tato sněmovna usnesla zákon, kterému také nelze upříti jistého hlubšího řešení problému, jisté velkorysosti. Zákonem tímto povolilo se 74 milionů Kč na boj proti zhoubným silám přírodním v zemědělství. 36 milionů Kč bylo určeno na přímou podporu postiženým, 24 milionů Kč na zničené cesty, silnice atd., 14 milionů bylo určeno na úpravu bystřin, vodních toků, aby byly zmírněny kruté následky jich rozvodnění, a v hlavě II tohoto zákona bylo nejdůležitější opatření, povolení roční anuity 50 milionů Kč na úpravu vodních toků, což prakticky znamená povolení nějaké půl miliardy korun na úpravu našich vod, aby byly opět vyloučeny jejich zhoubné následky na zemědělské podnikání.

Měla býti zřízena vodohospodářská rada. A přehlížíme-li dnes výsledky tohoto zákona, tož nemůžeme se uzavříti trpkému zklamání. Bylo to tu řečeno i řečníky vládní většiny a já nechci v této příčině cokoliv přičiňovati. Zákon zůstal na papíře, zákon splněn nebyl. Proč, zda z poznání, že se ani tímto způsobem prospěch a ochrana zemědělské práce a zemědělců před živelními pohromami řešiti nedá, či z jiných příčin - není dnes času, tuto otázku zde rozebírati. A nyní přicházejí, slavná sněmovno, rozpočtový a zemědělský výbor dokonce se 3 novými návrhy, kterými se má řešiti otázka pomoci živelními pohromami postiženým. Dlouhé serie požadavků, které, jak mám vážné pochyby, z velké části opět zůstanou na papíře. Těmito návrhy má se řešiti otázka pomoci těm, kterým letošní rok přinesl tolik a tak vážných škod. Rok 1926 byl zajisté v tomto ohledu rokem osudným. Není jediného obvodu v republice, který by nebyl podstatně živelními pohromami nejrůznějších druhů zasažen, některé kraje dokonce několikráte. Na českém jihu, na českém západě, v povodí velikých řek Vltavy, Labe, Jizery, na Moravě a ve Slezsku, na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, tam všude řádily živelní pohromy a ze všech stran odtamtud slyšeli jsme volání o pomoc. Jen na Polabí odhadují se škody způsobené letos živelními pohromami na 100 mil. Kč, zatím co škody způsobené živelními pohromami, jak jsem řekl, v republice činí cca 200 mil. Kč.

Tomu také odpovídá velký počet iniciativních návrhů, které zde byly členy této slavné sněmovny podány a v nichž žádána byla pomoc. 82 návrhů na pomoc krajinám postiženým živelními pohromami bylo tu letos podáno, 50 jich vyřizujeme těmito 3 návrhy, 32 jich ještě čeká na další osud, na další vyřízení. Jde tedy, jak jest viděti, o rok mimořádně těžký v tomto ohledu, o katastrofy skutečně velikého rozsahu, které ovšem sotva budou moci býti, byť z části, odčiněny tím, co se tu navrhuje.

Slavná sněmovno! Pomocná akce v rámci daných předpisů a finančních možností státu, která má zmírniti osud postižených, je velmi členitá. Bohužel, stále a stále přicházíme se svými stížnostmi jak na její neúplnost, tak na její neobjektivně provádění, stále a stále přicházíme k jednomu a témuž výsledku, že se problém dosavadním způsobem řešiti nedá.

Prosím, vezme-li povodeň četným lidem střechu nad hlavou, strhá-li jim pole, odnese-li jim píci pro dobytek, takže tu lidé s holýma rukama stojí nad troskami svého hospodářství, jest jistě třeba okamžité pomoci. Desítky takových případů jsem poznal, a tato okamžitá pomoc v zásadě zákonem dokonce připověděná přijde v nejlepším případě za 4 až 5 týdnů. Marně voláte v ministerstvu vnitra, marně urgujete v ministerstvu financí. Jde-li o rychlou pomoc, tedy ta nejrychlejší pomoc u nás i v případech velkých katastrof přichází až za několik týdnů. A přece je potřebí opatřiti píci pro dobytek a peníze pro lidi, aby existenci aspoň dočasně si obhájili, jest potřebí prostředků k znovuobnovení pozemků atd. Prosím, čeho se dostalo těm, kterým povodeň vzala jejich hospodářské či obytné stavení? Dostane se jim nějaké peněžité podpory, několik stovek, neb několik tisícovek, z nichž se ovšem dá sotva co zříditi. Oč lépe působil by tu na př. zákon obdobný zákonu o stavebním ruchu pro tyto případy určený.

Stěžujeme si, že při rozdílení pomocí není pamatováno především na ty, kdož byli ohroženi ve své existenci, na drobné chudé zemědělce, stále je zde tentýž dvojí loket jako byl dříve, stále se s ním setkáváme. Navrhovali jsme svého času vydání zvláštních zákonných pravidel pro rozdílení podpor postiženým živelními katastrofami, nedošlo však k jich vydání, a tak dnes prakse opírá se o dobrozdání přednosty okresní správy politické, nebo nějakého více nebo méně náhodně sestaveného s pomocného výboru, který také nezaručuje objektivní udělování těchto podpor. Zapomíná se dále, že katastrofálními povodněmi či jinými katastrofami bývají těžce postiženy nejen podniky zemědělské, nýbrž i podniky živnostenské a podniky tovární, takže to znamená často postižení existence mnoha a mnoha dělníků v podnicích těch zaměstnaných. Těm se ovšem nedostane podpory žádné, trpí zejména drobní živnostníci a marně se dovolávají pomoci. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Nynější systém řešení této otázky je neudržitelný. Nejlépe zračí se to v počtu těch, kdož se o podporu ucházejí. Z jediného okresu, kde 10 obcí nanejvýše bylo postiženo povodní, více než 4000 zemědělců žádalo o pomoc. Zjev tedy na první pohled podezřelý, který nasvědčuje tomu, že tu není správného měřítka o tom, co býti může a co nikoli, že tu není správného pochopení, kde je hranice mezi zájmem soukromým a zájmem veřejným, a že se v této otázce velmi často postupuje nikoliv z věcné úvahy, nýbrž z politického interesu, Jest jistě třeba vítati každou akci pomocnou, nechť ji koná kdokoliv, tedy i akci, kterou tu tak vřele ocenil pan kol. Dubický, akci pořádanou republikánskou stranou zemědělského lidu. Mám však vážné obavy, že pan kol. Dubický byl zmocněn zemědělským výborem, za který zde podával zprávu, projeviti zvláštní dík republikánské straně zemědělského lidu, když ona konala jen svou povinnost, zvláště dík pouze této straně a nikoli též ostatním, které na tomto poli konaly svoji povinnost také. A v této souvislosti chtěl bych, aby státní úřady bránily se pokusu zavléci státní pomocnou akci do sfér stranicko-politických akcí, jak se tyto pokusy, zejména v poslední době dějí. (Výborně!) Republikánská strana sbírá ode všech dary na pomoci postiženým - řekl jsem, že každou akci třeba vítati - ale dává pouze nemnohým, pouze těm, kteří se hlásí k jejímu praporu. I k tomu má právo, dává-li to ze svého nebo z kapes svých vlastních straníků a nikoliv na účet veřejný, a nežádá-li, by ten stranicko politický charakter akce, sloužící k prospěchu jen určité strany, byl zakrýván, maskován státní pomocnou akcí.

Velectění pánové a dámy, jde o otázku, zda i nadále máme řešiti problém pomoci zemědělství ohroženému živelními pohromami způsobem dosavadním. Máme nadále podávati kupy návrhů, o nichž víme předem, že se vyřídí tímto, odpusťte, nevěcným způsobem, který nepomůže? Máme nadále postupovati v této otázce životní důležitosti pro zemědělství i národní hospodářství způsobem, který neslouží - odpusťte, že to řeknu - ke cti a vážnosti sněmovny?

Je lépe ukázati na podstatu věci, než buditi zdání falešné. Zemědělství jako každé podnikání má své přirozené risiko podnikatelské, a jest starou známou věcí, že toto risiko je nemalé. Proti tomuto přirozenému podnikatelskému risiku musí se zemědělec, vycházeje ze svého soukromohospodářského zájmu, také náležitým způsobem zabezpečovati. Jakým způsobem? Proti risiku vracejícímu se - pojištěním. Bohužel, že na této cestě nedostává se zemědělství dostatečných podnětů, ani se neopatřují podmínky, aby tato cesta vedla k žádoucímu úspěchu. Nám pak, sboru zákonodárnému, obcím, okresům, župám, zemím, státu, tedy veřejnosti náleží všemožná péče o snížení podnikatelského risika nejen v zemědělství, nýbrž i jinde, ale poněvadž zde risiko je největší, tedy hlavně u zemědělství. Tato péče o snížení podnikatelského risika v zemědělské práci nemůže býti ovšem vkládána na bedra korporacím veřejným. Musí vycházeti z péče soukromé, a já bych byl rád, aby právě při projednávání těchto návrhů bylo na to poukázáno.

Péče veřejná, o tom není pochyby, mohla by býti vydatnější, než byla dosud, na tomto poli dalo by se více dělati.

Řekl jsem, že zákon z r. 1923 zůstal na papíře. Zákon z r. 1925 o úpravě vodních toků, aby neškodily práci zemědělce, zůstal také na - papíře. Vodohospodářská rada není zřízena - dodnes, není také provedena účelná organisace vodohospodářských úřadů, vodohospodářské administrativy. Než tu třeba konstatovati, že to není jenom z viny příslušných úřadů, nýbrž také z viny i jistých kruhů zemědělských, které se brání, ke škodě věci samé, o vydati svoje vodohospodářská oddělení, technická oddělení tomuto Ústřednímu státnímu - vodohospodářskému úřadu, zejména ke škodě té věci, kterou zmínění páni a zmíněné korporace měli by zastupovati.

Je třeba však říci, že vodohospodářská rada, máme-li na mysli, že bude míti za úkol zpracování věcného, z každé-ho hlediska odůvodněného, plánu postupu v pracích vodohospodářských, vykoná velmi mnoho, bude-li vymaněna ze všech vlivů jakékoli protekce. To je zhouba našeho vodohospodářského podnikání. Totéž, co se dělo za Rakouska, na př. na Labi i na Vltavě, děje se nyní ve zvýšené míře v republice nejenom na těchto dvou našich hlavních tocích, nýbrž vůbec. Upravení bystřin, úprava řeky, nějaká regulace, to všechno je dnes nikoli předmětem věcné úvahy, svědomitého posouzení s hlediska hospodářského, nýbrž předmětem politické licitace, předmětem všelijakých vlivů ke škodě věci samé a ke škodě vyšších našich zájmů.

Velectění pánové a dámy! My sociální demokraté potíráme tento systém almužnictví. My budeme hlasovati pro tato opatření přes své pochyby o účelnosti jejich a přes své pochybnosti o tom, že docílí žádaného úspěchu. My sociální demokraté naléháme však a žádáme, aby i na tomto poli bylo vykonáno opatření, které by řešilo problém celý a nikoli šidilo postižené a nikoli budilo zdání pomoci tam, kde není. Oficielní politika zemědělská v tomto státě je dlužna sama sobě, zemědělství, našemu celému státu v této věci vhodné návrhy a podněty. Bude třeba odsunouti více soukromohospodářské zájmy na mnoha stranácb, aby mohl tím spíše býti uplatněn celkový zájem, zájem národohospodářský a zájem našeho zemědělství. My sociální demokraté vycházíme tu z hlediska umožnění nejvyšších zdarů zemědělské práce, s hlediska poskytnutí nejdokonalejší, nejlepší a nejvydatnější ochrany pracujícího lidu zemědělského. Nechceme pro zemědělce žádné almužny, chceme náležitou účelnou, problém řešící organisaci obrany jeho proti zvůli přírody. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Kvasnička. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP