Místopředseda Slavíček (zvoní):
Žádám zpravodaje za výbor rozpočtový
pana posl. dr Štefánka, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr Štefánek: Vzdávam
sa slova.
Místopředseda Slavíček:
Pan zpravodaj posl. dr Štefánek se vzdává
slova.
Přistoupíme k hlasování.
O osnově, kterážto obsahuje 8 paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli, míním
dáti hlasovati tímto způsobem:
Nejprve budeme hlasovati o úpravě celé této
osnovy podle hlavních návrhů pp. posl. dr
Gátiho, Kršiaka a soudr.; budou-li zamítnuty,
budeme hlasovati na podkladě zprávy výborové
a ostatních návrhů, čítaje
v to i návrhy eventuální, a to takto:
O §u 1 budeme hlasovati nejprve v úpravě eventuálního
návrhu pp. posl. dr Gátiho, Kršiaka
a soudr.; bude-li tato úprava zamítnuta, budeme
hlasovati o §u 1 podle výborové zprávy.
O §§ 2 až 8 budeme hlasovati podle zprávy
výborové; není pozměňovacích
návrhů.
O nadpisu zákona a úvodní formuli budeme
hlasovati nejprve podle návrhu pp. posl. inž. Nečasa,
Kleina, Brodeckého a soudr., jestliže jednotlivá
ustanovení osnovy přijata budou kvalifikovanou,
to je třípětinovou většinou;
bude-li zamítnut, podle znění zprávy
výborové.
Jsou proti navrženému způsobu hlasování
nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Došel návrh podepsaný 50 poslanci na sčítání
hlasů při hlasování o tomto odstavci
pořadu.
Dám tedy podle odst. 3 §u 58 jedn. řádu
sčítati hlasy při hlasování
o tomto odstavci.
Žádám pány zapisovatele, aby spolu s
tajemníkem sněmovny a jeho zástupci ujali
se sčítání hlasů, a to: p.
posl. dr Gažík v 1. a 2. úseku, p. posl.
Dubický ve 3. a 4. úseku, p. posl. Vávra
v 5. a 6. úseku a na presidiální tribuně.
Prosím, aby sčítání hlasů
bylo předsevzato při každém hlasování
o osnově zákona.
Navazuje na návrh pp. posl. inž. Nečase,
Kleina, Brodeckého a druhů, aby zákon
tento označen byl jakožto ústavní, připomínám,
že § 33 úst. listiny a § 56, odst. 3 jedn.
řádu vyžadují třípětinové
většiny všech poslanců, jde-li o změnu
listiny ústavní a jejích součástí.
Třípětinová většina znamená
u nás 180 hlasů. Budeme tedy hlasovati.
Kdo souhlasí s úpravou celé této osnovy
podle hlavních návrhů pp. posl. dr Gátiho,
Kršiaka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Žádám pány zapisovatele, aby sečetli
hlasy. (Děje se.)
Pro návrh pánů navrhovatelů vyslovili
se 72 páni poslanci, proti 182 páni poslanci.
Jest to tedy menšina a návrh pp. posl. dr Gátiho,
Kršiaka a soudr. byl zamítnut.
Kdo souhlasí nyní s §em 1 v úpravě
eventuálního návrhu pp. posl. dr Gátiho,
Kršiaka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Prosím pány zapisovatele o sečtení
hlasů. (Děje se.)
Pro návrh vyslovili se 102 páni poslanci, proti
němu 149 pánů poslanců.
Je tedy eventuální návrh pp. posl. dr Gátiho
a soudr. zamítnut.
Kdo souhlasí nyní s §em 1 ve znění
navrženém p. zpravodajem, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
Prosím pány zapisovatele, aby sečetli hlasy.
(Děje se.)
§ 1 ve znění navrhovaném panem zpravodajem
byl přijat 238 hlasy, proti vyslovilo se 13 hlasů.
Je tedy § 1 přijat ve znění zprávy
výborové, a to kvalifikovanou většinou
třípětinovou.
O §§ 2 až 8 dám hlasovati ve znění
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s těmito §§ 2 až 8,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Prosím pány zapisovatele o sečtení
hlasů. (Děje se.)
Pro §§ 2 až 8 ve znění zprávy
výborové vyslovilo se 240 hlasů, proti 14
hlasů.
Jsou tedy §§ 2 až 8 přijaty ve znění
zprávy výborové kvalifikovanou většinou
třípětinovou.
O nadpisu a úvodní formuli zákona, ježto
jednotlivá ustanovení osnovy jsou přijata
kvalifikovanou většinou, dám hlasovati podle
návrhu pp. posl. inž. Nečase, Kleina,
Brodeckého a soudr.
Kdo souhlasí s nadpisem a úvodní formulí
zákona ve znění, které navrhují
pp. posl. inž. Nečas, Klein, Brodecký
a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Prosím pány zapisovatele o sečtení
hlasů. (Děje se.)
Pro návrh pp. posl. inž. Nečase, Kleina,
Brodeckého a soudr. vyslovilo se 239 hlasů, proti
němu 14 hlasů. Je přijat, a to kvalifikovanou
většinou třípětinovou.
Byla tedy osnova zákona přijata ve znění
zprávy výborové, jeho nadpis a úvodní
formule přijaty ve znění navrženém
pp. posl. inž. Nečasem, Kleinem, Brodeckým
a soudr.
Tím osnova zákona přijata byla ve
čtení prvém jakožto zákon ústavní,
protože bylo dosaženo potřebné kvalifikované
třípětinové většiny.
Druhé čtení vykonáme při vyřizování
odst. 9 pořadu, bude-li osnově přiznáno
zkrácené řízení podle §u
55 jedn. řádu.
Rozhodneme ještě o návrzích resolučních.
První jest resoluční návrh pp. posl.
Hackenberga a druhů, jehož přijetí
doporučuje pan zpravodaj.
Kdo souhlasí s tímto resolučním návrhem
pp. posl. Hackenberga a druhů, prosím, aby
zvedl ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluční návrh
je přijat.
Dám hlasovati o resolučním návrhu
pp. posl. inž. Nečase, Kleina, Brodeckého
a druhů.
Kdo souhlasí s tímto návrhem resolučním,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh je přijat.
Dám hlasovati o resolučním návrhu
pp. posl. dr Gátiho a druhů.
Kdo tedy souhlasí s návrhem pp. posl. dr Gátiho
a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Tím vyřízen je 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
7. Zpráva výboru soc.-politického o návrhu
posl. Stenzla, dr Spiny, dr Luschky, inž. Junga a druhů
(tisk 240), aby byl vydán zákon, jímž
se mění §§y 27 a 29 zákona ze dne
9 října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří.
Jelikož soc.-politický výbor v předepsané
lhůtě zprávy nepodal, aniž lhůta
byla prodloužena, určuji zpravodajem podle §u
35 jedn. řádu p. posl. Vávru.
Žádám, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. Vávra: Slavná sněmovno!
Je nám projednati návrh pp. posl. Stenzla,
dr Spiny, dr Luschky, inž. Junga a druhů,
aby byl vydán zákon, jímž se mění
§§ 27 a 29 zákona ze dne 9. října
1924, čís. 221 Sb. z. a n., o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří.
Soc.-politický výbor pojednal o tomto návrhu
a navrhuje:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Zákon ze dne......., jímž se mění
§§ 275 a 276 zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 275 odst. 1. zákona č. 221 Sb. z. a n. z
r. 1924 zní takto:
Společenstevní (gremiální) nemocenskou
pokladnu, která nevyhovuje ustanovení § 27,
jest zrušiti dnem 31. prosince 1926.
§ 276, odst. 1. zákona č. 221 Sb. z. a n. z
r. 1924 zní takto:
Spolkové nemocenské pokladny a zapsané pokladny
pomocné, které nevyhovují ustanovením
§§ 28, pokud se týče 29, pozbudou dnem
31. prosince 1926 práva, pojišťovati osoby povinně
pojištěné pro případ nemoci podle
tohoto zákona s účinkem, že by osoby
ty nemusily býti pojištěny u příslušné
nemocenské pojišťovny a provedou likvidaci.
Ustanovení tohoto zákona nabudou účinnosti
dnem 1. července 1926.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby tento zákon provedl, dohodna se se zúčastněnými
ministry.
Poněvadž jde o prodloužení lhůty,
aby živnostenské společenstevní (gremiální)
pokladny měly prodlouženy lhůty likvidační,
jsem pevně přesvědčen, že politické
strany nebudou proti tomuto návrhu, poněvadž
běží o živnostenské nemocenské
pokladny, které měly svoji působnost již
v dobách dřívějších, a
že také uznají plné právo našeho
živnostnictva a obchodnictva, aby tyto živnostenské
nemocenské společenstevní pokladny byly i
nadále udrženy. (Předsednictví převzal
místopředseda inž. Dostálek.)
V soc.-politickém výboru bylo poznamenáno,
že tento návrh směřuje proti sociálnímu
pojištění. Mohu prohlásiti, že
tomu tak není, poněvadž tyto společenstevní
pokladny budou vykonávati stejně svoji povinnost
jako všecky ostatní nemocenské pokladny. Společenstevní
nemocenské pokladny mají svoji zvláštní
historii a můžeme říci, že byly
začátkem sociálního pojištění.
Není tedy žádného práva, aby
strany, které tento návrh kritisují, stavěly
se proti tomuto požadavku. Jestliže jsme vykonali dříve
svoji povinnost vůči našemu zaměstnanectvu,
chceme ji vykonávati i v dobách pozdějších.
Máme ovšem jiný názor, nežli strany
socialistické. Přejeme si, aby toto pojištění
bylo vedeno docela jiným způsobem, než jak
byly vedeny okresní nemocenské pokladny. Tento požadavek
jest plně oprávněn, poněvadž
vidíme, že nejen živnostnictvo v tomto okamžiku,
nýbrž i zemědělstvo kladlo hlavní
důraz na to, aby zemědělští pojištěnci
byli pojištěni v zemědělských
živnostenských v pokladnách. My se budeme ovšem
snažiti, abychom naše živnostenské dělnictvo,
ten spolehlivý kádr, který si dnes přivlastňuje
každý rok nemocenská pokladna, dostali do našeho
společenstevního pojištění.
Z těchto důvodů navrhuji, aby usnesení
sociálně-politického výboru bylo schváleno.
(Souhlas.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
K tomuto odstavci pořadu jsou přihlášeni
řečníci. Zahajuji proto rozpravu.
Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva,
aby byla řečnická lhůta stanovena
20 minutami. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Lhůta tato jest přijata.
Jsou dosud přihlášeni tito řečníci:
"proti" pp. posl. Schäfer, Johanis,
Schmerda, Hampl; "pro" pp. posl.
Tichi, Votruba a Siegel.
Uděluji slovo prvému zapsanému řečníku,
panu posl. Schäferovi.
Posl. Schäfer (německy): Slavná
sněmovno! To musíme nové většině
přiznati, že vytečně užívá
svého času. Není spokojena tím, že
mohla prosaditi cla, kongruový zákon, zvýšení
nepřímých dávek, a nyní počíná
útočiti proti sociálně-politickým
zařízením. Ačkoliv se pokoušejí
představiti návrh zákona, jenž se nyní
projednává, jako nevinný, přece se
za tím neskrývá nic jiného než
nechuť k zákonu o sociálním pojištění.
V tomto návrhu nelze viděti nic jiného, než
první pokus urvati kus z budovy sociálního
pojištění, otřásti touto budovou.
V důvodové zprávě, kterou schválila
stará koaliční vláda jako úvod
k tehdejšímu návrhu, právem se ukazuje,
že k provedení nemocenského pojištění
je potřebí silných a mocných útvarů.
K tomu je potřebí zvláště silných
a dobrých nemocenských pokladen, aby se zmenšily
správní výdaje při pojištění
pro případ invalidity a stáří,
a poněvadž ústavy pro nemocenské pojištění
jsou základem pojištění pro případ
stáří a invalidity, jsou vývody důvodové
zprávy úplně odůvodněny. Při
poradách o zákonu o sociálním pojištění
se nepodařilo provésti jedině správnou
myšlenku, aby se vytvořily jednotné pokladny,
a nyní vidíme, že z toho povstává
nebezpečí pro sociální pojištění,
ještě než zákon nabude platnosti. Je správné,
že agrární strany byly s to, aby při
poradách o sociálním pojištění
prosadily zemědělské pokladny. V odůvodnění
návrhu, jenž jest podnětem nynější
porady, uvádí se to jako výsada zemědělství,
výsada, která německé živnostenské
straně, jak se v návrhu praví, dává
podnět, aby nyní reklamovala také pro stav
živnostenský a kupecký udržení
a další vedení jeho společenstevních
nemocenských pokladen. V odůvodnění
této žádosti se praví, že přiznávají-li
se a musely-li býti přiznány zemědělství
zvláštní pokladny, jest úplně
ospravedlněné, aby také živnostenskému
a kupeckému stavu byly přiznány jeho společenstevní
nemocenské pokladny.
Nebyli jsme nikdy přáteli toho, aby roztříštěnost
v organisaci nemocenského pojištění
byla udržena. Míní-li zástupci živnostenského
stavu, německé strany občanské, že
jest to výsadou, když zemědělství
byly přiznány vlastní nemocenské pokladny,
byla by jiná cesta k nápravě tohoto bezpráví
kdyby se totiž při nejbližší příležitosti
pro, novelisaci tohoto zákona o sociálním
pojištění usilovalo a přešlo se
k zásadě, kterou jsme vždy zastávali,
že mají býti zavedeny jednotné pokladny,
kdyby se zrušila výsada, kterou podle mínění
navrhovatelů zákon o sociálním pojištění
poskytl zemědělství. Avšak okolnosti,
že uvnitř staré koalice nebylo možno skutečně
přejíti k jednotné pokladně, užívá
se k tomu, aby se ještě zvětšila beztoho
zlá roztříštěnost v nemocenském
pojištění, aby se již nyní útočilo
proti organisační výstavbě nemocenského
pojištění, ačkoliv jest velmi dobře
známo, že se tím neposlouží těm,
pro něž pojištění bylo vytvořeno
a kteří musí usilovati o to, aby pojištění
bylo tak organisováno, aby mohlo také něco
poskytovati. Zástupci návrhu Stenzlova a
návrhu, jenž dnes dopoledne byl smluven a usnesen
v sociálně-politickém výboru, mluví
stále o tom, že chtějí míti vlastní
nemocenské pokladny pro stav živnostenský a
kupec), že to jsou jejich nemocenské pokladny. Vím,
že pánové nemohou tvrditi, že mluví
jménem dělníků, tedy těch,
pro něž sociální pojištění
bylo vytvořeno. Snad tu a tam, v tom neb onom odvětví
povolání byli pomocníci nebo dělníci,
kteří pod jistým vlivem byli nejdříve
pro to, aby se udržela jistá společenstevní
nemocenská pokladna. Avšak jak v projevech dělnických
organisací, tak také v rozličných
prohlášeních usnesených na schůzích
dělníků a pomocníků, v nichž
zaujímali stanovisko k nemocenskému pojištění,
sami kupečtí zaměstnanci přiznali
se k jednotné pokladně. Není to tedy pravda
a nesouhlasí to, tvrdí-li někdo, že
mluví také jménem dělníků.
Nemůžeme v tomto návrhu, jenž byl tak
nevinně představen, viděti nic jiného,
než dobře vypočítaný útok
proti zákonu o sociálním pojištění.
(Výkřiky.) Není to nic jiného
než částečný zjev nového
kursu, jenž nyní chce proniknouti. Kdo byl na posledních
schůzích sociálně-politického
výboru, měl zvláštní pocit. Jest
vzata všeliká možnost, aby se v sociálně-politickém
výboru dosáhlo nějakého pokroku. Chci
poukázati jen na to, že nebylo ani možno dosáhnouti
v sociálně-politickém výboru nepatrného
zlepšení osudu nezaměstnaných. Ani to
nebylo možné. Němečtí a čeští
agrárníci, němečtí a čeští
křesťanští sociálové jdou
ruku v ruce proti každému sociálně politickému
podnětu, a to, co zde činí, není nic
jiného než útok na dílo sociálního
pojištění, proti němuž se již
dříve v projevech často vyslovili. Připomínám
četné projevy podnikatelských sborů,
které ještě než zákon o sociálním
pojištění byl hotov, poukazovaly, že jest
v něm skryto ohromné zatížení
národního hospodářství a že
tedy pohlížejí na tuto věc s velmi smíšenými
pocity. Nelze považovati za přehánění
nebo za nesprávné a s fakty nesouhlasící
tvrzení, pravím-li, že to není nic jiného
než útok proti sociálnímu pojištění.
Dnes byl rozdán návrh posl. dr Matouška
a druhů, aby pomocníci a pomocnice v domácnosti
byli vyloučeni z pojistné povinnosti. Víte,
co to znamená? To znamená: Poněvadž
ten, kdo jest pojištěn proti nemoci, jest zároveň
pojištěn proti následkům invalidity
a stáří, olupujete pomocníky v domácnosti
o pojištění pro případ stáří
a invalidity. Návrh se odůvodňuje tím,
že nemocným pomocníkům v domácnosti
poskytne pomoci lékař rodiny. Ze zkušenosti
víme, že se věc má podstatně
jinak. Pomocnice v domácnosti, onemocní-li, bývají
posílány do nemocnice, a jsou-li déle nemocny,
nepřijímají se již vůbec do služby,
nýbrž jsou prostě vyhazovány, a kdyby
nebyly pojištěny proti nemoci, nýbrž staly
se neschopnými k práci a byly přímo
odkázány na podporu, ztratily by, kdyby se udělil
souhlas vašemu návrhu, jakýkoli nárok
na podporu pro případ stáří
a úplné neschopnosti k práci následkem
invalidity. Těžko lze si představiti větší
zpátečnictví, větší reakci
než v tomto návrhu. Další návrh,
jenž byl dříve podán, žádá,
aby učedníci byli vyloučeni od pojistné
povinnosti až do vyšší hranice věku.
Také to, když jest v platnosti zákon o pojištění
pro případ stáří a invalidity,
jest těžkým poškozením učedníků.
Vidíte tedy, od kdy nová většina vykonává
ve sněmovně moc, že projevuje se na celé
čáře rys nepřátelství
k sociální politice, takže se nyní počíná
znovu rušiti a bořiti to, co bylo vybudováno
v dřívějších letech, a začíná
se u díla, začíná se s bořením
a rušením u vymožeností, s níž
se velice pyšnili ve světě a již uváděli
jako důkaz, že v tomto státě nalezla
dobrý domov zdravá sociální politika.
Vidíme, kam tento směr má vésti. Vážně
bychom varovali s tohoto místa, aby nepokračovali
ve své politice dělnictvu nepřátelské.
Praví-li se v odůvodnění návrhu
na udržení společenstevních nemocenských
pokladen, že chcete míti nemocenské pokladny,
v nichž se neprovozuje politika, víme, kam tato narážka
směřuje. Probíráme-li se však
dějinami nemocenských pokladen, nalézáme,
že stranická politika byla provozována právě
tam, kde dělníci neuměli proraziti. Čemu
chcete uniknouti, co chcete svým návrhem zameziti,
to jste právě vy výtečně provozovali.
Ostatně jest ona část odůvodnění
prostě dětinská, jest přitažena
za vlasy a nemá žádného oprávnění.
Jelikož se volby v nemocenských pokladnách
konají podle poměrného volebního práva,
má každá politická organisační
skupina podle své síly vliv na správu nemocenské
pokladny. Využijte volebního práva a vlivu,
jež máte, jak chcete; ale nedotýkejte se zařízení,
která byla vytvořena a daleko ještě
nejsou úplná, nýbrž ponechte je ve stavu,
v jakém jsou dnes. A myslíte-li již, že
sociální pojištění musí
býti novelisováno, jsme ochotni poraditi se s vámi,
co má býti novelisováno. Mohli bychom vám
ukázati mnoho ustanovení v zákoně
o sociálním pojištění, která
nutně potřebují zlepšení, ale
pak byste nesměli jíti s námi, poněvadž
vaším úmyslem není nic jiného,
než otřásti nynějším sociálním
pojištěním. Ještě než se stane
zákonem, chcete začíti je rušiti. Nevím
sice, jak dlouho budete v tomto mocenském postavení,
kde jste dnes, nevím, na jakých dohodách
je založeno, jsou-li to dohody, které podmiňují
delší trvání této nynější
koalice. Myslím však, že mohu říci
jedno: Svou zpátečnickou politikou, svým
vystupováním proti sociálně politickým
vymoženostem, svými útoky a výpady proti
sociální politice dosáhnete právě
opaku toho co chcete. Dělníci, kteří
se loňského roku ještě často
dali zklamati sliby, poznají, že svůj osud
vydali na pospas stranám, které neznají míry
ve svém zpátečnictví, nýbrž
hodlají zbořiti, co bylo vybudováno za těžkých
obětí, poznají, že to, co se stalo loňského
roku, dlužno napraviti. A napraví se to. Ostatně,
pánové, nevěřím, že by
se nynější většina udržela
dlouho na živu. A snad proto, že již sami tomu
nevěříte, že by vás dlouho chtěli
táhnouti ve většině, chcete využíti
několika hodin, kdy máte moc, nikoliv pro otázky
veškerenstva, nýbrž proti dělníkům.
To vám již jednou dělníci dovedou odplatiti.
(Souhlas a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)