Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Krebs. Uděluji
mu slovo.
Posl. Krebs (německy): Dámy a pánové!
Jest příznačným symptomem daňové
techniky tohoto státu, že několik let stále
více a více zatlačuje do pozadí daně
přímé a na jejich místo zavádí
zdanění nepřímé. Nepřímé
daně jsou ovšem pro pana ministra financí pohodlné
a velmi výnosné. Jaký však účinek
mají na tvořící obyvatelstvo? Ohromně
zatěžují dělníky, úředníky,
zaměstnance, živnostníky a drobné rolníky,
kdežto kapitálově nejsilnější
bohaté vrstvy obyvatelstva chrání způsobem
vzbuzujícím největší pobouření.
Stále zřetelněji pozorujeme na daňové
technice tohoto státu, že se stal nejen politicky,
nýbrž ještě více hospodářsky
kolonií západního bankovního a bursovního
kapitalismu. Československo s nynějším
ročním zdaněním 1085 Kč na
hlavu stojí v čele všech evropských
států. Jest to smutná sláva, že
jsme právě v tomto oboru dobyli rekordu. Pokud pak
jde o daně samé " jsou to právě
nepřímé daně, které jsou neustále
rozmnožovány. Také cla, která byla právě
před několika dny zavedena na nejdůležitější
potraviny jako mouku, maso a tuky, působí právě
tak jako nepřímé zdanění. A
nyní stojíme opět před novým
velkým zdaněním cukru a lihu. Oba návrhy
na zvýšení dávek z lihu a cukru mají
podle úředních odůvodnění
vládních návrhů sloužiti k úhradě
zákonů státně-zaměstnaneckých.
Finanční výsledek u lihu má činiti
40 mil. Kč a u cukru při roční spotřebě
3,5 mil. q asi 200 mil. Kč ročně. Domníváme
se, že se toto nové zatížení spotřebitelů
již proto stalo zbytečným, poněvadž
zatím došlo k události, která nás
postavila před novou finanční situaci. Tím,
že byl přijat Mašatův celní
návrh, spadlo ministrovi financí dr Englišovi
bez jakékoliv námahy podle jeho vlastního
velmi nízkého odhadu 290 mil., podle jiných
odhadů 400 až 500 mil. jako finanční
výsledek do klína. Již touto částkou
jest hrazena potřeba na úřednické
platové zákony, takže můžeme klidně
upustiti od dalšího zatěžování
obyvatelstva.
Avšak i z jiných důvodů musíme
se ještě rozhodně ohraditi proti tomuto novému
těžkému zatížení spotřebitelů
ve městech i na venkově. Potřeba a možnost
zvýšení cen cukru a lihu odůvodňuje
se tím, že cena cukru 4,40 Kč jest daleko pod
valutovou relací doby mírové, která
činila 78 h a že valorisuje-li se tato částka,
činí cena cukru 5,07 Kč. Říká
se, že spotřební daň činí
u cukru v Polsku 151 Kč, v Německu 168 Kč,
v Italii dokonce 544 Kč. Avšak právě
tento výklad jest důkazem proti nutnosti zamýšleného
zvýšení daně z cukru, ukazuje jen, že
na cukr lze v mnohých zemích uvaliti dokonce daně
mimořádné, jako na příklad
v Italii. U nás však má cukr docela jiný
význam v lidové výživě než
ve jmenovaných zemích.
Bude-li přijata daň z cukru, připadne na,
každý metrický cent cukru neméně
než 184 Kč, tedy na 1 kg 1,84 Kč, kdežto
dosud činila daň z cukru 54 h, k tomu ještě
přirážka 70 h na 1 kg smluvená mezi
vládou a výrobci cukru, takže nynější
zatížení činí 1,24 Kč.
Uvážíme-li, že se dnes prodává
surový cukr na ústecké burse za 150 Kč
1 q, musíme pokládati daň 184 Kč z
1 q za strašlivé zatížení, neboť
spotřebitel bude tu musiti platiti více daní,
nežli dostane jednak výrobce za námahu a práci,
spojenou s pěstěním řepy, počítaje
v to úroky a vedlejší úroky, daň
výdělkovou a mzdy, jednak továrník
za zpracování řepy na cukr. Bude to asi jediný
případ, kdy původní výrobce
a zpracovávající průmysl jsou zúčastnění
menší částkou na ceně, za kterou
přichází výrobek do prodeje, než
stát se svými daněmi.
Prožíváme těžkou hospodářskou
krisi. Podle úředních výkazů
stoupl počet nezaměstnaných na 66.000. Textilní
průmysl prodělává těžkou
odbytovou krisi, tisíce dělníků jest
zaměstnáno jen částečně.
často jen 3 až 4 dny v týdnu. Totéž
platí o průmyslu kovodělném a snad
ještě horší jest to v hornictví,
které jest zvláště postiženo v
území falknovském a v severozápadních
Čechách. Mzdy těchto částečně
nezaměstnaných stojí daleko pod existenčním
minimem. Týdenní mzdy 80 až 120 Kč jsou
na denním pořadu. V takovéto době
přichází vláda s novými těžkými
nepřímými daněmi.
Vládní návrh praví ve svém
odůvodnění, že finanční
správa nemůže každoročně
uzavírati dobrovolnou dohodu s cukerním průmyslem.
Ani my nepokládáme tento stav za užitečný
a praktický. Avšak musíme také zde přece
jednou poukázati na stav cukerního průmyslu.
Jeden z pánů řečníků
poukázal dnes na to, že cukr jest "bílé
zlato" republiky. Více však ještě
než pro republiku platí to jistě také
pro cukrovarnické společnosti samy. Zkoumáme-li
bilance různých podniků, přicházíme
k výsledkům, které nám ukazují,
kde by si stát mohl opatřovati peníze pro
své potřeby. Jsou to na příklad cukrovary
Schoeller a spol., akc. spol., které při akciovém
kapitálu 32 mil. vykazují neméně než
10,379.000 Kč čistého zisku a vyplácely
24%ní dividendu. Neštěmická rafinerie
cukru se sídlem v Ústí n. L. měla
při 15 mil. akciového kapitálu přes
4 mil. čistého zisku a rozdělovala 25% dividendy
r. 1924. Při tom jest v bilanci veškerý majetek
zařazen částkou 20 mil. Kč, kdežto
v roce 1914 činil jen 10 mil. Ještě větší
jest zisk České společnosti pro průmysl
cukerní v Praze, která při akciovém
kapitálu 24 mil. vyplácela roku 1924 35% dividendy,
t. j. téměř 10 mil. Kč. Při
tom celkové jmění z roku 1914 3,3 mil. Kč
stouplo na 32 mil., tedy jest desetkráte větší.
Akciový kapitál byl zvýšen z 8 mil.
na 24 mil. Metody tohoto zvýšení kapitálu
známe přece velmi dobře. Tento podnik měl
však roku 1921/22 při 20 mil. akciového kapitálu
přes 12 mil. Kč čistého zisku a také
tenkráte vyplácel, podtrhuji, 60% dividendy. Tyto
příklady mohli bychom rozmnožiti ještě
o celou řadu příkladů podobných.
Avšak nechť slavné sněmovně postačí.
Jest jasno, že stát měl zde dosti možnosti,
aby při řádném zdanění
právě takových " to obrovských
zisků opatřil si všechny potřebné
peníze.
Za takovéhoto stavu bude ovšem také těžko
vůči obyvatelstvu hájiti nové zvýšení
cen cukru novou státní dávkou. Také
při této příležitosti ohrazujeme
se rozhodně, aby finanční správa brala
se cestou všeobecného zvyšování
cen, místo aby své peněžní požadavky
hradila ze zdanění zisků velkých podniků.
Avšak, jak se zdá, pan ministr financí jest
vůči mocným cukerním magnátům
slabý. Všemocný koncern Živnostenské
banky, jehož správní radové a kapitály
pracují ve všech velkých cukrovarnických
podnicích, jest "noli me tangere", kytička
netykavka, již chrániti jest nepsaným zákonem.
Budeme odmítati jakékoliv finanční
zatížení tvořících, stavů
tak dlouho, dokud bude u vesla nynější soustava
se starými metodami hospodářského
a národního utlačování. Budeme
tedy také ovšem hlasovati proti zvýšení
daně z lihu a cukru. Hlasujeme však také proti
těmto daním, poněvadž nemáme
důvěry k vládě. Nic, vůbec
nic se nezměnilo v systému československé
vlády. Proto také naše chování
zůstává stejně odmítavé,
Jde zde nejen o objektivní souhlas k zákonu, nýbrž
jde zde také o to, aby se při takovémto návrhu
vyslovila vládě subjektivní důvěra.
My však k vládě důvěry nemáme
a odmítáme tedy zákon z uvedených
důvodů. (Potlesk na levici.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem jest p. posl. Netolický.
Dávám mu slovo.
Posl. Netolický: Vážená sněmovno!
Osnova zákona o nepřímé dani cukerní
a o dani z lihu, kterou projednáváme, měla
původně sloužiti jako úhrada potřeby
požitkového systému státních
zaměstnanců. Ihned, když jednáno bylo
o tomto požitkovém systému, byla jaksi uložena
povinnost všem tehdejším stranám vládní
koalice, aby také na sebe vzaly břímě,
eventuelně povinnost, když státním zaměstnancům
poskytovaly určité zvýšení příjmu,
dáti finančnímu eráru také
náhradu, aby toto zvýšení služného
mohl poskytnout. Od té doby však situace nejen politická,
ale i finanční se podstatně změnila.
Vzpomínám toho, že to bylo už loňského
roku, kdy slavná sněmovna odhlasovala celou řadu
úhradových zákonů, které byly
určeny právě k úhradě požitkového
systému, zákonů, mezi nimiž nacházelo
se zvýšení kolkovného, nový zákon
o poplatcích za úřední výkony,
zvýšení jízdného na drahách,
zvýšení poštovních poplatků
atd. v takové výši, že z větší
části hradily potřebu předlohy o požitkovém
systému státních zaměstnanců.
Vedle toho však přišlo k tomu ještě
v době letošní slevy učiněné
různými ministerstvy z rozpočtem povoleného
obnosu, jako na př. ministerstvo národní
obrany, které ze svého rozpočtu na rok letošní
slevilo částku 45,000.000 Kč, takže
celá úhrada, o kterou se jednalo, byla dostatečným
způsobem kryta. Mimo to předešlý týden
usnesen zde nový zákon o pevných obilních
clech, jehož výnos sice, bohužel, v celém
projednávání této osnovy zákonné
nebyl nikým uveden, takže nemožno s určitou
cifrou příjmovou pro státní finance
počítati, ale přece jen, počítáme-li
zběžně, bude činiti stovky milionů,
které z tohoto zákona pro státní finance
vyplynou, které však byly již zatíženy
požadavkem kongruy a snad i slevou daně uhelné,
která bude v tomto domě v nejbližších
dnech projednávána. Ale přece celkem vzato
i z těchto příjmů zůstanou
stovky milionů, na které ve státním
rozpočtu v příjmech pamatováno nebylo.
Shrneme-li všechny tyto příjmy, které
měly sloužiti požitkovému systému
jako úhrada, jest jistě dostatečným
důvodem pro to, abych řekl, že nebylo třeba
zákona o nepřímých daních z
cukru, o nepřímých daních z lihu,
aby potřeba dožadovaná na požitkový
systém vyžadovala ještě úhrady
další. My nejen z tohoto důvodu, že pokládáme
potřebu zákona o požitkovém systému
státních zaměstnanců za uhrazenu,
ale také se všeobecného hlediska stavíme
se proti těm těžkým břemenům,
která novou nepřímou daní na široké
vrstvy pracující v naší republice mají
býti uvalena.
Zajímavé je srovnání, co u nás
v republice vynášejí daně přímé
a co daně nepřímé, aby z toho bylo
patrno, že břemeno daně nepřímé
jest úžasně a nepoměrně větší,
než břemeno, které předpisováno
jest z majetkového základu formou daní přímých.
Počítáme-li příjem státní
okrouhle na 10 miliard ročně, tedy 4/5 z tohoto
příjmu jsou daně nepřímé
a pouze jedna pětina, tedy 2 miliardy daně přímé.
To jest úžasný nepoměr, který,
myslím, v těžkých poměrech hospodářských,
v jakých nacházejí se nyní pracující
vrstvy, najmě dělnictvo živnostenské
a zemědělské, musí přinutiti
každého, aby vážně nad touto okolností
se zamyslil a také nad tím, má-li býti
povolena zase nová nepřímá cukerní
daň a nepřímá daň z lihu.
Bylo zde již konstatováno, že zdanění
na jednu hlavu u nás v Československé republice
jest téměř nejvyšší, že
stojíme v tomto směru na prvním místě
mezi poplatníky světa. Počítá-li
se, že poplatnost z jedné hlavy dostoupila u nás
výše okrouhle 1200, jest to cifra, která při
pětičlenné rodině jde do tisíců,
do takové výše, že průměrně
jedna rodina ani takového příjmu nemá,
jaká jest výše daně poměrně
na něho uvalená.
Daň cukerní je tíživou také z
toho důvodu, poněvadž dolehne právě
na ty nejchudší dělnické vrstvy. Při
projednávání zákona o pevných
clech poukazovali jsme na to, že příjem dělnické
rodiny obnáší snad průměrem 150
Kč týdně, avšak dostalo se nám
protestů, že neuvádíme pravdu, že
ten příjem je daleko nižší. Z chudých
krajů textilního dělnictva dostali jsme zprávu,
že tam rodina průměrně si vydělá
týdně ne 150 Kč, ale snad kolem 40 Kč.
Jest opravdu zázrakem, že taková rodina může
vůbec z tohoto nepatrného příjmu býti
živa. A uvažte laskavě, že dnes přichází
se nejenom se cly, která budou působiti na zdražení
denních potřeb, jako je mouka, chléb, maso,
ale i s nepřímou daní cukerní, která
podle slov pana ministra financí bude míti za následek
zvýšenou cenu cukru proti ceně nynější,
ačkoliv již i tato proti ceně cukru za hranicemi
je nepoměrně vysoká. Uvážíme-li,
že rozdíl mezi cenou, kterou platíme dnes u
nás v konsumu a za kterou náš cukr za hranicemi
se dostane, činí 2,5 Kč, tedy více
nežli 50% ceny, kterou platíme zde, tedy je
nutno uvážiti, zdali je to prostě přípustné
a snesitelné pro naše malé výrobní
pracující vrstvy, aby toto, byť i nepatrné
zdražení, ještě dále snésti
mohly. Rodina při příjmu 40 Kč týdně
nemůže se ničím jiným živiti
nežli tím, že si uvaří kávu
a že tou kávou se živí den ode dne, celý
týden, měsíc, ba i celý rok, poněvadž
její příjem na jinou výživnější
a slušnější stravu vůbec nestačí.
Je to s podivem, že ona vůbec může býti
živa, že může platiti nájem a že
si může eventuelně koupiti i jiné potřeby,
jako je šatstvo a pod.
Uvalovati ještě tedy nepřímou konsumní
daň cukerní na naše výrobní vrstvy
při vylíčeném jejich stavu může
jistě jenom člověk, který nemá
lidského citu. Jen ten může tak bezohledně
podporovati zdražovací a zvyšovací horečku
u nás.
Proto my se zřetelem na ty těžké hospodářské
a finanční poměry u nás musíme
se jako obránci malých vrstev vysloviti proti dani
cukerní. Při tom konstatujeme, že je rozdíl
mezi daní cukerní a daní z lihu. Cukr sám
pokládáme za předmět denní
potřeby, denní výživy, kdežto líh
přece jenom není potřebou denní a
snad přece jen nezasluhuje takového ohledu, jako
se to děje u cukru. Stát náš je kromě
toho smlouvou a způsobem obhospodařování
lihu poškozován, smlouva pro něj je naprosto
nevýhodná a poněvadž ani dávný
náš požadavek monopolisování obchodu
lihem není právě tímto zákonem
proveden - nepřibližujeme se k tomu nikterak, naopak
ponecháváme nevýhodnou smlouvu státu
s lihovarnickými organisacemi i nadále platnou -
vyslovujeme se i proti této dani.
Vedle těchto momentů hospodářských
rozhodují tu i důvody politické, poněvadž
přece jenom myslím, že by to bylo jaksi žádoucí
a snad také doporučitelno, abychom my při
těchto vládních osnovách, které
projednáváme l a které snad ještě
projednávány budou, přece jenom jako strana
byli také dotázáni a eventuelně vyzváni
k jednání a vyslovení svého stanoviska.
Vyslovujeme podivení nad tím, že pro tuto:
předlohu rozhodly se hlasovati i strany, které v
době ještě nedávné vším
možným dovoleným i nedovoleným způsobem
agitovaly u nás ve veřejnosti proti každému
zdanění. Mám na mysli živnostenskou
stranu středostavovskou. Kdo jen poněkud vzpomíná
na ty minulé doby, na posledních 5, 6 roků,
jest si vědom, že tato strana v naší veřejnosti
a zvláště v živnostnictvu vyvolala nejen
nespokojenost, ale přímo podráždění
a pobouření proti tomu, jakým způsobem
tyto malé výrobní vrstvy jsou zdaňovány.
Vzpomínám toho, že pořádány
byly protesty, tábory a demonstrace zavíráním
obchodů na důkaz toho, že tyto malé
výrobní složky nesnesou prostě toho
těžkého zatížení, které
jim berní správy uložily. Dnes však ku
podivu po krátké době vidíme, kterak
právě zástupci této strany hlasují
pro daleko horsí zatížení, pro které
my bychom v minulých dobách se nikdy nebyli odvážili
zvednouti ruce, a kterak takové zdanění a
zatížení těchto výrobních
složek připouštějí.
Uvažte jen, kolik takových břemen přinesou
obilní cla! (Posl. Krejčí: To je viděti
vaši demagogii! Státním zaměstnancům
pořáde slibujete zvýšení požitků,
ale zde nechcete pro úhradu hlasovati!) Nevím,
pane kolego, vzdali jste spal nebo byl-li jste přítomen
pri mých úvodních slovech, zdali jste slyšel
důvody, které nás vedou v tomto okamžiku
pri těchto předlohách k tomu, abychom zaujali
stanovisko, které hájíme. (Výkřiky
posl. Krejčího.) Prosím, kdybyste byl
poslouchal tyto důvody, byl byste si tyto výtky
ušetřil.
Pokud se týče zdanění a starosti,
kterou pan kolega z lidové strany o státní
zaměstnance najednou jeví, je tato ochota více
než pochybná. Vzpomeňte si, že to byla
právě strana lidová, která loni v
říjnu a listopadu ještě ve starém
Národním shromáždění usnášela
se ve svém klubu na tom, že požitkového
systému státních zaměstnanců
není potřebí do té míry, aby
se pro něj angažovala. Vzpomeňte si také
na to, že byla mezi stranami, které pro eventuelní
úhradu, kterou požitkový systém by byl
vyžadoval, odepřely hlasovati před 15. listopadem
roku loňského. Tedy ta přílišná
starostlivost pana kolegy z lidové strany zdá se
mi býti poněkud podezřelou.
Živnostenská strana tvrdila, že musí býti
daňová břemena menší, ale podle
těch krátkých zkušeností, které
jsme zažili, vidíme, že se děje všechno
jiné, jen to ne, aby těmto malým výrobním
živnostenským složkám byla daňová
břemena snížena. Nevíme ani, kolik bude
dělati zatížení pro živnostníky
jako konsumenty ze přímých cel, ale uvažte
laskavě, že otázka kongruy bude také
vyžadovati určité částky. Slyšeli
jsme od p. ministra financí, že bude vyžadovati
35 milionů, ale nejsme tak lehkověrní, abychom
tomu věřili. Musí se připustiti zatížení
nejméně 50-60 milionů. K tomu přistupuje
ještě nepřímá daň z cukru
a lihu.
Daňová reforma, která měla splniti
spravedlnost a přinésti ulehčení poplatníkům
a která měla uspořádati daňové
předpisy, aby byly přijatelny a snesitelny a která
měla býti podle slibu právě tento
měsíc rozdána na stůl zákonodárného
sboru, předložena nebyla, a je ještě otázkou
času, kdy pan ministr splní ten slib, aby daňovou
předlohu předložil k ústavnímu
projednání.
Při této příležitosti vyslovujeme
také určité pochybnosti, zdali tam budou
úlevy a ustanovení, které pro živnostenský
stav by znamenaly stav snesitelný a dovolovaly přijetí
těchto zákonných ustanovení. (Posl.
Procházka: Nejdříve museli živnostnici
odhlasovati ty daně, aby mohli potom dělati daňové
zákony!) Páni živnostníci už
ve svém vlastním táboru mají určitý
odpor a myslím, že ten odpor se náležitým
způsobem ukáže také v době pozdější.
Při této příležitosti dovoluji
si poukázati, že práce, která byla celý
loňský rok podnikána na projednání
t. zv. studie o daňové reformě, byla prostě
p. ministrem financí odložena, nechci-li říci
hozena pod stůl. Pan ministr, financí pracuje teď
na nové osnově reformy, v daňové,
aniž by povolal zájmové zástupce nebo.
organisace, s nimiž by vcházel v porady, při.
kterých by také byl brán zřetel
na potřeby a přání těchto malých
výrobních složek.
Dovolte mi, abych při této příležitosti
řekl naše názory a naše stanovisko k reformě
daňové. Je to nutné proto, poněvadž
naši zástupci (Předsednictví převzal
místopředseda - inž. Dostálek.)
v daňové komisi loňského roku
na ně poukázali a také se jim podařilo
v řadě případů naše názory
prosaditi. My jsme vycházeli z našeho dávného
požadavku, že bude-li se daňový systém
měniti, má býti změněn v jednotnou
progresivní daň z příjmu. Ovšem
uplatnění tohoto našeho požadavku při
daňové reformě brání snad nynější
hospodářské a daňové poměry.
Zachovány byly proto daně všechny. Všechno,
na co si poplatníci stěžovali, má býti
zachováno, a je zajímavé, že finanční
ministerstvo na místo, aby ulevilo poplatníkům
malým a středním, angažžovalo se
pro slevu poplatníkům velikým. Všechny
podniky, které podle hlavy II jsou veřejně
účtující, měly navrženo
snížení 10% daně ze zisku na
6%. Pak by ovšem dańová základna
jednotlivých velkých průmyslových
podniků byla snížena o 40% při
dani výdělkové, ale při dani výdělkové
u n a středních podniků naopak finanční
správa si stěžovala, že prý nebyly
oceňovány jejich výnosy podle zákona
o reformě daňové, tedy těmi stupnicemi,
které předpisují, že do 20 tisíc
výnosu mají býti zdaněny 1/2%,
od 20 do 40 tisíc 1% atd. Naše zásadní
stanovisko k daňové reformě bylo, že
malí poplatníci musí býti lépe
a účelněji hájeni, než to bylo
možno dosavadními předpisy. V prvé řadě
máme svůj zvláštní názor
k daňovým komisím, přejeme si, ne
aby ukládaly daně, ale aby byly první odvolací
instancí, která by rozhodovala o eventuelním
rekursu. Pokud se pak týče předpisů
daně výdělkové k dosavadním
stupnicím, které mají býti zachovány,
prosazovali jsme požadavek, aby podle účasti
majitele živnosti byla dána sleva 30 až 50% z
dosavadních stupnic, aby při dani osobní
z příjmu sleva, která byla zamýšlena
zvýšením existenčního minima,
platila i pro ně, vedle toho aby válečné
přirážky u všech daní, ať
výdělkové nebo osobní z příjmů
byly okamžitě odbourány a nebyly v předpisech
daňových předpisovány, vedle toho
při řízení přiznávacím
aby všechna přiznání o daních
mohla býti podána na jednom archu a aby jedna komise
o tom rozhodovala a aby jeden předpis daňový
byl poplatníku dodán. Vyšetřování
eventuelními důvěrníky nemělo
býti jako až dosud ponecháno jen berním
správám, které si vyvolily ty důvěrníky
kolikráte z pochybných jednotlivců, kteří
ne s odborných hledisek, nýbrž z nepřátelství,
eventuelně konkurenčního záští,
dotyčného poplatníka přiváděli
v otázce daňové jistě do tak těžkých
povinností, že to bylo pro nějčastokráte
až nesnesitlené. Dále si přejeme účelnější
obranu při vymáhání, aby byla splatna
jen ta částka předepsaných daní,
která by odpovídala jeho přiznání
a ostatek byl splatný, až vejdou ta ustanovení
v moc práva. Tímto způsobem představovali
jsme si stanovisko a úpravu naší soustavy daňové
a tato stanoviska také by byla přinesla ulehčení
a usnadnění. Malý obuvník, krejčí,
zámečník i obchodník nebude míti
žádného prospěchu z obilních
cel, ale nebude míti také prospěchu z kongruy,
nýbrž bude tím ohromně znovu zatížen,
ačkoliv již dosavadní zatížení
pro něho bylo prostě nesnesitelné. Ti pánové,
kteří přišli sem a v době minulé
nazývali nás zrádci za to, že prý
jsme hlasovali podle ujednání bývalé
koalice pro některé osnovy zákonné,
myslím, že si vyměnili s námi úlohu,
jenže ji provádějí hůře,
nežli jsme ji kdykoli v době minulé prováděli
my.
Mohu jen konstatovati, že bychom se byli velice rozpakovali
pozvednouti svoji ruku pro ty daně, které právě
minulého týdne staly se skutkem a které zatížily
poplatníky malých výrobních vrstev
i vrstvy konsumentské do úžasné míry,
která jeví se již dnes v nepoměrném
zdražování denních životních
potřeb. Pánové se vymlouvali na to, že
si povolali odborné znalce a těmi že jim bylo
slíbeno, že pevná cla nebudou míti za
následek ani zvýšení cen mouky, ani
chleba, masa, tuku a pod., ale sotva že se o této
předloze začalo jednati, vidíme opak a můžeme
konstatovati, že nejen na jatkách pražských
nepoměrně zvýšila se cena jak za vepřový,
tak i hovězí dobytek, ale můžeme konstatovati
s politováním, že i v drobném prodeji
cena mouky stoupla o 15, 20 i 25% proti ceně ještě
před měsícem.
Jsou to příšerné následky a odpovědnost
padá na ty pány, kteří svými
hlasy dopomohli těmto zákonným osnovám
k platnosti, ti musí připočísti si
také všechny těžké následky,
které z toho budou následovati.
Zdálo by se, že tyto daňové věci
nesouvisí právě s projednávanými
osnovami zákona o dani cukerní a dani lihové.
Souvisí, poněvadž všechno daňové
zatížení tvoří přirozený
spojený řetěz, který svými
následky dolehne na všechny poplatné i konsumní
vrstvy, tedy i tato daň cukerní vedle obilních
cel, jakož i platnost platiti kongruu vedle daně z
lihu, ke které budou jistě podány i resoluční
návrhy, které mají ukládati určité
povinnosti.
Jestliže my se stavíme proti projednávaným
daňovým osnovám a budeme-li proti nim hlasovati,
děje se to proto, že důvody, které jsem
byl uvedl, jsou tak závažného dosahu a že
toto stanovisko věcně odůvodněné
opřeno je také o náš hospodářský
stav. Každé zatížení daňové,
které zákonodárnými sbory bude usneseno,
znamená zhoršení životní úrovně
za dnešních těžkých hospodářských
poměrů, znamená snížení
životní úrovně právě u
těch, na které bychom v prvé řadě
měli míti zřetel, u těch nejchudších,
tedy u vrstev dělnických. Většina našich
dělníků i malých živnostníků
bude nésti veškeré těžké
následky těchto zdanění a předloh
zákonných, které byly přijaty, a my
jako zástupci širokých malých vrstev
pokládáme za povinnost, abychom pozvedli svého
varovného hlasu, zejména na adresu těch,
kteří také tyto vrstvy zastupují,
aby si byli vědomi těch následků,
které odhlasování těchto a podobných
osnov bude míti v zápětí, (Výborně!)
Pan ministr financí ujišťoval sám, když
bylo o nepřímé dani z cukru jednáno,
že nebude míti za následek žádné
zvýšení konsumní ceny, Ale již
včera v rozpočtovém výboru pan ministr
financí připustil, že toto zavedení
nepřímých daní bude míti následek
zvýšení ceny - připouštěl
snad 18 až 20 hal. na 1 kg. Tato cena zdá se býti
nepatrná, ale přece v celkovém rozpočtu
takové chudé rodiny, kde se počítá
s každým haléřem, bude toto zdražení
pocítěno a v prvé řadě budou
jej odnášeti zase ti malí obchodníci,
protože u nich se projeví ta trpkost z tohoto zdražení
a na ně shrnou se všechny ty výčitky,
které toto zdražení s sebou přinese.
Kdyby byla naděje, že jdeme vstříc nějaké
příznivé hospodářské
konjunktuře, kdybychom měli náš průmysl,
naše živnosti plně zaměstnány,
kdybychom měli dostatečné příjmy,
které by stačily k úhradě slušné
životní úrovně, pak by se nedalo ničeho
namítati, ale za těch těžkých
hospodářských poměrů, ve kterých
se nacházíme, za té téměř
bídy, která v rodinách dělnických
i maloživnostenských dnes je, odvažovati se zvednouti
ruku a hlasovati pro nová břemena, je podle mého
mínění více než odvážlivost,
není hájením prospěchu a zájmu
těchto malých dělnických a živnostenských
vrstev.
Tedy se zřetelem k těmto věcným důvodům
a také k celkové politické situaci, důvodům
politickým, prohlašuji jménem strany, ke které
kladu si za čest náležeti, že budeme hlasovati
proti těmto oběma předlohám o osnově
o nepřímých daních cukerní
a lihové, (Potlesk poslanců čsl. strany
socialistické.)